Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:58

Hoi,

Ik meld me ook eventjes. Ben ook op zoek naar een bijrijder voor 2/3 dagen in de week in Breda, die mijn paard ook echt wat kan leren. Ik had helaas de perfecte bijrijder, was ook echt altijd gezellig als ze er was etc/ Maar die ligt er nu door een operatie een aantal maanden uit. Dus dat is wel echt super balen.
Nu moet mijn paard natuurlijk wel gewoon verder gereden worden en in training blijven dus toch maar op zoek naar een andere bijrijder...

Ik moet zeggen dat ik dit toch moeilijker vind dan ik dacht, mijn paardenkind aan iemand anders overlaten op bepaalde dagen. Wat nou als er iets gebeurt etc etc
Nouja, we zullen zien en het is te hopen dat ik binnenkort een perfecte bijrijder vind waarbij het met mijn paard evenals met mij klikt :D

Het leed dat bijrijders zoeken heet...... :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:20

Jess_vH schreef:
@Lianne, ik herken jouw gevoel wel vanuit mijn verleden hoor. Je mist dan toch een stuk vertrouwen in verantwoordelijkheid gevoel bij je verzorgster als het dit gevoel bij je oproept. Dit had ik ook erg

Het is gewoon soms "vervelend", ze zijn heel voorzichtig met hem... Als ze ook maar denken dat ie niet lekker loopt, stappen ze af. Dat is een pluspunt (ik zal nooit een kapot gereden paard krijgen)... Maar nu met dat aansingelen, hij heeft er altijd een hekel aan gehad, singelvrees en alles... Toen we hem net hadden, was het drama... En weet precies wat ie doet, maarja... Ik singel gewoon gaatje voor gaatje aan, en dan kijkt ie een keer boos en schud wat met zijn hoofd en is het goed... Gisteren dus ook samen opgezadeld en toen was er ook niets aan de hand.

Dus hoop maar dat het een éénmalige actie was... Want ik kan er gewoon niet elke keer bij zijn... En moet ook niet zo zijn dat ie dingen die hij nauwelijks meer deed, weer oppakt :S

Jess_vH

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:22

Ja begrijp je helemaal.

Heb trouwens een afspraak volgende week staan. Even afwachten.
overigens niet met die ene hoor.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:29

Ik ga toch nog een gok wagen. Mijn 3,5 jarige grote D-pony heb ik vanmiddag geschoren.
Wie weet als ik er een leuke verzorgster of eventueel bijrijder voor vindt voor doordeweeks,
kan ze nog hier blijven. Zelf heb ik er gewoon te weinig tijd voor...en het is een super leuk dier!

Irritant, beste id idd om even samen aan te singelen en te laten zien hoe jij het doet en wat je doet als hij nukkig is/reageert.
Vaak zijn ze onzeker en twijfelen ze, een dier voelt dat en maakt daar al snel misbruik van.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:14

Er verzorgt een meisje bij ons op stal de fjordjes van de staleigenaar die heb ik nu gevraagd of ze het leuk leek om vooral de zaterdag de pony te verzorgen.
Moet nog wel kijken of dat gaat worden want het meisje is 'veeeeeeel te lief' en pony heeft wel echt iemand nodig die consequent is omdat die nog zoveel moet leren.
Maar kreeg steeds mailtjes van te jonge kinderen met geen ervaring, dat zie ik niet helemaal zitten.
Pony is niet gemeen maar dat gaat zeker een keer mis en wil absoluut geen ongelukken.
Van de week nog een mailtje, kreeg steeds de vraag waar de pony stond (Staat wel in de advertentie) maar later nog een bericht of ze het exacte adres mocht weten dan kon ze kijken of het haalbaar was.
dus heb ik die maar gegeven, ze stuurde ook haar adres dat is echt 3 minuten van stal.
Maar ze ging het toch niet doen want het was te ver 8)7 (is in het zelfde dorp) oooh ik had al echt spijt dat ik iemand zoek.
Maar goed in het weekend is me vriend ook thuis die zit de hele week voor zijn werk op de vrachtwagen dan wil ik zaterdag gewoon wat tijd over hebben.
dus dinsdag gaan we kijken hoe het klikt met de pony en het meisje van stal zodat ik in ieder geval iemand voor de zaterdag heb +:)+ de rest van de dagen red ik het zelf wel maar toch.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:48

ja ik ken het wel hoor, het spijt hebben achteraf.

Mijn gevoel is gewoon dat ik niet met mijn pony wil leuren. Ze is veel meer waard dan dat. Maar ja wel weer afwegen tegen de extra aandacht.
Ach ik heb geen haast. Is het niks is het niks.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:33

Afgelopen week is mijn bijrijdster 2 keer geweest (voor het eerst alleen, daarvoor heeft ze wel gereden maar met mij erbij, daar heb ik nooit iets van gemerkt als ik er weer op ging). Ze heeft 1 keer gereden. De keer daarna dat ik reed liep mijn pony absoluut niet fijn. Ze was harder in de mond, het tempo in draf was niet meer van mij en ze leek ook redelijk zenuwachtig, stapte heel gehaast. Volgens de bijrijdster kan het niet aan haar liggen, ik denk van wel. Ik ga het deze week nog even proberen en anders moet ik weer iemand anders gaan zoeken :( .

Mijn pony kan wel vervelend doen/ druk zijn maar dit leek toch anders.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:01

Bah vervelend.
hoop dat je de oorzaak vindt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:21

Dat is bijna altijd zo nadat een verzorgster/bijrijder erop gereden heeft.
Het eerste kwartier ben ik altijd ff bezig met alles weer goed af te stellen.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:33

meestal wel ja.
Hangt van de hinder ook beetje van de ambitie af.
Vlin is een recreatiepaard. Kun je al met los teugeltje buiten rijden in een groep of samen. Alleen nog even niet. Dat blijf ik gewoon alleen doen dan. Ze is dan nog onzeker, maar wel braaf. Dan heeft ze gewoon iemand nodig die ze wat langer kent en vertrouwd.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:24

@ Naskapower je moet natuurlijk ook niet vergeten dat het voor je pony ook wennen is zo met een andere erbij.
Uit ervaring weet ik dat ik dat ook altijd zo ervaren heb, als ik dan weer op stapte was ik altijd langer bezig om haar op een fijn punt te hebben zoals we gewend waren.
Maar uit eindelijk was ik super blij met haar en de bijrijder en ik lagen met rijden gelukkig op één lijn :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:31

Nou, ik had dus een tijdje geleden besloten om een bijrijder/verzorger voor het weekend erbij te nemen, want mijn paard staat in Groesbeek (waar ik op kamers zit), maar ik ga toch eigenlijk elk weekend wel terug naar mijn ouders (verder staatie 24/7 buiten op pension en komt hij sowieso niks tekort).

Ik heb dit topic al vaker voorbij zien komen en bereidde me voor op het ergste. Dus ik heb een advertentie geplaatst, binnen 10 minuten reactie, en nu heb ik dus een geweldige bijrijder.

Gewoon even een berichtje om jullie te laten zien dat het ook mee kan zitten, en de zoektocht niet op moeten geven!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:41

Charly85 schreef:
Hoi, ik meld mij ook even:)

Heb een tijd stil meegelezen, toch wel nieuwsgierig wat de ervaringen zijn met t zoeken en vinden van een bijrijder. Had er geen 1 nodig maar nu ik zwanger ben, veranderen er veel dingen en weet ik ook niet of ik straks met een kleine even vaak kan gaan.

Dus toch maar op zoek gegaan. Tot nu toe 1 iemand gehad die er leuke stukjes tussen had zitten. Helaas wilde zij t liefste meteen al naar buiten, wat mij te ver gaat. Leer hem eerst maar eens kennen. Hij is vrij onzeker en heeft echt het vertrouwen nodig.

In mijn advertentie ook geen niveau gezet. Alleen dat ik wil dat ze een paard nageeflijk en voorwaarts-neerwaarts kunnen rijden. ( best een niveau toch?:p)

Nu een reactie van een meisje van 15. Vond haar via Facebook heel onbeschoft over komen, mr denk dat t aan het leeftijdsverschil ligt;) de schrijftaal is nu ook heel anders en ben wel 13 jaar ouder:p
Die komt volgende week kijken. Geef haar t voordeel van de twijfel. En mensen durven vanachter de computer vaak meer te zeggen etc. Heb gezegd dat als er een klik is ( tussen paard en haar en mij ) ze er misschien op mag. Verder nog een paar leuke reacties gehad. Mr eerst maandag even afwachten.

Ik vraag ook een vergoeding. Al is het alleen maar omdat mensen ergens voor betalen, ze eerder geneigd zijn hun afspraken na te komen:)

Dat laatste snap ik niet. Als ik voor een paard zou betalen, zou ik juist meer "eisen" hebben en minder denken van goh het is toch wel heel gaaf dat een eigenaar me deze kans geeft.. ik ben in ieder geval een stuk meer dankbaar als er geen geld in het spel is.

mariekeamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:11

Ik meld me ook even hier, binnenkort koop ik een lieve b-pony over en wil hiervoor ook een bijrijdertje zoeken ( aangezien ik er zelf niet meer op ga rijden, alleen mennen ).
Dus ik vroeg me af vanaf welke leeftijd iemand zoeken.. ?
Alvast bedankt!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:21

Ilse_123 schreef:
Nou, ik had dus een tijdje geleden besloten om een bijrijder/verzorger voor het weekend erbij te nemen, want mijn paard staat in Groesbeek (waar ik op kamers zit), maar ik ga toch eigenlijk elk weekend wel terug naar mijn ouders (verder staatie 24/7 buiten op pension en komt hij sowieso niks tekort).

Ik heb dit topic al vaker voorbij zien komen en bereidde me voor op het ergste. Dus ik heb een advertentie geplaatst, binnen 10 minuten reactie, en nu heb ik dus een geweldige bijrijder.

Gewoon even een berichtje om jullie te laten zien dat het ook mee kan zitten, en de zoektocht niet op moeten geven!

Dat is altijd goed om te horen *D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:36

StillAngel schreef:
Charly85 schreef:
Hoi, ik meld mij ook even:)

Heb een tijd stil meegelezen, toch wel nieuwsgierig wat de ervaringen zijn met t zoeken en vinden van een bijrijder. Had er geen 1 nodig maar nu ik zwanger ben, veranderen er veel dingen en weet ik ook niet of ik straks met een kleine even vaak kan gaan.

Dus toch maar op zoek gegaan. Tot nu toe 1 iemand gehad die er leuke stukjes tussen had zitten. Helaas wilde zij t liefste meteen al naar buiten, wat mij te ver gaat. Leer hem eerst maar eens kennen. Hij is vrij onzeker en heeft echt het vertrouwen nodig.

In mijn advertentie ook geen niveau gezet. Alleen dat ik wil dat ze een paard nageeflijk en voorwaarts-neerwaarts kunnen rijden. ( best een niveau toch?:p)

Nu een reactie van een meisje van 15. Vond haar via Facebook heel onbeschoft over komen, mr denk dat t aan het leeftijdsverschil ligt;) de schrijftaal is nu ook heel anders en ben wel 13 jaar ouder:p
Die komt volgende week kijken. Geef haar t voordeel van de twijfel. En mensen durven vanachter de computer vaak meer te zeggen etc. Heb gezegd dat als er een klik is ( tussen paard en haar en mij ) ze er misschien op mag. Verder nog een paar leuke reacties gehad. Mr eerst maandag even afwachten.

Ik vraag ook een vergoeding. Al is het alleen maar omdat mensen ergens voor betalen, ze eerder geneigd zijn hun afspraken na te komen:)

Dat laatste snap ik niet. Als ik voor een paard zou betalen, zou ik juist meer "eisen" hebben en minder denken van goh het is toch wel heel gaaf dat een eigenaar me deze kans geeft.. ik ben in ieder geval een stuk meer dankbaar als er geen geld in het spel is.

Toch lijkt het zo te werken. Als mensen ergens voor betalen, zijn ze eerder geneigd de afspraken na te komen, omdat ze het anders zonde van hun geld vinden. Vind die mentaliteit wel jammer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:47

Ja klopt, wel jammer...

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:46

Ja wel jammer.
Maar ergens vind ik het logisch dat je het toch zou willen als je een bijdrage moet betalen.
Anders kun je ook naar de kinderboerderij ponies borstelen.
Voordat er andere conclusies getrokken worden haha, wil ik zeggen dat de verzorging WEL het belangrijkste is. Rijden is een minuscuul onderdeel van de omgang met het paard.

Mijn situatie is ik vraag geen bijdrage en als er dan vragen komen dat ze niet 2x per week komen om te tutten dan zakt mijn broek af. Dan heb ik niet eens zin om te vertellen dat het er wel van komt (rijden), maar bij gebleken geschiktheid in omgang. Kortom leer het paard kennen voor je er überhaupt opwil.

Ik ga het zondag zien. Begint ze veel over rijden ben ik er klaar mee. Ik zeg niet dat ze het zal doen, maar ben er duidelijk in geweest. Ik wil dat ze vragen stellen bij kennismaking op stal. Als het meer gaan over het wanneer en hoe met rijden, ben ik klaar.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:29

Ik zet ze juist wel meteen expres erop... Want als ze later gaan rijden en het blijven vreselijke armspieroefenaars te zijn (de ruk- en trekruiter) dan hoeft diegene niet meer terug te komen en zou dan vervelend zijn als ze al een band heeft met het paard...

Balorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:31

Hallo, ik meld me ook! Ik ben op zoek naar een bijrijder voor een dag of twee in de week. Verbaas me over de (brutale) reacties die ik krijg. Wat kunnen sommige doordrammen zeg! Dan geef je aan dat je geen afspraak wil maken, krijg je als reactie: "Wanneer kan ik komen, dan kun je zien hoe ik rij!"
Met een anders meisje had ik afgesproken, appt ze een half uur voor de afgesproken tijd dat ze niet komt! Ziek. Ja je kunt ziek zijn, maar weet je dat niet iets eerder?
Ik heb de hoop al bijna opgegeven, maar zie hier ook nog goede ervaringen. Misschien toch nog maar even afwachten ;-)

Balorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:32

Lianne86 schreef:
Ik zet ze juist wel meteen expres erop... Want als ze later gaan rijden en het blijven vreselijke armspieroefenaars te zijn (de ruk- en trekruiter) dan hoeft diegene niet meer terug te komen en zou dan vervelend zijn als ze al een band heeft met het paard...

Helemaal mee eens, dat doe ik ook. Laat maar zien wat je kan en hoe je rijdt!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:43

Nee...ik laat ze niet rijden als ze komen om te verzorgen.
Mbt een bijrijder zie ik ze wel het liefst gelijk erop.
Het rijdniveau van een verzorgster maakt me niets uit.
Als ze betrokken en gemotiveerd is en ze blijft lang genoeg...leer ik haar wel goed rijden.

Balorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:45

Als ze komen om te verzorgen niet, maar ik zoek een bijrijder dus dan wil ik wel zien wat voor vlees ik in de kuip heb

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:37

Om even terug te komen op een bijdrage vragen. Mijn ervaring met mensen is, dat geld toch motiveert op een of andere manier. Fijn als mensen anders in elkaar zitten maar dat zijn er vaak niet veel, helaas.

Ik zoek ook een bijrijder, maar laat ze eerst lekker poetsen en kennismaken met mijn pony. En ook niet geheel onbelangrijk, nemen ze zo'n eerste keer de tijd om even lekker te poetsen of rafelen ze het af. Geeft ook al een beeld, vind ik.Als hij er goed op reageerd, dus rustig en geintresseerd.
Mogen ze er meteen op. Kan ik kijken hoe hij onder het zadel reageerd en hoe diegene rijdt.

Als iemand hem zou willen verzorgen, zonder rijden, zou ik ook geen bijdrage vragen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:26

Ik hoef ze bij Bo er ook niet de eerste de beste keer erop te zetten hoor, gaat niet goedkomen (als ze degene al op laat stappen).
Bo is daar gewoon het paard niet na.

Nu gelukkig een bijrijder gevonden wat tot nu toe goed lijkt te klikken met Bo. Bo vind d'r leuk en dat is al heel wat haha
Van de week heeft ze voor het eerst les gehad met dubbele lijnen (wilde ze zelf graag leren en betaald de lessen ook zelf). Haar insteek was, eerst een band opbouwen samen en dan pas later rijden.
Nu heeft ze er van de week wel even op gereden nadat ik eerst zelf had gereden en dat ging redelijk.