Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 07:49

Bizar hè :-/

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:44

Hier ook weer opzoek.

Dat van verplaatsen herken ik, die vraag heb ik eerder ook veel vuldig gehad. Alsof ik m'n paard ga verhuizen naar de andere kant van het land zodat een bijrijder haar 2/3x per week kan rijden 8)7

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:00

Ik, als verzorgster, snap gewoon niet hoe dat in het hoofd van mensen opkomt :n. Wees al blij dat je wat vind, dan gaan eisen dat pony verplaatst wordt?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:04

Het is nog niet eens eisen EskeGirl. Het gaat (mij) erom dat er überhaupt naar gevraagd wordt. Ik vind het brutaal en niet relevant om je als bijrijder bezig te houden met stallingskeuze.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:09

maar als er een bijrijder voor bijv. heel de week wordt gezocht en er niet bij staat of het verplaatst mag worden snap ik het wel

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:12

Nou vind ik niet, want wie ben jij als "bijrijder" die vind dat het paard verplaatst moet worden? Ik bedoel vaak eisen ze dan wel gelijk dat het paard best ver weg komt te staan. En dat de eigenaar lekker alles blijft betalen.
Of het he er nu wel of niet bij vermeld staat in de advertentie, dat moet niet uitmaken vind ik. Het zou bij mij nooit in me opkomen om dat te vragen (of eisen zoals sommige doen)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:29

Ik snap dat ook niet, in geen enkel geval. Je kunt ervan uit gaan dat de eigenaar heel bewust een keuze heeft gemaakt voor een stal. Al komt de eigenaar nooit en is de bijrijder er 7 dagen, dan nog zal die zich moeten schikken.
Als bijrijder ben je gewoon absoluut niet in de positie (en het is ook gewoon niet de taak van de bijrijder) om daar beslissingen over te nemen.
Bovendien is de eigenaar nog steeds degene die het stalgeld betaald en de eindverantwoording voor het paard heeft.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:26

kiki1976 schreef:
Nou vind ik niet, want wie ben jij als "bijrijder" die vind dat het paard verplaatst moet worden? Ik bedoel vaak eisen ze dan wel gelijk dat het paard best ver weg komt te staan. En dat de eigenaar lekker alles blijft betalen.
Of het he er nu wel of niet bij vermeld staat in de advertentie, dat moet niet uitmaken vind ik. Het zou bij mij nooit in me opkomen om dat te vragen (of eisen zoals sommige doen)

ja maar als jij gewoon normaal vraagt of het paard verplaatst mag worden, EN jij betaald de stallings kosten+ jij laat de eigenaar kiezen waar het gestald zou komen te staan, is het dan nog zo'n groot probleem?
ik denk van niet, maar ik ben nog nooit in die positie geweest.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:59

Vind ik wel. Je vertrouwt blijkbaar niet op de keuze van de eigenaar voor de stal. Het paard staat 24/7 op die locatie en moet het naar zijn zin hebben en welzijn goed. Eigenaar of bijrijder zijn er maar enkele uren. Uit de ervaringen hier begrijp ik dat de meeste bijrijders die dat vragen dat doen omdat ze de faciliteiten onvoldoende vinden matchen met hun wensen (en willen bijv graag een stal met binnenbak).

Maar hey, paarden hebben geen boodschap aan 'de bijrijder wil een binnenbak om te kunnen rijden, dus dat betekent dat jouw welzijn wellicht achteruit gaat. (Dit is een voorbeeld uiteraard).

Sorry, maar ik kan er echt niets mee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:52

Mousaka schreef:
kiki1976 schreef:

ja maar als jij gewoon normaal vraagt of het paard verplaatst mag worden, EN jij betaald de stallings kosten+ jij laat de eigenaar kiezen waar het gestald zou komen te staan, is het dan nog zo'n groot probleem?

Waarom zou je dit willen of zelfs vragen? Wil je een paard op de stalling van jouw keuze, ga je of daar kijken voor een verzorgpaard, of je koopt er zelf 1 en zet hem daar neer. Maar je gaat een eigenaar toch niet vragen om hem te verplaatsen? Dus ja, ik vind dit vragen een probleem, ook als je het 'normaal' vraagt.
Laatst bijgewerkt door Marocje op 15-11-14 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:09

Ik vind het ook een rare vraag.
Als je "zoekt" maar een bijrijder, zoek je niet naar een andere stal. Bijrijder heeft daar niks mee te maken.
Dan koop je zelf een paard als je op een bepaalde stal wil staan...

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:12

Ik heb meerdere mensen gehad om mijn paard te komen verzorgen uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt 4 weken geleden en ben zeer te spreken over mijn verzorgster. Mijn paard word weinig gereden en komt veel buiten. Aangezien ik een apart paard heb word er niet door andere op gereden. Verplaatsen is niet mogelijk aangezien hij bijna blind is en ik hem niet op zijn vertrouwde plek wilde weghalen. Ik vroeg ook waarom zou hij weg moeten naar die stal kreeg ik als antwoord ja daar staan mijn vriendinnen ook. Maar de faciliteiten voor het paard zou minder zijn. Sorry ik verplaats hem niet. Nu een super lief meisje en ze doet hem 2a3 dagen per week. Had het niet beter kunnen hebben. Ze poetst hem vaak een uur omdat hij s'morgens uitgebreid geniet van een zandbadje :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:32

Mousaka schreef:
kiki1976 schreef:

Ja voor mij wel. Ik zoek een bijrijder voor 2 á 3 dagen per week een bijrijder. Niet omdat ik zelf niet naar stal kan op die dagen (ben er gewoon dagelijks) maar puur om het rijden/beweging geven omdat ik vanwege rugproblemen niet altijd kan rijden.
Het is voor mij dus en mijn paard alleen maar nadelig als ik haar voor een bijrijder zou verplaatsen. Ze staat nu op een stal waar ze het prima naar haar zin heeft. Overdag de hele dag buiten, zomer 24/7 buiten. Een stal waar de paarden gewoon lekker paard mogen zijn zonder grotendeels opgehokt staan.

Ik vind dan eerder dat wanneer een bijrijder zo graag mijn paard zou willen rijden zelf maar de moeite moet doen om de afstand te overbruggen. Wilt ze dat niet? Dan zoekt ze maar een bijrijpaard dichter bij haar huis.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:57

Ik heb ook al een aantal keer de vraag gehad of hij verplaatst mag worden. Nu sta ik daar opzich niet negatief tegenover, ik ben er zelf eigenlijk nooit en mijn moeder heeft de zorg voor hem dus maar op zich genomen. Het enige is dat ik wel zeker wil weten dat het goed gaat en hij staat prima op zijn huidige stal, dus ik stel altijd hele gerichte en kritische vragen wanneer ik zo'n mailtje krijg. 1 keer heeft iemand geantwoord, maar daarna ook niet meer :'). Ze haken allemaal af als ze fatsoenlijk moeten verantwoorden waarom hij dan verplaatst moet worden :P.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:50

Tja....zoals inmiddels bekend, hebben de meesten het nogal hoog in hun bol!
ik vind het brutaal om te vragen aan een eigenaar om het paard te verplaatsen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:27

Als een eigenaar geen bezwaar heeft in verhuizen, dan staat dit wel in de advertentie. Zo niet, dan vraag je hier ook niet na.

Tegenwoordig zet ik in de advertentie dat het paard niet verhuist wordt. Krijg ik die vraag ook niet. Heb in het verleden vaak die vraag gehad, ook met de mededeling dat ik de stal moest betalen.

Ik ben gekke henkie niet, ik sta nu zonder stallingsgeld bij m'n ouders op stal met m'n vier paarden en hopelijk binnenkort een pony.

Hoef geen kuil en stro te betalen, verzekering ook niet zit in de opstal verzekering, alleen de brok, da, hoefsmid en harnachement.

Dan ga ik toch niet voor een ander mezelf in de kosten jagen. Daarnaast zijn m'n paarden m'n lespaarden, dus kan ze ook niet missen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:23

Ik heb ook een x zoiets gehad toen ik mijn paard te koop had...
Verplaatsen, eigenaar blijven en ook blijven betalen.... Dit door volwassen personen "gevraagd".
Heb hier niet op gereageerd...stelletje randdebielen. ... ben geen sponsor!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:20

sneeuwpop schreef:
Ik heb ook een x zoiets gehad toen ik mijn paard te koop had...
Verplaatsen, eigenaar blijven en ook blijven betalen.... Dit door volwassen personen "gevraagd".
Heb hier niet op gereageerd...stelletje randdebielen. ... ben geen sponsor!

Ik ga idd niemand zijn hobby sponsoren, dat doen maar lekker zelf.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:41

Ik ben er nu echt huiverig voor. De paarden staan aan huis bij mij. Maar ik kijk wel uit met wie ik op mijn erf laat. Jammer genoeg konden mijn 2 meisjes niet meer komen voor de shetlanders doordat onze planningen niet meer overeen kwamen. Stik lief en zo dankbaar waren ze. Vind het echt jammer. Nu heb ik ook de 2 'grote' paarden nog waarvan ik voor een lusitano iemand zoek. Alleen ik krijg ook de vraag over verplaatsing. Ik zou gek zijn, mensen met mn zwarte lusitano hengst laten slepen terwijl ik hem thuis heb. Ook iedereen denkt geschikt te zijn om hem door te rijden. Echt van die 13 jarige kinderen die hem wel 'even' kunnen rijden. Daar baal ik echt van want ik zou graag leuk met iemand samen aan hem werken, ik op mn andere paard en hij/zij met mn lusitano samen gaan rijden enzo. Helaas zit dat er nu nog niet in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:03

Verplaatsen, hmmm, dat hoeven ze hier ook niet te vragen.
(Geef toe mijn verzorgpaard werd over zo'n 175 km verplaatst, maar dat was het idee van de eigenaar.
En ik was er blij mee :D )

Hier al tijdje rustig, heb gewoon dochter van een vriendin gevraagd die ik al heel lang ken.
Kan netjes rijden, zal de pony's niets bijleren, maar waait er ook niet af bij de 1e windvlaag en is handig zat om stoute fjord te vertellen dat iets niet mag. :+
Kunt gewoon met haar afspreken etc.
Helaas Sjol nu aan ander been niet helemaal goed -O- 8)7 , maar wordt onder het zadel gestapt,
want ze werd zo stijf als een plank.

Vandaag even voorgedaan op Sjol hoe je nou zonder stoute fjord langs de geitjes komt (kleine opdondertje zat haar in de maling te nemen).
Dus hebben we even van paard gewisseld (waren samen op buitenrit), probleem opgelost en uitgelegd hoe je het op Sjolfse wijze moet oplossen. .

Wordt alleen helemaal gek van al die regen, niets is meer droog, ook geen deken, arghh!!!
Blij met mijn bijrijder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:57

myk_en_shant schreef:
Tegenwoordig zet ik in de advertentie dat het paard niet verhuist wordt. Krijg ik die vraag ook niet.

Nou, ik had het nog bonter in mijn advertentie gezet: paard wordt niet verhuisd, hoef je dus ook niet te vragen. En nog steeds kwam de vraag, met suggesties van stallen.
Maar niet alleen het welzijn van mijn paard is belangrijk, ook mijn welzijn is belangrijk, want ik betaal immers. Ik wil niet op een grote pensionstal staan. Ik sta namelijk nu goed, ik hoef de bak nooit te delen, ben de enige gebruiker. Ik kan hindernissen laten staan, niemand die moppert dat ze niet om een hindernis kunnen sturen, enz.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:53

Ik heb die vraag gelukkig nog niet gehad!

Vanmiddag komt er een bijrijder kijken en proefrijden, ben benieuwd!

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:28

Een vraagje, bij een eerste kennismaking, als er een bijrijder komt kijken, verwachten jullie dat diegene ook meteen komt proefrijden?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 02:41

Ik ben de 2 de keer pas komen rijden. Eerste keer was praten en even kennis maken met de paarden.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 03:48

Ik ben de eerste afspraak met de eigenaar mee wezen mennen. Kon ik de ponys zien en hoe hij er mee om gaat, kon hij zien hoe ik er mee om ging, lekker de hei op gezellig gekletst en beetje afspraken gemaakt. Pas de 2e keer heb ik gereden. Ging overigens in het begin voor geen meter, pony reed heel anders dan ik gewent was. Maar eigenaar zag wel dat ik mijn best deed en is een paar keer met me wezen rijden. Tweede keer ging al een stuk soepeler, en de derde keer ging eigenlijk heel goed. En vanaf dat punt mocht ik ook alleen komen, eerst in de bak en op Den duur ook naar buiten.
Vertrouwen moet groeien, en niet iedereen die de eerste keer op een paard stapt rijd er direct mee weg. Zowel paard als ruiter moet even wennen. Vandaar ook dat ik proefrijden misschien wel wat 'overrated' vind :)