bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:49

En wat is in jou ogen dan het verschil tussen een verzorger en een bijrijder?
Kan en mag een verzorger eisen dat er gereden mag worden?
Mag je van een verzorger een bijdrage vragen als er niet gereden mag worden?

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:50

frangelica schreef:
kleine opmerking...denk wel dat iemand die betaald...dat je daar eerder van opaan kunt dan iemand die niet betaald.
verder zoek ik me sufff naar iemand.....en in de zomer maanden betaald nog wel. maar het wil maar niet lukken en tijd begind te tikken:(

Ja, dat denk ik ook zeker! Kan me voorstellen dat het lastig is iemand te vinden, via via lijkt me zelf toch het beste.

Salka

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:55

Haha tja ;) verzorger ben ik zelf nooit geweest... half misschien.

Een verzorger lijkt mij iemand die voor je paard komt zorgen, voeren, borstelen, mesten, op en uit de wei halen voor het plezier om met het dier bezig te zijn. Als je zo iemand hebt (een goede dan) lijkt me dat je met een echte dierenvriend te maken heeft die voor een klein beetje plezier met je paard bereid is flink te werken.
Ik denk niet dat een verzorger plotseling kan gaan eisen dat hij/zij wil rijden. Je moet er gewoon heldere afspraken van tevoren over maken lijkt me maar ergens vind ik wel dat als een verzorger heel veel vrijwillig voor jouw paard doet (en indirect dus ook voor jou) je die wel regelmatig wat mag gunnen. Een lesje op jouw paard lijkt me dan geen oneerlijke wederdienst toch?
Ik zou zelf voor een verzorger nooit een bijdrage vragen, dus ook niet onder de 50 euro. Vind dat persoonlijk een beetje te gek voor woorden, die persoon gedraagt zich dan tenslotte toch als jouw stalhulp? En dan nog geld eraan gaan vragen? :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:57

Er kunnen redenen zijn waarom er niet op een paard gereden mag of kan worden (blessure of leeftijd (te oud, te jong), maar waar het paard wel gebaat is bij grondwerk of longeren of een beetje aandacht...
En door omgang met een paard kun je heel veel leren. Als je grondwerk mag doen, of in hand trail, kun je heel veel leren. Valt en staat de financiele vergoeding met het feit dat je rijden mag of rijden kunt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:02

mirgino schreef:
dit zinnetje ;geld is steeds belangrijker geworden

dat zeg jij heel goed :j de bijrijdsters willen niks uitgeven om bij te dragen voor de eigenaar
ze houden dat liever zelf,jij geeft het dan liever uit aan een manege paard dan aan een paard waar je op kan bijrijden,of je koopt dan een eigen paard...

alsof je een paard voor die 100 euro kan onderhouden :+

Ik heb daar 2 paarden voor....

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:03

Cassidy schreef:
Er kunnen redenen zijn waarom er niet op een paard gereden mag of kan worden (blessure of leeftijd (te oud, te jong), maar waar het paard wel gebaat is bij grondwerk of longeren of een beetje aandacht...
En door omgang met een paard kun je heel veel leren. Als je grondwerk mag doen, of in hand trail, kun je heel veel leren. Valt en staat de financiele vergoeding met het feit dat je rijden mag of rijden kunt?

Nee daar valt of staat het zeker niet bij, in ieder geval niet in de situatie die jij nu schetst. Daarin zou je wel om een vergoeding kunnen vragen maar ja, ik ben gewoon van mening dat het leuk moet blijven omdat diegene jou en je paard eigenlijk een dienst bewijst. De vergoeding dus niet te hoog.

Als iemand echt puur komt verzorgen, en dus eigenlijk een soort van stalhulp van je is, dan vind ik het wel een beetje uit den boze. :) Dan ga je echt te ver als eigenaar.

Je eerdere commentaar over risico's van fysieke schade aan het dier etc. begrijp ik volkomen. Maar als je dat niet wilt en wilt uitsluiten dat ook maar iemand je paard beschadigd kun je gewoon beter niet met bijrijders werken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:54

Brainless schreef:
mirgino schreef:

dat zeg jij heel goed :j de bijrijdsters willen niks uitgeven om bij te dragen voor de eigenaar
ze houden dat liever zelf,jij geeft het dan liever uit aan een manege paard dan aan een paard waar je op kan bijrijden,of je koopt dan een eigen paard...

Ik heb daar 2 paarden voor....

dat is dan knap!
alleen aan hooi kost mijn paard al meer en dan komt daar de rest nog bij , stro en krachtvoer
mijn paard krijgt supll
is onder behandeling van DA en osteopaat en heeft ijzers.

dat kan ik niet voor 50 euro

en dan vergeet ik de stal nog en in de zomer de wei , wat 75 euro p/m kost kaal

ik denk dat jij eerder een uitzondering bent dan dat dat voor de meeste mensen geld
maar wel super dat jij jouw paarden zo goedkoop kan houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:06

Ik heb ze thuis staan en ik heb balen kuilvoer (600 kilo), wat inclusief maaien en kuilen 15E per stuk kostten. Daar doe ik bijna 4 weken mee.

Hooi koop ik in de zomer in voor 2E per stuk.
Ook deze zomer kan ik wederom voor deze prijs aan hooi komen.
Krachtvoer gebruik ik bijna niet, ik verbruik amper 1 pak pavokoeken per maand.

Stro verbruik ik bijna niet omdat ze 24/7 buiten lopen met schuilstal.
Maar ook voor stro betaal ik anders 2E per baal.

Hoefsmid is 75E per 8 weken. (1 voor beslaan, ander alleen bekappen).

15E + 12E + (75/2) = 64,50 per maand.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:11

mirgino schreef:
Juut schreef:
Omdat de maatschappij steeds meer verzakelijkt; geld is steeds belangrijker geworden.
Ik ben blij met mn verzorgpaardje, waar mijn enige verplichte kosten de voorijzers van de pony zijn, en mn vrijwillige kosten alles wat hij nodig heeft aan spullen (zadel, deken, scheerapparaat, enz)
Zou me serieus gevraagd worden om 100,- per maand te gaan betalen, dan ga ik wel een keer extra naar de manege. Krijg ik les, pluk paard van stal en zet hem weg, kan verschillende paarden rijden. Of ik koop een eigen peerdje

ponylief kan daar zonder gekke dingen bijna 3 maand van leven :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:24

Salka schreef:
@ Superwoman

In mijn beredenatie ga ik ervan uit dat de bijrijder een echte bijrijder is. Dit betekent dat diegene bijrijd omdat de eigenaar te weinig tijd heeft en het dier wel in goede conditie wil houden. Zowel mentaal als fysiek.
Ik heb het idee dat jij niet dezelfde redenatie hebt als ik, daarom zijn we het ook niet met elkaar eens denk ik. Natuurlijk... stel een beginner word bijrijder van een Z dressuurpaard... dan zou je als eigenaar gaan denken dat je wel een vergoeding mag vragen omdat de beginner heel veel leert van het paard. Maar dat is geen echte bijrijdersituatie (in mijn ogen) want een bijrijder is er van origine voor de conditie van het paard omdat de eigenaar bijvoorbeeld tijdgebrek heeft. Een beginner die op een goed getraind dressuur paard komt rijden komt niet zozeer om de conditie te verbeteren maar om te leren. Dat is een andere situatie. Dat is hetzelfde als wanneer je iemand op je paard laat rijden omdat je het diegene gunt om te leren, ook dan heb je hem/haar niet echt nodig voor de conditie van je paard en heb je geen standaard bijrijd situatie.
Ik begrijp wel waarom je deze mensen ook bijrijder zou kunnen noemen maar wat ieders definitie daarvan is verschilt.

Ik zie het verschil niet, aangezien het beide om bijrijden/verzorgen gaat...en er niks verschilt met de manrier waarop de bijrijder zal rijden/verzorgen.
Daarbij vind ik over het algemeen dat verzorgers/bijrijders (zeker die zoekende zijn) een laag niveau rijden. Zo rond de L1 of lager, al denken sommige dat ze een wat hoger niveau kunnen rijden en tot nu toe in mijn ervaring ze weer snel met beide benen op de grond kwamen... (degene die echt hoger rijden, zitten niet om verzorgpaarden verlegen én kopen da toch meestal toch hun eigen paard wanneer ze dat kunnen veroorloven)
Niet dat ik zo geweldig kan rijden, juist omdat ik weet dat ik ook nog zoveel moet leren en vaak toch al een aantal niveau's hoger rij.
Imo leer je altijd van het rijden van een verzorg/bijrijpaard (en eigen paard).
Meeste blersures van paarden komen toch door de ruiters/verzorgsters (of dit nu de eigenaar is of niet) Paarden worden vaak onbedoeld vast en scheef gereden of verkeerd belast (voorhand is een veel voorkomende). Dat paardrijden zie ik dus niet als winst voor de eigenaar, tenzij de ruiter erg goed kan rijden en kan corrigeren voor de eigenaar....(rechtrichten en scherp aan de hulpen zetten)
Het is leuk wanneer de bijrijder plezier heeft van je paard en je paard plezier heeft van de bijrijder, maar "helpen" vind ik een veelste groot woord, de verzorgster helpt voornamelijk zichzelf door zijn hobby te kunnen uitvoeren - ongeacht of de eigenaar hier wel of geen tijd voor heeft.

(ik vind het poetsen en de aandacht voor en na het rijden ook verzorging)

Conditie verbeteren heeft imo totaal geen nut, tenzij de eigenaar soms een erg lange buitenrit wil maken en verder geen tijd heeft (al ken ik die niet :D ).
Gemiddelde manegepaarden hebben een goede conditie maar geen mooie spiermassa. Ga je dan die spiermassa trainen, dan heb je nog niks extra aan die conditie, want je moet het langzaam opbouwen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-03-11 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:35

Brainless schreef:
Ik heb ze thuis staan en ik heb balen kuilvoer (600 kilo), wat inclusief maaien en kuilen 15E per stuk kostten. Daar doe ik bijna 4 weken mee.

Fijn dat jij ze zo goedkoop kan houden, maar praat je hier over paarden of pony's?

Mag duidelijk zijn dat wij totaal verschillend paarden houden en onze hobby be-oefenen.
Wat natuurlijk helemaal niet erg is, maar daardoor ook wel verschil zal maken over hoe we denken over een vergoeding.
Zo heb ik grote dressuurpaarden met een grote stal en boxen erin, rijbak en stapmolen (weide is nog in onderhoud)
De kosten zijn verschillend, zeker nu de hooi en stro-prijzen zo hoog zijn. Krachtvoer krijgen ze ook.
Maar ik ga zéker over de 100,- pp en dan nog niet het onderhoudt meegerekend (hoefsmid,d.a, water,stroom, diesel-trekker en alle afschrijvingen,zand voor de rijbak die om de paar jaar wordt aangevuld etc etc) Wil het eigenlijk niet weten wat ze kosten :o

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:42

Tja, ik blijf erbij dat als je, je paard door iemand laat bijrijden doordat je tijdgebrek hebt - dus puur voor het plezier voor het paard en dat de conditie goed blijft - dat je dan over een echte bijrijder spreekt. Hierbij heb je een win-win situatie voor de eigenaar en voor de gene die het paard rijdt. De bijrijder verleent jou eigenlijk een dienst door tijd en aandacht in je paard te steken en hetgene wat diegene ervoor terug krijgt is het plezier van bezig zijn met.

In de andere gevallen laat je ook iemand anders op je paard rijden en plezier hebben maar kun je niet echt spreken van een wederdienst. Je hebt het zelf tenslotte niet echt nodig dat een ander op jouw dier rijdt. Dan ben je, je paard eigenlijk meer aan het verhuren en kun je niet meer spreken voor een bijrijder.

Aangezien dit mijn definitie is van een bijrijder en anderen in dit topic er een andere definitie op na houden zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden! :) Er word tenslotte langs elkaar heen gesproken en niet echt gelezen wat iemand onder 'bijrijder' of 'verzorger' verstaat.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:55

Ik vind dat het elke situatie weer anders ligt. in dit geval vind ik het een goed aanbod, 100,00 en je hebt alles, wel de lusten,niet de lasten!
Ik vraag aan mijn bijrijder 25,00 ( 2 a 3 x per week)laag,omdat ik wegens lichamelijke reden inderdaad iemand nodig heb voor mesten die dagen, en mijn paard aan het werkt te houden, daarom vraag ik een kleine bijdrage: er raakt eens een halster zoek, harnachement beschadigd, paard loopt blessure op tijdens buitenrit..etc dus alles is op mijn kosten en risico, maar die 25,00 een huur bedragje..3 x lessen in de week op steeds wisselende manege paarden kost duurder, en is ook minder binding mee, lijkt mij ( en mn bijrijdster ook)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:27

Salka schreef:
Aangezien dit mijn definitie is van een bijrijder en anderen in dit topic er een andere definitie op na houden zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden! :) Er word tenslotte langs elkaar heen gesproken en niet echt gelezen wat iemand onder 'bijrijder' of 'verzorger' verstaat.

Ik geloof niet dat het zoveel uit maakt wat iemand daar onder verstaat als het maar duidelijk is naar elkaar toe en dat is het volgens mij wel.

Of de eigenaar nu een bijrijder nodig heeft of niet, dat maakt voor de verzorgster/bijrijder toch niet uit?
Het gebruik en het plezier wordt er niet anders van. :? Vandaar dat ik me niet kan vinden in jouw opsplitsing.

Nu ben ik wel met je eens dat de omstandigheden wel uitmaken in hoeverre een vergoeding en de hoeveelheid daarvan op z'n plaats is.
Net wat een eigenaar te bieden heeft én wat een verzorgster te bieden heeft én of die 2 overeen komen.
Wanneer je als eigenaar een moeilijk paard aan bied denk ik niet dat er veel in de rij zullen staan als verzorgster/bijrijder, maar als bijrijder met een minimaal niveau staan er ook weinig eigenaren te springen :D Ook of er nog andere verplichtingen zijn, zijn imo wel van belang (bijv mesten,lessen)
Daarbij wil de 1 graag buitenritten rijden en de ander graag dressuurmatig hogerop komen. (of springen, maar daarvoor heb je ook een dressuurbasis nodig)

Echter blijf ik van mening dat een verzorgster/bijrijder alleen zichzelf een dienst bewijst door zich aan te bieden als verzorgster en dit niet uit belang voor "een" willekeurige eigenaar doet.
Dat "het helpen van de eigenaar" door tijd in het paard te steken een bijkomstigheid is en niet de reden om een paard te willen verzorgen/rijden.
Bij sommige reacties lijkt het erop alsof verzorgsters vinden dat ze de eigenaar een grote dienst bewijzen terwijl dat imo helemáál hun doel niet is, zij willen alleen graag rijden (en/of verzorgen). Ben ervan overtuigd dat de meeste verzorgsters/bijrijders liever een eigen paard zouden hebben als zij daar de mogelijkheden voor hadden.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-03-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:51

mirgino schreef:
Juut schreef:
Omdat de maatschappij steeds meer verzakelijkt; geld is steeds belangrijker geworden.
Ik ben blij met mn verzorgpaardje, waar mijn enige verplichte kosten de voorijzers van de pony zijn, en mn vrijwillige kosten alles wat hij nodig heeft aan spullen (zadel, deken, scheerapparaat, enz)
Zou me serieus gevraagd worden om 100,- per maand te gaan betalen, dan ga ik wel een keer extra naar de manege. Krijg ik les, pluk paard van stal en zet hem weg, kan verschillende paarden rijden. Of ik koop een eigen peerdje

Hoezo tekst verkrachten? _O-
Ik wil niks bijdragen aan het paard, daarom koop ik een zadel. :roll: Eigenaars hier in dit topic zijn de goedheid zelve, die geen geld vragen, daarom worden hier bedragen genoemd als '100,- per maand om mijn paardje bij te rijden'
Enne...voor 100,- kom je een heel eind, als je niet een verwarmde zadelkamer, twee binnenbakken en een loopmolen verwacht ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:30

superwoman schreef:
Brainless schreef:

Fijn dat jij ze zo goedkoop kan houden, maar praat je hier over paarden of pony's?

Mag duidelijk zijn dat wij totaal verschillend paarden houden en onze hobby be-oefenen.
Wat natuurlijk helemaal niet erg is, maar daardoor ook wel verschil zal maken over hoe we denken over een vergoeding.
Zo heb ik grote dressuurpaarden met een grote stal en boxen erin, rijbak en stapmolen (weide is nog in onderhoud)
De kosten zijn verschillend, zeker nu de hooi en stro-prijzen zo hoog zijn. Krachtvoer krijgen ze ook.
Maar ik ga zéker over de 100,- pp en dan nog niet het onderhoudt meegerekend (hoefsmid,d.a, water,stroom, diesel-trekker en alle afschrijvingen,zand voor de rijbak die om de paar jaar wordt aangevuld etc etc) Wil het eigenlijk niet weten wat ze kosten :o

1 pony en 1 paard.
Maar vroeger hield ik ook mijn wedstrijdpaard op deze manier.
Mijn voerkosten zijn gewoon veel lager, maar dat komt ook omdat wij veel boeren kennen waardoor wij zonder tussenhandel kopen. Dit wil ik zelf ook graag omdat ik dan weet van welk land het komt en hoe, waarmee en wanneer het bemest en wanneer het gemaaid is. Mijn schoonvader kon dit jaar 1,50 E per baal hooi krijgen, van de tussenhandelaar, die 10 km verderop ze verkoopt voor 6,50.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:53

Je hebt zéker lage voerkosten zeg! Heerlijk! :9

melissaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:55

het is echt heel erg normaal dat je er geld voor vraagt hoor. :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:14

en al bied je aan om te betalen ( op enkele voor waarde ) kaan je ineens niemand meer helpen :+ niet hier in de buurt in ieder geval waar door ik morgen dus aan de andere kant van Nederland ga kijken bij een ander paard.. :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:31

Het gekke vind ik dat er vooor mijn gevoel een beetje misbruik wordt gemaakt van de dieren.

Voor mensen die zelf paarden hebben is het ineens wel een wederdienst namelijk. Als mijn staleigenaar aan mij zou vragen: "joh sallandval; zou jij deze maand ook mijn paarden willen doen? Dat kost je dan wel 50 euro extra." zou iedereen dat totaal belachelijk vinden.

Dat vind ik echt raar; als je een stalknecht wilt dan kost dat geld m.i. Tenzij het iemand is die voor dagbesteding naar een zorgboerderij moet en verzorging nodig heeft. Dan heb je het weer over wat anders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:02

sallandval schreef:
Het gekke vind ik dat er vooor mijn gevoel een beetje misbruik wordt gemaakt van de dieren.

Voor mensen die zelf paarden hebben is het ineens wel een wederdienst namelijk. Als mijn staleigenaar aan mij zou vragen: "joh sallandval; zou jij deze maand ook mijn paarden willen doen? Dat kost je dan wel 50 euro extra." zou iedereen dat totaal belachelijk vinden.

Dat vind ik echt raar; als je een stalknecht wilt dan kost dat geld m.i. Tenzij het iemand is die voor dagbesteding naar een zorgboerderij moet en verzorging nodig heeft. Dan heb je het weer over wat anders.

Die wederdienst is zeker niet altijd van toepassing, als je wat reacties hebt gelezen.
Daarbij ga je niet op zoek naar een verzorgpaard als het niet je hobby is én in de meeste gevallen zouden ze graag een eigen paard hebben waarbij ze de verzorging ook moeten doen én meestal nog veel meer geld moeten betalen...
Ben je een top-ruiter dan ligt het weer anders, maar die hebben het druk zat ;)

Misbruik van de dieren vind ik het al helemaal niet, voor die dieren maakt het niet uit wie hun natje en droogje betaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:04

superwoman schreef:

Ben ik ook super blij mee hoor. :D
Als je hoort wat sommige (moeten) betalen, schrik ik best wel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:06

Brainless schreef:
superwoman schreef:

Ben ik ook super blij mee hoor. :D
Als je hoort wat sommige (moeten) betalen, schrik ik best wel.

Ja dat heb ik ook. Ben blij dat ik in mijn minder-geld-periodes hie in de regio woonde :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:11

superwoman schreef:
sallandval schreef:

Die wederdienst is zeker niet altijd van toepassing, als je wat reacties hebt gelezen.
Daarbij ga je niet op zoek naar een verzorgpaard als het niet je hobby is én in de meeste gevallen zouden ze graag een eigen paard hebben waarbij ze de verzorging ook moeten doen én meestal nog veel meer geld moeten betalen...
Ben je een top-ruiter dan ligt het weer anders, maar die hebben het druk zat ;)

Misbruik van de dieren vind ik het al helemaal niet, voor die dieren maakt het niet uit wie hun natje en droogje betaald.

Ow, dus je moet gewoon een rothekel hebben aan paarden, dán mag je wel voor een minimum komen poetsen, mesten, rijden :+
Ik blijf deze situatie niet in balans vinden; eigenaar heeft vrij, tijd voor zichzelf (want 7 dagen voor je eigen paard zorgen lukt niet of heb je gewoon geen zin in ), en verwacht daar een mooi bedrag voor. Bijrijder is bezig met een ander zijn/ haar paard, en ja, een hobby...en mag daar een mooi bedrag voor neerleggen. Had de eigenaar die bijrijder niet, dan was er een mooi bedrag neergeled voor de stalhulp.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:09

Ik heb nu de meest uiteenlopende meningen gelezen.
Allemaal leuk en aardig, maar er is maar 1 persoon die beslist wie en onder welke voorwaarden op mijn paard komt en dat ben ik :D

Dat neemt niet weg dat ik sommige mensen wel afzetters vind.....maar het is aan hun bijrijders om het te accepteren of niet.