Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
frangelica schreef:kleine opmerking...denk wel dat iemand die betaald...dat je daar eerder van opaan kunt dan iemand die niet betaald.
verder zoek ik me sufff naar iemand.....en in de zomer maanden betaald nog wel. maar het wil maar niet lukken en tijd begind te tikken:(
mirgino schreef:dit zinnetje ;geld is steeds belangrijker geworden
dat zeg jij heel goedde bijrijdsters willen niks uitgeven om bij te dragen voor de eigenaar
ze houden dat liever zelf,jij geeft het dan liever uit aan een manege paard dan aan een paard waar je op kan bijrijden,of je koopt dan een eigen paard...
alsof je een paard voor die 100 euro kan onderhouden :+
Cassidy schreef:Er kunnen redenen zijn waarom er niet op een paard gereden mag of kan worden (blessure of leeftijd (te oud, te jong), maar waar het paard wel gebaat is bij grondwerk of longeren of een beetje aandacht...
En door omgang met een paard kun je heel veel leren. Als je grondwerk mag doen, of in hand trail, kun je heel veel leren. Valt en staat de financiele vergoeding met het feit dat je rijden mag of rijden kunt?
Brainless schreef:mirgino schreef:dit zinnetje ;geld is steeds belangrijker geworden
dat zeg jij heel goedde bijrijdsters willen niks uitgeven om bij te dragen voor de eigenaar
ze houden dat liever zelf,jij geeft het dan liever uit aan een manege paard dan aan een paard waar je op kan bijrijden,of je koopt dan een eigen paard...
alsof je een paard voor die 100 euro kan onderhouden :+
Ik heb daar 2 paarden voor....
mirgino schreef:Juut schreef:Omdat de maatschappij steeds meer verzakelijkt; geld is steeds belangrijker geworden.
Ik ben blij met mn verzorgpaardje, waar mijn enige verplichte kosten de voorijzers van de pony zijn, en mn vrijwillige kosten alles wat hij nodig heeft aan spullen (zadel, deken, scheerapparaat, enz)
Zou me serieus gevraagd worden om 100,- per maand te gaan betalen, dan ga ik wel een keer extra naar de manege. Krijg ik les, pluk paard van stal en zet hem weg, kan verschillende paarden rijden. Of ik koop een eigen peerdje
dit zinnetje ;geld is steeds belangrijker geworden
alsof je een paard voor die 100 euro kan onderhouden
Salka schreef:@ Superwoman
In mijn beredenatie ga ik ervan uit dat de bijrijder een echte bijrijder is. Dit betekent dat diegene bijrijd omdat de eigenaar te weinig tijd heeft en het dier wel in goede conditie wil houden. Zowel mentaal als fysiek.
Ik heb het idee dat jij niet dezelfde redenatie hebt als ik, daarom zijn we het ook niet met elkaar eens denk ik. Natuurlijk... stel een beginner word bijrijder van een Z dressuurpaard... dan zou je als eigenaar gaan denken dat je wel een vergoeding mag vragen omdat de beginner heel veel leert van het paard. Maar dat is geen echte bijrijdersituatie (in mijn ogen) want een bijrijder is er van origine voor de conditie van het paard omdat de eigenaar bijvoorbeeld tijdgebrek heeft. Een beginner die op een goed getraind dressuur paard komt rijden komt niet zozeer om de conditie te verbeteren maar om te leren. Dat is een andere situatie. Dat is hetzelfde als wanneer je iemand op je paard laat rijden omdat je het diegene gunt om te leren, ook dan heb je hem/haar niet echt nodig voor de conditie van je paard en heb je geen standaard bijrijd situatie.
Ik begrijp wel waarom je deze mensen ook bijrijder zou kunnen noemen maar wat ieders definitie daarvan is verschilt.
Brainless schreef:Ik heb ze thuis staan en ik heb balen kuilvoer (600 kilo), wat inclusief maaien en kuilen 15E per stuk kostten. Daar doe ik bijna 4 weken mee.
Hooi koop ik in de zomer in voor 2E per stuk.
Ook deze zomer kan ik wederom voor deze prijs aan hooi komen.
Krachtvoer gebruik ik bijna niet, ik verbruik amper 1 pak pavokoeken per maand.
Stro verbruik ik bijna niet omdat ze 24/7 buiten lopen met schuilstal.
Maar ook voor stro betaal ik anders 2E per baal.
Hoefsmid is 75E per 8 weken. (1 voor beslaan, ander alleen bekappen).
15E + 12E + (75/2) = 64,50 per maand.
Salka schreef:Aangezien dit mijn definitie is van een bijrijder en anderen in dit topic er een andere definitie op na houden zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden!Er word tenslotte langs elkaar heen gesproken en niet echt gelezen wat iemand onder 'bijrijder' of 'verzorger' verstaat.
mirgino schreef:Juut schreef:Omdat de maatschappij steeds meer verzakelijkt; geld is steeds belangrijker geworden.
Ik ben blij met mn verzorgpaardje, waar mijn enige verplichte kosten de voorijzers van de pony zijn, en mn vrijwillige kosten alles wat hij nodig heeft aan spullen (zadel, deken, scheerapparaat, enz)
Zou me serieus gevraagd worden om 100,- per maand te gaan betalen, dan ga ik wel een keer extra naar de manege. Krijg ik les, pluk paard van stal en zet hem weg, kan verschillende paarden rijden. Of ik koop een eigen peerdje
dit zinnetje ;geld is steeds belangrijker geworden
alsof je een paard voor die 100 euro kan onderhouden
superwoman schreef:Brainless schreef:Ik heb ze thuis staan en ik heb balen kuilvoer (600 kilo), wat inclusief maaien en kuilen 15E per stuk kostten. Daar doe ik bijna 4 weken mee.
Hooi koop ik in de zomer in voor 2E per stuk.
Ook deze zomer kan ik wederom voor deze prijs aan hooi komen.
Krachtvoer gebruik ik bijna niet, ik verbruik amper 1 pak pavokoeken per maand.
Stro verbruik ik bijna niet omdat ze 24/7 buiten lopen met schuilstal.
Maar ook voor stro betaal ik anders 2E per baal.
Hoefsmid is 75E per 8 weken. (1 voor beslaan, ander alleen bekappen).
15E + 12E + (75/2) = 64,50 per maand.
Fijn dat jij ze zo goedkoop kan houden, maar praat je hier over paarden of pony's?
Mag duidelijk zijn dat wij totaal verschillend paarden houden en onze hobby be-oefenen.
Wat natuurlijk helemaal niet erg is, maar daardoor ook wel verschil zal maken over hoe we denken over een vergoeding.
Zo heb ik grote dressuurpaarden met een grote stal en boxen erin, rijbak en stapmolen (weide is nog in onderhoud)
De kosten zijn verschillend, zeker nu de hooi en stro-prijzen zo hoog zijn. Krachtvoer krijgen ze ook.
Maar ik ga zéker over de 100,- pp en dan nog niet het onderhoudt meegerekend (hoefsmid,d.a, water,stroom, diesel-trekker en alle afschrijvingen,zand voor de rijbak die om de paar jaar wordt aangevuld etc etc) Wil het eigenlijk niet weten wat ze kosten
sallandval schreef:Het gekke vind ik dat er vooor mijn gevoel een beetje misbruik wordt gemaakt van de dieren.
Voor mensen die zelf paarden hebben is het ineens wel een wederdienst namelijk. Als mijn staleigenaar aan mij zou vragen: "joh sallandval; zou jij deze maand ook mijn paarden willen doen? Dat kost je dan wel 50 euro extra." zou iedereen dat totaal belachelijk vinden.
Dat vind ik echt raar; als je een stalknecht wilt dan kost dat geld m.i. Tenzij het iemand is die voor dagbesteding naar een zorgboerderij moet en verzorging nodig heeft. Dan heb je het weer over wat anders.
superwoman schreef:sallandval schreef:Het gekke vind ik dat er vooor mijn gevoel een beetje misbruik wordt gemaakt van de dieren.
Voor mensen die zelf paarden hebben is het ineens wel een wederdienst namelijk. Als mijn staleigenaar aan mij zou vragen: "joh sallandval; zou jij deze maand ook mijn paarden willen doen? Dat kost je dan wel 50 euro extra." zou iedereen dat totaal belachelijk vinden.
Dat vind ik echt raar; als je een stalknecht wilt dan kost dat geld m.i. Tenzij het iemand is die voor dagbesteding naar een zorgboerderij moet en verzorging nodig heeft. Dan heb je het weer over wat anders.
Die wederdienst is zeker niet altijd van toepassing, als je wat reacties hebt gelezen.
Daarbij ga je niet op zoek naar een verzorgpaard als het niet je hobby is én in de meeste gevallen zouden ze graag een eigen paard hebben waarbij ze de verzorging ook moeten doen én meestal nog veel meer geld moeten betalen...
Ben je een top-ruiter dan ligt het weer anders, maar die hebben het druk zat![]()
Misbruik van de dieren vind ik het al helemaal niet, voor die dieren maakt het niet uit wie hun natje en droogje betaald.