Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 02:51

Renee_S schreef:
Ik wil even alle verzorgpony zoekende pennys hoop geven :) ben zelf pas op mijn 18e (2 jaar geleden)begonnen met rijden omdat ik als kind nooit mocht van mijn ouders en het geld er niet was. Ben manege lessen gaan volgen en wou wel wat meer dan 1x per week, maar op een manege was dat financieel niet haalbaar.
Toen ben ik via via na lang zoeken terecht gekomen bij mijn huidige VP. De eigenaar ment ermee en zocht iemand om een van de ponys bij te rijden en verder te helpen met mesten, binnen buiten zetten etc.
Hij heeft mij de kans gegeven, ondanks dat ik net een jaar reed. Ik probeer er zo veel mogelijk te zijn, volg lessen, en doe de dingen met de pony die we beiden beheersen. De samenwerking en het contact verloopt super. Van de zomer ga ik zeker weer wedstrijden rijden met de pony, even kijken of we in de B blijven of misschien al L gaan proberen!

Sommige mensen vragen een erg hoog niveau aan een verzorger. Voor sommige paarden zal dit zeker nodig zijn. Maar voor de makkelijkere paarden, kan een fanatieke beginner misschien wel veel gunstiger uitpakken :)

Iedereen veel succes met de zoektocht!

In jou geval ben je begonnen op een paard dat heel wat verder was in niveau dan het gemiddelde paard dat aangeboden word om bij te rijden dat maakt het voor een beginner allemaal wat makkelijker paard kent immers alles al ruiter hoeft alleen te leren, is het paard niet zover opgeleid dan bakken de meeste beginners er niet veel van en rijden het paard alleen maar achteruit ipv vooruit of ze moeten zo fanatiek zijn dat ze elke week les willen nemen, ik moet de 1e nog tegen komen de meeste zijn nog te beroerd om 1 keer in de maand les te nemen.

germie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:53

Ik ben vroeger ook begonnen volgens de green and green makes black and blue methode. Oftewel, ik heb 9 rijlessen op de manege gehad van m'n ouders en kon toen galopperen, dus dat was genoeg vonden ze. Het zouden 10 lessen worden, maar ik vond de manege niet leuk. En toen kon ik bij een boertje een pony rijden, 3 jaar en niet ingereden. Die man heeft een zadel en hoofdstel geregeld en mij erop gezet. Ben er ook wel eens afgevallen hoor, maar een paar weken later had ik een verzorgpony waar ik op kon rijden. Toen werd er gefokt en kwamen er veulentjes en 1 pony werden er 2. En als de pony's oud genoeg waren reed ik ze weer in. En zo heb ik leren rijden. Die boer heeft 1 keer voor mij 10 lessen betaald op een manege met zijn pony. En als hij dan een dag niet kon, dan ging ik ze voeren. Ik was zo'n fanatiekeling die graag wilde, maar de kans niet had. Ik heb voor de eerste lessen een cap gekregen van m'n ouders, maar had geen rijbroek of rijlaarzen of wat dan ook. Dat vonden ze niet nodig. Zulke mensen/kinderen vind je helaas niet meer. Of ik was toen al de uitzondering.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:22

Hier wel op de manege gereden. Daarna les op de pony van de buren iets verderop, die hadden een pensionstal. Daarna gevraagd om een pony te rijden, omdat mijn buurmeisje er mee stopte ivm eigen pony. Daar elke dag verzorgen incl water halen en mesten. Toen ik daar te groot voor was, weer een pony gevonden dichtbij van de dochter van een boertje. Kwam ik ook elke dag. Daarna 1 van mezelf.

Ik denk dat je nu ook nog fanatieke hebt, maar ook die zullen vroeg of laat zelf een paard kopen verwacht ik.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 01:33

Poeh even denken hoor.
Ik begon met rijden op een manege toen ik bijna 6 was. Ik lig nog steeds in een deuk wanneer ik de foto's bekijk. 3 slagen in de beugelriemen, benen komen niet onder het zweetblad uit, echt schattig.
Ik wilde natuurlijk al meteen een eigen pony, maar verstandige ouders dat ik heb, wilden eerst mijn lessen alleen voortzetten (woensdagmiddag en zaterdag een dag een pony mogen huren) en om zo te bekijken of het geen vlaag was.
Eindelijk toen ik 10 werd kreeg ik mijn eerste pony. Een kruising Welsh Arabier van ca. 1.30 hoog. Was vroeger zelf erg tenger dus ik verdween op die pony haha. Maar ja wij hadden niet veel ervaring met het aanschaffen van een pony. Deze pony huurde ik altijd als we naar de camping gingen in Ede. Dus dar reed ik op en die wilde ik hebben. Volgens de staleigenaar was ze 11 jaar. Mooie leeftijd dachten mijn ouders om te beginnen.
Pony ging in de winter mee naar huis en in de zomer stond ze bij de camping in de wei. De eerste winter was een ramp. Ik lag er steeds naast en buiten moest ineens mijn moeder er naast blijven lopen en vasthouden. Om lichamelijke problemen uit te sluiten eerst veearts laten komen. Pony was kerngezond voor een 5 jarige. Ja je leest het goed. Pony was 5. Vandaar ik een beetje moeite had op die leeftijd. Maar samen zijn we gegroeid. Nooit opgegeven en binnen 2 jaar had ik een superpony!
Uiteindelijk hebben we d'r verkocht toen ik te groot werd. Ze werd met haar 11e jaar verkocht.

Kortom heb ook pas echt leren rijden toen ik los van de manegelessen kwam. Uiteraard niet letterlijk manegelessen, want met de pony leste ik wel gewoon.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:58

Ik ben inmiddels ook weer een aantal dagen opzoek..
Ik had een hele leuke bijrijder voor een aardig tijdje, maar het waren de kleine dingetjes wat mij heeft doen beslissen haar toch maar weg te sturen. Ze kon steeds vaker niet komen op haar vaste dagen, ze 'vergat' de stal uit te mesten, ze reed maar heel even, ze ruimde het tuig niet netjes op en ze ging zomaar buiten rijden zonder iets te zeggen (van tevoren was afgesproken dat ze een bericht zou sturen als ze buiten ging rijden).
Toen ik haar netjes heb gezegd dat ik het nu toch wel zat ben en dat ze niet meer hoefde te komen, wou ik eigenlijk niet weer aan een bijrijder beginnen. Maar goed, ik kan ponylief maar max 4 keer in de week doen en hij wil gewoon graag aan het werk. Dus ga ik maar weer opzoek..

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:35

Ik ben nu ook opzoek naar een bijrijder voor 1 dag in de week.. Ik hoop dat ik snel een goede, leuke bijrijder vind!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:09

Nou, ik ben niet meer op zoek eerst en nu is er eentje die dat kennelijk niet kan accepteren. Er stond al in de advertentie: paard wordt niet verhuisd en hoef je ook niet te vragen (dit omdat mensen het toch gaan vragen en het antwoord is nee). Nu dus iemand die direct zei van ja, ik woon te ver weg, ben je nog op zoek en verhuis je. Ik zo nee, ben niet op zoek meer, want ben even pissed off omdat mensen mij hebben laten wachten tijdens een afspraak en niet zijn komen opdagen. En nee, verhuizen doe ik ook niet want er zijn geen stallen bij mij in de buurt die aan mijn eisen voldoen. Krijg ik dus allemaal linkjes met stallen bij mij in de buurt die volgens haar wel voldoen. :? Ik heb nu ook gewoon teruggeschreven van ik ga niet verhuizen en ben echt niet meer op zoek (en als je dit bij mij doet ben je zowieso al niet meer welkom, want dan ga je ook je zin doordrukken als het om mijn paard gaat)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:41

xLisaMaxime schreef:
Ik ben nu ook opzoek naar een bijrijder voor 1 dag in de week.. Ik hoop dat ik snel een goede, leuke bijrijder vind!

Al dat gedoe op jouw hals halen voor maar 1 dag?!
Daar zou ik goed over nadenken. Extra rustdag?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:44

Ja....geeft zoveel frustratie. Soms twijfel ik of ik nog een poging waag.
Echter weet ik hoeveel tijd en teleurstellingen het met zich mee brengt.
Ik heb er geen nodig, echter denk ik dan aan mezelf vroeger...prachtkans voor iemand zoals mij.
Toch weegt het nog steeds niet op tegen de nadelen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:27

germie schreef:
Nou, ik ben niet meer op zoek eerst en nu is er eentje die dat kennelijk niet kan accepteren. Er stond al in de advertentie: paard wordt niet verhuisd en hoef je ook niet te vragen (dit omdat mensen het toch gaan vragen en het antwoord is nee). Nu dus iemand die direct zei van ja, ik woon te ver weg, ben je nog op zoek en verhuis je. Ik zo nee, ben niet op zoek meer, want ben even pissed off omdat mensen mij hebben laten wachten tijdens een afspraak en niet zijn komen opdagen. En nee, verhuizen doe ik ook niet want er zijn geen stallen bij mij in de buurt die aan mijn eisen voldoen. Krijg ik dus allemaal linkjes met stallen bij mij in de buurt die volgens haar wel voldoen. :? Ik heb nu ook gewoon teruggeschreven van ik ga niet verhuizen en ben echt niet meer op zoek (en als je dit bij mij doet ben je zowieso al niet meer welkom, want dan ga je ook je zin doordrukken als het om mijn paard gaat)

Jeetje dit is echt wel het toppunt van brutaliteit.
Hoe halen ze het in hun hoofd, voor hun gaan verhuizen, geen haar op m'n hoofd die daar aan gaat denken.
Werkelijk wat denken sommige mensen wel niet.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:35

germie schreef:

Linkjes terug gestuurd met paarden die te koop staan? Dat is wellicht wat ze zocht..

Maar wat een brutaliteit zeg, dat zou toch een mooie constructie zijn: paard wordt voor je betaald, maar jij mag er alles mee doen incl de stalling van je keuze. En als er wat mee is, dan geef je hem toch terug aan de eigenaar? Kan die het oplossen.. -O- :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:38

Helaas maar waar, zijn er veel die zo tegenwoordig denken.
Doe mij ook maar zo'n eigenaar-paard!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:41

Ze vraagt je nog net niet om je pinpas met pincode zodat ze ook haar favoriete kleuren setjes kan gaan halen en die mooie lakneusriem :')

Best netjes toch :p

(Haha, dat verhuizen zo herkenbaar, maar ook dat je zelf niet meer op je eigen paard mag rijden, de leukste was de "ik heb kanker overleefd, en heb nu recht op een paard en ik mag dus jouw paard gewoon hebben, want je bent een slechte eigenaar omdat je een verzorgster zoekt (ik zocht iemand om mee te gaan omdat ik vrij alleen stond en altijd alleen was... in ruil dan rijden daartegenover :S) Dus ach... Mensen verzinnen altijd leuke dingen :'))

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 01:14

Ik ben ook langzamerhand weer opzoek naar een nieuw verzorgpaardje. Ik rijd nu al 5 jaar hetzelfde paard (Boy), maar blijkbaar vinden de eigenaren hem niet zo leuk want hij staat nou al bij de vierde eigenaar sinds ik hem doe. _O-
Nee helaas wordt hij oud dus is die naar een gezin toe gegaan waar die niet zo vaak word gereden. Ik mag wel blijven komen, maar vaak komt het bij hun dan niet uit of dergelijke. Nou rij ik soms nog een ander paard bij waar Boy hiervoor stond. Maar daar moet ik hem als het ware delen met 4(!) andere en dat wordt me effe te gek. Ben dus nu toch een beetje aan het rondzoeken naar iets nieuws.
Zag een hele leuke op marktplaats en dus ook gemaild want ik ken de stal al. Alleen krijg ik maar geen reactie en het is al een week terug. Ook gebeld maar word niet opgenomen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:44

Voor als je een verzorg/bijrijd paard zoekt is een ander topic, staat in de OP.
Dit is voor mensen die een bijrijder zoeken.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:25

Ik heb het mijzelf nog maar een fractie lastiger gemaakt :D. Heb een aantal mensen laten voorrijden maar ik werd er niet blij van, ik laat ook altijd mijn instructrice even meekijken. Ik rij volgens een klassieke dressuur methode en de gemiddelde manegeruiter krijgt mijn paard gewoon niet goed aan het lopen. Helaas ;( op dit moment word ik wel uit de brand geholpen door iemand die ook volgens die methode rijdt en dat gaat supergoed maar helaas kan ze mijn paard niet blijven doen. Dus ik zoek rustig verder en volg ondertussen het topic, wat een verhalen!!!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:29

Gister was er een vrouw op stal, die voor haar dochter een bijrijdpony zocht. Maar bij mij op stal staan alleen grote paarden/pony's, die van mij is veruit de kleinste. We liepen elkaar net mis, maar hoorde het van de staleigenaar dus. Heb echt zitten twijfelen, want gun zo'n meisje echt het plezier van een pony. Maar mijn pony is allesbehalve een kinderpony (behalve de maat dus )

Zou het wel een uitdaging vinden, maar de twijfel is toch ook wel heel groot.. EN weet niet eens of er contactgegevens van deze persoon zijn, omdat we elkaar dus net mis liepen..

Had dit berichtje gister in het verkeerde topic geplaatst.. Maar ik zit er nog wel aan te denken. Ga het morgen nog eens navragen, als er geen gegevens zijn uitgewisseld, dan is het ook snel klaar natuurlijk en hoef ik ook niet meer te denken hierover.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:49

Whoeps sorry voor de verwarring! Maar ik deed geen oproep.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:38

Ik heb afscheid genomen van m'n bijrijdster/verzorgster.. Ben er achter gekomen dat het niet alleen belangrijk is dat iemand een klik heeft met het paard, maar de klik met de eigenaar is net zo belangrijk! Het ging zo goed met haar en mijn paardje, dat ik niet meer in zag dat de dingen er om heen wat minder goed liepen. Uiteindelijk liep ik er toch tegen aan, en heb ik dat uitgesproken. Ze is helaas toch niet de persoon die ik zoek.
Via via heb ik nu al een ander gevonden! Uiteindelijk is het natuurlijk even afwachten of het allemaal goed uitpakt, maar ik heb er al wel veel vertrouwen in. Ze moet nog wel wennen aan m'n paard (hij probeert haar nog enorm uit), maar ze staat open voor rijles van mijn instructrice, dus dat moet dan wel goed komen! Ook fijn dat het paard dan op dezelfde manier gereden gaat worden.
Ik vraag overigens geen bijdrage (heb ik ook nooit hoeven te betalen toen ik bijrijdster was). Het enige wat ze moet doen is 1x per week uitmesten (5 paarden + 1 shet) en 1x per week hooi voeren. Ze mag dan 2x per week komen, waarvan 1x per week grondwerk (wandelen in het bos/longeren/vrijheidsdressuur/lange lijnen etc.) en 1x rijden in de buitenbak. Waarschijnlijk zal ze 1x per maand (afhankelijk van wat zij wilt) les nemen, daar betaalt ze dan zelf voor. Als ik er niet ben (vakantie), mag ze vaker komen. Vinden jullie dit een goede deal?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:10

Waarom niet? Als beide partijen er zo mee kunnen leven is het prima toch? 2 dagen blijkt vaak voor de meesten ook het best haalbaar.

Las verder terug ook dat iemand zei dat ze het als een kans voor de bijrijder zien. Daar ben ik het 100% mee eens, maar ik heb wel gemerkt dat de potentiële bijrijders het niet als kans zien, maar eerder als een dienst die zij aanbieden. Tsja..eeuwige discussie he!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:15

Nou, dat heb ik dus ook. Ik ken een verzorgster van een ander paard bij mij op stal die bijna dezelfde klusjes doet, maar wel bijbetaalt. Verder mag ze ook een dag meer komen, én mag ze in het bos rijden. Dat mag de "mijne" niet. Dus tsja, tis maar net hoe je het bekijkt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:32

Als je het als bijrijder een dienst vind, dan denk ik dat ze beter een andere hobby kunnen gaan zoeken waarbij ze het wel echt leuk vinden om te doen. .....

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:27

sneeuwpop schreef:
Als je het als bijrijder een dienst vind, dan denk ik dat ze beter een andere hobby kunnen gaan zoeken waarbij ze het wel echt leuk vinden om te doen. .....

_/-\o_ _/-\o_ amen

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:28

Het zal toch van de gekke worden je neemt een bijrijdster en die moet je gaan betalen lijkt me eerder andersom. We leven soms in een rare maatschappij :)

Ik heb er sinds 3 weken nu ook een. Het klikt aan alle kanten. Ze kan vaak uren poetsen vertroetelen en spelen. Rijden zal voorlopig niet gebeuren maar dat wilt ze zelf niet. Tot nu toe ben ik er nog iedere keer bij maar hoop dat ze snel alleen kan. Mijn paard mankeerd veel en ik ook gelukkig ziet ze het ook in dat het soms super gaat en de andere keer wat minder. Ze past zich echt aan aan het paard. Het is zo leuk om te zien.
Ze betaald er niets voor neemt iedere keer dat ze komt een wortel of een appel mee. Als mijn paard goed de winter weer doorkomt dan gaat ze misschien 1x per week rijden bij mijn instructrice maar voorlopig is dat nog niet aan de orde.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:48

Klinkt super!