Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:05

Mijn KWPNer kost mij behoorlijk wat per maand en staat thuis.
Heb geinvesteerd in stalmatten, dat scheelt weer kosten aan bodembedekking en minder mestwerk.
Echter dan nog de verzekeringen, hoefsmid, dierenarts.
Tja....250,-/maand is zo weg. Dan nog lidmaatschap vd rijdhal, les en alle spullen die ze nodig heeft.
Mijn verzorgster heeft zelf geen budget, zij draagt bij door mee te helpen met alle taken. We hebben er in totaal 8 staan/lopen. Ik men met de welsh B en rijd op de KWPNer
Ze gaat ook mee op wedstrijd, is met me mee geweest op vakantie en soms zo losse leuke activiteiten.
Het lessen/lidmaatschap vd rijdhal betaalt haar moeder. Is minder dan op de manege.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:37

ikkelies schreef:
Nou het is meer dat ik nu opzoek ben naar een nieuw paardje. Mijn bijrijd paard is helaas verkocht.
Ik heb zelf nog nooit betaald voor een paard. Ik heb tot nu toe alleen maar paarden gereden voor en fokkerij en deze uitgebracht in de sport. Ik was dan ook de enigste die ze reed. Daar werden mijn wedstrijden en KNHS contributie zelfs betaald. Zelf betaalde ik de lessen en hielp het weekend mee met uitmesten van alle boxen ( 20 stuks).

Maar ja door verhuizing nu in den haag komen wonen en hier is het kenlijk heel gebruikelijk om een bijdrage te vragen. Ik was daar in eerste instantie nog al door verbaasd. Maar goed de stalling is hier ook 2x zo duur als in groningen/drente. Dus ik ben zeker bereid mee te betalen.

Maar was vooral erg benieuwd wat jullie als eigenaren belangrijker vinden. Of een grotere bijdrage of dat je bijrijder lessen neemt.

Ik zit er een klein beetje in zoals Sneeuwpop tenzij iemand echt een enorme bijdrage levert maar op voorhand kun je dat niet goed inschatten. Ook niet hoe betrouwbaar ze zijn en hoe snel ze het allemaal weer zat zijn en toch liever het paard wat om de hoek staat gaan bijrijden waarvoor ze niets hoeven te betalen. Ik ben jaren bijrijdster geweest en betaalde EUR 110 voor mijn verzorgpaard en nog eens EUR 90 per maand voor mijn lessen. Ik vind het lastig ...

[/quote]Ik vind het niet los staan.
Het is niet het 1 of het ander, maar juist een totaalpakket.

Kan je het niet betalen, dan moet je verder zoeken...
nu kun je wel vragen aan eigenaar of je minder mag betalen, maar eigenlijk vind ik dat best aso.. Imo vraag je de eigenaar om mee te betalen aan je hobby.[quote]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:04

Hier betaal je een 140-160 euro per maand in pension met een buitenbak. Soms wel excl. biks (zoals waar ik sta). Rijvereniging e.d. heb ik opgezegd wegens de kosten en te weinig gebruik van maken. Ik ga voor een goede buitenbak bij de stal waar ik sta. Hoefsmidkosten heb ik wel, maar mijn paard staat niet meer op ijzers nu ik geen wedstrijden meer rij. Dus ik gok dat de hoefsmid een 8 keer per jaar langskomt a 25 euro. Dat scheelt ook enorm. Dekens kosten een 50 euro per stuk, en heb je geluk doe je er 3 winters mee, heb je pech moet je na 1 winter al vervangen. Ik heb een zweetdeken (nog nooit vervangen), een canvas deken met wol (gewonnen en nog nooit vervangen), een ongevoerde deken (net vervangen voor 40 euro), een 200 grams regendeken (2e winter in gebruik straks van 50 euro), een 370 grams regendeken (2e winter in gebruik straks van 70 euro), en nog voor het echt koude weer een 200 grams staldeken voor onder een regendeken (20 euro voor betaald, nieuw).
Dierenarts is als je paard gezond blijft 1 keer per jaar inenten. De rest is natuurlijk pech en hoop je niet mee te maken. Onderhoud trailer: heb er net 4 nieuwe banden onder gegooid, 200 euro.
Zadels heb ik, maar ja, je moet daar ook afschrijving voor rekenen natuurlijk. Een zadel is gewoon duur, zelfs een wintec zadel is niet goedkoop. Hoofdstellen heb je natuurlijk ook nodig.
Mijn paard is niet verzekerd omdat ik zelf de zeggenschap wil hebben wanneer mijn paard bij een blessure is afgeschreven. Hiermee bespaar ik een 200 euro per jaar (ik had m'n paard verzekerd en kreeg maar 85% van de verzekerde waarde a 2500 euro uitbetaald. Wilde ik m'n paard hoger verzekerd hebben, want de waarde van mijn dier is natuurlijk hoger dan 2500 euro, dan moest ik m'n paard laten keuren a 400 euro met foto's e.d. wat me gewoon te gek was).
Stamboek heb ik opgezegd wegens niets mee doen.
Ontwormen is 2 X 8 euro (ivermectine) + 1 keer pramox (20 euro) per jaar.
Les heb ik wegens geen tijd ook niet meer. Maar ik betaalde toen 20 euro per half uur priveles. Echter jouw leskosten kun je niet doorberekenen als kosten voor het onderhouden van een paard voor een bijrijder. De bijrijder moet zelf les nemen en tja, ook op eigen kosten natuurlijk. Het is een investering in de bijrijder. Die wordt er een betere ruiter van. En als het paard er dan ook nog beter van wordt, moet je dan meteen betaald worden? lijkt me niet, want zelfs al zou je als bijrijder echt op M of Z niveau kunnen acteren, je krijgt wel een paard met alle toeters en bellen tot je beschikking.

En als je dan pech hebt, en je paard breekt een kaak, dan kost je dat 1200 euro voor de operatie. Dit heb je als eigenaar te betalen. Dat heb ik met m'n ruin gehad. Helaas heb ik 1 van mijn 2 paarden dus moeten verkopen 3 jaar terug. Het werd gewoon te duur om 2 in pension te houden. En te weinig tijd van mijn kant.
Ik heb hierboven dus wat bespaartips genoemd, maar ja, sommigen vinden een binnenbak wel belangrijk.
Dit jaar is m'n paard wel naar de tandarts geweest en dit was ook een 100 euro. Dus dat komt er dan weer bij.

Ik heb dus vroeger nooit betaald voor het rijden van een paard van een ander. Lessen en wedstrijden heb ik wel betaald. 110 euro als eigen bijdrage vind ik wel veel. Misschien ben ik te goed voor een ander, maar ik ben door alles zelf te betalen wel 100% eigen baas over mijn eigen paard. En het is inderdaad waar, ik sta mijn paard nu wel grotendeels af aan een ander, maar ik krijg er veel rust voor terug. Ik heb gewoon echt te weinig tijd om dagelijks naar m'n paard te gaan. En verkopen vind ik geen optie.

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:54

Hier redt je het echt niet met 160,-, zelfs zonder bak is dat volgens mij niet te vinden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:52

Is er vannacht op stal ingebroken, verzorgster had herfstvakantie, dus toen de staleigenaresse iedereen persoonlijk gebeld had dat alle zadels weg waren (gelukkig alleen de zadels).... was er al meteen een deelactie met mijn zadeltje opgezet door de verzorgster. Zij had gelukkig ons "goede' zadel bij haar... Maarja... wel even balen...

Wel fijn dat alles al geregeld was door haar, foto's en alles gemaakt en verzekering en alles al gebeld... Ik ben gewoon overbodig aan het worden :p

Meest banketstaaf vind ik het wel voor een stalgenootje die haar pas nieuwe hele dure dressuurzadel kwijt is.... (en ze zou vanavond mijn veelzijdigheidszadeltje lenen om te springen.... maarja.. ging dus ook niet meer :S)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:46

Dat is balen! Gelukkig was je goede zadel niet op stal.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:14

Da's inderdaad wel een lastige gebeurtenis... en voor dat stalgenootje, ocharme, en dressuurzadels zijn dan ook zo duur! Ik hoop de de zadels terugraken, maar met dat "zoeken" dat ze doen naar gestolen spullen tegenwoordig, mag je er niet teveel op rekenen...Top dat je verzorgster zoveel deed!

En ja, velen vragen bijdrage aan de verzorger/bijrijder hier. Het is een beetje de gang van zaken, en dat is hier blijkbaar vanzelfsprekend, maar ik was dan net degene die dat niet vond. Ik ga ook het geld niet meer hebben dit jaar wanneer ik afstudeer, dusja. De eigenaar zou er dan eveneens mee rijden, en dan moet je niet alleen op zoek naar een paard, maar ook een leuke eigenaar. En dat is lastig te vinden. Vooral als je grondwerk doet, daar veel belang aan hecht en niet meteen wedstrijden wilt gaan rijden. Jammer dan, maar dan gaf ik mijn zoektocht ook even op.

Ondertussen moet ik helemaal niets betalen voor mijn verzorgpaard - Ze stond al drie jaar stil op de weide, te dik, werd niets mee gedaan. De eigenaar reed en werkte er niet meer mee, maar hield veel van zijn paard, dus zocht gewoon iemand om haar wat liefde te schenken. Dat vindt ik ook gewoon een heel goeie motivatie, dus ik en de eigenaar komen overeen. Ik zou met haar wedstrijden mogen starten, al wat je wilt, niks van de kosten zijn voor mij. Maar ook al heeft de eigenaar het me niet expliciet gevraagd, ik borstel nog steeds de gang voor de chalet, ik kuis het zadel bijna wekelijks met zadelzeep vanwege de modder, ik vet haar mentuig in, ook al past ze er voor de moment niet in, ik kuis haar koets en ik schep de mest uit haar weide weg. En ook de verzorging van het paard gaat er natuurlijk bij kijken. Dat is het minste wat je kan doen, ik moet immers niet veel betalen... (behalve dan alle leuke spullen die ik onderweg tegenkom en ik absoluut moet hebben, en dan heb ik ook gewoon mijn eigen spullen. Laatst ben ik ook hoefteer gaan kopen voor haar rotstraal, ook van mijn eigen geld.)

Maar wat ik snap wel de zoektocht die eigenaars moeten doen naar een goede bijrijder. Ik sta ervan versteld dat Lana's vorige bijrijders er echt niets mee deden, gewoon halstertje aan en hop, zitten. En dan vonden ze het raar, het paard kende niks, dat ze niet luisterde en altijd haar stal in rende. Je moet het paard ook iets kunnen meegeven, niet gewoon voor piet snot en een facebook lachje met je vriendinnetjes er even op gaan zitten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:00

Hier best wat reacties gehad met zogenaamde niveaus waar je uiteindelijk echt van moest lachen, waar je ze eerst na reactie op de ene wou zetten, maar toch maar op de ander heb gezet uit veiligheid en dat was dan nog helemaal niets. :')
Mensenlief wat schatten sommige mensen zichzelf toch hoog in. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:09

Ik heb mijn advertentie van fb verwijderd. Ik weet even niet wat ik wil. Denk je eindelijk een paar serieuze reacties gehad te hebben en plan je afspraken: 1 komt dan aanzetten van ja, maar ik wil nog even kwijt dat ik toch echt wel 1 dag in het weekend wil rijden. Eh, in de advertentie staat wat anders hoor. En als je op wedstrijd gaat mag dat wel, maar ik zeg niet nu direct ja omdat ik notabene 100% alles betaal voor mijn paard en dus zelf op de enige dagen dat ik evt. kan ook mijn paard wil rijden.
Een ander zou langskomen. Je spreekt een tijd af en bent op stal. Maar geen potentiele bijrijder. Uiteindelijk maar begonnen met borstelen, toen gezadeld, toen gereden, maar geen bijrijder. Kijk je later op je fb zie je dat je een berichtje gehad hebt die 31 minuten voor de afgesproken tijd verstuurd is: ik kom niet, ben ziek. Ook geen vraag van zullen we andere keer afspreken, en 31 minuten van te voren afzeggen? Ze had mijn telefoonnr, dus dan was een sms of belletje in mijn ogen meer op z'n plaats geweest. Bovendien sta je geen 31 minuten voor een afspraak op, je bent echt al wel langer op.
Ik weet het dus nu even niet. Als ik mijn paard niet rij, dan komt m'n paard gewoon buiten, krijgt haar eten en heeft een vriendinnetje. Maar voor mij heb ik dan een paard wat ik in de weekenden geen uren intensief kan rijden. Bovendien is het een sportpaard waardoor het eigenlijk zonde is om haar te laten staan. Dus lastig. Ik ga eerst maar weer eens een week nadenken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:21

Germie: als je paard buiten komt en zijn matje en droogje heeft is het volgens mij prima. Ze worden niet 'verpest' in de omgang of onder het zadel en ik heb mijn paarden nog niet horen klagen op de dagen dat ze niet aan het werk hoeven. Ik laat het lekker zo. Kan nu lekker zelf genieten, zonder dat het energie of frustratie kost.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:28

De frustratie en ellende vd zoektocht naar een bijrijder..verpest zowat jouw eigen plezier in de hobby.
Gewoon lekker laten lopen....

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:16

Ik kom hier even terug binnen vallen :)
Heb nog geen vruchtbare zoektocht gehad en heb weer eens een nieuw zoekertje opgesteld :):

Voor mijn 2 paardjes ben ik op zoek naar een verzorger die het ziet zitten om meerdere keren per week te komen rijden.
Mijn paardjes zijn heel braaf, maar hebben wel een gevorderde ruiter nodig.

Wat ik van jou verwacht:
- Dat je toch minstens 2 x per week kan komen rijden (niet alleen in het weekend, want op zaterdag rijd ik de paarden).
- Dat je met respect met mijn materiaal kan omgaan
- Dat je zelfstandig bent. Je zal er heus niet altijd alleen zijn, maar het kan wel voorvallen dat ik er eens niet bij ben.
- Dat je bereid bent om les te nemen. Iedere ruiter kan steeds nog bijleren, dus het is wel de bedoeling dat je hiervoor open staan. Je hoeft geen bijdrage te betalen, maar ik verwacht wel dat je lessen neemt.
- Minimum 16 jaar (liefst ouder dan 20, maar indien voldoende ervaring wil ik je wel een kans geven).

Wat krijg je:
- 2 paardjes waar je veel op kan leren
- Indien je op dit moment nog geen eigen paard zou kunnen hebben, kan je op een goedkope manier wel je hobby blijven oefenen.
- gebruik van de accomodatie (piste, mooie wandelwegen, materiaal)

De paarden blijven wel van mij en blijven ook staan. Daarom dat ik ze ook ter verzorging aanbied en niet als halve stal. Ik blijf dus de eigenaar, maar als er goede afspraken gemaakt worden, kan dit geen probleem zijn.

Lijkt dit je wat? Aarzel dan niet om mij een PB te sturen

wat vinden jullie ervan?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:28

Zelf heb ik nu weer contact met iemand. Ik heb geen idee of het wat gaat worden. Ik heb de tijd, ik vind vanzelf wel iets voor mijn pony.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:49

@Maurice, netjes en duidelijk (y) weet niet of je evt nog bepaald niveau verwacht? 'Gevorderde ruiter' is ruim begrip.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:00

Ik had door drukte telkens geen tijd om op bokt te reageren maar mijn zoektocht is succesvol geweest want ik heb inmiddels een bijrijdster gevonden, iemand die op mijn bokt advertentie had gereageerd.

Succes allemaal!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:19

Fijn dat je er eentje gevonden hebt. Ik zou wel jouw onderschrift nog ff aanpassen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:45

haha Bedankt voor de tip, dat was ik nog vergeten!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:47

Maurice_Z schreef:
Ik kom hier even terug binnen vallen :)
Heb nog geen vruchtbare zoektocht gehad en heb weer eens een nieuw zoekertje opgesteld :):

Voor mijn 2 paardjes ben ik op zoek naar een verzorger die het ziet zitten om meerdere keren per week te komen rijden.
Mijn paardjes zijn heel braaf, maar hebben wel een gevorderde ruiter nodig.

Wat ik van jou verwacht:
- Dat je toch minstens 2 x per week kan komen rijden (niet alleen in het weekend, want op zaterdag rijd ik de paarden).
- Dat je met respect met mijn materiaal kan omgaan
- Dat je zelfstandig bent. Je zal er heus niet altijd alleen zijn, maar het kan wel voorvallen dat ik er eens niet bij ben.
- Dat je bereid bent om les te nemen. Iedere ruiter kan steeds nog bijleren, dus het is wel de bedoeling dat je hiervoor open staan. Je hoeft geen bijdrage te betalen, maar ik verwacht wel dat je lessen neemt.
- Minimum 16 jaar (liefst ouder dan 20, maar indien voldoende ervaring wil ik je wel een kans geven).

Wat krijg je:
- 2 paardjes waar je veel op kan leren
- Indien je op dit moment nog geen eigen paard zou kunnen hebben, kan je op een goedkope manier wel je hobby blijven oefenen.
- gebruik van de accomodatie (piste, mooie wandelwegen, materiaal)

De paarden blijven wel van mij en blijven ook staan. Daarom dat ik ze ook ter verzorging aanbied en niet als halve stal. Ik blijf dus de eigenaar, maar als er goede afspraken gemaakt worden, kan dit geen probleem zijn.

Lijkt dit je wat? Aarzel dan niet om mij een PB te sturen

wat vinden jullie ervan?

Ik vind hem eigenlijk niet zo om eerlijk te zeggen vind ik hem zeer onduidelijk, komt over alsof je niet echt weet wat je wil.
Ik zat een heel stuk te typen maar heb het weer verwijderd als je tips wil dan wil ik die wel sturen via de pb.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:13

Denk ik dat er iemand enthousiast is, probeer ik een datum af te spreken en dan hoor je er ineens 5 dagen niks over.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:36

Naskapower schreef:
Denk ik dat er iemand enthousiast is, probeer ik een datum af te spreken en dan hoor je er ineens 5 dagen niks over.

Dit kan ook zijn omdat ze het moeten vragen aan de ouders of het kan

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:40

Mousaka schreef:
Naskapower schreef:

Dit kan ook zijn omdat ze het moeten vragen aan de ouders of het kan

Vragen of niet vragen 5 dagen is lang ze had dan ook even kunnen zeggen dat ze het moet vragen.

Heb het hier ook dikwijls gehad hoor zogenaamd zo enthousiast en vervolgens hoor je niks meer, ik snap dat nooit zo zeg dan gewoon dat je geen interesse heb.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:16

Ja jammer zoiets...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:56

Ik denk dat een student die op kamers woont niet met de ouders hoeft te overleggen of ze een paard mag rijden.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:04

Nee oke dat is waar :j

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:17

Ik wil even alle verzorgpony zoekende pennys hoop geven :) ben zelf pas op mijn 18e (2 jaar geleden)begonnen met rijden omdat ik als kind nooit mocht van mijn ouders en het geld er niet was. Ben manege lessen gaan volgen en wou wel wat meer dan 1x per week, maar op een manege was dat financieel niet haalbaar.
Toen ben ik via via na lang zoeken terecht gekomen bij mijn huidige VP. De eigenaar ment ermee en zocht iemand om een van de ponys bij te rijden en verder te helpen met mesten, binnen buiten zetten etc.
Hij heeft mij de kans gegeven, ondanks dat ik net een jaar reed. Ik probeer er zo veel mogelijk te zijn, volg lessen, en doe de dingen met de pony die we beiden beheersen. De samenwerking en het contact verloopt super. Van de zomer ga ik zeker weer wedstrijden rijden met de pony, even kijken of we in de B blijven of misschien al L gaan proberen!

Sommige mensen vragen een erg hoog niveau aan een verzorger. Voor sommige paarden zal dit zeker nodig zijn. Maar voor de makkelijkere paarden, kan een fanatieke beginner misschien wel veel gunstiger uitpakken :)

Iedereen veel succes met de zoektocht!