Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:07

Hoezo het het beestje werkte?!
Je kan daarbij toch vragen stellen voordat je erop stapt? Neem aan dat de eigenaar je niet letterlijk op het paard heeft getild.?[/quote]
Nou hoe het paard ergens op reageerden, hoe het gereden werd. Ik heb vragen gesteld, tuurlijk. Maar als ik die vragen niet gesteld had dan had ik het niet geweten.
Nee tuurlijk ben ik er niet letterlijk opgetild, maar ik werd wel heel erg tegengesproken als ik er niet meteen opging.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:10

Daphne__ schreef:
Ik zeg juist bewust niet hoe pony het fijnst gereden word... Omdat ik wil zien of de ruiter zelf aanvoelt wat beter werkt voor de pony en hoe problemen opgelost worden :)

Nee oke, dat snap ik maar, ik neem wel aan dat je zegt hoe jezelf met de pony rijdt, bijv. Dressuur matig of juist veel naar buiten. Maar dit paard schrok bijv. heel erg in een hoek, ben er bijna van af gevallen. Maar dat werd ook niet verteld.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:29

Als ik geen goed gevoel heb, ga ik er echt niet op.
En ik wil juist niet weten hoe een paard werd gereden - heb je toch niks aan? Bedoel dat hetzelfde rijden echt geen optie is - heb mijn eigen stijl en zou dus geforceerd worden en verder voel ik wel aan wanneer ik iets moet corrigeren. Gewoon zelf voelen en zelf rijden.
Enige wat ik belangrijk vind om te weten is of een paard snel bokt of angstig (=niet hetzelfde als een x schrikken) is (in dat geval pas ik liever - een bokje vind ik niet erg, maar het moet geen rodeo worden)

schok die altijd in die hoek dan?
Misschien wisten ze dat niet?

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:53

Daphne__ schreef:
Ik zeg juist bewust niet hoe pony het fijnst gereden word... Omdat ik wil zien of de ruiter zelf aanvoelt wat beter werkt voor de pony en hoe problemen opgelost worden :)

Doe ik ook.
Mag je van een bijrijdster op min. L niveau wel verwachten. Plus daarbij, door verschil in gewicht bijv tussen eigenaar en bijrijdster of zit houding reageert een paard anders.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:45

sneeuwpop schreef:
Als ik geen goed gevoel heb, ga ik er echt niet op.
En ik wil juist niet weten hoe een paard werd gereden - heb je toch niks aan? Bedoel dat hetzelfde rijden echt geen optie is - heb mijn eigen stijl en zou dus geforceerd worden en verder voel ik wel aan wanneer ik iets moet corrigeren. Gewoon zelf voelen en zelf rijden.
Enige wat ik belangrijk vind om te weten is of een paard snel bokt of angstig (=niet hetzelfde als een x schrikken) is (in dat geval pas ik liever - een bokje vind ik niet erg, maar het moet geen rodeo worden)

schok die altijd in die hoek dan?
Misschien wisten ze dat niet?

Na afloop zij ze dat die altijd in die hoek schrok.

Jibbel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:00

Ik begrijp wel dat je als eigenaar de bijrijder er onbevangen op zet. Als er vooraf wordt gezegd hij doet dit en dat, grote kans dat de bijrijder (nog) meer zenuwen krijgt of het gedrag af gaat zitten wachten en vergeet te rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:22

Mousaka schreef:
Na afloop zij ze dat die altijd in die hoek schrok.

Dat vind ik wel aso. Zou dan op z'n minst zeggen die kant van de bak even te vermijden. ..

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:04

Ik vroeg mij af of jullie als paarden eigenaren het ook normaal vinden om een bijdrage te vragen als je bijrijder op eigenkosten bereid is te lessen met het paard. En dan natuurlijk het liefste bij de zelfde instructeur zodat het paard gewoon op 1 manier gereden wordt.

Ik ben zelf wel bereid om een vergoeding te betalen maar als ik lessen neem laat mijn buget het niet toe om ook nog extreem hoge bedragen per maand voor het bijrijder te betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:05

De vergoeding voor de les gaat dan toch naar de instructeur? En die lessen is toch een investering voor jezelf?

Het is gewoon eerlijk naar het paard toe om te lessen, dan blijf je niet steeds dezelfde fouten maken...

En dat staat los van de eigenaar en de kosten van het paard.

Snap dat het een hoop geld kost, maar dat is de paardensport nu eenmaal
.....erg duur...

Je kunt ook verder zoeken...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:22

Ik zou zo'n dilemma met de eigenaar bespreken. Als jouw budget niet reikt voor een bijdrage en lessen, zou ik hierin eerlijk zijn.
Als je het geld liever alleen stopt in lessen ipv ook een bijdrage te leveren, terwijl je daar wel de middelen voor hebt, vind ik het een ander verhaal.
Als eigenaar geef ik ook liever mijn geld uit aan wekelijkse priveles, helaas wil het paard ook eten hebben....

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:55

Nou het is meer dat ik nu opzoek ben naar een nieuw paardje. Mijn bijrijd paard is helaas verkocht.
Ik heb zelf nog nooit betaald voor een paard. Ik heb tot nu toe alleen maar paarden gereden voor en fokkerij en deze uitgebracht in de sport. Ik was dan ook de enigste die ze reed. Daar werden mijn wedstrijden en KNHS contributie zelfs betaald. Zelf betaalde ik de lessen en hielp het weekend mee met uitmesten van alle boxen ( 20 stuks).

Maar ja door verhuizing nu in den haag komen wonen en hier is het kenlijk heel gebruikelijk om een bijdrage te vragen. Ik was daar in eerste instantie nog al door verbaasd. Maar goed de stalling is hier ook 2x zo duur als in groningen/drente. Dus ik ben zeker bereid mee te betalen.

Maar was vooral erg benieuwd wat jullie als eigenaren belangrijker vinden. Of een grotere bijdrage of dat je bijrijder lessen neemt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:10

Ik vind het niet los staan.
Het is niet het 1 of het ander, maar juist een totaalpakket.

Kan je het niet betalen, dan moet je verder zoeken...
nu kun je wel vragen aan eigenaar of je minder mag betalen, maar eigenlijk vind ik dat best aso.. Imo vraag je de eigenaar om mee te betalen aan je hobby.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:39

Ik als bijrijder/verzorgster investeer liever in lessen dan in een bijdrage. En zeker omdat in wat ik nu doe (grondwerk) daar les in nodig heb. Dat doe ik dan liever dan een bijdrage, het is duurder dan de gevraagde bijdrage, maar dat heb ik er zeker voor over.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:54

Ik investeer ook liever in lessen, maar begrijp ook dat een paard ook geld kost. Echter zou ik als eigenaar liever iemand nemen die hart heeft voor je paard en per maand 40 euro aan lessen kan besteden en geen bijdrage, dan iemand die voor 60 euro kan lessen en daarbij nog een bijdrage van 50 euro of meer, maar zich dan ook rechten gaat toe-eigenen en alleen komt als de zon schijnt :=

Want een hoop die zeggen "maar het is zowiso goedkoper dan op de manege" gaan er dus eigenlijk van uit dat al die bijrijders anders wel naar de manege zouden gaan. Maar stel dat je ouders die altijd betaalde, en jij nu 18 bent en ze dat niet meer doen. Als 18 jarige heb je echt niet even 100 euro per maand over, dus nee, ook geen manege als je geen bijrijdpaard kunt vinden. Dan kun je zeggen: pech, kun je niet rijden, maar dat bedoel ik er niet mee. Ik bedoel dat het misschien niet altijd een kwestie is van niet willen, maar ook van niet kunnen, en dat je dat dan ook een soort van kunt betalen in zorg voor het paard, je niet te goed voelen om te mesten en ook gewoon te komen als het regent en gewoon eens rustig iets te doen en alleen te poetsen, in plaats van alleen maar rijden "want daar betaal ik voor"

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:26

Ik vind klusjes ook heel logisch, en het kan makkelijk in een kwartiertje klaar zijn: even mesten/vegen is kleine moeite.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:06

Veel bijrijders gaan zich rechten op je paard toeeigenen als je ze geld laat betalen. Sommigen doen dat zelfs als ze niets hoeven betalen. Ik heb zelf nooit betaald en laat dat dus een bijrijder ook niet doen. Maar ik verwacht dan gewoon dat ze een zak biks halen. Gaat niet eens om het echt voeren, maar dan kunnen ze als ze gereden hebben het paard belonen met een extra schep biks.
Wel of geen les verplichten vind ik een lastige. Ik hoop altijd dat mensen het wel gaan doen en dan ben ik niet eens moeilijk over naar wie ze gaan. Heb alleen 1 keer iemand gehad die dus een prutsinstructeur uitgezocht had en daar heb ik ook wat van gezegd. Ging mij er om dat er 20 euro per half uur betaald moest worden en er gewoon onzin verkondigd werd. Dat geld kan beter naar een andere instructeur. Dat zag ze later gelukkig zelf ook wel in. En al ga je maar 1 keer per maand dan, dat is mij ook best. Een goede instructeur kan je voor een maand huiswerk meegeven.

Het meest belangrijke vind ik eigenlijk niet eens les, maar of een persoon de moeite neemt om netjes met je paard om te gaan en een band op te bouwen, en netjes met je spullen omgaan. Er zijn er ook die jouw paard als sportartikel zien.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:50

Floriske, of het nu een kwestie is van niet kunnen of niet willen betalen, maakt toch niks uit....
Paardrijden is gewoon duur.....
er zijn zat dingen die ik zou willen, maar niet kan betalen, dat is erg jammer.

En rechten toe gaan eigenen..dan is het toch snel over. Al moet ik zeggen dat ik makkelijk was wanneer een bijrijder niet kwam mits afgebeld - ik had geen bijrijder nodig dus..

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:02

@sneeuwpop: dat weet ik, maar dat punt bedoelde ik juist niet. Ik bedoelde het punt dat je dan als eigenaar (denk ik) de afweging moet maken. Iemand die meer kan betalen (goed voor mijn portomonee) maar misschien wat minder goed voor mijn paard is, of iemand die super voor mijn paard is maar minder kan bijdragen. Natuurlijk zul je soms het allebei vinden (bijdrage en top voor je paard) maar naar aanleiding van wat ik hier in het topic heb gehoord, worden veel betalende bijrijders ook makkelijk. Ze betalen, dus willen ze alleen de lusten, niet de lasten. Zien ze je paard meer als ding dat je nodig hebt om te kunnen rijden (met mooi weer) dan als paard, dat soms ook rust nodig heeft en gewoon alleen een dagje gepoetst moet worden. Of dat ze snel afhaken als ze even niet kunnen rijden door een blessure, dan gaan ze dat paard niet verzorgen hoor, want daar betalen ze niet voor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:32

Als eigenaar hoef je die afweging niet te maken, tenzij je een verzorgster nodig hebt en die niet kan vinden.

En mijn ervaring en vele met mij is juist dat betalende mensen beter hun afspraken na komen en je paard juist behandelen zoals ze hun eigen paard zouden behandelen - dus met zorg en respect.
Als het gratis is, hecht men er soms minder waarde aan, blijkbaar.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:34

sneeuwpop schreef:
En mijn ervaring en vele met mij is juist dat betalende mensen beter hun afspraken na komen en je paard juist behandelen zoals ze hun eigen paard zouden behandelen - dus met zorg en respect.
Als het gratis is, hecht men er soms minder waarde aan, blijkbaar.

Ik denk, dat als het gratis is, elke pennyruiter gewoon denkt 'o, leuk, en nog eens gratis ook!'. Zodra je er geld voor gaat vragen moeten mensen er meer voor over hebben, dus vallen veel pennyruiters af, omdat ze 'geen zin hebben om een bijbaantje te zoeken'.
Natuurlijk zijn er ook pennyruiters waarvan de ouders betalen, die zullen niet afvallen als je geld vraagt ;)

Edit: typo verwijderd ;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:48

Ik vind het nog steeds een interessant item hoor, dat bijbetalen. Ik ben gisteren wezen kijken bij een paard waar ik de helft van het stallingsgeld zou moeten betalen, en hoefsmid en eventuele entingen. In principe zou ik dan het paard als mijn eigen mogen beschouwen, ik ben de enige die het paard dan rijd en wat ik er mee doe mag ik helemaal zelf weten. Als ik wil lessen en wedstrijden starten, dan mag dat, wil ik alleen het bos in, dan is dat ook prima.
Leuk en braaf paard, heeft al een tijd niet echt iets meer gedaan dus redelijk scheef en stijf in de hals...heeft meer dan een half jaar sterren lopen kijken. Maar goed, daar kan aan gewerkt worden.
Alleen het punt, ik ben heel erg aan het twijfelen of ik wel aan wedstrijden en lessen toe kom als ik zo'n hoog bedrag moet betalen per maand...aan de andere kant krijg ik er wel redelijk veel voor terug...vind het lastig.

Jullie geven aan dat het niet fair is om van de eigenaar dan maar te verwachten dan zij een deel mee betalen, echter staat het paard bij hen aan huis (zijn een trainingsstal/handelstal). Wat kost een paard aan huis?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:54

Wat maakt het uit wat een paard aan huis kost? Ben je bang dat de eigenaar aan je verdient?

Jij moet voor jezelf beslissen of wat je krijgt genoeg is, voor wat jij er aan uit geeft.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:24

sneeuwpop schreef:
Wat maakt het uit wat een paard aan huis kost? Ben je bang dat de eigenaar aan je verdient?

Jij moet voor jezelf beslissen of wat je krijgt genoeg is, voor wat jij er aan uit geeft.

Maakt mij niet uit dat een eigenaar er aan verdient, gaat mij er meer om dat ik wil behoeden dat eigenaar juist voor mij moet betalen, aangezien zij zelf niks meer doen met het paard. Daarom de vraag wat kost een paard aan huis, zodat ik voor mezelf kan vinden of ik het redelijk vind of niet. Voor mij als ook voor de eigenaar.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:45

Paard aan huis kost haast net zoveel als paard in pension, misschien zelfs duurder, maar dat ligt ook aan de hoeveelheid ruimte/faciliteiten je hebt. De direct zichtbare kosten, zoals voer, bodembedekking, smid, ontworming en entingen zullen gemiddeld al rond de 100-125 p/m liggen. Tel daar nog verbruik van stroom en water, onderhoud aan bak/weide (incl machines, brandstof en materiaal), huur/hypotheek op het perceel, verzekeringen etc bij op, dan kom je al met al makkelijk richting de 300 (of meer) p/m.

Ik zeg niet iedere maand, maar je hebt dure en goedkopere maanden. Als de wei bemest /bekalkt moet worden is het een dure maand. Staan de paarden 24/7 buiten en hoeft er niets te worden geïnvesteerd in omheining oid, dan hebben we een erg goedkope maand.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:03

Bedankt voor je info jibbel. Daar heb ik iets aan. Ik mag in ieder geval een weekje uit proberen, kijken of ik en het paard met elkaar klikken.

Heb nog nooit eerder 'betaald' voor een bijrijdpaard, wel in middelen maar niet zo in fysiek geld.