Ik heb een vraagje, wat me moeder nog al dwars zit.
Ik ben nu bijrijder van een paard die op een privé stal staat. Nu vragen me moeder ik ons af hoe zit het met de verzekering als bv het zadel stuk gaat of er iets gebeurt met het paard. Wat natuurlijk altijd kan gebeuren. Omdat er veder niemand is kan de eigenaar ons makelijk de schuld geven als iets gebeurd. Komen de kosten dan op ons of kunnen we dat verhalen bij de verzekering, zo ja welke verzekering.. En gaat dat makelijk of keuren die het verzoek gauw af. Ga ik er niet van uit dat de eigenaar zo is, maar weet het liever van te voren als het er ooit op aan komt.
Ik heb een accident gehad met een bijrijdpaard en het was een hels gedoe met de verzekering. Uiteindelijk zijn de kosten (5000 euro ongeveer) helemaal op mijn rekening gekomen. Enfin ook op onze verzekering dus en het was uiteindelijk toch nog een dikke 2000 euro dat ikzelf heb moeten voorschieten. Is echt wel best veel hé. Nochtans was het accident niet mijn schuld en kon ik er helemaal niets aan doen! (tja, paard verschiet, je verliest je evenwicht, valt verkeerd en hopla je hebt prijs). Sindsdien ben ik gestopt met rijden met andermans paarden en eigen paarden gekocht.
Wat materiaal betreft: ik denk niet dat je dat echt kan verzekeren en dat het vooral rekenen op de goodwill is van verzorger en eigenaar. En afspraken maken. Ikzelf verwacht niet dat mijn verzorgers mij materiaal terugbetalen, tenzij dit echt door onvoorzichtigheid en kwaad opzet kapot is gegaan. Maar betwijfel of ze dan nog echt verzorger blijven als dat gebeurt
Ik denk dat je dit het beste uit kan laten zoeken met je ouders, de eigenaar en de verzekering. Ik kan me best gevallen voorstellen dat het bijvoorbeeld wél op je eigen kosten komt en niet op die van de eigenaar (als jij met het paard naar buiten gaat en in een ongeluk terecht komt bijvoorbeeld?). Hoeft niet je eigen schuld te zijn, maar het is dan ook niet de schuld van de eigenaar en materiele schade zullen de verzekeringen wel uitvogelen dan.
Ik heb het er eigenlijk niet eens over gehad met m'n bijrijdster, maar ze gaat dan ook niet op eigen houtje naar buiten met m'n pony dus dat heb ik in ieder geval ingedekt voor mezelf en voor haar
En als er wat stuk gaat aan spullen, dan regelen we dat wel onderling denk ik zo..
Voor buiten ben je als eigenaar wèl verantwoordelijk. Dit voor schade aan derden. We hebben het onlangs wat meer uitgezocht omtrent daarmee, maar kwam er gewoon op neer dat als een ander met je paard gaat wandelen en je paard stampt naar een auto ofzo, maw schade aan derden (materiële) dan is die schade wèl voor u verzekering. Maar als die ruiter eraf valt en lichamelijke schade voor heeft, dan is dat verzekering van de ruiter. Al gaat die verzekering altijd proberen de schuld in jouw schoenen te schuiven, maar dat zijn verzekeringen hé.
Doch zijn er ok uitzonderingen want als het accident komt doordat de bestuurder geen rekening hield met paard op de baan, en er zijn getuigen, dan kan je geluk hebben.
Dankjewel voor de antwoorden. Ga het er vanavond nog even met me ouders over hebben. Ze zijn bang dat het nu voor een deel op mij komt omdat ik meerderjarig ben. Gaa het allemaal wel goed uitzoeken voor ik ga rijden zonder de eigenaar erbij.
Heb tot nu toe alleen maar op maneges gerede en daar is alles verzekerd via de manege, behalve de medische kosten als je er afvalt ofzo.
Sinds enkele maanden een heel leuk verzorgpaardje. Mag gaan wanneer ik wil, rijden mag ong. 2 keer per week. Ga helaas wel stoppen met haar halverwege volgende maand want dan komt (geheel onverwacht en een goed half jaar eerder dan gepland) mijn eerste eigen paardje
Combineren van deze 2 paarden gaat onmogelijk worden omdat ze niet op dezelfde stal en ook niet vlak bij elkaar zijn. En in de winter wil mijn verzorg paard ook minstens 4x per week dat ik langs kom.
snap ik goede keus! klinkt heel bot maar je kunt beter 1 paardje alle aandacht geven dan 2 maar een beetje. voor je verzorgpony komt wel een nieuwe bijrijdster toch? en die geeft het paardje dan weer de 100% aandacht en als jij dat voor jou nieuwe paardje doet komt het toch helemaal goed?
Ben er ook helemaal van overtuigd dat het goed komt hoor Mijn paard gaat 24/7 naar buiten met onbeperkt hooi, in de kudde daar komt tegen de winter nog een plek vrij ivm uitbreiding (paarden krijgen 2x zoveel ruimte en ze hadden al ruim voldoende) dus had dit aan de eigenaresse voorgelegd maar ziet het niet zitten daar heen te gaan. Als ze daar samen hadden gestaan was combineren makkelijk geweest. Vzpaard is ouder dus max 4x per week trainen/longeren en mijn paardje is jong dus ook niet dagelijks een lange zware training.
Eigenaresse van vzpaard is op de hoogte en mag blijven verzorgen tot mijn eigen er is daarna de eer aan iemand anders.
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd Oproepen en/of advertenties zijn niet toegestaan. Ook reacties op de advertentie heb ik verwijderd, om het team te helpen kun je TeMmen, dan zullen wij het bericht verwijderen.
Ooit vind je er een. Ik heb 4 jaar gezocht en nu eindelijk iets gevonden.
Nala
Geplaatst: 06-06-14 17:13
Heey ik meld me ook nog eens eventjes, heb wel al twee verzorgpaarden maar het is gewoon leuk om hier mee te lezen. Ff een update van mijn verzorgpaarden:
Bayron (20 jaar, anglo arabier, 1.65, schimmel. Kan echt mega rustig en lief zijn maar op slechte dagen is het pit en temperament van de engelse volbloed en arabier ZEKER te merken.) Hij staat op dit moment al vier weken stil door 1. kreupelheid 2. ontstoken been, nu zou het eigenlijk weer beter moeten gaan maar helaas, zijn pezen aan de benen zijn helemaal gezwollen en hij heeft wormen... Weer afwachten dus, arme knul
Tara (20 jaar, fjord, rond de 1.45, wildkleur met strepen op haar benen. Echte knuffeltante.) Met haar houd ik me de laatste tijd het meest bezig. Ze is ontzettend lief. Ik ben op advies van de eigenaresse begonnen met haar gewoon iedere dag dat ik er was uitgebreid te poetsen, dit omdat ze heel erg wantrouwig kan zijn als ze je niet kent. Ze wordt niet bang of gevaarlijk, maar staat gewoon stil of besluit gezellig terug naar de wei te gaan om te eten .
Vorig weekend ben ik samen met de eigenaresse voor het eerst een wandeling met haar gaan maken en heb ik heel voorzichtig ter sprake gebracht dat ik ook wel eens zou willen proberen te rijden. De eigenaresse knoopte daarna gewoon doodleuk het halstertouw aan het halster en legde het als teugels om haar nek, met de simpele boodschap "spring maar erop dan". Nou ik geloofde mijn oren niet maar jawel hoor, daar zat ik dan, zonder zadel en bitloos op een schat van een pony.
De eigenaresse neemt morgen het zadel en hoofdstel mee zodat ik haar in de bak uit kan proberen, op hoop van zege dat ze wel gewoon loopt want als ze niet wil/je niet kent/het niet vertrouwt dan doet ze ook werkelijk nada. Ook misschien een paar fototjes maken als ik er ben...
Misschien zit je lokatie ook wat minder mee dan die van mij. Ik kom uit zandvoort waar ook bijna geen paarden zijn maar binnen een half uurtje fietsen wel bij meerder kan komen. Woon je in een buurt waar veel paarden zijn?
Ooit ga je het wel vindenm ik dacht ook van vind nooit iets en opeens was daar de gene die ik nu doe.
Maadag trouwens rijden voor eerste keer vorige keer liep die niet helemaal oke. Heel benieuwd hoe die reageert. Nog minder dan 20 keer onder zadel geweest. En ik heb alleen maar manege paarden gereden (en 1 keer haar andere paard) best spannend. Hoorde dat de galop nog nooit geprobeerd is onder het zadel, die knop moet ik ee op gaan zetten. Best spannend, maar wel zin in
Ik reageer hier niet zo super veel, maar ik zal dan toch een update geven!
In maart heb ik hier geplaatst dat ik dus eindelijk een verzorgpony heb gevonden. Uiteindelijk is dit niks geworden en ben ik dus weer opzoek gegaan. Vandaag ben ik bij een ander paardje wezen kijken die ik eventueel zou kunnen rijden (via een vriendin terecht gekomen). Super lieve pony, waar ik ook meteen op heb kunnen rijden. Het is een kleine stal met maar een stuk of 7 paarden (aan huis). Het is er wel gezellig en de mensen zijn aardig. Binnenkort gaat mijn vader nog een keer mee om kritisch te kijken of het iets is. Mocht hij het goedkeuren heb ik een nieuwe verzorgpony gevonden!
Hoe gaat de zoektocht bij de rest? Al iets gevonden?
Ik heb goed nieuws!! Starlight mocht eerst niet lopen (ontsteking) maar in de vakantie gaan ik en het baasje weer opbouwen. Dat betekend dat ik binnenkort op star mag zitten. Daarna even stappen en zo rustig opbouwen. Ik heb heel veel zin in!!
Super leuk liesjeex!! ik heb vandaag proefje gehad F6 (heel laag i know maar je moet ergens beginnen toch?) nog maar NET gehaald met 210 punten.... kantje boord!!
ik heb heel erg goed nieuws! mijn vriendin krijgt wss een verzorgpony maar ze zit net 3 lessen op paardrijden dus mag nog niet rijden en heel misschien mag zij dan verzorgen en ik rijden!!!!! dat zou echt super zijn voor in de zomervakantie
En ik ben ook nog steeds heel blij met [naam]. Rijd vanaf nu met barebackpad, heb het al een keer eerder gedaan en wilde vandaag weer met zadel rijden, zat echt niet lekker dus ging maar weer lekker vetrouwd met pad rijden. Ik merk dat ze dan ook veel beter reageert op mijn zit en beter aan de hulpen is, dus voorlopig gaan we lekker met pad rondhobbelen.