Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:37

Staat er wel; 2x per week longeren eventueel rijden :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:38

Er is idd iemand met het verkeerde been uit de box gestapt, hahaha.

Maar heb geen antwoord gekregen op m'n vraag.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:46

had ooit een bijrijdpaard gevonden.

Moest een eigen bijdrage per maand betalen, prima, maar toen bleek dat ik een groot deel van het jaar niet zou kunnen rijden i.v.m. drachtigheid (eigenaar wilde dan niet dat het paard bereden werd een aantal maanden rondom het veulenen). Verder had de eigenaar met name in de wintermaanden veel last van (ik geloof) reuma en ze zocht dus vooral voor de wintermaanden iemand (alleen een buitenbak tot beschikking).

Ik wilde in die maanden dat ik niet zou kunnen rijden dan ook niet betalen, daar was eigenaar het niet mee eens en het bijrijden was dus al afgelopen voordat ik uberhaupt begonnen was...

Ik had ook het gevoel dat ik alleen zou kunnen komen als eigenaar zelf niet kon (door d'r ziekte). Hierdoor zou ik me op de 1 of andere manier toch gebruikt door hebben gevoeld, vooral omdat ik wel standaard iedere maand moest betalen.

Blijft toch lastig. Gelukkig heb ik al jaren een eigen paard. Ik zou geen bijrijder willen maar als ik er 1 "nodig" zou hebben dan zouden ze niks hoeven te betalen, omdat ik al blij zou zijn dat ze mijn paard rijden en aandacht geven (als ik dat zelf niet meer zou kunnen), vooropgesteld dat ze goed omgaan met mijn paard natuurlijk.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:05

myk_en_shant schreef:
Er is idd iemand met het verkeerde been uit de box gestapt, hahaha.

Maar heb geen antwoord gekregen op m'n vraag.

Ja, sorry.... ik werk nog tussendoor *\o/*

Trouwens, wat voor vraag heb je dan?

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:09

JastieHorse schreef:
Voor een vergoeding is het wel te doen. Maar ik zie dit niet als verzorgster maar meer als stalhulp zoals Celien ook al zei. Het zijn behoorlijk wat klussen en ik zie nergens dat je op de paarden mag rijden.

Begrijp niet zo goed dat 't uitmaakt hoe ik 't noem.... stalhulp, verzorger, bijrijder.... De klussen die er staan doe ik dagelijks 0,5 u per paard. Daarnaast rijden. Ik vraag hulp voor 2 dagen per week. Dus naast 't rijden of longeren een uur aanverwante taken.

En ja ik zeg bewust evt. rijden omdat ik al redelijk wat meiden voor bij heb zien komen met een 'air' van ik ben niveau M/Z en dan vervolgens een paard niet goed aan 't lopen te krijgen :D Ben dus wat voorzichtig geworden wie ik op m'n paarden laat rijden. Als iemand voorrijdt zie je al snel genoeg of dat een klik gaat opleveren of niet. En daar mag je gerust een tijdje over doen. als de basis er maar is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:15

Aan wat voor bedrag zat je zelf te denken wat je hun wil betalen voor de klusjes

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:23

Hangt van veel factoren af. In overleg met eventuele geïnteresseerden. Mijn ervaringen op andere stal was dat vergoeding niet altijd de boventoon voert. Heb hiervoor bijrijdsters gehad die eur 100 aan mij betaalden per maand ;). enige verschil dat er toen geen stalonderhoud gedaan hoefde te worden (en ze ook nog hun eigen lesgeld betaalden) en nu wel, wat heet.... paar drollen scheppen en stro bijgooien. Wekelijks uitmesten blijf ik zelf doen.

Ik wil nl persé niet iemand hebben die 't voor 't geld doet! Daarom, en ik blijf herhalen.... alles in overleg :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:14

tet70 schreef:
Hangt van veel factoren af. In overleg met eventuele geïnteresseerden. Mijn ervaringen op andere stal was dat vergoeding niet altijd de boventoon voert. Heb hiervoor bijrijdsters gehad die eur 100 aan mij betaalden per maand ;). enige verschil dat er toen geen stalonderhoud gedaan hoefde te worden (en ze ook nog hun eigen lesgeld betaalden) en nu wel, wat heet.... paar drollen scheppen en stro bijgooien. Wekelijks uitmesten blijf ik zelf doen.

Ik wil nl persé niet iemand hebben die 't voor 't geld doet! Daarom, en ik blijf herhalen.... alles in overleg :)

dit is ook enigszins waar ik op wil doelen, als je de waslijst aan taakjes ziet denk ik persoonlijk dat je beter af bent met een stalhulp en daarnaast nog iemand zoekt voor het bijrijden en die dan bijvoorbeeld een verplichting geeft om les te nemen.
de lijst aan taken zal een potentiële bijrijder afschrikken, dit is gewoon wat mijn ervaring is in het zoeken naar een bijrijder. voor klusjes willen ze betaald worden, voor het bijrijden voor nop.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:18

Tet70, een verzorgster betaal je niet en een stalhulp wel. Dus ik zie wel degelijk verschil.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:19

@myk ok, dank voor je feedback.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:54

ghighi.. dit gaat over een bijrijder van de dochter van mn stalbaas, maar vond het wel grappig.
Ik was mn pony aan het longeren, en meneer moest doorlopen, hij vond van niet dus gaf even een boze 'sprong-bok' reactie.
Bijrijdster van dochter stalbaas tegen vriendinnetje: 'Wow zag je die wilde pony steigeren?'

ghighighi :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:57

Nou, 2 van de 3 die ik potentieel uit zou nodigen vallen af. Ik heb gezegd dat ik gewoon eerst 2 weken wil kijken wie ik evt. uitnodig en nu is het zo ver en dan blijken ze dus gewoon niet meer te reageren. Jammer. Ik ben open geweest dat ik alle reacties van 2 weken eerst bij elkaar wil zien en dan ga beslissen, maar dan blijkt de interesse dus vaak al weg te zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:53

Ik deel die visie wel.
Waarom zou een verzorgster minder hoeven te doen dan de eigenaar?
Als het een eigen paard was, had ze het ook moeten doen.
En had ze nog de aankoopkosten en alle dagelijkse kosten erbij.
Nu betaalt de eigenaar alle kosten en op de dagen dat ze er is, doet ze dezelfde taken/klussen als de eigenaar.
Hier hoeft iemand die meent dat ik de persoonlijke stalknecht ben niet te komen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:55

@Germie: ze verwachten dat ze zelf die ene unieke zijn!
Als ze dan in de 'race' moeten omdat er nog andere gegadigden zijn, houden ze het vaal al snel voor gezien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:04

Ik zeg gewoon eerlijk tegen anderen dat ik soms meer reacties krijg. Tja, ik laat dan het even rusten en ga na een week kijken of die spontane reactie echt zo goed lijkt. En dan zeg ik van kom maar langs.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:25

myk_en_shant schreef:
tet70 schreef:

dit is ook enigszins waar ik op wil doelen, als je de waslijst aan taakjes ziet denk ik persoonlijk dat je beter af bent met een stalhulp en daarnaast nog iemand zoekt voor het bijrijden en die dan bijvoorbeeld een verplichting geeft om les te nemen.
de lijst aan taken zal een potentiële bijrijder afschrikken, dit is gewoon wat mijn ervaring is in het zoeken naar een bijrijder. voor klusjes willen ze betaald worden, voor het bijrijden voor nop.

ik vind het juist goed dat je die taken zo prominent naar voren brengt in een advertentie. Weten ze meteen waar ze aan toe zijn, en vooral de serieuzen zullen dan antwoorden. Een heleboel flierefluiters zullen bij voorbaat al niet reageren, maar daar zit je toch niet op te wachten. ik vind het sowieso onzin hoe sommige bijrijders in spe denken te kunnen eisen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:32

Op zich is het ook juist heel goed, alleen deze lijst is wel behoorlijk lang en hiermee zul je ook de gemotiveerde ruiters afschrikken, omdat niet geheel in verhouding ligt met het rijden.

Bij mij moeten de bijrijders ook klusjes doen, zoals drollen wippen uit het land / stal van het paard dat ze verzorgen / bijrijden. Tevens de waterbak in de stal controleren of deze nog schoon en vol is. klusje van 15 minuten.

Sommige bijrijders eisen idd echt belachelijke dingen, maar als je als eigenaar daar mee in gaat, dan ben je niet slim bezig.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 02:36

verzorgster od stalhulp hoe je het wil noemen, als iemand zich herkent in de vraag en zich geroepen voelt is het toch goed?

Ik heb geen haast met het vinden van iemand. Wel als ik straks ga verhuizen. Maar ik vind het lastig.
Heb in het verleden ook verzorgsters/bijrijders gehad die ik dan netjes op stal voorstel en daar blijkt vanalles mee mis te zijn. Dan met een volgende weer. Dan schaam ik me tov stal ook wel als ik met iemand weer aankom. Maar ja dit zijn gewoon slechte ervaringen geweest.

Ik zet iig geen adv ergens. Ik hoop gewoon iemand een keer tegen het lijf te lopen met wel ervaring gezien ik momenteel mijn paard aan het doorrijden ben.

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:31

Hee! ik heb een aantal berichtjes gelezen hier in dit topic. Ik ben zelf een meisje van 20 jaar en rij al vanaf mij 6e. Ik was altijd opzoek naar verzorgpony's/paarden om te rijden omdat ik meer bij de paarden wilde zijn dan alleen op de manege. Op zo'n jonge leeftijd kan je geen bijdrage betalen, maar ik was wel zeker bereid om de klusjes eromheen te doen! Gelukkig heb ik een aantal paarden kunnen rijden en na een bepaalde tijd ging of het paard weg of ze wilde een bijdrage. Ik heb nu geluk dat ik al een jaar met een paard rij en het gaat super goed. De meeste eigenaren willen een bijdrage per maand vragen maar ik denk dan bij mezelf waarom.. Je hebt er zelf weinig tijd voor, wees blij dat iemand je graag wilt helpen en wel zijn tijd erin kan steken en aandacht geeft aan je paard.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:46

Effie_lover dit is al heel vaak uitgelegd waarom sommige een bijdrage vragen, denk dat het een beetje "nutteloos" is om dit weer op te roepen......even teruglezen......

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:35

De zoektocht is nog niet ten einde. 3 reacties gehad van mensen met een auto die serieus leken (hoewel geen springruiters). Maar ik heb gezegd van ik ga er een week over nadenken. Dat was inderdaad wel slim. 1 valt direct af. Die begon na die week van ja, maar ik wil wel graag net 1 van de 2 dagen rijden waarop je zelf ook rijdt. Als dat voor wedstrijden is vind ik het niet zo erg, maar als ik nu direct ja zeg, ben ik m'n paard straks kwijt. Een ander heeft niets meer laten horen toen ik wat dagen om eens langs te komen voorstelde. En alleen nr. 3 lijkt nog geinteresseerd.
Wel diverse reacties gehad van meisjes die wel op de fiets, met het ov of de scooter willen komen. Helaas heb ik hier dus geen goede ervaringen mee. De dichtsbijzijnde bushalte is 4km verderop, dus het ov valt af en fietsen en scooter, dan komen ze niet meer bij een buitje regen. En hoe wil je op wedstrijd gaan zonder vervoer?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:29

Ben blij dat iemand het accepteert om jou een paard te laten verzorgen en misschien zelfs rijden, terwijl jij hem/haar voor alle kosten laat opdraaien...

Ik vind dat een.bijdrage op veel manieren kan.
Echter stoor ik me aan die houding dat een eigenaar maar blij moet zijn dat Truusje komt. En Truusje gratis van een dure hobby komt genieten terwijl de eigenaar 24/7 voor alle kosten, risico's en vaak ook de werkzaamheden op kan draaien.
En dan het antwoord: ja dan had ie geen eigen paard moeten nemen. Dat is wel het paard waar diegene maar al te gretig gratis gebruik van maakt.
Denk dat er vaak maar weinig respect getoond wordt naar een eigenaar die bereid is een stukje met een ander te delen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:31

Germie: als men vooraf beter na zou denken, zou dat veel teleurstellingen kunnen voorkomen. Hopelijk is de overgebleven kandidaat een goede!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:00

Pff ik ben ook weer op zoek. Laatste liep ook weer niet zo fijn. Zo vervelend dat het aanvankelijk zo mooi lijkt en het dan toch steeds weer tegenvalt. :(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:06

Vraag me af of het tegen gaat vallen, omdat je als eigenaar te soepel wordt en niet vasthoudt aan de vooraf besproken verwachtingen....?