Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:30

Mousaka schreef:
germie schreef:
Kreeg net een reactie van een 12-jarige. Eh ja, op een paard van 1.72, nee, dat doen we niet.

Maare ik ben bijv. 13 en 1.75 zou je mij dan wel laten komen?
En waarvoor zou een meisje van 12 dit niet kunnen?

Nee ook niet, tenzij ouders meekomen als er gereden wordt. De reden is dat mijn ervaring met jonge meiden helaas is dat ze je paard niet met respect behandelen. Zo had ik eens iemand die 2 weken heeft gereden, maar zo intensief (elke dag) dat m'n paard met een dik been stond (niet kreupel, maar paard had gewoon stilgestaan, dus die 6 keer per week was ineens te veel). Dus ik zeg tegen haar van je moet het wel rustiger aan doen, want het paard is straks kreupel. Oh dan stop ik wel is het antwoord, want ik heb toch niet genoeg tijd. :?
Een ander meisje van 15 ging stiekem springen en ineens vond ik een slof in de stal. Hier zou 1 van de ouders er altijd bijzijn (wat ook gebeurde), maar ouders logen net zo hard mee over het springen en de slof.
Verder heb ik helaas slechte ervaringen als er met het ov gekomen moet worden. Dan moet je 1km lopen. en dat blijkt vaak te ver.
Bovendien ben je op stal altijd alleen, er zijn geen andere ruiters. Dat is heerlijk rustig, maar jongere meiden willen graag gezelschap. Ik had 1 serieus meisje, maar die vraagt toch na 3 weken of ik het paard niet wil verhuizen. Nee, dat doe ik niet. Dus hield het op.

De laatste bijrijder (van mijn leeftijd, dus in de 30) heeft bijna 2 jaar lang serieus gereden, regelde biks, de veearts (dat wel op mijn kosten en in overleg), ging naar les en was net begonnen met wedstrijden. Zij wilde graag de tandarts bij mijn paard, ik vond het niet nodig, dus zijn we overeen gekomen dat zij het zou betalen. Maar helaas (vindt ze zelf ook) moest ze plotseling stoppen wegens persoonlijke omstandigheden.

Ik vraag geen bijdrage, maar gewoon af en toe biks halen of de hoefsmid betalen. Dat kost je ruimschoots minder dan 1 manegeles per week. Ik wil dan wel dat je netjes met m'n spullen omgaat en af en toe het tuig invet (ik regel wel vet). En alles opruimt.
Een jonge meid, of een kind kan gewoon zelf die verantwoording niet aan, dan moeten ouders er achter staan. Als nu een ouder zou zeggen van we zoeken voor onze dochter een sportpaard, mag zij er op rijden? Dan valt er te praten. Maar niet als zo iemand zelf reageert en de ouders van niets weten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:41

Jibbel schreef:
Wat vinden jullie ervan als iemand zegt dat hij bereid is te lessen, mits je dan geen bijdrage vraagt én het klikt met de instructeur/trice?

als er in de advertentie staat dat er een bijdrage is, dan vind ik het een asociale vraag.

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:54

Mee eens....echter zou dit wel in een gesprek willen bespreken.
Een bijdrage kan ook op een andere manier dan met geld.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:41

Zoals wat?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 07:42

Nou, ik heb er net eentje gehad die contact zocht. Student, maar kan voor wedstrijden auto regelen. Dus ik was bijna zo ver om af te spreken. Komt er de vraag: je vraagt om af en toe eens biks mee te nemen of de hoefsmid te betalen. Dit kan ik als student niet. Is dat erg?
Dan denk ik van je wilt wel gratis paardrijden, maar kunt niet 1 zakje biks per maand meenemen (kost nog geen 10 euro)? Hoe wil je dan les en wedstrijden gaan regelen? Een les op een manege is duurder. Het gaat mij nog niet eens om het geld, maar als m'n paard meer gereden zal worden dan de 2 keer die ik doe, dan vind ik dat m'n dier na een ritje gewoon een schep biks extra mag als beloning.
Ga je 1 keer per week lessen op de manege dan kost je dat gewoon minstens 50 euro.
Veel mensen vragen een bijdrage die hoger is dan 50 euro per maand. Dat doe ik met opzet niet, want ik wil de baas blijven over m'n eigen paard. Ik bied dus een gratis paard aan, met 3 zadels, en als het nodig is mag je de trailer ook lenen. De stal en inentingen en in principe hoefsmid (blootvoets) betaal ik. Zo heb ik ook altijd bij mensen gereden. Zonder kosten, maar ik betaalde wel eens voer. Hier was geen afspraak over, maar ik deed het gewoon. Na het rijden geef ik m'n paard altijd een schep biks. Bouw je ook een band op met het dier. Gezien het feit dat ik dus al eens iemand gehad heb die vond dat ik wegens haar rijactiviteiten maar meer biks in m'n paard moest stoppen (ging niet om 1 schep maar om een verviervoudiging in haar ogen, dus van nog geen 1kg per dag moest m'n paard maar naar 3.5-4kg per dag) heb ik zoiets van geef dat paard gewoon op jouw kosten dan die schep biks na het rijden (is nog niet eens een kg per keer, dus je hebt het over 1 zak per maand en het merk maakt me niet eens uit). Doe je het paard een plezier mee. Mocht er ooit wegens zo'n hoog niveau van rijden meer nodig zijn, dan valt dat te bespreken. Maar ik heb mijn paard zelf in de sport gehad (springen en dressuur tot en met M2 niveau) zonder bijvoeren en in de zomer zelfs 100% in het land, dus ik verwacht niet dat het snel nodig zal zijn om heel veel extra's in m'n paard te stoppen. En bijrijders blijken allemaal nog niet eens B niveau aan te kunnen als je ze laat proefrijden. Is niet erg, maar ga niet bij iemand met veel meer ervaring op zowel wedstrijdgebied als inrijden als fokken e.d. dan beweren dat je het beter weet. In overleg is veel mogelijk. Daarom mocht mijn paard dus ook naar de tandarts die een bijrijder heeft uitgekozen en hebben we de kosten gedeeld (ik vond de tandarts niet nodig, zeg ook eerlijk dat ik nog nooit enige verbetering na een tandartsbezoek gemerkt heb).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:36

Overigens ben ik geen boeman hoor, ik heb een bijrijder die mijn nieuwe zadel gesloopt had door mijn paard per ongeluk het zitvlak op te laten kauwen niet weggestuurd. Uiteraard moest ze wel voor een nieuw zitvlak zorgen wat gebeurd is. Als zoiets gebeurd (of een kapot hoofdstel, of halster, of kabel van de trailer (ook al gebeurd door bijrijder), dan meld je het en herstelt het.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:05

sneeuwpop schreef:
Jibbel schreef:
Wat vinden jullie ervan als iemand zegt dat hij bereid is te lessen, mits je dan geen bijdrage vraagt én het klikt met de instructeur/trice?

als er in de advertentie staat dat er een bijdrage is, dan vind ik het een asociale vraag.

Ik kreeg de kriebels ervan. Wat kost les nou als je 1 of 2x per maand lest? Mijn instructrice is niet zo duur, dus dan zou je op nog niet eens de helft van wat ik aan bijdrage zou vragen uitkomen.

Om dan even te bespreken van joh, ik wil best een bijdrage leveren, maar als ik ook moet lessen, wordt het wat duur, kunnen we daar iets mee? Vind ik heel wat anders, maar dit...nee, ik was er direct al klaar mee eigenlijk.

Germie, wat jij zegt herken ik ook. Ze kunnen niet bevatten dat een jong paard, met veulen aan de voet wat een half jaar heeft stilgestaan niet 4x per week een uur gereden kan worden. Ze gaan wel solliciteren naar een baantje, maar ze stoppen met het paard, want het is te druk, geen tijd en het viel ze tegen (dat ze niet elke x mocht rijden). Tsja, als je je daar al niet in kan inleven..daag! :wave:

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:06

Ik vind je ook heel redelijk wat dat aan gaat Germie. Als ik een bijrijder was geweest had ik dat prima regeling gevonden.
Idd een zak biks kost echt niet de hele wereld.. maar ja.. voor een duppie op de eerste rang willen zitten..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:14

Bij mij mogen ze juist veel, ook wel elke dag, maar ik ga er wel van uit dat je zelf kun nagaan dat van niets naar 6 keer per week rijden betekent dat je eerst met 15 minuten per keer genoegen moet nemen en ook veel moet stappen. En dat je dus niet ineens 6 keer per week een uur kunt gaan rijden (ook niet 1 keer, want dan krijg je spierpijn). En ik was niet boos om dat dikke been, maar was uiteraard niet blij met de reactie. Ik ken mijn paard het best en zal dus een dik been of een ander pijntje het snelst ontdekken. Maar als ik dat zeg verwacht ik wel dat je daarna er ook op anticipeert. Er is geen sprake van wegsturen of nietmogen komen, maar een bescherming van mijn paard. Het is geen manegepaard waar je voor betaalt en bij kreupelheid krijg je een ander.Je hebt echter bij een bijrijdpaard de beschikking over een vaak beter paard en een dier wat je zal gaan herkennen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:37

Ik stuur ze ook niet weg hoor, ga er ook vanuit dat ze kunnen anticiperen op de situatie als ik ze heb uitgelegd dat ze eerst conditie moet opbouwen etc, maar ze haakte zelf af.
Erg jammer voor haar, want hier stonden ook alle mogelijkheden open. Bood ze een eigen paard, voor weinig. Kans om een combi te worden, wedstrijden etc. Maar als ze er dan zelf voor kiezen om te stoppen, prima, dan niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:52

Jibbel schreef:
Ik kreeg de kriebels ervan. Wat kost les nou als je 1 of 2x per maand lest? Mijn instructrice is niet zo duur, dus dan zou je op nog niet eens de helft van wat ik aan bijdrage zou vragen uitkomen.

Om dan even te bespreken van joh, ik wil best een bijdrage leveren, maar als ik ook moet lessen, wordt het wat duur, kunnen we daar iets mee? Vind ik heel wat anders, maar dit...nee, ik was er direct al klaar mee eigenlijk.

het gaat me niet om het bedrag, maar de vraag an sich. "Als je wil dat ik kom, dan gratis...". zo komt het op mij over. En dat terwijl er een bijdrage bij staat.
En ook als men zegt dat het duur wordt- tja dat is nu eenmaal met paarden... dan kies je een andere hobby of je zoekt verder.
Vind het mooi makkelijk om je problemen bij een ander neer te leggen zodat die het moet oplossen. ... (betalen in dit geval)
Wanneer je een bijrijder nodig hebt is het wel anders, gelukkig heb ik nooit in die positie gezeten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:36

Een serieus en betroken iemand vindt een bijdrage logisch.
Ongeacht op wele manier deze geleverd wordt.
Denk dat je zo wel voorkomt dat je eenvervelende verzorgster krijgt.
Ik merk hoe meer vrijheid je geeft, des te lakser er mee wordt omgegaan.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:25

Ik heb voor mijn zusje misschien een verzorgpony geregeld zondag gaan we er samen heen ze is heel erg zenuwachtig hebben jullie nog wat tips voor haar?

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:26

Waar jullie eigenaren opletten bijvoorbeeld

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:37

Vooral gelijk met lange sporen en zweep aankomen.....
*sarcasme-mode weer uit

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:59

Sneeuwpop toch ;-) foei, hahahaha.

Wat wij graag als eigenaar willen zien is dat " nederig" opstelt, daarmee bedoel ik niet dat je door het stof hoeft te kruipen, maar meer van aandachtig luisteren naar de eigenaar, niet doen alsof je het allemaal wel weet.

Stel vragen ( hiermee toon je interesse) en vraag wanneer iets niet duidelijk is om verdere uitleg.

Wees respectvol tegenover het paard / pony.

Toon wel initiatief in bv vragen of je het paard / pony mag borstelen om zo kennis te maken met het dier.

Maar wees vooral jezelf.

En hier in dit topic staan genoeg voorbeelden van wat je in ieder geval niet moet doen. Of hoe je niet moet gedragen tegenover een eigenaar en / of paard / pony.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:14

Bedankt voor alle handige tips de eerste keer is nog niet gelijk rijden want ze is nog niet heel erg ervaren
mijn zusje is gelijk veel rustiger

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 02:36

Ik meld mij ook even als het mag :)

Ik heb in het verleden veel pogingen gedaan met verzorgsters/bijrijders.
Ben heel wat ellende tegen gekomen, maar ook fijne mensen.
Helaas gingen de fijne mensen of een gezin stichten waardoor echt de tijd verdween (logisch hoor) of een ging aan de andere kant van het land verhuizen. Toch jammer om die leuke zeldzame mensen dan te verliezen he?

Nu werk ik continu. En dus ook best veel. Gelukkig staat mijn paard van april tot begin dec 24/7 buiten. Erna komt ze elke 3e dag een hele dag buiten.
Soms zit ik wel in dubio om een verzorgster/bijrijder te benaderen (waar dan ook), maar ben zo zuinig op mijn dier en wat als er bijv tijdens het rijden iets mis gaat en ze valt eraf?
Dat vind ik moeilijk.
Herkent iemand dit ook?

Oh ja even in het kort voorstellen :)
Ik ben Jess, bijna 33 jaartjes jong en in het bezit van een superschattige 3 jarige tinker merrie Vlinder :)

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:39

Onvoorstelbaar. Heb in een ander draadje (wat inmiddels op slot is gezet) aangegeven dat ik 't raar vind dat er geen verzorgers/bijrijders zijn. Krijg ik me toch een bak stront over me heen......
Allemaal stuk voor stuk dames die blijkbaar niet goed kunnen lezen. Ze willen blijkbaar allemaal goudgerande stalletjes, makkelijke paarden en d'r ook nog fors voor betaald worden.

Ik heb twee paarden waarvoor ik voor 2 dagen een bijrijdster/verzorger zoek. Ik vraag L-rijervaring omdat ik graag wil dat m'n paarden goed gereden worden. Daarnaast zadels en hoofdstellen onderhouden (wat je ook zou doen als 't je eigen spullen zijn....).

Vergoeding in overleg. (wat niet betekent dat ik niks wil betalen....) Daarnaast mag je mee naar slipjachten en 't NK.

eur 100 betalen als bijrijder is om me heen heel normaal, kun je nagaan, ik wil zelfs betalen...!

Maar goed, blijkbaar vraag ik te veel, en ben ik te zuinig op m'n spullen....? ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:35

- paard wassen, toiletteren, vlechten voor de jacht (ong. 15x per jaar in de periode okt-april)
- regulier wassen en toiletteren van beide paarden
- klein stal onderhoud (paar dagen per week, op de dagen dat ik niet kan en tijdens vakanties)
- mest uit stal verwijderen, stro opschudden, hooi geven
- 2 maal per week paarden longeren en evt. rijden bij ons op stal
- af en toe mee naar slipjachten als groom en eenmaal per jaar mee naar 't NK Jachtpaarden om te groomen
- groomen tijdens koetsritten met tuigpaard
- harnachement en tuig periodiek onderhouden (schoonmaken en vetten)

Ik vind dit toch wel vrij veel voor een verzorgster.. Vooral het groom en waa gedeelte. Lijkt mij meer op een stalhulp, maar dat is mijn mening :)

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:37

Noem 't hoe je 't wilt. als ik kijk wat een bijrijdster zou moeten doen, cq wat ik doe als ik m'n paard rijd, zijn dit normale werkzaamheden voor verzorging van een paard dat niet op een full-pension stal staat.

Koetsritten zijn optioneel, als dat niet leuk gevonden wordt, ook prima. Harnachement onderhouden lijkt me ook logisch want je rijdt paard en dus zul je 't moeten schoonmaken na 't rijden en eens per week/twee weken moeten invetten.

Nogmaals alles in overleg :). Eerste reacties via pb lopen al binnen, dus de oproep werkt wel :)

grt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:56

Elke twee weken invetten?
Jeetje wat doe je dit vaak, heb altijd geleerd dat ze vaak invetten ook niet goed is voor het leer.

Maar is het de bedoeling dat jij hun betaald, of zij jou betalen.
Als jij hun betaald afhankelijk van het bedrag ( voor deze klusjes vind ik een bedrag van minimaal vijftig euro wel redelijk) mag er idd wel wat klusjes tegenover staan.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:01

gelukkig onderhoudt iedereen z'n spullen op z'n eigen manier :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:25

Hoef je nietzo kribbig te reageren hoor :')
Zijn het wat, de reacties die je binnenkrijgt ?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:35

Voor een vergoeding is het wel te doen. Maar ik zie dit niet als verzorgster maar meer als stalhulp zoals Celien ook al zei. Het zijn behoorlijk wat klussen en ik zie nergens dat je op de paarden mag rijden.