Mousaka schreef:germie schreef:Kreeg net een reactie van een 12-jarige. Eh ja, op een paard van 1.72, nee, dat doen we niet.
Maare ik ben bijv. 13 en 1.75 zou je mij dan wel laten komen?
En waarvoor zou een meisje van 12 dit niet kunnen?
Nee ook niet, tenzij ouders meekomen als er gereden wordt. De reden is dat mijn ervaring met jonge meiden helaas is dat ze je paard niet met respect behandelen. Zo had ik eens iemand die 2 weken heeft gereden, maar zo intensief (elke dag) dat m'n paard met een dik been stond (niet kreupel, maar paard had gewoon stilgestaan, dus die 6 keer per week was ineens te veel). Dus ik zeg tegen haar van je moet het wel rustiger aan doen, want het paard is straks kreupel. Oh dan stop ik wel is het antwoord, want ik heb toch niet genoeg tijd.

Een ander meisje van 15 ging stiekem springen en ineens vond ik een slof in de stal. Hier zou 1 van de ouders er altijd bijzijn (wat ook gebeurde), maar ouders logen net zo hard mee over het springen en de slof.
Verder heb ik helaas slechte ervaringen als er met het ov gekomen moet worden. Dan moet je 1km lopen. en dat blijkt vaak te ver.
Bovendien ben je op stal altijd alleen, er zijn geen andere ruiters. Dat is heerlijk rustig, maar jongere meiden willen graag gezelschap. Ik had 1 serieus meisje, maar die vraagt toch na 3 weken of ik het paard niet wil verhuizen. Nee, dat doe ik niet. Dus hield het op.
De laatste bijrijder (van mijn leeftijd, dus in de 30) heeft bijna 2 jaar lang serieus gereden, regelde biks, de veearts (dat wel op mijn kosten en in overleg), ging naar les en was net begonnen met wedstrijden. Zij wilde graag de tandarts bij mijn paard, ik vond het niet nodig, dus zijn we overeen gekomen dat zij het zou betalen. Maar helaas (vindt ze zelf ook) moest ze plotseling stoppen wegens persoonlijke omstandigheden.
Ik vraag geen bijdrage, maar gewoon af en toe biks halen of de hoefsmid betalen. Dat kost je ruimschoots minder dan 1 manegeles per week. Ik wil dan wel dat je netjes met m'n spullen omgaat en af en toe het tuig invet (ik regel wel vet). En alles opruimt.
Een jonge meid, of een kind kan gewoon zelf die verantwoording niet aan, dan moeten ouders er achter staan. Als nu een ouder zou zeggen van we zoeken voor onze dochter een sportpaard, mag zij er op rijden? Dan valt er te praten. Maar niet als zo iemand zelf reageert en de ouders van niets weten.