Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jen_2oo6 schreef:Ier schreef:Ik vind wel dat je consequent moet zijn.
En dus ook wel moet straffen als het ECHT de fout is van het paard.
Maar wel eerst 10x nagaan of de fout niet bij jezelf ligt.
Vooral met rijden ligt de fout meestal bij de ruiter en niet bij 't paard..
Ja dat klopt maar niet iedereen begrijpt datneem maar van mij aan dat straffen niet altijd beste manier is
heb ik zelf wel gemerkt
Pattypaard schreef:Ier schreef:Ik vind wel dat je consequent moet zijn.
En dus ook wel moet straffen als het ECHT de fout is van het paard.
Maar wel eerst 10x nagaan of de fout niet bij jezelf ligt.
Vooral met rijden ligt de fout meestal bij de ruiter en niet bij 't paard..
Idd
Sorry Jen maar dat geloof ik niet. Dan zal je igg niet op de goede manier(voor dat paard) en opt goede moment iets gedaan hebben.
Mja, dat ligt er natuurlijk ook weer aan met wat. (Bijv. Lopen met opstappen of je willen trappen)
_Lonneke schreef:Hij is 3 en een half dus echt aan het puberen. maar met rijden dat isn og wel opte lossen maar vooral dat opstappen is echt een probleem
_Lonneke schreef:nee met opzadele is er niets aan de hand, en eerst deed hij ook niet moeilijk met opstijgen,en het zadel is gewoon hetzelfde gebleven, het is pas sins een week zo
lilykashmir schreef:Whaha JanS allstars verslaafd ofzo?
Vandaag ging de les trouwens best goed... Hij mag alleen wel meer aan het been zijn, en daarom ook voortaan voor de zekerheid een zweepje erbij. Voor even achter de kuit bijtikken als hij na 2 keer been niet reageert. Dus heb huiswerk gekregen
!
Ier schreef:lilykashmir schreef:Whaha JanS allstars verslaafd ofzo?
Vandaag ging de les trouwens best goed... Hij mag alleen wel meer aan het been zijn, en daarom ook voortaan voor de zekerheid een zweepje erbij. Voor even achter de kuit bijtikken als hij na 2 keer been niet reageert. Dus heb huiswerk gekregen
!
Mooi dat het goed ging!
Oh bekend probleem
met les vind die gast dat Lonan hij 1x goed been al aan de andere kant van de bak moet zijn.
En dat is met Lonan niet zo
_Lonneke schreef:Woew mag waarschijnlijk nog een paar shetten gaan verzorgen ^^
Maar ik heb nog een vraagje, heb tips nodig
Mijn verzorgpaarje pietje, hij is de laatste tijd best lastig, met opstappen gaat hij ineens met zijn voorbeen maaien, rondjes draaien weglopen enz, en de teugel strakker houden helpt niet, en als je er dan eenmaal opzit is die braaf maar dan van stap naar draf gaan dan gaat hij de hele tijd bokke, iemand tips?
Ier schreef:
Mooi dat het goed ging!
Oh bekend probleem
met les vind die gast dat Lonan hij 1x goed been al aan de andere kant van de bak moet zijn.
En dat is met Lonan niet zo
Jen_2oo6 schreef:Patty ik geef je groot gelijk bij het bokken om een paard te straffen op een goede manier dan maar met rondjes draaien en die dingen echt niet !
Pattypaard schreef:_Lonneke schreef:Woew mag waarschijnlijk nog een paar shetten gaan verzorgen ^^
Maar ik heb nog een vraagje, heb tips nodig
Mijn verzorgpaarje pietje, hij is de laatste tijd best lastig, met opstappen gaat hij ineens met zijn voorbeen maaien, rondjes draaien weglopen enz, en de teugel strakker houden helpt niet, en als je er dan eenmaal opzit is die braaf maar dan van stap naar draf gaan dan gaat hij de hele tijd bokke, iemand tips?
Okeey.
Nou. gaat hij rondjes draaien en proberen weg te lopen enz.
Verkoop um us un keiharde knal onder zun buik. (Niet die plaats daar maar zo gewoon bedoel ik dan) Mariska deed dat eerst ook altijd. Toen is iemand geweest.. en heeft dat bij haar gedaan. Patty als klein meisje stond zo te kijken:![]()
![]()
Maar ut heeft geholpen. Daarna stond ze stil, en als ze nu iets wil doen hoef ik vaak alleen maar iets te zeggen daarover of te dreigen met iets doen ent this klaar.
Je zou ook van tevoren iedere keer als hij vooruit gaat hem terug op de plaats zetten waar jij wou opstappen en zo door. Is vriendelijker en helpt misschien ook. This te proberen natuurlijk.
Al kan hij dan weer zo slim zijn dat het langer duurt voordat hij hoeft te werken en dus zo tijd kan rekken.
En zo heb je dan nog wel wat meer dingen daarvan. (maaien met voorbeen > iets zeggen, aantikken e.d.)
Van overgang stap naar draf maken. Veel doen, steeds herhalen. Bokt hij niets doen. Doet hij niets, belonen alsof tie weet ik veel wat gedaan heeft.
Bij dat zou ik dan ut slechte negeren en het goede belonen.
Helpt dat na un tijdje neit dan es proberen van alstie bokt um un tik geven met zweep, of eerst met stemhulp 'Eeeh!!' roepen ofzo. Dattie dus wel weet dattie iets niet goed doet.
Maar negatieve aandacht is meestal voor het paard beter als geen aandacht, want ut is aandacht. En dat willen ze uiteindelijk allemaal.
Pattypaard schreef:Jen_2oo6 schreef:Patty ik geef je groot gelijk bij het bokken om een paard te straffen op een goede manier dan maar met rondjes draaien en die dingen echt niet !
Haha hier moest ik ff om lachen
Bij Mariska heeft ut geweldig goed geholpen om juist wel te straffen vandaar.