Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:21

:wave:

Ik val weer even binnen, merk dat het owv mijn gezondheid toch steeds zwaarder begint te worden en zit weer te denken of ik mijn pony('s) een plezier zou doen met een bijrijder.

Hoe ik het nu zie zou ik dan, indien het klikt, mijn "beste" pony afgeven. Klinkt een beetje raar, maar dus degene waar je het meeste mee kan. Ik heb het idee dat hij veel aandacht/beweging/afwisseling enzo nodig heeft en ik kan het momenteel niet. Vrijdag ben ik gaan rijden en vandaag nog steeds pijn, terwijl het niet zo'n gekke rit is geweest. Wel 1 schrikmoment en dat was er teveel aan.. en ja, dat kan gebeuren natuurlijk.

Doordat ik daar zoveel energie in steek verwaarloos ik naar mijn idee de andere dus zou ik mijzelf daar op willen toeleggen en dan dus een bijrijder voor pony 1. Eventueel zou ik er dan wel een vergoeding voor willen vragen. Niet omdat het moet maar het is altijd handig natuurlijk ;)

Zijn er nog mensen die dit gedaan hebben? Voor hun beste paard een verzorger en dan zelf tijd steken in het kneusje? Krijg je dan geen spijt dat je niks kan met je goede paard? Of zeg je alsnog van "nu heb ik zin in een bosritje/rijden/springen dus we doen dat gewoon".

Ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken?

MoppieFilou

Berichten: 4960
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:34

Als je met je bijrijder bepaalde dagen afspreekt kan je op de andere dagen nog prima iets doen met die pony hoor :j .

Aight
Berichten: 3191
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:48

Geen ervaring met de specifieke situatie, maar stel dat jij wil dat je 'goede' pony 3x in de week gereden wordt door de bijrijder. Dan lijkt het me niet zo raar als jij hem eens in de zoveel tijd (als je zin hebt om lekker te rijden, bijvoorbeeld 1x in de 2-3 weken) een dagje extra pakt :) Het blijft uiteindelijk jouw pony, dus tenzij je hem volledig verhuurt, zou ik gewoon aangeven aan de bijrijder dat het wel eens kan voorkomen dat je hem zelf ook wil pakken :)

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:47

Dat is inderdaad wel een optie. Zit ook nog te denken of ik zou kijken voor vaste dagen of eerder "x aantal keer per week". Wat werkt het makkelijkst? Of waar vind je het makkelijkst iemand voor?

Zelf werk ik erg onregelmatig dus geen idee wat het fijnste zou zijn. Als de bijrijder vaste dagen heeft en ik heb juist op zo'n dag vrij, het is prachtig weer en ik heb energie is dat ook zo jammer. Langs de andere kant kan ik mij ook wel aanpassen en kan het misschien nog wel lukken dat ik met de andere grotere ritten kan maken als nu als ik er meer tijd in kan steken..

Hoe doen jullie dat met materiaal? Laten jullie sleutels bijmaken voor de bijrijder of leg je ergens een sleutel? Ik heb 2 kasten waarvan 1 met 2 sleutels, dus daar kan het materiaal van die pony in. De staleigenaar heeft die 2e sleutel (liggen ook de papieren van de pony's) maar die is ook niet 24u per dag aanwezig natuurlijk.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:03

Sleuteltje bijmaken en eventueel een redelijk groot bedrag borg vragen zodat het de moeite is hem weer in de leveren of je er het slot en sleuteltje van kunt vervangen als je hem niet terug krijgt.

Als je bijrijdster 3 of 4 dagen rijdt op je beste pony blijven we nog genoeg dagen over om zelf regelmatig te rijden als je zin hebt. Gewoon afspraken maken over welke dagen of hoe lang ze van te voren door moet geven of ze wel of niet komt. Anders zit je misschien af te wachten als je tijd hebt en einde van de dag bleek dat ze toch niet kwam die dag. Dan baal je!


Sterkte!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-11-17 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:13

Ik geef het op -O-
Had nu iemand die echt enthousiast en kundig leek en die zegt nu na 2 keer dat ze geen klik heeft en dus niet meer komt.

Komende winter nog maar wat ritjes maken en verder door rijden zelf of anders laten doen en dan wellicht verkopen tenzij er zich nog een miraculeuze oplossing voor doet. Ik ga dit topic in ieder geval verlaten, want na zo verschrikkelijk veel energie erin te hebben gestoken en nog steeds geen resultaat denk ik dat het beter is om gewoon te proberen gewoon niet van een ander afhankelijk te zijn.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:16

Kan zomaar zijn dat je goede paard na een paar maanden bijrijden, niet meer het goede paard is....

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:24

Die van mij? Daar zit ik ook aan te denken :j Daarom niet persé van niveau qua rijden want hij kan nu al niks :+ maar van gedrag zeg maar.

Langs de andere kant: misschien is het ook juist goed voor hem als er ook een ander mee bezig is op eventueel een andere manier. Knapt die misschien wel van op ;)


Balen Azmay! Maarja, beter nu dan maanden aanmodderen maar zeker? Heb ook wel schrik voor de eventuele energie die nodig gaat zijn en kopzorgen die gaan komen, maarja, wie weet loopt het ook wel goed...

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:34

Mijn pony is 26 en heeft echt in zijn leven al ontzettend veel verzorgsters en bijrijdsters gehad want ze blijven meestal tussen een half jaar tot de langste (buiten mijzelf) 4 jaar

Ik heb natuurlijk wel gekeken dat iemand niet op zo'n manier rijdt dat ze mijn pony echt verknallen. Maar meestal had ik hem met een paar keer rijden weer op het goede spoor.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:37

Ik kan zelf niet op het goede spoor rijden dus veel erger kan het al niet :P Het is ook gewoon een echte bospony, dressuurmatig nooit wat mee gedaan dus als ze beetje kunnen rondsturen zodat hij wat beweging heeft is het al prima. De rest is toch even aankijken wat evetueel nog lukt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:38

Ik heb nu al een poos geen bijrijder meer, maar elke keer als ik nu opstap bemerk ik hoe snel hij echt goed aan de hulpen is. Terwijl als ik een bijrijder heb dat ik dat toch altijd weer even "er aan" moet rijden.
Dus daarmee ook echt wel de twijfel of ik nog een bijrijder wil. Nu niet in ieder geval.
Misschien over een paar jaar als de andere oud genoeg zijn, kunnen we samen naar buiten.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:50

Ja. Als je er zelf ook serieus op tijd heb je er misschien meer werk van. Maar ik stap zelf slechts sporadisch een keer op mijn pony.

Hij moet vooral los gelaten worden zodat hij zijn lijf niet verkeerd gaat gebruiken en meestal besteedde ik aandacht aan het aan het been zijn en recht lopen.

Het is voor een paard vaak wel even omschakelen.
Het paard dat ik nu rijd , rijd ik alleen. De eigenaresse longeert hem alleen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:54

Zo serieus rij ik ook meer niet helaas. :)
Meestal 1 keer naar buiten en ik probeer 1 keer in de week in de bak. Maar dan is het gevoel al merkbaar.
En dat gaat inderdaad om het goed aan het been zijn, rechtlopen en daarmee automatisch gelijk zijn in de aanleuning.
Maar ik merk dat ik dat nu eigenlijk direct te pakken heb en anders daar echt 10/15 minuten aan moet besteden.
Ik rij in de bak al vaak niet langer dan een haf uur dan is het dat je eigenlijk maar 15 minuten fijn rijd.
Nu merk ik direct dat fijne en kan ik ook wat extra dingetjes meepakken zoals een pasje wijken.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:09

Wat doe ik met een bijdrage? Ergens voelt het raar om er 1 te vragen omdat ik een bijrijder ga zoeken omdat ik zelf niet meer kan. Maar langs de andere kant is het misschien ook iets wat in mijn hoofd zit, dat ik de pony's tekort doe, misschien vinden ze het wel prima zo en is een bijrijder alleen maar extra.

(Moet trouwens niks van klusjes ofzo gedaan worden, ze staan volpension).

LoveBodin

Berichten: 4372
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:22

[***] schreef:
Dat is inderdaad wel een optie. Zit ook nog te denken of ik zou kijken voor vaste dagen of eerder "x aantal keer per week". Wat werkt het makkelijkst? Of waar vind je het makkelijkst iemand voor?

Zelf werk ik erg onregelmatig dus geen idee wat het fijnste zou zijn. Als de bijrijder vaste dagen heeft en ik heb juist op zo'n dag vrij, het is prachtig weer en ik heb energie is dat ook zo jammer. Langs de andere kant kan ik mij ook wel aanpassen en kan het misschien nog wel lukken dat ik met de andere grotere ritten kan maken als nu als ik er meer tijd in kan steken..

Hoe doen jullie dat met materiaal? Laten jullie sleutels bijmaken voor de bijrijder of leg je ergens een sleutel? Ik heb 2 kasten waarvan 1 met 2 sleutels, dus daar kan het materiaal van die pony in. De staleigenaar heeft die 2e sleutel (liggen ook de papieren van de pony's) maar die is ook niet 24u per dag aanwezig natuurlijk.


Toen ik bijrijdster was had ik soort van vaste dagen. Meestal ging ik op die dagen. Op zondag appte ik altijd welke dagen mij uitkwamen (of zij appte welke dagen haar uitkwamen dat ik ging).

Ik heb een cijferslot, nu ik zelf pony heb maar ook toen ik bijreed. Raak je die rotsleutels ook niet kwijt enzo.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:21

Dat is ook wel een oplossing inderdaad, een cijferslot :j Nog niet aan gedacht, haha.

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:17

Ik was er weer zo klaar mee dat ik nu gewoon iemand voor Heps erbij heb gevraagd voor 1 x in de week priveles nemen en ik betaal....
Eerst op proef, als het niet werkt is het over (moet er geen last van hebben), is heel aardig meisje, haar Eigen paard is momenteel kreupel geen sterruiter, maar ach ze kunnen vast wel veel van elkaar leren.
Waarom ik betaal? Had met spoed iemand nodig, haar zonder begeleiding laten rijden is geen optie en ik red het niet er achteraan te sjouwen (dan is zelf er op zitten bij Hepsie nog minder energie vretend) en kan ik ook eisen dat ze het komt doen op afgesproken dagen en de boel netjes achter laat.

Ben benieuwd, hoop dat het werkt! Haar moeder vond het goed heb het haar zelf nog niet gevraagd, maar haar moeder zal dat wel doen en anders ik van de week, als ze niet wil ook prima. Geen idee wat dan nog te verzinnen en het is dus tijdelijk!!! Dat is ook echt onderstreept.

Voor maar paar euro meer zou mijn instructrice haar kunnen rijden, maar zit ik weer met het probleem dat ik haar moet brengen en halen, dat red ik ook niet, dus vandaar nog maar een bijrijder erbij.
(Hepsie heeft er al 1)

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:21

@[***] ik denk dat je het even moet uittesten wat betreft dagen. Ik rijd in principe vaste dagen, maar elke week bespreken we even kort of dat zo uitkomt. Ik ruil ook regelmatig als dat de eigenaresse beter uitkomt. Ook gaat de eigenaresse wel eens ipv mij, als ze dat wilt. Overigens betaal ik geen bijdrage. Als ik dat wel zou doen, zou ik van mening zijn dat ik dan wel minimaal de afgesproken hoeveelheid dagen rijdt. Ik betaal er dan tenslotte voor.

Wij hebben inderdaad ook een cijferslot trouwens. Daarvoor een sleutelslot, maar dat vond de eigenaresse zelf lastig (sleutel meenemen op buitenrit enzo).

@Sjolvir ik ben heel benieuwd hoe je die constructie ervaart. Ik denk dat ze wel veel geluk heeft met deze constructie!

@Bruintje helpt een lesverplichting bij jouw instructrice hier niet tegen dan? Dan zal het misschien de eerste periode niet perfect gaan, maar dan leert je bijrijder wel steeds meer jouw rijstijl aan te houden.

Ik heb nog een vraagje.. ik rijd nu circa twee jaar een paard. De eigenaresse heeft regelmatig drukke periodes op werk en komt dan weinig. Circa 3 keer per week. Ze verwacht dan ook dat ik de stal en alle tijden doe en het paard altijd intensief beweging geef. Zo blijft het paard in conditie voor de rustigere periodes op haar werk.

In eerste instantie stonden we op een All-in stal, maar nu doen we de stal zelf. Het paard heeft vanwege medische problemen (veel drinken dus veel plassen) echter altijd een enorm vieze stal. We spreken dan echt over door- en doorweekt stro. De stal moet helemaal leeg (circa 5 a 6 kruiwagens) om het schoon te houden en daarna weer met zes plakken vol.
Ik heb helemaal niets tegen op uitmesten en vond het geen probleem, maar merk nu dat het werk een beetje ten koste gaat van het beweging geven. Na het uitmesten heb ik weinig tijd en weinig energie om nog intensief te rijden. Ik weet zelf even niet zo goed hoe ik hiermee moet omgaan. De stal schoon is uiteraard belangrijk, maar de eigenaresse hecht veel waarde aan genoeg beweging (wat ze zelf dus niet kan geven nu). Iemand tips in deze situatie?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:23

Instructrice komt niet aan huis helaas.
Als ik dan met ruiter op pad moet kan ik beter zelf rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:35

miramii schreef:
@[***] ik denk dat je het even moet uittesten wat betreft dagen. Ik rijd in principe vaste dagen, maar elke week bespreken we even kort of dat zo uitkomt. Ik ruil ook regelmatig als dat de eigenaresse beter uitkomt. Ook gaat de eigenaresse wel eens ipv mij, als ze dat wilt. Overigens betaal ik geen bijdrage. Als ik dat wel zou doen, zou ik van mening zijn dat ik dan wel minimaal de afgesproken hoeveelheid dagen rijdt. Ik betaal er dan tenslotte voor.

Wij hebben inderdaad ook een cijferslot trouwens. Daarvoor een sleutelslot, maar dat vond de eigenaresse zelf lastig (sleutel meenemen op buitenrit enzo).


Merci :) Het aantal dagen waar je voor zou betalen rijden is uiteraard geen probleem, het is niet dat ik zelf ineens 4 keer per week ofzo ga rijden ... Maar zou hem dan wel op een goed moment misschien eens 1x of 2x per week meenemen voor een (rustig) ritje, als mij dat nog zou gaan.

Maarja, aan betalen zitten wel meer haken en ogen ... Wat als pony iets heeft? Ik heb geen vervanging. En het is ook maar afwachten of het met alle partijen klikt, dus zat misschien sowieso aan een maand "proef" ofzo te denken (dus zonder te betalen, zien of het voor iedereen gaat). Weet niet wat gangbaar is in het wereldje? En waar moet ik nog aan denken/op letten?
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 21-02-18 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek aangepast

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:39

Jammer dat de instructrice niet aan huis komt

Zou het met de eigenaar bespreken.
Schone stal zou hier 1e prioriteit hebben. Overleg met haar wat je hier ook zegt. Dan kan zei er eens over nadenken.

Bij Volpension en een makkelijk paard/pony. Is een bijdrage wel zo netjes.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:53

Wat is een makkelijk paard? :+
Die van mij bv. is niet stout (kan wel profiteren en zal in het begin zeker testen, maar je verongelukt er niet mee) maar hij kan ook totaal niks. Dus je kan er niet leuk een half uur/uur mee dressuren, dit kan misschien op termijn wel maar dat zal je dan zelf moeten opbouwen. Zelf ga ik er enkel mee in het bos en dit heeft hij ook zijn hele leven gedaan, dus ja ..

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:04

Hallo, ik kom even binnenvallen. Ik heb over de jaren heen veel bijrijders gehad voor mijn paard. Een paar meh ervaringen, maar ook een paar goede. Gelukkig nooit super slechte. Na een tijd geen bijrijder (want het is nu niet echt nodig) heb ik nu toch weer een advertentie geplaatst voor een bijrijder/leaser.

Maarr, ik vraag voor het eerst een bijdrage en dan veranderen er wel wat regels lijkt me. Want met een bijrijder, als ik dan toevallig eens zelf kon, dan appte ik haar van, dat ik zelf ging rijden vandaag en dat ze een andere dag kon nemen. Dat kon, want het is mijn paard en als ik zin had om te rijden, dan ging ik rijden, of het nu wel of niet haar dag was. Maar dat wisten ze duidelijk van tevoren. Plus, kwam het maar incidenteel voor. Toch, als iemand betaald, dan heeft die recht op de dagen die je hebt afgesproken. Ze betalen voor een 'dienst' die ze dan ook mogen afnemen.

Ik kan ook geen bijdrage vragen, maar het is niet dat het echt nodig is, een bijrijder. Het is voor mij dus geen dienst die de bijrijder verleend naar mij toe. Mijn paard krijgt haar natje en droogje wel. Ik heb geen bijrijder nodig, maar het is wel lekker, een extra bedrag dat naar de stallingskosten kan gaan, en mijn paard krijgt dan extra aandacht. Dat is nooit verkeerd.

Maar, op welke manier is een betaalde bijrijder anders dan een gewone bijrijder? En hoe doen jullie dat met betalingen? Voor de eerste van de maand binnen? Sturen jullie rekeningen? Is het contant in de hand? En wat als ze niet op tijd betalen, mogen ze dan niet komen? Welke regels gelden er bijvoorbeeld voor opzegging. Mag ik een bijrijder/leaser wegsturen als het niet bevalt zonder een opzegtermijn? Mogen zij weg zonder opzegtermijn of is dat ook, net zoals stalling, een maand?

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:20

@[***] @Eline
Wat ik veel hoor is het gebruik van contracten. Daar kan je inzetten wat je verwacht van de bijrijder en wat de bijrijder van jou kan verwachten. Ook het bedrag en de consequenties bij te laat/niet betalen kan je daarin zetten. Tevens kan je daarin dingen inzetten als opzegtermijn (van beide kanten), proefperiode, omgaan met ziekte (van paard of bijrijder) en wat te doen als er harnachement kapot gaat.

Kijk ook eens naar de verantwoordelijkheid verzekeringstechnisch. Sommige verzekeringen nemen namelijk het betalen van de bijdrage mee in het beoordelen van een situatie (in het geval dat er iets gebeurd).

Ik denk dat je het beste in overleg met je bijrijder kan bepalen hoe, hoeveel en wanneer er betaald word. Daarmee kan je ook afspreken wat je doet als je een keer wilt ruilen. Ik zou dat persoonlijk geen probleem vinden, maar als ik betaal zou ik dus wel graag het aantal dagen waarvoor ik betaal blijven komen. Maar ook dat verschilt per persoon, de ene bijrijder heeft daar meer mogelijkheden / wil in dan de ander.
Voor een eigenaar-bijrijder systeem is niet echt een duidelijke ‘regelgeving’. Je bepaald dus zelf wat je doet met iemand wegsturen zonder opzegtermijn.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 21-02-18 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek aangepast

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:25

Ik heb 3 keer een betalende bijrijder gehad.
1tje betaalde via de bank. De andere 2 cash.
Zou wel vanaf het begin streng daarin zijn. Voor de 1e de brijdage binnen hebben. Als je er zelf makkelijk in bent, worden ze snel laks. (Oh ja vergeten...ja volgende keer)
Duidelijke regels en afspraken maken.
Paard verplicht beweging geven of mag een borstelbeurt ook?