Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:00

Stormchaser schreef:
@ Mindim:

Ik probeer alleen maar aan te geven dat je als paardeneigenaar ook je voordeel met een bijrijdster kunt doen zonder dat je daar geld voor hoeft te vragen.
Wat is het verschil dan volgens jou voor de eigenaar? Welk voordeel heeft de eigenaar dan meer van de bijrijder die niet betaald dan betaald?

Als je zelf met enige regelmaat niet aanwezig bent en je paard staat bijvoorbeeld met enorme mok in de wei is het fijn dat je iemand hebt die dat kan verzorgen. Bij ons op stal zijn er eigenlijk alleen maar positieve berichten van mensen die een bijrijdster hebben.
Fijn dat er zoveel positieve berichten zijn, helaas zijn er ook een heleboel vervelende ervaringen. Verder zou ik nooit aan een bijrijder vragen, mijn paard met een aandoening te behandelen.Ik wist niet dat Cassidy daar ooit slechte ervaringen mee heeft gehad, dus vandaar mijn vraag met welk paard. Ben gewoon nieuwsgierig.
Als je Cassidy dat soort dingen wilt vragen, dan kan dat toch per PB. Je nieuwsgierigheid hoeft toch niet in het openbaar bevredigt te worden?

Ik vind dat je met geld geen verantwoordelijkheid - of genoegdoening als er wat misgaat - koopt. Een samenwerking met een bijrijdster of verzorgster moet groeien. Ik zou nooit een wildvreemde vanaf dag 1 haar/zijn gang laten gaan met mijn paard. Je spreekt een proefperiode af, bent er een paar keer bij. Dan een keertje niet, je laat dat steeds iets losser. Je merkt gauw genoeg aan je paard of er wat is of niet (ik wel tenminste). Je kunt stalgenoten vragen een oogje in het zeil te houden, je kunt afspreken dat ze alleen mogen rijden bij de trainer die jezelf ook hebt etc. etc. Ik heb het zo aangepakt en dus alleen maar positieve ervaringen waar mijn mening dan ook op is gebaseerd. Ik begrijp dat als je een keer flink op je bek bent gegaan, je daar voorzichtiger in bent.
Misschien heb je wel gewoon geluk gehad met je bijrijder? Heb je je zelf dat wel eens afgevraagd? Denk je dat hier de paarden aan wildvreemden worden overgelaten? Verder fijn dat je stalgenoten hebt, niet iedereen heeft dat ;)
Geld kan je vragen om te delen in de kosten, immers wordt er door een ander gebruik gemaakt van paard en alles wat daar bij hoort. Ik snap niet wat een bijdrage dan met afkopen van verantwoordelijkheid of als genoegdoening te maken heeft.

Los daarvan vind ik dat er elke dag gewoon even naar je paard omgekeken moet worden, vooral als hij binnen staat. Al is het maar een stalgenootje die even kijkt of alles goed is, maar dat is mijn bescheiden mening.
Bij de paarden hier wordt dagelijks gekeken, alleen niet van top tot teen gecontroleerd elke dag, maar goed, hier staat ook niet alles gans de dag binnen ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:03

@Serendip90
beide rijders wonen in de buurt en zelf doe ik hem 1x per week om hem in de gaten te houden en te verknuffelen. Dus ver weg uit de buurt zal hij toch niet gaan (wil ik ook niet). Beide rijders wonen ook in de buurt maar kan zo begrijpen met de huidige benzine prijzen dat iets dichtbij wel fijn is.
Ik wil het daar best over hebben als het belang van paard maar voorop sta.

missy_jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:05

Hallo allemaal, normaal gesproken reageer ik niet zo snel in een topic maar lees wel al járen mee op bokt. Aangezien ik zelf vanaf mijn 14e (ben nu bijna 21) bijrijdpaarden heb gehad vind ik het wel nuttig en leuk om even te reageren.

Mijn ervaring is dat er inderdaad vaak een bijdrage wordt gevraagd. Ik heb zelf bij mijn 1e bijrijdpaard ook een maandelijkse bijdrage van 50 euro betaald. In het begin reed ik 1x per week maar op het eind 4/5x per week. Ik hoefde niet extra te betalen omdat de eigenaresse allang blij was dat het beestje goed werd verzorgd en aandacht kreeg die hij verdiende. Helaas heb ik er na 4 jaar mee moeten stoppen omdat het paard helaas te oud was voor mijn dressuurambitie en ik het niet eerlijk vond om teveel van hem te vragen.

Na ongeveer anderhalve maand vond ik al snel 2 nieuwe bijrijdpaarden. Deze rijd ik nu allebei helaas nog maar 1x per week, maar aan het begin 3x en dat mag ook weer als ik weer tijd heb. Het zijn 2 fantastische paarden waarmee ik elke x weer ontzettend blij mee ben en veel van leer. Het zijn 2 dressuurpaarden die allebei op niveau (z2 en m1) worden gereden. Ik betaal hier helemaal niets voor!! Sterker nog, ik krijg regelmatig een bedankje voor mijn hulp en inzet.

Het is wel zo dat ik altijd ben komen opdagen (en val regelmatig in) en mij hou aan de regels en wensen van de eigenaar (mesten etc hoort hier natuurlijk bij). Alles gaat in goed overleg en dat zorgt voor een prettige wisselwerking.
Ik ben niet de beste amazone, maar merk dat mijn inzet en verzorging echt wordt gewaardeerd. Ik krijg ook regelmatig de vraag of ik niet nog tijd over heb om nog een aantal paarden te rijden/verzorgen. Mocht ik dus onverhoopt met mijn huidige paarden moeten stoppen, dan vind ik waarschijnlijk zo nieuwe.
Als je je goed gedraagt krijg je een goede naam en dat vinden paardeneigenaren vaak belangrijker dan geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:06

Ik hoef niks te betalen voor mijn 2 verzorgpaarden. Ik help de eigenaar uit de brand door ze beweging te geven. Aangezien ze nu een jaar stil hebben gestaan. Moet alleen de stallen uitmesten.

Ik ben eerlijk gezegd ook niet van plan te gaan betalen voor verzorgpaarden. En al helemaal niet als de eigenaar er verder niks mee doet.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:12

Vind het er ook wel aan liggen wat de taken zijn van de verzorgster.

Als je vol pension staat dan worden alle minder leuke "klusjes" zoals mesten, voeren etc. al gedaan.
Het enige wat je als verzorgster dan nog hoeft te doen zijn de leuke dingen zoals poetsen en rijden.
Vind het opzich niet raar als mensen daar een bijdrage voor vragen.
Je hebt de lusten, niet de lasten en daar mag best een bijdrage tegenover staan, mits natuurlijk redelijk, 100,- vind ik persoonlijk echt te veel.

Stel je staat niet vol pension en er moet van alles gedaan worden zoals mesten, dan zou ik het wel vreemd vinden om daar geld voor te vragen.
Iemand doet dan ook de minder leuke klusjes (de lasten) en als compensatie kan diegene rijden op jou paard (de lusten).

Wat ik zelf in het verleden heb meegemaakt is dat de niet betalende verzorgsters toch wat lakser zijn, komen niet opdagen bijvoorbeeld of laten niks meer horen, doen alles maar half.
Terwijl de betalende veel betrouwbaarder bleken en meer verantwoordingsgevoel leken te hebben.
Dit is natuurlijk niet altijd zo, maar het is wat ik zelf regelmatig heb ervaren en om me heen heb gezien.

Kan me ook wel voorstellen dat je een bijdrage vraagt om minder risico te lopen op een onbetrouwbaar iemand.
Alleen sommige bedragen vind ik een beetje ver gaan, het moet wel redelijk blijven.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:16

Prisca schreef:
@Serendip90
beide rijders wonen in de buurt en zelf doe ik hem 1x per week om hem in de gaten te houden en te verknuffelen. Dus ver weg uit de buurt zal hij toch niet gaan (wil ik ook niet). Beide rijders wonen ook in de buurt maar kan zo begrijpen met de huidige benzine prijzen dat iets dichtbij wel fijn is.
Ik wil het daar best over hebben als het belang van paard maar voorop sta.

Snap het ook wel... (Bij mij, als alles doorgaat etc. gaat mijn bijrijdstel van 750m reizen naar 2,9 km... dus dat is ook nog goed te doen? Voor mijn zusje/ouders is het van 4,5 km naar 3.... dus mjah)

Toch ben ik heel benieuwd of ze dan zo actief blijft als de luxe weg zou gaan... Nu staat het paard standaard al even binnen (ja.. ze gaan vroeg naar binnen) dus al droog, dus is het "borsteltje erover, rijden, weer op stal zetten, verzorgen en weer weg"... En het kan worden "alleen nog maar een buitenbak" dat is in de winter en met herfstweer wat minder fijn... Dus ben benieuwd.. (nog wel volpension, want dan weet ik tenminste zeker dat het gewoon allemaal gedaan wordt, anders moet er altijd nog gecontroleerd worden :$)

(Dan is het wel een hele fijne gedachte dat er veel mensen zijn die nog een verzorgpony zoeken en ik de mogelijkheid heb dit ook gratis te bieden... dus dat je dan sowieso meer reacties krijgt (voor een recreatie-ezel dan...)...)

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:07

fl0wer schreef:
Vind het er ook wel aan liggen wat de taken zijn van de verzorgster.

Als je vol pension staat dan worden alle minder leuke "klusjes" zoals mesten, voeren etc. al gedaan.
Het enige wat je als verzorgster dan nog hoeft te doen zijn de leuke dingen zoals poetsen en rijden.
Vind het opzich niet raar als mensen daar een bijdrage voor vragen.
Je hebt de lusten, niet de lasten en daar mag best een bijdrage tegenover staan, mits natuurlijk redelijk, 100,- vind ik persoonlijk echt te veel.

Stel je staat niet vol pension en er moet van alles gedaan worden zoals mesten, dan zou ik het wel vreemd vinden om daar geld voor te vragen.
Iemand doet dan ook de minder leuke klusjes (de lasten) en als compensatie kan diegene rijden op jou paard (de lusten).

Wat ik zelf in het verleden heb meegemaakt is dat de niet betalende verzorgsters toch wat lakser zijn, komen niet opdagen bijvoorbeeld of laten niks meer horen, doen alles maar half.
Terwijl de betalende veel betrouwbaarder bleken en meer verantwoordingsgevoel leken te hebben.
Dit is natuurlijk niet altijd zo, maar het is wat ik zelf regelmatig heb ervaren en om me heen heb gezien.

Kan me ook wel voorstellen dat je een bijdrage vraagt om minder risico te lopen op een onbetrouwbaar iemand.
Alleen sommige bedragen vind ik een beetje ver gaan, het moet wel redelijk blijven.

Totaal mee eens! :j

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:20

galley schreef:
Wat is er dan gebeurd met het idee "In ruil voor het mogen rijden op jou paard train ik hem en zorg ik dat hij in conditie blijft"?
Dat vond ik altijd een mooie en juiste insteek. Een verzorgpaard bied je immers meestal aan als je zelf te weinig tijd hebt.

Niet waar. Dat is al meerdere malen in dit topic besproken.. Dat is vaak zat niet het geval :n

@ skysari: Je hebt ook hele fijne buitenbanen hoor..
Ik heb een binnenbak niet nodig :n
Tuurlijk, als er een binnenbak is, is het mooi meegenomen. Maar het hoeft echt niet persé :n
Ben geen mooi weer ruiter, in de regen rij ik ook. Komt het echt met bakken uit de hemel, dan doe ik of even wachten tot het minder wordt, of ik ga longeren (overdekt). Gelukkig hebben wij geen bak die in een modderpoel veranderd :n Dus je kan heel goed blijven rijden als het heeft geregend :j
Als er met vorst niet gereden kan worden (en dan moet het echt HEEL goed gaan vriezen), hebben we dus ook de longeerring nog.
Kan dus altijd longeren..
Of gaat het bij veel mensen tegenwoordig écht alleen om het rijden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:21

Als ik iemand krijg die echt alleen wil rijden, dan hoef ik dat echt niet; zelfs niet met geld toe :')

Serendip90

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:23

"Voor 3 miljoen per maand mag je dagelijks alleen rijden en zadel ik hem ook nog voor je op en af" :')

Toch lopen er genoeg rond die het alleen daarom gaan... en voor de status.. want je moet dan ook nog een dit x dat afstamming hebben, anders is het paard al niets waard he? :) En om tegen vriendinnetjes te kunnen opscheppen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:24

Ben totaal niet laks. En kom telkens netjes opdagen. Maar probleem met vorige verzorgpaard was, dat ik alleen maar op dinsdag en donderdag kon rijden. Maar soms (vooral drukke periodes) kon ik niet komen ivm huiswerk. En ik mocht alleen rijden. Terwijl ik ook graag wil tutten met paard etc.

Nu heb ik een topplek wanneer ik zelf mag bepalen wanneer ik kom. Als ze maar ongeveer 3 keer per week beweging en aandacht krijgen. Moet alleen even op het bord schrijven wanneer ik geweest ben. Inprincipe mag ik dus elke dag komen. Maar zoveel tutten als ik wil. En mag straks ook buitenritten maken. Maar dat is toekomstmuziek aangezien we eerst de nodige spieren moeten trainen. En er moeten heel wat kilo's af.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:26

Voor 3 miljoen mogen ze hem houden :')

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:27

Vaste dagen is aan de ene kant wel handig... Maar het moet voor allebei uitkomen en school gaat gewoon voor. Zo simpel is het. Hier kan ook altijd wat geschoven worden of wat dan ook. Het belangrijkste is dat als ik een keer vraag "Ben jij er morgen" en je zegt "ja" dat je ook echt gaat.. En niet zoals ik ooit heb gehad "nee, ik kan toch niet" en dan op het allerlaatste moment nog iets moeten gaan regelen :$ toen was ik boos!

@Vuurneon, das toch een redelijke bijdrage :p Mij als persoonlijke slaaf, breng nog water tijdens het uitstappen naar je ook dan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:30

Ik heb het geluk dat mijn stalgenoten en de verzorgster van hun kant ook ruilen met ons: dus er kan altijd wel iemand :)
Ik hoef ook niet te weten als mijn verzorgster haar dag even heeft geruild, of zij gaat controleren of de stalgenoot dat is om het even :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:33

whow, het gaat ineens heel hard hier ;)

Wat ik me wel afvraag: Waarom vinden mensen dat er voor een sportpaard wel betaald mag worden, en voor een recreatie paard niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:34

Een recreatiepaard heeft meer aan mij, terwijl ik qua ontwikkeling meer kan leren van een sportpaard.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:36

Sommige sportpaarden kun je zien als leerpaarden waardoor mensen beter worden...

Als ik naar mijn pony kijk, hij loopt leuk hoor, maar je moet er wel echt wat voor doen en het is gewoon een recreatie-ezeltje.. Het is meer zo dat als ze ambities hebben voor de sport, niet zo'n pony gaan verzorgen (of iig leuk voor erbij om wat op rond te hobbelen, maar niet echt voor de sport).

Dat moet denk ik de achterliggende gedachte zijn? Althans, dat kan ik me dan nog bedenken :p (bijdrage blijft gewoon persoonlijke afspraak.. heeft in mijn ogen niets te maken met het soort paard...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:37

is toch net waar je eigen interesses liggen?
Ik heb geen sportambities, zou me dus geen raad weten met een sportpaard, en zoek dat dus ook niet.

Van een recreatiepaard kan je niet beter worden :?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:48

Op mijn oude paard vroeg ik ook een bijdrage was ook een dure stalling ales graag of niet...toen was het erg graag had altijd wel mensen. 2 ruiters hebben daar toch flink van geleerd beide konden geen eigen paard kopen. Uiteindelijk hen ik hem aan 1 van de 2 gegeven en heeft er ook nog jaren plezier van gehad.
Zij moest er ook iemand bij hebben anders werd het haar te krap qua geld en tijd.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:52

Een verzorgster hoeft bij mij ook niet te betalen. Alleen de rijlessen (minimaal 2x per maand) en ik verwacht dat ze helpt met het mesten en evt. voeren. Hoevaak ze komen mogen ze zelf invullen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:53

stef schreef:

Ik zie geen uitdaging daarin eerlijk gezegd, sportpaard daarentegen wel :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:54

Geen aanval ofzo, maar dat vind ik dus zo raar. Sowieso had ik nooit een paard genomen als ik het financieel net kon opbrengen en vooral niet bij een oud paard (ok, naar een goedkopere stal dan... dat sowieso) maar bij een oud paard... Mijn verzorgpaardje was op zijn 25ste echt op... heeft nog 3 jaar in de wei rondgelopen, maar die jaren betaal je ook gewoon en er is niemand die voor een oud paard gaat betalen waar die niet op kan rijden? (Tenminste... ik kan het me niet voorstellen?) En heel truttig misschien, ik zou mijn paard dan ook niet weggeven aan iemand die het maar net kan bekostigen :s Wie weet waar die dan terecht komt als ze niemand kan vinden of wat dan ook...

(En nogmaals, als je een baan kwijt raakt, crisis met je bedrijf en je hebt het dan minder.. ok.. maar niet vooraf al!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:55

maar dat is dus persoonlijk :j Dus dan snap ik nog niet waarom er in het algemeen gezegd wordt dat er voor een sportpaard wel betaald mag worden en een recreatie paard niet :?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:26

stef schreef:
is toch net waar je eigen interesses liggen?
Ik heb geen sportambities, zou me dus geen raad weten met een sportpaard, en zoek dat dus ook niet.

Denk ik inderdaad ook wel. Maar ik denk zeker dat ieder paard z'n uitdaging heeft hoor. Bedoel hier ook alleen recreatie paarden maar voor de bijrijders af en toe toch echt nog wel een uitdaging om ze te laten doen wat ze willen.
Ik denk dat veel mensen misschien bij een recreatie paard denken aan een paard wat gewoon z'n rondje loopt en je alleen maar mee lift. Maar dat is echt geheel aan de ruiter hoor. Ben toch van mening dat ieder gezond paard met training echt wel leuk mee zou moeten kunnen doen in de basissport. Waar je tevens dus ook weer een uitdaging in kan zien om dat voor elkaar te krijgen.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:36

Mindim schreef:
Stormchaser schreef:
@ Mindim:

Ik probeer alleen maar aan te geven dat je als paardeneigenaar ook je voordeel met een bijrijdster kunt doen zonder dat je daar geld voor hoeft te vragen.
Wat is het verschil dan volgens jou voor de eigenaar? Welk voordeel heeft de eigenaar dan meer van de bijrijder die niet betaald dan betaald?

Nu zet je het iets te zwart/wit tegenover elkaar, zo bedoel ik het niet. Ik zeg dat je er OOK je voordeel mee kunt doen als er GEEN geld wordt gevraagd. Er werd gesteld dat als je er geld voor zou vragen je in ieder geval het voordeel van een potje zou hebben voor als de bijrijdster schade aan je paard of spullen zou aanbrengen. Voor mij persoonlijk was het juist een voordeel GEEN geld te vragen zodat ik gevoelsmatig geen verplichtingen tegenover haar had. Als ik wel geld had gevraagd had ik haar ook niet als bijrijdster gehad omdat ze niets kon betalen.

Als je zelf met enige regelmaat niet aanwezig bent en je paard staat bijvoorbeeld met enorme mok in de wei is het fijn dat je iemand hebt die dat kan verzorgen. Bij ons op stal zijn er eigenlijk alleen maar positieve berichten van mensen die een bijrijdster hebben.
Fijn dat er zoveel positieve berichten zijn, helaas zijn er ook een heleboel vervelende ervaringen. Verder zou ik nooit aan een bijrijder vragen, mijn paard met een aandoening te behandelen.

Prima dat jij dat nooit zou vragen, onze meningen daarover verschillen. Ik ben blij dat ik een bijrijdster had die begreep hoe ze mokzalf moest smeren...

Ik wist niet dat Cassidy daar ooit slechte ervaringen mee heeft gehad, dus vandaar mijn vraag met welk paard. Ben gewoon nieuwsgierig.
Als je Cassidy dat soort dingen wilt vragen, dan kan dat toch per PB. Je nieuwsgierigheid hoeft toch niet in het openbaar bevredigt te worden?

We voeren hier een open discussie en in het kader daarvan kwam mijn vraag opzetten. Ik ken Cassidy goed genoeg (we zijn stalgenoten) om te weten dat zij de zaken net zo graag out in the open bespreekt als ik. Er hoeven uiteraard geen namen genoemd te worden maar ik was nieuwsgierig naar hoe dat zo is gekomen. Bedankt voor je medeleven in ieder geval, maar ik bepaal graag zelf hoe en wanneer ik mijn nieuwsgierigheid bevredigd wil zien.

Ik vind dat je met geld geen verantwoordelijkheid - of genoegdoening als er wat misgaat - koopt. Een samenwerking met een bijrijdster of verzorgster moet groeien. Ik zou nooit een wildvreemde vanaf dag 1 haar/zijn gang laten gaan met mijn paard. Je spreekt een proefperiode af, bent er een paar keer bij. Dan een keertje niet, je laat dat steeds iets losser. Je merkt gauw genoeg aan je paard of er wat is of niet (ik wel tenminste). Je kunt stalgenoten vragen een oogje in het zeil te houden, je kunt afspreken dat ze alleen mogen rijden bij de trainer die jezelf ook hebt etc. etc. Ik heb het zo aangepakt en dus alleen maar positieve ervaringen waar mijn mening dan ook op is gebaseerd. Ik begrijp dat als je een keer flink op je bek bent gegaan, je daar voorzichtiger in bent.
Misschien heb je wel gewoon geluk gehad met je bijrijder? Heb je je zelf dat wel eens afgevraagd? Denk je dat hier de paarden aan wildvreemden worden overgelaten? Verder fijn dat je stalgenoten hebt, niet iedereen heeft dat ;)
Geld kan je vragen om te delen in de kosten, immers wordt er door een ander gebruik gemaakt van paard en alles wat daar bij hoort. Ik snap niet wat een bijdrage dan met afkopen van verantwoordelijkheid of als genoegdoening te maken heeft.

En of ik geluk heb gehad! En ik citeer mezelf nog maar eens : "Ik begrijp dat als je een keer flink op je bek bent gegaan, je daar voorzichtiger in bent."
Wat kopen van verantwoordelijkheid betreft verwijs ik graag naar het bovenstaande.

Los daarvan vind ik dat er elke dag gewoon even naar je paard omgekeken moet worden, vooral als hij binnen staat. Al is het maar een stalgenootje die even kijkt of alles goed is, maar dat is mijn bescheiden mening.
Bij de paarden hier wordt dagelijks gekeken, alleen niet van top tot teen gecontroleerd elke dag, maar goed, hier staat ook niet alles gans de dag binnen ;)

Zijn we het daar in ieder geval over eens!