@ Mindim:
Ik probeer alleen maar aan te geven dat je als paardeneigenaar ook je voordeel met een bijrijdster kunt doen zonder dat je daar geld voor hoeft te vragen.
Wat is het verschil dan volgens jou voor de eigenaar? Welk voordeel heeft de eigenaar dan meer van de bijrijder die niet betaald dan betaald? Nu zet je het iets te zwart/wit tegenover elkaar, zo bedoel ik het niet. Ik zeg dat je er OOK je voordeel mee kunt doen als er GEEN geld wordt gevraagd. Er werd gesteld dat als je er geld voor zou vragen je in ieder geval het voordeel van een potje zou hebben voor als de bijrijdster schade aan je paard of spullen zou aanbrengen. Voor mij persoonlijk was het juist een voordeel GEEN geld te vragen zodat ik gevoelsmatig geen verplichtingen tegenover haar had. Als ik wel geld had gevraagd had ik haar ook niet als bijrijdster gehad omdat ze niets kon betalen.
Als je zelf met enige regelmaat niet aanwezig bent en je paard staat bijvoorbeeld met enorme mok in de wei is het fijn dat je iemand hebt die dat kan verzorgen. Bij ons op stal zijn er eigenlijk alleen maar positieve berichten van mensen die een bijrijdster hebben.
Fijn dat er zoveel positieve berichten zijn, helaas zijn er ook een heleboel vervelende ervaringen. Verder zou ik nooit aan een bijrijder vragen, mijn paard met een aandoening te behandelen.
Prima dat jij dat nooit zou vragen, onze meningen daarover verschillen. Ik ben blij dat ik een bijrijdster had die begreep hoe ze mokzalf moest smeren...
Ik wist niet dat Cassidy daar ooit slechte ervaringen mee heeft gehad, dus vandaar mijn vraag met welk paard. Ben gewoon nieuwsgierig.
Als je Cassidy dat soort dingen wilt vragen, dan kan dat toch per PB. Je nieuwsgierigheid hoeft toch niet in het openbaar bevredigt te worden?We voeren hier een open discussie en in het kader daarvan kwam mijn vraag opzetten. Ik ken Cassidy goed genoeg (we zijn stalgenoten) om te weten dat zij de zaken net zo graag out in the open bespreekt als ik. Er hoeven uiteraard geen namen genoemd te worden maar ik was nieuwsgierig naar hoe dat zo is gekomen. Bedankt voor je medeleven in ieder geval, maar ik bepaal graag zelf hoe en wanneer ik mijn nieuwsgierigheid bevredigd wil zien.
Ik vind dat je met geld geen verantwoordelijkheid - of genoegdoening als er wat misgaat - koopt. Een samenwerking met een bijrijdster of verzorgster moet groeien. Ik zou nooit een wildvreemde vanaf dag 1 haar/zijn gang laten gaan met mijn paard. Je spreekt een proefperiode af, bent er een paar keer bij. Dan een keertje niet, je laat dat steeds iets losser. Je merkt gauw genoeg aan je paard of er wat is of niet (ik wel tenminste). Je kunt stalgenoten vragen een oogje in het zeil te houden, je kunt afspreken dat ze alleen mogen rijden bij de trainer die jezelf ook hebt etc. etc. Ik heb het zo aangepakt en dus alleen maar positieve ervaringen waar mijn mening dan ook op is gebaseerd. Ik begrijp dat als je een keer flink op je bek bent gegaan, je daar voorzichtiger in bent.
Misschien heb je wel gewoon geluk gehad met je bijrijder? Heb je je zelf dat wel eens afgevraagd? Denk je dat hier de paarden aan wildvreemden worden overgelaten? Verder fijn dat je stalgenoten hebt, niet iedereen heeft dat 
Geld kan je vragen om te delen in de kosten, immers wordt er door een ander gebruik gemaakt van paard en alles wat daar bij hoort. Ik snap niet wat een bijdrage dan met afkopen van verantwoordelijkheid of als genoegdoening te maken heeft. En of ik geluk heb gehad! En ik citeer mezelf nog maar eens : "Ik begrijp dat als je een keer flink op je bek bent gegaan, je daar voorzichtiger in bent."
Wat kopen van verantwoordelijkheid betreft verwijs ik graag naar het bovenstaande.
Los daarvan vind ik dat er elke dag gewoon even naar je paard omgekeken moet worden, vooral als hij binnen staat. Al is het maar een stalgenootje die even kijkt of alles goed is, maar dat is mijn bescheiden mening.
Bij de paarden hier wordt dagelijks gekeken, alleen niet van top tot teen gecontroleerd elke dag, maar goed, hier staat ook niet alles gans de dag binnen 
Zijn we het daar in ieder geval over eens!