bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:36

Sommige zeggen: Een eigenaar deelt zijn paard met de bijrijdster dus ook de kosten. Dit gaat voor vele bijrijdsters niet op
Als je een paard met iemand deelt vind ik dat diegene ook recht heeft om dingen te zeggen over het paard. Vele eigenaren
worden gelijk boos als je iets voorstelt. Onzin, ik vind dat je voor dat bedrag ook wel wat te zeggen mag hebben.
Hoe hoger het bedrag, hoe meer inspraak zou je kunnen zeggen.

Het argument van manege lessen zijn ook niet gratis, klopt niet helemaal. Je mag voor dat geld dan wel een uurtje hobbelen
op een manege paard, maar bij een goede manege zou je er ook les voor terug moeten krijgen. Voor het bedrag dat
eigenaren vragen kan je alleen maar een aantal keren in de week een uurtje rond hobbelen. Je zou eventueel ook af
kunnen spreken met je bijrijdster dat ze minstens 1/2x in de week lessen neemt en dat je dat lesbedrag van het grote bedrag
afhaalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:39

Nikkylove schreef:
Sommige zeggen: Een eigenaar deelt zijn paard met de bijrijdster dus ook de kosten. Dit gaat voor vele bijrijdsters niet op
Als je een paard met iemand deelt vind ik dat diegene ook recht heeft om dingen te zeggen over het paard. Vele eigenaren
worden gelijk boos als je iets voorstelt. Onzin, ik vind dat je voor dat bedrag ook wel wat te zeggen mag hebben.
.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Want de bijdrage die je zou vragen dekt hoogstens de stalling, over smid, DA, TA vervanging van harnachement, verzekeringen ed even te zwijgen.
En het risico dat ik loop omdat een verzorger niet zo netjes met mijn paard of met mijn spullen omgaat, wil ik toch ergens terugzien. Financieel wel te verstaan.
En voor het bedrag van een bijdrage in de stalling moet iemand het toch echt niet in zijn hoofd halen om mee te willen beslissen wat er met dat paard gebeurt. Wil je zeggenschap, koop dan een eigen paard. Zit dat er niet in, typisch geval van jammer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:40

Nikkylove schreef:

Het argument van manege lessen zijn ook niet gratis, klopt niet helemaal. Je mag voor dat geld dan wel een uurtje hobbelen
op een manege paard, maar bij een goede manege zou je er ook les voor terug moeten krijgen. Voor het bedrag dat
eigenaren vragen kan je alleen maar een aantal keren in de week een uurtje rond hobbelen. Je zou eventueel ook af
kunnen spreken met je bijrijdster dat ze minstens 1/2x in de week lessen neemt en dat je dat lesbedrag van het grote bedrag
afhaalt.

dat is dan voor bijrijdsters die willen lessen
mijn bijrijdsters wilden juist buiten rijden en liefst lekkere lange buitenritten de polder in of het natuurgebied in
die wilden juist niet op een manege rondjes rijden.
het is maar wat eugenaar en bijrijdsters zoeken toch :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:40

Juut schreef:
Zo, bijrijders zijn weer even leuk afgezeken in de afgelopen pagina's :')
Als het allemaal zo erg is, waarom beginnen de negatief sprekende eigenaars dan nog aan een bijrijder???

Ik begin niet meer aan een bijrijder....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:46

vind persoonlijk 100 euro voor een paard van een ander vrij prijzig.
Maar goed ik zou, als ik zoekende was,.. ook wel veel klusjes op mij willen nemen, vrij nemen voor bezoek smid/DA/etc. Maar 100 euro vind ik dan prijzig, denk max 60 euro en af en toe wat vervangen wat aan vervanging toe is (bv..dekjes, hoofdstel, borstels, etc etc).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:49

Cassidy schreef:
Juut schreef:
Zo, bijrijders zijn weer even leuk afgezeken in de afgelopen pagina's :')
Als het allemaal zo erg is, waarom beginnen de negatief sprekende eigenaars dan nog aan een bijrijder???

Ik begin niet meer aan een bijrijder....

ik zou het ooit voor mijn merrie wel willen (zie profiel). Maar vraag geen geld,.. nauwelijks klusjes.. mesten niet eens als vast item (aangezien ze 1 inloopstal hebben en ik zelf toch al moet mesten).. Af en toe eens een extra handje is welkom, maar niet een verplicht nummertje.
Enige wat ik wel graag zou willen (in hoeverre iemand dat ook echt wilt)..is dat diegene me eens in de zoveel weken een proefje wilt voorlezen op wedstrijden in de buurt. And she is all yours.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:51

Nikkylove schreef:
op een manege paard, maar bij een goede manege zou je er ook les voor terug moeten krijgen.

óók dat klopt niet, want zonder les mag je bij een manege ook niet gratis rijden. Vaak in vakanties worden de pony's en paarden gewoon verhuurd zonder les :)*

Salka

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:00

Ik vind dat als je hoge bedragen gaat vragen - meer dan 50 euro in de maand bijvoorbeeld - de bijrijder wel recht op inspraak heeft en ook steeds meer krijgt naar gelang de hoogte van het bedrag. Laten we even eerlijk zijn ten slotte... als jij een bijrijder zoekt dan doe je dat in de 1e plaats zodat je paard beweging krijgt. De bijrijder matst jou dus en niet andersom. Dat je dan een kleine bijdrag vraagt is oké, ook wel zo prettig voor de bijrijder want stel dat hij/zij iets kapot maakt dan kan altijd dat bedrag daarvoor gebruikt worden.
Het lijkt mij echter niet de bedoeling om meer dan 50 euro in de maand te gaan vragen. Als je dat namelijk doet dan ben je ermee bezig om andere kosten voor je paard vergoed te krijgen dan wat de bijrijder (normaal gesproken) aan schade zou veroorzaken. En dit ook nog eens terwijl de bijrijder jou al matst, zij/hij geeft jouw dier namelijk al beweging als jij niet kunt. Hoe je het ook wend of keert... je bent dan toch je paard als het ware aan het verhuren voor geld.

Ik heb zelf een tijdje een bijrijdpaard gehad waarbij de eigenaresse geld vroeg. Op een gegeven moment was dat echt niet leuk meer want ik mocht niet eens zelf bepalen of ik in de bak wilde rijden of in het bos. Daarnaast was ze ook een gigantische controlfreak en hoopte ik dus altijd dat ze niet op stal was als ik kwam omdat ik dan niet eens ontspannen het paardje kon borstelen.
Kortom, na wat ik zelf heb meegemaakt ben ik toch van mening dat in bovenstaande een kern van waarheid zit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:39

Salka: misschien is het handig om eerst eens wat reacties door te lezen.
Niet elke eigenaar zoekt een bijrijder omdat deze er 1 nódig heeft.
Daarbij snap ik niet dat jij vind dat de bijrijder niet "gematst" wordt. Deze kan blijkbaar zelf geen paard betalen of heeft er niet genoeg tijd voor, maar wil wel graag de lusten van het rijden.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:30

ik ken iemand die eerts voor niks iemand laat rijden
en later zegt van ik kan stal niet betalen voor 150 mag je der leasen en rijden wanneer je wil.
anders ben ik genoodzaakt om der naar de slacht te brengen.
tja als je dol op een paard wordt wil je dat wel.
paard had bokhoef en nog meer problem mag niet springen/ buitenrijden
kortom is te gek voor woorden om zo te doen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:51

esmolove schreef:
ik ken iemand die eerts voor niks iemand laat rijden
en later zegt van ik kan stal niet betalen voor 150 mag je der leasen en rijden wanneer je wil.
anders ben ik genoodzaakt om der naar de slacht te brengen.
tja als je dol op een paard wordt wil je dat wel.
paard had bokhoef en nog meer problem mag niet springen/ buitenrijden
kortom is te gek voor woorden om zo te doen

Dat is heel vervelend dat er eigenaren zijn die zo'n misbruik maken.
Maar als bijrijder kun je altijd zeggen daar begin ik niet aan.
Bedoel tuurlijk is dat moeilijk maar je kan niet ieder dier redden. En als iemand je op zo'n manier dwingt dan moet je verstandig zijn en weg gaan. Kijk dat het paard naar de slacht gaat is dan heel banketstaaf maar daar voelt die zelf niets van. Soms moet je hard zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:53

Het kan ook een dreigement zijn van de eigenaar.
Net zoals men een paard te koop zet met als dreigement de slager als hij niet voor een bepaalde datum is verkocht.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:18

superwoman schreef:
Salka: misschien is het handig om eerst eens wat reacties door te lezen.
Niet elke eigenaar zoekt een bijrijder omdat deze er 1 nódig heeft.
Daarbij snap ik niet dat jij vind dat de bijrijder niet "gematst" wordt. Deze kan blijkbaar zelf geen paard betalen of heeft er niet genoeg tijd voor, maar wil wel graag de lusten van het rijden.

Ha Superwoman, ik heb wel degelijk regelmatig in dit topic gelezen en ik sta er vaak van versteld hoe veel er enkel vanuit de eigenaars kant naar deze 'kwestie' gekeken word.

Kijk, op het moment dat je, je paard door iemand laat 'bijrijden' terwijl je dit eigenlijk niet echt nodig hebt voor je paard qua beweging of terwijl je dit zelf ook best zou kunnen en je gaat er dan geld voor vragen dan vraag je eigenlijk helemaal niet echt om een bijrijder. Je vraagt om iemand die op je paard wil rijden voor geld. Zoiets noem je verhuren.
Een bijrijder hebben is iets heel anders, een bijrijder is iemand die jou helpt je paard in conditie te houden als je dit zelf niet kunt. Zoals ik al zei mag je hier in mijn ogen best een kleine vergoeding voor vragen maar niet meer dan bijvoorbeeld 50 euro omdat de bijrijder jou eigenlijk al helpt om je paard te rijden en in conditie te houden.

Ik begrijp best dat de bijrijder hier ook plezier in beleeft, maar om daarom meer geld te gaan vragen vind ik niet zo netjes. Je doel was toch dat je paard in goede conditie blijft? Als dat bereikt word zie ik geen reden om meer geld te gaan vragen. Je runt toch geen paardenverhuur? Ik zou als eigenaar juist blij zijn als je bijrijder en plezier in heeft en op een ontspannen wijze met je dier omgaat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:46

Van een dagje extra wei gaat de conditie niet veel onder lijden.
Hier word je juist doodgegooid met mensen die je paard willen verzorgen. In zo geval is het vaak zo dat de eigenaar wel tijd heeft maar een ander het ook gunt (enigsinds met of zonder vergoeding) om zo'n persoon een kans te geven om een paard te rijden/verzorgen en alles wat daar bij kan horen.

Ik zelf zou nooit meer aan een bijrijder beginnen. Wanneer ik het nodig heb zijn er altijd genoeg mensen in mijn kennisen kring die me paard een dagje kunnen doen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:51

miss_lizje schreef:
.... In zo geval is het vaak zo dat de eigenaar wel tijd heeft maar een ander het ook gunt (enigsinds met of zonder vergoeding) om zo'n persoon een kans te geven om een paard te rijden/verzorgen en alles wat daar bij kan horen....

dat is wel mooi gezegd!
want waarom kunnen we het een ander niet gewoon gunnen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:33

Omdat de maatschappij steeds meer verzakelijkt; geld is steeds belangrijker geworden.
Ik ben blij met mn verzorgpaardje, waar mijn enige verplichte kosten de voorijzers van de pony zijn, en mn vrijwillige kosten alles wat hij nodig heeft aan spullen (zadel, deken, scheerapparaat, enz)
Zou me serieus gevraagd worden om 100,- per maand te gaan betalen, dan ga ik wel een keer extra naar de manege. Krijg ik les, pluk paard van stal en zet hem weg, kan verschillende paarden rijden. Of ik koop een eigen peerdje

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:45

Juut schreef:
Omdat de maatschappij steeds meer verzakelijkt; geld is steeds belangrijker geworden.
Ik ben blij met mn verzorgpaardje, waar mijn enige verplichte kosten de voorijzers van de pony zijn, en mn vrijwillige kosten alles wat hij nodig heeft aan spullen (zadel, deken, scheerapparaat, enz)
Zou me serieus gevraagd worden om 100,- per maand te gaan betalen, dan ga ik wel een keer extra naar de manege. Krijg ik les, pluk paard van stal en zet hem weg, kan verschillende paarden rijden. Of ik koop een eigen peerdje

dit zinnetje ;geld is steeds belangrijker geworden

dat zeg jij heel goed :j de bijrijdsters willen niks uitgeven om bij te dragen voor de eigenaar
ze houden dat liever zelf,jij geeft het dan liever uit aan een manege paard dan aan een paard waar je op kan bijrijden,of je koopt dan een eigen paard...

alsof je een paard voor die 100 euro kan onderhouden :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:52

Salka schreef:
Ik begrijp best dat de bijrijder hier ook plezier in beleeft, maar om daarom meer geld te gaan vragen vind ik niet zo netjes. Je doel was toch dat je paard in goede conditie blijft? Als dat bereikt word zie ik geen reden om meer geld te gaan vragen. Je runt toch geen paardenverhuur? Ik zou als eigenaar juist blij zijn als je bijrijder en plezier in heeft en op een ontspannen wijze met je dier omgaat.

Nee, doel is niet dat het paard in conditie blijft :n Sterker nog, ik heb meer werk aan (rechtrichten en scherp aan de hulpen zetten en de verzorgster helpen met rij-tips zodat ze nóg meer leren)
De reden is dat je iemand anders de kans gunt om en paard te verzorgen en zo veel meer te leren, iets wat ik zelf ook heb gehad en erg dankbaar voor ben.
Waarom zou ik dat gratis moeten doen?
Volgens mij is het pas fair als het een win-win situatie is.
Geen paardenverhuur, maar wel een stukje vergoeding in de kosten want voor mij zijn ze ook niet gratis en ik ga niet betalen voor de hobby van een ander!
Geld eraan verdienen zou mij iig niet lukken }:0
Btw wil ik ook geen bijrijders meer ;)

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:58

superwoman schreef:
Salka schreef:

Nee, doel is niet dat het paard in conditie blijft :n Sterker nog, ik heb meer werk aan (rechtrichten en scherp aan de hulpen zetten en de verzorgster helpen met rij-tips zodat ze nóg meer leren)
De reden is dat je iemand anders de kans gunt om en paard te verzorgen en zo veel meer te leren, iets wat ik zelf ook heb gehad en erg dankbaar voor ben.
Waarom zou ik dat gratis moeten doen?
Volgens mij is het pas fair als het een win-win situatie is.
Geen paardenverhuur, maar wel een stukje vergoeding in de kosten want voor mij zijn ze ook niet gratis en ik ga niet betalen voor de hobby van een ander!
Geld eraan verdienen zou mij iig niet lukken }:0
Btw wil ik ook geen bijrijders meer ;)

Tegen een vergoeding vragen ben ik ook niet hoor. Maar ik vind dat er grenzen zijn. Een bijrijder heeft nu eenmaal minder rechten dan de eigenaar van het paard, een vergoeding vragen voor spullen die hij/zij kan beschadigen/slijtage vind ik dus oké. Vergoedingen gaan vragen die meer lijken op stalkosten delen vind ik te ver gaan. Je hebt als bijrijder tenslotte als het erop aankomt helemaal niets te zeggen over wat je gaat doen met het paard, daarom ben ik van mening: houd de vergoedingen op max 50 euro in de maand. Dan blijft het voor iedereen leuk.

Haha tja, ik heb dat dus wel meegemaakt met mijn verzorgpaard... helaas. Die vrouw had een aantal bijrijders voor alledrie haar paarden, heeft ze mij uiteraard ook niet direct verteld. Ik kwam er al snel achter dat zij via ons er gewoon voor zorgde dat ze alledrie haar paarden kon onderhouden. Als dat het enige was, was ik nog wel gebleven maar omdat ze ook zo bemoeizuchtig was en zonder enig vertrouwen ben ik ermee gestopt. Tja... als je na een half jaar nog niet gelooft dat ik ondertussen wel weet waar het voer staat en dat ik ze dat moet geven na het rijden zie ik er de lol niet meer van in.

Dat je geen bijrijder wilt kan ik me wel voorstellen. Ik heb ondertussen een eigen paard gekocht en voor hem zou ik ook niet snel een wild vreemde verzorgster nemen. Dan vraag ik wel iemand uit mijn vrienden en kennissenkring als de nood echt hoog zou zijn. :j

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:06

@superwoman salka zegt toch niet dat het gratis moet en dat ze snapt dat er een bijdrage betaalt word?
Alleen dat die niet te hoog zou moeten zijn. Dat is toch iets heel anders dan gratis.

En wat huren betreft. Ja ik vind dat je dat doet als je geld betaald. Maar niemand zegt huren of maakt officieel want dan kost het geld en hebben ze inderdaad rechten. Dat heeft dus niks met gunnen te maken.
En ja je word er niet rijk van maar je betaalt wel minder en elke euro is een euro die ze geeft en de eigenaar minder betaalt. Is gewoon zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:22

Salka schreef:
Tegen een vergoeding vragen ben ik ook niet hoor. Maar ik vind dat er grenzen zijn. Een bijrijder heeft nu eenmaal minder rechten dan de eigenaar van het paard, een vergoeding vragen voor spullen die hij/zij kan beschadigen/slijtage vind ik dus oké. Vergoedingen gaan vragen die meer lijken op stalkosten delen vind ik te ver gaan. Je hebt als bijrijder tenslotte als het erop aankomt helemaal niets te zeggen over wat je gaat doen met het paard, daarom ben ik van mening: houd de vergoedingen op max 50 euro in de maand. Dan blijft het voor iedereen leuk.

Maar naast die stallingskosten zijn er nog zoveel extra kosten, zoals idd slijtage, maar ook dierenarts en hoefsmid met de risico's die de eigenaar draagt want een verzorgster kan elk moment stoppen als er niet meer te rijden valt... Dus "kosten delen" vind ik niet op gaan als die meer "richting de stalkosten gaan"... Je hebt idd niks te zeggen over het paard, al lijkt het me dat je dat vooraf bespreekt en dus met elkaar eens bent, máár maakt er wel gebruik van. Een vergoeding van 50,- vind ik nergens op slaan, omdat er zoveel verschillen zijn in stallingskosten, maar ook in de kwaliteit en niveau paarden...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:31

Jessicajoann schreef:
@superwoman salka zegt toch niet dat het gratis moet en dat ze snapt dat er een bijdrage betaalt word?
Alleen dat die niet te hoog zou moeten zijn. Dat is toch iets heel anders dan gratis.

En wat huren betreft. Ja ik vind dat je dat doet als je geld betaald. Maar niemand zegt huren of maakt officieel want dan kost het geld en hebben ze inderdaad rechten. [/b]Dat heeft dus niks met gunnen te maken.[/b]
En ja je word er niet rijk van maar je betaalt wel minder en elke euro is een euro die ze geeft en de eigenaar minder betaalt. Is gewoon zo.

Vind ik niet, omdat het een win-win situatie kan zijn.
Ik bood wel een kans dat iemand (veel) meer kon leren en iemand die ik niet mag zal zo'n kans voor geen goud krijgen...
Wat dat huren betreft, als het huren is dan worden de rechten idd anders, maar ook de risico's voor de eigenaar ivm verzekering - Dan worden de risico's te groot voor de eigenaar om iemand die kans te geven. (of gratis, maar ik ga dus niet betalen voor de hobby van een ander zéker niet wanneer ik alle risico's draag én er een hoop werk in moet stoppen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:32

De helft van de stalling is idd niet de helft van de kosten die de eigenaar maakt.
Plus nog een keer het risico dat er blessures ontstaan of er rijtechnische fouten gemaakt worden waar je in het ergste geval hulp bij nodig hebt om dat weer recht te breien.
Blessures kunnen ook in een weiland ontstaan, of al ik er zelf op rijd, maar een inschattingsfout of het bewust tegen mijn wensen ingaan en daardoor een blijvende blessure bij mijn paard is voor mijn rekening. Mag ik daar iig een financiele vergoeding voor zien?

Ik heb in het verleden mensen gratis op mijn paard laten rijden. Omdat ze zelf een paard hadden dat nog niet bereden kon worden, ik gunde ze dat. En dat doe ik nooit meer. Omdat het niet gewaardeerd wordt, omdat, als er wel problemen komen, men de handen van het paard aftrekt, dankjewel zegt (of nog nieteens dat), zich omdraait, wegloopt en de eigenaar met het probleem laat zitten.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:45

@ Superwoman

In mijn beredenatie ga ik ervan uit dat de bijrijder een echte bijrijder is. Dit betekent dat diegene bijrijd omdat de eigenaar te weinig tijd heeft en het dier wel in goede conditie wil houden. Zowel mentaal als fysiek.
Ik heb het idee dat jij niet dezelfde redenatie hebt als ik, daarom zijn we het ook niet met elkaar eens denk ik. Natuurlijk... stel een beginner word bijrijder van een Z dressuurpaard... dan zou je als eigenaar gaan denken dat je wel een vergoeding mag vragen omdat de beginner heel veel leert van het paard. Maar dat is geen echte bijrijdersituatie (in mijn ogen) want een bijrijder is er van origine voor de conditie van het paard omdat de eigenaar bijvoorbeeld tijdgebrek heeft. Een beginner die op een goed getraind dressuur paard komt rijden komt niet zozeer om de conditie te verbeteren maar om te leren. Dat is een andere situatie. Dat is hetzelfde als wanneer je iemand op je paard laat rijden omdat je het diegene gunt om te leren, ook dan heb je hem/haar niet echt nodig voor de conditie van je paard en heb je geen standaard bijrijd situatie.
Ik begrijp wel waarom je deze mensen ook bijrijder zou kunnen noemen maar wat ieders definitie daarvan is verschilt.

In mijn ogen is een bijrijder dus iemand die de eigenaar helpt door tijd in het dier te steken omdat de eigenaar dit zelf niet kan. In mijn ogen is het dan voor beide partijen een win-win situatie en vind ik dus niet dat je als eigenaar nog extra geld mag gaan vragen apart van een kleine vergoeding voor slijtage aan bijvoorbeeld hoefijzers.
In een situatie zoals ik die hierboven schetste is het niet voor beide partijen een win-win situatie, dan zou je inderdaad geld kunnen gaan vragen. Je vraagt dan echter geld niet zozeer om het bijrijden, want dat gaan alleen maar over conditie hoog houden, je vraagt geld omdat jouw paard van zo een hoog niveau is dat het voor de beginner veel mogelijkheden tot leren biedt.
Ergens ben je dan de kwaliteiten van je paard aan het verhuren aan anderen die van hem/haar willen leren. Dat zie ik toch meer als verhuren. Bijrijden zie ik meer als een wederdienst.

@ Jessicajoann
Mee eens, ik vind ook dat als het boven een bepaald bedrag uitgaat het al snel richting verhuren gaat. Maar inderdaad, zo word het dan niet genoemd want o jee... dan kunnen de 'bijrijders' ook nog eens wat gaan verzoeken. ;)
Haha nee, even zonder gekheid. Ik denk dat veel mensen in dit topic gewoon een andere definitie hebben van wie een bijrijder is. Voor mij is een bijrijder iemand die de eigenaar een gunst verleend, op een goed niveau rijd om het dier te kunnen rijden en in conditie houden en dus ook iemand die de eigenaar nodig heeft omdat hij/zij bv. te weinig tijd heeft.
Mensen op je paard laten rijden omdat je het leuk vind dat anderen wat van je paard kunnen leren is heel wat anders. Dat kun je geen bijrijder noemen, dat zie ik al meer richting verhuur gaan.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:48

kleine opmerking...denk wel dat iemand die betaald...dat je daar eerder van opaan kunt dan iemand die niet betaald.
verder zoek ik me sufff naar iemand.....en in de zomer maanden betaald nog wel. maar het wil maar niet lukken en tijd begind te tikken:(