Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikkylove schreef:Sommige zeggen: Een eigenaar deelt zijn paard met de bijrijdster dus ook de kosten. Dit gaat voor vele bijrijdsters niet op
Als je een paard met iemand deelt vind ik dat diegene ook recht heeft om dingen te zeggen over het paard. Vele eigenaren
worden gelijk boos als je iets voorstelt. Onzin, ik vind dat je voor dat bedrag ook wel wat te zeggen mag hebben.
Hoe hoger het bedrag, hoe meer inspraak zou je kunnen zeggen.
.
Nikkylove schreef:Sommige zeggen: Een eigenaar deelt zijn paard met de bijrijdster dus ook de kosten. Dit gaat voor vele bijrijdsters niet op
Als je een paard met iemand deelt vind ik dat diegene ook recht heeft om dingen te zeggen over het paard. Vele eigenaren
worden gelijk boos als je iets voorstelt. Onzin, ik vind dat je voor dat bedrag ook wel wat te zeggen mag hebben.
Hoe hoger het bedrag, hoe meer inspraak zou je kunnen zeggen.
Het argument van manege lessen zijn ook niet gratis, klopt niet helemaal. Je mag voor dat geld dan wel een uurtje hobbelen
op een manege paard, maar bij een goede manege zou je er ook les voor terug moeten krijgen. Voor het bedrag dat
eigenaren vragen kan je alleen maar een aantal keren in de week een uurtje rond hobbelen. Je zou eventueel ook af
kunnen spreken met je bijrijdster dat ze minstens 1/2x in de week lessen neemt en dat je dat lesbedrag van het grote bedrag
afhaalt.
Cassidy schreef:Juut schreef:Zo, bijrijders zijn weer even leuk afgezeken in de afgelopen pagina's![]()
Als het allemaal zo erg is, waarom beginnen de negatief sprekende eigenaars dan nog aan een bijrijder???
Ik begin niet meer aan een bijrijder....
Nikkylove schreef:Het argument van manege lessen zijn ook niet gratis, klopt niet helemaal. Je mag voor dat geld dan wel een uurtje hobbelen
op een manege paard, maar bij een goede manege zou je er ook les voor terug moeten krijgen.
esmolove schreef:ik ken iemand die eerts voor niks iemand laat rijden
en later zegt van ik kan stal niet betalen voor 150 mag je der leasen en rijden wanneer je wil.
anders ben ik genoodzaakt om der naar de slacht te brengen.
tja als je dol op een paard wordt wil je dat wel.
paard had bokhoef en nog meer problem mag niet springen/ buitenrijden
kortom is te gek voor woorden om zo te doen
superwoman schreef:Salka: misschien is het handig om eerst eens wat reacties door te lezen.
Niet elke eigenaar zoekt een bijrijder omdat deze er 1 nódig heeft.
Daarbij snap ik niet dat jij vind dat de bijrijder niet "gematst" wordt. Deze kan blijkbaar zelf geen paard betalen of heeft er niet genoeg tijd voor, maar wil wel graag de lusten van het rijden.
miss_lizje schreef:.... In zo geval is het vaak zo dat de eigenaar wel tijd heeft maar een ander het ook gunt (enigsinds met of zonder vergoeding) om zo'n persoon een kans te geven om een paard te rijden/verzorgen en alles wat daar bij kan horen....
Juut schreef:Omdat de maatschappij steeds meer verzakelijkt; geld is steeds belangrijker geworden.
Ik ben blij met mn verzorgpaardje, waar mijn enige verplichte kosten de voorijzers van de pony zijn, en mn vrijwillige kosten alles wat hij nodig heeft aan spullen (zadel, deken, scheerapparaat, enz)
Zou me serieus gevraagd worden om 100,- per maand te gaan betalen, dan ga ik wel een keer extra naar de manege. Krijg ik les, pluk paard van stal en zet hem weg, kan verschillende paarden rijden. Of ik koop een eigen peerdje
Salka schreef:Ik begrijp best dat de bijrijder hier ook plezier in beleeft, maar om daarom meer geld te gaan vragen vind ik niet zo netjes. Je doel was toch dat je paard in goede conditie blijft? Als dat bereikt word zie ik geen reden om meer geld te gaan vragen. Je runt toch geen paardenverhuur? Ik zou als eigenaar juist blij zijn als je bijrijder en plezier in heeft en op een ontspannen wijze met je dier omgaat.
superwoman schreef:Salka schreef:Ik begrijp best dat de bijrijder hier ook plezier in beleeft, maar om daarom meer geld te gaan vragen vind ik niet zo netjes. Je doel was toch dat je paard in goede conditie blijft? Als dat bereikt word zie ik geen reden om meer geld te gaan vragen. Je runt toch geen paardenverhuur? Ik zou als eigenaar juist blij zijn als je bijrijder en plezier in heeft en op een ontspannen wijze met je dier omgaat.
Nee, doel is niet dat het paard in conditie blijftSterker nog, ik heb meer werk aan (rechtrichten en scherp aan de hulpen zetten en de verzorgster helpen met rij-tips zodat ze nóg meer leren)
De reden is dat je iemand anders de kans gunt om en paard te verzorgen en zo veel meer te leren, iets wat ik zelf ook heb gehad en erg dankbaar voor ben.
Waarom zou ik dat gratis moeten doen?
Volgens mij is het pas fair als het een win-win situatie is.
Geen paardenverhuur, maar wel een stukje vergoeding in de kosten want voor mij zijn ze ook niet gratis en ik ga niet betalen voor de hobby van een ander!
Geld eraan verdienen zou mij iig niet lukken![]()
Btw wil ik ook geen bijrijders meer
Salka schreef:Tegen een vergoeding vragen ben ik ook niet hoor. Maar ik vind dat er grenzen zijn. Een bijrijder heeft nu eenmaal minder rechten dan de eigenaar van het paard, een vergoeding vragen voor spullen die hij/zij kan beschadigen/slijtage vind ik dus oké. Vergoedingen gaan vragen die meer lijken op stalkosten delen vind ik te ver gaan. Je hebt als bijrijder tenslotte als het erop aankomt helemaal niets te zeggen over wat je gaat doen met het paard, daarom ben ik van mening: houd de vergoedingen op max 50 euro in de maand. Dan blijft het voor iedereen leuk.
Jessicajoann schreef:@superwoman salka zegt toch niet dat het gratis moet en dat ze snapt dat er een bijdrage betaalt word?
Alleen dat die niet te hoog zou moeten zijn. Dat is toch iets heel anders dan gratis.
En wat huren betreft. Ja ik vind dat je dat doet als je geld betaald. Maar niemand zegt huren of maakt officieel want dan kost het geld en hebben ze inderdaad rechten. [/b]Dat heeft dus niks met gunnen te maken.[/b]
En ja je word er niet rijk van maar je betaalt wel minder en elke euro is een euro die ze geeft en de eigenaar minder betaalt. Is gewoon zo.