Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:30

Ik ben zzp'er paardrij-instructrice, dus ik bekijk de situatie op een zakelijke manier. Mijn paarden, zijn namelijk m'n lespaarden.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:47

Ik zou een instructie zoeken waar jullie je beide goed bij voelen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:00

Myk_en_shant in jouw situatie snap ik het wel :p Maar ik zou zo bang zijn dat ik ze iets verkeerd aanleer, iets niet zie etc. Ik wil ook per se dat als er les genomen wordt, er iemand les komt geven die daarvoor ook de papieren heeft. (Zegt ook niet altijd alles... Maar toch...)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:22

Als je geen opleiding ervoor gevolgd hebt of genoeg inzicht in het begeleiden / opleiden van een ruiter, moet je er niet eens aan willen beginnen.
Dan ga je idd fouten maken, al dan niet bewust, maar vanuit onkunde.

En om dan die fouten te corrigeren is erg moeilijk. Dan is de keuze om een instructrice in de arm te nemen een stuk makkelijker.

Nou ja makkelijker, heb mensen les zien geven waar ik grote vraagtekens bij zet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:24

Ik ken er ook zat met diploma's die helaas super slecht les geven.
Je moet toch iets van L niveau hebben voor die opleiding??

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:26

Mag ik me hier ook melden ??? *D
Vond het een beetje erg veel terug lezen, 239 pagina's maar hoop alsnog aan te mogen sluiten.

Ben namelijk sinds kort verhuist en weer opzoek naar een verzorgpony, of eventueel lease. Was een paar jaar gestopt naar de verkoop van m'n paard. Heb net voor mijn verhuizing een Fjord verzorgd, maar doordat ik ineens hals over kop verhuist ben.. kan ik die helaas niet meer verzorgen :(

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:27

linn1502 schreef:
Mag ik me hier ook melden ??? *D
Vond het een beetje erg veel terug lezen, 239 pagina's maar hoop alsnog aan te mogen sluiten.

Ben namelijk sinds kort verhuist en weer opzoek naar een verzorgpony, of eventueel lease. Was een paar jaar gestopt naar de verkoop van m'n paard. Heb net voor mijn verhuizing een Fjord verzorgd, maar doordat ik ineens hals over kop verhuist ben.. kan ik die helaas niet meer verzorgen :(

Dan zit je hier in het verkeerde topic. Dit gaat over eigenaren die praten over bijrijdsters :')
Kijk hier [VP] Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:36

sneeuwpop schreef:

Ja, volgens mij wel.... Maar om de een of andere reden vind ik het een heel fijn idee dat iemand zich er ook echt gericht op heeft om "les te mogen geven" ;)

Klinkt heel stom hoor... Ken mensen die Z rijden en het niet kunnen uitleggen, ken mensen die als je ze op een paard ziet zitten, dat je denkt "Geeft die les?!" (oud mannetje...), maar dingen zo goed en duidelijk uitleggen en je echt verder kunnen helpen.

Aan de ene kant moet ik er weinig waarde aan hechten, aan de andere kant denk ik weer tjah... Tegenwoordig heb ik het idee dat iedereen zich opeens "instructrice/teur" noemt... Kindjes van 16 die lesgeven want ze rijden M... Niet weten hoe ze iets op moeten lossen... (Misschien dat de reden dat ik er toch wel waarde aanhecht?)

Zelf ook wel eens iemand gehad, wel diploma's, die reed eerst zelf even op mijn pony, die kantelt soms met zijn hoofd --> "dat zit erin, krijg je er niet meer uit"... Kwam dus het oude mannetje langs "doe dit eens, buitenhand iets hoger, zus, zo" en hij liep recht :')

Uiteindelijk moet het gewoon goed klikken. Dat is het vooral... Je moet er vertrouwen in hebben en verbetering zien en ze moeten eerlijk met je paard omgaan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:44

sneeuwpop schreef:

Ik heb toen der tijd de basis-instructeursopleiding gedaan, deze had de L niveau eis niet.
Ik rij zelf op L niveau, maar geen wedstrijden, hier heb ik nooit de ambitie en de middelen voor gehad.
Onderlinge reed ik wel altijd, maar puur voor de fun.

Deze opleiding bestaat niet meer, dus tegenwoordig moet je L niveau wedstrijd rijden en een aantal winstpunten hebben.

Maar ook al rij je M niveau, als je het niet goed kan overbrengen naar de ruiter, dan maakt het niet uit hoe goed je kunt rijden. Lesgeven kun je dan niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:00

Vind echt dat die maatstaf omhoog moet.

Het niet kunnen overbrengen is idd een probleem, maar niet genoeg ervaring vind ik nog een groter probleem. Dan heb je het zelf veelal niet door welke fouten je aan het doorgeven bent.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:42

Beter iemand die top kan lesgeven, maar niet top kan rijden.
Dan iemand die top kan rijden, maar totaal niet kan lesgeven.
Opleiding moet niet gebaseerd zijn op eigen rijdtalent, maar op probleemoplossend lesgeeftalent!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:56

Idd Anke

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:33

Maar dat is het ook... (Ook mijn probleem bij de ponyclub, meisje rijdt op hoog niveau, maar qua lesgeven.... ze lost geen problemen op "Houd het simpel" was der meest gezegde uitspraak gisteren...)

Je moet een gevoel kunnen overbrengen. Je moet op het goede moment ingrijpen. Niet "ik zie dat.... Doe daar wat aan"... Dat is leuk, maar wanneer voelt iemand dat "iets" gaat gebeuren/niet helemaal gaat zoals het moet...

Ik zie het ook als dingen niet goed gaan, maar ik kan in zeker niet alle gevallen zeggen "Nu moet je dit en dit doen", want een heleboel gaat voor mij automatisch/op gevoel. Dat zie ik vooral bij mijn pony, sommige dingen doet ie bij mij niet en als iemand anders rijdt wel. En dan vind ik het heel lastig om te zeggen waar het aan ligt. (Bijvoorbeeld scheef gaan lopen bij het aandraven als ie geen zin meer heeft...) Geen idee hoe ze dit moeten oplossen, binnenbeen er meer bij bij het aandraven? Zit in het in de zit? Balans? Ik zie dat het mis gaat, maar dan stopt het...

Dingen die hij bij mij ook doet, daar heb ik "trucjes" voor (ik weet wat ik zelf fout doe, dus ben me ervan bewust hoe het wel moet), maar andere dingen...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:15

Als instructrice moet je goed kunnen observeren en oog hebben voor het gehele plaatje.
Dit is een kwestie van oefenen en blijven kijken vanuit allerlei posities. Vanaf de voorkant, achterkant en zijkant.
Ook is dit een goed leerproces voor een eigenaar.

Lianne ga eens kijken tijdens het rijden van de bijrijder en schrijf op papier wat je ziet, zonder oordeel en al naar een oplossing te zoeken.
Puur kijken naar houding, handen, beenligging, hoe reageert je paard daarop.
Dus echt alleen observeren, desnoods film je het, dan kun je het ook terug kijken. Probeer niet vanaf één punt te kijken, maarvanuit verschillende hoeken.

Na de observatie ga je zonder oordeel te vellen de punten samenvatten.
Van daaruit ga je naar een oplossing zoeken.

Voor personen die in het vak zitten doen dit niet anders. Ze schrijven het niet op papier, maar alles speelt zich af in het hoofd.

Hopelijk heb je hier wat aan lianne en kun je een oplossing vinden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:50

Anke schreef:
Beter iemand die top kan lesgeven, maar niet top kan rijden.
Dan iemand die top kan rijden, maar totaal niet kan lesgeven.
Opleiding moet niet gebaseerd zijn op eigen rijdtalent, maar op probleemoplossend lesgeeftalent!

Waarom niet gewoon beide??

Zonder ervaring kijk je gewoon anders tegen dingen aan.
Paardrijden is vooral ook voelen en dat is ervaring en dus ook de uitleg over het gevoel..

Daarbij ga je de problemen eerder zien wanneer je zelf dat proces al bent doorlopen - vooral door het rijden van meerdere paarden in de sport.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:59

Maar lesgeven is vooral ook een klik die je moet hebben. Zo willen sommige vooral veel commentaar.
Zelf wil ik kleine tips (zoals, je binnenhand iets naar voren of opzij tijdens die oefening - soms met en soms zonder uitleg) en een bevestiging wanneer het goed gaat. Dus " voelde je dat?, dat was goed" , dan kan ik zelf dat gevoel weer opzoeken.

Want soms kan iets "fijn" voelen zoals achter de teugel - geen druk en een krul- terwijl dat totaal onttrekking van de hulpen is (vaak door een goede reden trouwens ;-) )

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:11

En ook het rechtrichten is er nog niet in de L. Niet dat je mensen moet gaan lesgeven boven je niveau, maar ik vind rechtrichten wel basis die je gewoon moet hebben.

Ik vind mezelf met Z niveau eigenlijk nog te onervaren voor les geven..
nu geef ik wel les aan mijn buurmeisje op onze pony, maar die is dan ook manege les gewend met de bijbehorende " handen laag en druk geven dan gaat hij aan de teugel" . Geloof niet dat dat nog erger kan. En ja die instructrice is bezig met de opleiding waar ze binnenkort wel voor zal slagen.....

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:17

PenP2014 schreef:
Met alle respect maar dat is dus exact wat ik niet wil.. Paard eigen maken en als eigen gaan zien.. Ik denk dat wel duidelijk is geworden waarom niet :+

Hier ben ik het 100 % mee eens.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:03

Ik laat het gewoon mooi aan de instructrice over :+

Want ik vind het ook zo lastig om dingen uit te leggen... Kan dat gewoon niet... Of iig niet op zo'n manier dat iemand meteen denkt "ow ik moet dit en dit doen en dan...." :') (Hetzelfde: je moet mij ook niet vragen om de weg uit te leggen, want ik doe dat heel moeilijk en als mensen er dan eindelijk zijn "ow had dat gewoon gezegd tegenover de Jumbo" (bij wijze van :p))

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:28

Hahaha, is goed lianne. Dus zal maar aan jou niet de weg gaan vragen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:57

Ik leg alles met zo'n ontzettende omweg uit :') (behalve wiskunde :') dat lukt dan weer wel...)

Maar ben benieuwd hoe het straks met het lessen gaat en wat ze precies wil doen met de ponyclub :) Alles gewoon in overleg, denk wel dat ze gewoon voor lessen gaat eigenlijk :p

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:30

Vorige persoon is niet meer online geweest, mijn berichtje staat nog steeds in het postvak uit. Helaas maar dan zoek ik verder. Ik heb nu een reactie van een ander en ik hoop dat zij deze week kan komen om kennis te maken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:40

Ow vervelend! Hopelijk gaat het bij de volgende wel goed. Heb daar ook zo'n hekel aan... Ook bij de advertenties... Zo irritant!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:01

Lianne86 schreef:
Vinden jullie zelf "les" geven niet heel rot? Ik geef soms wel tips als ik er bij ben "probeer het zo, dit kun je zo oplossen" maar echt lesgeven blijf ik toch echt "een vak apart" vinden. (Ken niet iedereens achtergrond, maar ik vind het zelf altijd heel fijn om te kijken naar de les, zelf les geven is voor mij geen optie. (Ook omdat ik van het rondhobbelen ben en heel snel tevreden zolang ie maar ontspannen loopt :'))

Ik sta zelf graag in de bak om wat tips te geven, vrijdag avond heb ik dat nog gedaan bij mijn bijrijdster en met als eindresultaat een super lopend paard. <3
Netjes ontspannen, aan de teugel, achterhand er onder en een mooi tempo.
Ze was zelf ook zo blij dat je met eigenlijk zo weinig een paard zo goed kan laten lopen.
Ik zie ook de fijne dingen niet, maar dat geeft ook niet voor het niveau dat zij rijdt zolang je maar bij het begin begint, tempo controle en ontspanning de rest komt wel.
Zelf kan ik geen instructrice vinden die bij ons past, ik heb er al best veel gehad en bij de meeste was ik verder van huis simpelweg omdat het gewoon niet werkte de meeste hadden totaal geen ervaring met koudbloeden.
Zoals een kennis van me pas zei Een koudbloed trap je niet vooruit maar juist achteruit.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:23

Mijn vorige verzorgster had les van Evy Ruijs, ik vond haar persoonlijk ook heel goed lesgeven en zij geeft ook les op o.a. haar tinkers. Vorige verzorgster heeft nu een eigen paard en krijgt nog steeds van Evy les, gaat volgens mij echt wel goed :)

Als mijn huidige verzorgster mijn oude instructrice niet had gekend/bevriend waren, had ik haar aangeraden :) Vindt haar heel fijn lesgeven en rustig alles uitleggen.