Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:59

Maar of het voor de eigenaar nu noodzaak is of niet, dat maakt niet uit.

Waarom zou dat uit moeten maken? ?
Waarom zou het voor de eigenaar uitmaken waarom een bijrijder wil bijrijden, zolang deze maar de overeenkomst die ze hebben gesloten na komt.

Een bijrijder wil bijrijden, helpen kan een bijkomstigheid zijn. Anders kun je genoeg klusjes doen die niks met paarden te maken hebben om iemand te helpen....

ik heb een ruitertje voor onze pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:04

Sorry, maar zullen we die discussie lekker laten voor wat het is. Is al 100x hier gezegd dat die discussie best elders gevoerd mag worden..

Citaat:
Je zult namelijk ook moeten kijken naar de omstandigheden voor de bijrijders met hoe ze hun geld moeten besteden. Wonen ze op kamers? Zijn ze bezig met een dure studie? 'Moeten' ze ook nog met de auto/scooter/bus komen? Dat zijn allemaal kosten die bepalen hoeveel geld ze overhouden voor een hobby. Meestal niet veel, voor later sparen is essentieel. Betekent dat ze, omdat ze dan geen bijdrage kunnen betalen, meteen al niet meer betrouwbaar zijn?

Het zal niet betekenen dat ze niet betrouwbaar zijn, maar soms "moet" je keuzes maken en prioriteiten stellen. Voor niets gaat de zon op, en ook weer onder, en dat ga je nog met héél veel dingen tegen komen.

Paardrijden blijft een dure hobby, en het is niet dat je verplicht wordt om een (te) duur bijrijdpaard te gaan rijden. Dat is een keuze die je dan zelf moet maken. Dat iemand een dure studie volgt; hartstikke goed! +:)+

Maar niet het probleem van de eigenaar van een bijrijdpaard. Soms heb je de mogelijkheid om ergens "gratis" te mogen rijden, en soms niet. Dat is het voordeel van bijrijder/verzorgster zijn denk ik.. Jij kan zo een deurtje verder kijken als het je niet bevalt. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-14 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:06

De discussie kunnen we inderdaad ergens anders voeren. :)

Chelle, dat is inderdaad waar! Die keuze moet iedereen voor zichzelf maken, maar rekening houden met de omstandigheden van de andere hoeft geen nadeel te zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:08

Deetjeeuh schreef:
De discussie kunnen we inderdaad ergens anders voeren. :)

Chelle, dat is inderdaad waar! Die keuze moet iedereen voor zichzelf maken, maar rekening houden met de omstandigheden van de andere hoeft geen nadeel te zijn. ;)

Dat ben ik met je eens, maar het is nog steeds een verdomd dure hobby. Zo werkt het nou eenmaal; ik kan ook geen 10 paarden kopen en bij iemand neerzetten met de mededeling "sorry, vanuit de goedheid van je hart wil jij toch best mijn paarden all-in stallen? Gratis uiteraard, want ik ben heel druk bezig met een studie." Ze zien je aankomen.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:15

Haha nee, daar heb je gelijk in! Uiteraard met mate. :D Anders krijgen we straks nog een samenleving vol communisten. _O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:22

Ik zie het niet als minderwaardig.
Ik lees juist dat sommige het zien als rechtom gratis te mogen rijden omdat ze zo aan het helpen zijn....
Daar heb ik dus een hekel aan.

Zie ook de verhalen van slechte ervaringen dat er helaas veel bijrijders vinden dat ze te geweldig zijn.

Ik heb hier een zeer lief meisje die ik graag help. Juist omdat zij er zo blij van wordt, vind ik het leuk en de moeite waard. Ook haar ouders zijn er heel blij mee en wordt er dus netjes afgebeld indien nodig etc!
voor haar zelf de pony dit jaar gust gelaten, zodat ze kan rijden. En dat is het gewoon waard omdat het zo'n lieve meid is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:24

Een kind met een dier vergelijken.....ongelooflijk!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:13

Anke schreef:

Je haalt de woorden uit m'n mond Anke.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:10

myk_en_shant schreef:
Anke schreef:

Je haalt de woorden uit m'n mond Anke.

Ik mis dat stukje heel even?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:59

De vergelijking van betalen, bijrijden en op kinderen passen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:58

Voor mij is dat niet zo heel veel anders hoor:

- Betalen zodat een verantwoordelijk iemand voor je kind zorgt, op momenten dat je dat zelf niet kan doen
- Betalen zodat een verantwoordelijk iemand voor je paard zorgt, op momenten dat je dat zelf niet kan doen

In beide gevallen heb je er zelf voor gekozen om aan een kind en/of paard te beginnen, beiden kosten erg veel geld en als het goed is wil je voor beiden ook het beste! Tuurlijk, een kind is je eigen vlees en bloed, maar als kind of paard zorg nodig hebben die je ze zelf niet kan geven op sommige momenten, ben je als ouder of eigenaar wel verantwoordelijk voor een goede oplossing. Dus als je paard op dagen dat jij niet kan, wel gewoon lekker naar buiten kan, is dat ook een goede oplossing. Dan ben je dus niet afhankelijk van iemand anders om die juiste zorg te kunnen geven. Als jij uit de brand geholpen moet worden (dus zakelijk gezien, verwacht dat iemand jou een dienst verleent) mag daar best wat tegenover staan. Bij een kind betaal je de oppas en dat vind iedereen heel normaal. Bij een paard betaal je in natura, omdat de ruiter gratis kan rijden en dat vinden mensen dan opeens heel abnormaal.

Kijk, als de ruiter zelf ook iets verwacht van de eigenaar/het paard, dan is het heus niet gek als daar van de ruiters kant weer wat tegenover staat. Als jij je paard aanbied om te leasen, als jij je paard aanbied als leerpaard, als jij de ruiter begeleid, als je financieel heel erg omhoog zit en je paard niet kan betalen zonder financiële hulp van een bijrijder (of eigenlijk dan een leaser), vind ik het ook niet gek dat iemand een bijdrage vraagt.

Maar goed, ik had niet verwacht dat mijn antwoord op de vraag van PenP zoveel stof zou doen opwaaien en het was voor mij ook helemaal niet de bedoeling om hier de discussie over wel/niet betalen op gang te brengen. Ik wou dit stukje alleen even wat verder toelichten. Nogmaals, ieder moet kiezen waar hij of zij zich goed bij voelt. Heb je als eigenaar niet dezelfde ideeën als je bijrijdster, of zit je als bijrijdster niet op 1 lijn met de eigenaar, dan zoek je toch gewoon verder? Je merkt snel genoeg als je je werkwijze of mening bij moet stellen als je niemand kan vinden (en met niemand bedoel ik dus als je geen paard kan vinden, of als je geen bijrijdster kan vinden).

Ik zal vanaf nu weer terug in de meelees-hoek kruipen en niet meer verder gaan met deze discussie. Sorry voor de opschudding die ik heb veroorzaakt, nogmaals, dat was oprecht niet mijn bedoeling :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:06

Joyce, je bied toch geen paard aan ter verzorging of wel?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:58

Mijn visie op bijrijden:

Ik wil een bijrijdster omdat ik:
1. Niet altijd evenveel kan gaan als ik zou willen en een bijrijdster die tijd kan opvullen. Ik spreek altijd vaste dagen af zodat iemand weet waar die aan toe is.
2. Een manegeruiter de kans gun om een nieuwe stap te maken en met mijn hulp/faciliteiten die stap ook te kunnen maken.
Ik ben er minimaal 8 van de 10 keer bij om te begeleiden. Naar mate de bijrijder ontwikkelt, durf ik ook prima los te laten. Je hoeft niet te mesten, voeren, klusjes, niks. Alleen lief zijn voor mijn paard(en) :)

Daarom vraag ik ook geen bijdrage, aangezien het win-win is (of zou moeten zijn). Dat je spullen meer slijten vind ik echt zulke onzin, want als je er zelf wel voldoende tijd voor zou hebben zou je het zelf slijten. Risico van het vak laat ik maar zeggen. Ik wil ook niet dat ruiters zelf spullen kopen omdat ik wel onafhankelijk wil blijven daarin: mijn paard, mijn spullen, mijn regels. En een keer een fijne borstel of koekjes is echt het punt niet, maar geen gekke beenbeschermers, onderleggers, hoofdstellen, wat dan ook. Ook geen foto's online zonder mijn toestemming of vriendjes/vriendinnetjes zonder dat ik weet wie het zijn. Paarden staan op een privélocatie dus ik wil weten wie daar komen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:04

Voor degene die reageerde op het toe eigenen.

Wat ik bedoel is dat ik me zodanig verantwoordelijk voel voor de verzorging van het paard omdat ik het zie als mij eigen paard. Natuurlijk gaat alles is overleg met eigenares. Als zij iets niet wil, dan doe ik het uiteraard niet. Laatst heb ik een ander bit geprobeerd en gekocht (Myler). Dit overleg ik uiteraard eerst en bij goedkeuring doe ik pas iets. Dekjes e.d. koop ik wel zelf zonder goedkeuring, maar goed dat is ook meer voor mezelf dan voor het paard... Toen onze stal er mee ophield, heb ik me bewust buiten de zoektoch gehouden voor een nieuwe stal, ik heb gezegd: Het is jouw paard, ik heb me in die zin maar aan te passen aan wat jij wil met je paarden...

Ik voel me ook in die zin verantwoordelijk dat ik wél ga, ook als ik niet kan rijden. Dat ik ook wél ga en zelf bekijk hoe het paard die dag erbij sta en niet klakkeloos op een paard stap dat wellicht kreupel is. Hoop dat het zo een beejte duidelijk is.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:28

Amaryllis schreef:
Mijn visie op bijrijden:

Ik wil een bijrijdster omdat ik:
1. Niet altijd evenveel kan gaan als ik zou willen en een bijrijdster die tijd kan opvullen. Ik spreek altijd vaste dagen af zodat iemand weet waar die aan toe is.

Daarom vraag ik ook geen bijdrage, aangezien het win-win is (of zou moeten zijn). Ik wil ook niet dat ruiters zelf spullen kopen omdat ik wel onafhankelijk wil blijven daarin: mijn paard, mijn spullen, mijn regels. En een keer een fijne borstel of koekjes is echt het punt niet, maar geen gekke beenbeschermers, onderleggers, hoofdstellen, wat dan ook. Ook geen foto's online zonder mijn toestemming of vriendjes/vriendinnetjes zonder dat ik weet wie het zijn.

Heb heel even jouw tekst "aangepast" met de dingen die voor mij ook gelden.

Zoals in de quote ik vraag ook geen bijdrage. Het enige wat ik wel verwacht/eis, dat ze minimaal 2x in de maand bij mijn instructrice lessen. Helaas is de manege op het geweldige idee gekomen om 25 euro per maand extra te vragen als je een bijrijder hebt die geen kwartaal kaart heeft of directe familie is..
Verder is het enige klusje wat ze moeten doen is de stal en voer wegzetten meer niet.

Ik ben zelf 16 en heb een bijrijder van in de 30 super blij met hem. Zo nu en dan haalt hij wat "eigen spullen" zoals laatst een bit (gewoon dezelfde) hij rijd nm met lage en ik hoge zo heeft hij lekker zijn eigen hoofdstel. Hij lest iedere week bij mijn instructrice en hij staat open voor alles. Afentoe hebben we 'wissel' dienst. Dan rijd hij mijn paard en dan moet zijn vrouw ergens heen dan pas ik op hun zoontje :D

Ik mag echt niet klagen hoor

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:39

Als mijn stal dat zou doen, dan zou ik zeggen "Flikker maar een eind op" Dan ben ik weg :) (Maar sowieso heb ik niet zo'n hoge pet van maneges en daar je paard stallen.... Ligt aan de manege hier in de buurt hoor :') Maar ik zou serieus nachtmerries hebben dat ze mijn paard gebruiken (of het nu is om te poetsen met die vieze borstels die er liggen of wat dan ook :') gewoon te smerig :'))

Dat is echt schandalig ;) En de argumenten "maken gebruik van de faciliteiten" of jij dat nu doet, of je verzorgster, zou niet uit moeten maken...

Vind het klanten op kosten jagen... Moet niet kunnen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:24

Ja zag dat toen ook ergens, met bijrijder moest je extra betalen?!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:08

Werkelijk??? Bah bah wat een streken zeg.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:19

Maar kunnen ze argumenten geven waarom dat moet?

Kijk als je op een manege staat en ze rijden mee in de les en krijgen echt les, ok... Dan kan ik een kleine bijdrage nog snappen. Maar voor gewoon alleen wat rondhobbelen in een bak.... (of serieus rijden in een bak)...

Sommige zeggen dat ze daarom inkomsten mislopen, want diegene had ook een paard kunnen leasen... Maarja, vind dat nergens op slaan.... (Maar ik heb nu ook echt een verkeerd beeld van maneges :') dus ik zeg ook eerlijk, de manege die ik in mijn hoofd heb, ook al krijg ik er geld bij zou ik niet snel op een paard daar stappen. Worden gewoon niet super verzorgd, tuig past vaak maar half, liever er een stang in gooien en rukken en trekken maar :') Lijkt me niet echt fijn rijden...)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:46

Ow nog even vraagje...

Als jullie graag willen dat je verzorgster/bijrijdster (of de mannelijke versie :')) les neemt... (Hier mag het vrijwillig...) bepaal jij dan van wie, bepaalt hij/zij dat of? :)

In mijn geval: meisje wil lesnemen van degene van wie ik eerst les had :) Dus dat is gewoon fijn... (Ik ben anders ook vrij makkelijk, zolang het maar niet het "mep hem vooruit"-vrouwtje is dat hier in de buurt rondloopt ;)) Alleen zit ze ook nog te twijfelen over de ponyclub. Ze gaan nog een keer naar de lessen van de ponyclub kijken, toevallig gisteren zelf even gekeken.. maar echt.... 18.30 begint de les (normaal 3 kwartier, dit keer 1 uur omdat ze maar 1 groep hadden).... Om 18.45 was de instructrice klaar met kletsen met iemand bij de bakrand... Vervolgens heeft ze eerst drollen lopen scheppen uit de bak... tegen 18.50 begon het lesgedeelte... Ze pakt iedereen even apart, maar grijpt niet in als er iets totaal mis gaat.... 10 minuten voor het einde, stond ze weer te kletsen...

Nu even een dubbel gevoel... Want op zich, maakt het voor mij niet uit of mijn pony nu met een ponyclub les meeloopt of gewoon rondhobbelt (die 10 minuten "les"/aandacht maakt ook niet uit :')) Maar eerlijk is eerlijk, heb wel tegen mijn verzorgster gezegd "zonde van je geld iig voor de lessen"... (Zal vast wel gezellig zijn..)

Ik hoef iig niet bang te zijn dat ze dingen helemaal verkeerd zal aanleren (het pluspunt)... Maar hoe vrij zijn jullie daarin? (Eerlijk is eerlijk, ik heb gewoon geluk dat ze zo op 1 lijn zit en dat ze dus ook al les had van mijn oude instructrice :p)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:53

Bij ons kun je geen paarden leasen. De lessen zijn groep en niet ieder bijrijder wil in de groep meerijden. Je moet bij win ook wel kundig rijden anders naait hij er snel uit als het te veel voor hem wordt

Baal hier wel van hoor -O- het schrikt veel bijrijders af. Gelukkig heb ik nog niet hoeven kijken want het lukt prima met school tot nu toe

Lees ook iets van maneges en jouw paard gebruiken;
Ik sta op het terrein in een appart gebouw waar ik alles zelf doe (inkopen van alles voeren etc) waar niemand mag komen, enkel eigenaren en bijrijders. Manege kindjes komen hier zelden dus dat is wel fijn

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:16

Les krijgen ze van mij of van mijn instructrice waar ik zelf ook bij les met dit paard. My horse, my rules :) Helemaal bij een jonkie of resultaatgerichte training vind ik dat je echt wel op 1 lijn moet zitten!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:21

Een instructeur die ik ook fijn les vind geven prima. Graag zelfs.

Ik snap de manege op zich wel. Als de klant eerder een les kaart had en daarna stopt en bijrijder wordt, kost dat klanten. Al denk ik wel dat die klant uiteindelijk toch wel weg zou gaan en je je als manege erg laat kennen door kosten aan een bijrijder te rekenen. Gebruik maken van de faciliteiten wordt namelijk al berekend bij de stalling van het paard en is dus een kul- argument.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:44

Lianne86 schreef:
Ow nog even vraagje...

Als jullie graag willen dat je verzorgster/bijrijdster (of de mannelijke versie :')) les neemt... (Hier mag het vrijwillig...) bepaal jij dan van wie, bepaalt hij/zij dat of? :)

In mijn geval: meisje wil lesnemen van degene van wie ik eerst les had :) Dus dat is gewoon fijn... (Ik ben anders ook vrij makkelijk, zolang het maar niet het "mep hem vooruit"-vrouwtje is dat hier in de buurt rondloopt ;)) Alleen zit ze ook nog te twijfelen over de ponyclub. Ze gaan nog een keer naar de lessen van de ponyclub kijken, toevallig gisteren zelf even gekeken.. maar echt.... 18.30 begint de les (normaal 3 kwartier, dit keer 1 uur omdat ze maar 1 groep hadden).... Om 18.45 was de instructrice klaar met kletsen met iemand bij de bakrand... Vervolgens heeft ze eerst drollen lopen scheppen uit de bak... tegen 18.50 begon het lesgedeelte... Ze pakt iedereen even apart, maar grijpt niet in als er iets totaal mis gaat.... 10 minuten voor het einde, stond ze weer te kletsen...

Nu even een dubbel gevoel... Want op zich, maakt het voor mij niet uit of mijn pony nu met een ponyclub les meeloopt of gewoon rondhobbelt (die 10 minuten "les"/aandacht maakt ook niet uit :')) Maar eerlijk is eerlijk, heb wel tegen mijn verzorgster gezegd "zonde van je geld iig voor de lessen"... (Zal vast wel gezellig zijn..)

Ik hoef iig niet bang te zijn dat ze dingen helemaal verkeerd zal aanleren (het pluspunt)... Maar hoe vrij zijn jullie daarin? (Eerlijk is eerlijk, ik heb gewoon geluk dat ze zo op 1 lijn zit en dat ze dus ook al les had van mijn oude instructrice :p)

Ze kunnen les krijgen van mij en wanneer ze mijn lesniveau ontstijgen, dan kijken we samen naar een andere. Maar eindbeslissing ligt bij mij, ook al moet de bijrijder zelf d'r lessen betalen, geen ruk en pluk methodes op m'n paard.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:27

Vinden jullie zelf "les" geven niet heel rot? Ik geef soms wel tips als ik er bij ben "probeer het zo, dit kun je zo oplossen" maar echt lesgeven blijf ik toch echt "een vak apart" vinden. (Ken niet iedereens achtergrond, maar ik vind het zelf altijd heel fijn om te kijken naar de les, zelf les geven is voor mij geen optie. (Ook omdat ik van het rondhobbelen ben en heel snel tevreden zolang ie maar ontspannen loopt :'))