Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:22

Maar je spreekt toch ook met je bijrijdster af dat zij netjes je spullen onderhoudt? En die slijtage is er toch sowieso al? Want ik neem aan dat je op de dagen dat je een bijrijdster zoekt, normaal zelf ook zou rijden. Anders zou je hem net zo goed in het land kunnen laten staan, of iemand op stal kunnen vragen om even je paard te poetsen en in de paddock te gooien oid.

Edit: ik zit dus op 1 lijn met Lianne zie ik :D

PenP2014

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:25

_O- ja zit ook weer wat in. Zoals ik al zei snap ik het van beide kanten wel.
Ik vind het ook aan de situatie liggen. Als iemand jouw paard naar het Z kan rijden geef je nog eerder geld toe dan wanneer je iemand gewoon een mooie kans geeft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:28

Ja, dat is precies wat ik probeerde te omschrijven! Als je een onervaren iemand op je paard zet, die nog begeleid moet worden en waarbij je zelf dus niet relaxed achterover kan zitten, vind ik het logisch dat je een bijdrage vraagt. Je hebt dan toch niet helemaal lekker vrij, of misschien ben je wel vrij, maar moet je elke keer dubbel zo hard aan je paard werken om hem weer lekker aan het lopen te krijgen.

Maar als iemand jouw paard kan verbeteren, of in elk geval op niveau kan houden (of wat ik ook wel eens heb gehad, paard meer laten wennen aan alleen bosritten maken, zodat eigenaar na een paar maanden ook alleen naar buiten kon), dan is het toch juist fijn dat jij niets hoeft te betalen en de bijrijder niets hoeft te betalen? Win/win!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:36

Dat is waar joyce maar een bijrijdster die op dusdanig niveau zit kom je niet zo heel snel tegen.. Meestal zijn het mensen die de manege "ontgroeid" zijn en wel verder willen met hun hobby..
Als ik mn paard naar het Z zou willen zou het een heel ander verhaal worden maar het is/was een puur recreatieve situatie.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:38

joyce2 schreef:
Ik zie dat met bijrijden ongeveer hetzelfde, ik heb geen geld om zelf een paard te kopen, maar ik ben wel bereid om in de tussentijd mijn ziel, zaligheid en kennis in andermans paard te steken. Iemand die mij op elk moment weer kan dumpen, omdat ik geen enkele zeggenschap heb over het paard en daarbij doe ik ook alles op de manier waarop de eigenaar het wil + ik help mee met de stalklussen en het onderhoud aan tuig e.d.. Maar omdat ik dit leuk vind om te doen (het is mijn hobby), vinden jullie dus dat er betaald moet worden? Ik help iemand uit de brand (net als bij oppassen op kids), maar ik hoef niet betaald te krijgen, omdat ik het fijn vind dat iemand vertrouwen in mij heeft en ik een leuk paardje onder mijn kont heb. Ik ben bereid om mijn geld in lessen te steken (terwijl ik dus ook zo weer gedumpt kan worden, terwijl de eigenaar wel degelijk op lange termijn hier nog baat bij kan hebben), heb papieren op het gebied van paarden en kan goede referenties geven. Dat is dan toch een win/win situatie voor beide partijen?

Zeg, jij woont niet toevallig bij mij om de hoek? :p

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:41

Dat zijn gewoon lastige dingen. Persoonlijk zou ik zeggen: als het klikt met je paard, het klikt met jou, ze is betrouwbaar en ze kan je paard erg leuk rijden op de dagen dat je zelf écht niet kan (of niet wil), dan is dat toch geweldig?

@Jibbel: Is dat sarcastisch, of serieus? O:)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:46

Nou, wat jij omschrijft, dat je je ziel, zaligheid en kennis in andermans paard wil stoppen, dat is nou net datgene wat ik zoek.

Die bijdrage is voor mij altijd meer een stok achter de deur geweest, zodat men ook serieus met mijn paard, de spullen, de afspraken etc. zou omgaan. Maar ik heb liever een gemotiveerd en betrouwbaar iemand die zich voor 100% inzet en niets betaalt, dan iemand waar ik tijd, energie in steek en frustratie van krijg en wel een paar rotcenten betaalt.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 01-10-14 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:49

Ik zie een match :)) *\o/* haha

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:49

Nou, mocht je paard in de buurt van Amersfoort staan, dan mag je me PB'en hoor ;) Haha

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:56

Ja, uh..ben je bereid te verhuizen? :p.
Ik zit in de randstad helaas..

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:16

Ik woon in A'dam *\o/*

Nee even zonder gekkigheid, die verhalen die hier langskomen zijn echt absurd. Ik zou mij doodschamen als ik zoiets ooit zou durven flikken, mijn hemel. Mocht je onverhoopt moeten afzeggen of mocht je ineens niet meer uitkomen met school oid dan zeg je dat toch gewoon beleeft? De eigenaar kan daar vaak wel begrip voor op brengen! Mijn hemel zeg.. waar gaat dat heen? Ik zou dolgelukkig zijn als ik een verzorgpony krijg en zou het nooit durven maken om plotseling van de aardbodem te verdwijnen :n

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:37

Haha jammer Jibbel! Naja, met een beetje mazzel ruikt mijn auto binnenkort weer naar paard (en ziet ie eruit als een stal), want ik ga zondag gelukkig bij een heel leuk paardje kijken. Althans, lijkt een leuk paardje, maar het is natuurlijk even afwachten of er een klik is. En stomtoevallig staan ze op een privéstal waar ik les heb gegeven aan de dochter van de eigenaresse en ze blijken ook nog eens oud stalgenoten te zijn een goede vriendin van mij. Wat is de paardenwereld toch klein!

En als ik iemand bij jou in de buurt weet Jibbel, die dezelfde instelling heeft als ik, dan zal ik ze naar je doorsturen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:46

Graag Joyce. Ik zit in de regio Rotterdam/Den Haag.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:31

Heb een hele tijd meegelezen en ben het volkomen eens met Joyce. Ook die vergelijking met oppaskinderen vond ik goed gevonden.

Ik heb een bijrijdpaard waar ik al meerdere jaren heel veel plezier mee beleef, heb veel van haar geleerd en mocht ook erg veel van de eigenares. Ik zie haar echt als mijn eigen paard eigenlijk en ben erg gek op haar.

Echter nu is ze erg ziek, ze heeft twee gekantelde hoefbenen en rijden zal er waarschijnlijk nooit meer inzitten! Ik ben er kapot van, niet omdat ik niet meer kan rijden, maar omdat het voor haar zo erg is. Toch blijf ik gewoon gaan en vind ik het belangrijk om ook de verzorgen verder op me te nemen. Ik 'pas' ook op de paarden wanneer de eigenares zelf op vakantie is (vorige week ook bijvoorbeeld en tevens pas ik op haar katten). je kan dus zeggen dat mijn hart en ziel zeker ligt bij het paard zelf en niet zozeer bij het rijden. Ik voel me echt verantwoordelijk over het paard, zoals ik dat ook over een eigen paard zou zijn.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:35

Met alle respect maar dat is dus exact wat ik niet wil.. Paard eigen maken en als eigen gaan zien.. Ik denk dat wel duidelijk is geworden waarom niet :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:37

Dat herken ik ook van mezelf toen ik nog bijrijder was Rena. Alleen is het moeilijk om zulke pareltjes te vinden. Gelukkig blijken ze dus nog wel te bestaan.

Penp, ik begrijp wat je bedoeld, maar er is verschil tussen het gevoel en verantwoordelijk voelen voor en daadwerkelijk toe eigenen zonder respect voor de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:21

Sorry, ik kom me er hier ook even bijvoegen, lees al een tijdje mee!

PenP, het is inderdaad wat Jibbel zegt. In de zomer verzorgde ik een ander paardje dan dat ik nu verzorg (in het kort, die is verkocht). Ik voelde me inderdaad verantwoordelijk voor haar omdat ik op die dagen (al mocht ik komen en gaan wanneer ik wilde) haar verzorgde. Even zonnebrand meenemen om te voorkomen dat de neus verbrand, even de poetskist opruimen, een keertje niet aan de longeerlijn maar alleen even afspoelen omdat het zo warm was (waarvoor ik dus wel een half uur heen en een half uur terug fietste) etc. Is het niet tot een bepaalde hoogte juist goed dat iemand je paard zou behandelen als zijn eigen? Uiteraard naar jou wensen, niet naar die van de bijrijdster.

Verder las ik ook nog wat over de kosten zelf moeten betalen als er iets kapot gaat.. Gewoon goede afspraken maken! Gaat er iets kapot door toedoen van de bijrijdster? Haar laten betalen! Gaat er iets kapot door het paard onder toezicht van de bijrijdster, met elkaar bespreken en de kosten delen. (Al zou ik hem dan zelf betalen.) Verder mis je misschien juist wel een boel goede bijrijders doordat je een bijdrage vraagt, dat kan natuurlijk ook. Zelf heb ik namelijk niet het geld om een bijdrage te leveren van 40 euro per maand, maar af en toe iets voor het paard kopen vind ik prima. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:55

PenP2014 schreef:
Met alle respect maar dat is dus exact wat ik niet wil.. Paard eigen maken en als eigen gaan zien.. Ik denk dat wel duidelijk is geworden waarom niet :+

Hangt eraf op welke manier ;)

Mensen doen met hun eigen spullen vaak een stuk voorzichtiger dan met andermans spullen.. En zolang alles in goed overleg gaat...

Het moet niet eisen worden... Stel de eigenaar wil x, dan gebeurd dat ook.. Maar voor de rest mag het wel ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:27

bij mij op stal ook. Meisje (17, misschien verklaard dit al een hoop) wilde graag op pony rijden van staleigenaar. Prima, bedrag afgesproken. Staleigenaar pakt gelijk spullen, zadel en hoofdstel voor pony etc.

Kind is een maand geweest (waarin ze meer niet dan wel kwam) en kwam gewoon niet meer opdagen. Echt heel idioot!
Nu weet ik dat ze het eigenlijk te duur vond (75 euro per maand, zou ik ook veel te veel gevonden hebben) maar zeg dat dan gewoon, zeg dan gewoon dat je er toch vanaf ziet omdat je het te duur vindt, je kunt toch niet zomaar niet meer op komen dagen.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:19

Nee, dat is inderdaad ronduit onbeschoft... Met de leeftijd heeft het denk ik niet veel te maken, ik rijd bij sinds mijn 14e en zelfs op die leeftijd haalde ik me zoiets niet in m'n hoofd hoor ;) Denk dat het meer met opvoeding, prioriteiten en normen/waarden te maken heeft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:21

joyce2 schreef:
Oh, ik zie dat je je post nog hebt aangepast Sneeuwpop. Dus omdat jij een dure hobby hebt en niet alle dagen voor je paard kan zorgen, moet de persoon die jou uit de brand helpt dus ook maar dokken? Nogmaals, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt hoor. Ik zou er als bijrijdster niet voor kiezen, ik zoek dan wel verder.

Uit de brand helpen is onzin. Als je me wilt helpen, mag je mijn ramen Lappen. :-)
Zonder dollen, jij wil bijrijden omdat paardrijden je hobby is.

Daarbij is voor menig paarden eigenaar een bijrijder geen noodzaak en kan het paard prima vrij zijn. Vaak hebben ze zelf de kans gehad en willen ze die kans ook aan een ander geven. In dit topic komt dat heel veel naar voren.

Gratis rijden is gewoon heerlijk, of de eigenaar je nu "nodig" heeft of niet, heeft daar ook niks mee te maken.

Je vergelijking met kinderen slaat nergens op. "Manege's" om met kinderen om te gaan, bestaan niet. Wel een oppas die er voor betaald krijgt, omdat het valt onder werk ipv hobby.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:26

Ik ben ook verzorgster geweest en mocht gratis rijden. Vond het geweldig!
Heb zoveel geleerd en helaas daarbij ook veel fouten gemaakt.
Uit dankbaarheid ook altijd de hoefsmid betaald en biks gekocht en was er elke dag om te mesten etc . Ben die mensen onwijs dankbaar.
Het is mijn hobby en zij hebben mij gesponsord doordat ik hun pony mocht lenen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:34

PenP2014 schreef:
_O- ja zit ook weer wat in. Zoals ik al zei snap ik het van beide kanten wel.
Ik vind het ook aan de situatie liggen. Als iemand jouw paard naar het Z kan rijden geef je nog eerder geld toe dan wanneer je iemand gewoon een mooie kans geeft.

Als je er zelf niks aan hebt, dat je paard wel of niet Z mag starten.....dan heeft dat dus ook geen meerwaarde.
Bedoel dat als je je paard niet gaat verkopen en zelf alleen buitendijks maakt met een lange teugel.... tja

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:46

Er zijn wel degelijk mensen waarvoor een bijrijder noodzaak is. Dat dit voor jou niet geldt is hartstikke fijn. Maar denk aan mensen die zelf maar 3x per week kunnen komen en hun paard op een stal hebben staan waar ze niet elke dag standaard het land of de paddock in gaan. Het paard is dan afhankelijk van eigenaar of bijrijder om uit stal te komen. In mijn ogen zit er dan ook een groot verschil tussen iemand die zijn paard uit wil lenen aan mensen, om ze een kans te geven om te ervaren hoe het is om op een vast paard te rijden, of dat mensen echt een hardwerkende bijrijder zoeken, die het paard de juiste verzorging geeft. Iemand die dus ook ziet of je paard ziek is, die voelt of je paard rad loopt, waar je van op aan kan dat die persoon komt en ook al het stalwerk op zich neemt.

Enne, jij vindt oppassen "werk", ik zag het altijd als een hobby! Qua paarden: ik heb een opleiding paardenhouderij en management afgerond, ben gediplomeerd instructrice en werk nog steeds regelmatig in de hippische sector, voor mij is dat dus werk ;) Maar, ik ben gelukkig dol op mijn werk en vind het daarom geen probleem om ook gratis een paard van een ander bij te rijden. Je kan het dus ook omdraaien, maar dat zal volgens jou dan ook wel weer niets met elkaar te maken hebben :)

Naja, het is in elk geval wel duidelijk dat onze mening mijlenver uit elkaar ligt. Dat is ook prima, verschil moet er zijn! Hoop oprecht dat je een bijrijder vindt die jouw mening deelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:59

Sneeuwpop,
Je kan het ook zo zien, de tijd die jij niet hoeft te besteden aan je paarden kan je ook de ramen lappen. ;) Indirect helpt de bijrijder je dan dus wel. Daarnaast kan je gerust een dagje of zelfs meerdere niet komen als je ziek bent, op vakantie gaat, een paar daagjes weg etc.

Tuurlijk is 'gratis' rijden heerlijk, maar dat betekent nog niet dat je meteen als een minderwaardige behandeld moet worden. Uit jou posts komt heel vaak naar voren (excuse me als ik het verkeerd interpreteer) dat de bijrijder blij moet zijn met de eigenaar, de eigenaar totaal niet met de bijrijder. In dit topic komt het inderdaad heel veel voorbij dat mensen iemand anders een gunst willen verlenen, en dat is geweldig! Tuurlijk mag je dan geld ervoor vragen (als het in verhouding is uiteraard).

Verder heb jij de kans gekregen om gratis paarden bij te rijden, en in ruil daarvoor heb jij af en toe de hoefsmid betaalt of wat biks gekocht. Dat zou ik ook zo doen! Mijn dankbaarheid tonen tegenover de eigenaar. Helaas, als ik een bijdrage moet leveren is dat geld dus al 'op' en kan ik dus niet spontaan laten zien hoe blij ik ermee ben. Immers heb ik dat geld al moeten betalen. Voor velen is dat niet mogelijk om te doen.

Je zult namelijk ook moeten kijken naar de omstandigheden voor de bijrijders met hoe ze hun geld moeten besteden. Wonen ze op kamers? Zijn ze bezig met een dure studie? 'Moeten' ze ook nog met de auto/scooter/bus komen? Dat zijn allemaal kosten die bepalen hoeveel geld ze overhouden voor een hobby. Meestal niet veel, voor later sparen is essentieel. Betekent dat ze, omdat ze dan geen bijdrage kunnen betalen, meteen al niet meer betrouwbaar zijn?

Zoals Jocye ook al zegt en dat is bij ons ook het geval vermoed ik zo, onze meningen verschillen totaal. Uiteindelijk zal je ook wel de bijrijder vinden die bij je past! (Hoop ik oprecht voor je) Ik wil alleen maar een beetje laten zien hoe ik erover denk, vanuit een ander standpunt naar de situatie kijken is nooit verkeerd. :)