Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
joyce2 schreef:Als ik jullie berichten zo lees, zou ik als bijrijdster bijna bang worden om bij jullie langs te komenSnap dat jullie hier lekker je gal kunnen spuwen (zou ik waarschijnlijk net zo hard doen als ik in jullie schoenen stond
), maar ik krijg bij sommige berichten bijna het idee dat eigenaren zoiets hebben van "het zijn maar bijrijdstertjes hoor, dat soort volk mag in hun handjes knijpen als ze een paard kunnen vinden".
In de meeste gevallen is dat ook zo, dat je in je handjes mag knijpen als je een fijn paardje onder je kont krijgt, vooral als je nog weinig ervaring hebt. Maar een fijne ervaren bijrijdster is ook heel erg waardevol en de meesten hebben vaak toch wel in hun hoofd zitten wat ze ongeveer zoeken in een paard. Vinden jullie dat als eigenaar vervelend, als een bijrijdster weet wat ze wil en daardoor wellicht na een kennismaking toch afziet van het bijrijden?
joyce2 schreef:Als ik jullie berichten zo lees, zou ik als bijrijdster bijna bang worden om bij jullie langs te komenSnap dat jullie hier lekker je gal kunnen spuwen (zou ik waarschijnlijk net zo hard doen als ik in jullie schoenen stond
), maar ik krijg bij sommige berichten bijna het idee dat eigenaren zoiets hebben van "het zijn maar bijrijdstertjes hoor, dat soort volk mag in hun handjes knijpen als ze een paard kunnen vinden".
In de meeste gevallen is dat ook zo, dat je in je handjes mag knijpen als je een fijn paardje onder je kont krijgt, vooral als je nog weinig ervaring hebt. Maar een fijne ervaren bijrijdster is ook heel erg waardevol en de meesten hebben vaak toch wel in hun hoofd zitten wat ze ongeveer zoeken in een paard. Vinden jullie dat als eigenaar vervelend, als een bijrijdster weet wat ze wil en daardoor wellicht na een kennismaking toch afziet van het bijrijden?
Jibbel schreef:joyce2 schreef:Als ik jullie berichten zo lees, zou ik als bijrijdster bijna bang worden om bij jullie langs te komenSnap dat jullie hier lekker je gal kunnen spuwen (zou ik waarschijnlijk net zo hard doen als ik in jullie schoenen stond
Toevallig was dat 1 van mijn teksten, dat ze in hun handjes mogen knijpen dat ze een paard tot hun beschikking krijgen.
Ik zal het wat meer toelichten, want zo'n boeman ben ik nu ook weer niet, ik ben zelf ook een aantal jaren bijrijder geweest, dus ik weet hoe fijn het is als je de mogelijkheid én vrijheid krijgt. Dat gun ik ook iemand en daarom stel ik een van mijn paarden compleet ter beschikking, zie het als het hebben van een eigen paard, zonder de risico's. Kost je gewoon een vast bedrag per maand voor een bepaald aantal dagen in de week. In principe is diegene ook de enige die erop rijdt, maar het is mogelijk dat ik ook nog een x opstap om het paard 'recht te breien'. Ligt aan de ruiter en zijn/haar kunnen.
Alles kan en mag hier, mits in overleg én ik het verantwoord vind. Want het punt is: ik blijf verantwoordelijk voor mijn paard en zijn fratsen en evt. Schades die daaruit voort komen.
Maar, waar ik echt heel veel moeite mee heb, is dat er gewoon heel makkelijk misbruik wordt gemaakt van een dergelijke situatie. Mensen willen voor een duppie op de eerste rang zitten, vinden ineens dat zij mogen meebepalen over het paard (want ik betaal ervoor), op tijd komen of afspraken nakomen blijkt ook ontzettend moeilijk te zijn en meehelpen om poep te scheppen/stallen en erf schoon te houden is ook teveel gevraagd (ik betaal niet om klusjes te doen). Betekent het dat als je betaald dat de eigenaar dan dus maar de 'rotklusjes' moet doen?
Veel bijrijders lijken niet te beseffen wat een tijd en geld het kost om een paard te (onder)houden. Dat er meer is dan opstappen, wegrijden en terug op stal pleuren. Wil je dat? Dan ben je beter op je plek bij een manege.
Ik zie het voor de bijrijder haast als een pedagogisch verantwoorde investering in je toekomst.Je leert verantwoordelijkheid te nemen, je verkrijgt inzicht in dingen, je leert anticiperen op situaties en zorg te dragen voor een levend wezen.
Alleen begin ik steeds minder in te zien wat nu het voordeel voor de eigenaar is om een bijrijder te hebben.
Puur zakelijk gezien: Ik heb nl. een paard staan wat mij geld en tijd kost. Het bedrag wat betaald wordt, weegt niet op tegen de kosten, ik leg er dus op toe, terwijl ik eigenlijk zelf niets aan het paard 'heb'.
In de begeleiding en sturing van de bijrijder gaat veel tijd en energie zitten. Tijd die ik op dat moment dus niet in mijn andere paarden kan stoppen. Verder is het (voor mij) frustrerend dat op tijd komen of afspraken nakomen gewoon slecht gebeurd. Als ik zit te wachten op iemand omdat we om 11 uur hebben afgesproken, en diegene komt 20 min. later aankakken, tsja, dat kost mij ook tijd die ik liever ergens anders in stop.
Waarom ik het dan toch zo doe? Omdat ik 5 geweldige jaren als bijrijdster heb gehad van een fantastisch lief paard. Ik kreeg alle vrijheid en veel mocht, mits in overleg. Dat stukje geluk gun ik ook een ander.
Nu wacht ik alleen nog op iemand die daarin mee wil gaan.