Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:57

Daphne__ 1e en 2e foto is wel een enorm verschil zeg.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:49

Ja, een heel groot verschil! Stap ging heel lekker ontspannen, maar met draven was er in het begin wel spanning. Maarja ze rijd normaal oudere pony's die alles kennen, nu op een pony die misschien 5 keer onder het zadel gedraafd had, ze zei ook eerlijk dat het heel erg wennen was, maar dat ze het heel leuk vond. Ze had een vriendin mee, mijn moeder en zus, en een stalgenoot stonden te kijken en dan ik. Heb dus ook snel van de stap, draf en stilstaan een foto gemaakt en daarna gestopt om haar niet nog zenuwachtiger te maken. Na een paar rondjes draven liep ze lekker actief en begon de pony na te geven.

Zocht een ruiter die mijn pony kan uitbrengen op springwedstrijden, waarbij ik haar 100% sponsor, dus ze wist wat er van af hing... Nouja ik had al een filmpje gezien waarin ze springt en dat is zó vriendelijk, dat ik het eigenlijk al direct wist. Maarja eerste keer op de pony rijden waar ik bij ben is dan nog wel spannend.

Heb haar daarna via whatsapp nog even een berichtje gestuurd met dat ik heel tevreden was over haar, beetje zelfvertrouwen opkrikken ;) En het is 100% hoe ik er echt over denk.

Wat ik ook héél fijn vond is dat ze tegen me zei; Als je tips hebt, dan mag je dat zeggen hoor. Heerlijk, zo'n ruiter die gewoon écht open staat voor advies. Dat was nog even een extra moment dat ik dacht; Ja, dit kan wel een succes worden. Heb haar bewust geen advies gegeven omdat ik wou zien hoe ze alles zelf zou doen, niet hoe ik het wou zien en toch ging het helemaal zoals ik het graag wil zien.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 06:52

Jibbel schreef:
Daphne__ schreef:
''Het stoppen met zoeken naar een bijrijder betekent dat hij 2 dagen per week in de molen en paddock komt''

En dan had ik mijn eerste berichtje niet tegen de eigenaar van het paard trouwens, die zoekt een verzorger om het te voorkomen. Maar er zegt hier iemand dat het zo toch prima is, die paddock en stapmolen.

Ik ga ervan uit dat ermee bedoeld wordt dat de eigenaresse 2 dagen niet kan en het paard daardoor op die 2 dagen alleen in de paddock/ stapmolen komt en dat ze de overige dagen er wel gewoon zelf is.

Dat bedoel ik inderdaad dank je ;) De overige 5 dagen ben ik er gewoon zelf. Ik vind het een dilemma. Gemotiveerde bijrijders die ook nog eens redelijk kunnen rijden zijn kennelijk schaars. Die blijven meestal lang bij een en hetzelfde bijrijdpaard en gaan viavia over naar een ander paard (zo ging dat bij mij ook altijd). Dus wat doe je dan aanrommelen met een zeer matige ruiter waar je paard kreupel van gaat lopen of dan maar 2 dagen molen/paddock? Ik snap de reactie wel dat mensen vinden dat hij hele dagen buiten moet lopen maar dat is best ingewikkeld in de Randstad. Ik ben al blij dat hij een stal met uitloop heeft en dat ik een goede bak heb om in te rijden. Fatsoenlijk kan longeren en er een molen is. Ik weet niet wat ik liever heb, paard hele dag buiten maar een slechte bak maar dat is weer een andere discussie ...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:37

Ach een stal met uitloop is geweldig, dat heb je bijna nergens!

Twee dagen ff relaxen (niks of weinig doen), is prima hoor.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:14

Wat ik zo lees staan de paarden van de mensen die niet dagelijks komen wel veel buiten. Dat maakt een groot verschil.
Ik sta trouwens zelf met mijn paard in de Randstad en ken meer stallen in deze omgeving waar de paarden veel buitenkomen in zomer EN winter. Die daarnaast ook goede faciliteiten hebben, hooguit een binnenbak missen. Die binnenbak is ook niet nodig als er een goede buitenbak is. Het regent maar zelden echt de hele dag.

Maar je paard 2 dagen laten staan omdat je er zelf geen tijd voor wil maken en dan dus accepteren dat je paard een rondje in de stapmolen gaat en een uurtje in de paddock.... Nee, dan vind ik dat je het welzijn van je paard niet voor ogen hebt.
Natuurlijk hoef je niet 7 dagen pw te rijden, doe ik zelf ook niet. Maar ik ben er elke dag minstens 2 uur voor rijden, longeren, wandelen of gewoon nog even in de paddock met een maatje terwijl ik uitmest en andere dingen doe.
Een dag heeft 24 uur, 2 uur per dag uit zijn stal (ook al heeft die een uitloopje) betekent 22 uur op stal.

Mocht ik ooit een bijrijder zoeken dan wil ik iemand met diezelfde mentaliteit. Maar dit topic heeft me tot nog toe goed geholpen om het niet te willen. :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:29

Ik zou niet direct stoppen met zoeken hoor.. Het voorbeeld van een paar paginas terug, en meer heel aparte verhalen die je tegenkomt zijn gewoon extreem.
Wel ga ik serieus bedenken of je dan wel een bijdrage moet vragen.. Met een bijdrage krijg je altijd dat je toch iets "verschuldigd" bent op de een of andere manier..
Ik denk als ik nog een verzorgster of bijrijdster zou nemen ik sowieso even heel duidelijk maak dat je je geen illusies hoeft te maken. (Alleen dan op een wat vriendelijker toon als dit whaha :') )
En nooit meer dat ik de teugels zo los laat vieren.. want dat is gewoon mijn fout geweest. Je kan alles vragen en overleggen. Niks op eigen houtje gaan doen (of kopen) :)
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 29-09-14 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:32

Ik heb een superfijne bijrijdster, echt een gouden dame. Heb er bewust voor gekozen om geen vergoeding te vragen ook al vind ze dat geen probleem. Nu hou ik alles in eigen hand, dat is voor mijn gevoel fijner.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:59

Ik sta zelf ook in de randstad. Mijn paarden staan nu 24/7 buiten en vd winter alleen s'nachts op stal. Ik heb een hele goede rijbak en betaal niet veel. 2 van mijn paarden hebben ook een uitloopstal. Het kan dus allemaal wel.

Ik zou zeggen voor degene die zoeken naar een bijrijder..geef niet op! Er zitten ook echt toppers tussen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:04

Ik heb misschien iemand voor mijn pony gevonden. Ze (de persoon) is alleen geblesseerd op het moment dus ik moet nog even geduld hebben. Voorlopig ga ik even niet verder met actief zoeken maar ik laat de advertentie er wel opstaan.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:06

JastieHorse schreef:
Ik sta zelf ook in de randstad. Mijn paarden staan nu 24/7 buiten en vd winter alleen s'nachts op stal. Ik heb een hele goede rijbak en betaal niet veel. 2 van mijn paarden hebben ook een uitloopstal. Het kan dus allemaal wel.

Ik zou zeggen voor degene die zoeken naar een bijrijder..geef niet op! Er zitten ook echt toppers tussen.

Ga ik ook zeker doen! Verder probeer ik me niet al te veel aan te trekken van mensen die suggereren dat ik het welzijn van mijn paard niet voor ogen heb en ik er kennelijk geen tijd in wil steken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:53

Echt schiet mij maar in de kerstboom.

Via pb weer contact gehad met iemand. Ik heb hier 7 paarden staan waarmee gewerkt kan worden van shetlander tot belgisch trekpaard, tinkers, een draver en een welsh a, het werken kan variëren van werken aan de hand, grondwerk, lange teugel, DLL, loswerk en rijden zowel in de bak als naar buiten, instructie aanwezig, paarden zijn in de categorie helemaal groen t/m appuyementen en zijgangen volledig bevestigd. En dan krijg je een pbtje terug: nee ik doe het toch maar niet, want het is te weinig uitdaging.

Howly cow, wat moet ik dan aanbieden? Ik weet het even niet meer hoor...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:00

Caira schreef:
Echt schiet mij maar in de kerstboom.

Via pb weer contact gehad met iemand. Ik heb hier 7 paarden staan waarmee gewerkt kan worden van shetlander tot belgisch trekpaard, tinkers, een draver en een welsh a, het werken kan variëren van werken aan de hand, grondwerk, lange teugel, DLL, loswerk en rijden zowel in de bak als naar buiten, instructie aanwezig, paarden zijn in de categorie helemaal groen t/m appuyementen en zijgangen volledig bevestigd. En dan krijg je een pbtje terug: nee ik doe het toch maar niet, want het is te weinig uitdaging.

Howly cow, wat moet ik dan aanbieden? Ik weet het even niet meer hoor...

Mischien willen ze gewoon een Totilas, wel slecht dat je dat niet eens aanbied hoor. :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:02

Haha!

Nou beter dat die persoon zelf afhaakt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:07

Hahaha, geen uitdaging. Werkelijk die kun je beter kwijt zijn, dan rijk.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:32

inderdaad. sommige mensen zien het zelfs niet als het op een presenteerblaadje word aangeboden

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:48

Joh, je moet ook alleen zeggen "rijden", andere dingen schrikt af ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:49

Hahaha, stel je voor dat je moe en vies wordt.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:57

ja dat kan toch niet..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:29

"Ik poets je paard, zadel hem voor je op zodat je alleen hoeft op te stappen en te rijden, daarna kun je hem weer teruggeven en lekker in een warme kantine/auto of wat dan ook stappen, eventueel speel ik ook nog taxi" :')

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:45

Lianne86 schreef:
"Ik poets je paard, zadel hem voor je op zodat je alleen hoeft op te stappen en te rijden, daarna kun je hem weer teruggeven en lekker in een warme kantine/auto of wat dan ook stappen, eventueel speel ik ook nog taxi" :')

komt me best bekend voor ..... toen mijn (ex)bijrijdster met mijn paard op wedstrijd ging ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:53

Haha, hier kwam het zelfs zonder wedstrijd voor (en ook met het buurmeisje dat van zichzelf elke week kon komen rijden... maar even afgekapt :'))

Maar dat is het erge, mensen vragen vaak of ze kunnen komen rijden, hoe vaak, wat het kost, of er een binnenbak is en de rest lijkt gewoon "onnodig" om te weten... Soms vragen ze nog iets over de pony "hoe heet ie en heb je een foto?" :')

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:29

Lianne86 schreef:
Haha, hier kwam het zelfs zonder wedstrijd voor (en ook met het buurmeisje dat van zichzelf elke week kon komen rijden... maar even afgekapt :'))

Maar dat is het erge, mensen vragen vaak of ze kunnen komen rijden, hoe vaak, wat het kost, of er een binnenbak is en de rest lijkt gewoon "onnodig" om te weten... Soms vragen ze nog iets over de pony "hoe heet ie en heb je een foto?" :')

de naam en een foto is meestal het eerste wat ik vraag :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:30

Ik mag hopen dat daarna nog meer vragen komen? :D

Bij sommige stopt het daarbij "Ow hij ziet er leuk uit, ik wil hem wel rijden" :')

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:35

ja dat uiteraard maar ben altijd heel nieuwschierig naar hoe het paardje eruit ziet :)

edit: typfoutje

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:40

Haha dat mag ook gewoon hoor :p maar als het daarna stopt dan denk ik ook van "ehm... mis je niet wat?!"

De geweldige "Kan ie ook aan de teugel?" (die na het rijden, toch een stuk vreselijker overkwam, dan vooraf :')) blijf ik de mooiste vraag vinden, niets over zijn karakter of wat dan ook...