Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:25

Wat een gedoe PenP2014. Meer woorden heb ik er niet voor.

Ik ben best blij met mijn bijrijders/verzorgers. Ok, er zijn altijd wel wat 'dingetjes', maar dat hou je toch denk ik. Het zijn iig meiden die bijna nooit afzeggen, met rijden zijn ze niet bang, zitten netjes stil en paard niet in de weg, geen trucjes oid. Dus denk dat ik daar al genoegen mee moet nemen.
Scheelt misschien ook dat ik er vrijwel altijd bij ben als ze er zijn en ze dan ook begeleid/aanstuur, dan is er geen ruimte voor fratsen etc.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:37

@mara2000

Het stoppen met zoeken naar een bijrijder betekent dat hij 2 dagen per week in de molen en paddock komt en ik er meestal niet ben om echt actief iets met hem te doen en dat vind ik een moeilijke keuze. Ik heb liever dat hij aan de slag is met iemand maar Het valt nog niet mee om iemand te vinden. In de zomer staat hij op de wei en dan ook maar een dagdeel (in overleg met de DA) met een graasmasker. Daarna gaat hij op stal, hij heeft wel een kleine uitloop.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:39

Tjah klinkt misschien moeilijk, maar een stal waar hij 's winters meer buiten komt? Weet niet waar hij nu staat maar hier komen ze in de winter de hele ochtend buiten.. En is het daarnaast mogelijk dat ze hem nog in de stapmolen zetten. is beter dan een uurtje in de paddock

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:43

Dat zou ik dan idd ook aanraden, een stal waar je paard meer buiten komt. Niet dat dat makkelijk te vinden is..maarja je kan het overwegen. En anders zou ik toch iemand gaan zoeken, wellicht een bijdrage achterwege laten?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:22

Celiien schreef:
Tjah klinkt misschien moeilijk, maar een stal waar hij 's winters meer buiten komt? Weet niet waar hij nu staat maar hier komen ze in de winter de hele ochtend buiten.. En is het daarnaast mogelijk dat ze hem nog in de stapmolen zetten. is beter dan een uurtje in de paddock

Mijn paard doet het helaas niet goed in een groep, hij staat heel laag in de rangorde en wordt de hele tijd weggejaagd. Op de wei kan hij nog wegkomen maar in een groepspaddock waar de ruimte toch Beperkt is ben ik bang dat hij te veel klappen krijgt en ik houd hem graag heel. Hij is ook geen paard dat speelt of andere paarden opzoekt als het te druk wordt loopt hij weg. Het liefst staat hij te eten ;) gelukkig kan hij wel goed overweg met zijn buurvrouw en dan staan ze gezellig zij aan zij in ieder hun eigen uitloop dat is dan tenminste nog iets.

@jastiehorse
Goede bijrijdster is het belangrijkst, de bijdrage vind ik niet zo belangrijk ...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:28

Gelukkig staan mijn pony's altijd buiten dus het is niet zielig dat er niets mee gedaan wordt een
dagje.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:03

salamaleque schreef:
@mara2000

Het stoppen met zoeken naar een bijrijder betekent dat hij 2 dagen per week in de molen en paddock komt en ik er meestal niet ben om echt actief iets met hem te doen en dat vind ik een moeilijke keuze. Ik heb liever dat hij aan de slag is met iemand maar Het valt nog niet mee om iemand te vinden. In de zomer staat hij op de wei en dan ook maar een dagdeel (in overleg met de DA) met een graasmasker. Daarna gaat hij op stal, hij heeft wel een kleine uitloop.

Dat vind ik zelf geen moeilijke keuze, ik zou dat namelijk nooit kunnen. Een paard heeft 7 dagen recht op een deel van je tijd. Of de tijd van een bijrijder. Als je die niet kunt vinden dan hoor je zelf tijd te maken of verhuizen naar een stal waar hij meer buitenkomt met soortgenootjes. Als je je paard 2 dagen vrij wil geven dan vind ik dat dat ook 2 leuke dagen voor hem moeten zijn.

Waar ik sta komen ze in de winter elke dag een dagdeel in de paddock met 1 ander paard (zomers hele dag op de wei in een kudde van max. 5 paarden). Dan heb je niet de onrust van een grote groep maar wel sociaal contact.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:07

Nou ja... Stap molen en paddock is toch prima!
Hij beweegt en staat een poosje buiten, tjonge Hoe zwaar kan het leven zijn... Alsof een ruiter op je rug zoveel beter is.....

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:10

sneeuwpop schreef:
Hij beweegt en staat een poosje buiten, tjonge Hoe zwaar kan het leven zijn... Alsof een ruiter op je rug zoveel beter is.....

Gaat ook niet om ruiter op je rug maar om aandacht, verzorging en beweging.

Stapmolen, ik snap serieus niet dat er mensen positief over zijn. Zo geestdodend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:11

Mara2000 schreef:
sneeuwpop schreef:

Gaat ook niet om ruiter op je rug maar om aandacht, verzorging en beweging.

Stapmolen, ik snap serieus niet dat er mensen positief over zijn. Zo geestdodend.

Gelukkig bestaan daar al heel veel geestdodende discussietopics over.

Ik denk dat een onkundige ruiter geestdodender is dan een stapmolen namelijk :') en zolang t paard te eten, te drinken en een schone box (met uitloop zelfs, hoeveel andere paarden kunnen dat Zeggen?) heeft, denk ik niet dat t paard die borstel over zn kont mist...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-14 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:12

Je punt is...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:13

Mara2000 schreef:
Je punt is...?

Dat je misschien de stapmolen discussie elders zou kunnen voeren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:14

Ik vind het serieus schokkend dat mensen het prima vinden dat een paard maar 2!!! dagen in de week uit zijn stal komt -O-

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:17

Daphne__ schreef:
Ik vind het serieus schokkend dat mensen het prima vinden dat een paard maar 2!!! dagen in de week uit zijn stal komt -O-

Dat staat nergens. ;-)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:18

''Het stoppen met zoeken naar een bijrijder betekent dat hij 2 dagen per week in de molen en paddock komt''

En dan had ik mijn eerste berichtje niet tegen de eigenaar van het paard trouwens, die zoekt een verzorger om het te voorkomen. Maar er zegt hier iemand dat het zo toch prima is, die paddock en stapmolen.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 28-09-14 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:18

chelle_dora schreef:
Mara2000 schreef:
Je punt is...?

Dat je misschien de stapmolen discussie elders zou kunnen voeren.

En toch je reaktie aanpassen. ;-)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:35

Daphne__ schreef:
''Het stoppen met zoeken naar een bijrijder betekent dat hij 2 dagen per week in de molen en paddock komt''

En dan had ik mijn eerste berichtje niet tegen de eigenaar van het paard trouwens, die zoekt een verzorger om het te voorkomen. Maar er zegt hier iemand dat het zo toch prima is, die paddock en stapmolen.

Ik ga ervan uit dat ermee bedoeld wordt dat de eigenaresse 2 dagen niet kan en het paard daardoor op die 2 dagen alleen in de paddock/ stapmolen komt en dat ze de overige dagen er wel gewoon zelf is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:40

Jibbel schreef:
Daphne__ schreef:

Ik ga ervan uit dat ermee bedoeld wordt dat de eigenaresse 2 dagen niet kan en het paard daardoor op die 2 dagen alleen in de paddock/ stapmolen komt en dat ze de overige dagen er wel gewoon zelf is.

Oh oeps, nu je dat zo zegt en ik het bericht nog eens lees, dan zou dat idd wel eens goed kunnen :+ In dat geval uiteraard, sorry, vergeet mijn bericht.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:01

Goed lezen is soms moeilijk :D

Ik zie daar geen problemen in, als het paard maar elke dag de stal uitkomt.
Uiteraard zoveel mogelijk en liefst ook lekker vrij kunnen bewegen, echter heeft niet iedereen deze mogelijkheid. :(:)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:03

Edit; Laat maar ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:29

Er zijn in de herfst/winter/voorjaar genoeg stallen waar paarden helemaal niet buiten komen.
Het zou mijn ding ook niet zijn, maar goed voor sommige is het gewoon niet anders ik heb me er bij neer gelegd en bemoei me er ook niet mee.
Hier komen ze altijd wel wat buiten (nu nog 24/7) als het niet in de wei is dan wel op het pad met flink ruimte om te lopen en anders in de bak, vaak als ze daar staan dan zet ik ze wel een paar keer in de week even in het land om uit te razen manlief natuurlijk niet blij want ze lopen alles kapot maar goed. :+
Maar als je je paard 24/7 oid buiten heb staan dan is het vaak ook niet goed, want dan heb je vieze paarden of paarden met veel haar en dan krijg je ze niet schoon of droog. :roll:

7 dagen in de week wat met je paard doen vind ik onzin en eigenlijk veel te veel vinden ze hier ook echt niet leuk of je moet zeggen dat je in de tussen dagen alleen borstel oid.
Afwisseling in het werk is zeer belangrijk en om de dag aan het werk vind ik vaak echt wel genoeg.

Voor morgen heb ik nu 2 afspraken voor een bijrijder, ik ben heel benieuwd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:41

Ik doe ook maar een dag of 3/4 maximaal wat met elk paard. Vind dat ook genoeg. Ben er alle dagen, maar wissel per dag met welk paard ik wat doe. Dagen dat ze vrij zijn krijgen ze gewoon een aai en mogen ze paard zijn. Dan lopen ze in de wei of paddock, liefst 24/7 of anders alleen 's nachts op stal.

Probeer de verzorgsters dat ook bij te brengen, dat rijden etc leuk is, maar dat de paarden in de eerste plaats paard moeten zijn en hun verzorging/welzijn op 1 staat. Rijden/ trainen is een extraatje voor ons, niet zozeer voor het paard. Heb de paarden hier iig nog nooit horen klagen dat ze te weinig mogen werken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:52

Idd, 7 dagen in de week vind ik ook wel erg veel :) Sowieso heb ik 2 paarden op all in stal staan, die op zondag gesloten is. Nou staan ze elke dag, hele jaar door van 8 's ochtends tot half 10 s avonds buiten, dus ze vermaken zich wel. Maar ze krijgen dus niet elke dag aandacht van mij :)

Ik heb pas afgesproken met een meisje van 16 wat ik zelf gevraagd had om mijn pony te rijden. Vind haar talent hebben. Ze rijd op een manege, maar ze rijd op mijn 5 jarige pony, toen net een maand onder het zadel, zo weg zonder problemen :)
Wat ik ook een heel groot voordeel vond is dat ze eerst de zweep niet durfde te gebruiken, pas toen ik zei dat ze hem mocht gebruiken deed ze dat ook en gewoon wanneer het moest en niet meppen oid. Heb er ook een meisje op gehad wat zelf een zweep had meegenomen. Daar ben ik minder blij mee, want dat vind ik teveel een teken dat ze een zweep nodig denkt te hebben... Als dat zo is, dan heb ik zelf wel een zweep en krijgt ze die ook.

Wil een eerlijke ruiter voor mijn pony, die de zweep gebruikt als het nodig is en niet er al vanuit gaat voordat ze opstapt.

Afbeelding
Afbeelding

Moet alleen wel een kleiner zadel voor haar hebben, klein en dun meisje :Y) Maargoed pony is jong dus zadel moet steeds aangepast worden, dus nog even met deze door. Ze gaat wedstrijden springen, dus moet toch een springzadel aanschaffen voor ze.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 28-09-14 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:53

Ik wil sowieso dat mijn pony minimaal 2 dagen per week "vrij" is en de andere dagen gewoon wat afwisseling, keer longeren, keertje sprongetje, buitenritje...

(ow onder vrij versta ik ook wat wandelen enzo... gewoon het relaxe, wel de aandacht.. kan ook goed zijn dat ik hem een keer aan de hand laat grazen of wat dan ook :P)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:56

Toch zijn er maar weinig bijrijders waarbij het rijden niet op nr 1 staat.
Je vraag er naar in de mail of bij de 1e kennismaking en dan zeggen ze dat het echt niet het geval is, maar uiteindelijk is het toch echt wel zo.
Er zijn er zo weinig die het alleen al lekker vinden om met een paard om te gaan, die graag op de grond eerst wat willen doen voor ze er op stappen.
Hier zet ik ze er vaak gelijk maar op om te zien wat voor vlees ik in de kuip heb de meesten rijden echt niet het niveau wat ze aangeven.