Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:47

Het is echt ook te bizar voor woorden. Gewoon denken dat je ineens allerlei "rechten" hebt en zeggenschap. Ik begrijp die denkwijze niet. Vind het een beetje ziek zelfs. Al is dit natuurlijk wel een heftig extreem geval. Gelukkig laat ik me niet bedreigen.. Ik vreet je op :') maar je zal dr toch bij hebben die er bang van zouden worden :oo :oo

De slechte verpesten het voor de goeie want door dit soort soaps word je dus echt huiverig.
voor mij geen bijrijdsters meer dus. Hoogstens een verzorgstertje voor extra aandacht :)

Century

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:51

Nergens inhoudelijk op ingaand, vind ik het persoonlijk erg jammer dat er zoveel negatieve verhalen zijn. Ik ben zelf bijrijder geweest en ben het hopelijk binnenkort weer. Mocht ik in de toekomst een eigen paard hebben, dan zou ik graag iemand anders ook de mogelijkheid willen geven die ik ook heb gehad. Hoop dat ik dan de juiste persoon tegen kom.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 00:23

Ongelooflijk al die verhalen! Ik ben zelf ook "maar" een bijrijdster/verzorger. Ik overleg alles met de eigenaresse, wil ik een keer extra rijden, vraag ik het, wil ik iets voor haar kopen, overleg ik dat eerst. Ook snap ik het niet dat er bijrijders zich in hun hoofd halen "zomaar" niet op te komen dagen. Ik heb ook wel eens geen zin om naar stal te gaan, maar ik kan dat beestje toch niet de hele dag op stal laten staan (wel de halve dag op het land, maar toch)

Maar die verhalen dat bijrijders gewoon eventjes gaan beslissen wat jij als eigenaar mag/moet gaan doen, te zot voor woorden. Als ik het ergens niet mee eens zal zijn (tot nu toe eigenlijk nog niet mee gemaakt) zal ik het maar bij ja en amen houden. Tuurlijk hoef je niet alles te pikken, maar er zijn grenzen!

Ondanks dat ik zelf bijrijdster/verzorgster ben, zal ik na dit alles gelezen te hebben nooit een bijrijdster of verzorgster willen (als ik ooit een eigen paard zal hebben ;) )

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 01:54

Ik heb het hier ook wel eens gehad hoor, ik was aan het rijden en mijn paard liep niet zuiver dus ben gestopt en heb mijn andere paard gepakt geborsteld en opgezadeld.
Bijrijdster zou om wat zal het zijn nou laten we zeggen 20.00 komen en ik dacht nou ik stap haar lekker even in dan kan ze zo aan de gang, komt ze aan een heel stuk na 20.00 aan zetten en ik krijg toch een bek zo groot dat ik op mijn eigen paard aan het rijden ben wtf dacht ik toen.
Ik was gek en achterlijk dat ik dacht dat het niet goed ging met mijn paard, ik ken mijn paard het beste en zie echt wel wanneer haar lichaamshouding anders is en ze stond op een gegeven moment meer stijf en kreupel in de wei dan niet, maar goed dat lag aan mij dat zag ik verkeerd.
Je gaat dan twijfelen, maar achteraf gezien lag het echt aan de ruiter en niet aan het paard ik heb heel lang gedacht dat mijn paard niet goed was dat ze steeds zo'n last had van het rijden ik heb er ook heel wat mensen bij gehad :$ :$ :$ , maar ik ben haar later zelf gaan rijden en ik moet zeggen dat ik best intensief rij, maar stijf en kreupel is ze nooit meer geweest.
Ik probeer mijn bijrijders overal in te betrekken, ik ben heel makkelijk, sta overal voor open, maar ze kunnen ook te ver gaan en die ging op een gegeven moment echt te ver..Ik stel voor dat...nou ik stel voor dat je je spullen kom halen en dat het nu toch echt klaar is.

Bijrijders kosten geld, er gaat extra voer in, je moet je dekjes, dekens extra wassen en je spullen worden meer gebruikt, maar je hoop dat ze voor jou ook wat doen.
Zelf werk ik erg veel en door iemand te laten rijden en dus ook wat klusjes te laten doen in ruil voor het rijden hoop ik zelf wat meer tijd over te houden om wat leuks te doen met mijn paarden.

Vandaag een mail gehad ik heb er wel meerdere die interesse hadden op te komen de laatste tijd, maar deze sprong er uit, iemand die zelf paarden gehad heeft en het wel erg mist iemand die de NH kant uit is en ik heb haar gebeld en dat was een gezellig gesprek en ze komt maandag langs om kennis te maken.

Hebben jullie dat nou ook.
Je krijg een mail met weinig woorden, maar toch weet je waar het om draait.
Ik ben Truus ik heb jaren eigen paarden gehad ik vond het zo leuk om lekker te wandelen......
Of
Ik ben Maaike ik ben 30 jaar oud heb al 17 jaar rij ervaring.
Met deze 2 korte zinnen weet ik al wie ik het liefste een mail terug zou sturen. :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:36

Lianne86 schreef:
Snap aan de andere kant wel weer half, als ik ergens voor zou betalen, dan zou ik zelf ook een soort van "zeggenschap" willen hebben [knip]

En dat snap ik dan weer niet. Op de manege krijg je ook geen zeggenschap omdat je betaald.

Waar je recht op hebt zijn de afgesproken dagen Enzo. Je hebt niet voor het paard betaald, alleen voor een stukje gebruik die beide partijen zijn overeengekomen.

Ook bij een gratis verzorgster hou ik me aan de afspraken. Dat heeft niks met geld te maken.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:45

Ik heb het al eerder gepost, maar ik wil nooooit meer een bijrijder, slecht bevallen. Maar die Liann15 of what's her face, aahh bijrijder from hell. Dit is natuurlijk een extreem geval, maar veel eigenaren zullen dat gedrag wat overigens prima te herleiden is tot de DSM IV, in mindere mate wel herkennen. Zo ook ik. En dan heb ik het over de plaats niet weten, denken dat je rechten hebt etc etc
Penp succes, trek je niks van aan.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:33

sneeuwpop schreef:
Lianne86 schreef:
Snap aan de andere kant wel weer half, als ik ergens voor zou betalen, dan zou ik zelf ook een soort van "zeggenschap" willen hebben [knip]

En dat snap ik dan weer niet. Op de manege krijg je ook geen zeggenschap omdat je betaald.

Waar je recht op hebt zijn de afgesproken dagen Enzo. Je hebt niet voor het paard betaald, alleen voor een stukje gebruik die beide partijen zijn overeengekomen.

Ook bij een gratis verzorgster hou ik me aan de afspraken. Dat heeft niks met geld te maken.

Nee, maar ik vind wel, dat als iemand betaald, dan dat er toch meer overlegd moet worden. Staat later ook ergens dat de eigenaar uiteindelijk altijd zelf betaald... Afspraken maak je sowieso, staat los van alles... Maar toch, blijf erbij, als iemand ergens voor betaald, heeft ie gevoelsmatig "meer rechten". (Uiteindelijk nog niet.. maar voor mijn gevoel wel...)

Maar dan zit ik met mijn hoofd bij de gevallen "lease-constructie" - paard opeens verkocht, terwijl diegene niets daarvan weet en nog wel voor een maand betaald heeft ;) De eigenaren die tegen een bijrijdster zeggen "mijn zadel past niet meer goed, jij rijdt het meest, jij regelt het maar"... Die zeg maar verantwoordelijkheden bewust afschuiven... Ik vind wel als je least, heb je gewoon recht op x aantal dagen, dat sowieso. Maar voor mijn gevoel (tenminste, dit is de reden dat ik dat dus niet wil: ik voel me dan verplicht om toch alles te overleggen. Stel een stal bevalt me niet, dan ben ik er weg... Ik heb toen ik dat een keer gedaan heb, heel veel commentaar gehad, omdat ik ergens naar toe ging zonder binnenbak. Die bijrijdster stopte toen ook.. Als ze betaald had, dan had ik het idee gehad dat ik meer naar haar moest luisteren.) Gevoelsmatig scheep ik anders iemand alleen op met de lasten ;)

Mening van bijrijder wordt sowieso altijd meegenomen in beslissingen ;) daar niet van...

Maar dat is meer gevoelsmatig. Zoals er ook staat, bepaald de eigenaar uiteindelijk alles. En het is echt puur gevoelsmatig, en ik kan even geen goede vergelijking vinden om het duidelijker te maken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:35

Wat mij vooral stoort is als een bijrijder er net op zit en dan gelijk 'trucjes' wil gaan proberen omdat je een Zpaard hebt, terwijl ze de basis overgangen rijden zelfs nog onvoldoende beheerst. Duidelijk afgesproken voorlopig eerst alleen de basisgangen en werken aan jouw eigen rijdniveau. Ja daar was ze het helemaal mee eens.Tweede keer erop en madam zet gelijk een poging tot zijwaarts in... Hetgeen compleet tegen de afspraak was en misschien zelfs nog erger, met koude spieren.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:45

Jammer maar wel heel begrijpelijk dat bijrijders en verzorgers zo'n slechte naam krijgen door dit soort gevallen

zelf kan ik het zo goed vinden met de eigenaresse van mijn verzorgpony dat ik haar eerder zie als een vriendin dan een eigenaresse (zeg maar) we gaan zo veel mogelijk samen naar het paard en het is altijd gezellig!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:49

Citaat:
Nee, maar ik vind wel, dat als iemand betaald, dan dat er toch meer overlegd moet worden. Staat later ook ergens dat de eigenaar uiteindelijk altijd zelf betaald... Afspraken maak je sowieso, staat los van alles... Maar toch, blijf erbij, als iemand ergens voor betaald, heeft ie gevoelsmatig "meer rechten". (Uiteindelijk nog niet.. maar voor mijn gevoel wel...)

Maar dan zit ik met mijn hoofd bij de gevallen "lease-constructie" - paard opeens verkocht, terwijl diegene niets daarvan weet en nog wel voor een maand betaald heeft ;) De eigenaren die tegen een bijrijdster zeggen "mijn zadel past niet meer goed, jij rijdt het meest, jij regelt het maar"... Die zeg maar verantwoordelijkheden bewust afschuiven... Ik vind wel als je least, heb je gewoon recht op x aantal dagen, dat sowieso. Maar voor mijn gevoel (tenminste, dit is de reden dat ik dat dus niet wil: ik voel me dan verplicht om toch alles te overleggen. Stel een stal bevalt me niet, dan ben ik er weg... Ik heb toen ik dat een keer gedaan heb, heel veel commentaar gehad, omdat ik ergens naar toe ging zonder binnenbak. Die bijrijdster stopte toen ook.. Als ze betaald had, dan had ik het idee gehad dat ik meer naar haar moest luisteren.) Gevoelsmatig scheep ik anders iemand alleen op met de lasten ;)

Mening van bijrijder wordt sowieso altijd meegenomen in beslissingen ;) daar niet van...

Maar dat is meer gevoelsmatig. Zoals er ook staat, bepaald de eigenaar uiteindelijk alles. En het is echt puur gevoelsmatig, en ik kan even geen goede vergelijking vinden om het duidelijker te maken.

Geloof mij maar. Ze mocht alles. 3 dagen een paard tot je beschikking. Instrucrtice die ze zelf wilde en dan heb ik ook nog geschoven met mn eigen dagen om haar de dagen die ze wou te geven. Notabene toen ik nieuw werk kreeg en 1 bepaalde dag vrij was en die graag zelf wou. Beviel het dr niet en heb ik die dag aan haar gegeven. En dan betaalde ze nog geen kwart van de stalling!! Paard heeft een gloednieuw aangemeten zadel gekregen. Als ze al wat betaalde verrekende we dat met t geld voor bijrijden. Dan betaalde ze dat niet, of minder.

Sterker nog. Er word geroepen dat ik geld ruik? Omdat zei de keuring heeft betaalt. En hoe werkt dat dan meestal? Keuring kosten koper!! Maar no worries ze krijgt t terug. Alleen al omdat ik dr niet meer hoef aan te zien.

Ik heb veels te veel naar dr pijpen gedanst zelfs en ze heeft er heeeel veel vpor terug gekregen. Zo veel vrijheid krijg je bij andere eigenaren niet. Een leuk paard op een leuke stal waar je bijna alles mee mag. Wordt heus niet gewaardeerd hoor ;) En dat is ook mijn fout geweest denk ik. Het zaakje vertrouwen en leuk en aardig zijn ipv haar te behandelen als wat ze was. Een bijrijdster.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:18

Ik ben zo blij met mijn bijrijders. 2 voor mijn haflinger met artrose die super fijn altijd rekening houden met haar. En sinds kort ook een bijrijder voor mijn kwpner..hele leuke spontane meid. Ik vertrouw ze alle 3 dus ik heb er ook geen moeite meer mee om ze lekker hun gang te laten gaan. Maar eigenlijk bespreken we alles met elkaar :j

Het is zo jammer voor de goede bijrijders dat er zoveel rotte appels tussen zitten..die krijgen bijna geen eerlijke kansen meer.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:38

Ik ruilde eerst ook dagen :S Ik was er alleen op vr-za en dan had ze zaterdag les en zei ik "ok, is goed hoor" :')

Achteraf denk ik wel eens "eigenlijk ben ik ook gek" :p Nu doe ik precies hetzelfde alleen ben ik er wel elke dag en zij niet :p

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:42

Lianne86 schreef:
Ik ruilde eerst ook dagen :S Ik was er alleen op vr-za en dan had ze zaterdag les en zei ik "ok, is goed hoor" :')

Achteraf denk ik wel eens "eigenlijk ben ik ook gek" :p Nu doe ik precies hetzelfde alleen ben ik er wel elke dag en zij niet :p

Weetje.. Het is ook eerlijk mijn fout. Ik ben veels te meegaand. En idd was ik er minder op t moment dat ik volpension stond. (Daarvoor doe het zelf en toen elke dag, wamt mevrouw had geen behoefte om mee te helpen in het schema. Ze betaalde wel 50 hele euro's :') )
En eerlijk. Ja ik liet m teveel in dr handen. Het gaat om een paard van 4 die nog niet veel kon. Zei vond dit een uitdaging en is met les best ver gekomen. Niet dat ie nou Z loopt maar hij kan nu normaal draven. Dankzij haar. Ik denk dat ik haar daar eeuwig dankbaar voor moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:55

liann15 schreef:
Van diegene die hier iemand zo zwart wilt maken om er zelf met een goed gevoel mee weg te komen. Dit is vaker gebeurd via bokt vandaar eens een reactie zodat ze eens weet wanneer het genoeg is :) Ik heb genoeg gezegd en zij weet precies hoe fout ze zit en dit keer te ver is gegaan in haar streken.

wauw, zwart maken zelfs. Jij bent degene die jezelf nu zwart maakt hoor meid, PenP heeft namelijk zelf nergens een naam gezet. Geeft niet hoor. De enige die nu waarschijnlijks niets meer gaat bereiken ben jij zelf. Lekker snugger van je, en last but not least; wat on-wijs volwassen van je zeg! Goed zeg, nee nu geef je wel echt een goed voorbeeld.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:00

---
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 28-09-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:02

Nu ga je zelf ook te ver...

Zoals al gezegd, dit is iets tussen eigenaar en bijrijder. Ga er niet iedereen in betrekken....

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:04

Klopt idd. Hoeft niet in het topic. Heb je dan ook weer gelijk in :) Maargoed ik heb er niet om gevraagd dat iemand komt krijssen met naam en toenaam.. Dus tja dan bijt ik terug. Maar das niet iets wat heel bokt aangaat.

Ik denk dat ik maar opzoek ga naar iemand van 12/13 voor een aai en borstel. Zijn vast genoeg die dat willen doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:44

Ik heb mijn advertentie verwijderd :+
Laat maar zitten.. Dan loopt pony lief maar een keertje minder in de week.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:48

En je pony zal echt niet klagen hoor.
Dus je hebt de hoop opgegeven.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:48

xApple schreef:

zo erg?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:25

Wauw, ik kom dit topic net tegen en ik verbaas me echt over de verhalen die ik hier lees...

Ik rij al jaren paarden bij, maar alles gaat altijd in goed overleg. Ik help de eigenaar uit de brand, omdat hij of zij bijv. te weinig tijd heeft, daarvoor in ruil heb ik een vast paardje onder m'n kont (en kan de eigenaar lekker relaxen, omdat hij/zij weet dat het paard in goede handen is). Van tevoren wordt altijd goed besproken wat we van elkaar verwachten en als er iets onduidelijk is, wordt er gewoon even overlegd. Per eigenaar merk je snel genoeg waar de grenzen liggen. Bij sommigen werd ik heel vrij gelaten en deed ik de paarden 5x per week, moest zelf maar kijken wat ik wou doen en hoe ik het wou doen. Bij anderen reed ik echt met een doel (bijv. 2x per week paard dressuurmatig bijhouden), dan reed ik het paard, deed ik de verzorging voor die dag en dat was het.

Persoonlijk vind ik dat een bijrijdster zich aan hoort te passen aan de wensen van de eigenaar. Lig je totaal niet op 1 lijn op het gebied van verzorging/gezondheid/rijden/whatever, dan moet je dat aankaarten. Kom je uiteindelijk écht niet op 1 lijn te liggen, ben ik van mening dat je beter vlot (en op een nette manier) afscheid van elkaar kan nemen.

Overigens heb ik ook wel eens eigenaren meegemaakt die mij als bijrijdster afdankten, alsof ik niets was. Terwijl ik soms wel maanden of jaren met hart en ziel hun paard had verzorgd, dat snap ik dan andersom ook weer niet ;) Maarja, dat zal je altijd blijven houden. Je moet gewoon de moed erin houden en vroeg of laat kom je vast wel iemand tegen die bij je past (dat geldt zowel voor de eigenaren, als voor de bijrijders)!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:30

xApple schreef:

Ik zoek nog maar (weer) kort maar ben al wel toe aan bijrijder nummer 4 in de 4 jaar dat ik mijn paard nu heb. Na alle (soms niet zo fijne) ervaringen zakt de moed me een beetje in de schoenen. Ik rij ook nog eens mijn paard volgens de klassieke dressuur methode en daar zijn maar weinig mensen voor te porren. Ik ben er nu over na aan het denken om hem dan maar meer vrij te geven. In de zomer geen probleem dan gaat hij de wei op maar met de winterperiode die komt wil ik hem niet 2 dagen per week niets laten doen (alleen in de molen en een uurtje in de paddock). Wat vinden jullie????

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:37

Ja ik krijg alleen maar rare reacties en dan denk ik; ik doe het ook eigenlijk zelf wel.
Ik moet er niet aan denken dat ik zo'n rare zou treffen zoals ik dat hier lees, dat er spullen
stuk gaan of nog erger; dat er niet goed voor mijn pony's wordt gezorgd.

Ik wilde een verzorgster voor de 2 dagen dat ik de hele dag werk maar dan sla ik het uitmesten
van de wei (ze lopen 24/7 in de wei) wel die dagen over en doe ik alleen voeren/water bijvullen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:11

ik ben ook een bijrijder geweest.
Hoewel ik het gedrag van bijrijders, zoals hierboven wordt geschetst, totaal afkeur, wil ik er wel iets over kwijt.
Je bouwt als bijrijder wel degelijk een band op met het paard. Als de eigenaar dan een beslissing neemt zoals verkopen/in laten slapen/slachten, dan voelt dit voor een bijrijder alsof je je eigen paard weg moet brengen. Je WEET wel dat je uiteindelijk niks over zo'n paard hebt te zeggen, maar het doet wel pijn.

Dit is voor mij de reden geweest om nooit meer een paard van een ander te rijden, ik heb mijn eigen paard gekocht! Mijn zorg, mijn verantwoordelijkheid, mijn kosten, maar ik ben wel beslissingsbevoegd en dat maakt gevoelsmatig toch een enorm verschil.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:27

salamaleque schreef:
xApple schreef:

Ik ben er nu over na aan het denken om hem dan maar meer vrij te geven. In de zomer geen probleem dan gaat hij de wei op maar met de winterperiode die komt wil ik hem niet 2 dagen per week niets laten doen (alleen in de molen en een uurtje in de paddock). Wat vinden jullie????

Wat wil je op die dagen met hem doen, of wil je zelf helemaal niet gaan op die dagen. Stapmolen en een uurtje paddock vind ik zelf veels te weinig en ook nog eens dodelijk saai. Dat is vrij voor de eigenaar. Ik neem aan dat hij in de zomer wel 24/7 of in ieder geval de hele dag op de wei staat?