Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:47

Een tijdje geleden heb ik viavia een bijrijdster aangenomen voor 2 a 3 keer per week. Aardige meid en enthousiast.
Wel vanaf begin af aan al een tikkeltje dominant en voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Lees liever niet teveel willen betalen. Toch een heel redelijk bedrag af kunnen spreken inclusief les. Op de manege ga je het er niet voor redden zegmaar.

Ze kreeg omdat ik het gevoel had dat ze leuk met mijn paard was veel vrijheid. Mocht er alles mee. Naar buiten en een instructrice naar keuze. Etcetera. Achteraf ben ik in veel dingen gewoon meegegaan. Zo wilde ze bitloos rijden. Prima, doe je ding.

Na een tijdje begonnen er dingen die ik nogal bijdehant vond. Zo gaf ze zich openbaar op fb op voor een clinic met paard. Zonder ook maar dat ik ervan wist. Heb haar geconfronteerd dat ik dat een beetje niet ok vind. Met welk paard wil je dat gaan doen dan?

Vervolgens 1 groot drama omdat ik van stal verhuisde. Mevrouw wou graag op de oude stal blijven en vond het geen stijl van mij om zomaar te verhuizen.

In die hele tijd heeft ze een paar keer steken laten vallen of ik hem niet wou verkopen. Nee. Punt.

Goed. Eenmaal weer in rustiger vaarwater op nieuwe stal.. komen we bij de afgelopen weken. Ik heb wegens dingen... erg weinig tijd voor paard. Financieel gaat het ook gewoon even niet. Zo zag ze haar kans schoon (sorry maar zo zie ik dit nu) het regelmoedertje over mijn paard te worden. Zo ging ze ineens allemaal spullen voor hem kopen. Van hoofdstel tot longeerhulpen. Eerst zie je dat nog als enthousiasme. En laat maar gaan...

Een tijdje geleden kwam ik in een relatiebreuk terecht. Ze haakte daar direct op in en wilde hem kopen. We wilde hem eerst laten keuren. Het is namelijk nogal een kneus en we wilde weten waar we aan toe waren
Keuring is gedaan en de diagnose is Ataxie. Daarop heb ik gezegd hem niet te verkopen. Ik verkoop geen kapot paard. Laat hem nog liever afmaken dan. Zo volgde er een discussie over inslapen of slachten. Waarbij ik aangaf hem dan naar de slacht te brengen. Doet nog minder pijn en je krijgt er nog geld voor ook.

Dag erna kreeg ik een berichtje. "Ik wil hem kopen en een proeftijd van 2 maanden." Oja en als ie van haar is, moet ik hem ook maar niet gaan bijrijden. Dat is verwarrend voor hem. Ehmm. Sorry?

Rustig en duidelijk uitgelegd dat ik hem dus NIET verkoop. En toen kwam de beerput los. Ik verdien mijn paard niet en ze kan hem ook niet meer aanzien. Wetende wat er bij mij "te wachten staat."

Wat er trouwens bij mij te wachten staat is een 2nd opinion, en een wei vlakbij huis om te kijken of het wat word. Maar laten we even van de roze wolk afkomen, 50 procent van de atactische paarden redt het gewoon niet en misschien... moet ik uiteindelijk die knoop doorhakken.

Ik was witheet en heb haar per direct de toegang tot mn paard ontzegd. Ik zie haar dr serieus voor aan hem zo mee te nemen.

Ik heb zelf bijgereden. Geleast zelfs. En zelfs met mijn leasepaarden heb ik altijd een gepaste afstand gehouden. Ik vind dit zwaar jammer. Ik had haar liever bedankt voor de leuke tijd, en af en toe nog s even lekker haar bij hem gehad.
Hoe voorkom je dit soort dingen? Is het beter om in het vervolg een soort contract te maken met grenzen ofzo? Of is dit gewoon normaal dat je zon band opbouwt en moet ik dan meer rekening houden met een andermans gevoel?
Hoe zien andere bijrijdsters en eigenaren dat dan?
Het gaat hier om iemand van 40. Geen 14. Echt waar..

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:05

Hoe ouder hoe gekker is mijn mening vaak....

Maar niets van aantrekken. Daarom wil ik ook geen dominante mensen als bijrijder, dat werkt niet. Die eisen hem op. Sowieso vervelend van heel de situatie. Maar jij blijft gewoon eigenaar en bepaald wel alles.

Snap aan de andere kant wel weer half, als ik ergens voor zou betalen, dan zou ik zelf ook een soort van "zeggenschap" willen hebben (Iig goed overleg, uiteindelijk beslist de eigenaar als nog, maar dan zou ik het wel willen bespreken vooraf etc.) (vandaar dat ik ook geen bijdrage vraag...)

Ik denk dat ik nog bozer was geworden en der met een riek achterna had gezeten (want dat schijnt hier in het dorp gewoon te zijn ;))

Ik had zelf een 30+er die zijn (ex)vriendin (knipperlicht) op mijn pony les gaf en aan andere mensen vertelden dat hij de eigenaar van het paard was (en de andere paarden op stal) en een tijd later was het wel weer mijn paard, maar dat had ik van hem gekregen, ook al mijn spullen etc. :') Dus ik geloof niet meer in leeftijd en verantwoordelijkheden :')

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:52

Wat is dit een achterbakse actie penp2014 hoe jij dit neerzet. beschrijf jezelf eerst wat voor fijne eigenaar je bent voordat je naar een ander wijst die het allerbeste voor je paard was. Jij komt niet eens in de buurt van een band met hem.. je kan makkelijk praten achter een computer en je verhaal doen.. maar ik zal er voor zorgen dat overal uitgekotst word! Dat je zo met iemand om durft te gaan is kort samen gevat misselijkmakend. Niet alleen ik maar velen met mij zullen dit verhaal beamen. Het is gewoon puur jaloezie omdat iemand beter voor je paard is geweest dan jij zelf kon of ooit zal zijn.. en nog even over hoe je bij ons op stal bent weggegaan dat was zo smaakloos dat je zelfs niet eens meer welkom bent.. de anderen kunnen dus invullen met waar voor type paardenmeisje we te maken hebben!
Laatst bijgewerkt door Jitske op 01-10-14 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:56

Je zet jezelf neer alsof je je paard kent maar als je echt zo goed voor je paard was geweest had je allang een dierenarts hem laten checken... en niet nadat je geld rook op de kosten van een ander.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:59

Lianne86 schreef:
Hoe ouder hoe gekker is mijn mening vaak....

Maar niets van aantrekken. Daarom wil ik ook geen dominante mensen als bijrijder, dat werkt niet. Die eisen hem op. Sowieso vervelend van heel de situatie. Maar jij blijft gewoon eigenaar en bepaald wel alles.

Snap aan de andere kant wel weer half, als ik ergens voor zou betalen, dan zou ik zelf ook een soort van "zeggenschap" willen hebben (Iig goed overleg, uiteindelijk beslist de eigenaar als nog, maar dan zou ik het wel willen bespreken vooraf etc.) (vandaar dat ik ook geen bijdrage vraag...)

Ik denk dat ik nog bozer was geworden en der met een riek achterna had gezeten (want dat schijnt hier in het dorp gewoon te zijn ;))

Ik had zelf een 30+er die zijn (ex)vriendin (knipperlicht) op mijn pony les gaf en aan andere mensen vertelden dat hij de eigenaar van het paard was (en de andere paarden op stal) en een tijd later was het wel weer mijn paard, maar dat had ik van hem gekregen, ook al mijn spullen etc. :') Dus ik geloof niet meer in leeftijd en verantwoordelijkheden :')

Met een riek achterna :')
Maar inderdaad. Blijft altijd lastig als je wel betaalt. Dan krijg je blijkbaar ineens rechten :) gewoon verzorgster is makkelijker.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:05

Liann15, van wie is het paard?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:08

Marocje schreef:
Liann15, van wie is het paard?

Voor zover ik weet nog steeds van mij :)

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:22

Van diegene die hier iemand zo zwart wilt maken om er zelf met een goed gevoel mee weg te komen. Dit is vaker gebeurd via bokt vandaar eens een reactie zodat ze eens weet wanneer het genoeg is :) Ik heb genoeg gezegd en zij weet precies hoe fout ze zit en dit keer te ver is gegaan in haar streken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:25

God.... Ik heb mijn FB verwijderd omdat daar iedereen zich ermee ging bemoeien wat ik met mijn paard moest doen.... maar als ze je ook al op bokt stalken :')

Als ze het zelf zo goed weten, dan geven ze je maar een heel leuk bedrag dat jij denkt "nu kan ik mijn paard met een strikje afleveren"

En Liann15, sorry hoor.... maar dit soort dreigementen "zorgen dat je overal uitgekotst wordt"... Lieverd, je bent geen 12-jarige penny, denk eens even na voor dat je zoiets op internet zet... Hoe en wat een eigenaar doet, dat die een mindere klik er mee heeft, dat zou kunnen, maar diegene blijft dan eigenaar.

Zwartmaken valt mee.. Het zijn gewoon ervaringen... Als mijn bijrijder zo zou reageren, dan kon ze ook meteen een enkeltje uitgang nemen... Als bijrijder ben je niet de eigenaar en heb je gewoon een andere "plek". Zo simpel is het gewoon..

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:31

Maar het is geen stijl hoe je zo iemand neerzet die dag in dag uit alles over had... terwijl de eigenaar zelf de moeite niet nam. en deze lieve vrouw over wie zij hier zo tekeer gaat een warmer hart heeft dan welk persoon dan ook. Triest maar goed wel volwassen genoeg om via een forum haar gal te spugen. En misschien geen handige opmerking maar zo kan niet met iemand omgaan via de computer nota bene iemand afschrijven.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:33

hopelijk valt het kwartje... de paardenwereld is een harde wereld waarin je op deze manier niet je rug recht gaat houden meid! Succes en het beste voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Jitske op 01-10-14 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:36

liann15 schreef:
hopelijk valt het kwartje... de paardenwereld is een harde wereld waarin je op deze manier niet je rug recht gaat houden meid! Succes en het beste voor je paard.

Liann15. Ik heb op je getemd omdat je ten eerste berdreigingen uit, en ten 2e mijn naam noemt. Wat ik niet op prijs stel.

Jij hebt mij 2 keer gezien. Dat je haar billemattie bent geeft je niet het recht mij te stalken. Samen met de anderen die nu een account aanmaken. Ik heb je niks te zeggen. Het is MIJN paard en dat blijft het. MIJN paard. Kwartje gevallen? Al wou ik op hem poepen deed ik dat nog.

Dit bewijst alleen maar dat je geen bijrijdsters moet nemen. Eng stalkerig gedrag. Echt bizar gewoon. Beter gewoon niet. Brrrr.
Laatst bijgewerkt door Jitske op 01-10-14 09:01, in het totaal 3 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:38

Ik hoop dat dit een voorbeeld is voor de mensen die nog eens een bijrijdster willen nemen... := 2 x nadenken.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:46

Ach wij weten allemaal al hoe je bent. 2 x gezien haha je hebt een aantal maandjes bij ons gestaan en bewezen wat voor zwakzinnig persoon je bent.
Laatst bijgewerkt door Jitske op 01-10-14 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:02

Lian15, doe dit lekker per pb als het je allemaal niet zint. Het is PenP2014 haar paard, dus ze mag doen en laten wat er ze er mee wilt (in principe). Dat je dit zo allemaal aanvallend, bedreigend neerzet en onthult wie de persoon is, geeft alleen maar iets over JEZELF aan en niet over PenP2014. En dat je haar opzoekt op bokt (blijkbaar) geeft al helemaal iets aan.

Hou lekker de eer aan jezelf, bemoei je niet met wat tussen PenP2014 en haar bijrijdster heeft afgespeeld want jij hebt er helemaal geen deel in als ik het zo lees.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:03

Ik heb het verhaal eens goed gelezen, en los van wie welke band heeft en waarom. De eigenaar bepaald, tenzij het echte dierenmishandeling is of het onthouden van medische behandeling. Heel fijn dat een verzorger dingen koopt en er dag en nacht is. Maar het blijft een verzorger, zeker als het dingen kopen op eigen initiatief gebeurd en het vaak komen ook. Heel erg behulpzaam maar waarschijnlijk nooit gevraagd. Dan is het heel bot gezegd echt pech voor de verzorger. Als iemand van mij als eigenaar zulke dingen zou eisen en zou zeggen. Daar is het gat van de deur. :evaw: .

Als het dier met lichte ataxie nog een paardwaardig leven kan hebben is het natuurlijk dubbel. Maar een paard met een dergelijke aandoening niet willen verkopen snap ik ook goed. Ter bescherming van het paard (ook een verzorger/nieuwe eigenaar kan in de omstandigheden een dier kwijt moeten en wie weet waar die dan terecht komt). En ter bescherming van jezelf om nooit een verwijt te krijgen ja maar je hebt een paard met een probleem verkocht. Dan heb je maar "een mindere band" met een dier. Dan nog kun je er van genieten en zorgen dat het diertje een goede verzorger heeft die de aandacht kan geven.

Liann15 je bent een kinderachtig persoon, er wordt gevraagd geen naam te noemen. Doe dat dan ook niet pesterig. Is erg onvolwassen ook, je eigen posts zullen eerder tegen jezelf gaan werken. Iedereen kan je reactie lezen, ook eventuele toekomstige bazen.

En maakt dat we steeds huiverig worden voor een verzorger, los dat we die niet kunnen vinden maar da terzijde. Niet rijden is dus duidelijk niemand kunnen vinden. :')

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:11

preciea dat karuna. Je verkoopt gewoon geen kapot paard. En als je dat al doet aan iemand die hem zooo graag wou gaat diegene geen tientje bieden. Hij staat mij voorlopig niet in de weg en ik heb een prima band met hem. Anders, maar prima :)
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 27-09-14 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:12

Heb je een fijne bijrijdster en dan wordt het zo afgesloten :') Hoe stom het ook klinkt: als je bijrijder bent, dan is het niet JOUW paard, dus heb je er in feite niets over te zeggen.

(Wat wel zo is, bemoeienis op stallen is zo vreselijk...)

Wat er speelt is tussen eigenaar en bijrijder/bijrijdster. En sommige bijrijders zien ook echt hun bijrijdpaard als eigen paard... (Geloof me, ik heb er ook 1 gehad die voor ze kwam rijden al tegen mij zei "ik wil er alleen op rijden, jij moet maar stoppen")

Conclusie: wil je bepalen wat er met een paard gebeurd, dan koop je hem maar :')

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:23

Er is maar één regel die telt, de eigenaar beslist, bijrijder / verzorgster heeft het maar te accepteren, die je dit niet dan heb je pech.

Ik had je allang de deurgat gewezen, ik beslis zelf wat ik met m'n paarden doe, ook al verhuis ik ze naar de andere kant van de wereld.

So get off your high horse, and get real, deal with it, or leave it.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:44

voor mij iig geen bijrijdster meer :(:)
ik zat er al niet echt op te wachten maar nu helemaal niet meer. er werd hier een paard van stal verkocht en de bijrijdster was hierdoor helemaal van slag. dus, stalhoudster vroeg of het niks voor mij was. het was een lieve meid, kwam altijd opdagen bla bla.
ik wilde nooit aan de bijrijdster maar nu ging ik toch overstag. ik wilde het wel proberen en heb mijn nummer door gegeven. na 2 weken werd ik gebeld door meisje. ze wilde graag komen kijken. proefritje gemaakt en ondanks dat ze van 2 rondjes draven hard aan het werk moest, wilde ze het toch heel erg graag. ze had het al over wassen, of en hoe ik longeerde, ze ging spellen doen om een band op te bouwen, ze ging een schriftje kopen om op te schrijven wat ze gedaan had, ze ging met hem wandelen, alles rustig opbouwen enz.
klonk helemaal goed. er heeft nooit iemand aan mijn paard gezeten omdat ik dat niet vertrouwde maar nu was ik om. ze gaf wel aan dat ze nu niet meteen alle dagen kon, ivm haar werk. prima.
en dat was 2 maanden geleden..... :\
geen belletje, niks.
dat was dus voor mij de 1e en meteen de laatste. ik zie hier op stal alleen maar ellende van bijrijdsters. ja, een enkeling die trouw komt. maar ik wil er wel van opaan kunnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:08

Hier ook geen bijrijder meer. Verschrikkelijk!
Verzorgsters vinden waar het mee kikt, is al moeilijk genoeg.
Er zijn maar weinig verzorgsters, laat staan bijrijders, die 'hun plek' weten.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:13

Ik heb denk ik vandaag een lot uit de loterij gekregen.
Ik had een advertentie geplaatst, dat ik op zoek was naar een springgerichte ruiter voor mijn paard. Zelf rij ik dressuur, maar mijn paard houdt heel erg van springen.
Vandaag kwam er een sgw ruiter rijden. Ze deed het heel erg leuk en goed. Ze wilt Cryssie uitbrengen in de springsport en als ze dat goed oppakt de cross in. Zo blij hiermee!!!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:19

Anke schreef:
Hier ook geen bijrijder meer. Verschrikkelijk!
Verzorgsters vinden waar het mee kikt, is al moeilijk genoeg.
Er zijn maar weinig verzorgsters, laat staan bijrijders, die 'hun plek' weten.

En toch snap ik het niet ... Ben zelf tot ik mijn eigen paard kocht (4jaar geleden) altijd bijrijdster geweest bij meerdere paarden. Al moest ik er achterstevoren op gaan zitten van de eigenaar dan deed ik dat, geen discussie gewoon je opstellen als bijrijdster. Doen wat er gezegd wordt, is nooit een probleem geweest. Tegenwoordig hebben mensen enorm veel noten op hun zang en heb je als je niet oppast niets meer te zeggen over je eigen dier. Toch zoek ik gewoon verder ...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:26

Als je het ergens niet mee eens bent, of je hebt het anders geleerd of wat dan ook, dan mag dat best gezegd worden. Zo maar "luisteren" deed ik ook niet... (Of iig het zelf blijven nadenken... want je ziet dat ook met sommige instructrices die onzin verkopen :') altijd zelf blijven nadenken mag wel ;) Soms ook wel heel fijn als je zelf half vastloopt en iemand zegt "probeer dit eens" ;))

Tis de manier van brengen/respect ofzo?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:30

Ik ben met open mond aan het luisteren naar jullie verhalen. Veel dingen zouden nooit in mij opkomen... ik heb misschien binnenkort ook een bijrijdpaard en daar ben ik superblij mee dat ik die mogelijkheid krijg. Ik krijg heel veel mogelijkheden bij dat paard en daar ben ik erg dankbaar voor. Zo stel ik me ook op, luister goed naar de eigenaar en hoe die alles wil. Het is immers hun paard toch? Niet de mijne. Ik ben al erg blij dat ik er op mag zitten :) En ik ben zelf ontzettend gek met mijn huisdieren, dus ik kan goed begrijpen hoe een eigenaar zich voelt als die zijn paard 'uitleent' aan een ander. Ik vind het al lastig om mijn cavia's door een ander te laten verzorgen...