Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lucaa2 schreef:het is inderdaad wel zo dat je voor DE MEESTE verzorgpony's en paarden moet betalen om te mogen rijden en wandelen.
de eigenaren willen dan eerst weten of je wel TROUW bent als verzorgbaasje en later komen ze met het bericht dat je de hoefsmid iedere maand moet betalen (voor 2 paarden).
dit vind ik ook raar. maar, niet alle mensen zijn gierig en willen geld zien. er zijn ook mensen die zo denken: tja, hij/zij verzorgd mijn paarden vaak en ik heb meer tijd voor andere dingen maar het zijn nog altijd mijn paarden, waarom zou hij/zij dat moeten betalen voor een verzorgpony/paard?
mijn tip: gewoon nog blijven zoeken of een dealtje maken met de eigenaar van een paard.
Teigetje008 schreef:edit:
(het is zelfs zo dat ik een stal op onze manege kan huren voor 117€ per maand, dus voor dat geld zou ik zelf wel weer een paard op stal kunnen nemen, dus vind het extra krom zeg maar). Ik wil alleen geen eigen paard meer ivm back-up kosten zoals DA die ik nu niet kan betalen.
Stormchaser schreef:Ik vind dat je wel heel erg star in jouw mening blijft hangen Trudy. Wel vervelend dat jij een keer een nare ervaring hebt gehad trouwens, met welk paard was dat dan want ze mankeren volgens mij niks toch? Ik hoop het iig niet.
Er zijn bij ons op stal toch ook tig voorbeelden van een "samenwerking" waar geen geld bij komt kijken en die wel degelijk goed gaat. Kijk naar Kim en Sylvia, Nita en Daphne en mezelf al voorbeeld. Ik was heel erg blij dat Kim 2 dagen in de week op Storm wilde rijden. Juist het vragen van geld stond mij tegen omdat ik dan gevoelsmatig een bepaalde verplichting naar haar had. Ze volgde gewoon de les bij Eef die ze zelf betaalde en vertroetelde Storm vervolgens zoals ik dat doe na het rijden. Ik had die 2 dagen vervolgens weer eens tijd voor wat anders dan mijn paardje, ook wel eens lekker hoor!
In jouw geval zou een verzorgster/bijrijdster ook wel handig zijn toch? Jij bent er bij lange na ook niet elke dag en je hebt het er hierboven zelf over dat er een back up moet zijn als degene die de paarden hun dagelijkse verzorging moet geven die dag onder een tram komt. We staan op een volpension stal maar dat houdt alleen de basisverzorging in zoals voeren en uitmesten. Evelien heeft echt geen tijd om zelf elke dag 100 paarden te poetsen, checken op wondjes of om te kijken of de hoeven niet veel te lang zijn. Daar zal elke paardeneigenaar toch echt zelf voor moeten zorgen of anders iemand moeten vinden die dat op de dagen dat je er niet bent even voor je doet.
Lightielight schreef:Ik kan het niet laten om toch ook te reageren over het wel of niet betalen van een bijrijdster.. wat mij erg steekt zijn opmerkingen als: als je het niet kunt betalen moet je geen paard nemen...heel simpel..maar.. is dat wel zo simpel? Wij hebben de paardjes bij huis en hebben het goed/hadden het goed financieel (eigen zaak). Toen kwam de crisis en moest er flink (en lees:SUPERFLINK) bezuinigd worden, geen "probleem", we hebben ons aangepast. Er kon niet veel meer, maar het plezier wat we met de paardjes hebben (Staan bij huis) vergoedt alles, ook omdat je niet meer uit eten kunt of naar de bios etc. Toen kwamen we op een moment dat zelfs de paardjes te duur werden....maar let wel.. het zijn mijn kinderen, die ik al tien jaar of meer heb, als ik het zo mag zeggen... dus dan maar simpel weg doen, terwijl je weet dat het wrs. straks allemaal weer wat beter gaat? Nee, dan zijn we heel blij met de betalende bijrijdsters die heel veel mogen, in principe geen beperkingen, wel graag alles in overleg. Wij kunnen nog steeds van de paardjes genieten, de meisjes die bijrijden zijn ook helemaal blij, want elke week een manegeles is duurder......
Het is dus makkelijk gezegd: als je een paard niet kunt betalen moet ie weg....maar zo simpel ligt het echt niet. Ik ben nu heel blij en kan elke dag van de paardjes genieten en hoop dat we de resterende tijd goed doorkomen totdat het allemaal weer wat makkelijker wordt.
Lightielight schreef:Ik kan het niet laten om toch ook te reageren over het wel of niet betalen van een bijrijdster.. wat mij erg steekt zijn opmerkingen als: als je het niet kunt betalen moet je geen paard nemen...heel simpel..maar.. is dat wel zo simpel? Wij hebben de paardjes bij huis en hebben het goed/hadden het goed financieel (eigen zaak). Toen kwam de crisis en moest er flink (en lees:SUPERFLINK) bezuinigd worden, geen "probleem", we hebben ons aangepast. Er kon niet veel meer, maar het plezier wat we met de paardjes hebben (Staan bij huis) vergoedt alles, ook omdat je niet meer uit eten kunt of naar de bios etc. Toen kwamen we op een moment dat zelfs de paardjes te duur werden....maar let wel.. het zijn mijn kinderen, die ik al tien jaar of meer heb, als ik het zo mag zeggen... dus dan maar simpel weg doen, terwijl je weet dat het wrs. straks allemaal weer wat beter gaat? Nee, dan zijn we heel blij met de betalende bijrijdsters die heel veel mogen, in principe geen beperkingen, wel graag alles in overleg. Wij kunnen nog steeds van de paardjes genieten, de meisjes die bijrijden zijn ook helemaal blij, want elke week een manegeles is duurder......
Het is dus makkelijk gezegd: als je een paard niet kunt betalen moet ie weg....maar zo simpel ligt het echt niet. Ik ben nu heel blij en kan elke dag van de paardjes genieten en hoop dat we de resterende tijd goed doorkomen totdat het allemaal weer wat makkelijker wordt.
Serendip90 schreef:Toch is er een verschil van "paard al jaren hebben" of een paard gaan kopen met de gedachte "ik heb een bijrijder nodig om hem te betalen"... Situaties kunnen veranderen, daar kun je oplossingen voor zoeken. Maar zolang je maar niet VOORAF al gaat bedenken dat een bijrijder per se nodig is. Want als het dan mis gaat....
Serendip90 schreef:Toch is er een verschil van "paard al jaren hebben" of een paard gaan kopen met de gedachte "ik heb een bijrijder nodig om hem te betalen"... Situaties kunnen veranderen, daar kun je oplossingen voor zoeken. Maar zolang je maar niet VOORAF al gaat bedenken dat een bijrijder per se nodig is. Want als het dan mis gaat....
Mindim schreef:Serendip90 schreef:Toch is er een verschil van "paard al jaren hebben" of een paard gaan kopen met de gedachte "ik heb een bijrijder nodig om hem te betalen"... Situaties kunnen veranderen, daar kun je oplossingen voor zoeken. Maar zolang je maar niet VOORAF al gaat bedenken dat een bijrijder per se nodig is. Want als het dan mis gaat....
Met die insteek moet je geen paard aanschaffen inderdaad.
Prisca schreef:Serendip90 schreef:Toch is er een verschil van "paard al jaren hebben" of een paard gaan kopen met de gedachte "ik heb een bijrijder nodig om hem te betalen"... Situaties kunnen veranderen, daar kun je oplossingen voor zoeken. Maar zolang je maar niet VOORAF al gaat bedenken dat een bijrijder per se nodig is. Want als het dan mis gaat....
Tja toch zijn er een hoop mensen die het zo doen of 1 koopt en de andere rijd erbij en delen de kosten. Dit puur omdat een paard ouderhouden een hoop geld kost vooral in bepaalde regio's en omdat manege lessen rijden ook niet altijd leuk is is dit best een goede oplossing.
Dit zie je vaak bij mensen die toen gestopt zijn ivm kinderen en nu zijn die groter en is er weer wat meer tijd en pakken ze het weer op. Als je ooit eigen hebt gehad is een paard bijrijden en eigen maken toch lastig. Niet iedere eigenaar is even makkelijk en vind alles prima. Je moet het wat dat betreft echt treffen.
Serendip90 schreef:Ik denk dat de meeste mensen dit bedoelen met "geen geld" ervoor. Kijk als ik morgen mijn baan kwijt ben, dan wordt het financieel ook lastigmaar dat is bij iedereen zo. Zolang er maar niet te veel op een bijrijder geleund wordt.
Zelf vind ik het nog even een beetje discutabel of een bijrijder mee kan beslissen naar aanleiding van de bijdrage op wat voor stal ze komen te staan (luxe, minder luxe), snap het aan de ene kant wel... Grotere bijdrage, zelf meer luxe... Aan de andere kant, in hoeverre denk je dan nog als eigenaar aan je paard? (Zie tenminste heir in de buurt dat ze op de luxe stallen vaak minder buiten komen, ken zelfs stallen met een aantal binnenbakken, en weet ik veel wat allemaal, maar geen weide... Voor ruiter ideaal, maar voor het paard?)
Prisca schreef:Serendip90 schreef:Ik denk dat de meeste mensen dit bedoelen met "geen geld" ervoor. Kijk als ik morgen mijn baan kwijt ben, dan wordt het financieel ook lastigmaar dat is bij iedereen zo. Zolang er maar niet te veel op een bijrijder geleund wordt.
Zelf vind ik het nog even een beetje discutabel of een bijrijder mee kan beslissen naar aanleiding van de bijdrage op wat voor stal ze komen te staan (luxe, minder luxe), snap het aan de ene kant wel... Grotere bijdrage, zelf meer luxe... Aan de andere kant, in hoeverre denk je dan nog als eigenaar aan je paard? (Zie tenminste heir in de buurt dat ze op de luxe stallen vaak minder buiten komen, ken zelfs stallen met een aantal binnenbakken, en weet ik veel wat allemaal, maar geen weide... Voor ruiter ideaal, maar voor het paard?)
Ligt eraan wat voor een band je met die persoon hebt. Ik heb nu 2 leuke ruiters voor hem en ik rij op dit moment misschien 1x oer maand een buitenrit. De betreffende ruiters rijden fanatiek en een wedstrijd. Als die ene nu zegt heb hem liever dichter bij stal om wat voor een reden dan ook is daar best over te praten.
MAAR belang van paard staat altijd voorop maar deze personen investeren ook tijd en andere dingen in mijn paard en als er iets goedkoper en/of beter kan wie ben ik dan om het tegen te houden als ik er toch niet meer op rijdt?.
Stallen in mijn omgeving met hele jaar weiland en goede bak is er bijna niet. Nu sta ik met veel weiland (april-Okt/nov) en veel paddocks en ook een binnenbak verder weinig tot geen luxe.