Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teigetje008

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:18

Daar heb je gelijk in. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:19

En ik ben blij dat je dat inziet :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:33

mmm, wat me opvalt is dat er ook reacties zijn als "anders staat ie twee dagen stil in de week"

vraag me af wat daar het probleem van is...ja , ik snap het als paard afhankelijk is van eigenaar of bijrijder om zijn box uit te komen , maar dat is bij mij niet het geval, ze heeft namelijk geen box :+ dus als ik twee dagen niet zou kunnen kwa rijden etc, sja, dan heeft ze twee dagen structureel vrij, word het paard echt niet slechter van :n

of dat het als negatief gezien word dat een paard ergens op de wei word gezet in de groep, wat zou daar het probleem van zijn? wat zou een paard daar nu erg aan moeten vinden? paard= is een sociaal loop en kudde dier en moet opeens met soortgenoten in de weide lopen en een beetje gras knagen... misschien is het dier het niet gewend, maar ik denk dat het voor veel dieren goed zou zijn om er maar eens aan te moeten wennen.

dit is niet als aanval bedoeld, absoluut niet :n maar ik vind het apart om dergelijke reacties voorbij te zien komen, een paard word niet slechter van paard mogen zijn :n ja conditie en spieren zullen minder worden bij een half jaar vakantie, maar dat is wel weer op te bouwen en heeft an sich totaal geen gevolgen voor het paard zijn. Hooguit wat extra werk bij het weer oppakken

ik zou persoonlijk ook eerder voor de optie weide kiezen dan gaan zoeken naar een bijrijder etc ik weet wat voor drama een bijrijder zoeken kan zijn. Mocht ik toevallig iemand tegen het lijf lopen die geschikt is , dan is het een ander verhaal misschien, maar geld ga ik er sowieso niet voor vragen , mest de wei maar uit als bijdrage.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:40

het is inderdaad wel zo dat je voor DE MEESTE verzorgpony's en paarden moet betalen om te mogen rijden en wandelen.
de eigenaren willen dan eerst weten of je wel TROUW bent als verzorgbaasje en later komen ze met het bericht dat je de hoefsmid iedere maand moet betalen (voor 2 paarden).
dit vind ik ook raar. maar, niet alle mensen zijn gierig en willen geld zien. er zijn ook mensen die zo denken: tja, hij/zij verzorgd mijn paarden vaak en ik heb meer tijd voor andere dingen maar het zijn nog altijd mijn paarden, waarom zou hij/zij dat moeten betalen voor een verzorgpony/paard?

mijn tip: gewoon nog blijven zoeken of een dealtje maken met de eigenaar van een paard. :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:30

lucaa2 schreef:
het is inderdaad wel zo dat je voor DE MEESTE verzorgpony's en paarden moet betalen om te mogen rijden en wandelen.
de eigenaren willen dan eerst weten of je wel TROUW bent als verzorgbaasje en later komen ze met het bericht dat je de hoefsmid iedere maand moet betalen (voor 2 paarden).
dit vind ik ook raar. maar, niet alle mensen zijn gierig en willen geld zien. er zijn ook mensen die zo denken: tja, hij/zij verzorgd mijn paarden vaak en ik heb meer tijd voor andere dingen maar het zijn nog altijd mijn paarden, waarom zou hij/zij dat moeten betalen voor een verzorgpony/paard?

mijn tip: gewoon nog blijven zoeken of een dealtje maken met de eigenaar van een paard. :j

Dus iemand die een bijdrage vraagt is wel gierig? Fijne insteek... Want paardeneigenaren hebben natuurlijk geld op de rug groeien, anders kan je geen paard houden. En als het geld toch op je rug groeit dan kan je ook voor een ander z'n hobby wel bekostigen?
Ik denk dat dat ook verandert is, laten we wel wezen, vroeger was paardrijden elitesport, alleen mensen die geld zat hadden konden dat betalen. Tegenwoordig is een paard onderhouden ook met een kleinere beurs mogelijk, maar dat betekent wel dat mensen veel moeten laten om hun paard te bekostigen. En dat doe je graag, daar ben je paardengek voor. Maar dat neemt niet weg dat het toch iedere maand weer krap aan is en of er geld over blijft voor een nieuwe jas of nieuwe schoenen. Tja, noem het maar gierig als iemand dan een ander de mogelijkheid geeft om z'n hobby uit te oefenen tegen een in verhouding geringe vergoeding.

Ik vind de vergelijking met manege's eerlijk gezegd ook zo krom. Toen ik nog op een manege reed vond ik het juist super leuk om vrij te rijden. Overigens beleefde ik ook onwijs veel plezier aan poetsen, wandelen, zonder zadel rijden, mee helpen voeren e.d. Op een manege waren de mogelijkheden hiervoor beperkt. Ik vond het juist heerlijk toen ik mijn eerste verzorgpaardje kreeg en zelf mocht kiezen wat ik ging doen. Of ik lekker het bos in ging, in de bak serieus aan het werk of juist lekker wassen en poetsen. Veel meer het gevoel van echt met een paard bezig zijn in plaats van alleen maar een uurtje mogen rijden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:45

Teigetje008 schreef:
edit:
(het is zelfs zo dat ik een stal op onze manege kan huren voor 117€ per maand, dus voor dat geld zou ik zelf wel weer een paard op stal kunnen nemen, dus vind het extra krom zeg maar). Ik wil alleen geen eigen paard meer ivm back-up kosten zoals DA die ik nu niet kan betalen.

Tja maar bij ons zijn de stallingen het dubbele en dan heb je ook nog de aanschaf duas gaat niet helemaal op.

Nou zo'n bijrijder heb ik dus ook wilde geen eigen paard maar wil wel rijden en bijdragen omdat ik de nodige "luxe"meelever. En dat is niet luxe voor de ruiter maar alles er omheen inclusief vervoer. Dat daar een bedrag tegenover staat heeft voor de ruiter wel een bepaalde zekerheid dat het paard er blijft en ook is.

Hoe vaak lees je wel niet dat een paard opeens verkocht is enz...

En nogmaals denk dat de bijdrages erg verschillen per regio en wat vraag en aanbod is. Als mijn bijrijders goedkoper en minder fijn willen gaan staan prima dan wordt de bijdrage ook lager aangezien ik reken aan de hand van de stalling. Tot nu toe willen ze graag hier blijven ivm de nodige voordelen.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:41

Ik vind dat je wel heel erg star in jouw mening blijft hangen Trudy. Wel vervelend dat jij een keer een nare ervaring hebt gehad trouwens, met welk paard was dat dan want ze mankeren volgens mij niks toch? Ik hoop het iig niet.

Er zijn bij ons op stal toch ook tig voorbeelden van een "samenwerking" waar geen geld bij komt kijken en die wel degelijk goed gaat. Kijk naar Kim en Sylvia, Nita en Daphne en mezelf al voorbeeld. Ik was heel erg blij dat Kim 2 dagen in de week op Storm wilde rijden. Juist het vragen van geld stond mij tegen omdat ik dan gevoelsmatig een bepaalde verplichting naar haar had. Ze volgde gewoon de les bij Eef die ze zelf betaalde en vertroetelde Storm vervolgens zoals ik dat doe na het rijden. Ik had die 2 dagen vervolgens weer eens tijd voor wat anders dan mijn paardje, ook wel eens lekker hoor!

In jouw geval zou een verzorgster/bijrijdster ook wel handig zijn toch? Jij bent er bij lange na ook niet elke dag en je hebt het er hierboven zelf over dat er een back up moet zijn als degene die de paarden hun dagelijkse verzorging moet geven die dag onder een tram komt. We staan op een volpension stal maar dat houdt alleen de basisverzorging in zoals voeren en uitmesten. Evelien heeft echt geen tijd om zelf elke dag 100 paarden te poetsen, checken op wondjes of om te kijken of de hoeven niet veel te lang zijn. Daar zal elke paardeneigenaar toch echt zelf voor moeten zorgen of anders iemand moeten vinden die dat op de dagen dat je er niet bent even voor je doet.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:01

hier heb je gemengt, de een zoekt gratis een bijrijdster en de ander voor een enorm bedrag... Zo heb je dr ook die een kleine bijdrage willen maar t eventueel bespreekbaar is als ze er vertrouwen in hebben en t dan niet hoeft. Vele vragen hier gewoon wat geld in de hoop dat mensen een verantwoordigings gevoel hebben en dus niet zomaar NIET komen etc want t kost hen immers geld.

Ik zoek altijd gratis maar vind mesten enzo dan ook geen probleem. Ik kan gewoon niks erbij leggen in de maand.
Nu moet ik zeggen dat ik momenteel ook echt geluk heb met mn paardjes...

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:16

Ik kan het niet laten om toch ook te reageren over het wel of niet betalen van een bijrijdster.. wat mij erg steekt zijn opmerkingen als: als je het niet kunt betalen moet je geen paard nemen...heel simpel..maar.. is dat wel zo simpel? Wij hebben de paardjes bij huis en hebben het goed/hadden het goed financieel (eigen zaak). Toen kwam de crisis en moest er flink (en lees:SUPERFLINK) bezuinigd worden, geen "probleem", we hebben ons aangepast. Er kon niet veel meer, maar het plezier wat we met de paardjes hebben (Staan bij huis) vergoedt alles, ook omdat je niet meer uit eten kunt of naar de bios etc. Toen kwamen we op een moment dat zelfs de paardjes te duur werden....maar let wel.. het zijn mijn kinderen, die ik al tien jaar of meer heb, als ik het zo mag zeggen... dus dan maar simpel weg doen, terwijl je weet dat het wrs. straks allemaal weer wat beter gaat? Nee, dan zijn we heel blij met de betalende bijrijdsters die heel veel mogen, in principe geen beperkingen, wel graag alles in overleg. Wij kunnen nog steeds van de paardjes genieten, de meisjes die bijrijden zijn ook helemaal blij, want elke week een manegeles is duurder......
Het is dus makkelijk gezegd: als je een paard niet kunt betalen moet ie weg....maar zo simpel ligt het echt niet. Ik ben nu heel blij en kan elke dag van de paardjes genieten en hoop dat we de resterende tijd goed doorkomen totdat het allemaal weer wat makkelijker wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:16

Stormchaser schreef:
Ik vind dat je wel heel erg star in jouw mening blijft hangen Trudy. Wel vervelend dat jij een keer een nare ervaring hebt gehad trouwens, met welk paard was dat dan want ze mankeren volgens mij niks toch? Ik hoop het iig niet.

Er zijn bij ons op stal toch ook tig voorbeelden van een "samenwerking" waar geen geld bij komt kijken en die wel degelijk goed gaat. Kijk naar Kim en Sylvia, Nita en Daphne en mezelf al voorbeeld. Ik was heel erg blij dat Kim 2 dagen in de week op Storm wilde rijden. Juist het vragen van geld stond mij tegen omdat ik dan gevoelsmatig een bepaalde verplichting naar haar had. Ze volgde gewoon de les bij Eef die ze zelf betaalde en vertroetelde Storm vervolgens zoals ik dat doe na het rijden. Ik had die 2 dagen vervolgens weer eens tijd voor wat anders dan mijn paardje, ook wel eens lekker hoor!

In jouw geval zou een verzorgster/bijrijdster ook wel handig zijn toch? Jij bent er bij lange na ook niet elke dag en je hebt het er hierboven zelf over dat er een back up moet zijn als degene die de paarden hun dagelijkse verzorging moet geven die dag onder een tram komt. We staan op een volpension stal maar dat houdt alleen de basisverzorging in zoals voeren en uitmesten. Evelien heeft echt geen tijd om zelf elke dag 100 paarden te poetsen, checken op wondjes of om te kijken of de hoeven niet veel te lang zijn. Daar zal elke paardeneigenaar toch echt zelf voor moeten zorgen of anders iemand moeten vinden die dat op de dagen dat je er niet bent even voor je doet.

Iemand kan vervelende ervaringen hebben met bijrijders, dat kan je blik op zaken totaal doen veranderen. Ik heb er nu al drie gehad en ik zie het bij anderen ook. Dat een paard niet meteen iets lichamelijks mankeert, wil niet zeggen dat er niets gebeurt kan zijn vanzelf.

Ik ben ook niet elke dag bij mijn paard, die wordt echt niet dagelijks geborsteld en ik check ook niet dagelijks de hoeven of ze te lang zijn of op wondjes. Daar hoef je echt niet dagelijks voor op stal te zijn en daar heb je zekers al geen extra iemand voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:18

Lightielight schreef:
Ik kan het niet laten om toch ook te reageren over het wel of niet betalen van een bijrijdster.. wat mij erg steekt zijn opmerkingen als: als je het niet kunt betalen moet je geen paard nemen...heel simpel..maar.. is dat wel zo simpel? Wij hebben de paardjes bij huis en hebben het goed/hadden het goed financieel (eigen zaak). Toen kwam de crisis en moest er flink (en lees:SUPERFLINK) bezuinigd worden, geen "probleem", we hebben ons aangepast. Er kon niet veel meer, maar het plezier wat we met de paardjes hebben (Staan bij huis) vergoedt alles, ook omdat je niet meer uit eten kunt of naar de bios etc. Toen kwamen we op een moment dat zelfs de paardjes te duur werden....maar let wel.. het zijn mijn kinderen, die ik al tien jaar of meer heb, als ik het zo mag zeggen... dus dan maar simpel weg doen, terwijl je weet dat het wrs. straks allemaal weer wat beter gaat? Nee, dan zijn we heel blij met de betalende bijrijdsters die heel veel mogen, in principe geen beperkingen, wel graag alles in overleg. Wij kunnen nog steeds van de paardjes genieten, de meisjes die bijrijden zijn ook helemaal blij, want elke week een manegeles is duurder......
Het is dus makkelijk gezegd: als je een paard niet kunt betalen moet ie weg....maar zo simpel ligt het echt niet. Ik ben nu heel blij en kan elke dag van de paardjes genieten en hoop dat we de resterende tijd goed doorkomen totdat het allemaal weer wat makkelijker wordt.

Er zijn ook genoeg mensen die prima hun paard kunnen betalen en toch een betalende bijrijder vragen. Opmerkingen als je je paard niet kunt betalen moet je geen paard nemen, kan je omgekeerd zeggen. Heb je geen geld over voor je hobby paardrijden, moet je een andere hobby zoeken :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:20

Lightielight schreef:

_/-\o_
En idd of verkopen de verlichting aan huis zal geven??. Plus dat ze alsnog niet 123 verkocht zijn enkele paarden die ik ken staan al maaaaanden te koop en die moeten gewoon stalling betalen.

Sterkte wel fijn dat je het zo hebt kunnen oplossen. Ik doe hetzelfde.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:23

ik heb ook een bijrijdster gehad voor mijn paard,en ik vroeg alleen dat ze de stal zelf deed en de hoefsmid en wormspuiten zelf betaalden,en als er iets stuk ging dat ze dat dan direct ging vervangen,ik ben van mening dat ze best wel iets mogen betalen.zodat ze een beetje in de gaten hebben wat het allemaal kost

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:27

Toch is er een verschil van "paard al jaren hebben" of een paard gaan kopen met de gedachte "ik heb een bijrijder nodig om hem te betalen"... Situaties kunnen veranderen, daar kun je oplossingen voor zoeken. Maar zolang je maar niet VOORAF al gaat bedenken dat een bijrijder per se nodig is. Want als het dan mis gaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:39

Serendip90 schreef:
Toch is er een verschil van "paard al jaren hebben" of een paard gaan kopen met de gedachte "ik heb een bijrijder nodig om hem te betalen"... Situaties kunnen veranderen, daar kun je oplossingen voor zoeken. Maar zolang je maar niet VOORAF al gaat bedenken dat een bijrijder per se nodig is. Want als het dan mis gaat....

Met die insteek moet je geen paard aanschaffen inderdaad.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:00

@ Mindim:

Ik probeer alleen maar aan te geven dat je als paardeneigenaar ook je voordeel met een bijrijdster kunt doen zonder dat je daar geld voor hoeft te vragen. Als je zelf met enige regelmaat niet aanwezig bent en je paard staat bijvoorbeeld met enorme mok in de wei is het fijn dat je iemand hebt die dat kan verzorgen. Bij ons op stal zijn er eigenlijk alleen maar positieve berichten van mensen die een bijrijdster hebben. Ik wist niet dat Cassidy daar ooit slechte ervaringen mee heeft gehad, dus vandaar mijn vraag met welk paard. Ben gewoon nieuwsgierig.

Ik vind dat je met geld geen verantwoordelijkheid - of genoegdoening als er wat misgaat - koopt. Een samenwerking met een bijrijdster of verzorgster moet groeien. Ik zou nooit een wildvreemde vanaf dag 1 haar/zijn gang laten gaan met mijn paard. Je spreekt een proefperiode af, bent er een paar keer bij. Dan een keertje niet, je laat dat steeds iets losser. Je merkt gauw genoeg aan je paard of er wat is of niet (ik wel tenminste). Je kunt stalgenoten vragen een oogje in het zeil te houden, je kunt afspreken dat ze alleen mogen rijden bij de trainer die jezelf ook hebt etc. etc. Ik heb het zo aangepakt en dus alleen maar positieve ervaringen waar mijn mening dan ook op is gebaseerd. Ik begrijp dat als je een keer flink op je bek bent gegaan, je daar voorzichtiger in bent.

Los daarvan vind ik dat er elke dag gewoon even naar je paard omgekeken moet worden, vooral als hij binnen staat. Al is het maar een stalgenootje die even kijkt of alles goed is, maar dat is mijn bescheiden mening.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:22

Serendip90 schreef:

Tja toch zijn er een hoop mensen die het zo doen of 1 koopt en de andere rijd erbij en delen de kosten. Dit puur omdat een paard ouderhouden een hoop geld kost vooral in bepaalde regio's en omdat manege lessen rijden ook niet altijd leuk is is dit best een goede oplossing.

Dit zie je vaak bij mensen die toen gestopt zijn ivm kinderen en nu zijn die groter en is er weer wat meer tijd en pakken ze het weer op. Als je ooit eigen hebt gehad is een paard bijrijden en eigen maken toch lastig. Niet iedere eigenaar is even makkelijk en vind alles prima. Je moet het wat dat betreft echt treffen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:30

Mindim schreef:
Serendip90 schreef:

Met die insteek moet je geen paard aanschaffen inderdaad.

Ik denk dat de meeste mensen dit bedoelen met "geen geld" ervoor. Kijk als ik morgen mijn baan kwijt ben, dan wordt het financieel ook lastig ;) maar dat is bij iedereen zo. Zolang er maar niet te veel op een bijrijder geleund wordt.

Zelf vind ik het nog even een beetje discutabel of een bijrijder mee kan beslissen naar aanleiding van de bijdrage op wat voor stal ze komen te staan (luxe, minder luxe), snap het aan de ene kant wel... Grotere bijdrage, zelf meer luxe... Aan de andere kant, in hoeverre denk je dan nog als eigenaar aan je paard? (Zie tenminste heir in de buurt dat ze op de luxe stallen vaak minder buiten komen, ken zelfs stallen met een aantal binnenbakken, en weet ik veel wat allemaal, maar geen weide... Voor ruiter ideaal, maar voor het paard?)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:33

Ik heb 2 paardjes
voor me tinker 2
en voor me shet 4 die gaan altijd 2om2

ik vraag geen geld. en waarom niet?
omdat ik vroeger ook altijd zo graag een verzorg pony/paard wilde.
maar bij sommige koste dat ook geld..
ik wil dan mense plezier beleven met een paard.. gewoon omdat het kan..
en niet voor geld..

btw: ze halen me keer op keer uit de brand omdat ik wel eens een weekendje wegga enzo..

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:34

Hier in onze omgeving is het heel gewoon om mee te betaalen als je een paard verzorgd, maar dan betaal je naar wat je rijd, als je 3-4 dagen per week rijd betaal je hier ook de helft van stallingskosten. Ik vind dit heel normal.
voor 1 dag per week lijkt me wel belagelijk

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:35

Prisca schreef:
Serendip90 schreef:

Tja toch zijn er een hoop mensen die het zo doen of 1 koopt en de andere rijd erbij en delen de kosten. Dit puur omdat een paard ouderhouden een hoop geld kost vooral in bepaalde regio's en omdat manege lessen rijden ook niet altijd leuk is is dit best een goede oplossing.

Dit zie je vaak bij mensen die toen gestopt zijn ivm kinderen en nu zijn die groter en is er weer wat meer tijd en pakken ze het weer op. Als je ooit eigen hebt gehad is een paard bijrijden en eigen maken toch lastig. Niet iedere eigenaar is even makkelijk en vind alles prima. Je moet het wat dat betreft echt treffen.

Ik vind "samen" kopen, toch wat anders... Dan ben je allebei gebonden...

Ik zou ook niet meer op een manege kunnen gaan rijden, heel de vrijheid missen en gewoon een "paard voor je zelf". En als je dan niet het geld hebt om zelf iets te kopen, dan zou ik ook eerder naar een bijrijdpaard/leasepaard gaan zoeken. En dan moet je maar net wat leuks tegenlopen... Ik kon ooit ook 3 paarden gratis rijden, bakje erbij, maar ik had niets met die paarden... En ik had toen ook nog mijn verzorgpaard waar ik wel echt wat mee had. Ja, dan is de keuze ook heel makkelijk. En wat je afspreekt qua bijdrage/klusjes doen, dat is gewoon een persoonlijke keuze. Het hoeft niet per se slecht te zijn of wat dan ook :)

Het is denk ik ook vooral je eigen "verleden". Ik heb super lang gratis genoten van een paard van iemand anders en dat gun ik nu ook weer iemand anders nu ik zelf een paard heb... Dus denk dat Juulxx daar ook wel een punt heeft.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:36

Yeahh *\o/*

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:42

Serendip90 schreef:
Ik denk dat de meeste mensen dit bedoelen met "geen geld" ervoor. Kijk als ik morgen mijn baan kwijt ben, dan wordt het financieel ook lastig ;) maar dat is bij iedereen zo. Zolang er maar niet te veel op een bijrijder geleund wordt.

Zelf vind ik het nog even een beetje discutabel of een bijrijder mee kan beslissen naar aanleiding van de bijdrage op wat voor stal ze komen te staan (luxe, minder luxe), snap het aan de ene kant wel... Grotere bijdrage, zelf meer luxe... Aan de andere kant, in hoeverre denk je dan nog als eigenaar aan je paard? (Zie tenminste heir in de buurt dat ze op de luxe stallen vaak minder buiten komen, ken zelfs stallen met een aantal binnenbakken, en weet ik veel wat allemaal, maar geen weide... Voor ruiter ideaal, maar voor het paard?)

Ligt eraan wat voor een band je met die persoon hebt. Ik heb nu 2 leuke ruiters voor hem en ik rij op dit moment misschien 1x oer maand een buitenrit. De betreffende ruiters rijden fanatiek en een wedstrijd. Als die ene nu zegt heb hem liever dichter bij stal om wat voor een reden dan ook is daar best over te praten.
MAAR belang van paard staat altijd voorop maar deze personen investeren ook tijd en andere dingen in mijn paard en als er iets goedkoper en/of beter kan wie ben ik dan om het tegen te houden als ik er toch niet meer op rijdt?.

Stallen in mijn omgeving met hele jaar weiland en goede bak is er bijna niet. Nu sta ik met veel weiland (april-Okt/nov) en veel paddocks en ook een binnenbak verder weinig tot geen luxe.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:51

Prisca schreef:
Serendip90 schreef:

Ligt eraan wat voor een band je met die persoon hebt. Ik heb nu 2 leuke ruiters voor hem en ik rij op dit moment misschien 1x oer maand een buitenrit. De betreffende ruiters rijden fanatiek en een wedstrijd. Als die ene nu zegt heb hem liever dichter bij stal om wat voor een reden dan ook is daar best over te praten.
MAAR belang van paard staat altijd voorop maar deze personen investeren ook tijd en andere dingen in mijn paard en als er iets goedkoper en/of beter kan wie ben ik dan om het tegen te houden als ik er toch niet meer op rijdt?.

Stallen in mijn omgeving met hele jaar weiland en goede bak is er bijna niet. Nu sta ik met veel weiland (april-Okt/nov) en veel paddocks en ook een binnenbak verder weinig tot geen luxe.

Volgens mij heeft iedereen dat probleem, veel weide en een goede bak is lastig.. Maar dat is nu dus ook mijn "grote" probleem... Ik lever maar al te graag een binnenbak etc in voor meer weidegang (mag nog niet klagen als je naar andere stallen in de omgeving kijkt hoor, zeg ik heel eerlijk)...

Maar vooral omdat ik nu ook geen bijdrage vraag, vind ik het "makkelijker" om hem te verplaatsen als ik zoiets tegenkom. Ik heb het zelf niet nodig, mijn zusje (mede-eigenaresse) ook niet.. Dus mjah... Ik ben er zelf ook veel te weinig (1x per week...) en mijn zusje bijna elke dag en mams ook... Maar die rijden dus niet (is ook geen wedstrijdpaardje, maar echt een recreatie-ezeltje).. Verzorgster daarentegen rijdt hem wel fanatiek... 3-4x in de week... Maar die luxe, waar we zelf niets mee doen, hebben we wel en betalen we dus ook voor... (geen ramp, maar ik zie op tegen de winter als ie nog maar max een ochtendje buitenstaat...)

En nu kom ik dus op jou punt aan... wie ben ik om te zeggen dan "ik verplaats hem"... want ik zelf rij er niet fanatiek op en ga als ik ga rijden, het liefst het bos in... Aandacht komt hij sowieso niet te kort, maar rijden mag natuurlijk doordeweeks zeker wel... Ze verzorgt hem gratis (is alleen rijden + borstelen vooraf/achteraf) alle vrijheid... Maar ik voel me er heel dubbel bij. (Nouja, het plan verplaatsen staat in de kinderschoenen en is nog orienterend... maarja.. het feit dat ik mijn paard expres niet mee neem naar de randstad is juist zodat hij naar buiten kan in de winter... maar ik vind die 4-5 uur echt niet genoeg! (ze krijgen dan ook niet extra op stal bijgevoerd.. of wat dan ook :s ze zien er goed uit.. maar toen we het allemaal zelfregelde was het dus zo dat we wel extra hooi gaven als ie wat langer binnenstond etc.)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:55

ik heb bij mij op stal niks te klagen.. we hebben een stuk of 23 weilanden.. binnenbak, buitenbak, 3 longeerpaddocks, stapmolen. en maar 20 min stappen naar het strand/duin/bos en uiteraard stallen 3x3 & 4x4