Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:11

Als er iemand komt voor het proefrijden, mogen ze bij mij niet eens nageeflijk vragen, een ontspannen teugeltje is wat ik wil zien.
Ze moeten eerst bewijzen dat ze een paard van achter naar voor kunnen rijden, voordat ze überhaupt wat aan de voorkant mogen doen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:15

Ik sleur er gewoon kindjes af... Want kan het dan niet aanzien en krijg zin om ze dan te schoppen...

Sowieso heb ik daar nu zin in :') Maar dat is meer omdat ik meerdere mensen heb die wel willen, dan weer niet, dan weer niet mogen, dan weer wel... Gezeur om niets dus.. Het enige wat ik wil is gewoon iemand die er echt voor wil gaan en die netjes met hem omgaat...

Dus gewoon even kijken hoe het klikt en dan kiezen.

Een meisje gaat altijd met der moeder (pluspunt) en zit op 1 lijn... Krijgt les van degene van wie ik eerst les kreeg... Dus mjah... (Enige maar, ze rijdt ook een ander paard op stal dus qua tijd zit ze een stuk krapper) maar zij gaat het iig sowieso worden.

Morgen de laatste :) Want ik wil hem vaker hebben lopen... Dus ga voor de zekerheid toch voor 2 kindjes... (Voorkeur) en als morgen niets wordt, dan is het maar wat vaker longeren.

En dan ben ik al van al het gezeur en bemoeienis en alles af :')

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:08

Lianne86 schreef:
Mjah, ik had dat dus ook, zitten ze hem voor te veel in de weg, dan gaat hij zijn passen in stap zo verkorten dat het een teugelkreupel paard gaat worden... En het vervelende, doen ze dat vaker, dan kan ik hem straks ook zelf niet meer fatsoenlijk rijden omdat dat er dan weer helemaal uit moet! (Het irritante, het is er gewoon ruim een jaar uit, geen last meer van gehad en alles... Maar nu ik weer aan het zoeken ben, zie ik soms zijn passen gewoon "inkorten", want ze gaan voor "vragen" zonder dat ze iets verder iets doen..

Ik rij zelf alles behalve goed, ik hobbel maar wat rond ;) Maar ik rij hem wel laag en rond.... En dat is bij de meeste al te veel gevraagd... Gewoon ontspannen laten lopen...

Op de manege had ik echt het idee dat sommige mensen hun armspieren aan het trainen waren :') Dus mjah... (er zitten er ook altijd wel een paar bij die goed zijn en op een andere manege ligt het niveau hoger... maar echt.. Sommige...)

Helemaal eens en sommige volwassenen vertellen mij even hoe ik mijn paard moet rijden. Ze rijden al jaren en hebben geen les meer nodig, tsja ... Laat maar denk ik dan! De graadmeter is mijn paard, als hij fijn loopt zal je mij niet horen al zitten ze er achterstevoren op ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:24

ik zie het voor me _O-

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:19

Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet les, maar is meer de ambitie niet hebben en na 15 minuten het al helemaal beu zijn :') Dus echt gaan lessen, dat is voor mij gewoon geen optie... Ik vind er dan niets aan en krijg dan nog minder zin om te rijden... (Ok, mijn rijden is ook niet echt rijden "lang teugeltje, lekker wat stappen, paar rondjes draven, wat bochtjes rijden, buigt ie lekker dan ben ik alweer klaar...) Lukt iets echt niet of wat dan ook, dan vraag ik wel hulp... Maar echt gaan lessen... Nee... Niet met mijn ambities :p

Maar nu kwam net de discussie: iemand die het fout is aangeleerd, wil investeren in lessen etc. Wel of niet? Als het klikt met het paard en op wat "foute aanleersels na".... (Wel iemand die dus lessen wil gaan nemen en het echt wil leren...) Zou je die dan wel weer een kans geven?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:29

Ik zou die kans wel geven, maar wel met enigszins een proefperiode.
Moet wel na enige tijd verandering zien.

Maar wat ik van tegenkom is het niet verkeerd aangeleerd hebben, maar het totaal nooit aangeleerd hebben en het wel denken te kunnen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:33

Volgens mij leren ze op de manege "aan de teugel is je armspieren trainen" (overstatement ;))...

Maarja... We zien morgen wel... Ik heb iemand die hem 3x per week wel wil rijden. En mjah... Aan de ene kant wil ik graag nog iemand een kans geven... Maar dan is een proefperiode afspreken zeker wel een goed idee! Had daar nog niet over nagedacht!

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:38

het kan ook verkeerd aangeleerd zijn ik heb aan de teugel leren rijden door zagen tot het paard zijn hoofd in de kreul doet
Ondertussen weet ik wel beter.
Maar er is vaak ook een verschil tussen weten hoe je iets moet doen en het ook daadwerkelijk kunnen ik weet namelijk ook hoe ik een paard laat ontspannen maar kunnen is een ander verhaal

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:42

Lianne86 schreef:
Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet les, maar is meer de ambitie niet hebben en na 15 minuten het al helemaal beu zijn :') Dus echt gaan lessen, dat is voor mij gewoon geen optie... Ik vind er dan niets aan en krijg dan nog minder zin om te rijden... (Ok, mijn rijden is ook niet echt rijden "lang teugeltje, lekker wat stappen, paar rondjes draven, wat bochtjes rijden, buigt ie lekker dan ben ik alweer klaar...) Lukt iets echt niet of wat dan ook, dan vraag ik wel hulp... Maar echt gaan lessen... Nee... Niet met mijn ambities :p

Maar nu kwam net de discussie: iemand die het fout is aangeleerd, wil investeren in lessen etc. Wel of niet? Als het klikt met het paard en op wat "foute aanleersels na".... (Wel iemand die dus lessen wil gaan nemen en het echt wil leren...) Zou je die dan wel weer een kans geven?

Ja ik les zelf ook maar ik laat mijn instructrice altijd meekijken als iemand komt rijden. Als er in de basis te veel moet gebeuren en mijn paard loopt niet goed dan gaat het feest niet door. Van de twee keer per week die ze rijden vraag ik ze om de week te lessen (2x per maand dus) ze rijden dus naast de les nog 6x per maand zelfstandig en daar moet mijn paard geen "last" van hebben ....

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:47

Mjah, maar als iemand het snel oppakt, luistert.. en gewoon niet "alleen" mag rijden... (dan kan ik net zo goed zelf iets gaan doen trouwens..)

Nouja zie morgen wel, is het niets, dan is het niets... Is het wel iets, dan kan ze hem delen :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 07:50

. Handen op de verkeerde plek is veel werk. Om dat af te leren moet er Hulp zijn die steeds zegt dat ze verkeerd staan.
Staan ze op de juiste plek - de dat ook hun balans al beter is, dan is het moeilijkste nog om de juiste aanleuning aan te nemen. Dat vergt de juiste spanning en ontspanning.... maar daarvoooor nog moeten ze leren om het paard aan het been te rijden - dit denken de meeste al te kunnen ;-)
En dat alles moeten ze leren en nog sturen - wat dan meestal trekken aan de binnenteugel betekent...
en dan hebben ze al jaren op de manege gehobbeld....

maar een verzorgster helpt de eigenaar hè ;-)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:17

sneeuwpop schreef:
. Handen op de verkeerde plek is veel werk. Om dat af te leren moet er Hulp zijn die steeds zegt dat ze verkeerd staan.
Staan ze op de juiste plek - de dat ook hun balans al beter is, dan is het moeilijkste nog om de juiste aanleuning aan te nemen. Dat vergt de juiste spanning en ontspanning.... maar daarvoooor nog moeten ze leren om het paard aan het been te rijden - dit denken de meeste al te kunnen ;-)
En dat alles moeten ze leren en nog sturen - wat dan meestal trekken aan de binnenteugel betekent...
en dan hebben ze al jaren op de manege gehobbeld....

maar een verzorgster helpt de eigenaar hè ;-)

Oh ja en eigenlijk moeten zij er voor betaald worden :D dat was het toch????

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:24

Ik heb ondertussen een verzorgster 2 weekjes 'proef' lopen. Zeer leuke meid, erg duidelijk en rustig naar mijn pony en het klikte meteen!
Maar ze heeft nog niet zo veel ervaring. Ze rijdt wel netjes, zit rustig op de pony, geeft over het algemeen op de juiste momenten hulpen. Maar nog niet zo ervaren in echt gaan rijden. En dat 'hobbelen' wat ze op de manege doen, moet je zeker niet doen op mijn pony.
Nou vond ik haar wel meteen de moeite waard om te proberen. Weliswaar onder de voorwaarde dat ze nog niet alleen rijdt, dat ik er altijd bij ben en dat ze les neemt bij dezelfde instructrice als ik.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:36

Ik betaalde mijn vorige verzorgster, maar dat was een andere situatie :p

Mijn pony is niet op de binnenteugel te rijden :') Dan kantelt ie alleen maar... Dus dat scheelt... Daarom ook de ideale leerpony... Doe jij iets doms met je handen, dat laat hij het merken. (Vandaar dat ie bij het buurmeisje die het zadel vasthoudt in draf ook beter loopt :'))

Het meisje die hem sowieso gaat rijden, heeft meer dan alleen manege-ervaring en kreeg les van degene van wie ik ook les had. Natuurlijk is ze nog jong, dus valt er nog wel wat te verbeteren, maar....

Het meisje dat vandaag komt rijden, nog geen idee hoe ze rijdt, wel wat foto's gezien, daar zie je bijvoorbeeld der handen al te veel uit elkaar staan en te laag. (Ik kan niet rijden met mijn handen bijna op mijn knieën :') maar het voordeel, ze kunnen dan niet meer veel trekken omdat je armen al naar achteren zitten dan...) Maarja gewoon even afwachten, foto's zijn momentopnames en ik zie mezelf soms ook zitten... (ok, achterstevoren, met mijn benen voor het zadel uitstappen omdat dat lekkerder zit :') dus mjah...) Ik moet er gewoon blanco in gaan en kijken naar oplossingen. Meisje wil heel graag maar rijdt gewoon op een manege waar (naar mijn mening) het niveau slecht is.

En heel simpel gezegd, ik ben ook begonnen op een manege en kreeg toen ook de kans om op een paard van iemand te gaan rijden. Superveel aan gehad. (Het voordeel bij mij was alleen dat ik nog wel ooit goed les had omdat ze toen nog wel geld besteedde aan mensen die echt les konden geven en geen 16jarige in de bak zette met de "laat ze maar wat rondhobbelen" ;)) De uitleg sturen met je zit etc. dat krijgen ze gewoon niet meer lijkt maar... Bochten doorsturen zie je sommige naar buiten hangen want je moet je BUITENBEEN zwaar maken in een bocht? (Hoe kan je paard dan om je binnenbeen buigen? :S)

Dus nu is het even afwachten wat haar mamma wil, hoe eigenwijs ze is :p en even ook in overleg met het andere meisje... en natuurlijk hoe het gaat.... (Soms mag Bas mensen niet en dan kan ik ze beter meteen zeggen "ga maar, gaat hem niet worden" :'))

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:12

Helaas is degene die bij mij geweest het niet geworden. Ze had haar eigen niveau flink overschat.
Ze had jaren niet echt meer gereden, maar hoger dan beginner zat haar niveau niet.
Wel een leuke meid, maar niet geschikt voor wat ik zoek.

Dusss mijn zoektocht gaat weer verder.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:32

Ik heb de meest aparte kennismaking ever gehad... (Ga er hier even niet te veel over neerzetten ivm meelezers..) maar het was apart!

Maar wel balen als het op zich leuk klinkt, maar het niveau is niet hoog genoeg...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:37

Ja, ik baal wel ontzettend. Had nu gehoopt dat het nu eindelijk beet was, maar helaas.

Maar hoezo raar, kijk eigenlijks nergens meer van op. Dus vertel.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:09

Ben ook benieuwd, mag ook via pb.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:17

ik ook wel

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:30

Ach ja, het voordeel, het andere meisje heeft vandaag gesprongen en dat ging super :) Het klikt zo leuk tussen die 2... Dus vandaag het over lessen gehad en we gaan gewoon even kijken.... Ze is helemaal fan van mijn oude instructrice, dus in dat opzicht ook ideaal :)

Nog een keer bij de ponyclub kijken of dat ook iets is.. Qua lessen minder (groepsles ipv privéles, aan de andere kant, zitten daar wel weer leuke activiteiten bij)

Dus dat gaan we gewoon even kijken wat mogelijk is en wat ze wil :)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:48

Lianne86 klinkt goed! Ben natuurlijk ook heel benieuwd naar je kennismaking ;-)

Myk jammer dat het niet was wat jullie er beiden van hadden verwacht.

MvD dat klinkt wel fijn, als ze graag wil leren en lessen dan heb je met begeleiding misschien uiteindelijk een goede gevonden.

Ik heb inmiddels via mijn marktplaats advertentie (in de rubriek 'overige') die ook op Facebook is gedeeld weer wat reacties gehad.

1 meisje wel enthousiast maar vind het lessen te duur. Ik zoek iemand die liefst om de week lest, maar aangegeven dat na eerste periode privé dat later ook samen met een stalgenoot kan, dat scheelt ook in de kosten. Ik les zelf een uur, maar korter kan ook. Het staat in mijn advertentie dat ik geen bijdrage vraag maar wel lessen op eigen kosten. Ik vraag me na dit soort reacties dan af wat voor beeld ze dan bij de kosten hebben, manegeles is al 13,50...

Terug gemaild naar iemand die de dagen vroeg en een meisje dat 16 is ipv 18 maar veel ervaring heeft (jaren eigen pony gehad) en die ik via via ken. Maar eens afwachten hoe het met deze reacties gaat lopen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:29

Mjah, maar dat is vaak... Hier zijn de manegelessen volgens mij al een stuk duurder, volgens mij scheelt het nog geen 5 euro met een privéles (Ok, privéles van de mensen die ik fijn vind lesgeven, recreatief ;), wel met diploma's zitten rond de 20 euro)

Meisje wat nu wil gaan rijden, wil gaan lessen, ben daar wel blij mee omdat ze alleen maar op mijn pony rijdt en die van een stalgenootje en verder dan geen les meer krijgt. (En anders nog een voorkeur voor op mijn pony les ipv op een manege ;) maar ok).

Het "ikzoekeenoppas" heb ik afgekapt. Ik moet gewoon geen oppas gaan spelen en dat is juist niet de reden dat ik iemand zoek. En ik had eerst medelijden... Maar dat is nu een beetje over na de "Ik wil niet dat jij er nog op rijdt, want ik wil hem voor mezelf" en de "Ik vind het stom van je."

Het erge is dus, dat het nog een staartje heeft gekregen.... Waar zelfs mijn mond even van openviel....

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:35

Dat ze de lessen te duur vinden, is idd wat ik ook vaak hoor. Tja ik vraag misschien voor sommige mensen veel geld.
Maar ja helaas lopen paarden eenmaal niet op lucht, daarnaast de bedrijfsongevallenverzekering betaal ik ook niet met lucht.
Aangezien het lesgeven wel enigszins winstgevend moet zijn om uit te kunnen.

Daarnaast worden mijn lessen vergeleken met groepslessen van de manege. Tja dat is appels met peren vergelijken.
Als je met meerdere in een les rijd, kunnen de lessen nou eenmaal goedkoper.
Zodra ze de prijzen gaan vergelijken van privéles bij mij en privéles op een manege, dan pas zien ze hoe goedkoop ik eigenlijks ben.
Bij een manege krijgen ze maar een half uur les. Voor hetzelfde geld als bij mij voor een uur.

Jalenka hopelijk is die 16 jarige wat.

Lianne je treft ze wel zeg, is het nog steeds dezelfde, of is dit weer een andere.

Hier gaat het weer positiever, zo reageert er niemand, en nu heb ik er twee die langs komen.
Vandaag is er één geweest en volgende week dinsdag komt er nog iemand langs, ik weet dat zij op het niveau zit van wat ik vraag. Dus is alleen afwachten of de klik er ook is tussen haar en Valentino.

Die van vandaag ben ik erg positief over, hopelijk gaat die van volgende week ook goed. Dan heb ik zelfs keuze of neem ze gewoon allebei, hahahaha.
We zullen het zien.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:38

Haha dit was van het gevalletje "zadel kapot" :p

Maar heb nu iemand en het meisje mag gewoon vaker dan eerst van der ouders :P dus in dat opzicht...

Gewoon je verwachtingen laag houden :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:02

Hahaha, maar goed dat je zadel kapot was, ahum kuch uche. Anders zat je er helemaal aan vast, hahaha.

Gelukkig heb je nu iemand, dus geen stress meer.