Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:24

Mag ik meekletsen? *\o/*

Normaliter dacht ik dat ik zo aan een verzorger kwam, en ja natuurlijk; 100 reacties van penny meiden die mijn wilde hengst wel even komen temmen ( :') ), meiden die zeggen verantwoordingsgevoel te hebben maar vervolgens niet op komen dagen, dus helaas geen passende match.

Ik ben op zoek naar een verantwoordelijke verzorger / bijrijder voor mijn pony's.
Een shetlandpony van 15 (niet om bij te rijden, maar poetsen en vertroetelen en evt wandelen) en mijn 10 jarige rijpony van 1.45 fors gebouwd.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:49

Het zoeken is het verschrikkelijkst.... En als je dat overleefd hebt, dan is het "langer dan een maand houden" de volgende uitdaging :')

En dan vraag ik me af, waarom opgeven zo aantrekkelijk is...

Mezelf klonen is gewoon minder werk :') en zo veel praktischer :p

Century

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:52

Ik vind het echt vervelend om te horen dat jullie zulke slechte ervaringen hebben (gehad)... het kan ook zoveel anders!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:00

Lianne86 schreef:
Ik heb liever sommige 13jarige dan sommige 30+'ers ;)

Het ligt zo aan de persoon zelf :) Een voorzichtige 13-jarige past bij mij beter in het plaatje, dan een 30+'er die denkt dat ie alles weet en mijn pony wel even "aanpakt" met alle gevolgen vandien.

Maar dan ben je luisterende 13 jarige aan het vergelijken met 30 jarige die niet luisteren. Lekker krom dus!

Ik vind "aanpakken" iig geen manier van rijden. Je moet samen werken en leider zijn, geen baas die het even gaat "vertellen" .

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:03

sneeuwpop schreef:
Lianne86 schreef:
Ik heb liever sommige 13jarige dan sommige 30+'ers ;)

Het ligt zo aan de persoon zelf :) Een voorzichtige 13-jarige past bij mij beter in het plaatje, dan een 30+'er die denkt dat ie alles weet en mijn pony wel even "aanpakt" met alle gevolgen vandien.

Maar dan ben je luisterende 13 jarige aan het vergelijken met 30 jarige die niet luisteren. Lekker krom dus!

Ik vind "aanpakken" iig geen manier van rijden. Je moet samen werken en leider zijn, geen baas die het even gaat "vertellen" .

Daarom staat er ook "Hangt van de persoon af", genoeg kinderen die ook denken dat ze alles weten en alles mogen.

Maar leeftijd is voor mij aan de ene kant geen "no-go", het hangt echt van de persoon af.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:40

lolove schreef:
Maar ik vind gewoon dat heel veel jonge meiden de kans niet kunnen krijgen.
Omdat er door veel meteen vanuit word gegaan, dat een 18 jarige betrouwbaarder is. En ik begrijp dat heel veel mensen liever 18+ willen, omdat over het algemeen zijn ze ook verantwoordelijker. Maar er zitten ook heel veel tussen die totaal niet te vertrouwen zijn, zowel 18 jaar als 13. Ik vind dat het om de klik gaat, manier van omgaan etc, maar iedereen heeft een eigen mening waar ik respect voor heb en waar ik het ook mee eens ben, het is allemaal heel erg dubbel en zoals ik al zei, het verschilt van persoon tot persoon :).

het gaat imo niet om betrouwbaarheid. Daar zit het verschil niet in. Dat is idd per persoon verschillend.
Het gaat om het omgaan en inschatten van situaties waar de verschillen in zitten. Sommige dingen mag je niet van een 13 jarige verwachten omdat dat niet realistisch is dat die dat aan kan.ook de goede 13 jarige hebben nog een deel van de hersenen die niet is uitgegroeid.
Een 18 jarige of wat dan ook die niet betrouwbaar is etc, daar zit niemand op te wachten...

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:46

Hier ook erg moeilijk om een geschikt iemand te vinden. Ze mogen hier echt alles. Elke dag rijden. Natuurlijk ook zadel schoon maken en wat er dan nog zo bij hoort. Maar hier komen of pennymeisjes waar ik dan nog uren bij moet staan. (Dan kan ik het ook zelf doen...:( ) of dames die 2x komen en dan zie je ze niet meer..... :(
Even later lees je dan ergens op FB dat ze op de manege rijden. Dus als ze ervoor moeten betalen is het leuker...? :(
Snap er niets van.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:48

Deze discussie kan wel eeuwenlang doorgaan, maar het verschilt van persoon tot persoon en het verschilt ook per situatie, per eigenaar, per paard, per omgeving etc etc. Er kan dus geen conclusie uitkomen wat nou beter is en wat niet, want iedereen is op zoek naar iets anders.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:52

xxxxxx2000 schreef:
Wow wat een verhalen in dit topic. Na een zeer vervelende ervaring heb ik besloten nooit meer een verzorger oid te nemen. De verhalen die ik hier lees bevestigen mijn beeld. Ik doe het wel zelf en als ik minder tijd heb gooi ik ze het land op. Nog meer bokkers die het opgegeven hebben?

Ja hier ook hoor.
Nu alleen nog mijn buurmeisje en dat is een toppertje. Maar nieuwe begin ik niet aan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:56

lolove schreef:
Deze discussie kan wel eeuwenlang doorgaan, maar het verschilt van persoon tot persoon en het verschilt ook per situatie, per eigenaar, per paard, per omgeving etc etc. Er kan dus geen conclusie uitkomen wat nou beter is en wat niet, want iedereen is op zoek naar iets anders.

Tuurlijk hangt het af van de persoon zelf
alleen wanneer iemand 16 of 18 + zoekt is dat om een bepaalde reden.
Niet vanwege het verantwoorlijkheidgevoel maar omdat een jongere anders in het leven staat.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:47

Het kan zeker anders Century! Mijn laatste (vaste) bijrijdster was stapeldol met mijn merrie. Kwam door weer en wind, en woonde nu niet bepaald naast de deur, maar ze had het er dubbel en dwars voor over. Niks was teveel, ze deed alles graag en met liefde. Daar wordt een mens werkelijk gelukkig van met een bijrijder zoals zij!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:05

Bij mij zou er vanmiddag om 14.30 een vrouw komen kijken die gereageerd had op mijna advertentie. Krijg ik om 14.35 een berichtje dat ze af zeg want ze heeft 8 jaar niet gereden en zal eerst maar is een lesje gaan volgen op de manege. Afijn beetje jammer dat ik me dsg erop aangepast had maar nu heerlijk gesprongen met der en met het jonkie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:57

Vreselijk!
Heb er ook 1 gehad die al tijden niet meer had gereden... moet ik daar doorheen kijken ofzo, dat het beter kan???
Neem dan eerst wat lesje voor langs te komen...

maar zo laat afbellen is ook respectloos

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:33

Vandaag is er bij mij ook iemand geweest voor m'n advertentie op oproepbasis.
Leuke meid, wel van 13 terwijl ik eigenlijks iemand van 14+ zocht.
Na navraag bij één van m'n ander verzorgsters, had ik zoiets van ik wil het proberen

Ze pikt de dingen goed op wat ik vertel en voert het ook direct uit.
Tijdens het rijden even goed op d'r houding gelet en corrigeren waar nodig was.
Ze durft op zich wel door te pakken wanneer het nodig was, leuk hè haffies ze proberen je altijd even uit.

Nu hopen dat dit een blijvertje is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:01

Lianne86 schreef:
Mezelf klonen is gewoon minder werk :') en zo veel praktischer :p

helemaal mee eens, liefst in drievoud :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:10

In viervoud nog makkelijker, heb namelijk vier paarden, voor elk paard één en dan kan ik es effe een pauze houden :-), loop mezelf ondertussen weer lekker voorbij.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:20

Kan dat niet worden opgezet? Een Bokt-kloonproject zodat we geen last meer hebben van het bijrijderprobleem :p

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:32

Ik heb er 8...echter werk ik hard, dus heb wel genoeg aan drie van mezelf!
Eentje voor de dieren, eentje voor de kinderen/huishouden en eentje om te werken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:34

Wat zou ik me graag klonen idd :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:02

Stalgenootje wil zelf fanatiek gaan mennen, dus haar verzorgster wordt overbodig. Dus die mogen we van haar vragen... Aardig meisje, net meisje... Maar ik knap nu totaal af dat ze zei tegen een vriendinnetje "een rotte plek in een appel maakt niet uit", terwijl ik die appel voor geen goud aan mijn paard zou geven :+ Ik ben echt een zeikmuts bedenk ik me nu...

Dus we zijn al met een paar mensen voor klonen? :') Mooi! Zou zeggen dat we dat beter kunnen proberen :p

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:20

hihi...dan snijd je die plek er toch ff uit. Ik zit er niet mee, ze lopen hier ook in weilanden met fruitbomen,
genoeg slechte plekken in het valfruit! :D
Als dat al een reden is om iemand af te wijzen, tja....dan wordt het wel heel lastig iemand te vinden.
Zeg dan gewoon, mijn paard mag alleen puntgave appels, probleem opgelost :Y)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:44

Haha, ik weet het, ik hoorde het mezelf zeggen en dacht ook "dat klinkt heel fout" :') Maar het erge is dat we dat dus ook echt doen, de slechte stukken eruit snijden :') Wat ik zelf niet meer eet, krijgt mijn pony ook niet :p

(Een zachte plek daargelaten, maar deze waren gewoon zwart van binnen... dat gaat me gewoon te..)

Ik zie er zelf de lol wel van in hoor... maar dat was mijn eerste gedachte aan dat meisje, en dat is het enige wat me is bijgebleven van haar.... Ze ging volgens mij wel netjes om met het paardje en de spullen en alles...

Ik ben een zeikmuts geworden.... Wil iemand me schoppen? :')

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:08

Ach ja ik ben met dat betreft ook een zeikmuts geworden hoor.
Maar dat wordt je vanzelf, na een aantal vervelende ervaringen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:35

Ik sta al bewust volpension, eerst eigen stukje gehad, maar dat kun je echt nooit aan iemand over laten. Na een dag werk/cursus om 10 uur 's avonds alsnog de stal uit kunnen doen omdat dat is "vergeten" en wel meer van die dingen. + het feit dat ik ook niemand kon vinden toen er geen binnenbak aanwezig was in de winter... Nu is er alles... Alles wordt gedaan... Voor mij een zorg minder :)

Voor de rest is het ook fijn dat er meer toezicht is. Want mijn stalgenootje van toen, had ook af en toe dingen. Het meisje mocht niet alleen naar de binnenbak rijden of naar het bos gaan. Deed ze toch, had alleen niet door dat ik die middag vrij was en een paard in de wei miste... (Geen jong meisje...) Dus qua dat betreft, heel blij met een pensionstal...

Het heeft ook nadelen, alles in eigen handen hebben is heerlijk... Maar wil dat pas weer als hij met pensioen is :) (Heel veel afknappers gehad omdat er geen binnenbak was :'))

Heb ook wel goede ervaringen hoor :D maar zij kocht een eigen paard, de andere miste haar oude paard nog te veel, super gezellig en leuk mee gehad, maar ze bleef het moeilijk vinden, één die allergisch bleek te zijn voor paarden en daarachter kwam toen ze vaker ging... Aan sommige echt veel gehad, en echt super veel lol mee gehad... Ouders die in de winter met warme choco langs kwamen, in de buurt woonden en langs gingen om te kijken of de paarden nog water hadden op extreem warme of juist de koude dagen... Gewoon als "dankje"...

En dan denk je "zo kan het ook"...

Als ik nu iemand kies, moet ik er een 100% goed gevoel bij hebben...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:42

Hier iemand die van alle kanten dit proces kent. Ik zit momenteel in dubio of ik straks bijrijder wil/kan worden :+

Ik denk dat je eerst naar je eigen eisen moet kijken en op basis daarvan pas kunt beslissen wat voor soort bijrijder bij je past.

Ik zelf heb altijd enorme moeite gehad om paarden uit handen te geven. Alles piekfijn in orde. Een eigen dekje kopen (mits niet te dik) was helemaal prima, idem met een passend halster. Maar daar houd het dan ook bij op.

Heb in eerste instantie het gezocht tussen de volwassenen. Maar met mijn 'eisen' vond ik niemand die hetzelfde dacht.

In mijn regio waren ze bereid les te nemen en een kleine bijdrage te doen. Maar wat er op af kwam... Iedereen is ooit op een manege begonnen, ik ook, maar ik verwacht dat een volwassene die dit als hobby ziet zich ook verdiept in het waarom van het rijden. De meeste ruiters hadden echt geen flauw idee waarom ze iets deden tijdens een bepaalde oefening (of waarom ze die oefening uberhaupt deden). Ik ben zelf iemand die eeuwig kritisch is op mijn eigen rijden (uitgeleerd ben je nooit en hoe meer ik leer hoe meer het besef dat goed paardrijden toch echt rete moeilijk is). Tja, dan haak ik af.. Het 2de soort ruiter was het 'know it all' type. Die 'deed het wel eventjes'. Gaf een prachtige show tijdens het proefrijden en zat een stuk eerder dan gepland op de grond :Y) :+

Uiteindelijk bij een jong (14) jarig meisjes uitgekomen. (Veel) minder ervaring maar was bereid om te leren en luisteren.

Een van mijn familieleden is een boshobbelaar. Beweging en aandacht zijn eigenlijk de enige eisen voor het paard. Die heeft al 15 jaar een top bijrijdster, een volwassen vrouw van inmiddels 45. Als je zelf weinig eisen hebt en zoekt naar zelfstandigheid dan sluit een volwassene daar beter bij aan denk ik.

Nadat mijn paard plots (ongeluk) niet meer is ben ik in een soort bijrijder situatie gerold. Persoon is net bevallen en gedurende haar zwangerschap/eerste weken beeb rij ik haar paard. Ze is heel vrij in wat ik kan en mag met het paard en er kan heel veel in overleg. Ik was bang dat al die jaren van het zelf paarden hebben me in de weg zou zitten (ik heb ook een (kleine) zadelpas achtergrond dus ben ook op dat gebied kritisch) maar we luisteren heel goed naar elkaar. Nu moet ik zeggen dat we altijd al op 1 lijn zaten (stonden op dezelfde stal en kennen elkaar al een paar jaar).

Denk dat daar de moeilijkheid zit. Op het moment dat je een volwassen, zelfstandige bijrijder zoekt met ervaring die wil leren en betalen, heb je ook te maken met diens meningen. Daar moet je voor open kunnen staan (wat niet betekend dat alles moet aangenomen worden natuurlijk). Als je dat niet kan loslaten is een betrouwbare jong of onervaren bijrijder een betere keus.

Ik zou in eerste instantie bijvoorbeeld altijd willen lessen bij dezelfde als die van de eigenaar (mits deze zelf het paard ook rijdt). Maar als die instructeur vervolgens van het type 'ruk en pluk' blijkt is dat voor mij afgelopen. Idem als het paard met niet passend tuig rondloopt oid.

Op elke willekeurige pensionstal zie je al de verschillen. Met de een zit je (regelmatig) op een lijn, bij de ander denk je :o? :o?