Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:32

Maar ik vind gewoon dat heel veel jonge meiden de kans niet kunnen krijgen.
Omdat er door veel meteen vanuit word gegaan, dat een 18 jarige betrouwbaarder is. En ik begrijp dat heel veel mensen liever 18+ willen, omdat over het algemeen zijn ze ook verantwoordelijker. Maar er zitten ook heel veel tussen die totaal niet te vertrouwen zijn, zowel 18 jaar als 13. Ik vind dat het om de klik gaat, manier van omgaan etc, maar iedereen heeft een eigen mening waar ik respect voor heb en waar ik het ook mee eens ben, het is allemaal heel erg dubbel en zoals ik al zei, het verschilt van persoon tot persoon :).

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:41

18181813.quote="lolove"]Maar ik vind gewoon dat heel veel jonge meiden de kans niet kunnen krijgen.
Omdat er door veel meteen vanuit word gegaan, dat een 18 jarige betrouwbaarder is. En ik begrijp dat heel veel mensen liever 18+ willen, omdat over het algemeen zijn ze ook verantwoordelijker. Maar er zitten ook heel veel tussen die totaal niet te vertrouwen zijn, zowel 18 jaar als 13. Ik vind dat het om de klik gaat, manier van omgaan etc, maar iedereen heeft een eigen mening waar ik respect voor heb en waar ik het ook mee eens ben, het is allemaal heel erg dubbel en zoals ik al zei, het verschilt van persoon tot persoon :).[/quote]

Het is idd erg dubbel, natuurlijk wil ik de wat jongere meiden wel de kans geven en ik heb er meer dan genoeg de kans gegeven. Maar keer op keer leverde dit een grote teleurstelling op en daar pas ik gewoonweg nu voor.

KimW86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:42

Maar heeft dat te maken met de leeftijd of met de persoon?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:44

Iemand er wel eens bij stil gestaan dat je, wettelijk gezien, als eigenaar verantwoordelijk kan worden gesteld als er iets gebeurt met een jongere ruiter van bv 13?

Dit is voor mij de reden om niet met hele jonge bijrijdsters in zee te gaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:45

Je bent als eigenaar toch altijd verantwoordelijk? Ongeacht leeftijd bijrijder (en uitgesloten te bewijzen grote nalatigheid/schuld bijrijder)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:54

Denk groot gedeelte aan de leeftijd en toch ook een deel opvoeding.
Als je een soort verbintenis aangaat, dan moet je er ook voor gaan, dit hebben m'n ouders altijd ten treure mij vertelt.
Vaak mis ik dit stukje bij de jeugd van tegenwoordig.
Ze mogen vaak zelf bepalen wat ze doen, ze zien nog niet in dat sommige keuzes die ze maken, niet geheel vrijblijvend is en tijd in beslag neemt.

Aangezien een paard verzorgen en bijrijden niet een klusje is wat je in een half uurtje gedaan hebt, komen ze snel tijd te kort en weten nog niet goed hoe alles in te plannen.
Dusss op een gegeven moment kiezen ze hun vriendinnen boven een vp.

Dit is misschien niet wetenschappelijk vast gelegd, maar is nu al flink aantal keren bij mij voorgekomen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:56

Bedrijfsmatig heb ik een ongevallen verzekering lopen, dus heb ik mijzelf wel aardig in weten te dekken, maar ook deze zal denk ik niet alles uitkeren ben ik bang.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:58

Zeker Century, maar ben wel van mening dat een ruiter van 18-20+ de gevaren wat beter in weet te schatten dat een jonge spring in't veld van 12-13 jaar oud

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:02

Dat ben ik met je eens, in het algemeen is dat naar mijn mening ook zo. :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:01

Ik ken ook 13-14 jarige meiden die het hoog in de bol hebben.
Denken alles te weten en ook het beter te kunnen/weten dan de eigenaar.
Dat is dan heel lastig, moet je duidelijk zijn en goed grensen aangeven.
Zijn er zelfs bij die verwachten dat je een pony/paard verplaatst en bij hen in de buurt stalt.
Zodat ze er elke dag heen kunnen en vrijheid hebben in hun doen en laten.
Vaak ook om op te scheppen bij (manege)vriendinnetjes.

Denk dat je vooraf duidelijk van beiden kanten moet aangeven wat wel en niet kan. Eerlijk en duidelijk zijn, dat voorkomt al de eerste teleurstellingen.

De types die denken dat ze goud waard zijn en zo ook behandeld verwachten te worden, kun je beter bij uit de buurt blijven.
Degenen die waarderen dat je als eigenaar een stukje van jouw viervoeter(s) wil delen, daar kun je wat mee.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:02

Amen Anke.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:02

Ik heb nu ruzie gesprekken op whatsapp... Als je zegt dat je niet wilt, dan zoek ik verder maar dat mag kennelijk niet :')

Waarom dacht ik kindjes leuk? :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:06

Pfff...wat een gedoe. Erboven staan. De eigenaar kiest en bepaalt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:15

Idd eigenaar bepaald.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:33

Ik heb mijn eisen bijgesteld.Met mijn haflinger mogen ze niet rijden,willen ze dat wel word er een bijdrage gevraagd en westernervaring of westernles nemen. Reden staat ook in de advertentie.Maar helaas niet rijden,geen interesse.Voor mijn shet zoek ik een passend ruitertje,vraag geen vergoeding.Maar ik krijg alleen reacties van "oudere" dames die graag met hem willen wandelen.Maar dat zoek ik juist niet,staat ook duidelijk in mijn advertentie. Ik snap het niet meer :?
Laatst bijgewerkt door Lous op 12-09-14 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:34

Het zijn 2 hele leuke meiden hoor die het nu samen willen doen, maar geen zin in geruzie om de pony... En toen ze met z'n 2en er waren, allebei alleen een zachte borstel er overheen terwijl de pony op de wei had gestaan... nog vieze beentjes en alles...

Is het heel tuttig dat ik verwacht dat ze ook zijn beentjes poetsen en even voelen of hij geen wondjes enzo heeft omdat dat bij mij er zo in zit... Gewoon de kleine dingetjes... de singel niet losmaken en tegen zijn benen aan laten slaan... Dat soort dingetjes... Ben ik dan zo'n zeikerd of kan ik dat van kids niet verwachten? (Zo heb ik het geleerd iig... en zo doe ik het nog steeds...)

En mjah mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een jonger iemand, die straks in de zomer er mee kan naar de ponyclub ofzo, gewoon leuke dingen doen/meedoen... en ik dan als groom mee ofzo, dat lijkt me gewoon leuk!

Moet gewoon een keer een leuk kindje tegenkomen die echt wil... Dat is iig mijn ideaal situatie...

Het probleem is vooral dat ik ook "harder" moet zijn daarmee. Echt veel mag en kan... Maar het blijft wel MIJN pony ja...

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:49

Wow wat een verhalen hier zeg was zelf weer even opzoek naar een verzorgpaard na de verkoop van me vorige. maar ga het toch maar niet aanbeginnen aangezien ik net mijn studie ben gestart met paarden en ook hele stages ga krijgen met paarden waar ik soms intern aanwezig moet zijn dus dan vind ik zelf dat je dat niet kan maken tegenover een eigenaar een tijdje wel kunnen en dan oppeens een week of 5 niet en dan weer wel en hoe graag ik ook weer een verzorgpaardje wil ga ik dit om deze reden niet doen....

Maar wat mensen hier al hebben gezecht zie ik nu ook steeds meer terug iemand die heeft gezecht dat ze eigenlijk nog niet echt kan rijden en nog geen galop kan zit er super netjes op en vind ook de klussen om het rijden heen zoals uitmesten en vegen hellemaal niet erg
Terwijl er mensen zijn die de heletijd zitten optescheppen over hun eigenpaarden en fantastische verzorgpaarden waar ze allemaal wedstrijden mee rijden niet eens een braaf paard normaal de bak rond kunnen stuuren. En alles wat ze moeten doen buiten het rijden al verschrikkelijk vinden.

Als ik een braaf paard zou hebben/ kunnen betaalen zou ik veel liever de ruiter hebben die zegt dat ze niet kan rijden maar er wel alles voor over heeft dan de ruiter met o zo veel ervaring en die dan vervolgens niks kan.

Veder vind ik het niveau weer niet zo veel verschil hebben een vmbo'er kan net zo sierieus zijn als een vwo'er en met een vwo'er heb je weer snel kans dat ze het te druk gaan krijgen omdat hun school toch wat moeilijker is langere dagen en meer huiswerk en daarin tegen kan een vmbo'er met zijn vervolg opleiding er vaak nog een vp bij hebben en gaat het iemand van de universiteit echt niet lukken....

Maare ik ga weer in mijn meelees modus xp

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:04

uleon schreef:
Wow wat een verhalen hier zeg was zelf weer even opzoek naar een verzorgpaard na de verkoop van me vorige. maar ga het toch maar niet aanbeginnen aangezien ik net mijn studie ben gestart met paarden en ook hele stages ga krijgen met paarden waar ik soms intern aanwezig moet zijn dus dan vind ik zelf dat je dat niet kan maken tegenover een eigenaar een tijdje wel kunnen en dan oppeens een week of 5 niet en dan weer wel en hoe graag ik ook weer een verzorgpaardje wil ga ik dit om deze reden niet doen....

Maar wat mensen hier al hebben gezecht zie ik nu ook steeds meer terug iemand die heeft gezecht dat ze eigenlijk nog niet echt kan rijden en nog geen galop kan zit er super netjes op en vind ook de klussen om het rijden heen zoals uitmesten en vegen hellemaal niet erg
Terwijl er mensen zijn die de heletijd zitten optescheppen over hun eigenpaarden en fantastische verzorgpaarden waar ze allemaal wedstrijden mee rijden niet eens een braaf paard normaal de bak rond kunnen stuuren. En alles wat ze moeten doen buiten het rijden al verschrikkelijk vinden.

Als ik een braaf paard zou hebben/ kunnen betaalen zou ik veel liever de ruiter hebben die zegt dat ze niet kan rijden maar er wel alles voor over heeft dan de ruiter met o zo veel ervaring en die dan vervolgens niks kan.

Veder vind ik het niveau weer niet zo veel verschil hebben een vmbo'er kan net zo sierieus zijn als een vwo'er en met een vwo'er heb je weer snel kans dat ze het te druk gaan krijgen omdat hun school toch wat moeilijker is langere dagen en meer huiswerk en daarin tegen kan een vmbo'er met zijn vervolg opleiding er vaak nog een vp bij hebben en gaat het iemand van de universiteit echt niet lukken....

Maare ik ga weer in mijn meelees modus xp

Hier moet ik echt even op reageren.
Ik als vwo'er (tweetalig vwo'er nog wel) heb echt geen langere dagen dan mijn vriendin die vmbo doet.
Ook heeft een vwo'er het niet moeilijker dan een vmbo'er. Immers is voor iemand op het vmbo de les stof net zo 'uitdagend' als voor iemand op het vwo.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:10

Ik heb ook altijd alles met 2 vingers in mijn neus gedaan :+ Maar tegenwoordig is het gewoon al zo dat ze kennelijk het op de basisschool al druk hebben met huiswerk!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:42

Ik doe ook tweetalig vwo en alleen op de dagen dat ik tot half vier op school zit zou ik niet kunnen, we moeten twee keer tot half vier en dat is alleen omday we heel vaak het eerste uur vrij hebben.
Een 13 jarige kan net zo veel verantwoordelijkheid hebben als een 18 jarige.

hier thuis is altijd gezegd: zelf je huiswerk plannen en zorgen dat het af is, alleen als jet niet lukt kom je hierheen. En als ikk zodra ik een verzorgpony heb de ene onvoldoende na de andere heb dan is het exit verzorgpony.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:53

Ook ik zoek toch echt een minimaal 16+ ruiger/verzorgster, puur vanwege dat onze merrie nogal een dominante & onzekere merrie is, waarbij je dus heel stevig in je schoenen moet staan, en weet wat je doet! En ik niet weet dat een 13 jarige daar op reageert, en ik weet dat onze eigenwijze tante er mee aan de haal gaat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:00

We gaan nu toch niet vertellen dat er geen verschil is tussen een 13 jarige en een 18 jarige, want dat slaat nergens op.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:01

Wow wat een verhalen in dit topic. Na een zeer vervelende ervaring heb ik besloten nooit meer een verzorger oid te nemen. De verhalen die ik hier lees bevestigen mijn beeld. Ik doe het wel zelf en als ik minder tijd heb gooi ik ze het land op. Nog meer bokkers die het opgegeven hebben?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:34

sneeuwpop schreef:
We gaan nu toch niet vertellen dat er geen verschil is tussen een 13 jarige en een 18 jarige, want dat slaat nergens op.

Ik heb liever sommige 13jarige dan sommige 30+'ers ;)

Het ligt zo aan de persoon zelf :) Een voorzichtige 13-jarige past bij mij beter in het plaatje, dan een 30+'er die denkt dat ie alles weet en mijn pony wel even "aanpakt" met alle gevolgen vandien.

Het hangt echt van de persoon af. Blijf ik bij... Je hebt ook 18+'ers die geen gevaren zien bij wijze van... Leeftijd zegt niet altijd iets.

Het enige nadeel vind ik met het maken van afspraken, dat ouders er tussen zitten, dat vriendinnetjes kennelijk mee moeten of wat dan ook...(En aan de andere kant snap ik dat ook weer, omdat ze allee op stal kunnen zijn en dan is dat fijn.. maar ik zie dan ook meteen weer spoken :P)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:56

Ja hier! (Min of meer:-)) xxxxxx2000. Ben er onderhand zo zat van om tijd en energie te steken in de zogenaamde dames welke het met de waarheid niet zo nauw nemen. De zogenaamde "meisjes van 18+" die heel wat beleerd en gedaan hebben, maar er na de eerste keer werkelijk niks van bakten. Meisjes welke in de eerste instantie laaiend enthousiast zijn, maar twee dagen later een bericht sturen dat ze bij een ander paard gaan kijken en daarom de mijne niet meer willen doen. Zij die reageren en zogenaamd goed beslagen ten ijs komen en vervolgens niet eens op durven stappen.

Dat soort bijrijders kan ik werkelijk missen als kiespijn.