Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:21

Wwijk23 schreef:
kiki1976 schreef:
Lessen nemen is voor vele al te veel moeite lijkt het wel (tenzij jij die gaat betalen, uhhhh dacht het niet).
Ik had dat er ook bij staan in mijn advertentie:
Ik vraag geen bijdrage maar wil wel dat er les genomen word (deze kosten zijn voor je zelf).
Ik zie dat zelf niet als een bijdrage, maar als een investering in jezelf. Als ruiter zijnde word je daar ook beter van.

zoiets kan je toch eigenlijk pas vragen van iemand als je weet hoe iemand rijd ? aan de ene kant snap ik het wel hoor daar niet van. maar nu rij ik paarden voor mensen in , dit is dus mijn werk en heb men eigen paard. stel dat ik dit ooit allemaal van de hand doe en ik ga een paard zoeken om bij te rijden dan zou ik ook echt geen lessen willen nemen, tenzij het paard boven de Z loopt dan is het een ander verhaal. maar zoiets kan je toch pas beoordelen als je iemand ziet rijden. vooraf weet je nooit wat je in huis haalt dus misschien is het ook niet altijd een nodige eis.

Zie mijn post boven jouw post :)

Maar ik zette het wel bewust in. Ik heb een koudbloed en laten we eerlijk wezen daar komen geen Z ruiters op af. Tenminste ik ben ze nog nooit tegen gekomen.
Zelfs mensen die haar helemaal geweldig vonden maar afhaakte (zelfs nadat ze haar heerlijk gereden hadden) omdat het een kruising tinker is.....
Maar ben het verder wel met je eens hoor. Al kan het voor iemand die Z rijd ook geen kwaad om af en toe les te nemen.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:30

myk_en_shant schreef:
Daarom laat ik de mensen die ik langs laat komen ook gelijk rijden bij de kennismaking. Dan weet ik direct op wat voor niveau ze rijden en de waardeloze / niet eerlijke ruiters vallen direct door de mand.

Van daaruit ga ik verder kijken, kunnen ze na een paar keer onder begeleiding zichzelf redden of niet en hebben ze extra begeleiding nodig.
Hebben ze die extra begeleiding nodig in hoeverre is dit, van nul af of hoeft het niveau maar iets opgekrikt te worden.

Zodra ik dit beeld duidelijk heb, maak ik m'n beslissing.
Dáárnaast hanteer ik een maand proefperiode.

ja dit vind ik dus een heel goed en reëel systeem!

@anke sorry ik geef zelf les ik zou dan ook echt geen les nemen ook niet 1x per maand en ik denk met mij genoeg anderen. voor mij is dit nu niet van toepassing want ik heb genoeg werk dat tijd voor bijrijden er niet bij is haha maar denk dat er genoeg mensen met het zelfde werk als ik zijn die er misschien mee gestopt zijn maar het paardrijden missen. die ga je toch niet vragen een les te nemen denk dat je blij mag zijn als je zulke mensen als bijrijder kan krijgen ipv eisen te stellen. zoals de post hier boven vind ik dan ook een top systeem! zo zie je precies op wel niveau iemand daadwerkelijk rijd.

Caira

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:32

Volgens mij is het echt onmogelijk om er 1 te vinden. Ik heb 5 paarden, en 1 van mijn stalgenoot. Gratis begeleiding van een holistisch instructeur en er hoeft niet betaald te worden. Nou op 2 12 jarigen na geen enkele reactie...

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:34

@kiki1976

haha snap ik kruising tinker krijg je denk ik meer recreatieve ruiters op? losse teugel mensen hahaha lekker slenteren door de bossen :P.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:02

Ben ik niet met je eens. Ik geef zelf ook les, het is moeilijk om iemand te vinden die mij les kan geven op mijn niveau en aansluit bij mijn visie en stijl. Dat neemt niet weg dat les voor iedereen goed is. Het is alleen voor degenen die zelf een hoog niveau hebben, lastig om iemand te vinden die daarop kan aansluiten en les geeft wat meerwaarde heeft.
Bij Anky vond ik het heel leerzaam, was ook lang geleden dat ik dit vond.
Helaas kun je niet zomaar bij Anky lessen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:14

Nou, volgens mij vraag ik echt niet te veel. Ik wil alleen als mijn bijrijder daadwerkelijk stopt gewoon nu iemand die echt wedstrijden gaat rijden, en dan ook op korte termijn. Dus niet eerst maanden omlummelen. Nee, een B proef kan volgende maand en een parcours is m'n paard zo klaar voor, dus iemand met lef neemt het dier bij wijze van volgende week mee. Ik zeg dit nu wel even beetje hard, maar ik ben al 3.5 jaar met bijrijders bezig, en telkens wordt er beloofd dat ze wedstrijden gaan rijden, maar dat blijkt dan helemaal niet hun bedoeling, alleen gratis rijden. Zelfs les nemen wordt niet gedaan. Zeg je dat er niet buitengereden mag worden totdat ik paar keer meegeweest ben, dan doen ze het toch. Of als je zegt dat er even rustig aan gedaan moet worden omdat het paard met een dik been staat, dan stoppen ze direct want ze kunnen 3 dagen niet rijden (was overbelasting avn ineens van niets naar 6 dagen per week rijden en paard was niet kreupel, maar dat wil ik voorkomen natuurlijk)
Of ze willen het paard verhuisd hebben, nee dat doe ik ook niet. Dan stopt de bijrijder zeker en staat mijn paard op een voor mij niet prettige stal. Ik sta nu goed en dus blijft het paard daar staan, er is alles, compleet parcours, nooit de bak delen, verlichting, spoelplaats. Die binnenbak heb ik niet nodig.
Er zijn ook wel mensen wezen kijken die vonden dat ze eerst te veel tijd in training moesten stoppen van mijn paard voordat ze er mee op wedstrijd kunnen. Eh ja, ik heb er wel M2 mee gereden, maar die vorige bijrijders hebben het paard doods gemaakt op been en in de mond, dus zit beetje werk aan. Maar een B parcours kan en mag volgende week al hoor, dat kan mijn paard zo aan.
Of nog erger: de zandweg naar de stal toe was niet goed genoeg. Of ze beginnen de eerste keer al over andere dekens enz. Ik heb nu speciaal voor mijn bijrijder net een waterdichte deken gehaald zodat mijn paard gewoon minder haar kan krijgen. Stopt ze wel, dan gaat er uiteraard geen deken op en zit iemand in de winter met een harig paard in de sport, maar dat is niet anders. Mijn paard heeft zweetdeken, ongevoerde regendeken, 200 grams regendeken, 370 grams regendeken, en nog staldekens voor er evt. onder. Verder zijn alle zadels aanwezig, hoofdstellen en als het Z gehaald wordt ook stang en trens. Alleen geen slof (verboden te gebruiken). Dus daar hoeven ook geen eisen meer aan gesteld te worden. Alles is er. Neem les op een manege en je bent zo 50-60 euro per maand kwijt. Is dan beetje biks halen af en toe te veel gevraagd? Je rijdt immers wel gratis op een sportpaard. Dus ik hoop niet dat mijn bijrijder stopt, heeft even bedenktijd gevraagd. Maar anders moet ik dus weer op zoek.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:26

germie schreef:
Nou, volgens mij vraag ik echt niet te veel. Ik wil alleen als mijn bijrijder daadwerkelijk stopt gewoon nu iemand die echt wedstrijden gaat rijden, en dan ook op korte termijn. Dus niet eerst maanden omlummelen. Nee, een B proef kan volgende maand en een parcours is m'n paard zo klaar voor, dus iemand met lef neemt het dier bij wijze van volgende week mee. Ik zeg dit nu wel even beetje hard, maar ik ben al 3.5 jaar met bijrijders bezig, en telkens wordt er beloofd dat ze wedstrijden gaan rijden, maar dat blijkt dan helemaal niet hun bedoeling, alleen gratis rijden. Zelfs les nemen wordt niet gedaan. Zeg je dat er niet buitengereden mag worden totdat ik paar keer meegeweest ben, dan doen ze het toch. Of als je zegt dat er even rustig aan gedaan moet worden omdat het paard met een dik been staat, dan stoppen ze direct want ze kunnen 3 dagen niet rijden (was overbelasting avn ineens van niets naar 6 dagen per week rijden en paard was niet kreupel, maar dat wil ik voorkomen natuurlijk)
Of ze willen het paard verhuisd hebben, nee dat doe ik ook niet. Dan stopt de bijrijder zeker en staat mijn paard op een voor mij niet prettige stal. Ik sta nu goed en dus blijft het paard daar staan, er is alles, compleet parcours, nooit de bak delen, verlichting, spoelplaats. Die binnenbak heb ik niet nodig.
Er zijn ook wel mensen wezen kijken die vonden dat ze eerst te veel tijd in training moesten stoppen van mijn paard voordat ze er mee op wedstrijd kunnen. Eh ja, ik heb er wel M2 mee gereden, maar die vorige bijrijders hebben het paard doods gemaakt op been en in de mond, dus zit beetje werk aan. Maar een B parcours kan en mag volgende week al hoor, dat kan mijn paard zo aan.
Of nog erger: de zandweg naar de stal toe was niet goed genoeg. Of ze beginnen de eerste keer al over andere dekens enz. Ik heb nu speciaal voor mijn bijrijder net een waterdichte deken gehaald zodat mijn paard gewoon minder haar kan krijgen. Stopt ze wel, dan gaat er uiteraard geen deken op en zit iemand in de winter met een harig paard in de sport, maar dat is niet anders. Mijn paard heeft zweetdeken, ongevoerde regendeken, 200 grams regendeken, 370 grams regendeken, en nog staldekens voor er evt. onder. Verder zijn alle zadels aanwezig, hoofdstellen en als het Z gehaald wordt ook stang en trens. Alleen geen slof (verboden te gebruiken). Dus daar hoeven ook geen eisen meer aan gesteld te worden. Alles is er. Neem les op een manege en je bent zo 50-60 euro per maand kwijt. Is dan beetje biks halen af en toe te veel gevraagd? Je rijdt immers wel gratis op een sportpaard. Dus ik hoop niet dat mijn bijrijder stopt, heeft even bedenktijd gevraagd. Maar anders moet ik dus weer op zoek.

volgensmij ligt het echt aan de plek waar je woont,
Want ik heb geen paard om wedstrijden mee te rijden dus ik zoek mu eenamege waarbij ik gelijk de knhs start kaart aankan vragen (misschien eerst een f maar knhs is wel de wens)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:28

@germie waar woon je? Misschien weet ik nog iemand

KimW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:58

Jullie hebben echt veel geluk met bijrijders -O- :?

Ik zie ook vaak in advertenties staan dat ze 16 of 18+ moeten zijn. Misschien een stomme vraag, maar waarom is dat? Ik bedoel, er zijn toch ook genoeg meisjes van 14 of 15 die van kleins af aan al met paarden te maken hebben en er veel ervaring mee hebben. Iig dat is wat ik vaak zie. Veel meisjes van die leeftijd die een bijrijdpaard zoeken en dan hoor je elke keer als argument als je vraagt waarom ze na heel lang zoeken nog niets hebben gevonden "iedereen vraagt om iemand van 18+". Ik begrijp best dat men de nodige ervaring moet hebben, maar proberen kan toch geen kwaad?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:03

Germie, de bijrijders bij jou mogen blij zijn met zo'n kans. En wat doen ze, de gebruiken jou als voetenveeg.

Blijf duidelijke regels hanteren en laat je niet misbruiken.

Nog even terug komen over lessen nemen, ook ik ben een instructrice, wel dan niet op hoog niveau, maar ik weet absoluut waar ik mee bezig ben.
Qua rijden weet ik grotendeels wat m'n tekortkomingen zijn, lig er met rijden nu straks twee jaar eruit vanwege gezondheidsproblemen van mezelf, dus alles is wel behoorlijk roestig geworden.

Naast m'n gezondheidsredenen had ik te druk met lesgeven, maar als ik dit niet zou hebben dan had ik nu nog steeds zelf les genomen. Elke les van een goede instructrice leer je wat, blijf je stilstaan, dan wordt het tijd om naar een andere instructrice te kijken.
Ik zeg altijd, je bent met paardrijden nooit uitgeleerd, je leert altijd wel iets bij.
Zelfs Anky krijgt les en met dat betreft heeft ze haar strepen al verdient in de sport.

Dit is voor mij ook de reden dat bijrijders verplicht les moeten nemen. Al is het maar te n controle dat je op de goede weg zit.
En een extra paar ogen vanaf de grond, zijb zijn toch verdraaid makkelijk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:12

EskeGirl schreef:
Ik vind lessen niks raars, ga nu met een shetje aan de gang, en mag lessen nemen in grondwerk :)

Alleen als je bijvoorbeeld vraagt: les 2x per maand á 30 euro per keer en betaal ook nog 50-100 bijdrage, vind ik veel worden.
*kruipt weer onder meeleessteen*

Het is idd een hoop geld in de maand. Echter zijn de kosten van een paard hoog.
Als je ziet dat zo'n paard in pension staat voor 300 a 400 per maand staat, dan is 100,- heel netjes. En de lessen.....Kost veel geld, maar het tarief valt nog mee als je naar het uurloon kijkt. Hier moet de instructeur nog zat kosten vanaf halen.
Nogmaals paardrijden is gewoon duur.

Staat het paard goedkoop, dan is het al een ander verhaal.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:13

Kim mijn ervaring is dat de jongere bijrijders niet voldoende ruggengraat hebben.
Na een paar keer geweest te zijn, is de nieuwigheid eraf en dan wordt het een soort verplichting.
Dan krijg je snel dat ze geen zin hebben, en gaan dan wegblijven.

Daarnaast willen sommige mensen, waaronder ik niet hebben, dat jonge meisjes, met jonge paarden omgaan.
Mijn ruin is nu vier jaar, is een ontzettend knuffel van 1.56 m hoog, het liefst zit ie in je broekzak en dit probeert hij soms ook letterlijk.
Daarnaast is hij best lomp, zelf moet ik er niet aan denken, dat zo'n jong meisje geplet wordt door m'n grote lompe knuffelbeer.
Een ouder ervaren persoon vind ik dan voor mijn gevoel fijner.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:18

kiki1976 schreef:
Al kan het voor iemand die Z rijd ook geen kwaad om af en toe les te nemen.

Ook Z ruiters moeten blijven lessen, anders ga je echt steeds slechter rijden. Echter zal je op een paard wat niet in de sport loopt niet elke week moeten. Je hoeft immers geen grote veranderingen te maken waar je veel begeleiding bij nodig hebt.
In de sport kun (!) je het wel nodig hebben om door te groeien. Dan is het paard ook op dat niveau.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:22

KimW86 schreef:

Ik zie ook vaak in advertenties staan dat ze 16 of 18+ moeten zijn. Misschien een stomme vraag, maar waarom is dat? Ik bedoel, er zijn toch ook genoeg meisjes van 14 of 15 die van kleins af aan al met paarden te maken hebben en er veel ervaring mee hebben. Iig dat is wat ik vaak zie. Veel meisjes van die leeftijd die een bijrijdpaard zoeken en dan hoor je elke keer als argument als je vraagt waarom ze na heel lang zoeken nog niets hebben gevonden "iedereen vraagt om iemand van 18+". Ik begrijp best dat men de nodige ervaring moet hebben, maar proberen kan toch geen kwaad?

Puur omdat ik vind dat ik een 14/15 jarige niet de verantwoording wil/kan geven, en mijn paard niet het type is voor een meisje van 14/15. Ze is onzeker bij vreemde, maar heeft duidelijke leiding nodig. Geef je die niet dan neemt zij die.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen bij wie het wel kan, maar bij het grote gros niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:31

Mijn paard staat net onder Eelde. Ik hoop ook echt dat mijn bijrijder niet stopt.
Het gaat me dan nog niet eens om een hoog niveau, hoewel ik daar dus dan nu wel wat meer eisen aan ga stellen. Ik heb meiden gehad van 15-16 die zo van de manege kwamen (en ja, mijn paard is mak genoeg). Maar nu zit ik nog steeds met een stugge mond en slecht voor been vanwege het getrek. En les hadden ze niet nodig vonden ze. Eentje had stiekem een slof gebruikt waar ik achter kwam en er toen over loog. Ik verwacht wel openheid. Ik weet dat mijn paard met een goede ruiter zeker het Z kan halen, in het springen volgens de kenners zelfs vrij gemakkelijk (ik durf het zelf niet, daarom blijft het bij mij op B niveau), dus mag je daar geen eisen aan stellen?
Mijn paard heb ik wel eens uitgeleend gehad aan een manegeruiter die ik vertrouwde voor B wedstrijden. Nou, mijn paard sprong met hem foutloos over die 1m parcoursen zonder enige voorbereiding. Met die stalruiter sprong mijn paard de eerste keer over 1.35-1.40. Dat vertrouwen van mijn dier in iedere willekeurige ruiter wil ik niet kwijtraken. Dat dan mensen je paard als een 'sportobject' zien vind ik dus vervelend en wil ik zeker voorkomen. Tuurlijk is een paard een 'ding' om je sport mee uit te oefenen, maar het is een dier met gevoel en dus moet je er met respect mee omgaan. En als je dan een keer iets stukmaakt (en uiteraard vergoed), dan ben ik niet moeilijk. Daar kan iemand over meespreken, die was mijn zadel vergeten waarna mijn paard bedacht had dat het wel een lekker hapje was. Dus de zitting van het zadel was kapot gebeten. Dit is een heel duur geintje wat uiteindelijk betaald is door de WA-verzekering van de bijrijder, het kost namelijk 350-500 euro, afhankelijk van het merk en waar je het laat herstellen. Na herstel zag je er gelukkig niets meer van, zadel is naar Engeland teruggeweest voor herstel. Reden genoeg was dit voor mij om iemand weg te sturen. Of dat ze de kabel van de trailer vergeten en dus de boel over de grond sleept en daarna dus de verlichting het niet meer doet. Meld het en repareer het. Meld je het niet, dan ben ik inderdaad terecht boos.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:18

KimW86 schreef:

Heeft niet alleen met ervaring te maken.
Tis ook de ontwikkeling van de hersenen. Juist dat laatste gedeelte van de ontwikkeling is heel belangrijk als het gaat om te kunnen overzien wat er kan gaan gebeuren. Je hersens zijn pas klaar bij 23 jaar.
Dus een 14 jarige zal een situatie anders zien dan een 16 of 18 jarige. Als je jonger bent zie je minder gevaar, dit is nodig om te kunnen leren, want anders zou je niks durven ivm kans op vallen etc.
En ook de hormonen beginnen op te spelen waardoor je emotioneel best in de war kunt raken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:45

Ik heb met mijn 13 jarige verzorgster minder gedoe dan met die van 25+. Kan natuurlijk toeval zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:49

Opvoeding is ook een belangrijk deel. Echter blijft het een feit dat een 13 jarige anders denkt dan een 25 jarige

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:49

Ik vind dat ze zich beter aan afspraken houdt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:39

Leeftijd zegt niet altijd alles... Geloof me... Ik blijf mijn 30+er het lijpst vinden van allemaal :')

Ik twijfel nog steeds of ik wel met kids moet doorgaan... Als ze les willen nemen hebben ze een kei leuke pony die ook het leuk vind om met kids iets te doen... (Leuker dan met een volwassen iemand van wie die moet werken :'))

Ik was zelf ook 13... En heb zo lang lol gehad van dat paardje...Echt zo veel geleerd en dat gun ik iemand anders ook wel... Alleen vergeet ik dat niet alle kinderen zoals ik zelf waren. (Nu ook, 1 meisje wilde niet meer, hoort nu dat een ander meisje mag komen kijken, half ruzie en wil nu wel weer maar dan samen met een vriendinnetje en weet ik veel wat....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:24

*Komt even uit de meeleeshoek*, sneeuwpop, dat verschild ook een heleboel per persoon én het ligt ook aan de opvoeding. Zowel wat betreft het gevaren inzien als het emotionele. Want vooral dat laatste lijkt me echt niet leeftijdsgebonden. Verder is het bij de meeste mensen zo dat ze heerlijk rustig kunnen zijn bij de paarden. Maar 16/18 jarige zitten veel meer met vriendjes, uitgaan, examenjaren etc. dan een 13 jarige. Dus natuurlijk kan je dan plotseling niet meer kunnen, dat weet je nooit van te voren.

Ook wat Anke zegt, een 13 jarige kan je veel beter regels en gewoontes opleggen dan een 30+er. Immers hebben die mensen het al heel hun leven op hun manier gedaan, en dan is het lastig om dat zomaar te veranderen.

Persoonlijk zie ik ook heel veel verschil in bijv. het niveau op school. Mensen van het havo/vwo zijn over het algemeen serieuzer dan van het vmbo (soms ook havo). Dat wisselt natuurlijk ook per persoon, maar misschien een optie om ook wat te vragen (tijdens de kennismaking of ervoor) over het wat meer persoonlijke gedeelte van die persoon? Dan krijg je vanzelf een beter beeld van diegene als persoon.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:20

Anke schreef:
Als je iemand nodig hebt ivm bijv inrijden, ligt het anders.
Dat besteed je of uit en betaalt ervoor. Of zoekt iemand die kennis en ervaring heeft en het leuk vindt om te doen. Wederzijdse dienst.

Ook als diegene daarna het paard nog steeds volledig tot zijn /haar beschikking heeft en alles ermee mag doen alsof het 'eigen' is?

KimW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:57

Jullie hebben daar allemaal wel gelijk in. Vanuit mijn opzicht is het ook erg afhankelijk van de persoon zelf. Maar dat kun je niet weten als degene een pb stuurt of even belt. Ik lees dat sommige ook gewoon veel moeite hebben met 13-14-15 jarige. Maar een jaar kan veel verschil maken. Ik zie hoe erg mijn klasgenoten bijvoorbeeld zijn veranderd vergeleken met vorig jaar. Emotioneel gezien met name. Een 14 jarige neemt al veel meer verantwoordelijkheid en is veel zelfstandiger dan een 13 jarige. Mijn ervaring is dat ze zich (als ze willen) heel erg goed kunnen inzetten. Natuurlijk is niet iedereen zo. Maar dit is wat ik er van zie (zit zelf op (t)vwo+, dus heb niet veel ervaring met leeftijdsgenoten van vmbo of havo).

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:09

Ik vind nu wel dat er nu heel erg naar de ''achtergrond'' word gekeken, want nu gaan mensen vragen: Welk niveau doe je?'' En ja, ook ik doe vmbo. Maar als het om verantwoordelijkheid etc gaat, kunnen er heel veel naar vwo. Je hebt zat vwo leerlingen die helemaal niet verantwoordelijk zijn. Dus of het nou vmbo is of vwo, het gaat vooral om de opvoeding en de normen en waarden die het kind bij zijn gebracht. Want als je moest kiezen tussen iemand van 18 die nooit normen en waarden heeft mee gekregen, en alles stiekem achter de eigenaar zijn/haar rug doet, of een meisje van 13 die heel graag wilt leren en zich aan de afspraken houdt... Dan was ik toch echt voor de tweede gegaan. Kortom vind ik dat het verschilt van persoon tot persoon, want een 18-jarige kan net zo erg zijn als (Wat er door veel word beweerd) een 13-jarige.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:21

Geen appels met peren vergelijken.
Een goede 13 jarige vs een goede 18 jarige
want slechte verzorgsters zoekt niemand.