Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:04

Gelukkig val ik er niet onder, hahaha.
Maar dan nog is de zoektocht erg zwaar en moeilijk, tegenwoordig zijn de bijrijders nergens meer voor te porren. Alles moet op een presenteerblaadje voorgeschoteld worden ( zoals ik zei over op eigen kosten les nemen, dat ze dat niet willen, dat de eigenaar dat maar moet betalen).

Maar helaas werkt dat niet zo, de meeste eigenaren hebben al zoveel slechte / rotte appels getroffen, dat een nieuwe bijrijder zichzelf eerst moet bewijzen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:13

Snap ik ook wel hoor, ik vind blijven lessen ook niet meer dan normaal. Snap ook niet dat als je jaren bijvoorbeeld manegelessen hebt gehad, je zou willen stoppen met lessen als je een bijrijdpaard vind...Juist een kans om heel veel te leren lijkt mij.

Alleen als ik een advertentie zie in de trant van 'paard moet nog zadelmak gemaakt worden, verwacht daar hulp bij, hulp bij verzorging en klusjes en oja, 50 euro bijdrage....' dan krijg ik echt jeuk. Niet dat die mensen perse hier in het topic zitten hoor, maar ik zie toch met regelmatig nog een advertentie op de markt waar een paard gewoon duidelijk nog in- of doorgereden moet worden of bijvoorbeeld op (hoger) niveau gehouden moet worden tijdens zwangerschap oid dat ik echt denk van hallo....Je zoekt geen verzorger maar een ruiter/trainer...Hoe komt je erbij dat iemand dat goed gaat doen en er ook nog voor gaat betalen, daar zakt mij echt de broek van af zal ik maar zeggen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:19

Ik sta vol pension en het is gewoon rijden, niet trainen of wat dan ook, dan ben ik toch een gestoorde gek als ik er geld voor ga vragen? (Tenminste, dat zou ik van mezelf vinden :')) ik ben al lang blij als ik een leuk iemand heb...

Andere meisje die o zo vaak zou mogen, mag van der mams 1-2x per week.... dan zouden het dus 2 mensen worden... Niet de voorkeur... maar voor de pony zijn afwisseling misschien wel leuk :S

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:22

Die snap Ik Ook niet 0000. Vind het noet handog om een verzorgster te vragen voor zoirts belangrijks als inrijden/doorrijden. Heb er ooit ook 1 gezien die je mocht helpen met een veulen of jaarling en ook nog 50,- voor vroeg. Haha.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:25

Zoek je klanten 0000? :p Gezien je onderschrift?
Ik begrijp je idee hoor, maar ik denk dat er weinig gebruik zouden maken van zo'n constructie. Het geeft mij iig het gevoel dat ik niet meer kan beslissen over mijn eigen paard.
Toevallig heb ik een onbeleerde staan waar ik iemand voor zoek. Ben op dit moment bezig om haar te beleren, maar helemaal alleen gaat 'm dat niet worden. Dus zoek ik er iemand voor. Wil overigens ook niet zeggen dat een ander zijn nek mag gaan breken, want daarvoor wordt ze gewoon weggebracht naar een stal.
Jouw idee dat iemand dan je paard 'traint' en er ook nog voor betaald, snap ik wel, maar ik denk dat het ook vaak iets genuanceerder ligt. In mijn geval werkt het iig niet zo, want ik blijf juist zelf rijden/longeren zodat het paard naar mijn hand blijft staan. Écht fijne ruiters die je paard wat kunnen leren heb ik hier nog niet gehad. Het is vooral zelf veel investeren en hopelijk betaald dat zich terug.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:34

Blijkbaar ben jij één van de weinige die les nemen normaal vind, vaak rijden de meesten nog steeds op de manege en willen de extra kosten van deze lessen niet betalen.
Maar dan heb ik zoiets, reageer dan ook niet op m'n advertentie.
Maar goed, je merkt denk ik wel, dat dit bij mij erg hoog zit.

Heb al verschillende reacties op m'n advertentie gehad en degene die de juiste leeftijd hebben, vallen bijna allemaal over die lessen, gggrrrr.

De andere die reageren zijn te jong en te onervaren, maar wel groot woord hebben dat ze in de gevorderde les rijden op de manege en dat drukke/ wilde paarden geen probleem is. Ja, ja moet ik geloven.

Ja ook ik kom regelmatig advertenties tegen waar ik even van achter m'n oren ga krabben.
Kwam laatst één tegen die zocht iemand die grootste deel van de zorg en rijden over moest nemen, ook nog les nemen en elke maand nog 100 euro neertellen.
Dan denk je echt van WTF.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:37

Ik snap ook niet waarom mensen geen lessen willen nemen hoor, wil ik ook, leer er zelf van en ik leer get paard goed kennen. Maar nu rijd ik ook niet meer op de manege, maar toen ik dat wel deed betaalde ik de extra lessen zelf van mijn bijbaantje :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:37

Als je iemand nodig hebt ivm bijv inrijden, ligt het anders.
Dat besteed je of uit en betaalt ervoor. Of zoekt iemand die kennis en ervaring heeft en het leuk vindt om te doen. Wederzijdse dienst.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:40

Blijkbaar is het in mijn regio niet normaal dat je lessen moet nemen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:40

0000 schreef:
Anke schreef:
Dan kun je hem net zo goed verkopen en voor die keer in het weekend eentje ergens huren, toch? Of in bruikleen geven met de afspraak dat je 1x/week nog zelf mag komen rijden. Lijkt me veel fijner voor de beurs.

Bijrijder worden van je eigen paard...ik vind het hilarisch!
Alhoewel, als ik dan niet meer de kosten en lasten heb, alleen de lusten van het rijden. Zie ik het wel zitten!
Maar zoals hier boven omschreven, denk dat er maar een handje vol geinteresseerd in is.
Voor groene of probleempaarden kan dat een tijdelijk uitkomst bieden.

Een vd redenen dat ik geen bijrijder meer zoek zijn de vele absurde reacties, zoals oa:
"Je kunt hem op een luxe stalling hier in de buurt zetten, 300,- en de hoefsmid en dierenartsrekening mail ik je wel door. Rijd ik je paard wel voor je"

Tja, wat is het verschil tussen paard op normaal pension, door de week laten rijden door de bijrijder en in het weekend zelf gaan, of paard op pension waar de mogelijkheid is dat ie gereden wordt door de week en zelf in het weekend gaan rijden? Ik bedoel, zoals jij het nu stelt zouden de mensen die hier bijvoorbeeld wegens studie en geen tijd door de week, of dan nog erger, wegens een lichamelijk probleem bij henzelf, een bijrijder zoeken, sowieso hun paard beter kunnen verkopen...Vind ik niks hilarisch aan, ik snap best dat die mensen graag in het weekend lekker gaan ontspannen met hun eigen paard ook al zijn ze door de week druk met de studie.
Alleen waarom dan niet voor vrijwel hetzelfde geld het paard goed laten rijden op een plek waar je weet dat alles voor je geregeld wordt, in plaats van een bijrijder erop waarvan je maar moet hopen dat het allemaal goed blijft gaan, ze blijven komen en je paard ook nog een beetje leuk te rijden blijft? Verschil is dat je in de laatste situatie een ruiter uit kunt zoeken die bij je paard past en je dan ook nog vaste afspraken kunt maken over hoe en hoe vaak die gereden wordt en je in bijvoorbeeld je vakantie gewoon kunt zeggen 'deze week rijd ik'. Een (al dan niet betalende) bijrijder kan je nauwelijks verplichtingen opleggen (zeker de schoolgaande niet, toetsweek = druk, dagen weg met school = druk, etc) en je hebt nooit de garantie dat ze blijven komen en je moet maar afwachten of ze ook nog kunnen rijden...Ik snap echt niet wat er zo grappig is aan dat idee. Eerlijk niet.

Ik heb anders 2 verzorgponys waar ik 3 x per week (soms 4 x om te groomen voor de eigenaresse als ze gaat crossen) heenga soms nog een of twee van de andere paarden van de eigenaresse doe en altijd ga.
Ik hou me aan de afspraken en natuurlijk doe ik wel eens wat fout, niemand is perfect maar ik zet me wel 100% in voor de ponys en de eigenaresse.
En ik vind dat als je een bijrijder hebt dat die zich gewoon aan de eigenaars regels moet houden.
En als bijrijder moet je sowieso plannen.
Dus waarom dat extra huiswerk niet gelijk maken, dan heb je de dagen dat je naar je verzorgpony gaat genoeg tijd.
En leren moet volgensmij sowieso ver van te voren.
Dus dan kan je tijdens toetsweek juist ( lukt mij altijd perfect lekker vroeg uit naar huis en dan naar verzorgpony en als je thuis komt alles nog een x doorleren)
Al de verhalen die ik hoor...volgensmij zijn sommige bijrijders gewoon lui (niet aanvallend ;) )
Zadel invetten is toch zo gepiept?
Doe ik gewoon uit mezelf ookal rij ik de ponys nooit.
En over de bijdrage (altijd haha) 50 euro is wel redelijk, behalve als het gaat om stal uitmesten en borstelen.
(Ik start niet weer de bijdrage discussie!! :D )
en les tja... het lijkt mij dat je graag naar het desbetreffende paard wil groeien.
Samen een band krijgen, ik vind lessen wel normaal maar soms zijn de kosten zo hoog voor les (50 euri per x :x ) dat het itt we heel duur wordt.
Maar bij normale kosten is het juist goed om les te nemen!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:44

50 euro per keer, wow. Voor dat bedrag wil ik les hebben van Anky.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:44

Ik zou het eigenlijk alleen maar fijn vinden als ik bij iemand zou mogen gaan lessen met mijn bijrijdpaard.
Voor de eigenaar een bevestiging dat je het serieus neemt, en zelf wordt je er ook alleen maar beter van.
Dan vind ik het wel weer een verschil of je 30, of 60 euro voor een les neer moet leggen. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:46

Nope, geen klanten, heb genoeg te rijden. Oprechte verbazing.
Overigens les ik ook gewoon met paarden die niet van mijzelf zijn hoor. Leer net zoveel van les op een ander zijn paard als op mijn eigen beestje. Staat imo verder ook redelijk los van t rijden ervan. Leskosten heb ik toch wel, neem dan alleen de ene week n ander paard mee...

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:50

Ik zou graag les willen op mijn verzorgpony maar ze is te klein voor mij, en dan ga ik er voor geen goud op zitten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:58

Ik vind lessen niks raars, ga nu met een shetje aan de gang, en mag lessen nemen in grondwerk :)

Alleen als je bijvoorbeeld vraagt: les 2x per maand á 30 euro per keer en betaal ook nog 50-100 bijdrage, vind ik veel worden.
*kruipt weer onder meeleessteen*

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:06

EskeGirl schreef:
Ik vind lessen niks raars, ga nu met een shetje aan de gang, en mag lessen nemen in grondwerk :)

Alleen als je bijvoorbeeld vraagt: les 2x per maand á 30 euro per keer en betaal ook nog 50-100 bijdrage, vind ik veel worden.
*kruipt weer onder meeleessteen*

*gaat naast je zitten onder meeleessteen ;) )

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:11

Dan wordt het idd een flink bedrag. Dan kun je nog beter een paard leasen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:11

Denk dat een max van 100,-/maand voor 2/3 x per week.
Ach....ik vroeg toen 25,-/maand toen ik zwanger was. Gewoon om de hoefijzerkosten eruit te hebben. Dat was extra als ze gereden werd. Heb er toen twee hier gehad, beiden niks geworden. Eentje met M2 niveau die zichzelf totaal niet aan het paard wilde aanpassen, reed erop alsof het een machine was. De anders laag niveau, wel fijn. Echter lagen haar prioriteiten anders... Veel tijd en energie in gestopt. Toen helemaal geen zin meer om nog een bijrijder te proberen. Paard lekker een klein jaartje stilgestaan. Veel fijner dan frustratie, ergernis en irritatie.
Ik zet liever mijn eigen knoppen erop, dan dat een of andere trainer dat doet.
Heb een hekel aan sporenrijders, elke pas drijven.
Zo een onzin, stompen het paard af!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:33

Lessen nemen is voor vele al te veel moeite lijkt het wel (tenzij jij die gaat betalen, uhhhh dacht het niet).
Ik had dat er ook bij staan in mijn advertentie:
Ik vraag geen bijdrage maar wil wel dat er les genomen word (deze kosten zijn voor je zelf).
Ik zie dat zelf niet als een bijdrage, maar als een investering in jezelf. Als ruiter zijnde word je daar ook beter van.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:45

kiki1976 schreef:
Lessen nemen is voor vele al te veel moeite lijkt het wel (tenzij jij die gaat betalen, uhhhh dacht het niet).
Ik vraag geen bijdrage maar wil wel dat er les genomen word (deze kosten zijn voor je zelf).
Ik zie dat zelf niet als een bijdrage, maar als een investering in jezelf. Als ruiter zijnde word je daar ook beter van.

Dit kan ik alleen maar beamen, zie mijn eerdere posts.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:50

Ze zoeken vaak een bijrijdpaard omdat ze daar meer van en mee kunnen leren.
Echter als je geen les neemt, kun je ook net zo goed op een manege rond blijven hobbelen.
Mijn ervaring is 'bijrijdpaard' om goedkoper en liefst zelfs kostenloos te kunnen rijden.
Daarom heen wordt dan een mooi verhaal verzonnen, zodat je er als eigenaar intrapt.
Hier wordt de eerste maanden niet of nauwelijks gereden.
Zo haal ik de rotte appels eruit.
Heb nu een fijne verzorgster, daar wil ik er wel nog eentje van.
Ze is pas 13, maar heel betrokken en betrouwbaar.
Vandaag is ze met mijn KWPNer naar de rijdhal gegaan.
Alles geheel zelfstandig en ik vertrouw haar daarin.
Ze moet de 300 meter ernaast lopen en pas in de bak opstappen.
Ik vond haar ook erg jong, echter liggen bepaalde kenmerken niet aan een leeftijd vast.
Communiceert goed, houdt zich aan afspraken en volgt mijn instructies op.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:55

Hahah mijn eerdere posts ook

Zag net ook weer een advertentie waarvan m'n mond open viel.
Bijdrage, complete verzorging overnemen (mesten voeren, alles)lessen, en zoveel mogelijk dagen.
Ik denk dan..... waarom laten betalen als je zelf er de tijd niet voor hebt? Ik denk dat je blij moet wezen dat je iemand kan vinden die alles voor je wilt doen.

Hier nog blij met m'n bijrijder. Ideaal, ze kent Bo al veel langer. Rijd haar maatje al ruim 2 jaar.... Lest niet met Bo omdat ze al met haar maatje lest. Nu vind ik dat helemaal niet erg in dit geval. Ik weet hoe ze rijd. En mocht ze een keer tegen een probleem aanlopen, dan is ze wijs genoeg om Bo dan eens mee naar les te nemen.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:57

kiki1976 schreef:

zoiets kan je toch eigenlijk pas vragen van iemand als je weet hoe iemand rijd ? aan de ene kant snap ik het wel hoor daar niet van. maar nu rij ik paarden voor mensen in , dit is dus mijn werk en heb men eigen paard. stel dat ik dit ooit allemaal van de hand doe en ik ga een paard zoeken om bij te rijden dan zou ik ook echt geen lessen willen nemen, tenzij het paard boven de Z loopt dan is het een ander verhaal. maar zoiets kan je toch pas beoordelen als je iemand ziet rijden. vooraf weet je nooit wat je in huis haalt dus misschien is het ook niet altijd een nodige eis.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:02

Klopt....echter is zelfs voor topruiters een minimum van 1 les per maand.
Al is het maar even om jezelf weer een spiegel voor te houden.
Ik wil wel een lesgever die een hoger niveau beheerst dan mijzelf.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:14

Daarom laat ik de mensen die ik langs laat komen ook gelijk rijden bij de kennismaking. Dan weet ik direct op wat voor niveau ze rijden en de waardeloze / niet eerlijke ruiters vallen direct door de mand.

Van daaruit ga ik verder kijken, kunnen ze na een paar keer onder begeleiding zichzelf redden of niet en hebben ze extra begeleiding nodig.
Hebben ze die extra begeleiding nodig in hoeverre is dit, van nul af of hoeft het niveau maar iets opgekrikt te worden.

Zodra ik dit beeld duidelijk heb, maak ik m'n beslissing.
Dáárnaast hanteer ik een maand proefperiode.