Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koos2015

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:43

Ik ga er vanuit dat de meeste paarden wel vaker aan een bacterie/schimmel/virus worden blootgesteld doordat ze bv. op buitenrit of wedstrijd gaan. Of door nieuwe pensionklanten. Zou daar niet te moeilijk over doen. Ander verhaal als er een dodelijk virus heerst natuurlijk.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:00

Plukje schreef:
Bleh, ik heb er echt een beetje de balen van!

Ik lijk mensen aan te trekken die bang zijn. Mijn merrie is voor haar jonge leeftijd echt superbraaf, maar ze heeft wel looplust en dat betekent dat je de eerste 10 minuten bezig bent om tempocontrole te krijgen. Ze draaft boven tempo, maar rent niet weg, bokt niet, springt niet weg en is heel makkelijk naar stap te krijgen. Als je vervolgens weer aandraaft gaat ze weer net zo vlug.
Als je 10 minuten lang voltes blijft draaien en overgangen gaat rijden, dan is het ook echt helemaal over. Maar als je die eerste 10 minuten verkrampt vast gaat houden, dan bereik je niets.

Al die meiden hebben de mooiste verhalen over jonge, bokkende en steigerende paarden waar ze op hebben gezeten en dan denk ik: dan is mijn paard een eitje. Puntje bij paaltje is het dan alweer wat jaar geleden, zijn ze wat ouder en wat voorzichtiger geworden enz enz enz.

Het is enorm frustrerend dat ik zelf door twee operaties aan mijn rug nauwelijks kan rijden op het moment. Paard blijft dus looplust houden omdat ze te weinig gereden wordt. Ze staat wel de hele dag op het land (met jonge paarden, dus er wordt een hoop gerend), aan de longeerlijn heeft ze die looplust niet. Ze vindt rijden gewoon erg leuk!

Het is jammer dat ik net te ver weg woon, anders leek het me een erg leuke uitdaging. :)

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:43

Maar ze zegt dus dat eigenlijk geen uitdaging is, omdat ze alleen maar 10 minuutjes voorwaarts is...thats it!

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:49

Naja, het is maar net hoe je het bekijkt. :) Ik zie het bij elk paard dat ik rijd als uitdaging om als combinatie zo fijn mogelijk rond te kunnen rijden. En dat kan met een paard zijn dat juist vrij lastig te rijden is, of een paard dat juist weer makkelijk te rijden is, maar waar je toch alles wat mogelijk is uit wilt halen om fijn te kunnen rijden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:58

Mag je je hier ook melden als je een bijrijdpaard zoekt? Of moet ik dan in de meeleesmodus? :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:24

Century schreef:
Mag je je hier ook melden als je een bijrijdpaard zoekt? Of moet ik dan in de meeleesmodus? :)

Hier in de meeleesmodus....daar is namelijk het andere topic voor! :(:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:25

Oeh, het andere topic? Waar? :)
En bedankt voor je reactie, zal jullie hier dan niet langer storen :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:54

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:06

Dank je wel! Moet beter zoeken :o

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:57

Ow... als iemand zegt "ik blijf eigenlijk liever op die en die stal rijden"... dan willen ze wel jouw pony op jouw stal rijden...

Was er eigenlijk half vanuit gegaan dat ze zelf verder aan het kijken was daar aangezien er daar zo'n 40 nieuwe stallen bijkomen :')

Communicatie blijft moeilijk...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:07

Even nieuwsgierig hier. Ik zie toch wel met regelmaat mensen langskomen die eigenlijk niet zozeer een bijrijder zoeken, maar iemand die hun paard traint/in beweging houdt. Serieus tijdgebrek, zelf geblesseerd, paard met lichamelijke issues...Vervolgens blijkt het heel lastig om daar iemand voor te vinden...Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo vreemd en ik denk echt dat sommige mensen toch wel hoge verwachtingen hebben van een (potentiële) bijrijder...Natuurlijk zitten er hier en daar superfijne ruiters tussen maar (hier in de omgeving, NB/Limburg) hebben die doorgaans echt genoeg keuze en zijn dat ook vaak de mensen die lang voor eenzelfde eigenaar blijven rijden.

Hebben jullie (maakt niet uit wie zich aangesproken voelt) wel eens overwogen het paard dan elders te stallen en te laten trainen en zelf als het ware de bijrijder te worden? Stel, je kan toch alleen maar het weekend rijden ivm studie. Dan is het (imo) ook een optie om je paard net wat verder weg te stallen bij iemand die hem heel fijn doorrijdt...je hoeft je de hele week geen zorgen te maken over aandacht, verzorging, training en je kan op de momenten dat je wel tijd hebt lekker zelf rijden én je paard leert in de tussentijd nog wat bij.
Let wel, ik heb het niet over een hele dure trainingsstal, maar over mensen die (wat ik zelf ook weleens doe) voor een echt leuke prijs gewoon rustig je paard opleiden. Kost je nauwelijks meer dan een beetje nette pensionstalling en je bent van alle zorgen af...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:26

Dan kun je hem net zo goed verkopen en voor die keer in het weekend eentje ergens huren, toch? Of in bruikleen geven met de afspraak dat je 1x/week nog zelf mag komen rijden. Lijkt me veel fijner voor de beurs.

Bijrijder worden van je eigen paard...ik vind het hilarisch!
Alhoewel, als ik dan niet meer de kosten en lasten heb, alleen de lusten van het rijden. Zie ik het wel zitten!
Maar zoals hier boven omschreven, denk dat er maar een handje vol geinteresseerd in is.
Voor groene of probleempaarden kan dat een tijdelijk uitkomst bieden.

Een vd redenen dat ik geen bijrijder meer zoek zijn de vele absurde reacties, zoals oa:
"Je kunt hem op een luxe stalling hier in de buurt zetten, 300,- en de hoefsmid en dierenartsrekening mail ik je wel door. Rijd ik je paard wel voor je"

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:29

0000 als jij de portemonnee voor ons trekt, willen een aantal dit best doen.
Maar heb je wel enig idee wat je dit gaat kosten per maand, veel geld.

Dan zoek ik wel even verder, zit nu voor mijzelf te denken om m'n ruintje in de lease te zetten voor een aantal dagen per week. Misschien dat ik dan iemand vind.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:35

Zo erg heb ik nog niet gehad, maar wel van dan komt hij hier op stal en dan ga ik hem trainen voor wedstrijden.

Eeeeuuuuhhhh, ten eerste vind ik dat ( toen ik deze reactie kreeg was m'n ruintje drie en net een maandje of drie onder de man) zo'n jonkie niet in de wedstrijdring hoort.

Ten tweede dacht ze lekker goedkoop aan een wedstrijd paard te komen.

Nou dat dacht ik dus even van niet. Geen verhuizing en geen startkaart voor z'n vijfde jaar.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:57

Mijn paard hoeft alleen maar rond te hobbelen ;) Dus voor mij niet van toepassing, zou hem alleen ongelukkig maken daarmee! Staat expres al volpension en heb echt geen hoge verwachtingen van bijrijders, alleen dat ze hem niet in zijn mond zitten en weten hoe ze moeten rijden (niet rukken/trekken/schoppen)... Maar mijn pony is lui en verwend :p En hier in de buurt mis ik echt de juiste mensen... (En ook omdat ik geen advertentie meer wil gaan zetten... gewoon via via iemand.... heb per ongeluk mijn verzorgster weggegeven :') (Ze reed hem zo super, maar kreeg een voor haar zo veel leuker aanbod dan mijn luie verwende pony te rijden, dus mjah... de eigenaresse van het nieuwe paard, rijdt nu zo lang op mijn pony en daarna... Daarvoor zoek ik nu)..

Voor mij zijn trainingstallen mensen die de paarden als een nummer behandelen en te vaak rampverhalen gehoord. Dan zet ik op mijn pony toch echt liever een kind.... + ik heb mijn paard liever in een wei dan in een stapmolen en de manier van omgaan met paarden is zo verschillend. + Geen vertrouwen in mensen die "trainers" zijn... Dus geen optie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:14

Ik moet mogelijk ook weer op zoek naar een bijrijder, snifsnif :(
Dus dan kan er weer iemand een paard uit gaan brengen. Ik wil juist geen kind (slechte ervaringen mee), maar echt iemand die het paard gaat uitbrengen.

Elders stallen vind ik geen optie. Ik kon mijn paard tegen kostprijs stallen bij een stalruiter van een internationale springruiter vanwege het springtalent van mijn paard. Dat niet gedaan, omdat mijn paard dan 2 uur van huis zou komen te staan.
En de kosten spelen ook mee. Nu betaal ik gewoon stalgeld (bijrijder betaalt niets, alleen beetje biks of hoefsmid af en toe).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:29

Ik heb een ander doel, maar heb jij niet het vreselijke "ik kan rijden" = hoe harder ze het roepen, hoe erger het soms is? :+

Want dat is mijn ervaring, de mensen zeggen "ik hobbel maar wat/doe mijn best" rijden netter/beter dan de mensen die zeggen "ik kan rijden" :S

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:23

Dat klopt lianne, heb nu al verschillende reacties gehad van meiden, die allemaal claimen dat ze geen probleem hebben met bokken, steigeren etc. Terwijl ze nog niet eens simpele vragen kunnen beantwoorden over hoe ze een paard in balans kunnen rijden. En hoe ze moeten sturen. Dan nodig ik ze niet eens uit.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:54

Vandaar dus dat ik voor kindjes ga, die les willen nemen :) Past beter bij het plaatje wat ik zoek... En geeft mij denk ik minder drama... (Hoop ik...)

Ik blijf erbij dat ik eigenlijk alles op wil geven :')

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:24

0000 schreef:
Even nieuwsgierig hier. Ik zie toch wel met regelmaat mensen langskomen die eigenlijk niet zozeer een bijrijder zoeken, maar iemand die hun paard traint/in beweging houdt. Serieus tijdgebrek, zelf geblesseerd, paard met lichamelijke issues...Vervolgens blijkt het heel lastig om daar iemand voor te vinden...Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo vreemd en ik denk echt dat sommige mensen toch wel hoge verwachtingen hebben van een (potentiële) bijrijder...Natuurlijk zitten er hier en daar superfijne ruiters tussen maar (hier in de omgeving, NB/Limburg) hebben die doorgaans echt genoeg keuze en zijn dat ook vaak de mensen die lang voor eenzelfde eigenaar blijven rijden.

Hebben jullie (maakt niet uit wie zich aangesproken voelt) wel eens overwogen het paard dan elders te stallen en te laten trainen en zelf als het ware de bijrijder te worden? Stel, je kan toch alleen maar het weekend rijden ivm studie. Dan is het (imo) ook een optie om je paard net wat verder weg te stallen bij iemand die hem heel fijn doorrijdt...je hoeft je de hele week geen zorgen te maken over aandacht, verzorging, training en je kan op de momenten dat je wel tijd hebt lekker zelf rijden én je paard leert in de tussentijd nog wat bij.
Let wel, ik heb het niet over een hele dure trainingsstal, maar over mensen die (wat ik zelf ook weleens doe) voor een echt leuke prijs gewoon rustig je paard opleiden. Kost je nauwelijks meer dan een beetje nette pensionstalling en je bent van alle zorgen af...

hoeft idd niet duur te zijn en is vaak beter voor het paard. maar de mensen met eigen paard zoeken liever een bijrijder die bijdraagt in de kosten ipv dat ze zelf bij moeten leggen. en dan moeten ze ook nog van alles kunnen die bijrijders. (dit telt trouwens niet voor iedereen hier hoor!!)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:27

Helaas zie je dat vaak... Toen ik voor de gein zelf aan het kijken was omdat ik 100 km verder dan mijn pony woonde en ik zocht iets, toen was het vaak eerst de bedragen rond en dan kon je komen kijken :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:35

Ik zou mijn paard ook niet gratis ter beschikking stellen.
Wil je de lusten, dan ook de lasten. Hetzij via bijdrage van geld of dmv taken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:44

Anke schreef:
Dan kun je hem net zo goed verkopen en voor die keer in het weekend eentje ergens huren, toch? Of in bruikleen geven met de afspraak dat je 1x/week nog zelf mag komen rijden. Lijkt me veel fijner voor de beurs.

Bijrijder worden van je eigen paard...ik vind het hilarisch!
Alhoewel, als ik dan niet meer de kosten en lasten heb, alleen de lusten van het rijden. Zie ik het wel zitten!
Maar zoals hier boven omschreven, denk dat er maar een handje vol geinteresseerd in is.
Voor groene of probleempaarden kan dat een tijdelijk uitkomst bieden.

Een vd redenen dat ik geen bijrijder meer zoek zijn de vele absurde reacties, zoals oa:
"Je kunt hem op een luxe stalling hier in de buurt zetten, 300,- en de hoefsmid en dierenartsrekening mail ik je wel door. Rijd ik je paard wel voor je"

Tja, wat is het verschil tussen paard op normaal pension, door de week laten rijden door de bijrijder en in het weekend zelf gaan, of paard op pension waar de mogelijkheid is dat ie gereden wordt door de week en zelf in het weekend gaan rijden? Ik bedoel, zoals jij het nu stelt zouden de mensen die hier bijvoorbeeld wegens studie en geen tijd door de week, of dan nog erger, wegens een lichamelijk probleem bij henzelf, een bijrijder zoeken, sowieso hun paard beter kunnen verkopen...Vind ik niks hilarisch aan, ik snap best dat die mensen graag in het weekend lekker gaan ontspannen met hun eigen paard ook al zijn ze door de week druk met de studie.
Alleen waarom dan niet voor vrijwel hetzelfde geld het paard goed laten rijden op een plek waar je weet dat alles voor je geregeld wordt, in plaats van een bijrijder erop waarvan je maar moet hopen dat het allemaal goed blijft gaan, ze blijven komen en je paard ook nog een beetje leuk te rijden blijft? Verschil is dat je in de laatste situatie een ruiter uit kunt zoeken die bij je paard past en je dan ook nog vaste afspraken kunt maken over hoe en hoe vaak die gereden wordt en je in bijvoorbeeld je vakantie gewoon kunt zeggen 'deze week rijd ik'. Een (al dan niet betalende) bijrijder kan je nauwelijks verplichtingen opleggen (zeker de schoolgaande niet, toetsweek = druk, dagen weg met school = druk, etc) en je hebt nooit de garantie dat ze blijven komen en je moet maar afwachten of ze ook nog kunnen rijden...Ik snap echt niet wat er zo grappig is aan dat idee. Eerlijk niet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:45

Op dit moment zou ik allang blij zijn met iemand die 16+ is, vriendelijk rijd en enigszins in zichzelf zou willen investeren dmv les nemen op eigen kosten.
Van mij part neemt ze clubles, als er maar les genomen wordt.

Maar dit vind ik niet eens, ja als ik hun les ga betalen, daar pas ik voor.
Heb zelf al het geld zelf nodig, dan ga ik niet voor een ander betalen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:49

Maar bij jou bijvoorbeeld, gaat het om twee/driemaal per week. Dan val je wat mij betreft dus al niet over de mensen waar ik het over heb...Ik bedoel echt degenen waar uit het hele verhaal gewoon duidelijk naar voren komt dat ze iemand zoeken die het paard vrijwel volledig traint. Ofwel omdat paard zo-en-zo gereden moet worden wegens lichamelijk ongemakken, ofwel omdat ze zelf (al dan niet tijdelijk) helemaal niet in staat zijn te rijden etc. Dat verschil valt mij gewoon op, mensen die gewoon een ruiter zoeken die de volledige training op zich neemt, enorm veel eisen stellen en dan ook nog een vergoeding verwachten soms. Je paard aanbieden aan iemand om een paar keer per week lekker mee te rijden, eventueel zelfs onder begeleiding, vind ik toch wel iets heel anders, eigenlijk. (en in dit verhaal een stuk realistischer)