bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:01

Nog even een edit op mijn vorige post: even ter nuancering: ik probeer duidelijk te maken dat bijrijders niet per definitie altijd nog veel moeten leren en niet kunnen rijden. Ik zelf rijd al jaren bij, heb ook een eigen paard gehad (waar ik ook veel van geleerd heb). Ik ben geen topruiter, rijd geen wedstrijden, ben gewoon een recreatieve ruiter die het puur voor de ontspanning en het plezier doet. Maar heb in de loop der jaren wel veel rij-ervaring opgedaan. En zo zijn er meerdere bijrijders als ik ;-). Daarnaast is het ook niet per definitie zo dat paardeneigenaren zelf altijd de sterren van de hemel rijden, daar zit toch ook een niveauverschil in?

Daarnaast is het denk ik gewoon een kwestie van vraag en aanbod:
De ene eigenaar wil er een bijdrage voor, daar komt een bijrijder op af die die bijdrage wil (en kan) betalen.
De andere eigenaar wil er geen bijdrage voor, daar komt dan weer een bijrijder op af die niet wil (of kan) betalen.

MamboBeach

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:14

Ik denk ook niet dat paardeneigenaren zichzelf beter vinden rijden dan de verzorgers. Wat er juist bedoeld wordt is dat er vaak veel beloofd wordt als iemand je paard wil verzorgen en er uiteindelijk niets of weinig van terecht komt. Dat is dan heel jammer. Of alleen maar de lusten en niet de lasten. Alleen maar rijden en lol maken en geen stal uitmesten bijvoorbeeld, als dat nodig is. Tja, die dingen horen er ook bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:00

Ik heb de afgelopen 3 jaar ook bijgereden terwijl ik ook zelf paarden heb. Ook daar ging het met gesloten beurs, de eigenaar had niet genoeg tijd om de jonge Paarden goed door te rijden en ik kon zo weer eens lekker op concours.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:21

laetitia schreef:
superwoman schreef:
Hihi, daar heb je gelijk in!
Regelmatig de eigendunk dat ze het paard "beter" maken is helemaal iets waar ik van van stoel van val (van het ongeloof en van het lachen dus) :Y)

Ik denk dat je het met deze opmerking ook over mijn posts hebt, en ik moet eigenlijk lachen om jouw arrogantie ;-).
In jouw referentiekader kunnen bijrijders niet fatsoenlijk rijden én zeker geen paard doorrijden. Toch vreemd dat ik nu een groen paard aangeboden heb gekregen, juist om door te rijden :(:) . En natuurlijk rijd ik niet perfect, ik ben geen Anky of andere Grand Prix ruiter, maar ik kan het paard wel tot een bepaald niveau trainen. Ben sinds kort bezig en paardje was in het begin behoorlijk onstuimig en heel erg stijf, inmiddels loopt ze in een regelmatig tempo, over de rug én kan ze steeds meer lengtebuiging aan. Zal haar echt niet tot een hoog niveau kunnen rijden, maar een begin kan ik zeker maken...

Nee, toevallig niet aan jouw post gedacht.
Mijn refenentiekader schat je denk ik verkeerd in en dus ook mijn arrogantie... ik kijk vanuit mijzelf en dat ik nog veel fouten maak.
Meeste verzorgsters zitten zelfs nog (ver) onder mijn niveau.
Naar mijn idee train je een paard om zo goed mogelijk de ruiter te kunnen dragen en als hij dat niet hoeft te doen, dan heeft hij die training ook echt niet nodig. Meeste paarden krijgen blessures door de fouten van de ruiter/eigenaar en niet omdat ze zelf een "zwak" lijf hebben.
Het aangeboden krijgen van een groen paard zie ik ook niet als referentie - Heb ze ook aangeboden gekregen toen ik nog niet zo goed kon rijden... :')
Mijn mening is dat wanneer je als gewone amateur vind dat je goed te kan rijden, je juist dán nog veel moet leren......

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:50

@superwoman: dan heb ik je verkeerd ingeschat n.a.v. je posts, mijn excuses ;-).

Ik denk dat iedereen fouten maakt, en dat je met paardrijden nooit uitgeleerd bent...Niet als eigenaar en niet als bijrijder. Ik rijd zelf ook echt de sterren niet van de hemel :n, en dat zal ik ook wel nooit doen omdat ik een recreatieruiter ben, maar de basis zit er best goed ingebakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:24

laetitia schreef:
@superwoman: dan heb ik je verkeerd ingeschat n.a.v. je posts, mijn excuses ;-).

Ik denk dat iedereen fouten maakt, en dat je met paardrijden nooit uitgeleerd bent...Niet als eigenaar en niet als bijrijder. Ik rijd zelf ook echt de sterren niet van de hemel :n, en dat zal ik ook wel nooit doen omdat ik een recreatieruiter ben, maar de basis zit er best goed ingebakken.

prima. ;)
Ik heb best wat verschillende paarden onder mijn kont gehad (en opgeleid) en meerdere wedstrijden gereden én toch vind ik dat ik mijn basis nog steeds een stuk kan verbeteren.... ik denk ook niet dat ik daar ooit in uitgeleerd ben.
Mijn ervaring is helaas dat veel mensen (verzorgsters) hun rijkunsten (erg) overschatten júist door hun gebrek aan ervaring.
Een vastzittend botgereden manegepaard die soms eens stout is, is niet te vergelijken met een (braaf maar relatief) sensiebel paard die (relatief) los in z'n lijf zit en (weer relatief) scherp aan de hulpen staat en ook "letterlijk" reageerd op de hulpen van de ruiter ipv doet wat hij verwacht te moeten doen... (allemaal *relatief want het kan erger en of beter)
Er zijn een hoop paarden waar ik niet op wil stappen, die een stapje boven mijn rijvermogen liggen (vanwege mijn ervaring weet ik dat) ... terwijl er maar weinig verzorgsters zijn die hun grenzen/beperkingen kennen.
Leren doe je stapje voor stapje en je moet niet op het moeilijkste paard willen leren, dat is voor beide niet prettig en zeker de langste weg.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:33

Kan het alleen maar met je post eens zijn :D!

Zelf heb ik altijd op arabieren gereden, en ik weet niet beter dan met arabieren om te gaan en op ze te rijden.
Paardje wat ik nu mag doorrijden is dus ook weer een arabier, daar voel ik me vertrouwd mee en dat past bij mij.

Maar voordat ik bij mijn huidige bijrijdpaard terecht kwam heb ik 2x op een dressuurpaard van 1.70 gezeten en dat was toch heel wat anders :=, kon hem niet uitzitten want was de ruime gangen niet gewend en het hoge opgooien ook niet. Was een heel ander ritme, 2e keer ging al een stuk beter en op dit paard had ik heel veel kunnen leren, want die kende alle oefeningen van A t/m Z.
Maar de eigenaar wilde een bijdrage in natura , bleek na de 2e keer, en niet in geld. Als hij er geld voor had gevraagd ipv een ritje op hem zelf had ik het zeker wel gedaan :').

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:26

laetitia schreef:
Kan het alleen maar met je post eens zijn :D!

Zelf heb ik altijd op arabieren gereden, en ik weet niet beter dan met arabieren om te gaan en op ze te rijden.
Paardje wat ik nu mag doorrijden is dus ook weer een arabier, daar voel ik me vertrouwd mee en dat past bij mij.

Maar voordat ik bij mijn huidige bijrijdpaard terecht kwam heb ik 2x op een dressuurpaard van 1.70 gezeten en dat was toch heel wat anders :=, kon hem niet uitzitten want was de ruime gangen niet gewend en het hoge opgooien ook niet. Was een heel ander ritme, 2e keer ging al een stuk beter en op dit paard had ik heel veel kunnen leren, want die kende alle oefeningen van A t/m Z.
Maar de eigenaar wilde een bijdrage in natura , bleek na de 2e keer, en niet in geld. Als hij er geld voor had gevraagd ipv een ritje op hem zelf had ik het zeker wel gedaan :').

Lees ik dat nou goed?:O Jezus! Ik had hem een ritje tussen zijn pinppong ba**etjes gegeven zeg! Of begrijp ik het toch verkeerd?

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:11

helemaal niet veelik had het gedaan als je het als je hat als je eigen paard mocht beschawen!!!!!!!!

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:07

Aan de ene kant vind ik 100 euro best een hoog bedrag, aan de andere kant betalen mensen ook voor een lease paard of manege lessen.

Uit eigen ervaring spreek ik dat de meeste bijrijdsters het liefst niks willen betalen, maar wel zo veel mogelijk met het paard willen doen en veel vrijheid willen hebben.

Ikzelf heb ook een bijrijdster (een schat van een meid) zij betaald mij 50 euro per maand, daarvoor rijd ze dan 2 keer per week maar soms ook vaker.
Ik kan het zelf prima aan, zowel financieel als kwa tijd (anders moet je gewoon niet aan een paard beginnen is mijn mening) Maar ik vindt het wel leuk om iemand anders blij te maken door mijn paardje te rijden. Gelukkig kunnen mijn bijrijdster en ik het goed met elkaar vinden, we gaan dan ook vaak samen en helpen elkaar met het rijden.
Mijn paardje staat op voll pension (prima faciliteiten), dus ze hoeft geen stal uit te mesten of andere klusjes te doen. Het gaat echt puur om aandacht en rijden.

De bijdrage van 50 euro vind ik niet veel als je nagaat dat ik zoiezo elke maand al 300 euro kwijt ben aan mijn paard. Ik leen mijn paard en spullen uit, daar mag toch wel iets tegenoverstaan.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:03

Sallandval en laetitia, ben het helemaal met jullie eens en had het niet beter kunnen omschrijven :D

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:12

Ik vind de prijs van 100 euro nog wel best oké.
Als jij iemand zoekt die dat gewoon MOET betalen, dan is het zo!
Het is jou paard, jij beslist.
En als ze zich niet houden aan JOU gemaakte afspraken, dan is het voor die berijdsters gedaan met de pret!
Je moet je niet laten doen.
Groetjes :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:57

@gerda: is helaas waar...
Nu ben ik zelf 34, maar ben bang dat hij het ook probeert bij jongere meiden.

Hij had prachtige paarden en een prachtige privéstal, met alles er op en er aan. Reed zelf hoog in de dressuur en SGW en zou mij begeleiden om naar een hoger niveau te komen met één van zijn paarden. Maar hij kon helaas zijn handen niet thuishouden (die belandden 'oeps' steeds op mijn kont) , wilde als ik wegging steeds 3 kussen op zijn wang, en vroeg letterlijk wat mijn tegenprestatie zou zijn...Toen wist ik genoeg ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:58

Zoals eerder gezegd, ik zou enkel een klein bedragje vragen aan een bijrijder als mijn paard op pension staat. Loopt ze in het land, dan kost ze me ook amper wat.

Wil ik dat mijn paard hoger geschoold raakt? Nou dan laat ik ze ofwel doorrijden door een prof met ervaring, ofwel ga ik gewoon intensief lessen bij een goede en ervaren instructie. In beide evallen betaal IK daar dan voor, vind ik ook maar doodnormaal.
Iemand die beter rijdt dan ikzelf en graag mijn paard wil bijrijden als hobby en ik heb daar voordeel van, waarom zou ik die dan geld laten neerleggen? Zou maar al te blij zijn dat iemand dat gratis zou willen doen hoor!

Iemand die minder rijdt in niveau dan ikzelf zou wel een klein sommetje mogen betalen, maar daar rkigjt ie dan wel les van mezelf voor in de plaats. Als ik nou 25€/maand vraag aan mijn bijrider, en ik geef 1x/week een uur intensief les en ook nog 1x/week dat we beiden met een paard op stap gaan voor paar uurtjes,dan betaald die bijrijder amper €5/uur voor het gebruik van paard, accomodatie en alle materiaal.
En ze kan rijden als ze wil (dan spreken we duidelijk schema af op voorhand).

Mocht het paard nou mank staan of even niet bereden kunnen worden, dan hoeft ze daar ook niet voor te gaan betalen, maar dan verwacht ik wel dat ze er nog steeds voor komt zorgen en meehelpt in revalidatie of assisteert als DA of smid komt.

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:45

Ik ben altijd van mening geweest, dat voor het verzorgen van andermans paard geen kosten gevraagd moeten mogen worden. Je helpt immers iemand anders. Stalhulpen betalen de eigenaar toch ook niet, als die toevallig eventjes het paard van de eigenaar moeten rijden? Ze krijgen er zelfs geld voor!

Mocht er al geld in omgaan, dan zou ik het eerlijker vinden dat de (bij)rijder er geld voor krijgt... hij/zij zorgt voor jouw paard, omdat de eigenaar er niet genoeg tijd voor heeft.

Mja, meningen zijn hier nou eenmaal over verdeeld. Ik ben ontzettend blij met mijn gratis adresje; heb hierdoor in de praktijk ook een eigen paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:39

Kiki95 schreef:
Ik ben altijd van mening geweest, dat voor het verzorgen van andermans paard geen kosten gevraagd moeten mogen worden. Je helpt immers iemand anders. Stalhulpen betalen de eigenaar toch ook niet, als die toevallig eventjes het paard van de eigenaar moeten rijden? Ze krijgen er zelfs geld voor!

Mocht er al geld in omgaan, dan zou ik het eerlijker vinden dat de (bij)rijder er geld voor krijgt... hij/zij zorgt voor jouw paard, omdat de eigenaar er niet genoeg tijd voor heeft.

Mja, meningen zijn hier nou eenmaal over verdeeld. Ik ben ontzettend blij met mijn gratis adresje; heb hierdoor in de praktijk ook een eigen paard.

Tja bij de manege betalen mensen er geld voor (ook zonder les)
Ik denk dat het vooral ook erg te maken heeft met de kunde van de ruiter en de vraag en aanbod.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:50

superwoman

zoals ze al schrijft is ze ontzettend blij met haar gratis adresje waar ze een `eigen`paard heeft!

dus iemand die gewoon een gratis paard wilt waar de eigenaar vaak hard voor moet werken om alles te kunnen betalen

de meningen zijn erg verdeeld!
we merken het verschil goed tussen eigenaren en mensen zonder paard!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:13

mirgino schreef:
superwoman

zoals ze al schrijft is ze ontzettend blij met haar gratis adresje waar ze een `eigen`paard heeft!

dus iemand die gewoon een gratis paard wilt waar de eigenaar vaak hard voor moet werken om alles te kunnen betalen

Niet iedereen over 1 kam scheren graag.
Als een bijrijdster een "gratis" verzorgpaard kan krijgen is er toch niets mis mee.
Ook ik heb altijd hard moeten werken voor mijn paarden en toch liet ik er anderen gratis op rijden.

Ik heb een paard en ken meerdere mensen met paard die hun bijrijdster geen geld vragen.
Denk ook dat het aan de regio ligt.
Waar ik eerst woonde zijn er, in verhouding, weinig mensen die er geld voor vragen.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 02:18

Ik vind niet dat een bijrijder hoeft te betalen, gewoon mazzel hebben als je
een leuk paardje vind om bij te rijden. Eigenaar blij en verzorger ook blij.
Hier in de buurt is dat normaal. In het westen is het houden van een paard wel een
stuk duurder, begrijp ik wel maar toch... :7 (Geen tijd/geld geen paard)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:15

mirgino schreef:
superwoman

Ja eigenaren zijn béter en weten het beter. Kom op hé.
En als je het zo erg vind om hard te werken voor je paard doe je em toch weg..
Ik denk dat het verschil helemaal niet goed te merken is, behalve dan als je dit soort neerbuigende dingen gaat zeggen.
Net als eerder was gezegt dat verzorgers een laag niveau hebben. Ja joh, alle eigenaren rijden de sterren van de hemel.
Altijd negatief over bijrijders en toen er naar vragen blijft krom.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:28

Jessicajoann schreef:
mirgino schreef:
superwoman

Ja eigenaren zijn béter en weten het beter. Kom op hé.
En als je het zo erg vind om hard te werken voor je paard doe je em toch weg..
Ik denk dat het verschil helemaal niet goed te merken is, behalve dan als je dit soort neerbuigende dingen gaat zeggen.
Net als eerder was gezegt dat verzorgers een laag niveau hebben. Ja joh, alle eigenaren rijden de sterren van de hemel.
Altijd negatief over bijrijders en toen er naar vragen blijft krom.

:? ik zeg nergens dat eigenaren beter zijn of het beter weten
en ik doe mijn paard helemaal niet weg hoe kom je daarbij????
en als jij dit neerbuigend vind -O- jouw verhaaltje is juist neerbuigend!

het is gewoon een feit dat een eigenaar hard moet werken om alles te betalen, en dat een bijrijdster gewoon gratis van jouw paard wil genieten die heeft er geen cent voor over
die brengt het als wederdienst,nou dat was het bij mij zeker niet.
ik deed het puur voor de centjes,en wil je niet betalen voor rijden op mijn paard nou dan niet,daar hoef ik mijn paard niet voor weg te doen hoor 8)7
dat is nou het verhaal van een bijrijdster die NIET wil betalen,die denkt dan dat de eigenaar het paard weg moet doen als zij niet ervoor betalen
zo werkt het voor de meeste niet
waarom zou ik in hemelsnaam mijn paard laten rijden door een vreemde ......ik ga niet jouw hobby betalen _-:(
ik heb super meiden gehad, maar nu heb ik daar geen zin meer in
ik doe mijn paard gewoon zelf en hij heeft een luizen leven,ik rij geen 7 dgn p/w maar laat er ook geen ander op rijden
ze gaan maar naar de manege,of kopen er zelf maar 1 -:)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:20

Ik zit nu een tijdje mee te lezen en af en toe zeg ik eens iets, maar er zijn mis verstanden. De één wil een bijrijder omdat hij / zij zelf 'even' niet genoeg tijd heeft om het paardje voldoende aandacht te geven en te rijden. Deze persoon zoekt dus iemand die de helft van de tijd de taken van de eigenaar kan vervangen. Ik vind in dit geval dat je dan blij mag zijn als je een leuke bij rijder gevonden hebt en deze helpt jou dus hoeft niks te betalen.

Dan heb je nog mensen die willen dat hun paard op hoger niveau kunnen rijden maar de eigenaar is zelf nog niet zo ver (deze mensen zijn er) of het paardje moet nog door gereden worden of wat dan ook. Gratis zou mooi zijn, maar je bij rijder een kleine bijdrage geven vind ik niet abnormaal in zo'n geval.

En dan heb je nog mensen (waar dit hele verhaal volgens mij om gaat) die graag een extra zak centje willen hebben om hun paard nog beter te kunnen onderhouden. Hier voor stellen ze hun paard ter beschikking, hier kan de bij rijder genieten van zijn / haar hobby en alles wat hier bij hoord. Plus een bijdrage te geven aan de eigenaar, want de bijrijder kan zijn / haar paard beschouwen als zijn / haar verzorg paard.

Zo een heel verhaal haha. En zo denk ik er zelf een beetje over. En er is niks negatiefs aan bedoeld.

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:56

kan je geen mede eigenaar zoek en alles delen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:51

Ik zie eigenlijk juist niet zo'n groot verschil in mensen met een eigen paard en mensen zonder eigen paard.

Ik zie wel verschil in mensen die ervaringen hebben met betalen of juist niet (mensen neigen meestal om naar wat zij hebben -gehad- beter te vinden dan dat van een ander, ook logisch:anders had je het immers niet gedaan)

En ik zie verschil in de regio.

Heb overigens volgens mij nooit in de eerder genoemde categorieën gepast volgens mij: ik vind het gewoon prettig om mijn geluk en de rijkdom van het hebben van een paard te kunnen delen; dat geeft me een fijn gevoel.

Als ik een bijrijder die jonger is en minder geld heeft dan ik (want anders had íe zelf vast wel een paard) gelukkig kan maken door iets te geven; denk ik ook dat hij op zijn beurt in een later stadium wellicht hetzelfde zou doen. Als ik de wereld een beetje mooier kan maken op de langere termijn ga ik het niet laten om de gedachte aan geld of oneerlijkheid.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:02

Ik ben van mening dat het 50/50 is.

De eigenaar zoekt een verzorger omdat de eigenaar zelf geen tijd heeft.
De verzorger helpt de eigenaar door de stal uit te mesten, voer te maken, paard beweging te geven, enz.

De verzorger helpt dus de eigenaar uit de brand omdat hij zelf geen tijd heeft en krijgt in ruil daarvoor een verzorgpaard voor terug.