Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:02

Ook eens met wwijk. Ik merk zo'n wereld van verschil tussen degene die verzorgt en af en toe rijdt en degene die meteen kwam om te rijden.

Wat mij betreft hoeven ze hier niet eens te rijden, maar dat willen er veel dan ook weer niet. Het is alles (ook rijden) of niets tegenwoordig geloof ik.

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:20

Ik heb niks aan een verzorgster.. heb gelukkig een dankbare amazone.
Nu hopen dat het met school allemaal lukt...

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:37

Jibbel schreef:
Ook eens met wwijk. Ik merk zo'n wereld van verschil tussen degene die verzorgt en af en toe rijdt en degene die meteen kwam om te rijden.

Klopt idd!
Heb met mn vorige paard ook wat nare dingen meegemaakt qua bijrijders, en ik heb toen 1 pennymeisje gehad en die deed het echt super!! (Helaas was dat van korte duur omdat ze niet meer mocht van haar ouders).

Plus dat oudere dames (lees 18+) meestal nog veel eisen hebben ook (naast dat ze bijdehand en verwaand zijn).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:23

Rijden kan (ik) iedereen wel goed leren, mits open en lerend ingesteld.
Een basis van omgang, vertrouwen, betrokkenheid en motivatie is voor mij het belangrijkst.
Aan een goedrijdende, maar verwaande en arrogante bijrijder heeft niemand iets.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:36

Dat is appels en peren vergelijken.

Verwaand en arrogant zit niemand op te wachten of ze nu rijden, verzorgen of beide.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:14

Zijn we het daarover eens.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:22

Ben toch wel benieuwd wat lianne86 nou heeft gedaan mbt dat verzorgstertje/bijrijdertje...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:28

Ik snap beiden wel hoor. Hier ook in de positie dat ik geen bijrijder nodig heb, maar zou het wel leuk vinden als er iemand is die mijn pony wat aandacht wil geven, en dingen wil leren/doen. Longeren, wandelen ed. Daarna eventueel ook rijden, maar ik zou ik willen dat het ernaast klikt. De mensen die dus alleen voor het rijden gaan, vallen al af dan.

Ben benieuwd Lianne. Het is wel jouw paard en jij moet er 100% achter staan. Het feit dat het nu al niet lekker zit, lijkt mij ook wel wat zeggen eigelijk..

Salimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:36

Ik heb een paar pagina's meegelezen :D ben nieuw op dit forum +:)+ en ik lees vooral dat er discussie's zijn over o.a. bijdrage's, inzetting van de bijrijdster, extra lessen, en rijniveau. Nou wilde ik hier graag op reageren, want ik kreeg er zelf ook wat vragen en opmerkingen door :D
Ten eerste, ben ik zelf ook op zoek naar een verzorgpony/ bijrijdpony, ( don't worry, ik bedoel dit niet als advertentie ;) ) en ik ben zélf bereid om hiervoor een bijdrage te leveren, ik doe het graag, en heb het er graag voor over. De eigenaar doet mij immers ook een plezier.
Ten tweede ken ik genoeg mensen, die helemaal dol zijn op hun verzorgpony's en zich helemaal inzetten om zichzelf en de pony te verbeteren, en natuurlijk geld dit ook voor mij. Ik denk dat elke échte paardengek zich 100%, 110% zou inzetten. Al hoop ik zelf wel dat áls ik een pony vindt, de eigenaar/eigenares bereid is om mij dingen te leren, daardoor zoek ik er juist een :)
Hierdoor (en dat ik bereid ben om dus een bijdrage te leveren) vind ik extra lessen juist een goed idee, maar misschien ligt dit aan mij :?

Ik vind het eigenlijk heel jammer dat jullie geen bijrijders kunnen vinden, jullie klinken aardig en hebben niet onmogelijke eisen ofzoiets.. Veel succes ermee! Ik blijf hier in ieder geval nog een tijdje hangen, erg interessant :D

Trouwens, aangezien ik nieuw ben enzo, vraag ik me af waar ik een advertentie moet plaatsen als ik dus op zoek ben naar een verzorg/bijrijd pony? :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:46

Ten eerste welkom hier op bokt.

Op boktmarkt heb je een speciaal deeltje voor bijrijders / verzorgpaarden oproepen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:11

De eisen voor een bijrijder zijn bij ons niet zo heel lastig

Het is net het probleem; of ze hebben geen klik met het paard of niet met de eigenaar. Daar gaat het vaak fout en komen ze ineens niet meer oid. En wij kennen ons paard het beste en zo word de juiste persoon vaak lastiger gevonden omdat wij bij onszelf er op willen hebben. Iniedergeval ik :')

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:59

Bij mij vandaag een leuke meid langs geweest en ze reed zo met Peep weg, liet goed weten wat wel geaccepteerd wordt en wat niet.

Heeft alleen nog een paardje op verdere afstand dus ze weet niet of Peep erbij doen dan gaat lukken.

Zou voor mij wel ideaal zijn, gezien ze zo met Peep weg reed was ik erg te spreken. Er zitten dus zeker wel goede tussen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:14

Anders moet ze een keuze maken....

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:17

Marlis: ik hoop voor je dat het doorgaat!
Klinkt super namelijk!

Salimero: welkom hier!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:48

Ja het was eindelijk een goed iemand die vandaag langs kwam haha.

Had niet gedacht dat na de paar mensen die langs gekomen waren en hun ervaring dus totaal niet klopten of helemaal niet op kwamen dagen dat er nog iemand tussen zou zitten zoals nu. Zou Peep bij haar ook al is ze een keer geweest achter durven laten met een goed gevoel(tuurlijk ben ik er de eerste paar keer nog bij).

Peep vond het ook prima en is lekker in het zweet gewerkt haha. Balen hoor dat die conditie er zo snel af gaat(weer 2 weken aan het opbouwen na 5 weken stil staan door blessure).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:32

Ik had via bokt een meisje gevonden voor mijn pony, maar toch na een keer rijden besloten niet mee verder te gaan. Vond het zo sneu om haar vertellen, maar had er geen goed gevoel over... Pony is normaal heel relaxed en bij haar schrok ze van niks, wou niet stilstaan, ontspanning was er niet echt. 's Avonds dacht ik, geef het de tijd, ze moeten aan elkaar wennen... Maar mijn zus ging er de volgende dag op en pony was het eerste half uur en al stress, oortjes de hele tijd snel bewegen etc. Heb dus naar mijn pony geluisterd en besloten niet nog een keer af te spreken.
Voor dat meisje had er ook een ander meisje gereden en dat ging zo lekker ontspannen, het is dus niet zo dat de pony gewoon liep te kloten oid. Meisje deed ook echt wel haar best, maar ze pasten gewoon niet zo goed bij elkaar denk ik.

Voor de pony niet fijn en niet veilig voor het meisje. Meisje is net 13 jaar, dus wil geen risico's lopen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:22

Bleh, ik heb er echt een beetje de balen van!

Ik lijk mensen aan te trekken die bang zijn. Mijn merrie is voor haar jonge leeftijd echt superbraaf, maar ze heeft wel looplust en dat betekent dat je de eerste 10 minuten bezig bent om tempocontrole te krijgen. Ze draaft boven tempo, maar rent niet weg, bokt niet, springt niet weg en is heel makkelijk naar stap te krijgen. Als je vervolgens weer aandraaft gaat ze weer net zo vlug.
Als je 10 minuten lang voltes blijft draaien en overgangen gaat rijden, dan is het ook echt helemaal over. Maar als je die eerste 10 minuten verkrampt vast gaat houden, dan bereik je niets.

Al die meiden hebben de mooiste verhalen over jonge, bokkende en steigerende paarden waar ze op hebben gezeten en dan denk ik: dan is mijn paard een eitje. Puntje bij paaltje is het dan alweer wat jaar geleden, zijn ze wat ouder en wat voorzichtiger geworden enz enz enz.

Het is enorm frustrerend dat ik zelf door twee operaties aan mijn rug nauwelijks kan rijden op het moment. Paard blijft dus looplust houden omdat ze te weinig gereden wordt. Ze staat wel de hele dag op het land (met jonge paarden, dus er wordt een hoop gerend), aan de longeerlijn heeft ze die looplust niet. Ze vindt rijden gewoon erg leuk!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:32

Daphne_ : is idd denk ik een goede keuze geweest!

Plukje : wat vervelend voor je! Is het geen idee om je merrie gewoon nog ff een jaartje rust te geven?
Of eventueel voordat iemand erop gaat eerst 10-15 minuten longeren met veel overgangen?
Dan is ze daarna misschien wel rustig met rijden...

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:41

Cerastes schreef:
Plukje : wat vervelend voor je! Is het geen idee om je merrie gewoon nog ff een jaartje rust te geven?
Of eventueel voordat iemand erop gaat eerst 10-15 minuten longeren met veel overgangen?

Merrie heeft zelf een blessure aan haar rug gehad waarvoor het belangrijk is dat ze in beweging blijft.
Longeren doen we altijd voor het rijden, maar aan de longeerlijn is ze zelfs sloom te noemen.

Het vlugge stelt ook eigenlijk niets voor, daarom baal ik zo. Ik ben zelf helemaal geen held, maar een paard wat boven tempo loopt voor maximaal 10 minuten kun je naar mijn mening geen uitdaging noemen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:54

Dat ie idd geen echte uitdaging, heb zelf ook zo'n dame op stal staan.
Is gewoon een kwestie van terug rijden en aan het werk zetten, veel wendingen en naar lang en laag werken.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:03

Plukje schreef:
Cerastes schreef:

Merrie heeft zelf een blessure aan haar rug gehad waarvoor het belangrijk is dat ze in beweging blijft.
Longeren doen we altijd voor het rijden, maar aan de longeerlijn is ze zelfs sloom te noemen.

Het vlugge stelt ook eigenlijk niets voor, daarom baal ik zo. Ik ben zelf helemaal geen held, maar een paard wat boven tempo loopt voor maximaal 10 minuten kun je naar mijn mening geen uitdaging noemen.

Ahh ok, ik snap het...

Jammer dat je daardoor niemand kan vinden.
10 min. stelt idd niet zo veel voor!
Staat er niemand op stal die haar kan rijden?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:27

Dat is vaak het probleem, de verhalen zijn altijd heel erg "jeej" en dan krijg je verwachtingen.

Zo ook ooit iemand gehad die helemaal niet zo veel ervaring had, maar gewoon er netjes op zat, wel nog wat moest leren, maar het zag er gewoon fijn uit :) Dat 10x zo lief als iemand die "ik zit in Deurne op school en ik rij hem wel even, zaag zaag trek in krul" en dan horen "jij bent maar een recreatieruiter, zo hoort het hoor" :')

Ik hoop dat ik vandaag koortsvrij blijf iig :) en dan komt de rest wel goed.... Alles gaat nu ook gewoon door....Zit er echt aan te denken gewoon af te kappen omdat het eigenlijk altijd zo veel gezeik is :') En het probleem dat ik nu heb: de te jonge meisjes (11 en 13) blijven voor de gezelligheid ook op andere stallen komen... Nou heerlijk met de schimmelinfectie op de ene stal en de andere wil ik het niet eens over hebben :') Als je kijkt hoe daar sommige paarden erbij staan... En dan heeft er 1 wormen, behandelen ze alleen die en al die dingen dat ik denk... Leuk dat je geld wil besparen, maar pak het dan iig goed aan. :S)

Hoe doen jullie dat? Nu is het bij ons toevallig dat de ene stal/manege altijd al een beetje matig was om het zo maar uit te drukken, maar maken jullie afspraken over "gewassen kleding" en weet ik veel wat? Mijn paard heeft zijn eigen spullen, dus ze mogen niets meenemen daarvoor. Maar wat met jassen/kleding etc?

(Heel stom, toen er niets was, had ik altijd zo iets van "zal wel", maar nu met alles zit ik echt te denken "hmm..." :S)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:40

Bij ons zijn de manege's niet zo slecht.
Wel idd geen eigen spullen mee, geen gebruikte en geen nieuwe. Voor je het weet ligt er niet passende troep op je paard.
Als de kans op schimmel groot is, zou ik dat zeker bespreekbaar maken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:49

Geef wel altijd aan dat alleen mijn borstels gebruikt mag worden.
En zodra er in de buurt iets van droes etc heerst dan gaat er een mail uit naar iedereen dat ze met schone en gewassen kleding naar stal moeten komen en dat de schoenen/ laarzen etc schoongemaakt dient te zijn.

Dusss heb er wel enigszins regels over deze dingen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:55

Maar hoever kan je daar op ingaan? "Ik wil niet dat je op andere stallen komt" is bijvoorbeeld voor mij te ver... Als diegene daar vriendinnen heeft... (De andere stallen hebben meer jongere mensen, dus vandaar...)

Want je zit dus nog steeds met kleding etc? Je jas elke keer wassen... Bij wijze kan een schimmelinfectie zelfs in een cap zitten :') "Hey verzorgstertje, hier heb je nieuwe spullen" is ook zoiets?

Nu is het heel plaatselijk, maar toen met alle andere grotere virussen, was er altijd een heel strak beleid... Maar met een schimmel dus niet.. Moet sowieso ook nog even op stal overleggen wat ze willen natuurlijk.. Maar snap wel dat ze voorzichtig zijn. Er is wel al een opmerking gemaakt "liever niet van buitenaf"... Snap ik heel goed, maar ik kan ook niet vragen aan iemand die net komt kennis maken "goh, zeg alles maar op en kom daar niet meer" :S