Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:21

Nou ik heb besloten om maar niet meer opzoek te gaan naar een bijrijder voor mijn paard. Zocht een tijd terug iemand die mijn paard kan rijden en de noodzakelijke zorg over kan nemen als ik straks zelf niet meer kan door mijn zwangerschap.

Uiteindelijk iemand gehad die niet kwam opdagen, iemand die alleen grondwerk kon doen maar niet kon rijden (en tevens dacht dat ik opzoek was naar een ander...terwijl ik haar als eerste keus wilde maar ook iemand zocht voor als zij langdurig op vakantie zou gaan. heel krom), en later een meid die wel leuk kon rijden maar het gewoon niet begreep..dat verschil tussen manege paard en particulier paard. Mijn paard begon te klieren en ze liet het toe, heb hem nog nooit zo gezien.

Nu doe ik ze (zijn er twee) maar gewoon zelf met behulp van mijn vriend en stalgenoot en ik zie wel hoe het loopt. Ik heb de moed in ieder geval voorlopig opgegeven.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:32

Jammer dat jullie allemaal zo'n eind weg wonen, zelf stilletjes rond aan het kijken voor een nieuw bijrijdpaardje aangezien mijn trouwe haflinger vriendinnetje waar ik bijna 5 jaar voor gezorgd hebt verhuisd is.

Ik lees rustig met jullie mee misschien vind ik wat via deze weg haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:34

Ik ben ook weer op zoek, ik heb een potentiele kandidaat maar mocht dat niks worden... Ik wil zo graag weer lekker rijden!

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:20

Hallo!

213 pagina's verder en mijn oog valt eindelijk op dit topic...
Ik ben inmiddels ook alweer een poosje opzoek naar een leuk bijrijpaard. Dat is namelijk ook heel lastig...
Ik lees gezellig mee, wie weet!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:38

billy3105 schreef:
Ik heb er inmiddels 1, mijn huidige (s) heeft aangegeven het op vrijdag niet meer te willen. Als zijn vrouw ineens weeën krijgt moet ie dus direct naar huis kunnen om haar naar het ziekenhuis te brengen. Hoe meer hij op stal is des te meer kans er is dat zoiets kan gebeuren. Dus mijn nieuwe (2)rijd hem nu op vrijdag en mijn huidige nu nig op donderdag :)

Een tijd geleden. Dat ik hier iets heb geplaatst

Mijn huidige bijrijder is ondertussen vader van een gezonde zoon! Mijn "nieuwste" bijrijder heeft mij zaterdag medegedeeld dat ze er mee ophoud. Het was ineens? (Er is wel een gesprek vooraf aan gegaan maar niet met een boze toon oid). Ik zit er ook niet over na te denken om een nieuw iemand aan te nemen. Nu win mee naar school kan heb ik iets meer tijd voor hem en ik heb ontdekt dat longeren erg goed werkt bij hem. Dus mijn broer/moeder/vader/stalgenoten kunnen hem altijd even snel doen als ik niet kan

Hoe gaat het hier verder?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:04

Joolien schreef:
Ik wil zo graag weer lekker rijden!

Gelukkig bestaan er ook maneges :Y)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:55

meggiesannie schreef:
Lianne86 schreef:
Hier nu het probleem dat ponylief er niet zo goed tegen kan dat het bij mij "tralalalalaah" is en bij de bijrijdster wel wat meer werken. Vroeg vandaag net iets meer van hem (hij liep niet voorwaarts, reageerde niet op mijn been, dus ik gaf hem een tikje bij, volgende volte ging lekker, springt ie in de hoek opzij en achteruit vanuit een drafje... en ik zat daar dus met mijn lange teugeltjes en verwachte dit niet... Dus lag er af... Weet niet wat het beste is... Verzorgster ook gesproken, 1 ruiter zou beter voor hem zijn... En misschien moet ik hem gewoon weg doen :) Want ik zie het rijden niet meer zitten, waarvoor ik hem gekocht heb, gaat ook niet.... Dus twijfel....

Nu dus iemand zoeken die hem 4-5x per week wil rijden... of hij gaat eruit :) Als ik hem niet meer vertrouw en ik heb met hem eigenlijk geen klik.... (iig niet zo als bij mijn vorige paardje...) waarom dan doorgaan?

Maar wat is nou het nut van iemand die hem dan vijf x per week doet?
Het is niet jou "droompaard" om zo maar te zeggen en je vind het rijden eigenlijk niet zo leuk meer.
Kan je dan niet beter je paardje verkopen?
(ik weet niet wat je situatie is, dus ik weet niet of je hierna een ander paard koopt, een bijrijdpaard neemt).

Ik ben zo ontzettend gek op rijden (niet dus :p) voor mijn part had ik een shetlander gehad en was ik er mee gaan wandelen elke dag... (kan ik met hem eigenlijk ook gaan doen, maar dat is dan weer zo zonde om de een of andere kromme reden.... Mijn droompaard heb ik gewoon al gehad... En zijn dubbelganger is alleen in uiterlijk gelijk...

Maarja, er vandaag weer opgezeten met heel veel pijn.... Draven lukt niet (door de pijn ;) poging gedaan tot)...

Ik heb gewoon eigenlijk niets met rijden.. Dus als ik dan iemand voor meerdere dagen heb, dan doe ik hem gewoon wat longeren, beetje knuffelen elke dag en al die dingen en dan is het ook goed... Dat ik gewoon weer terug ga naar wat rondhobbelen zonder hem wat te vragen...

Haha zoals Amable al zegt, als ie ooit weg zou gaan, dan staan we elke zaterdag en zondagochtend bij jou met zijn 3en de stallen te doen :D Niet te vroeg anders word je meteen wakker gekwebbeld :D (Plannen staan al hoorde ik :p)

Maar tis zo'n eikel, want dan doet ie iets stoms en dat weet ie zo goed en dan komt ie het goed maken met zijn lieve grote puppy-ogen en dan denk ik weer "ja... stiekem ben je toch ook wel lief"... Alleen vreselijk eigenwijs, ongeduldig en lui :p

Kwam er vandaag wel achter dat ie boven in zijn nek vreselijk vast zit... Dus misschien dat dat ook wel meespeelde... Snel maar weer langs de kraker in de hoop dat het gewoon zoiets was... En daarna dan ben ik gewoon weer hobbelaar geworden ipv ruiter... wat rondjes stappen... (Niet voetballen, want dat durft ie niet, zijn 2e carrière plan ook al gefaald :')) gewoon niets vragen, erop zitten en vragen "wil je alsjeblieft naar links gaan" in de hoop dat ;) maarja... Ik vind het zo eigenlijk ook goed en als dan iemand anders lol met hem kan hebben met rijden, prima!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 00:41

@Lianne86 nu begrijp ik het! :+
die puppyogen, daar heeft mijn verzorgshet ook goed het nut ervan "ingezien" :')
Als ik wil dat ze een beetje normaal loopt aan de longe of ik een start wil gaan maken aan vrijheidsdresuur staat de puppymodus aan :o
En een bol shetje met puppy ogen... daar smelt ik toch helaas van :') <3

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 05:10

Een pony waar je geen klik mee hebt, kun je beter wegdoen.
Dat is voor beiden beter en uiteindelijk ook leuker!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:39

_BlingBling_ schreef:
Hallo!

213 pagina's verder en mijn oog valt eindelijk op dit topic...
Ik ben inmiddels ook alweer een poosje opzoek naar een leuk bijrijpaard. Dat is namelijk ook heel lastig...
Ik lees gezellig mee, wie weet!

Heb je een auto? Vanaf Leusden is het 21 minuten rijden naar mijn nieuwe stal, heb ik even opgezocht.
Of zoek je liever iets dichterbij?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:47

Lianne86 schreef:
Ik ben zo ontzettend gek op rijden (niet dus :p) voor mijn part had ik een shetlander gehad en was ik er mee gaan wandelen elke dag... (kan ik met hem eigenlijk ook gaan doen, maar dat is dan weer zo zonde om de een of andere kromme reden.... Mijn droompaard heb ik gewoon al gehad... En zijn dubbelganger is alleen in uiterlijk gelijk...

Maarja, er vandaag weer opgezeten met heel veel pijn.... Draven lukt niet (door de pijn ;) poging gedaan tot)...

Ik heb gewoon eigenlijk niets met rijden.. Dus als ik dan iemand voor meerdere dagen heb, dan doe ik hem gewoon wat longeren, beetje knuffelen elke dag en al die dingen en dan is het ook goed... Dat ik gewoon weer terug ga naar wat rondhobbelen zonder hem wat te vragen...

Haha zoals Amable al zegt, als ie ooit weg zou gaan, dan staan we elke zaterdag en zondagochtend bij jou met zijn 3en de stallen te doen :D Niet te vroeg anders word je meteen wakker gekwebbeld :D (Plannen staan al hoorde ik :p)

Maar tis zo'n eikel, want dan doet ie iets stoms en dat weet ie zo goed en dan komt ie het goed maken met zijn lieve grote puppy-ogen en dan denk ik weer "ja... stiekem ben je toch ook wel lief"... Alleen vreselijk eigenwijs, ongeduldig en lui :p

Kwam er vandaag wel achter dat ie boven in zijn nek vreselijk vast zit... Dus misschien dat dat ook wel meespeelde... Snel maar weer langs de kraker in de hoop dat het gewoon zoiets was... En daarna dan ben ik gewoon weer hobbelaar geworden ipv ruiter... wat rondjes stappen... (Niet voetballen, want dat durft ie niet, zijn 2e carrière plan ook al gefaald :')) gewoon niets vragen, erop zitten en vragen "wil je alsjeblieft naar links gaan" in de hoop dat ;) maarja... Ik vind het zo eigenlijk ook goed en als dan iemand anders lol met hem kan hebben met rijden, prima!

En toch denk ik eigenlijk dat Basje ook gelukkig zou worden van meer en consequenter werk. Het is niet echt een knuffelpony, hij vind het allemaal wel best. Maar ik denk wel eens, dan heb je als paard zo'n geweldig leventje, niets hoeven doen en van alle kanten in de watten gelegd worden en dan nog loopt 'ie wel eens weg als 'ie jullie mam en zus ziet. Hoewel dat met het kusjes geven leren wellicht al verrandert is :) Maar heb het idee dat hij het gewoon niet zo interessant vindt omdat er zo weinig te beleven is. En laten we wel wezen, als je nooit hoeft te werken en dan ineens een keer wel dan is dat natuurlijk ook stom :+ Maar ik denk dat als hij echt aan het werk zou moeten dat er uiteindelijk wel een blijer paard zou staan. En dan kom je weer bij het, moeilijk om een fijne bijrijder te vinden :P

En inderdaad, de date staat, haha! Gezellig! :D Denk dat Jauke en Llevado het ook erg gezellig gaan vinden om weer met aandacht overladen te worden :))

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:07

Lianne, in welke omgeving zoek je?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:36

Amable, dat is het ook... En qua klik, het is een leukerd, ik lig zo vaak helemaal dubbel om zijn eigenwijze pony-karakter en zijn beledigde blikken... Maar het is gewoon niet zo als bij de vorige...

Dus nu toch iemand zoeken die echt fanatiek met hem aan de slag wil, dat ie gewoon wat meer "bezig" is, en dan zelf gewoon wat leuk rondhupsen met hem... Hij heeft echt een super leventje, maar hij heeft een fanatiekere ruiter nodig en niet een zo als ik.

Ik zoek in de omgeving Nuenen iemand...

Maar zit echt te twijfelen, mensen kunnen vaak 4 dagen, maar mijn huidige verzorgster gaat nu ook kijken of ze hem vaker kan doen... (Ze is er sowieso elke dag omdat ze naast der eigen pony nog meer pony's rijdt ;))

Maar ik heb eigenlijk het liefst iemand met wie het leuk klikt die gewoon elke dag gaat... dan lekker samen aan de slag met hem. Ik ga wel op de mountainbike mee naar het bos etc. Dan heb ik evenveel lol... Want merk nu echt dat als hij moet werken hij denkt "Bekijk het eens even"... Met kids is ie super leuk, dan hoeft ie ook maar wat rond te hobbelen... Dus zit zelfs daar aan te denken, vind dat ook leuk om te doen... Fulltime kinderpony... nog verwender is het misschien ook niet helemaal ;)

Hij gaat iig snel weer naar de kraker dat ie straks weer helemaal lekker los en fris kan beginnen met "het nieuwe plan" wat nog niet zeker is ;)

Mijn plan om serieus te gaan rijden is dus weer voorbij, die 3 dagen dat ik het volhield :')

Haha ja, Jauke en Llevado's fanclub :D Het zijn natuurlijk ook geweldige paarden! Hopen op mooi weer!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:21

Hallo Allemaal,

Ik meld me ook mij hier ;). Mijn huidige bijrijdster is er mee gestopt en ik ben op zoek naar een nieuwe. Dus mocht iemand in Soest of omgeving een bijrijdpaard zoeken ;). Ik zoek alleen wel een springgericht iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:15

Anke schreef:
Joolien schreef:
Ik wil zo graag weer lekker rijden!

Gelukkig bestaan er ook maneges :Y)

Dat is een beetje een dooddoener in mijn geval, ik wil niet zeggen dat een manege te min is, maar laat ik zeggen dat ik tot voor kort nog betaald werd om andermans paarden te rijden :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:03

Soms is het moeilijk een huidige situatie te accepteren.
Zeker als je het anders gewend bent.
Je kunt het ook zien als een tijdelijk redmiddel. Totdat je weer iets beters hebt.
Het leven bestaat uit fases, de een is leuker dan de ander.
Je kunt niet meer dan het beste ervan maken.
Een uurtje een paard huren en ff lekker het bos in, geeft ontspanning.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:30

Pfff een bijrijder vinden voor doordeweek is echt niet simpel.....

Heb wel al iemand maar die kan maar 2x per week en ze weet niet of ze tijd gaat hebben voor 2 paarden.

en als iemand dan geschikt lijkt te zijn vinden ze het weer te ver..

En zoveel eisen heb ik niet voor een verzorgster...
Als ze alleen beetje basis dressuur beheerst is dat voor mij voldoende (daaronder versta ik dan gwn een paard nagefelijk kunnen rijden en een beetje fatsoenlijk kunnen trainen.)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:29

Maar ja, wat is fatsoenlijk kunnen trainen? Mijn ervaring is dat manegeruiters doorgaans niet in staat zijn je paard fatsoenlijk te trainen. Ja, de conditie misschien, maar bespiering etc. niet.

Ik blijf het lastig vinden. Investeer veel tijd om ze te leren longeren en met rijden te helpen. Toch scheelt het echt per individu hoe goed en graag ze het oppikken.
Alle paarden zelf doen is op dit moment niet mogelijk, dus dan ga je toch maar door met wat je hebt, alleen vind ik wel dat je investering zich een x moet gaan terug betalen, zodat ik zelf ook weer tijd in wat paarden kan stoppen ipv in de verzorgster/bijrijdster.

Het laten zoals het is en ze rond laten hobbelen is ook geen optie, ik heb vrijwel alleen maar jonge paarden die een consequente hand nodig hebben en die ik wil opleiden tot fijne gebruikspaarden. Dan kun je het dus niet maar laten, oneerlijk voor het paard, want onduidelijkheid, maar ook conflicten met paard die niet nodig zijn.

Blijft dus echt heel lastig allemaal vind ik.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:38

Ik zal dus ook nooit voor een manege ruiter kiezen, mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar een oud-eigenaar. Iemand die eerder een eigen paard gehad heeft en dus meestal bij iets van een ponyclub of rijvereniging gereden heeft en weet wat er komt kijken bij het hebben van een eigen paard.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:08

ja, maar vaak hebben die mensen geen eigen paard meer met een reden.
Geen tijd, geen zin meer, interesse verloren.
Hier in de regio zijn t iig vooral manege ruiters en jong ook. (12-16)
Maar ja, ik was vroeger ook 'maar' een manege ruiter. weet nu ook pas hoe anders een eigen ook weer is.
zelfs nog heel anders dan bijrijd/verzorgpaard.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:10

Ik ben heel blij dat iemand mij als manege-ruiter nu de kans wil geven...
Je kan het altijd proberen, wat tijd erin steken en kijken of het werkt ;).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:19

Amable schreef:
Ik zal dus ook nooit voor een manege ruiter kiezen, mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar een oud-eigenaar. Iemand die eerder een eigen paard gehad heeft en dus meestal bij iets van een ponyclub of rijvereniging gereden heeft en weet wat er komt kijken bij het hebben van een eigen paard.

Dan moet je die keus wel hebben. In mijn zoektocht kreeg ik alleen maar reacties van manegeruiters, wel met wat verzorgers ervaring. Blijkbaar heeft hier in de regio iedereen óf een eigen paard, óf ze zijn 13, óf het zijn manegeruiters..

Daarom gekozen om een manegeruiter idd de kans te geven, want een 13 jarige zit ik echt niet op te wachten. Verwachting moet wel worden bijgesteld, maar daarom is het denk ik vooraf goed om je te bedenken wat je wilt en of er potentie in zit om iemand te kneden. Dat kan soms goed en soms minder goed uitpakken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:22

Ik sta zelf met die van mij op een manege maar geen van deze ruiters (ook volwassenen) wil ik op mijn paard hebben :n
Het is 1 grote ruk en pluk strijd. Niet dat ik zelf de vriendelijkste hand heb maar vriendelijker dan dat wel :=
Ben blij dat ik er 1 tegen het lijf gelopen ben bij mijn vorige hij reed hem zo nu en dan is als hij zin had en dat hij mijn huidige vast bijrijd :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:26

Tsja, toen ik bij mijn vorige bijrijdpaardje ging rijden was ik ook 'maar een manegeruiter'. Had zelfs geen westernervaring. Toch vertrouwden ze met hun net ingereden westernpaardje, en we konden toch best leuk rondsturen samen en hebben heel wat geleerd.
Het gros van de manegeruiters zal wellicht geen handige ruiter zijn, maar om ze er nou meteen op af te schrijven dat ze van een manege komen, daar doe je ook een aantal ruiters mee tekort denk ik.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:28

Ik was ook zeker blij met mijn tijdelijke deze kwam van een andere manege en zij reed wel vriendelijk etc (soms iets te :+ ) dus zeker niet ieder manege ruiter is slecht