Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Izep

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:57

Citaat:
ik gun mjn paard een extra vriendinnetje en doe daarvoor een stapje terug.

Citaat:
Ik stel mijn paard ter beschikking omdat ik het een ander die een eigen paard niet kan betalen ook gun om echt een band op te bouwen en veel te leren op een soepel, braaf paard.

Sorry hoor maar hier krommen mij dus ook mijn tenen van! Geloof je dat nu echt zelf? Doei, doei

En wat een onzin om iemand te laten betalen voor ALS er iets stuk gaat. Als er iets stuk gaat kan de verzorgster het toch gewoon vergoeden. Er bestaat ook nog altijd zoiets als een WA-verzekering hoor. Daar ga je toch geen stallingskosten voor meebetalen. Doei, doei

Ik ken iemand die zoekt ook een bijrijder/verzorger voor haar paard met als doel haar paard op een gegeven moment te kunnen delen ook ivm de kosten. Kijk dan ben je gewoon eerlijk en niet verkeerd bezig. Misschien als ik ietsje meer geld had maar net geen geld genoeg dat ik ook wel zo'n oplossing zou zoeken maar ben daar dan gewoon eerlijk over en kom niet met vreselijke sociale verhalen 'dat je de ander ook wat gunt'. Boos!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:14

Jaaaaa, dit geloof ik zelf, wat dit doe ik zelf. Ben dan ook zeeer kritisch wie er op mijn knul rijdt, heeft niks met niveau maar wel met inzet te maken. En die 50 euro per maand zijn maar een fractie van de werkelijke kosten die 400 euro per maand zijn. Ik zet het nu opzij voor een springzadel, wat ik anders nooit gekocht zou hebben, want ik spring toch niet met hem. Haha!

Dus die mensen zijn er echt, juis omdat ik het vroeger ook zo graag wilde en het nooit kon .
Daarbij is mijn knul een allemansvriend en fantastisch leerpaard.

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:43

Ik betaal 50 euro per maand om een haflinger 3 dagen in de week te verzorgen. Maar ik mag er dan ook echt álles mee.
Ik vind het heel terecht, paarden kosten veel in onderhoud en ik heb het er graag voor over.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:08

IZEP schreef:
Citaat:
ik gun mjn paard een extra vriendinnetje en doe daarvoor een stapje terug.

Citaat:
Ik stel mijn paard ter beschikking omdat ik het een ander die een eigen paard niet kan betalen ook gun om echt een band op te bouwen en veel te leren op een soepel, braaf paard.

Sorry hoor maar hier krommen mij dus ook mijn tenen van! Geloof je dat nu echt zelf? Doei, doei

En wat een onzin om iemand te laten betalen voor ALS er iets stuk gaat. Als er iets stuk gaat kan de verzorgster het toch gewoon vergoeden. Er bestaat ook nog altijd zoiets als een WA-verzekering hoor. Daar ga je toch geen stallingskosten voor meebetalen. Doei, doei

Ik ken iemand die zoekt ook een bijrijder/verzorger voor haar paard met als doel haar paard op een gegeven moment te kunnen delen ook ivm de kosten. Kijk dan ben je gewoon eerlijk en niet verkeerd bezig. Misschien als ik ietsje meer geld had maar net geen geld genoeg dat ik ook wel zo'n oplossing zou zoeken maar ben daar dan gewoon eerlijk over en kom niet met vreselijke sociale verhalen 'dat je de ander ook wat gunt'. Boos!

Even voor alle duidelijkheid, bij mij zou jij er dus niet opkomen he...

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:03

Citaat:

Whoehaaaaaaaaaaaaaa nee klopt want op de eerste plaats zou ik nooit het paard willen rijden van iemand met zo'n instelling en daarnaast zou ik je ook nooit betalen! Verder ken je me niet eens dus tis wel duidelijk hoe belangrijk dat geld voor je is. Doei, doei

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:05

Die reactie zegt meer over jou dan over mij.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:14

Citaat:

En deze reactie zegt nog veel meer over jou! Doei, doei

Zo en nu ga ik mijn kostbare tijd en energie weer aan andere dingen besteden. Knipoog

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:15

Ik heb een paard die ik gewoon zelf onderhoud
als 19jarige woon ik samen, werk ik fulltime en heb ik een
paard.

Zelf kan ik 7 dagen per week komen rijden en ik ben er ook 7 dagen per week maar 1 dag sta ik af aan een meisje van 9 jaar.
Ze heeft op mijn pony leren rijden en rijd nog steeds elke week fanatiek een uur op mijn pony.

Haar ouders zetten haar af en na een drankje in de kantine begin ik altijd
eerst met wat theorie over de basis verzorgingpaard zodat het niet alleen
maar rijden is wat ze leert. Daarna moet ze zelf poetsen en opzadelen en
krijgt ze een uurtje priveles of we gaan een uurtje buitenrijden.

Na het rijden gaan we meestal samen hoofdstel en zadel invetten of samen
(Lees zij 3 schepjes en ik de rest Knipoog ) de stal uitmesten.

Ik wil er ook beslist geen geld voor vragen omdat deze
mensen veel voor mij terug doen en het inmiddels mijn maatjes
geworden zijn zowel het leskindje als haar ouders en haar zusjes.

Als ik bijvoorbeeld vraag of ze kinderbeugelriemen
willen halen omdat het voor haar fijner is en zodat mijn nieuwe beugelriemen niet
naar de knoppen gaan hoeven ze daar geen seconde over na te denken.

Net zoals nu, ik ga de ORUN cursus volgen en heb geen vervoer maar haar ouders
bieden zelf aan mij elke week te brengen.

Maar zij ook aan mij want ze zullen altijd voor me klaarstaan.
En dat waardeer ik gewoon ontzettend.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:29

IZEP schreef:
Citaat:

Zo en nu ga ik mijn kostbare tijd en energie weer aan andere dingen besteden. Knipoog

Nah, laten we het leuk houden hé! Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:37

IZEP schreef:
Citaat:

Whoehaaaaaaaaaaaaaa nee klopt want op de eerste plaats zou ik nooit het paard willen rijden van iemand met zo'n instelling en daarnaast zou ik je ook nooit betalen! Verder ken je me niet eens dus tis wel duidelijk hoe belangrijk dat geld voor je is. Doei, doei

Zo denk ik er ook over. Ja

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:47

Kijk, geloof lekker wat je zelf wilt, ik heb geen moeite om een bijrijder te vinden. Maar het lijkt me niet slim om zo van leer te trekken wanneer je zelf nota bene in je onderschrift hebt staan dat je een verzorgpaard zoekt. Lekkere binnenkomer is dat dan, of iemand er nu wel of geen geld voor wil vragen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:56

Ik ben er heel duidelijk over dat ik niet ga en kán betalen voor een verzorgpaard (lessen daargelaten).

[edit] mss dat jij het zo breed hebt, maar ik moet ook mijn sport en autorijlessen gaan betalen. Paardrijden blijft voor mij een ontspanning, het liefste lekker knuffelen en af en toe wat rijden. Daar ga ik geen geld voor geven, dan zou ik nog een baan erbij moeten nemen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:43

IZEP schreef:
Citaat:

tja, ik als paardeneigenaar die iemand zoekt, zonder vergoeding overigens, vind het ook niet prettig overkomen als iemand zich zo opstelt en zo reageert.

Ik kan het heel goed begrijpen als iemand zegt: Ik zoek een gratis verzorgpaard want ik heb mijn geld hard nodig en ik spaar ondertussen liever door voor een eigen paard. maar ze moeten niet aankomen met: "Ik help jou, dus eigenlijk zou je mij moeten betalen, maar ik wil je ook wel gratis helpen met jouw paard rijden en verzorgen alsof het een eigen is hoor..." Dan denk ik: GRaag of niet... Ik heb je niet nodig, ik gun iemand ook het plezier van een verzorgpaard, want dat werd mij vroeger ook gegund en daar was ik heel dankbaar voor want anders had ik nooit zo heerlijk met paarden kunnen omgaan en zo vaak kunnen rijden... Wij moesten namelijk van de bijstand rondkomen thuis, en geld voor sportlidmaatschap van kinderen kreeg je in die tijd nog niet van de gemeente...

Dus Nee. Dat schiet bij mij ook verkeerd...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:51

Magda, ik had het niet over jou, maar over IZEP. Zij valt mij aan en gelooft mijn beweegredenen niet en dat op een manier waar de honden geen brood van lusten. Daar krijg ik als paardeneigenaar de kriebels van.

Ik kon zelf pas met paardrijden beginnen toen ik 36 was en kocht mijn paard toen ik 41 was, dus ik heb er een tijd op gewacht.
Toen mijn dochter stopte met rijden kwam ik via de manegelessen in aanraking met een meisje die manegelessen reed, maar van die paarden niets meer leerde en een eigen paard zat er gewoon niet in. Een manegepaard verzorgen kost 70 euro per maand en dan deel je hem met een andere verzorgster! Moeder zag dat niet zitten. Zij is toen 2-3 per week mijn paard gaan rijden en betaalde daar 50 euro per maand voor. Was soms moeilijk, wilde ik eigenlijk zelf rijden, maar ik respecteer haar dagen. Uiteindelijk ben ik heel blij met deze keuze want het zijn 2 leuke jaren geweest. Ze is mee verhuisd naar de rustigere pensionstal waar ik nu een jaar sta.
Ze gaat in Wageningen Euine Leisure and Sports studeren en gaat dus ook verder in de paardenhouderij.
Ik twijfelde of ik weer een bijrijdster zou zoeken, maar zag hier op Bokt een leuk berichtje van iemand en die heeft hem inmiddels al een paar keer gereden. ik zou er beslist geen advertentie om zetten en als het niet zou lukken, dan maar niet.

Nu moet ik eerlijk zeggen, stel dat mijn bijrijdster zo in geldnood zou zitten, dan zou ik overwegen de bijdrage te stoppen.
Aan de andere kant is het een duur paard met een peperduur zadel op zijn rug dat je ter beschikking stelt.
Ik regel verder alles, hoefsmid, da, dekens en dekjes wassen, you name it.
We deden ook veel samen, zijn naar Jumping Amsterdam geweest en die band hoop ik met de volgende verzorgster weer te hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:54

Excuus dan, ik dacht dat het oa naar mij bedoeld was.

Hoewel ik leuke paarden ben tegengekomen om voor een bijrdage te mogen bijrijden kán ik het gewoonweg niet. Die keuze heb ik lang geleden al gemaakt en de beslissing blijft om een gratis paard te mogen verzorgen, eventueel rijden.

En als het meezit kan dat zondag ook, nu maar afwachten of ik nog op die pony's pas en er niet te zwaar voor ben.

Bij die mevrouw moet ik de 2 stallen uitmesten als ik daar ben en zorgen dat de paarden aandacht en beweging krijgen. Dat vindt ik een mooie regeling en daar voel ik mij het fijnste bij.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:59

Dat zal een mooie binnenkomer zijn. Zo leg je contacten en gaat het vanzelf van mond tot mond wanneer iemand een verzorgster zoekt. En keuzes maken hoort bij het leven he.
Misschien komt dat eigen paard later toch nog wel eens!
Ik had het in ieder geval ook nooit gedacht. Haha! Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:03

Een spaarpotje voor een eigen paard heb ik ook zeker, dat hoop ik later toch wel te kunnen doen alle extra centjes gaan daar ook naar toe.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:20

Nou ik vraag wel een vergoeding.
Ze mag gratis rijden, en als eigenaar heb je er bijna net zoveel plezier van als de verzorgster. Maar jij betaald alle kosten. Natuurlijk is dat logisch, ikzelf koop het paard , daar zitten kosten bij.
Maar toch mag ze wel gratis op mijn paard rijden , dus een vergoeding kan er heus wel bij toch?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:39

Citaat:
maar ze moeten niet aankomen met: "Ik help jou, dus eigenlijk zou je mij moeten betalen, maar ik wil je ook wel gratis helpen met jouw paard rijden en verzorgen alsof het een eigen is hoor..."

Waar zie jij staan dat ik zou vinden dat iemand mij zou moeten betalen? Nergens want zo denk ik er namelijk helemaal niet over. Op de eerste plaats KAN ik niets betalen omdat ik ziek ben, afgekeurd dus en leef van een WAO-uitkering op bijstandsniveau (en nee ik krijg ook niets van een gemeente vergoed) en op de 2e plaats gaat het bij mij op de eerste plaats om het verzorgen, het tutten, een band kunnen hebben met een paard en is rijden (als dat uberhaupt al zou gaan gezien mijn gezondheid) mooi meegenomen maar zeker geen must. Ik vind dat ik met mijn ervaring heel veel te bieden heb en dan met name heel veel liefde en extra aandacht voor een paard. En daar zou ik dan vervolgens voor moeten betalen? Gezien eerdere ervaringen en wetende wat ik te bieden heb weet ik dat eigenaren altijd erg blij waren met mij en de paarden ook waarschijnlijk gezien de sterke band die ik met ze had. Ik ben dankbaar dat ik het mag doen en dat men mij het vertrouwen geeft en zij zijn dankbaar dat hun paard prima verzorgd wordt en meer aandacht krijgt. Waarom zou ik daar voor moeten betalen dan?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:40

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:42

9 van de 10 verzorgsters rijden ook, dus die aanname is niet zo vreemd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:35

@IZEP
Het gaat mij niet eens om het wel of niet betalen, het gaat mij erom met welke houding men aankomt.
Iemand die niet kan betalen, maar wel heel goed bij mijn paardje past en hier helpt is van harte welkom om te verzorgen en rijden (let op: in geval van Borg en vele anderen die geld vragen voor het bijrijden van hun paard, de eigenaar biedt dus een (bij)rijpaard/verzorgpaard dat gereden en getraind mag worden aan)

Voor alleen helpen met verzorgen wordt slechts zelden een bijdrage gevraagd! En diegene die daar op in gaan, die zou ik ook voor "te goed" verklaren. Als iemand denkt een slaatje te kunnen slaan door te verdienen aan iemand die allerlei klusjes voor je opknapt, vind ik dat anders dan wanneer iemand een bijdrage in de kosten vraagt omdat je de normale lusten en lasten van een eigen paard hebt voor de dagen die je mag bijrijden/verzorgen. Als je hetzelfde doet als de eigenaar, vind ik niet dat het misbruik maken is, of afzetten of verdienen ten koste van de bijrijder als je een redelijke bijdrage in verhouding vraagt.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:09

Blijft een lastige discussie dit...

Zelf heb ik altijd betaalt voor bijrijdpaarden, voor sommige paaren heeft dat ertoe geleid dat ik er na een tijd mee ophielt, maar bij het laatste paard dat ik heb gereden vond ik het niet meer dan logisch.

Er moet wel wat tegenoverstaan dat ik betaal, ik betaal om te rijden dus dan moet ik dat ook kunnen doen.
Ik heb een tijdje een paard gereden waar ze een erg slechte bak hadden, of er stonden kreupele paarden in, dus kon vaak niet in de bak.
Buitenrijden deed ik ook niet zomaar, maar de eigenaaresse schoot me ook niet te hulp. Dan denk je ook, waarom betalen als ik niet altijd kan rijden?! En toen de eigenaaresse op vakantie was reed een stalgenootje het paard. Vind ik niet helemaal eerlijk.

Ander paardje reed ik 3 dagen per week, zeer luxe stal, kon in binnenbak, buitenbak, was een stapmolen, pony was fijn te rijden. En had goed contact met de eigenaaresse. Hoefde niks anders te doen dan lekker mijn hobby uit te oefenen. Kon de eigenaresse een keer niet, dan kwam ik, en ook andersom.
Ik kon minder kwijt dan eigenaaresse in eerste instantie voor ogen had, maar zij was blij dat haar paardje aandacht kreeg, en van mijn 50 euro kon het paardje in een grotere stal staan.
Pony is op een gegeven moment verhuist, jammer, maar ik kreeg het zelf ook wat druk. Ben nog meegeweest de pony verhuizen en nog een paar keer opgezocht en altijd logisch gevonden dat ik een deel meebetaalde. Ook toen de pony wat kreupel liep ben ik zonder probleem gewoon komen stappen en netjes betaald.

Principieel niet betalen vind ik onzin, je werkt toch gewoon om voor je hobby te betalen?
Maar het moet uiteraard wel in verhouding staan, als jij altijd de stal uitmest, is rijden een beloning. En als je een groot deel van de kosten betaalt moet je wel enige inspraak hebben op het paard. Je gaat ook niet zomaar andermans paard betalen maar niet dit mogen niet dat mogen en het paard in ene verkocht wordt oid.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:02

Idd ik ben het met Scooby eens, alles is duur zat en tijd heeft geloof ik niemand meer tegenwoordig. Ik vind het niet meer dan logisch een kleine bijdrage te vragen voor een bijrijdpaard. Verzorgpaarden waar je niet op mag rijden is dat idd anders voor mij, dat is alleen extra aandacht voor je paardje en dan wordt de verzorging uit je handen genomen en het kost je niks, als er gereden wordt heb je sowieso je hoefsmid kosten.
Prijzen als Eur 150,00 p.m. vindt ik erg overdreven, ligt er misschien wel aan op wat voor luxe je stalling te bieden heeft maar toch...

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:07

Ik zie hier vaak voorbijkomen: "Ik mest uit, en daartegenover moet staan dat ik mag rijden. Ik moet klusjes doen, dus onzin om dan te betalen" (Of iets in die trant)

Ik betaal ruim 400euro in de maand -zonder dat mijn paard iets heeft; dus geen extra kosten- en moet OOK zelf uitmesten e.d
Waarom zou het dan onredelijk zijn om een verzorger , die op die dagen een eigen paard tot haar beschikking heeft , haar dagen te laten betalen?Zij wil toch net zo graag haar hobby uitoefenen, en ik zou moeten betalen omdat het paard om mijn naam staat, en zij niet?(terwijl ze op haar dagen precies hetzelfde doet als ik?!)

Vind dat een erg rare gedachtegang.Mocht ik ooit eens een verzorger nodig hebben, dan zou ik het stalgeld delen door 31 dagen en maal het aantal dagen dat zij hem doet. Is zij in verhouding nog goedkoper uit omdat ze niet mee zou betalen aan hoefsmid/wormenkuren en extra dingetjes.

Vind dat niet meer dan redelijk Lachen