Moest nog melden wie het volgende topic mocht openen, nou omdat ik 10 mocht openen vind ik wel dat Olymp 11 mag openen.

Springt trug buiten en gaat carnavallen!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shaar schreef:Hey Melis
We zijn het vorige topic zonder ook maar een tíkkeltje ruzie doorgekomen, en dat willen we graag zo houden. Dus als jij van plan bent daar aan mee te helpen ben je wat mij betreft welkom
Sylleke schreef:Springt binnen!
Moest nog melden wie het volgende topic mocht openen, nou omdat ik 10 mocht openen vind ik wel dat Olymp 11 mag openen.
Springt trug buiten en gaat carnavallen!
Citaat:Mijn presentatie gaat over kinderarbeid. Je praat over kinderarbeid als deze kinderen het grootste deel van de dag moeten werken voor geld, spullen of bijvoorbeeld eten. Zij kunnen hierdoor niet naar school gaan. Vaak is het werk wat zij moeten doen gevaarlijk voor hun gezondheid. Vaak moeten zij meer dan 10 uur per dag werken, in de kou of juist enorme hitte en gaat het om erg zwaar werk wat eigenlijk een kind niet aankan. Sommige kinderen zien niet eens het daglicht omdat ze bijvoorbeeld in een mijn werken of in een werkplaats waar tapijten gemaakt worden. Ook zijn er kinderen die met gevaarlijke stoffen moeten werken. Eigenlijk kunnen we zeggen dat kinderarbeid werk is dat door jonge kinderen gedaan wordt. Natuurlijk is in alle landen de leeftijdsgrens verschillend maar meestal gaat het om kinderen jonger dan 14 jaar. Kinderarbeid komt meestal voor in arme landen zoals Ivoorkust, Afghanistan maar de meeste kinderarbeid komt voor in India. Over de hele wereld zijn meer dan 186 miljoen kinderen tussen de 5 en 14 jaar oud die werken om de kost te verdienen. Kinderen krijgen erg weinig geld voor het werk wat ze doen. Doordat ze niet naar school kunnen is dat ook niet goed voor hun toekomst. Veel spullen die wij dagelijks gebruiken worden door kinderen gemaakt.
In de tijd van de industriële revolutie was kinderarbeid vrij normaal, ook in Nederland. In 1874 diende Samuel van Houten een wet in. Deze wet staat nu bekend als het Kinderwetje Van Houten. Deze wet moest een eind maken aan arbeid door kinderen jonger dan 12 jaar. Maar in de praktijk veranderde er weinig, want er was te weinig controle. In veel landen kwam er een einde aan kinderarbeid door de leerplicht. In Nederland was dat in 1901. Deze wet verplicht kinderen van 6 tot 12 jaar onderwijs te volgen. In 1969 werd de leerplicht verlengd tot 16 jaar. De leerplichtwet werd maar net aangenomen met 50 tegen 49 stemmen.
In Afrika, Azië en Latijns-Amerika komt kinderarbeid nog veel voor. Kinderen worden niet alleen in de landbouw of in familiebedrijven ingezet, maar ook als goedkope arbeidskrachten in fabrieken en weverijen. Ook in Europa is nog kinderarbeid. In maar liefst vier landen die lid zijn van de Europese Unie komt kinderarbeid voor, namelijk in Griekenland, Portugal, Italië en Spanje. Per land zijn er tussen de 90 en 150 duizend kinderarbeiders.
Er wordt vaak gedacht dat een sterke economische groei in een ontwikkelingsland de kinderarbeid doet verdwijnen. Volgens wetenschappers is dat juist niet het geval. Uit een analyse van gegevens uit 15 staten van India, bleek dat economische groei juist een grotere vraag naar kinderarbeid opwekt. Zuidoost-Azië komen honderdduizenden kinderen terecht in de prostitutie. Thailand en de Filippijnen zijn daardoor berucht. In Thailand werden in de armere dorpen gewoon kinderen gekocht. Die kinderen moesten dan in Bangkok en in andere steden prostitueren. De laatste tijd probeert de Thaise regering, dat tegen te gaan. Maar de misdadigers vonden een oplossing: Ze gingen kinderen kopen in de buurlanden Birma of Cambodja. De verklaring waarom de ouders dit hun kinderen laten doen is simpel: armoede. De ouders zien geen andere uitweg dan hun kinderen mee te laten verdienen. In heel veel gevallen weten de ouders niet eens dat hun kinderen terechtkomen in de prostitutie. Ze denken dat ze gewoon ergens gaan werken. In Vietnam en Cambodja is een stijgende kinderprostitutie, dat komt omdat er in Thailand en de Filippijnen erg strenge straffen zijn gekomen.
Als Nederlander zijn er toch een aantal dingen die wij kunnen doen om kinderarbeid tegen te gaan. Als je weet dat iets door kinderarbeid gemaakt is, of als een winkel vaak spullen verkoopt die door kinderen gemaakt zijn, kan je er voor kiezen om niet meer naar die winkel te gaan. In sommige landen gebruiken ze een keurmerk, bijvoorbeeld RUGMARK voor tapijten die niet door kinderen gemaakt zijn. Je kunt dus zelf controleren of het wel of niet door kinderen gemaakt is. En natuurlijk kun je ook geld geven aan organisaties die vechten tegen kinderarbeid zoals bijvoorbeeld UNICEF.
Ier schreef:Mag je bets groter typen zit ik niet mee.
* Wilt niet banketstaaf zijn..
Maar er zijn ook nog vet veel mensen die geen topic hebben geopend..
Sylleke schreef:Ier schreef:Mag je bets groter typen zit ik niet mee.
* Wilt niet banketstaaf zijn..
Maar er zijn ook nog vet veel mensen die geen topic hebben geopend..
Waarom ik Olymp kies: omdat ik vond dat zij eigenlijk evenveel recht had om het tiende topic te openen. Met dat hele verhaaltje erbij, we hebben samen zo 'n beetje voor vz-praat gezorgd dat dat er kwam, vandaar dat ik haar dan het volgende laat openen.