bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteLSL

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:35

Ik vraag geen geld er voor omdat ik anders nooit iemand vind.
Mijn haflinger heeft een enorm eigen willetje dus dat kan vaak wel lastig zijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:36

Als ik lees dat puur om rijden gaat zoals bij een lease paard snap ik wel dat je geld vraagt. Mijn bijrijder was mijn aanvulling. Zij ging met mijn paard het bos in omdat ik vond dat het dier dat nodig had maar ik nooit voor donker thuis ben bijvoorbeeld. Ik kon haar bellen als ik plotseling ziek of druk was, ze ging met het dier stappen als ze kreupel was, kwam mee op wedstrijden om te helpen.... Zij kon daarentegen leren van een goed opgeleid paard en genieten van haar braafheid buiten.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:48

ik heb zelfde probleem ik vroeg ook 100 euro ze mochten alles mee doen nouja na buiten in de winter dan niet omdat dan te gevaarlijk is,
maar je bent niet de enige hoor,
ik kan teslotte ook niemand vinden maar heb zo iets laat dan maar alleen doen,

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:59

Ik vind het een beetje dubbel, als je het paard echt wilt verleasen kan je toch minder eisen stellen. Als je er minder of geen geld voor vraagt ben je toch meer in een positie dat je precies kan zeggen wat je wel en niet gebeurd. Persoonlijk zou ik er geen geld voor vragen. Wanneer iemand er geld voor betalen verwachten ze ook dat bepaalde dingen 'zomaar' kunnen, aangezien ze er ook voor betalen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:02

xHelene schreef:
Tja ik denk dat we het hier nooit over eens gaan worden ;)

Nog even mijn reactie hierop:
Als jij echt een bijrijder nodig hebt (en dat heb je neem ik aan want anders zou je niet iemand "aannemen" die je nog zoveel bij moet brengen) dan zou ik dat er toch echt voor over hebben. En ik heb al gezegd hoe ik er over denk als je echt een bijrijder nodig hebt.

Als je niet echt een bijrijder nodig hebt dan zou ik nooit iemand "aannemen" waar ik zoveel tijd in zou moeten steken. Hoe je het ook wend of keert, ik vind dat als het geen kosten maakt dat je dan ook geen geld hoeft te vragen ;)

Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen maar dit is hoe ik er over denk :)

Niet dus :Y)
Toen ik nog wel "open stond voor een verzorgster tegen vergoeding", was dit voornamelijk om een ander de kans te geven om een goed verzorgpaard te kunnen geven waar die persoon nog veel van kon leren. Zelf heb ik namelijk ook die kans gehad.
Maar die kans is niet gratis, want het moet imo wel van 2 kanten komen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:07

Ik betaal niet, maar help wel met bijvoorbeeld het uitmesten en dergelijke.
Als ik bij zou moeten betalen zou ik het dus ook niet doen, puur omdat ik daar de financieen niet voor heb.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:11

@superwoman

_-:( hou maar op,ze willen gewoon niet betalen,ze willen dat wij -paarden eigenaren krom liggen om ons paard te kunnen onderhouden-gewoon gratis ons paard beschikbaar stellen aan meisjes die vinden dat ze ons een dienst bewijzen ect :O
ze denken echt dat we gek zijn geloof ik ,omdat wij er geld voor durfden te vragen :)) 8)7
voor niks gaat de zon op , als hij komt :)*

ik geef het op :x

ik heb er geen nodig en zulke meisjes hoef ik zeker niet op/bij mijn paard
ik heb nog nooit meiden meegemaakt die zo dachten gelukkig!
ik heb geen idee hoe het komt dat er op bokt zoveel zitten >;)

ik lees soms echt met grote verbazing de posts B-)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:12

xHelene schreef:
Ik zou er zelf misschien wel voor betalen maar als ik dat had, zou ik geen geld vragen. Je rijd er zelf niet mee en misschien vinden je paarden het wel heel leuk buiten te rijden dus ik zou alleen maar blij zijn als ik iemand kon vertrouwen met mijn spullen en paard. Ik zou er geen last van hebben als mijn paarden bereden worden en mijn paarden + bijrijder zouden het erg leuk vinden dus zou ik er geen geld voor hoeven.

Als het me geld zou kosten, dan zou ik wel geld vragen maar in een situatie zoals die jij beschrijft zou ik dat niet doen ;)

Ik vind je antwoord nogal dubbel :+

Maar mijn paarden vinden het prettiger om lekker buiten te staan vreten dan om te gaan rijden, dus of de paarden er echt zoveel waarde aan hechten dat iemand ze komt rijden? Nee, dat geloof ik niet.
En dan nog te zwijgen over de afschrijving van de spullen...

Mijn bijrijdster betaalt overigens geen vergoeding, omdat we uit een andere positie kwamen (paarden zelf mesten, ik zwanger en echt nood aan iemand). Maar voor nu zou het niet meer hoeven, maar ik heb geen last van haar :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:24

mirgino schreef:
@superwoman

_-:( hou maar op,ze willen gewoon niet betalen,ze willen dat wij -paarden eigenaren krom liggen om ons paard te kunnen onderhouden-gewoon gratis ons paard beschikbaar stellen aan meisjes die vinden dat ze ons een dienst bewijzen ect :O
ze denken echt dat we gek zijn geloof ik ,omdat wij er geld voor durfden te vragen :)) 8)7

Hihi, daar heb je gelijk in!
Regelmatig de eigendunk dat ze het paard "beter" maken is helemaal iets waar ik van van stoel van val (van het ongeloof en van het lachen dus) :Y)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:51

xHelene schreef:
MamboBeach schreef:
Dan zou ik wel betalen hoor of geld vragen. Je gebruikt ook andermans spullen en levende have. Als ik ga fitnessen moet ik ook betalen en 'huur' betalen voor het gebruiken van de toestellen. Voor niets gaat de zon op. :)

Dat vind ik anders. Een sportschool met winstoogmerk is anders dan een individu met een paard. Die sportschool is gemaakt om geld te verdienen, jouw paard is er als het goed is niet voor bedoelt om voor jou geld op te brengen ;)

Winst zou ik er niet uit halen hoor... Een sportschool haalt er ook niet direct winst uit. Eerst moet alles worden aangeschaft!
Het is natuurlijk wel lekker makkelijk als een eigenaar alles koopt en een bijrijder hoeft lekker niets te betalen. In mijn geval zou iemand toch wel iets moeten betalen maar goed, dat is ook 1 van de redenen dat ik geen bijrijder hoef.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 00:59

superwoman schreef:
xHelene schreef:
Waar heb ik dat vergeten bij te zetten?

Nee ik zocht geen bijrijdpaard, het kwam toevallig op mijn pad.
En daarbij, moet alles tegenwoordig voor geld? Het is toch ook fijn als je weet dat je paard en je bijrijder plezier hebben samen? Dat is toch ook al een beloning?

Het is is geen stelling het is mijn mening. En mag ik vragen wat je er krom aan vind?

Heel leuk als mijn paard en z'n bijrijder plezier hebben, maar ik zie dat echt niet als beloning.
Zeker mijn paard moet er plezier in hebben, anders gaat het iig al niet door. En voor het plezier (hobby) van de bijrijder ga ik niet betalen :Y)
Daarbij of alles voor geld moet...tja een paard is voor de eigenaar ook niet gratis....
(BTW geen verzorgsters meer voor mij ;) )

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ haleluja!

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 01:04

mirgino schreef:
@superwoman

Dan kan je toch beter je paard verkopen lijkt wel en een bijrijdpaard nemen aangezien dat ''gratis'' blijkt te zijn! :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 01:20

mirgino schreef:
@superwoman

Ik ben een eigenaar en ik vraag echt geen geld aan een bijrijdster.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 03:14

Ik ben ook eigenaar, en als ik mijn paarden niet meer kan verzorgen, vanwege de kosten, dan gaat het paard er uit. Krom liggen voor een paard is een foute keuze, een paard bezig houden en in conditie houden is een andere discussie: Dat kost meestal geld, in plaats dat het wat oplevert.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:12

Brainless schreef:

Maar dat is ook harstikke lief vind ik.
Alleen dat het raar zou zijn om een bijdrage te vragen vind ik te ver gaan, want er zijn genoeg goede redenen aangedragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:19

mandylfmarca schreef:
Dan kan je toch beter je paard verkopen lijkt wel en een bijrijdpaard nemen aangezien dat ''gratis'' blijkt te zijn! :o

hihi,als bijrijder is het idd wel goedkoper en je hebt iig weinig financiele risico's zoals d.a kosten etc.
Maar goed, ik doe nog steeds graag elke dag de verzorging van mijn paarden. Hopelijk kan ik straks ook weer lekker rijden en op wedstrijd, maar dat laatste zal nog wel even duren denk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:53

superwoman schreef:
Brainless schreef:

Maar dat is ook harstikke lief vind ik.
Alleen dat het raar zou zijn om een bijdrage te vragen vind ik te ver gaan, want er zijn genoeg goede redenen aangedragen.

Je kunt het altijd vragen natuurlijk :D
Maar sommige eigenaren zijn verbaasd dat ze geen/moeilijk een bijrijdster kunnen vinden, want ze vragen "maar" 150E per maand.
Het is natuurlijk wel zo dat, hoe hoger het bedrag des te moeilijker is het om iemand te vinden.
Ook gaat vaak het eisenpakket van de bijrijder omhoog als deze meer moet betalen.

Ik vind het zelf (als eigenaar) wel super leuk iemand de kans te geven met paardjes bezig te zijn.
Nu heb ik een meisje die komt 1x per week poetsen en mag dan ook een rondje rijden.
Dit kost mij meer tijd/energie dan dat het wat oplevert, maar ik vind dit juist leuk om te doen.

Er komt binnenkort (hopelijk) nog een Haflinger bij omdat ik het leuk vind samen met iemand buiten te rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:11

Maar dan is het een stukje extra hobby voor jou.
Voor mij was dat ook wel zo, maar ik wil daar wel iets meer voor terug dan een dankjewel.
Zelf heb ik ook hard moeten werken om zover te komen en om zulke paarden onder mijn kont te mogen hebben...

Dat verbaasd zijn over het geen bijrijder kunnen vinden die een behoorlijke vergoeding wil betalen én dan vaak ook nog géén leerpaard (zachtjes uitgedrukt) aanbieden, die vind ik ook behoorlijk naief. :Y)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:05

@mirgino:
Ik ben zo’n ‘meisje’ (van 34 jaar inmiddels ;-)) die dus niet hoeft te betalen voor haar bijrijdpaarden…
Blijkbaar heb ik volgens jou een heel verkeerde instelling en kom ik er bij jou absoluut niet in :-(.
Gelukkig weet ik zelf dat ik helemaal geen verkeerde instelling heb, net als de paardeneigenaren van wie ik de paarden heb mogen rijden…

Mijn eerste bijrijdpaard was gratis, maar we moesten allebei nog heel veel leren. Dus ik heb elke week in de groepslessen van de vereniging meegereden en had daarnaast elke week priveles. Dit betaalde ik uiteraard zelf. Na 3 jaar intensief getraind te hebben is het niveau van mij en van het paard behoorlijk omhoog gegaan.
Daarna kwamen we op een andere stal te staan met uitrij-mogelijkheden, ik wilde graag het bos in (de eigenaresse zelf niet) dus ik betaalde de hoefijzers elke 8 weken. Daarnaast had ik nog steeds elke 2 weken les.

Vervolgens heb ik mijn eigen paard gekocht, deze was helaas na een maand al onherstelbaar geblesseerd door een val (zenuwbeschadiging in halswervel en daardoor spieratrofie in linkerschouder).
Er moest elke dag minstens een uur met hem gewandeld worden, dat deed ik ook met alle liefde. Heb zelfs met hem gejogged. Er was een meisje die niet meer durfde te rijden door een val en die 2x per week minstens een uur met hem ging wandelen...Van mij hoefde ze niet de stal uit te mesten of andere dingen, want vond het al geweldig dat ze 2 x per week met hem ging wandelen.

Door omstandigheden heb ik mijn paard verkocht en toen vroeg een stalgenote of ik haar paard 3 x per week wilde rijden omdat we qua omgang en rijden op dezelfde lijn zaten. De eigenaresse is in de 3 jaar dat ik haar paard verzorgd heb een paar keer uit de running geweest (een keer 8 weken en een keer 6 weken) en ik heb toen trouw voor haar paard gezorgd (stond op doe-het-zelf-stal). Heb in overleg met eigenaresse ook les genomen van instructrice (die trouwens echt geweldig was!), lessen waren niet goedkoop maar ik had het er voor over.

Nu ben ik verhuisd naar de Veluwe en had een advertentie op MP geplaatst, ik heb heel veel reacties gehad en heb gewoon het leukste paard eruit gezocht. Ik rijd nu echt op een superlocatie, en als de mensen er geld voor hadden gevraagd had ik dat er ook echt voor over gehad want het is er echt geweldig.
Ze vragen er echter geen geld voor, ze zijn al blij dat ik hun paard verder door wil rijden.

Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat de instelling van een bijrijder echt niet samenhangt met wel of geen bijdrage.
Het ligt aan het karakter en de motivatie. Daarnaast is het ook niet zo dat bijrijders per definitie nog veel moeten leren en niet kunnen rijden.
Dat ligt ook weer helemaal aan de al opgedane ervaring én vaak ook de leeftijd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:25

superwoman schreef:
Regelmatig de eigendunk dat ze het paard "beter" maken is helemaal iets waar ik van van stoel van val (van het ongeloof en van het lachen dus) :Y)

Ik denk dat je het met deze opmerking ook over mijn posts hebt, en ik moet eigenlijk lachen om jouw arrogantie ;-).
In jouw referentiekader kunnen bijrijders niet fatsoenlijk rijden én zeker geen paard doorrijden. Toch vreemd dat ik nu een groen paard aangeboden heb gekregen, juist om door te rijden :(:) . En natuurlijk rijd ik niet perfect, ik ben geen Anky of andere Grand Prix ruiter, maar ik kan het paard wel tot een bepaald niveau trainen. Ben sinds kort bezig en paardje was in het begin behoorlijk onstuimig en heel erg stijf, inmiddels loopt ze in een regelmatig tempo, over de rug én kan ze steeds meer lengtebuiging aan. Zal haar echt niet tot een hoog niveau kunnen rijden, maar een begin kan ik zeker maken...

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:34

Jeetje zijn eigenaren beter dan bijrijders? Want de meeste eigenaren hier doen wel heel hooghartig tegenover bijrijders. Als je niks zonnigs ye zeggen hebt en alleen mensen wil beledigen wat doe je hier dan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:22

Jessicajoann schreef:
Jeetje zijn eigenaren beter dan bijrijders? Want de meeste eigenaren hier doen wel heel hooghartig tegenover bijrijders. Als je niks zonnigs ye zeggen hebt en alleen mensen wil beledigen wat doe je hier dan?

;) dit werkt dus voor beide kanten! :j

wij worden als eigenaar ook als raar en nog meer benamingen nagewezen omdat wij een vergoeding vragen
jammer dat jij dit als onzinnig beschouwd!

en tuurlijk zitten er goede tussen, maar ik lees hier verhalen waarvan ik niet vrolijk word,en ik ook nog steeds niet begrijp waarom een bijdrage zo erg is?

als ik iemand zou zoeken om mijn paard beter te rijden dan ik zelf zou ik die betalen,dan huur ik die persoon in om mijn paard te rijden
maar dat zocht ik dus niet
en hooghartig ben ik zeker niet en een super ruiter ook niet, ik heb zelfs nooit echt les gehad :+

maar ik ga niet mijn paard door iemand anders laten rijden 3x p/w gratis,terwijl ik er zelf hard voor moet werken om het allemaal te bekostigen

en sinds 3 jr heb ik geen bijrijdsters meer, maar goed ook
ik heb nu een paard wat in de lappenmand gezeten heeft en altijd klachten zal houden
en er zijn weken/maanden dat hij niet gereden kan worden,en hij is nog steeds onder behandeling,dit zou voor een bijrijdster niet te doen zijn,er kan dan niet gereden worden.

en idd zou het veel goedkoper zijn als ik mijn paard weg zou doen en dan gratis op andermans paard ga bijrijden :+ maar zo ben ik niet
ik wil zelf eigenaar zijn en alle beslissingen zelf nemen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:57

laetitia schreef:
superwoman schreef:

Ik denk dat je het met deze opmerking ook over mijn posts hebt, en ik moet eigenlijk lachen om jouw arrogantie ;-).
In jouw referentiekader kunnen bijrijders niet fatsoenlijk rijden én zeker geen paard doorrijden. Toch vreemd dat ik nu een groen paard aangeboden heb gekregen, juist om door te rijden :(:) . En natuurlijk rijd ik niet perfect, ik ben geen Anky of andere Grand Prix ruiter, maar ik kan het paard wel tot een bepaald niveau trainen. Ben sinds kort bezig en paardje was in het begin behoorlijk onstuimig en heel erg stijf, inmiddels loopt ze in een regelmatig tempo, over de rug én kan ze steeds meer lengtebuiging aan. Zal haar echt niet tot een hoog niveau kunnen rijden, maar een begin kan ik zeker maken...

over het algemeen hier in de buurt vind ik paarden eigenaren echt heel erg arrogant.... laten we een bijrijdster nemen en die lekker100 euro in de maand laten betalen voor 2a 3 keer hobbelen 8)7

ik wil best betalen doe ik op het moment ook met alle liefde ( betaal de stal kosten van 130 ) de eigenaaresse krijgt niks }:) en zorgt voor zadel enz. ik heb haar 7 dagen per wee. bepaal zelf wat ik er mee doe. en rijd haar nu dus door voor eventueele verkoop.

na dan lijk je wel gek als je 100 ga betalen voor 2 a 3 keer rond hobbelen en iemand die alleen maar om je heen loopt te zeuren..( heb het dan wel rond de leeftijd vanaf jaar of 19/20)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:32

@mirgino mijn vorige bijrijdpaard is ook vrij lang kreupel geweest, maar dat vond ik zelf niet erg.
Ik zorgde er toch voor, stond op een doe het zelf stal en kwam trouw de stal mesten, voer klaar zetten, paarden naar buiten of binnen doen en heb veel met het paard gewandeld. Ik vind dat het erbij hoort :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:46

Zoals ik al eerder zei is het een simpele kosten-baten-analyse.

Maar mensen schatten doorgaans hun eigen tijd/energie/kunnen/huisdieren in als meer waard dan dat van een ander. Je houdt dus altijd meerdere gezichtspunten.

Dat geeft ook niet. Toch zou ik mensen die zeggen geen bijrijder te kunnen vinden (en hem schijnbaar toch nodig te hebben, anders zouden we er niets over horen) toch eens na te denken over minder geld vragen.

100 of 150 euro per maand kunnen heel veel mensen simpelweg niet missen, je beperkt dus het aanbod in bijrijders als je dat bedrag vraagt.

Ik heb aan beide kanten gestaan. Heb bijgereden en heb ook een bijrijdster gehad. Op dat moment stond mijn pony op een pensionstal met binnenbak en paddocks gestald voor 189 euro all in. Een jong meiske dat goed met de pony op kon schieten wilde er graag op rijden (ipv op het ene lespaard dat ze hadden). 1x per week een les die ze uiteraard zelf zou betalen: alles onder supervisie van de staleigenaar.

Dus ik dacht hmmm; de pony is gek op aandacht die krijgt hij dan dus meer (ook vaker in de week kwam ze op stal en knuffelde hem dan wat extra), hij krijgt meer beweging en ik kan een dagje minder naar stal. Nou helemaal prima toch? Voor mij kostte het echt geen cent meer; ik bedoel ik betaald die 189 euro toch al per maand? Dara heb ik toch een eigen pony voor (ik heb er geen seconde aan gedacht om te gaan bedenken dat de ijzers een fractie meer zouden slijten of het zadel, en vind dat ook larie als ik eerlijk ben). De pony had er profijt van, en ik maakte het meisje blij. Voor mij is dat win-win. Daar hoef ik echt geen geld voor te hebben. Dan kun je mij gek noemen, dat mag hoor.

En zelfs al zou je een handje brok extra voeren na het rijden, zouden de ijzers twee keer zo hard slijten en zou je een jaar eerder nieuwe tuig aan moeten schaffen..(of zelfs een tweede hoofdstel en zadel waar je toch wel zo'n 5 jaar mee kunt doen) dan snap ik nog steeds niet hoe iemand daar in alle redelijkheid mee op 100 of 150 euro per maand (!) komt.