Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:35

Meisje (nouja, meisje, 19 :') ) heeft gisteren voor het eerst op Dora gereden. Ze is heel lief en rustig, maar een beetje té lief en rustig. Volgende keer gaat ze er gelijk zelf op en dan hoop ik wel wat meer pit te zien eigenlijk, want het was nu een beetje kaassie voor Dora :')

Sparky10: Pff dat is wel heel lomp en brutaal inderdaad :')

Dott: Heel simpel; als je een bijrijdster wil, ongeacht welk paard, zal deze zich gewoon aan jouw regels en jouw manieren (en dus de manieren van je paard) moeten houden :j Als je het iemand gunt, komt zo iemand vanzelf op je pad (via marktplaats, bokt, of viavia/spontaan aan komen waaien) en voor minder hoef je het absoluut niet te doen. In het begin kan je er sowieso bij blijven natuurlijk, of afspreken dat iemand alleen komt rijden en doen wanneer jij met je andere paard bezig bent :j dan kan je ook een oogje erin houden en zie je heel snel wanneer iemand ineens wat anders doet dan de bedoeling is :j En houdt jouw merrie toch nog een beetje houvast aan je :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:12

Ze probeerde het vast heel goed te doen. Als bijrijder weet je ook niet wat de eigenaar wil. Ik heb bijv. Moeite ermee als ze meteen teugels kort en hakken erin zetten. Laat ze eerst maar eens aftasten en grenzen verkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:14

Dat is ook zo, er is alleen wel een verschil tussen 'hakken erin zetten' of qua rijden nog helemaal niets doen en na 10 minuten er weer af stappen. Wat dat aangaat vond ik het dus een beetje té rustig, want ook zonder je hakken erin te zetten en teugels meteen strak te trekken kan je natuurlijk wel gewoon eraan rijden en doorrijden :j Er moet wel initiatief in zitten, dus ik ben benieuwd of dit initiatief eruit komt :j

Ga d'r zeker ook nog niet wegsturen, want wat ik zeg, ze is verder een hele lieve en rustige meid. Ik hoop alleen wel dat er wat meer initiatief komt met rijden :j

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:14

kun je haar ook zeggen toch? dat ze niet bang hoeft te zijn dat je haar afkeurt en dat ze best wat meer mag laten zien?
ik ben in eerste instantie ook onzeker en laat dan niks echt zien uit angst afgekeurd te worden.

wat je zei heb je wel gelijk in. het Moet niet, dat scheelt. ben ook nog wel graag zelf met dr bezig haha :)
Maar tis een sportpaardje en soms denk ik wel eens dat een ruiter die haar wat meer uitdaging kan bieden misschien wel leuk voor dr is.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:00

Hier was ik opzoek Naar een bijrijder voor m'n oudste merrie en ik heb er nu waarschijnlijk een voor de jongste :+ die is net 3(maart) en moet in de bak nog verder bevestigd worden. Gas, stuur, rem, stap, draf en galop zitten er op en ze is verkeersmak. Dus ze gaat er lekker mee naar buiten want wil haar van de winter pas in de bak verder oppakken. Is trouwens een oud stalgenootje die geen paard meer heeft, dus bekend iemand.

Voor de oudste wel wat geweest en ook wat reacties maar het is het gewoon allemaal niet. Het is een pittige merrie en ik wil wel dat je gewoon B waardig weg kan rijden met der want dat kan ze gewoon, maar er reageren meer mensen met enkel manege ervaring of je spreekt af en ze zeggen een uur van te voren af.

Irriteer me er nu al aan want ik maak er wel tijd voor vrij en pas m'n planning er op aan.

Of je denkt leuk een reactie en dan kijk je reageren ze alleen met leuk paard. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:05

Gisteren is ze weer langs geweest en na wat aanwijzingen was het wel een match :j Dus daar ben ik wel heel blij mee. Even m'n sleuteltje opzoeken en wat afspraken maken over de dagen en dan ben ik helemaal happy en mag ik in m'n handjes knijpen ermee :j

Het afzeggen is bekend hoor Marlis, zijn er écht een hele hoop.. Ben ook gestopt op een gegeven moment om er tijd voor vrij te maken; ik gaf aan dat ik dan en dan op stal ben, en als ze er niet zijn, ga ik zelf wel rijden :')

Wat ook leuk is.. Mensen die mailen, hele tekst en uitleg, en dan daarna 'oh maar ik ben nog niet oud genoeg'.. Zucht.. zeg dat dan gelijk :')

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:26

chelle_dora schreef:
Gisteren is ze weer langs geweest en na wat aanwijzingen was het wel een match :j Dus daar ben ik wel heel blij mee. Even m'n sleuteltje opzoeken en wat afspraken maken over de dagen en dan ben ik helemaal happy en mag ik in m'n handjes knijpen ermee :j

Het afzeggen is bekend hoor Marlis, zijn er écht een hele hoop.. Ben ook gestopt op een gegeven moment om er tijd voor vrij te maken; ik gaf aan dat ik dan en dan op stal ben, en als ze er niet zijn, ga ik zelf wel rijden :')

Wat ook leuk is.. Mensen die mailen, hele tekst en uitleg, en dan daarna 'oh maar ik ben nog niet oud genoeg'.. Zucht.. zeg dat dan gelijk :')

Fijn dat je waarschijnlijk iemand heb :)
Ja net weer een, 3 dagen geleden Ofzo gestuurd wanneer het kan om te komen kijken, krijg ik nu net pas wat terug. Door studie gaat ze een bijrijdpaard toch niet redden. Ik wil best tijd en moeite in iemand steken als ik weet dat het nut heeft, maar hier wordt je echt gek van.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:03

Ik zit met een vervelende situatie. Net teruggekomen van vakantie en mijn paard mogen terugzien als een skelet!!! Natuurlijk onmiddellijk de dierenarts gebeld. Ik snap niet dat mijn bijrijdster dat niet zelf gedaan heeft of op zen minst mij verwittigd heeft!!! Ze is in die tijd natuurlijk amper langsgeweest, want het regende en dan kan ze niet rijden. Vandaag ook gevraagd of ze komt, maar het was te warm om te rijden.

Ik vraag me echt af of ik nog zou verder gaan met haar. Het contact tussen ons gaat ook niet zo vlot.

Ze kan wel heel goed rijden en heeft mijn paard al wel wat geleerd, maar das ook de enigste reden die ik kan bedenken om met haar voort te gaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:05

Die hoefde bij mij niet te komen. Weer of geen weer, paard heeft elke dag verzorging nodig!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:18

Anke schreef:
Die hoefde bij mij niet te komen. Weer of geen weer, paard heeft elke dag verzorging nodig!

helemaal mee eens! anders moet je maar geen bijrijder/verzorger worden

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:31

Sorry maar zo'n verzorger/bijrijder hoefde niet eens meer terug te komen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 06:55

inderdaad. helemaal als je dan naar zo'n situatie terug komt na vakantie.
Is zij je hele vakantie niet geweest? heb je haar verteld hoe je paard eraan toe is?

hoe ist verder met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:55

Maurice die had écht niet meer terug hoeven komen.. Kunnen ze nog zo leuk rijden, ervoor zorgen of überhaupt even een belletje plegen kunnen ze overduidelijk niet.. Rijden doe je dan maar op de manege zeg.. Hoe is het met je paard?

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:09

Hij was echt extreem mager, de dierenarts heeft hem een ontworming en een vitaminekuur opgegoten en zei dat we binnen twee weken resultaat zouden moeten zien. We denken dus aan wormen, nochthans ontworm ik ze goed :-(.

Zij is zelf nog gaan rijden met mijn paard!!!! Ze beweerde dan dat ze aan een lesgever had gevraagd of hij niet te mager was en die zei neen. Nu vraag ik mij af of die blind is of dat mijn paard dan op drie dagen nog dramatisch is afgevallen.

Ergens denk ik ook dat hij er echt vanaf zag dat ik weg was, want hij lijkt nu al terug veel gelukkiger sinds ik terug ben. Maar misschien hoop ik dat ook gewoon :-).

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:17

Jeetje Maurice! Zo een had ik toch snel weg gebonjourd! Wat denkt ze nou?
Ik heb zelf een bijrijdpaard waarvan de eigenaren heel lief zijn maar beetje onwetend. Ik kom elke dag om sowieso de hoeven te doen (vanwege eerdere hoefproblemen) en ik kwam er van de week ook achter dat er een ijzer loszat. Meteen eigenaren ingelicht die op hun beurt de hoefsmid hebben gebeld. Hun vertrouwen hun paard aan mij toe, en ik vind dat je die verantwoordelijkheid dan ook gewoon moet nemen. Ik check paard elke dag, en ik rijd dus niet altijd.
Een persoon die niet in ziet (of in wil zien) dat je paard achteruit gaat meteen eruit gooien! Bah! Moest ook een schok voor jou zijn geweest denk ik! :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:31

Ik kom ook weer even binnenvallen, maar Maurice, die moet je zeker gewoon wegsturen! Er zijn zoveel meer, betere verzorgsters. Je vind vast wel weer een nieuwe. :) Alleen omdat iemand goed kan rijden moet je het niet doen. Liever dat je paard gezond blijft. ;)

Zelf ben ik gister gewoon nog even snel naar mijn verzorgpaard toegeweest. Alleen maar om haar neus in te smeren met zonnebrand en haar even een verkoelende douche te geven met een korte poetsbeurt. Daarvoor zat ik langer op de fiets dan dat ik er echt ben geweest. :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:41

Vervelend verhaal van je paard en de verzorger maurice. Hoe lang ben je op vakantie geweest? Soms is het lastig te zien of een paard afvalt als je hem elke dag ziet. Wel weer apart dat de instructeur er niets van zei.

Ik ben in twijfel of ik moet doorzetten of moet stoppen met de nieuwe. Nu paar x geweest, lieve meid, maar krijg haast niet uit haar, behalve politiek correcte antwoorden. Qua afspreken is het met de tijd afstemmen of op tijd komen steeds problematisch. En ik heb ook het idee dat alles wat ik uitleg en vertel niet aankomt. Ze zegt dat ze het begrijpt, maar ze doet het niet. Lastig, lastig, ik wil ook niet te snel opgeven, want ik ven verwend met mijn 'oude' verzorgster. De ene 16 jarige is iig niet de andere.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:25

en als je haar dat verteld? precies wat je nu hier post?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:07

Dat stond idd op de planning. :)
Maar het is fijn om soms even wat van je af te schrijven.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:16

snap ik heel goed hoor, zo bedoelde ik t ook niet. maar vond dat je t zo netjes verwoordde dat ik dacht: goh, dat zou je haar ook zo kunnen zeggen.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:49

Ik heb de verzorgster hartelijk bedankt voor bewezen diensten. ze snapte het wel, maar vond het spijtig, maar aan die reactie merk ik al een beetje dat ze niet echt supergemotiveerd was. Als ze had gevraagd om er over te praten of het nog een kans te geven had ik dat waarschijnlijk wel gedaan.

Ik zoek ook niemand nieuw meer nu. Er is een meisje op stal wiens paard nog te jong is om te kunnen rijden en ik hoop dat zij af en toe eens rijdt met mijn mannen :). Voor de rest ga ik het gewoon allemaal zelf doen, daar voel ik mij ool het beste bij.

Jibbel, hopelikk haalt het dan iets uit als je met haar praat! Veel succes alvast!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:59

Het grappige is dat ik tot nu toe eigenlijk nog helemaal niet ervaren heb dat het moeilijk is om een bijrijder te vinden, maar ik merk dat bijvoorbeeld goede foto's al een hele hoop doen. Daarnaast een heldere beschrijving van de verwachtingen die je van iemand hebt en de mogelijkheden die je iemand biedt maakt dat ik iig eigenlijk telkens veel reacties krijg van ook echt fijne mensen. Heb nu gisteren met iemand kennis gemaakt en dat is gewoon echt een fijne meid die netjes kan rijden. Ik heb haar gisteren op beide paarden gezet en ze kon met alletwee erg fijn uit de voeten, het was super om haar te zijn rijden. Ze heeft zelf ook een eigen paard, maar die is met pensioen en wordt dus niet meer gereden, vandaar dat ze er iets bij zocht. Voordeel van mensen die zelf een paard hebben (gehad) is dat ze vaak beter weten wat er allemaal bij komt kijken en er toch anders in staan.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:56

Hier gaat alles nog steeds super.... Alleen even het buurmeisje afgescheept... Ze rijdt ook paard en wilde graag een keertje mee, prima, leuk gezellig :) Maar toen stond ze opeens elke donderdag van "Jeej, we gaan paardrijden." Dat was niet helemaal het idee :')

Maar het is een beetje krom :) Ik gun het mensen echt wel... Maar ik heb een pony omdat ik een pony wil en niet dat iedereen er op kan komen rijden wanneer het hun uitkomt.

(En dan was het misschien ook wat anders geweest als het wat anders was gegaan... Ik poets de pony, zadel hem op, ze rijdt en ik zadel hem weer af :S Als ze zou laten zien dat ze het echt zou willen en het meer dan alleen "rondhobbelen" was, was de situatie ook wel wat anders denk ik...) Maarja ik heb een verzorgster, de rest van de dagen wil ik hem gewoon zelf :)

Jokefleur1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:45

Bij mij is het net omgekeerd .. Hier zoeken jullie zoveel bijrijders maar hier in België vindt je echt weinig mensen die een paardje in de buurt hebben staan.. :D

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:46

Dott Ik denk dat als jij nu al zo twijfel het niet gaat werken en als je het mede om de klusjes doet dan kan ik je wel zeggen dat daar bij een hoop zeer weinig van terecht komt.

kiki1976 Met 14 jaar zoiets zeggen vind ik ook wel erg overdreven met 16 zou wel kunnen.

Sparky10 Tegenwoordig heel normaal ik zie het meer voorbij komen en heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt.

elainelouise Ik denk ook wel dat het te maken heeft met de manier waarop, mij is het ook wel eens gevraagd en daar geef ik dan ook gewoon normaal antwoord op of denk mee. :)

chelle_dora Misschien nog wat afwachtend niet echt wetend wat jij wil, volgende keer als ze komt gewoon even duidelijk aangeven hoe jij je paard graag gereden zie en als ze dat dan ook uit voert of hoe zeg je dat dan weet je wat je aan haar heb. O gedaan al en goed bevallen, nou mooi toch. +:)+

Marlis Vreselijk he dat niet op komen dagen of op het laatste moment afzeggen. >;)

Maurice_Z Zo dat is minder zeg, dan vertrouw je je paard toe als je weg ben en dan gebeurd er zoiets.
Zelf heb ik er vreselijk weinig vertrouwen in om mijn paarden 100% aan een ander over te laten als de nood aan de man is dan zorg ik altijd dat ik nog een 2e en soms 3e persoon is die een oogje in het zeil houd het is mij ook al iets te vaak gebeurd dat ik met iemand wat af sprak en diegene terwijl ik weg was berichte dat ze toch niet kon.

Jibbel Dat worden steeds meer ergernissen dat gaat hem niet worden denk ik. :n

Amable Is ook niet moeilijk je moet alleen mazzel hebben dat je een goede tref. ;)

Lianne86 Die vond het wel gezellig dus. :')

Hier had ik net weer iemand rijden een 2e bijrijder toen ik weer begon met werken, ik werk lange dagen en kan weinig meer afspreken door de weeks, alleen laten gaat (nog) niet dus dat maakt het wel moeilijk en erg jammer, want onder wat begeleiding kan hij best goed rijden, het is iemand met een beperking autisme en samen ging het zo goed alleen nu ben ik er niet meer, zo ontzettend jammer, nu gaan we proberen om in het weekeind af te spreken alleen werkt de temperatuur nu niet echt mee, ik gun het die jonge van harte hij heeft er zoveel plezier in en hij heeft heel veel gevoel voor het rijden. :j