Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:02

Elise_0o; je geeft aan "Ik heb ze vanaf het begin oefeningen gegeven om de band te versterken en om dingen met de paarden te leren, maar deze oefeningen worden niet serieus genomen of uitgevoerd. ".

Heb je het idee dat ze de aanwijzingen niet serieus nemen omdat ze het niet van je aan willen nemen, of omdat ze geleid worden door angst?

Nu is het in beide gevallen natuurlijk niet fijn, zoals je zegt, het is veel fijner om ze alleen te kunnen laten en zelf dus de tijd in iets anders te steken, anders kan je het (in mijn ogen) net zo goed zelf doen. Ik vind het wel afhankelijk van hoe lang ze nu verzorgen; lopen ze er 3 weken of zijn ze er al een half jaar? Na een half jaar zou ik toch wel enige vorm van zelfstandigheid verwachten; in die zin dat ze dus de oefeningen serieus nemen en daar wat mee doen..

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:07

Ik denk dat het een combinatie van beide is, dat ze denken dat als ze een oefening 2 keer 5 minuten hebben gedaan het voor altijd goed is en dat als het niet lukt of ze het niet durven ze er maar mee stoppen of er gewoon niet aan beginnen.

Ze zijn nu al bezig vanaf half mei, maar helaas zie ik nog geen verbetering, maar achteruitgang bij de paarden.
Omdat het nog redelijk kort is ben ik ook aan het twijfelen. Kijk ik het langer aan met de kans dat mijn paarden nog meer verkeerd gedrag gaan aanleren, of kap ik het nu al af en geef ik ze geen kans meer om over hun angst heen te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:12

Angst is een ding, maar vervelend gedrag bij je paarden is een tweede. Het moet niet zijn dat je paarden dalijk opnieuw opgevoed moeten worden. Dat is voor die meisjes dan heel vervelend, zeker gezien hun leeftijd, maar je moet wel voor je eigen paarden je eigen rust kiezen.

Toen er een meisje in m'n schoot werd geworpen die het leuk vond om te poetsen dacht ik ook; goh, leuk, pony weer wat extra eruit, was voor mij ook wel fijn en zij blij dat ze mocht poetsen, maar binnen een week liep m'n pony bijtend naast me en werd ze écht heel gemeen. Tja, heel rot, maar die heb ik ook geen 4 maanden extra laten aanmodderen, als ik 1x aangeef dat ze alleen als een beloning ergens een snoepje voor mag, en je d'r met iedere stap een snoepje geeft omdat ze zo leuk doet dan, dan heb je gewoon de instructie niet begrepen en daar zijn die paarden net iets te groot en te gemeen voor.

Het is niet aan jou om die meiden van hun angst af te helpen; daar zijn tal van lieve manegeponies voor die het gewend zijn, dat klinkt heel stom maar als het niet werkt met je paarden dan moet je ook die ellende niet op je nemen! Die meisjes vinden wel een pony waar ze vertrouwen mee op kunnen bouwen en die wat minder sensibel reageert op angst. Op het moment dat jij merkt dat je paarden in gedrag achteruit gaan, is het moment dat je er (vind ik dan) best een rem op mag zetten. Als er wat gebeurd (meisjes krijgen een trap oid of het paard loopt er vandoor omdat zij hem niet de baas kunnen) ben jij degene die aansprakelijk wordt gesteld geloof ik, of dat nou wettelijk is of door boze ouders, dus mag jij best aangeven dat je het niet meer ziet zitten omdat het voor hun en hun angst ook niet meer fijn is op zo'n manier.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:13

Herkenbaar, mijn jonkie ging destijds ook mijn grenzen weer opzoeken omdat hij merkte die bij m'n verzorgster te kunnen overtreden. Ik heb dat opgelost door het eerst zelf weer een tijdje te doen en haar later onder mijn toezicht met hem te laten werken en zo direct in te kunnen springen op situaties die ik niet tolereer. Is ook helemaal goed gekomen, maar je moet dus zelf ook blijven investeren, kan me voorstellen dat niet iedereen daar tijd voor of zin in heeft.

Vind het wel twijfelachtig of je ermee door moet gaan als ze jouw oefeningen niet serieus nemen..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:24

Gaat heel lang duren om die verzorgsters wat te leren. Heb je daar geen tijd voor, dan kun je er beter niet aan beginnen.
Zelfs met meer ervaren verzorgsters loop je vaak nog ergens tegenaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:41

sneeuwpop schreef:
Gaat heel lang duren om die verzorgsters wat te leren. Heb je daar geen tijd voor, dan kun je er beter niet aan beginnen.

Klopt, het een gigantische investering, die zich maar zelden loont (als ze lang genoeg blijven) :Y)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:28

Elise_0o schreef:
Ik heb een beetje een dilemma, maar ik denk dat jullie mij hier wel bij kunnen helpen.

Ik heb 2 verzorgers (13 en 16) voor mijn 3 jarige trekpaard en mijn 2 jarige pony.
Hartstikke leuke dames, vinden paarden ook echt leuk, maar hebben nog niet zo veel ervaring.
Dit is op zich geen punt, aangezien ik het niet erg vind om ze dingen te leren.
Het enige probleem is dat ze nogal bang zijn en niet durven te leiden.
Ze vinden het trekpaard eng omdat hij zo groot is en zijn dus ook absoluut niet de baas over hem en de pony krijgt ook heel snel haar zin als ze een beetje vervelend doet.

Nu begin ik te merken dat de paarden bij mij nu ook vervelend gedrag beginnen te vertonen.
Een voorbeeld, het trekpaard stond altijd netjes stil tijdens het poetsen en liep ook altijd braaf mee aan de hand. Nu blijft hij maar draaien en probeert hij tijdens het lopen te bepalen waar we naar toe gaan en in welke gang.

Ik heb ze vanaf het begin oefeningen gegeven om de band te versterken en om dingen met de paarden te leren, maar deze oefeningen worden niet serieus genomen of uitgevoerd. Ik heb ook vandaag weer met ze geoefend, dingen geprobeerd duidelijk te maken, ze over hun angst heen te helpen, dit ook duidelijk tegen ze gezegd, maar angst krijg je er natuurlijk niet 1,2,3 uit.

Ik ben nu dus ook echt aan het twijfelen of ik ze nog aanhoud als verzorgers, maar dan echt alleen het poetsen en geen andere dingen meer en dit onder toezicht, of dat we er mee stoppen en op zoek gaan naar andere verzorgers.
We hebben namelijk voor verzorgers gekozen zodat ik wat meer tijd voor andere dingen had, maar hier gaat alleen maar tijd in zitten, omdat ik ze niet goed alleen durf te laten met de paarden omdat ze nog niet zelfstandig dingen kunnen.

Als ze bang zijn en dus geen duidelijke leider voor jou paarden kunnen zijn zal dit gedrag alleen maar erger worden en bij zulke jonge paarden zelfs tot gevaarlijke situaties leiden.
Dat jij ze oefeningen geef om ze te helpen een betere leider te worden en ze doen daar niets of nauwelijks wat mee dan zou dat voor mij toch al we genoeg zijn, je gaat je er aan ergeren dat je paarden steeds slechter gaan luisteren en dit door toedoen van een ander.
Het gevoel moet ook gewoon goed zijn als jij iemand niet alleen durf te laten terwijl dit wel de bedoeling zou zijn dan zit er iets niet goed.

Elise_0o schreef:
Ik denk dat het een combinatie van beide is, dat ze denken dat als ze een oefening 2 keer 5 minuten hebben gedaan het voor altijd goed is en dat als het niet lukt of ze het niet durven ze er maar mee stoppen of er gewoon niet aan beginnen.

Ze zijn nu al bezig vanaf half mei, maar helaas zie ik nog geen verbetering, maar achteruitgang bij de paarden.
Omdat het nog redelijk kort is ben ik ook aan het twijfelen. Kijk ik het langer aan met de kans dat mijn paarden nog meer verkeerd gedrag gaan aanleren, of kap ik het nu al af en geef ik ze geen kans meer om over hun angst heen te komen?

Ik zou toch na zoveel weken verbetering willen zien, dat het binnen 14 dagen nog wat aftasten is oke, maar zeker als ze alleen op de grond wat doen dat zou je amper moeten merken.
Zou een gesprekje aangaan met ze en zeggen wat je er van vind.

Anke schreef:
sneeuwpop schreef:

Klopt, het een gigantische investering, die zich maar zelden loont (als ze lang genoeg blijven) :Y)

Het zeker een hele investering en ik denk dat als je aan zulke jonge meiden begin ze nooit echt helemaal alleen kan laten zeker niet bij zulke jonge paarden daar hebben ze nog geen genoeg verantwoordelijkheidsgevoel voor.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:36

En dan heb je een jaar lang er vrijwel al jouw vrije tijd in geïnvesteerd en zijn ze zover dat ze zelfstandig alles kunnen...
en dan stoppen ze ermee, althans zo ging het hier altijd (studie, verhuizen, aanschaf eigen paard, geen tijd meer ivm school/werk etc.)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 23:17

Elise_0o schreef:
Ik heb een beetje een dilemma, maar ik denk dat jullie mij hier wel bij kunnen helpen.

Ik heb 2 verzorgers (13 en 16) voor mijn 3 jarige trekpaard en mijn 2 jarige pony.
Hartstikke leuke dames, vinden paarden ook echt leuk, maar hebben nog niet zo veel ervaring.
Dit is op zich geen punt, aangezien ik het niet erg vind om ze dingen te leren.
Het enige probleem is dat ze nogal bang zijn en niet durven te leiden.
Ze vinden het trekpaard eng omdat hij zo groot is en zijn dus ook absoluut niet de baas over hem en de pony krijgt ook heel snel haar zin als ze een beetje vervelend doet.

Nu begin ik te merken dat de paarden bij mij nu ook vervelend gedrag beginnen te vertonen.
Een voorbeeld, het trekpaard stond altijd netjes stil tijdens het poetsen en liep ook altijd braaf mee aan de hand. Nu blijft hij maar draaien en probeert hij tijdens het lopen te bepalen waar we naar toe gaan en in welke gang.

Ik heb ze vanaf het begin oefeningen gegeven om de band te versterken en om dingen met de paarden te leren, maar deze oefeningen worden niet serieus genomen of uitgevoerd. Ik heb ook vandaag weer met ze geoefend, dingen geprobeerd duidelijk te maken, ze over hun angst heen te helpen, dit ook duidelijk tegen ze gezegd, maar angst krijg je er natuurlijk niet 1,2,3 uit.

Ik ben nu dus ook echt aan het twijfelen of ik ze nog aanhoud als verzorgers, maar dan echt alleen het poetsen en geen andere dingen meer en dit onder toezicht, of dat we er mee stoppen en op zoek gaan naar andere verzorgers.
We hebben namelijk voor verzorgers gekozen zodat ik wat meer tijd voor andere dingen had, maar hier gaat alleen maar tijd in zitten, omdat ik ze niet goed alleen durf te laten met de paarden omdat ze nog niet zelfstandig dingen kunnen.

Ik kan me eerlijk gezegd geen enkele situatie voorstellen waarin het verstandig is om een 13- en een 16 jarige met zulke jonge paarden te laten werken. Enige uitzondering die ik kan bedenken is als deze kinderen beide zijn opgegroeid in een serieus professioneel bedrijf en het paardenvak van hun ouders met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Maar dat soort kinderen rijden (mits ze interesse hebben in paarden) meestal bovenin mee op de (inter)nationale ponywedstrijden en komen niet bij jou aan huis....Ik begrijp dan ook niet wat je verwacht, je kunt zulke meiden gerust een keertje laten poetsen als jij toch aan het werk bent op stal of wat mee laten helpen maar ze er alleen mee aan de slag laten gaan is imo sowieso echt not done en vragen om problemen.

Ik zie het overigens vaker langskomen hoor, jonge kinderen alleen aan de slag en ik heb het nooit begrepen. Ik heb tot ik een jaar of 16 was echt nooit alleen mogen rijden en ook als ik iets anders ging doen was er altijd iemand in de buurt. Dan kreeg ik heus niet altijd les maar er was wel altijd iemand bij. Daarna ging ik af en toe weleens met de fiets bijvoorbeeld maar ook dan was de afspraak, niet rijden als er niemand thuis is (waar de pony stond). Ik snap echter werkelijk waar niet waarom je een kind waarvan het verantwoordelijkheidsgevoel, het vermogen tot logisch redeneren en het vermogen om consequenties van bepaalde acties in te zien, nog totaal niet volledig ontwikkeld is, alleen zou willen laten met een (al dan niet jong) dier met enorm veel kracht en een eigen wil.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:42

Pas toen je over je eigen opvoeding ging schrijven snapte ik waarom je tegen zelfstandigheid op die leeftijd bent
Ik zelf ben door mijn ouders wel helemaal vrij gelaten en deed vanaf mijn 11e mijn pony helemaal zelf. Dit is, doordat ik genoeg kennis en ervaring had, altijd goed gegaan.

Ik wist dat mijn verzorgers weinig ervaring hadden, maar ze vertelde me dat ze wel zelfstandig de paarden zouden kunnen doen. (Van rijden is er trouwens geen sprake) Gisteren heeft de 13 jarige voor het eerst in der leven de staart van een paard uitgeborsteld. Dat vertelde ze me ook gisteren pas. Ik dacht dat ze al veel meer konden.
Ik ben altijd thuis als ze er zijn, maar ik heb gewoon geen tijd om er constant bij te blijven en ze te vertellen hoe je een paard zijn hoeven uitkrabt (zonder er een meter vanaf te staan uit angst). Gisteren na overleg met mijn vriend besloten dat we het volgende week nog aankijken, gaat het dan niet beter, dan stoppen we er mee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:02

Dan heb je het toch verkeerd begrepen denk ik....Mijn ouders wisten er toen namelijk nog minder (lees; helemaal niks) vanaf dan ik! Maar, mijn vader is natuurlijk wel een stuk sterker dus als de pony ergens echt niet langs wilde oid kon hij hem wel overnemen waardoor ik nooit ongelukken hoefde te maken.
Ik heb nooit het gevoel gehad op mijn vingers te zijn gekeken of het idee dat ik niks zelf mocht doen. Ik heb me wel altijd veilig gevoeld, ben nooit bang geweest om fouten te maken of om er niet meer uit te komen.

Verder tja, het tutten enzo, staart borstelen, uitgebreid poetsen incl hoefjes krabben, dat moet er wel een beetje inzitten denk ik. Vond ik vroeger juist leuk om mee bezig te zijn en dan neem je dat soort dingen automatisch een keertje mee met poetsen....dus dat niet doen kan onervaren zijn, maar kan ook een stukje gemakzucht zijn imo.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:14

Apart he...doen alsof ze er alles vanaf weten en de meest eenvoudige dingen zijn vaak nog nieuw.
Wel fijn als ze dat eerlijk toegeven, beter dan maar iets aanrommelen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:24

Heb gisteren verteld dat er iets moest veranderen, omdat het anders ophoud.
Kreeg ik even later van hun moeder een berichtje dat haar dochters er mee stopten, omdat ze niet wilde dat haar dochters stress zouden krijgen omdat ze hun best moeten doen.
Heel begrijpelijk, maar zo veranderd er natuurlijk nooit wat.

Komende tijd even geen verzorgers meer voor mij, ze krijgen nu gewoon vakantie tot na mijn zwangerschap, of er moet zich iemand melden die verstand en ervaring heeft met trekpaarden en ook weet wat ze doet. Maar ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:45

Ook jammer dat moeders het van jouw kant niet begreep. Lekker opvoedkundige basis eerlijk gezegd..in de grote boze wereld zullen ze wel vaker stress hebben omdat ze hun best moeten doen voor iets en zeer waarschijnlijk nog voor hetere vuren staan ook..

Mijn zoektocht lijkt geslaagd. En dat binnen een maand, dat had ik niet gedacht. Nu nog de laatste details bespreken en hopelijk wordt het wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:09

Hier ook weer iemand die af heeft gezegd maar tegelijkertijd ook een enthousiast iemand op de mail. Alles gebeurt met een reden zeggen ze dus ben benieuwd :')

Enne, elise, zulke moeders... Liever kwijt dan rijk... :') been there, got the t-shirt haha.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:27

Oh ja moeders....
weet zeker dat er 1 niet de waarheid heeft gezegd en mij later "doodzweeg" ipv mijn kant van het verhaal te horen. Kind was 13 - denk je echt dat je hele waarheid krijgt?
Ze mocht stoppen omdat ze had gelogen tegen mij en mijn vertrouwen weg was ;-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:49

Eerlijkheid vormt de basis van vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:50

Anke schreef:
Eerlijkheid vormt de basis van vertrouwen.

Helemaal waar :j

Vanavond komt er als het goed is iemand kijken om Dora te rijden. Ben benieuwd :=

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:27

Zeker weten Anke!

Hier helaas toch niet geslaagd. Jammer, maar vond het al haast een wonder om binnen een maand iemand gevonden te hebben. We zoeken dus gewoon weer verder.

Succes Chelle_dora! Hopelijk is het de juiste match!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:28

Ik durf nog niet enthousiast te zijn, het is nog geen avond en afzeggen kan altijd nog.. :')

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:03

Waarom komen jullie niet in zeeuws-vlaanderen wonen _/-\o_ Hier is het een beetje uitgestorven ook qua verzorgpaarden :+ Hoe is het gegaan chelle_dora?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:22

Het klikte heel leuk, ze is een beetje met Dora aan de slag geweest op de grond en van de week gaat ze als het goed is een keer erop :) hele gezellige meid en met veel rust en ervaring! Pony maakte ook meteen een klik met d'r, was wel heel fijn! De eerste die daadwerkelijk op is komen dagen en zich niet beter voordoet dan ze is, echt heel relaxed en normaal :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:55

Huh, ik ben helemaal niet bij je langs geweest hoor? O:) :+

Geintje, superleuk dat het al zo klikte!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:10

Klinkt heel goed Chelle!
En misschien, met geluk, kom ik ook gezellig bij jou op stal O:)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:33

Ik kom ook even binnenvallen :o Merken jullie ook wel eens dat sommige mensen in het eerste contact, als ze reageren op een advertentie, al meteen het idee hebben dat ze het gaan worden? Zo van, jij zoekt iemand, hier ben ik! Wanneer kan ik beginnen? Merk dat ik met zulke mensen eigenlijk meteen al klaar ben :o