Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:46

0000 schreef:
bente_sat schreef:
Hoi! ik wil jullie vragen mijn advertentie te beoordelen. Ik zoek iemand voor mijn shetlander maar ik woon in een echt gat dus dat is zo makkelijk nog niet. Na briefjes in de supermarkt e.d probeer in het maar eens op bokt. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn advertentie vinden! http://www.bokt.nl/markt/ad/271658/verz ... shetlander

Ziet er keurig uit. Ik zou zo'n advertentie ook juist op de manege en ponyclub ophangen of op marktplaats zetten denk ik. Jij moet eigenlijk vooral de ouders bereiken, het ruitertje wat jij zoekt is misschien nog net te jong om (zelfstandig) op internet te zitten of zelf te zoeken naar advertenties.

Ben inderdaad ook van plan om hem op de manege te hangen. En je hebt gelijk het zijn de ouders die ik moet bereiken... hopen dat het lukt :D

kiki1976

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:23

Vandaag heeft de bijrijder van Bo d'r maatje voor het eerst op Bo gereden om te kijken of het klikte.
En dit ging echt super goed, heerlijk gezicht om haar dan ontspannen te zien lopen en haar best te doen.
Nu kan ik straks lekker op vakantie zonder dat ik Bo dan stil moet zetten. Ben hier erg blij mee dat zij Bo dan voor me gaat doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:01

Fijn dat het goed klikte.

9 vd 10 manegeruiters kunnen geeneens een B proef rijden op een privepaard.
Ook als ze 7 jaar manegelessen hebben gevolgd.
Ze moeten helemaal opnieuw leren rijden. Dat kost tijd en investering. Kan door de eigenaar en/of een lesgever.
De meeste bijrijders zijn het eerste jaar een last...vaak pas na een jaar een echte lust!
Als eigenaar moet je ook maar net bereid zijn om deze investering te willen doen.
Immers in de tijd dat je de bijrijders begeleid/lesgeeft, had je ook zelf kunnen trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:10

Fijn dat het goed klikte Kiki! Mag ook wel zeg na zo'n zoektocht :j

Hier toch weer een afzegging omdat 20 minuten rijden toch wat ver was. Jammer maar helaas. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:20

Hahha Chelle_dora, is geen vaste bijrijder voor mij hoor. Maar alleen als ik met vakantie ben hoor.
Is namelijk de bijrijder van een stalgenote die ik dan ff mag lease hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:22

haha een leasebijrijdster :+ Klinkt wel leuk :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:29

Hahah ja wel he!
Voordeel is wel dat ze al 2 rijder bijrijder is van een stalgenote. Dat betreffende paard staat al jaren samen met Bo in de paddock en op de wei. Dus ik weet precies wat ik aan haar heb, en haar dus de zorg wel toe vertrouw als ik zelf op vakantie ben.

lvanwissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:45

mag je hier ook regeren als je een pony zoekt?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:06

Nee, daar is een apart topic voor :=

Ik voel me best schuldig naar bijrijder toe. Paard staat met peesblessure en herft nu 2 maanden minimaal rust op wei. Hiervoor elke keer zadelproblemen kon ze ook af en toe niet rijden tot zadelmaker kwam. Maar ze komt wel elke keer, net ala nu. Heb al tegen haar gezrd dat als ze een keer geen tijd oid heeft het echt geen ramp is, ga er nu ook niet 5 (zij doet er 2) dagen heen, eerder 3x maar ofzo := maar elke keer komt ze en dan liggen er weer appels of peren of iets anders in mn tas :+ van de week had ze een puzzelboek meegenomen en heeft ze in het tussenstuk voor de weide het paard gezet, gepoetst en is ze daar lekker gaan liggen met t boekje terwijl t paard rondscharrelde <3

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:11

Celiien wat een fantastische bijrijder heb jij!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:49

Dat klinkt als een topbijrijder!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:02

Celiien schreef:

Ik voel me best schuldig naar bijrijder toe. Paard staat met peesblessure en herft nu 2 maanden minimaal rust op wei. Hiervoor elke keer zadelproblemen kon ze ook af en toe niet rijden tot zadelmaker kwam. Maar ze komt wel elke keer, net ala nu. Heb al tegen haar gezrd dat als ze een keer geen tijd oid heeft het echt geen ramp is, ga er nu ook niet 5 (zij doet er 2) dagen heen, eerder 3x maar ofzo := maar elke keer komt ze en dan liggen er weer appels of peren of iets anders in mn tas :+ van de week had ze een puzzelboek meegenomen en heeft ze in het tussenstuk voor de weide het paard gezet, gepoetst en is ze daar lekker gaan liggen met t boekje terwijl t paard rondscharrelde <3

Ik weet niet of ze een bijdrage betaald, zo niet dan vind ik het zelf wel meer dan normaal dat er ook naar het paard omgekeken word als er niet gereden word dat moeten wij als eigenaar toch ook.

Weet je he sommige dingen vind ik zo krom die eeuwig durende discussies over wel en niet betalen en dan klusjes doen en dat kan dan niet.
Ik had er soms weken bij zitten dat ik maar 1 keer reed en mijn bijrijders zeker 6 keer merendeel van de stront heb ik toen geruimd ook betaalde ik dan natuurlijk voor de rest.
Nu heb ik iemand die het wel doet hoor en daar ben ik blij mee.
Ook mensen van de maneges van die zogenaamde super ruiters of van die mensen met van die rijtopics waar de houding toch werkelijk hopeloos van is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:15

Nee, bij mij hoeft niet betaald te worden :) normaal rijd ze 2x per week, hoeft niks te doen (alles wordt gedaan) en heeft eigenlijk alle faciliteiten die je kan bedenken tot haar beschikking.

Tjah, maar ik blijf t toch top vinden dat ze komt! Enne, tuurlijk kijk ik wel naar mn paard om, maar hij mag niet eens vanuit t land naar voren gebracht worden :+ en om nu 5x per week een uur naar mn paard te gaan staren is ook weer zo wat. afgelopen zondag+maandag wel overigens gedaan, morgen dan weer niet, vrijdag weer :+

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:19

Klinkt als een fijne bijrijder Celiien. Overigens ook heel normaal naar mijn idee hoor dat ze gewoon komt..

Ik heb inmiddels een bijrijder gevonden voor mijn kwpner, erg fijn! Ook 2 super fijne meiden voor de haflingermerrie :D Echt toppers zijn het!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:07

Mijn verzorgster ging gister super!
Wel wat intensieve lessen vooraf aan gegaan en juist daarom extra tof dat het zo goed ging. Meisje die gewoon doet wat je zegt en niet eerst er over na gaat denken, daarbij ook bewust bezig met haar gevoel te ontwikkelen. (Dus 11 of 12 jaar hè! , het kan)
Hier dus geen verzorgster ivm tijd te kort. Dit kost extra veel tijd en energie ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:07

Celiien, jouw bijrijdster mag je zo klonen en hier af komen leveren :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:09

Ik zat vroegah ook hele dagen bij mijn verzorgpony. Je leert nog veel Door naar ze te kijken in de wei. Ook veel naar de andere ruiters gekeken die reden, vond dat leuk en achteraf ook leerzaam.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:28

Denk dat mijn bijrijdster beetje groot is voor Dora := Ze is namelijk net zo als ik (lekker stevig <<) ) en is rond de 30 :') Maar moet zeggen dat ik voor Yank altijd oudere bijrijdsters heb gehad, die hiervoor was ook een vrouwtje van, zal het zijn, in de 40 ofzo. Maar Yank is dan ook niet makkelijk, en durf er ook niet echt een jonge verzorgster op te zetten :+

Anley4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:52

Guys, ik heb even een vraagje.
Stel mijn bijrijder gaat in alleen rijden en er gebeurt iets.
Bijrijder is boven de 18 en afgesproken dat alles op eigen risico is (niet schriftelijk, alleen mondeling).
Ben ik dan alsnog aansprakelijk voor de schade? Omdat ik de eigenaar van het paard ben?
Dat is nl zo volgens deze informatie:
http://www.damste.nl/Publicaties_Letsel ... aardrijden

Ik heb er geen verzekering voor afgesloten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:56

Jij bent als eigenaar altijd aansprakelijk voor de schade die jouw paard maakt :j
Citaat:
1. Ten eerste blijf jij de bezitter van het paard, tenminste als de ruiter alleen maar jouw paard mag berijden, en jij zelf verder de volledige zeggenschap behoudt t.a.v. voer, dierenarts, verzorging etc. Dit houdt in dat jij aansprakelijk blijft voor de schade die jouw paard 'door een uiting van zijn eigen energie' aan derden veroorzaakt, ook al zit er een (andere) ruiter op zijn rug. Ik denk daarbij aan schade door het paard omdat hij er vandoor gaat, schrikt en op de weg springt, waardoor auto's moeten uitwijken/botsen, een klap uitdeelt aan derden etc. Voor die situatie maakt het weinig verschil of je zelf het paard berijdt of dat een 'vreemde' ruiter dat voor jou doet. Je bent als bezitter/eigenaar van het paard aansprakelijk op grond van de hoedanigheid die je hebt (in dit geval paardenbezitter). De andere ruiter is in dergelijke situaties niet aansprakelijk. Dit betreft een risico-aansprakelijkheid. Dat houdt in dat je geen beroep kunt doen op het niet-hebben van schuld of op overmacht of op het feit dat je er niet eens bij was. Dergelijke aansprakelijkheid valt onder de WA-verzekering voor particulieren, er van uitgaande dat je particulier en niet bedrijfsmatig handelt.

2. Het is iets anders wanneer de schade niet veroorzaakt is door een uiting van de eigen energie van het paard, maar juist door onzorgvuldig handelen (door de schuld van) de ruiter. In dat geval is de ruiter aansprakelijk voor de schade.
Bijvoorbeeld: de ruiter is op een veld met pas ingezaaide mais haar dressuurproef gaan oefenen. Het gevolg is veel schade aan het gewas. De ruiter moet dan de schade aan de boer vergoeden. Of de ruiter is een groep wandelaars, zonder vaart te willen minderen, in volle galop gepasseerd waardoor een wandelaar gevallen is en letsel heeft opgelopen. Ook dan is de ruiter zelf aansprakelijk. Hier gaat het om de 'gewone' aansprakelijkheid, waarbij de betreffende ruiter iets te verwijten valt.
Soms is het moeilijk om dergelijke 'schuld' aan te tonen. Niet altijd zijn er getuigen bij het voorval. En soms is de grens tussen de risico-aansprakelijkheid en de gewone aansprakelijkheid vaag: denk daarbij aan het voorbeeld van de wandelaars: was het paard zelf 'op hol' geslagen of betrof het bewust roekeloos galopperen van de de ruiter?

Wat betreft schade aan het paard zelf:
Wanneer het paard tijdens een rit met een andere ruiter schade oploopt, zal moeten worden aangetoond dat dit aan de ruiter te verwijten valt. Dat valt lang niet altijd mee. Een paard komt kreupel terug: het kan zich verstapt hebben of zich zelf geraakt hebben, maar het kan ook zijn dat de ruiter niet goed uitgekeken heeft (onregelmatig terrein), het dier overvraagd heeft of gewoon roekeloos gereden heeft. Vaak zijn er geen getuigen. De ruiter is pas aansprakelijk voor de schade, wanneer aangetoond kan worden dat het letsel van het paard ook aan de ruiter te verwijten is, en dat is niet gemakkelijk.

Anley4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:33

Dank je wel!

Wel een beetje raar... dan heeft het dus geen zin om er afspraken over te maken met degene die je paard rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:59

Nuja, je kan natuurlijk evengoed afspraken maken met degene die je paard rijdt, simpelweg om de goede orde en lieve vrede te bewaren.

Ik mag nog niet te vroeg juichen maar volgende week komt er als het goed is iemand kijken om met Dora aan de slag te gaan :j ze kwam op de mail heel rustig en lief over dus hoop oprecht dat 't wat wordt!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:02

Celiien schreef:
Nee, bij mij hoeft niet betaald te worden :) normaal rijd ze 2x per week, hoeft niks te doen (alles wordt gedaan) en heeft eigenlijk alle faciliteiten die je kan bedenken tot haar beschikking.

Tjah, maar ik blijf t toch top vinden dat ze komt! Enne, tuurlijk kijk ik wel naar mn paard om, maar hij mag niet eens vanuit t land naar voren gebracht worden :+ en om nu 5x per week een uur naar mn paard te gaan staren is ook weer zo wat. afgelopen zondag+maandag wel overigens gedaan, morgen dan weer niet, vrijdag weer :+

Een beetje borstelen is toch ook leuk of mag het paard niet aangeraakt worden?

Anley4 schreef:
Guys, ik heb even een vraagje.
Stel mijn bijrijder gaat in alleen rijden en er gebeurt iets.
Bijrijder is boven de 18 en afgesproken dat alles op eigen risico is (niet schriftelijk, alleen mondeling).
Ben ik dan alsnog aansprakelijk voor de schade? Omdat ik de eigenaar van het paard ben?
Dat is nl zo volgens deze informatie:
http://www.damste.nl/Publicaties_Letsel ... aardrijden

Ik heb er geen verzekering voor afgesloten.

Die link had ik pas op bokt geplaatst toen iemand ook zo'n soort vraag had daar staat je antwoord dus.
Mijn verzekering betaald niet uit als ze geen cap dragen en andere geschikte rijkleding dat heb ik tegen mijn bijrijdster gezegd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:06

Celiien schreef:

Kijk dat is top!
Ik was bezig met een bijrijder, maar Sjol is al tijdje uit de running, wacht nu met ze laten komen tot Sjol weer oke is.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:55

Ik heb een beetje een dilemma, maar ik denk dat jullie mij hier wel bij kunnen helpen.

Ik heb 2 verzorgers (13 en 16) voor mijn 3 jarige trekpaard en mijn 2 jarige pony.
Hartstikke leuke dames, vinden paarden ook echt leuk, maar hebben nog niet zo veel ervaring.
Dit is op zich geen punt, aangezien ik het niet erg vind om ze dingen te leren.
Het enige probleem is dat ze nogal bang zijn en niet durven te leiden.
Ze vinden het trekpaard eng omdat hij zo groot is en zijn dus ook absoluut niet de baas over hem en de pony krijgt ook heel snel haar zin als ze een beetje vervelend doet.

Nu begin ik te merken dat de paarden bij mij nu ook vervelend gedrag beginnen te vertonen.
Een voorbeeld, het trekpaard stond altijd netjes stil tijdens het poetsen en liep ook altijd braaf mee aan de hand. Nu blijft hij maar draaien en probeert hij tijdens het lopen te bepalen waar we naar toe gaan en in welke gang.

Ik heb ze vanaf het begin oefeningen gegeven om de band te versterken en om dingen met de paarden te leren, maar deze oefeningen worden niet serieus genomen of uitgevoerd. Ik heb ook vandaag weer met ze geoefend, dingen geprobeerd duidelijk te maken, ze over hun angst heen te helpen, dit ook duidelijk tegen ze gezegd, maar angst krijg je er natuurlijk niet 1,2,3 uit.

Ik ben nu dus ook echt aan het twijfelen of ik ze nog aanhoud als verzorgers, maar dan echt alleen het poetsen en geen andere dingen meer en dit onder toezicht, of dat we er mee stoppen en op zoek gaan naar andere verzorgers.
We hebben namelijk voor verzorgers gekozen zodat ik wat meer tijd voor andere dingen had, maar hier gaat alleen maar tijd in zitten, omdat ik ze niet goed alleen durf te laten met de paarden omdat ze nog niet zelfstandig dingen kunnen.