Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:53

LoveUggs schreef:
sneeuwpop schreef:
50,- kan je niet betalen, maar wel lessen...
vind dat tegenstrijdig. Tenminste als ik uit ga van de kosten van een priveles in deze omgeving...
Dat valt me iig op aan je verhaal.

Ja klopt. Ik zoek een paard waar ik lekker mee kan dressuren. Veel mensen willen dan dat je les neemt. Ik kan niet beide betalen. Het is OF bijdrage en les krijgen van eigenaar, OF geen bijdrage, en zelf de lessen betalen. Als ik het geld had om een flinke bijdrage te betalen, had ik wel een eigen paard gehad denk ik dan :+

Er zit nogal een verschil tussen een flinke bijdrage en een eigen paard bekostigen. Dat is nogal naief gedacht. Ik betaal 175 euro pm voor mijn bijrijdpaard en daarnaast betaal ik mijn wekelijkse privelessen natuurlijk ook zelf.
Als bijrijder wil ik het gevoel hebben dat ik een eigen paard heb en dat kost geld.

Als je maar zo weinig tijd en geld heb dan snap ik eigenlijk niet waarom je bijrijder wil zijn. Neem gewoon wekelijks priveles op een goede manege. Dan zijn de verwachtingen voor alle partijen helder.

liliekska

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:56

tja ik ben best bereid een bijdrage te betalen maar t verschilt. sowieso ga ik geen geld betalen om te poetsen uit te mesten voeren enz. ik wil wel wat kunnen doen (mennen of rijden). t licht er ook aan wat voor paard je verzorgt. en of je dan nog zelf privelessen moet betalen elke week.

maar daarintegen vind ik niet dat je kan zeggen van: paard heeft een blessure en kan een maand niet gereden worden, ik zoek wel een ander!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:08

Ik stap voor die 175 al 2 maanden met hem vanwege een blessure. ;) Dat hoort er ook bij.
Als je alleen verzorger bent hoef je mi niets te betalen. Dat verschil moet duidelijk zijn, verzorger vs bijrijder.
Als bijrijder doe je vanzelfsprekend alle klusjes die horen bij het hebben van een paard, iemand die dat niet wil of kan wil gewoon een goedkoop rijpaard.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:15

Ik vraag me toch af wat 'eigenaren' hiervan vinden:
Ik ben 16 jaar, rij B/L1 niveau en ervaring met eerdere verzorgpony's. Rijden hoeft niet per se en als ik mag rijden wil ik een bijdrage betalen (max. 50 euro). Ik ben 1-2x in de week beschikbaar. Ik vind alles prima, als ik maar wat meer kan dan alleen poetsen en uitmesten (zoals wandelen, grondwerk). Klusjes zijn dus geen probleem.

Is dat veeleisend of wat? Ik heb in een ander vergelijkbaar topic een tijd meegelezen en veel mensen zochten iets als dit, maar niet hier in de buurt? :?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:21

Ik heb zelf altijd verzorgpaardjes en bijrijdpaardjes gehad. Ook naast mijn eigen paarden. Mensen hebben me nooit gevraagd te betalen, ze waren al lang bloj dat er iemand hun paard wat extra beweging en soms ook wat extra opvoeding :) gaf... sinds kort een super bijrijdster die ook enkel hoeft op te zadelen en kan gaan rijden... ik laat haar helemaal vrij in hoe ze het doet en wat ze doet ( wel binnen afspraken hoe ik graag had dat ze met ons paard omgaat, geen zwepen, sporen, schreeuwen, etc. Nu was ze dat sowieso al niet van plan...). Geen haar op mn hoofd wat er aan denkt om haar geld te vragen. Zij helpt mij toch, denk ik dan... :)
Ik zou haar eerder moeten betalen ;)

Zeg niet dat iedereen er zo over moet denken, gelukkig is daar iedereen vrij in... maar zo zie ik het :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:23

Ik denk dat het mede komt doordat je je maar 1 á 2 dag(en) kan per week. Waarvan je er het liefste wilt in het weekeinde...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:29

kiki1976 schreef:
Ik denk dat het mede komt doordat je je maar 1 á 2 dag(en) kan per week. Waarvan je er het liefste wilt in het weekeinde...

Dat zou kunnen... helaas is het niet anders met school, ik ga naar 5 VWO en krijg het alleen maar drukker helaas.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:30

Eskegirl, op jouw niveau zijn er relatief veel verzorgsters te vinden dus dat is een nadeel. Daarbij het aantal dagen is niet veel. Over les schrijf je niks.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:31

Ik ben zeker bereid om les te nemen, is dat goed om erbij te zetten?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:35

EskeGirl schreef:
kiki1976 schreef:

Dat zou kunnen... helaas is het niet anders met school, ik ga naar 5 VWO en krijg het alleen maar drukker helaas.

Was niet als verwijt bedoeld hoor, maar meer als reden waarom er niet of amper gereageerd word.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:41

Ten eerste heb ik inderdaad niet genoeg tijd voor een eigen paard. Ten tweede ga ik 5 dagen in de week naar school, pittige opleiding met veel hw, en ik heb dus 1 dag om te werken en dit is op zaterdag. Met die ene dag werken verdien ik gewoon niet genoeg om een flinke bijdrage te betalen. Daarbij vind ik t een win win situatie voor beide partijen. Zijn genoeg mensen die hun paard alleen kunnen houden als ze een bijrijder hebben. Hebben het geld wel, maar de tijd niet. Bijvoorbeeld door school of werk. Waarom zou ik zo'n paard dan niet 1 dag in de week trainen? (In dit geval dan, want ik heb al 3 dagen een ander paard waar ik voor zorg. Paard heeft artrose dus dit is alleen maar rondhobbelen.) Daarbij heb ik 1x in de week gewoon manege lessen, maar iedere keer op een ander paard dresseren (waar mijn passie ligt) is heel anders dan 1x in de week hetzelfde paard. Het paardje van Ladyson deed ik ook 1 dag in de week, en we gingen in notime vooruit. Ik weet dat er verschillende meningen over zijn, maar ik vind het scheef dat jij voor een paard moet betalen om de klusjes te doen, en dan als extraatje te rijden, terwijl je in veel gevallen de eigenaar uit de brand helpt. Maargoed die discussie vind hier natuurlijk niet plaats, maar ik snap de reactie niet, aangezien ik alles zou doen. Zonder problemen. Ben de beroerdste niet om extra te komen, ook niet de beroerdste om ergens aan mee te betalen als t nodig is, en neem altijd wel wat mee als ik zelf nieuwe spullen gekocht heb of het toevallig heb liggen. Gaat toch niet om het geld maar om de bijrijder die je hebt? Of je hem/haar vertrouwd, of de klik er is, en hoe je bijrijder met je paard omgaat! Ik rijd al jaren paarden bij, en heb er nooit voor hoeven te betalen, maar heb toch ook tijd en geld gestoken in die beestjes. Bij mijn huidige vz paard hebben we alleen een buitenbak, en ik kom in weer en wind, sneeuw, hagel, regen.. Ik ben er, en ik doe wat met hem. Ben bereid een half uur te reizen met mijn scooter, maar dit kost me een hele tank voor een heen en terugweg. Dus ik steek er zeker geld in. Alleen gaat t niet naar de eigenaar maar naar t paard. Daarbij betalen mijn ouders mijn manegelessen, en die haal ik echt niet over om voor een (in hun ogen) 'extraatje' te betalen ipv manege lessen. Vind ik ook niet nodig. Ik ben best bereid iets te betalen ter bevestiging voor de eigenaar dat ik ook echt kom. Geen probleem, maar daarin ga ik niet hoger dan 20/30€. Waarom? Omdat het erheen reizen per maand mij dan ook zeker €20/30 euro kost.

En mijn eigen paard? Dat komt wel. Zodra ik klaar ben met school, en normaal kan gaan werken. Maar die wens blijft. Ik krijg momenteel zat aanbiedingen van paarden om te rijden. Maar of ze zijn veel te klein voor mij, of het is echt te ver weg..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:47

EskeGirl schreef:
Ik ben zeker bereid om les te nemen, is dat goed om erbij te zetten?

bereid om lessen te nemen......Niet rottig bedoeld, maar met zo'n omschrijving lijkt het alsof je het voor een ander wil doen. Alsof het een bijdrage van jou is.

Heel simpel- Hoe hoger je niveau, hoe meer kans of zelfs keuze je hebt.

Investeer in jezelf als je iets wil.

Lees mijn vorige post. Waarom zou een eigenaar jou kiezen als hij uit vele kan kiezen en hoe kan jij je kans vergroten?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:49

LoveUggs, wat is je rijniveau dan?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:50

LOveUggs
Ik vind dat jij je niet hoeft te verantwoorden waarom jij geen bijdrage kan/of wil betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:54

Nee idd, gaat mij puur om de omschrijving.
Als je het niet wil is dat prima. Alleen schrijf dan niet " ik kan niet... "

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:54

Niemand hoeft zich te verantwoorden. Maar het is op zijn minst handig om te weten waarom iemand niet wil betalen. Als ik straks mijn eigen paard heb en ik zou besluiten een bijrijder te nemen dan zou ik geen bijdrage vragen. Maar wel verplicht wekelijks priveles en verzorgen zoals ik het wil. Betalen geeft vrijheid, niet betalen dus niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:00

En als een bijrijder het over trainen heeft, dan ben ik extra nieuwsgierig naar het niveau.
Naar mijn mening train je vooral jezelf en gaat het paard beter lopen of je moet al een behoorlijk hoog niveau hebben om in staat te zijn om het andersom te kunnen doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:06

Mijn situatie: ik rij op een manege, een goede manege waar m'n niveau al flink is verbeterd. Ik ben geen wedstrijdruiter en hoeft de Z niet per se te halen. Ik haal het meeste plezier uit met paarden bezig zijn, op de grond of onder het zadel.
Wat ik eigenlijk zoek, is dus een paard om mee bezig te zijn, als ik mijn rij-niveau ermee zou verbeteren, zou dat heel leuk zijn. Op de manege ga ik geen veel hoger niveau dan dit halen, dus zonder een bijrijdpaard ook niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:14

Prima als jij daar tevreden mee bent.
Ik raad je aan om daar wat over te schrijven.
Dus dat je huidige manege incl naam je niveau al heeft verbeterd en waar je vooral je plezier uit haalt.

Niet een te lang verhaal, maar wel aansprekend.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:18

Citaat:
Mijn naam is Esmée en ik ben 16 jaar oud. Ik ben 1.81 lang en weeg zo'n 77 kilo. Ik ben opzoek naar een verzorgpony of paard om lekker mee aan de slag te kunnen, onder het zadel of op de grond. Rijden is voor mij dus geen prioriteit. Ik heb zo'n 8,5 jaar manege-ervaring. Ik rij nu op B/L1 niveau. Als ik mag rijden, dan zou ik ook les willen nemen als dat van de eigenaar mag. Ook ben ik bereid om een (kleine) bijdrage te betalen als ik mag rijden. Op het moment rij ik bij Prometheus, waar ik mijn niveau al heb verbeterd. Met een bijrijdpaard zou ik dit niveau willen verhogen, maar als ik enkel mag buitenrijden, ben ik ook tevreden.
Bij eerdere verzorgpony's, die ik vijf jaar heb gedaan, heb ik ervaring opgedaan met grondwerk (als beginselen van vrijheidsdressuur, longeren, wandelen etc) en met veulens. Uit het poetsen, tutten en grondwerken haal ik net zoveel plezier, misschien zelfs wel meer, als uit het rijden.

Ik ben 1-2x in de week beschikbaar, vanwege school. Mijn voorkeur gaat uit naar één dag in het weekend.

Wat ik zoek:
-Een lieve pony/paard om mee aan de slag te kunnen
-Omgeving Delft/Schipluiden

Wat kunt u van mij verwachten:
-Iemand die door weer en wind komt
-Houd van met paarden bezig zijn, op de grond of onder het zadel
-Ik kan dressuur op B/L1 niveau en springen rond de 60-80cm
-Ervaring met grondwerk
-Iemand die klusjes als mesten geen probleem vind

Hopelijk heeft u een leuk paardje staan!

Op het moment is dit de tekst van mijn advertentie, heb het er even bijgezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:20

Zucht, hele post getypt, post weg :+

LoveUggs; ik vind 'trainen' een behoorlijk groot woord. Om heel eerlijk te zijn, je moet best wat mazzel hebben om iemand te vinden die zijn paard voor '1x in de week' uitleent om te rijden, waarvan die dag dus in het weekend is als ik het goed begrijp (althans, dat maak ik op uit je verhaal).
Persoonlijk denk ik dat er weinig mensen zijn die daar wat voor voelen, ik zelf zou daar in ieder geval geen tijd en energie in steken voor 1x in de week, maar goed dat ben ik persoonlijk. En op het moment dat een bijrijdster over 'trainen' spreekt, moet ik eigenlijk al een beetje giechelen. Niet bedoeld als uitlachen, maar om over 'trainen' te spreken vind ik dat je toch wel over een dusdanig niveau en ervaring moet beschikken om het zelf trainen te noemen :+

EskeGirl: Ik denk dat jouw kansen ook relatief verkleind worden door 1 (evt 2) keer in de week en dan sowieso de voorkeur voor 1 dag in het weekend, dat kan vaak verkeerd opgevat worden en verkleint de kansen ook.

Zo had ik van de week iemand op de mail die een verzorgpony zocht voor zaterdag en zondag, wel buitenritten, maar niet willen meebetalen of lessen want op buitenrit hoef je niet te lessen. Tja.. Die heb ik er toen dus alleen maar op gewezen dat ze uberhaupt nog geen 16 was en dat daarom mijn interesse al genoeg was verloren.

Op die manier verklein je je kans op succes wel enigzins natuurlijk :=

Wat betreft het hele 'tijd/eigenaar helpen/veel kunnen anders hun paard niet houden'.. Als je daar al vanuit gaat, maak je je zoekgebied überhaupt al heel klein ben ik van mening, maar goed, wij als eigenaren moeten vaak maar 'blij' zijn met zo'n verzorgster/bijrijdster die ons 'zoveel tijd' uit handen neemt.. Maar vergeet niet dat de verzorgster/bijrijdster ook heel blij moet zijn dat ze een fijn paard ter beschikking krijgen en de kans krijgen om iets op te bouwen met een privé paard in plaats van een manege pony te moeten delen met 10 andere meisjes op de zaterdagmiddag.. En dat vergeten er een hoop.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:24

Ik vind hem heel netjes Eskegirl.
Zeker omdat rijden niet het belangrijste is is je kans wel groter.
Hoop dat je snel een reactie krijgt!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:24

Ik zie het verzorgen/bijrijden vaak ook als een wederdienst... Eigenaar zoekt iemand, om bijvoorbeeld tijdgebrek. Ik heb toevallig wat tijd om je paard aandacht te geven als eigenaar niet kan. Iedereen blij, maar een bijdrage is daarin niet verkeerd, omdat een eigenaar jouw hobby niet hoeft te bekostigen.

Ik heb helaas geen keus dan maximaal 2x in de week. Ten eerste vanwege school, en ten tweede vanwege dat het niet vaker van mijn ouders mag. Ik kan wel kijken of ik het zoekgebied kan vergroten, als het maar binnen 10km fietsafstand blijft :).

edit: bedankt sneeuwpop!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:40

Celle-dora, dat laatste, die manier van denken is voor mij ook een Nog. Dat merk je gewoon in de houding.

Ik heb nu trouwens 2 meiden die gratis rijden. Maar dan wel met de juiste instelling.

een wederdienst?
Hier niet hoor.
Pony hoeft niet bereden te worden. Kost me alleen maar een hoop werk.
Hoop dat 1 van de meiden straks nog een wedstrijdjes kan rijden. Dat is puur om wat terug te zien wat ze hier leert. Pony zal ws toch niet verkocht worden. Iig niet zolang zij er op kunnen en willen rijden.
Ik zeg niet nooit, want er kan altijd wat komen waardoor je verkopen moet.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:12

Soms zou ik willen dat ik bijrijder was..50 euro in de maand voor 2 dagen in de week rijden en verzorgen. Verder geen verplichtingen en kosten aan het paard. Heerlijk toch!

Ik vraag er dus wel een bijdrage voor, gewoon omdat het mij weer 50 euro per maand scheelt. Ik heb een leuk paard ter beschikking, goed zadel etc. Als iemand het niks vind moeten ze maar niet reageren.

Helaas heb ik nog niemand gevonden, morgen komt er wel iemand proefrijden dus ik hoop dat dat van beide kanten positief is.

LoveUggs, ik denk al zou je vermelden dat je een kleine bijdrage mee kan betalen al veel meer geschikte reacties zou krijgen.

EskeGirl, kan je echt alleen maar in het weekend? Ik denk dat bv 1 dag doordeweeks en 1 dag in het weekend al interessanter is voor eigenaren.