Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:22

shetielove schreef:
Hoi , ik zoek een bijrijd /verzorg paard omgeving Elst Utrecht.

Ik lees gewoon alleen even mee om te zien wat eigenaren belangrijk vinden, maar Elst Utrecht?! Dat ligt volgens mij een heel eind uit elkaar? :=

Celiien

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:58

Is ook niet heleemaal de bedoeling om t hier in t topic neer te zetten.. :=

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:01

Wat eigenaren belangrijk vinden is vooral je niveau en dat er op je gerekend kan worden.
Investeer in privelessen en de kans op een verzorgpony wordt groter.
Niet speciaal " het aan de teugel rijden", maar vooral het correct rijden. Dus een lichte aanleuning. Geen getrek aan de binnenteugel en juist gebruik van de buitenteugel en weten wanneer je moet drijven en wanneer niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:41

sneeuwpop schreef:
Wat eigenaren belangrijk vinden is vooral je niveau en dat er op je gerekend kan worden.
Investeer in privelessen en de kans op een verzorgpony wordt groter.
Niet speciaal " het aan de teugel rijden", maar vooral het correct rijden. Dus een lichte aanleuning. Geen getrek aan de binnenteugel en juist gebruik van de buitenteugel en weten wanneer je moet drijven en wanneer niet.

Inderdaad, onafhankelijk kunnen zitten (dus paard niet storen) en hem niet aan zijn mond trekken.
Dat is hier het rij criterium, wat al problematisch moeilijk genoeg schijnt te zijn, pffftttt.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:47

Eerder heb ik in dit topic gereageerd volgensmij als bijrijder zijnde. Nu komt (redelijk veel eerder dan verwacht) mijm eerste eigen paardje over 3 weken.

Merk nu al dat ik over voorzichtig ga zijn wie wel en wie niet zou mogen verzorgen. En zo dat 10x eerder een bekende dan een onbekende.
Heb dan ook al een oude vriendin contact mee en die gaat als hij er is 1x per week mee (na 4 jaar uit de paarden en nu op een manege met weinig aandacht etc etc heeft ze een deuk in het vertrouwen van paarden) en later gaat ze ook 1x per week alleen. Voel me hier super bij ook omdat ze bereid is om bij mijn instructrice te lessen 1x per maand ong. En te kijken bij mijn lessen als ze dan kan.

Mijn toekomstige paardje is 4 jaar oud, ruin en kruising tinker haflinger. gaan van begin af alles doen (grondwerk, dll en van daaruit de rijtypische balans leren en mijn houding verbeteren :+ meer met mijn zit en lichaam leren rijden) in de tussentijd wel 2x per week buitenrijden. Veel lange stukken en zo balans in alle gangen oefenen. Naast trainen uiteraard vooral plezier maken :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:03

Deetjeeuh schreef:
shetielove schreef:
Hoi , ik zoek een bijrijd /verzorg paard omgeving Elst Utrecht.

Ik lees gewoon alleen even mee om te zien wat eigenaren belangrijk vinden, maar Elst Utrecht?! Dat ligt volgens mij een heel eind uit elkaar? :=

Je hebt Elst in Gelderland en Elst in Utrecht (provincie)

Hier even kijken of het klikt, maar anders gaat de bijrijder van Bo d'r weide/paddock maatje Bo in ieder geval rijden als ik met vakantie ben.
Ze zou eigenlijk gisteren komen rijden maar Bo liep niet helemaal zuiver. Combinatie van bekappen en dan flink hard rennen op de wei (klei harde klei grond). Gelukkig liep ze vandaag al beter.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:02

chelle_dora schreef:
Ik bedoel inderdaad dat ik nu actief zoek, dat geef ik 2 maanden en anders blijf ik het zelf doen :j Als ik dan tegen iemand aanloop is het natuurlijk een ander verhaal :j

Moet zeggen dat het wel weer tegen valt. Op het laatste moment afzeggen, spontaan toch wel een paardje vinden en nog steeds een hoop die niet lezen.. Als ik 16+ vraag, dan is 'ik ben bijna 15' niet echt in de buurt van 16... :+

even een vraagje als verzorgster;
als je zegt een minimale leeftijd van 16+ dan begrijp ik natuurlijk dat je bijna 15 te jong vind maar wat nou als je over een maand 16 word? zou je er dan wel interesse in hebben? of 15 en een half?
ik begrijp uiteraard dat dit per eigenaar verschilt hoor :o[/quote]

Bijna 15 kan net zo goed pas net 14 zijn.... vandaar dat ik daar wel problemen mee heb :+ Als ik aangeef minimaal 16, dan houd ik me daar ook aan vast, dan wil ik hooguit nog 1 of 2 maanden afwijken, dus over 1 maand 16; geen punt. Maar 15 en een half jaar oud begin ik niet aan. Dat is dan misschien 'bijna 16' maar net zo goed 'pas net 15'. :+ . Dit omdat ik al een keer eerder heb meegemaakt dat iemand '13' zou zijn, en achteraf dat over 3 jaar pas was, maar anders 'had ze geen kans gemaakt'. Dat vind ik absoluut niet netjes en ik waardeer het dan ook erg als iemand eerlijk is, maar nog meer als iemand gewoon een advertentie goed leest en zichzelf daarmee de teleurstelling bespaart :+

Als ik had gezet dat ik iemand zocht die niet langer was dan 1.70 en mensen zouden zich dan melden met de mededeling 'ik ben 1.75 maar wel heel dun' is dat bijvoorbeeld ook nog steeds niet wat ik in de advertentie vraag of naar op zoek ben.

Ik heb voor mezelf dus wellicht de lat erg hoog gelegd, maar ik wil wel absoluut met iemand op 1 lijn zitten. Bij het simpelweg al niet lezen van een advertentie ben ik dan ook vrij snel uitgepraat.[/quote]

Ja begrijp ik

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:41

Wat leuk dat je een eigen paardje krijgt!

Iemand die de teugels nodig heeft om in evenwicht te blijven, is een kwalijke zaak.
Binnenteugel druk opzetten en houden is de meestvoorkomende fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:44

Sneeuwpop, bedankt voor je extra uitleg! Begrijp dat eigenaren dat erg belangrijk vinden, dat vind ik zelf ook. :j Wat vinden jullie belangrijk bij een eerste ontmoeting om te bespreken? Waarschijnlijk heb ik dat binnenkort. Ik ga alleen niet rijden, maar het is wel het plan andere dingen van haar te leren (ze doet het op haar eigen manier) en dan zelfstandig verder te kunnen. (meeste dingen leer je wel na een keer zien.)

EliseXJoelle, leuk dat je eindelijk je eigen paardje krijgt! Maar je gaat dus al meteen kijken voor een bijrijder?

Kiki1976, ah, dat wist ik helemaal niet! Dank je!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:34

Deetjeeuh: een bijrijder/verzorger was in eerste instantie niet gelijk mijn plan. Maar had mijn oude verzorgpaard aan die vriendin aangeboden, was voor haar alleen te veel. Zo zijn we aan de klets geraakt en kwam haar onzekerheid er uit. Realiseerde me toen ook wel dat 1 dag niet hoeven ook wel lekker is en heb haar toen dit voorgesteld (voorlopig alleen samen, later 1 dag alleen en 1 samen) Voor haar om vertrouwen te hebben, voor mij voor gezelligheid en begeleiding buiten (met fiets zij of ik). Ik weet dat zij het met vakantie of ziekte niet zal trekken om vaak en dan dagelijks bij te springen maar mijn beste vriendin staat ook bij mijn paardje opstal dus in die gevallen gaat zij hem doen.

Op een eerste ontmoeting heb ik eigenlijk vaak alles al besproken. Wat mag, wat kan, wat is mogelijk hoevaak etc etc etc. Had bij een aantal wel het voordeel dat ik op die stal al bekend was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:37

Oh ja, dan is het natuurlijk een heel verhaal! Fijn dat jullie er beide baat bij hebben. Dat is natuurlijk wel erg fijn. :)

Hoe spreken jullie het af over verzekeringen? Want ik weet nu wel hoe vaak ik kan komen, wat ik in het begin kan doen, later bespreken we nog of meer mogelijk is. Wat ik mag en niet mag is voor mij eigenlijk wel duidelijk, anders kan ik het nog gewoon vragen. Het enige wat ik van mijn ouders nog moest vragen is hoe het met de verzekering is en van mezelf nog even hoe ik dat in vakantie's dan moet doen. :) Denk dat ik dat zo ook nog maar even ga vragen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:12

Deetjeeuh schreef:
Sneeuwpop, bedankt voor je extra uitleg! Begrijp dat eigenaren dat erg belangrijk vinden, dat vind ik zelf ook. :j Wat vinden jullie belangrijk bij een eerste ontmoeting om te bespreken? Waarschijnlijk heb ik dat binnenkort. Ik ga alleen niet rijden, maar het is wel het plan andere dingen van haar te leren (ze doet het op haar eigen manier) en dan zelfstandig verder te kunnen. (meeste dingen leer je wel na een keer zien.)

EliseXJoelle, leuk dat je eindelijk je eigen paardje krijgt! Maar je gaat dus al meteen kijken voor een bijrijder?

Kiki1976, ah, dat wist ik helemaal niet! Dank je!

Belangrijkste is eerlijkheid. Ondanks dat je heel graag een verzorgpony wil, moet je wel bij jezelf blijven. Dus geen dingen beloven die je best wil maar uiteindelijk niet haalbaar zijn. Als jij niet graag Dressuur matig wil rijden, terwijl de eigenaar dat belangrijk vind, dan gaat dat niet werken. Dat hou je niet lang vol.
Veel verzorgsters overschatten hun rijniveau waardoor het echte rijden erg kan tegenvallen. Valkuil dus!
Verder goed luisteren en uit laten praten.
En ook eerlijkheid bij het verzorgen, dus zeggen als er iets niet goed ging. Ernstig punt waar het vaak mis gaat. Vertrouwen is het belangrijkste als je je paardje durft uit te lenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:21

Sneeuwpop, dankjewel! Ik ben ook liever vanaf het begin eerlijk, zo heb ik nu ook al meteen eerlijk verteld dat ik niet zeker weet hoe het volgend jaar met school zit. Ik verwacht het zeker wel 1/2 keer, misschien wel 3 keer per week te redden. Maar ik weet het absoluut niet zeker. Gelukkig heeft ze daar geen problemen mee, als het paardje maar wat extra aandacht krijgt. Ben ook erg blij met de kans die ik van haar krijg, ook om van haar te leren omdat ik in de praktijk nog niet veel ervaring heb met VD/grondwerk. Heb er alleen maar veel over gelezen, op het internet maar ook in mijn kast heb ik wat boeken staan.

Ik zou graag eventueel nu nog wat dingen willen bespreken, maar ik ben bang dat ik té overkom. Het is niet zo dat ik haar overlaad met berichtjes. :+ Maar wat is voor jullie toch wel de max van bespreken vóór een eerste afspraak?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:30

Deetjeeuh schreef:
Oh ja, dan is het natuurlijk een heel verhaal! Fijn dat jullie er beide baat bij hebben. Dat is natuurlijk wel erg fijn. :)

Hoe spreken jullie het af over verzekeringen? Want ik weet nu wel hoe vaak ik kan komen, wat ik in het begin kan doen, later bespreken we nog of meer mogelijk is. Wat ik mag en niet mag is voor mij eigenlijk wel duidelijk, anders kan ik het nog gewoon vragen. Het enige wat ik van mijn ouders nog moest vragen is hoe het met de verzekering is en van mezelf nog even hoe ik dat in vakantie's dan moet doen. :) Denk dat ik dat zo ook nog maar even ga vragen.

De eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor de schade die zijn paard aanricht. Tenzij er bewezen kan worden dat het de schuld en on verantwoord handelen van de verzorgster gaat.
Een eigenaar dient dan ook goed verzekerd te zijn. Volgens mij.
Doet me er aan herinneren dat ik het zelf ook nog even moet na kijken wat betreft verzekering :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:34

Zorg dat het belangrijste van wat je wilt besproken hebt. De rest is vaak gewoon een kwestie van hoe het gaat. Je vrijheden zal je als het ware moeten verdienen. Vertrouwen dus en niveau. Elkaar begrijpen gaat op Den duur steeds beter en dan kun je beter aanvoelen wat de eigenaar wel of niet zit zitten.

Heb reële verwachtingen. Je wilt veel lijkt het - heb wat meer geduld. Bij je eerste verzorgpony zal je vooral veel moeten leren. Daarna pas kun je denken aan andere dingen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:38

Meeste denken dat ze kunnen longeren. Dat ze kunnen sturen - op en naast het paard, denken te weten hoe ze een paard kunnen vastmaken en zelfs opzadelen gaat lang niet altijd zo goed als de verzorgster het zelf voor ogen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:15

Komt het over alsof ik veel wil? Want dat is absoluut niet de bedoeling. Wat ik wil graag zou willen is goede afspraken, goede communicatie en ervoor zorgen dat iedereen tevreden is hoe het gaat en natuurlijk plezier hebben. :) Van te voren wil ik goed kunnen communiceren zodat we dezelfde verwachtingen hebben.

EliseXJoelle, bedankt! Denk ook wel dat dat het geval is maar het is misschien wel nog even belangrijk na te vragen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-14 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:38

Omdat je schreef wat ongeveer de maximale was om te bespreken, kreeg ik het idee dat het nogal wat was ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:40

Oh nee hoor! Dat valt reuze mee. Gewoon welke dagen ik kan komen, wat wel/niet mag en wanneer we wat af zouden kunnen spreken. Wat zij van mij verwacht, hoe zij werkt en het graag van mij ziet. Dat is niet zo veel. (Al klinkt het misschien wel zo, maar het was qua inhoud niet zoveel)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:56

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:37

Hey hiphorse...
Ik zou schrijven: iemand die 'netjes' met mijn spullen omgaat... ipv voorzichtig... :)

Ook zou ik iets over mn pony schrijven, gevoelig en sociaal.. naja, dat geldt imo voor de meeste paarden wel. ;)

Ook iets over zijn niveau en welke kant je mogelijk zelf op wilt...? Recreatief of...

Zijn maar ideeen... succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 06:52

Ik zou de uitroeptekens er uithalen, of iig een aantal. Het komt daardoor (bij mij) nogal schreeuwerig over nl.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:23

Ja ik vind de advertentie zelf een beetje kwaad/streng overkomen. Ik snap wel dat je die dingen allemaal zoekt, maar ik denk dat er veel mensen al een beetje bang krijgen nog voor ze hebben kunnen reageren. Ik begrijp het wel hoor, ik had ook echt veel eisen bij het zoeken van iemand voor mijn paarden.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:28

Ik snap dit zó. En daarom neem ik dus ook geen bijrijdster meer. :') Er bestaan geen mensen die goed genoeg zijn/ alles hebben wat je zoekt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:42

Hiphorse, ik heb de vrijheid genomen om je advertentie wat te herschrijven. Misschien zitten er stukjes tussen die je over kunt nemen :j

Voor mijn pony ben ik op zoek naar een fijne verzorgster. Ik ben op zoek naar iemand die verantwoordelijk met het dier en de spullen om kan gaan.
Ik heb geen haast met het vinden van een verzorgster, ik ben op zoek naar de juiste klik!
Sun wordt niet verplaatst, hij blijft lekker op zijn eigen stalletje staan.

Sun is een ruin van 7 jaar, en is ongeveer 1.45 groot.
Het zal voorlopig om de woensdag en zaterdag gaan. Dit kan uiteraard nog veranderen in overleg.

Ik ben op zoek naar een verzorgster die zich in de volgende punten herkent:
-Verantwoordelijk; je houden aan gemaakte afspraken
-Netjes omgaan met de spullen die bij het paard horen
-Rijden staat niet voorop! Ook de verzorging hoort erbij.
-Zelfstandig bezig zijn
-Lessen vind ik erg belangrijk. Sun wordt western gereden en veel NH mee gedaan. Een geschikte instructeur kunnen we samen naar op zoek gaan.

Wat krijg je ervoor terug?

-Een lieve, sociale pony waar je veel van kunt leren
-Er komen géén klusjes bij kijken (enkel de mest uit de bak halen wanneer hij mest!)
-Wanneer de combinatie goed klikt is het een optie om naar buiten te gaan (eerst ernaast wandelen, daarna pas erop!)