RoyceMack schreef:Mariska, even antwoord op jouw vraag. Ik heb hem hier paar maanden terug heel erg in verdiept.
In principe is de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk voor de schade die zijn paard aan iets of iemand toericht.
Echter, als iemand bv onder invloed op het paard kruipt of inbreekt en een trap krijgt oid dan is het jammer maar helaas voor die persoon.
Er zit ook nog een verschil in een been breken of invalide raken.
Je WA Verzekering vergoed enkel en alleen(áls ze al vergoeden - even navragen dus) als jouw paard schade heeft toegebracht aan iemand waardoor blijvend letsel is ontstaan. Dus zij betalen dan iedere maand een bedrag aan de persoon die blijvend invalide is. Een gebroken been wordt gewoon vergoed uit zorgverzekering.
Bovendien denk ik niet zozeer dat bijrijders naar de eigenaar van hun verzorgpaard zullen wijzen als er iets gebeurt, tenminste ik zou dat vreemd vinden.
Want je stapt er zelf op en ik vind dat je (en zeker als meerderjarige) gewoon een verantwoordelijkheid neemt door op het paard te stappen. Kijk als iemand jou zomaar op een paard zet dat jij niet kent en dat beest is helemaal gek in zn bol en jij hebt daar geen kennis van dan vind ik dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt. maar vaak is dit gelukkig neit het geval.
Nogmaals, 'gewone' schade wordt vergoed vanuit zorgverzekeraar van de ruiter(gebroken been, noem maar op) en blijvende letselschade(dwarslaesie, hersenbeschadiging etc) worden vergoed vanuit de WA van de eigenaar.
Bedankt voor je heldere uitleg.
En idd ik vond ook als zelf met volle verstand op paard stapt en wat je kent, dat het ook stukje eigen risico is
Maar verhelderend thnx