Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:17

RoyceMack schreef:
Mariska, even antwoord op jouw vraag. Ik heb hem hier paar maanden terug heel erg in verdiept.

In principe is de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk voor de schade die zijn paard aan iets of iemand toericht.
Echter, als iemand bv onder invloed op het paard kruipt of inbreekt en een trap krijgt oid dan is het jammer maar helaas voor die persoon.

Er zit ook nog een verschil in een been breken of invalide raken.
Je WA Verzekering vergoed enkel en alleen(áls ze al vergoeden - even navragen dus) als jouw paard schade heeft toegebracht aan iemand waardoor blijvend letsel is ontstaan. Dus zij betalen dan iedere maand een bedrag aan de persoon die blijvend invalide is. Een gebroken been wordt gewoon vergoed uit zorgverzekering.

Bovendien denk ik niet zozeer dat bijrijders naar de eigenaar van hun verzorgpaard zullen wijzen als er iets gebeurt, tenminste ik zou dat vreemd vinden.
Want je stapt er zelf op en ik vind dat je (en zeker als meerderjarige) gewoon een verantwoordelijkheid neemt door op het paard te stappen. Kijk als iemand jou zomaar op een paard zet dat jij niet kent en dat beest is helemaal gek in zn bol en jij hebt daar geen kennis van dan vind ik dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt. maar vaak is dit gelukkig neit het geval.

Nogmaals, 'gewone' schade wordt vergoed vanuit zorgverzekeraar van de ruiter(gebroken been, noem maar op) en blijvende letselschade(dwarslaesie, hersenbeschadiging etc) worden vergoed vanuit de WA van de eigenaar.

Bedankt voor je heldere uitleg.
En idd ik vond ook als zelf met volle verstand op paard stapt en wat je kent, dat het ook stukje eigen risico is

Maar verhelderend thnx

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:13

kiki1976 schreef:
@Ladyson,

Het verschil in dagen dat ze willen verschilt enorm vind ik.
Zo heb ik reactie's gekregen van, ik kan max 1x per week in het weekend, 1x per 2 weken (ouders waren gescheiden) tot ik wil alleen 6 dagen per week.
Die van 6 dagen per week was wel heel brutaal, want ze wilde wel dat zij de enigste zou zijn die het paard zou rijden en dag 7 van de week was dan als rustdag gepland.
Terwijl ik iemand zoek voor 2 á 3 dagen.

Van de week overigens wel gebeld door een vrouwtje (meen 25) die wel interesse had. Maar had nu eigenlijk al wat langer een bijrij paard, maar wilde daarmee stoppen. Reden al die tijd stond de eigenaar op haar vingers te kijken, eigenaar durfde het paard niet uit handen te geven.

Vind dat een beetje dubbel. Ligt dat aan de bij rijder of aan de eigenaar die het paard niet los kan laten?

Wat een verschil zeg als jij duidelijk heb aangegeven voor hoeveel dagen je iemand zoek zijn dergelijke reacties toch overbodig.
Maar wat is al die tijd?
Ik stond er nooit bij en hier is het goed mis gegaan ik had er vaker bij moeten staan dus te goed van vertrouwen als er werd gezegd dat het goed ging helaas ging het dat juist niet op een gegeven moment stond ik er wel steeds bij, vreemd he ;)
Nu sta ik er ook vaak bij, misschien omdat het toen zo mis is gegaan, maar goed ze vind het niet erg weet het verleden en is juist super blij met de tips die ik haar geef en bovendien het is nog gezellig ook.
Fijn zeg dat de 1e keer zo goed ging.

PenP2014 Goed nieuws dus, het is altijd moeilijk hoe ze het moeten doen de 1e keer hopelijk word ze wat consequenter.

rhian Moet eerlijk zeggen dat ik het wel ''knap'' van je vind dat jij de 1e ben die contact op neem ik zou zelf zeggen dat als ze graag willen doen ze dat zelf wel.

Mariska88 schreef:
RoyceMack schreef:
Mariska, even antwoord op jouw vraag. Ik heb hem hier paar maanden terug heel erg in verdiept.

In principe is de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk voor de schade die zijn paard aan iets of iemand toericht.
Echter, als iemand bv onder invloed op het paard kruipt of inbreekt en een trap krijgt oid dan is het jammer maar helaas voor die persoon.

Er zit ook nog een verschil in een been breken of invalide raken.
Je WA Verzekering vergoed enkel en alleen(áls ze al vergoeden - even navragen dus) als jouw paard schade heeft toegebracht aan iemand waardoor blijvend letsel is ontstaan. Dus zij betalen dan iedere maand een bedrag aan de persoon die blijvend invalide is. Een gebroken been wordt gewoon vergoed uit zorgverzekering.

Bovendien denk ik niet zozeer dat bijrijders naar de eigenaar van hun verzorgpaard zullen wijzen als er iets gebeurt, tenminste ik zou dat vreemd vinden.
Want je stapt er zelf op en ik vind dat je (en zeker als meerderjarige) gewoon een verantwoordelijkheid neemt door op het paard te stappen. Kijk als iemand jou zomaar op een paard zet dat jij niet kent en dat beest is helemaal gek in zn bol en jij hebt daar geen kennis van dan vind ik dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt. maar vaak is dit gelukkig neit het geval.

Nogmaals, 'gewone' schade wordt vergoed vanuit zorgverzekeraar van de ruiter(gebroken been, noem maar op) en blijvende letselschade(dwarslaesie, hersenbeschadiging etc) worden vergoed vanuit de WA van de eigenaar.

Bedankt voor je heldere uitleg.
En idd ik vond ook als zelf met volle verstand op paard stapt en wat je kent, dat het ook stukje eigen risico is

Maar verhelderend thnx

Dit klopt ook niet helemaal althans in mijn geval volgens mijn verzekering niet.
Ik moet mijn bijrijders er op wijzen dat ze geschikte kleding ed dragen anders word er niet uit gekeerd en verder betalen ze gewoon uit.
In principe ben je tat verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard tenzij je aan kan tonen dat de schuld elders ligt aangezien je dit vrijwel nooit aan kan tonen ben je als eigenaar altijd de banketstaaf.

Hier heeft mijn bijrijdster mee gedaan aan een clinic afgelopen zaterdag.
' s morgens is ze eerst vroeg gekomen om te wassen het was nogal een baggermonster. :+
Op de trailer ging prima en daar ook echt super.
Clinic gereden en leuk wat op gestoken. :j
Ze kreeg complimenten over haar zit en houding +:)+

Afbeelding

Degene die les gaf wou er ook nog even op, zo opgestapt dus beugels wat kort, maar wat een power zeg . <3
Het word een heuse dressuur pown, wss gaat ze er binnenkort ook wel een wedstrijd mee starten. :j
Afbeelding

Ze heeft ''vaste'' dagen dat ze komt maar als er wat is komt ze extra, net zoals vandaag dat er gescand en een gebitsbehandeling is dan komt ze ook vind ze reuze interessant, echt leuk. :j

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:33

rhian schreef:
Pfff, nou de kogel is door de kerk...

Voor iedrr die het zich nog kan herinneren; ik had een enthousiaste bijrijdster gevonden. De dag nadat ze kwam klikken valt ze op de manege van een paard. Enkel gebroken en ribben gekneusd ( paard was op haar gaan staan!!! Bah...).

Aangegeven dat ik haar alle tijd en rust wilde geven om fysiek maar ook mentaal te herstellen en iemand als tijdelijke bijrijder ging zoeken tot zij hersteld was.
Hier was ze het mee eens. Nu kwam er een dame rijden waar ik eerder ook contact mee had maar om de 1of andere reden toen niet kon. Meteen een klik :) echt leuk om te zien...

Ondertussen weinig gehoord van de eersye bijrijdster. Dus na een maand zelf weer contact opgenomen: hoe het ging, of ze ook weer aan rijden begon te denken of juist helemaal niet wat ik ook goed kan begrijpen. We zijn tot het besluit gekomen dat zij voorlopig op haar eerdere verzorgpony gaat rijden om vertrouwen terug te krijgen. Mocht de tweede en huidige bijrijdster na december nog willen rijden ( zit met verhuisplannen) dan houdt het op ( vind het dan ook niet eerlijk voor huidige bijrijder om te moeten verkassen terwijl ze het nu ook super det :) )

Hiermee kan iedreen het eens zijn wat ik HEEL belangrijk vind... eind goed al goed. Voorlopig kan iedereen dus vooruit :)

En ze leefden nog lang en gelukkig... ;)

herkenbaar! Ik heb een soort gelijke situatie gehad en verzorgster nummer 2 is nu mijn vaste!
Fijn dat bij jou ook alles goed is gekomen.

kiki1976

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:58

@ mnkortleve

Wat ik van har begreep mocht ze na anderhalf jaar alleen maar komen als de eigenaar er was, want die wilde er altijd bijzijn en kijken.

Alleen jammer genoeg heeft ze gisteren afgezegd omdat ze ook het paardje van haar vriendin kon gaan bijrijden.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:03

Gister kennis gemaakt met een meisje en ze heeft even kennis gemaakt met passie.

Leuke meid, heeft cursus in Frankrijk gedaan natuurlijk rijden en grondwerk.
En heeft nog een bijrijpaard.
Lijkt veel kennis en kunnen in huis te hebben.

Donderdag komt ze weer..

Vind het erg leuk, maar ook wel spannend want je geeft toch een deel uit handen.
De eerste paar keren zal ik in de buurt zijn en kan ze meteen met eventuele vragen komen, maar kan ik zelf ook wennen en zien of de klik er is..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:28

Sylvia en Annwfyn heel veel sterkte toegewenst....

Tot nu toe niet de passende persoon gevonden. Vind het al niks als iemand zich niet aan afspraken houdt want als degene dat al niet doet met mij wie zegt dat die het wel met mn 4voeters zal doen?

Ook 1tje langs gehad die het voor 2maanden wilde doen :? alsof het een wegwerp artikel is??? Kijk ik begrijp van beide kanten dat je een proeftijd afspreekt. Klik met dier en eigenaren is van groot belang.
Verder ook reacties gehad waarvan je je afvraagt hoe er Nederlands wordt gegeven op scholen. :x

Dus bij mij is het eerder een via-via vraag of iemand een geschikte persoon weet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:00

Twee maanden in de zomerperiode is ook wel lekker hoor!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:07

Qua tijd die je er in steekt vind ik het niet de moeite waard om zo iets voor 2mnd. aan te halen.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:13

Hallo allemaal,
fijn zo'n topic nu ik er ook over na aan het denken ben om op zoek te gaan naar een bijrijder/verzorgster. Ik ga in oktober 4 maanden op stage en dan heb ik dus echt minder tijd voor mijn merrie. Ik zoek dan niet alleen voor die periode een verzorgster, maar voor een langere tijd. Ik denk dat ik binnenkort dan maar eens een advertentie ga neer zetten, zodat ik tijd genoeg heb om iemand te vinden. Het lijkt me gewoon zo lastig om iemand te vinden die jouw paard net zo hoog heeft zitten als jij zelf.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:45

Het is inderdaad lastig om zo iemand te vinden, maar ze zijn er gelukkig wel!
Als je hulp nodig hebt met het maken van een advertentie dan kunnen wij je altijd helpen (genoeg ervaring hier ;) )

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:11

PaysBas schreef:
Qua tijd die je er in steekt vind ik het niet de moeite waard om zo iets voor 2mnd. aan te halen.

Zou ik als eigenaar ook de moeite niet voor willen nemen.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:48

Hallo :wave: Ook ik ben op zoek naar een verzorger/bijrijder voor mijn twee IJsjes. Helaas stopt mijn huidige verzorgster er binnenkort mee wegens studie. En aangezien ik weeeeeet dat het lang kan duren, ben ik maar vast op zoek gegaan. Ook al in de omgeving laten vallen dat ik op zoek ben, maar helaas... Nog 0,0 reactie. Iemand tips?

http://www.bokt.nl/markt/ad/265287/bijr ... ijslanders

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:10

RTM: mooie advertentie. En wat een gave paardjes! Ik denk dat je IJsjes gewoon afschrikken, omdat het niet het standaard type paard is. Misschien kan er bij vermelden wat de paarden kunnen en kennen? Dan weet je als bijrijder ook wat je kan verwachten?

Ik heb het getroffen als bijrijder. Alleen mijn paard is nogal een uitdaging...dat wil niet echt lukken. Maar ik mag eigenlijk alles, ik ben vrijwel de enige die het paard rijd, wedstrijden, ik ga zelfs een weekje op vakantie met der. Soms denk ik wel, ik wil een ander paard dat makkelijker te rijden is (mijn instructrice weet het ook niet meer nl), maar goed ik krijg het nooit zoals hier.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:19

RTM, ik vind je advertentie erg netjes en duidelijk. Leuke paardjes ook! Gewoon geduld hebben..komt vast wel iemand die ze wilt verzorgen.

Ook ik ben weer op zoek naar bijrijder voor mijn kwpn merrie. Huidige bijrijder heeft last van haar rug en moet helaas stoppen. Ik heb al redelijk wat reacties gehad, maar ik heb geen haast dus ik zoek rustig naar iemand die bij ons past.

Voor mijn haflinger heb ik nu zo'n 2 maanden een hele leuke bijrijder, komt door weer en wind! Kan er geen naar woord over zeggen.. Vanavond komt er een 2de meisje proefrijden aangezien de haf wel iets meer moet bewegen dan 2/3 keer per week :D Dus ik ben benieuwd wat ze van mijn eigenwijze blondje vind!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:41

Hallo allemaal! Ik ben ook op zoek naar een bijrijder voor zo'n 4/5 dagen per week.
Ik wil hiervoor een vergoeding vragen en ik heb wat in mijn hoofd, maar weet niet wat reëel is, dus graag jullie advies!
Wij hebben een paard staan waar ik niets mee doe of ga doen, dus eigenlijk kan de bijrijdster het paard als 'eigen' beschouwen, maar blijft hier staan en wij blijven eigenaar. Verder krijgt diegene alle mogelijkheden en ruimte om lekker aan de slag te gaan. Paard is ingereden, maar kentt nog niet veel.
Ik wil sowieso 'uit de kosten zijn' qua voer en huisvesting (ik sponsor immers al iemand zijn hobby door het beschikbaar stellen van een paard incl. spullen). Concreet zou dit inhouden dat ik onderscheid maak tussen zomer en wintertarief. Is dit handig of beter een zelfde tarief per maand wat een gemiddelde is van zomer/winter?

En dan de hamvraag, wat kan ik hier voor vergoeding voor vragen?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:43

@Jibbel wat voor faciliteiten heeft de stal? Ik zou de stalling voor die dagen gewoon berekenen. Je kan niet helemaal "uit de kosten komen" voor 4,5 dagen per week. Dan betalen ze wel erg veel :=

Ik stop met bijrijders. Ben er klaar mee |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:46

Ik denk dat je inderdaad het beste de stalkosten voor die 4/5 dagen kan rekenen Jibbel. Als je echt alle onkosten eruit wil hebben zou je je paard 7 dagen in de week moeten 'uitlenen', dus meer een soort volle lease constructie.

PenP2014; bah, klinkt als een rotte ervaring rijker..

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:52

Ja pff.. ik heb intussen al 5 meiden langs gehad en de een nog erger dan de ander := varieert van denken dat mijn paard beschikbaar is voor buitenritten als jij vind dat t mooi weer is terwijl je m nog geeneens kent (mijn paard is 4 en nog niet eens goed verkeersmak, en je dan in de advertentie voordoen als serieus zijn en willen trainen >;) ) tot zich heel schattig voordoen en als ik weg ben paard in elkaar meppen en bit door zn mond heen trekken.
Ik doe het zelf wel. Maak wel wat meer tijd dan.
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 13-06-14 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:52

@RTM wij zitten gewoon wat dat betreft in de 'verkeerde regio' hier worden meer bijrijdpaarden aangeboden dan gevraagd. .. helaas. Verder goede duidelijke en nette advertentie.

@ Jibbel net als penP2014 al zecht wat zijn de faciliteiten waar je paard staat etc..

@ penP2014 jeetje wat vervelend kan me goed voorstellen dat je er klaar mee bent

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:57

Ja ik heb sterk het gevoel dat het geserveerd moet worden op een gouden blaadje en anders nee dankje.
gister nog een mail waarin stond. Is er een binnenbak.
dat was de druppel :') kreeg er spontaan een allergische reactie van _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:58

PenP2014:Oh wauw :') Sommige reacties klinken inderdaad wel zeer bekend :+

maar sommigen verwachten inderdaad nog net niet dat je je eigen paard voor hun in en uitstapt.. en afzadeld. :+

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:02

Ik heb denk ik (hoop ik voor jullie :') ) gewoon pech gehad. En ach ik heb nu voor mn gevoel het juiste besloten. Het is gewoon ook moeilijk voor een puppypaard iets geschikts te vinden. En misschien moet je dat ook niet willen :) Maar goed hij is 4. Hoeft dus lang niet elke dag te lopen. Zelf 3 x per week rijden red ik zat. Had t leuk gevonden als ie meer aandacht kreeg want dat vind ie echt fijn. Maar dan ga ik zelf wel wat vaker gewoon knuffelen en wandelen etc. :j
Heb er alleen maar gezeik van en dat was nou juist net niet de bedoeling :')

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:25

Ik heb mijn paarden aan huis, dus voornamelijk voerkosten en wat onderhoud. Lease is wel een idee, maar ik vind dan een paard ook 2 dagen per week zijn eigen ding mag doen, vandaar dat ik op 5 dagen kwam.

Is €100-€150,- per maand een raar bedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:27

Bedoel je echt letterlijk zijn eigen ding? Of zou de verzorger bv. wel mogen komen en gewoon wat borstelen, of aan de hand wandelen en wat laten grazen en dat soort dingen? Als je zo'n dingen kan vastleggen dan kan je het paard alsnog voor 7 dagen aanbieden .. Bedrag lijkt me op zich niet heel erg gek, zeker niet als je daarvoor je "eigen" paard hebt .. Hangt wel een beetje af van de verdere mogelijkheden. Heb je bv. ook een buitenbak of plaats om te rijden, of bos vlakbij of dergelijke? Dat speelt ook wel mee .. € 150 per maand en je kan niks anders dan in de weide wat rondklooien is dan weer een stuk minder aantrekkelijk ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:40

Tsja, ik weet niet, poetsen, wandelen etc. Prima, maar 5 dagen rijden /trainen vind ik zat, het is ook nog een jong en onervaren paard en omdat ze aan huis staan zou ik zelf ook wel een dag of 2 privacy willen.
Bos is dichtbij, maar ook vanaf huis kun je prima buiten rijden in brede bermen en langs fietspaden. (binnen)bak is ook beschikbaar maar daar moet je wel naartoe, onder het zadel of met de trailer, net wat makkelijk is. Gebruik van binnenbak moet overigens wek extra voor betaald worden, maar dat is alleen in het winterseizoen.