Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:54

Dan mogen die "Ik-wil-een-Sportpaard"-meisjes wel eens kijken naar Fjord Guusje, Sjolvir of de Haflinger van Stravero..

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:56

Haha ja, op mijn nrps & trakehner komen ze echt niet.
ik heb zoiets van graag of helemaal niet de haflingers zijn ook het modernere type de ene springt zelf 1.20 zonder ruiter en heeft potentie genoeg voor de dressuur op die andere paarden mag ik ook niemand anders op laten van me ouders := .

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:59

KoudbloedKim schreef:
Dan mogen die "Ik-wil-een-Sportpaard"-meisjes wel eens kijken naar Fjord Guusje, Sjolvir of de Haflinger van Stravero..

Inderdaad! En hafje Sharon, Tinker Baggio, Bonny... Ik ken een hoop warmbloeden die de 1.35 meter niet springen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:07

Tinker Bonny inderdaad! :j

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:08

Als jij of MelanieB hier in de buurt woonde, wist ik het wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:09

Hahah.. misschien meld Albert Zoer zich wel voor Bonny. :))

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:09

Ik zie het al voor me :P

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:14

AliceTwingo schreef:
mayOOo schreef:
AliceTwingo: Ik had in mijn advententie staan dat ze evt ook op wedstrijden mochten rijden met mij haflinger, maar ik kreeg er echt geen meer reacties om.

waarschijnlijk omdat de meisjes (of naar mijn idee wat verwendere meisjes) die wedstrijden als optie willen (dus echt willen !) dan ook meteen een echt sportpaard willen ofzo .. :P
dus KWPN of iets dergelijks..

Ik heb het soms het idee dat dit is wat eigenaren van koudbloeden ervan maken, dat ze zich onnodig Calimero voelen. Ongetwijfeld zullen er zijn die zich zo voelen, maar toch niet de meerderheid? Een Haffie of een Fjord lijkt mij juist superleuk.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:18

mij ook hoor !

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:16

@ Girl in the mirror: Ik ben het gedeeltelijk met je eens:
Citaat:
Je gaat akkoord met de situatie hoe het op dat moment is of wat je wordt beloofd (toekomst).

Ik heb geen bijrijder/verzorger nodig, maar vind het meer 'makkelijk voor het geval dat'. Dan doel ik vooral op situaties als vakantie en ziekte. Dat zijn voor mij redenen dat ik niet bij mn paard kan komen en ik wil dan een vreemde niet opzadelen met mijn paard.
Ten eerste omdat ik het niet vertrouwd vind, wie weet wat ze met je paard uitspoken?
Ten tweede omdat de verzorgster je paard kent en weet wat de taken zijn.

Citaat:
Bovendien gaat het respect naar beide kanten; ik ben heel blij dat ik een paard mag verzorgen en rijden, maar aan de andere kant mag de eigenaar zelf ook wel blij zijn dat ik voor haar paard zorg en ook betaal.

En daar zit dus (imo) het probleem. Zodra je een verzorger laat betalen, kunnen ze meer eisen (o.a. rijden). Want ze betalen er immers voor. Iemand laten betalen voor het stallen mesten, poetsen en longeren is imo niet eerlijk, dat kunnen ze ook gratis op een manege.
Daarom ben ik er voor om geen bijdrage te vragen, voor mijn gevoel hou je al het beslissingrecht over je paard dan bij jezelf.

Citaat:
Iemand die een bijrijder of verzorger zoekt doet dat echt niet uit puur liefdadigheid hoor.

Voor mij is het niet noodzakelijk er iemand bij te hebben en ik vraag er dus ook geen vergoeding voor. Dan zie ik het toch wel als 'liefdadigheid'.
Het enige wat ik vraag is dat iemand 100% inzet toont en voor het paardje gaat. Voorheen had ik ook geen eigen paard en was ik maar wat blij dat ik een paard kon en mocht verzorgen. Nu ik het voorrecht heb van 2 paarden, vind ik het ook leuk als iemand anders kan meegenieten van ze.
Natuurlijk heeft dat voordelen voor mij, maar ook de verzorger heeft er lol van.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:21

pff bijrijdster en eigenaren perikelen :D

Er is altijd wel wat. Ik ben al jarenlang verzorgster/bijrijdster van verschillende paarden geweest. Ik weet momenteel wel dat ik me aan geen paard moet hechten wat niet van mezelf is, aangezien de eigenaar altijd wel andere plannen kan hebben (1 paard is verkocht, anders met spondylose naar Groningen verhuist en nog wat situaties)!

Persoonlijk betaal ik ook niet echt meer voor de bijrijdpaarden. Ik wil best een symbolisch bedrag neerleggen, maar als student zijnde kan ik het geld ook gewoon niet missen en soms vind ik dat er ook te veel geld wordt gevraagd voor het bijrijden van een paard.
Dat de bijrijder moet betalen vind ik eigenlijk nog niet eens zo heel onverstandig. Namelijk op het moment dat de bijrijder betaalt is hij/zij zelf verantwoordelijk voor wat er met het paard gebeurt of als het paard schade aanricht.

Stja en een voorkeur hebben voor paarden kan altijd. Je moet namelijk wel een klik hebben met het paard als je die gaat verzorgen. Zo vind ik het namelijk ook heel erg belangrijk dat je een klik hebt met de eigenaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:27

Olle schreef:
pff bijrijdster en eigenaren perikelen :D

Er is altijd wel wat. Ik ben al jarenlang verzorgster/bijrijdster van verschillende paarden geweest. Ik weet momenteel wel dat ik me aan geen paard moet hechten wat niet van mezelf is, aangezien de eigenaar altijd wel andere plannen kan hebben (1 paard is verkocht, anders met spondylose naar Groningen verhuist en nog wat situaties)!

Persoonlijk betaal ik ook niet echt meer voor de bijrijdpaarden. Ik wil best een symbolisch bedrag neerleggen, maar als student zijnde kan ik het geld ook gewoon niet missen en soms vind ik dat er ook te veel geld wordt gevraagd voor het bijrijden van een paard.
Dat de bijrijder moet betalen vind ik eigenlijk nog niet eens zo heel onverstandig. Namelijk op het moment dat de bijrijder betaalt is hij/zij zelf verantwoordelijk voor wat er met het paard gebeurt of als het paard schade aanricht.

Stja en een voorkeur hebben voor paarden kan altijd. Je moet namelijk wel een klik hebben met het paard als je die gaat verzorgen. Zo vind ik het namelijk ook heel erg belangrijk dat je een klik hebt met de eigenaar.

Dat is niet waar, de eigenaar blijft altijd verantwoordelijk voor wat zijn paard doet.
Ook al betaald je bijrijdster 200E per maand.
Het is zelfs zo dat als je bijrijdster van jouw paard valt en daardoor (tijdelijk) in de ziektewet komt, haar/zijn baas jou verantwoordelijk kan stellen voor de extra kosten (bv inhuur personeel).

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:28

Volgens mij als jij spullen huurt oid van een ander ben je toch ook verantwoordelijk voor de spullen is dat niet met een paard idem..
Dat dacht toch echt ergens te hebben gelezen in een jurisprudentie.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:39

@ Girl in the mirror: Bij jouw ligt de situatie duidelijk anders daar jij ook betaald voor je verzorgpony ;) tuurlijk mag je dan wel wat meer eisen stellen en mag de eigenaar blij zijn dat je helpt.

MAAR feit blijft dat zij jouw wel de kans biedt om dit te doen en dat een hoop meiden zoiets zouden afwijzen omdat het bijv. 'geen sportpaard' is of omdat hij een litteken heeft (ik noem maar iets). Het lijkt wel alsof het allemaal te min voor ze is en daar kan ik mij echt aan ergeren.
De klik is en blijft het belangrijkste.. en niet het uiterlijk of het hoge niveau...

Ik ben er trouwens persoonlijk geen voorstander van om een verzorgster/bijrijdster te laten betalen. Zoals Jibbel hierboven al zegt: ze hebben dan recht om meer eisen te stellen.
en daarnaast moet het stalgeld toch wel betaald worden.. of je nou een bijrijdster hebt ofniet... kosten blijven gelijk ;) ik zou hooguit zeggen dat als ze wil lessen dat ze deze zelf moet betalen. En als ze zelf spulletjes wil aanschaffen enzo, maar dat lijkt mij logisch ;)

Ik (en ik denk vele met mij) zou niet zo snel een bijrijdster in de arm nemen uit eigenbelang. Eerder omdat ik iemand anders hetzelfde plezier als mij gun en zodat mijn paardje wat meer aandacht krijgt (mocht ik hem dat -tijdelijk- niet kunnen bieden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:53

Olle: Je kunt je inderdaad voornemen om je niet aan andermans paard te hechten.
In de praktijk werkt dat vaak toch wat anders.
Verder vind ik dat als je als paardeneigenaar weet dat je bijv. binnen 1 of 2 jaar gaat verhuizen of op reis gaat, je dat ook duidelijk aan moet geven.
Zelf ben ik niet van plan om op reis te gaan, maar ben wel van plan om over 1 á 2 jaar te verhuizen, maar nog wel in het dorp waar ik nu ook woon.
Dus dan zal er voor een bijrijder niks veranderen.

Brainless: Zo voel ik het ook.. ik voel me verantwoordelijk voor mensen die met mijn paard omgaan.
Als iemand van Kim afvalt, vind ik dat de fout bij mij ligt, ook al is dat misschien geen redelijke gedachte.
Kim en ik voelen elkaar perfect aan en ik weet wanneer ik iemand een blokje om kan sturen op Kim.
Als ik dat goede gevoel niet heb, blijf ik dichter bij Kim in de buurt...
Als er dan toch iemand van haar rug valt, heb ik het idee dat ik Kim's signalen niet goed opgemerkt heb en dat het dus eigenlijk mijn schuld is.

QueLee: Klopt helemaal; stallingsgeld moet betaald worden.
Daarom erger ik me ook aan de mensen die een bijrijdster nemen omdat ze anders hun paard niet meer kunnen betalen.
Citaat:
Ik (en ik denk vele met mij) zou niet zo snel een bijrijdster in de arm nemen uit eigenbelang. Eerder omdat ik iemand anders hetzelfde plezier als mij gun en zodat mijn paardje wat meer aandacht krijgt (mocht ik hem dat -tijdelijk- niet kunnen bieden)
Helemaal mee eens. :j

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:09

@KoudbloedKim: Inderdaad is het in de praktijk altijd anders. Onbewust ga je er toch aan hechten, maar ik heb wel geleerd dat je de eerste paar weken dat toch nog even niet moet doen. Zeker niet omdat eigenaar en paard nog aan je moeten wennen en het misschien wel helemaal niet klikt.

Als ik zelf ooit een gelukkige eigenaar van een paard zou worden zou ik misschien ook een bijrijdster willen. Omdat ik zelf ook wel iemand anders de plezier gun met mijn paardje dan. Alleen zou ik het denk ik ook heel moeilijk vinden, je vind toch altijd dat je zelf het beste bent voor je beestje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:38

Olle schreef:
Als ik zelf ooit een gelukkige eigenaar van een paard zou worden zou ik misschien ook een bijrijdster willen. Omdat ik zelf ook wel iemand anders de plezier gun met mijn paardje dan. Alleen zou ik het denk ik ook heel moeilijk vinden, je vind toch altijd dat je zelf het beste bent voor je beestje.

Dat is het"zwaar-overdreven-moedergevoel-syndroom" :o niets is goed genoeg en zeker niemand anders is goed genoeg....heb ik ook verschrikkelijk last van :P en het slaat werkelijk nergens op :=

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:24

Tinky12 schreef:
Olle schreef:

Dat is het"zwaar-overdreven-moedergevoel-syndroom" :o niets is goed genoeg en zeker niemand anders is goed genoeg....heb ik ook verschrikkelijk last van :P en het slaat werkelijk nergens op :=

whahahahah!!! Zoooo herkenbaar!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:56

hier sinds deze week ook 2 bijrijders vooral uit tijdsgronden, en omdat ik het eigelijk wel gezellig vind.

1 meisje van 14 die leuk kan rijden, en graag wilt leren en 1 vrouw van 35, ze rijden beide 2x in de week waarvan 1x les. Tijdens de les rijden ze met zn 2en en krijgen les van een zz ruiter. Ze moeten hier wel een bijdragen betalen namelijk 50e pe maand. Van dat bedrag wordt eigelijk de les betaald. Zo worden ze wel gedwonen les te nemen en paard wordt er beter van maar ruiter ook. In "verdien" er dus in princiepe niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:10

Olle: De klik is inderdaad belangrijk. :j
Soms is die er gelijk, soms duurt het wat langer en soms komt hij er nooit..

Whatever572: Kan me echt goed voorstellen dat dat heel vervelend is.
Daarom stuur ik altijd een berichtje terug, ook als er meisjes van 11/12 jaar reageren. :)

Tinky12: Ik had het bij mijn vorige paardje heel erg. :o Dat was een hele onderdanige merrie.
Maar Kim maakt mensen al heel snel duidelijk waar ze wel en niet van gediend is.. dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over.
Nouja, als ik iemand zie die in haar mond trekt en onterrecht straft, dan zal ik daar natuurlijk gelijk wat van zeggen.. dat wel.

Lars: Tja, als het naar les gaat, vind ik het op zich een goede oplossing. :j

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:58

Tinky12 schreef:
Olle schreef:

Ook bij mij zeer herkenbaar.. haha.
Ik ben voor het eerst opzoek naar een bijrijder maar ik moet mij er maar overheen zetten dan komt het vast goed!
Als het goed is komt er zondag een meisje ( van bokt :D ) kijken of het klikt met Point!

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:35

Wauw, Wauw, Wauw...Moet het toch echt even zeggen... Wat een GEWELDIG paard heb je!!!! :~
Kon niet stoppen met kijken naar je foto's! Ben verliefd geloof ik :')
Echt jammer dat het zo ver weg is, want anders had ik het wel geweten zeg!
Inderdaad verschrikkelijk hoe sommige meisjes met hun verzorgpaard omgaan! Heb bij sommige verhalen hier echt zoiets van: hoe haaal je het in je hoofd?!
Hoop echt voor je dat je voor dit geweldige paard en lieve, betrouwbare bijrijdster kunt vinden! Ik gun het je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:15

Hahaha :D Dankje..
Ik hoop het ook.. al krijg ik steeds vaker het idee dat het niet eens nodig is.
Toch zal ik, als ik een lieve bijrijd(st)er heb gevonden, erg blij zijn. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:17

Nah...het is wel het juiste weertype,als ze nu komen dan zijn het geen watjes...heuh sorry "mooiweer-ruiters" :o :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:26

Nou.. ik zou best begrijpen als iemand met dit weer liever binnen blijft. _O-
Van mij mag het wel weer lente worden hoor! :))