Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:58

Schimanski scheert niet alle 15 jarige meisjes over 1 kam Jotee. Als jij niet zo zou zijn waarom voel je je dan aangesproken?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:00

Nee dat snap ik ook wel, niet iedere 15 jarige is dus zo. Verder voel ik me ook totaal niet aangesproken. Lachen

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:14

Je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor. Was niet zo bedoelt. Alleen in dit geval was dat dus zo, Bloos

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:40

Nee ik snap je wel, ik reageerde alleen wat té fel! Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:47

arosafreek schreef:
Ik ben iemand die dus wél zuinig is op de spullen van een ander, die wél afspraken na komt en die het verd*md om geld te betalen om paard te mogen rijden. Imo is het de grootste onzin om geld te moeten betalen, je zorgt er juist voor dat de eigenaar het een dagje NIET HOEFT te doen. als ik ooit het geluk heb een eigen paard te mogen bezitten, ga ik echt geen geld vragen aan een eventuele bijrijdster.
en als je financieel afhankelijk bent van een bijrijder, ben je imo echt verkeerd bezig! dan kun je nooit de financiele verantwoordelijkheid dragen voor het houden van een paard/pony; stel dat er wat gebeurd?? kreupelheidsonderzoek kost niet weinig bijvoorbeeld....

Bekijk het eens vanaf mijn situatie: Ik heb een pony en moet hem zelf betalen. Als hij ziek wordt, betalen mijn ouders het, maar de normale kosten zijn geheel voor mij. Dan is het toch wel fijn als iemand er een bijv. 2x per week op rijd en een beetje meebetaald. Dan heb ik het net iets ruimer en iets meer tijd om andere dingen te doen.
Ik heb het geld niet nodig, maar het is wel fijn als extra. En wat krijgen ze ervoor? Een fijne, werkwillige pony, die geheel op zit en benen is gereden. Lekker voorwaarts en echt een schat van een beest met een goede opvoeding. Ze hoeven alleen maar te poetsen en te rijden. Als het rijden goed genoeg gaat, mogen ze ook naar buiten (bossen zijn vlakbij) en springen (springmateriaal is aanwezig).
Dat is voor mij de win-winsituatie: zij blij met een soort van eigen pony en ik heb het financieel net iets ruimer. Voor mij maakt het niet uit of ze anders die 2 dagen op de wei staat, ze wordt daar niet vervelend van of niks.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:04

Eerlijk gezegd vind ik het ook een win-win situatie, het is voor beide kanten leuk! Wel vind ik dat als je graag een nieuw halster of iets dergelijks wilt dat je dat wel zelf kunt betalen, en eventueel lessen & wedstrijden.

En natuurlijk als je iets vernield wat van de eigenaar is, dan is het logisch dat je dat moet betalen. & als het paard ergens gestald is, dat je dan mee moet betalen zou ik ook nog wel kunnen begrijpen Ja

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:08

Ik heb zelf een ervaring van 15 jaar verzorgpaarden achter de rug. Ik heb er nooit voor betaald; in sommige gevallen werd ik er zelfs voor betaald Haha! !
Inmiddels heb ik weer een eigen paard en stel dat ik ooit een bijrijder nodig zou hebben (in mijn geval zou dat alleen zijn als ik door ziekte verhinderd zou zijn! want als ik hem moeilijk zou kunnen betalen of minder tijd ervoor zou hebben, dan wordt hij verkocht zodat hij bij een ander baasje alle aandacht en liefde + beweging krijgt die hij verdiend i.p.v. 1/2 van mij en 1/2 van een ander) dan zou ik de bijrijder niet laten betalen. Ik vraag diegene om een gunst; hij doet het om mij uit de brand te helpen. En ik gun diegene dat dan ook want ik ben blij dat m'n paard gereden wordt!
Dat m'n spullen slijten en er iets aan m'n paard kan gebeuren? Tja, dat kan ook gebeuren als ik hem rijd, dat risico is altijd aanwezig.

Maar ik snap het wel als eigenaar zijnde dat je een bijrijder laat betalen Geld, geld! alleen ik zou er niet voor kiezen ...
Het plezier wat ik met mijn paard heb, gun ik nl. voorlopig alleen mezelf Haha! Haha! Haha! !

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:53

Ik denk dat het een btje afhankelijk is van de situatie. Sommige verzorgers mogen op een supergoed gereden wedstrijdpaard elke week een aantal uurtjes rijden, het paard staat vol pension en er hoeft verder weinig gedaan te worden. Dan kan ik me wel voorstellen dat de eigenaar daarvoor geld vraagt, ondanks dat ik zelf zoiets liever niet zou willen als verzorgster.
Aan de andere kant heb je mensen die paarden hebben om een of andere reden (kinderen wilden ooit paarden, eigenaars willen paarden als soort van statussymbool, eigenaars denken dat ze kunnen rijden en dat ze alles van paarden weten maar als ze dan eenmaal een paard hebben blijkt het toch tegen te vallen, enz enz enz). Als verzorgster heb je dan vaak wel veel vrijheid omdat die eigenaars er toch weinig vanaf weten, maar je moet er ook heel veel tijd in steken en je hebt ook een groot deel van de verantwoordelijkheid. In zo'n geval zou ik het dus wel raar vinden als er geld voor gevraagd zou worden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:19

Ik ga nu zelfs een paard verzorgen waar ik voor betaald wórdt! Haha, ach, da's wel een grote uitzondering hoor, en niet voor vast.

Maarja, zo kan het dus ook Haha! Mooi niet dat, nu ik weet dat ik er zelfs betaald voor kan krijgen, nog ga betálen voor een verzorgpaardje. Vind het hardstikke fijn dat ik iemands vertrouwen zo krijg hoor, en het paard mag rijden, maar we bewijzen elkaar toch een dienst? Zo zie ik het Clown

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:40

Ik heb ook verzorg en bijrijdpaarden gehad waar ik niet voor hoefde te betalen,
maar ik kocht wel hoofdstel poetsspullen dekjes zweetdekens als het kapot was of als het versleten was.
Ik heb zelfs ook nog een zadel liggen,
Ik denk zo: ik ben dankbaar dat ik het mag verzorgen en rijden want een eigen paard is toch net té duur!
Als er iets kapot gaat wat door mij komt.Koop ik wel een nieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:03

Voor mijn bijrijdpaard betaalde ik ook.

Ten eerste omdat zij op een veel hoger niveau is dan ik, en ik dus een boel van haar kan leren.
Ten tweede omdat de eigenaresse mij tweewekelijks een uur privéles gaf.

Ik vind het het meest reëel dat als jij het paard verbeterd, jij ervoor betaald krijgt, en dat als het paard jou verbetert, jij ervoor moet betalen.

Groeien jullie samen, dan kan het gewoon kosteloos, lijkt mij. Je houdt er dan immers als eigenaar en als bijrijder allebei iets aan over.

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:12

Ik ken ook iemand die de verzorgster juist geld geeft.. een bepaald bedrag per maand.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:16

Ik kreeg er eerst ook voor betaald!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:07

Ik vind het ergens wel behoorlijk ondankbaar klinken als ik sommige mensen hier hoor praten dat ze never nooit niet gaan betalen.

Je moet je wel bedenken dat de eigenaar van een paard echt super veel betaald om een paard te houden en er altijd nog meer tijd insteekt dan de bijrijder (in de meeste gevallen)! Je mag blij zijn als bijrijder dat je het vertrouwen en de vrijheid van een paardeneigenaar krijgt! Want blijkbaar heb je zelf de kans niet om een eigen paard te kopen en te onderhouden of hier niet genoeg tijd voor.

Ik heb mijn eigen paard op mijn 18e gekocht en hem helemaal zelf betaald en zijn onderhoud betaal ik ook al 3 jaar zelf. En dan ook echt alles! Doordat ik voor mijn opleiding maandag en dinsdag lange stagedagen maak heb ik dus een bijrijder. En ik ben haar natuurlijk dankbaar dat ze Noran zo goed verzorgd op maandag en dinsdag, omdat ik het dan niet zelf kan doen. Maar ik vind het absoluut niet gek dat ze hiervoor een klein bedrag in de maand betaald.

Als je graag wilt paardrijden en je hebt geen eigen paard, dan zul je een paard moeten huren. En als jij 2 x per week een uur wilt rijden bijvoorbeeld dan kost een paard huren bij de gemiddelde manege echt wel € 15,- per uur. Ik vind het dus helemaal niet gek dat je moet betalen voor een bijrijdpaard.

Natuurlijk doen bijrijders veel voor paardeneigenaren die niet genoeg tijd hebben om hun paard te doen, maar andersom doet een paardeneigenaar ook veel voor meiden die geen kans hebben om een eigen paard te betalen!

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:06

BeLoVeD schreef:
Ik vind het ergens wel behoorlijk ondankbaar klinken als ik sommige mensen hier hoor praten dat ze never nooit niet gaan betalen.

Je moet je wel bedenken dat de eigenaar van een paard echt super veel betaald om een paard te houden en er altijd nog meer tijd insteekt dan de bijrijder (in de meeste gevallen)! Je mag blij zijn als bijrijder dat je het vertrouwen en de vrijheid van een paardeneigenaar krijgt! Want blijkbaar heb je zelf de kans niet om een eigen paard te kopen en te onderhouden of hier niet genoeg tijd voor.

Ik heb mijn eigen paard op mijn 18e gekocht en hem helemaal zelf betaald en zijn onderhoud betaal ik ook al 3 jaar zelf. En dan ook echt alles! Doordat ik voor mijn opleiding maandag en dinsdag lange stagedagen maak heb ik dus een bijrijder. En ik ben haar natuurlijk dankbaar dat ze Noran zo goed verzorgd op maandag en dinsdag, omdat ik het dan niet zelf kan doen. Maar ik vind het absoluut niet gek dat ze hiervoor een klein bedrag in de maand betaald.

Als je graag wilt paardrijden en je hebt geen eigen paard, dan zul je een paard moeten huren. En als jij 2 x per week een uur wilt rijden bijvoorbeeld dan kost een paard huren bij de gemiddelde manege echt wel € 15,- per uur. Ik vind het dus helemaal niet gek dat je moet betalen voor een bijrijdpaard.

Natuurlijk doen bijrijders veel voor paardeneigenaren die niet genoeg tijd hebben om hun paard te doen, maar andersom doet een paardeneigenaar ook veel voor meiden die geen kans hebben om een eigen paard te betalen!

Ik snap het wel maar ik vind het wel raar om te betalen Verward . Ik zie het ook anders als jij. Als paardeneigenaar (met alle lasten en verantwoordelijkheid die daarbij hoort), die een bijrijder wil, vraag je dus om hulp. De bijrijder helpt je uit de brand door zijn hulp te verlenen waar jij om vroeg.
Plaats deze situatie nu eens in een andere omgeving:
Ik krijg een ongeluk en vraag om hulp. Mijn redder in nood helpt me uit de brand door zijn hulp te verlenen waar ik om vroeg en deze zou daar dan nog voor moeten betalen?????????

Geen wonder dat mensen niet meer zo behulpzaam zijn want als je er ook nog voor moet gaan betalen Pling ?
Maar ja, ik ben zelf van de oude stempel. Ik vind als je je verantwoordelijkheden t.o.v. een paard niet meer kan nakomen, je idd. maatregelen dient te nemen. Je moet er alleen een ander niet mee opzadelen (financieel dan) want als het puntje bij paaltje komt, ben jij toch de eindverantwoordelijke. Het houden van een eigen paard zou niet afhankelijk moeten zijn van een betalende bijrijder zoals hierboven als eerder genoemd werd. In mijn ogen zit er dan iets scheef ....

ikkie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:58

Ik vind het betalen voor verzorgpaarden niet kunnen. Ik denk zo jij helpt hun ermee en je vind het leuk. Hun horen eigenlijk als je het zo bekijkt jou te betalen want jij helpt hun anders hebben hun een probleem. Bijna niemand doet dat natuurlijk omdat je het leuk vind en zo denk ik ook ik hoef niks want ik vind het leuk. Maar betalen vind ik niet kunnen. Sorry maar dit is mijn mening.
Ow ja als de eigennaar in finacele problemen zit en je loopt er bijvoorbeeld zoals ik al bijna 8 jaar en ze moet de paarden weg doen zal ik wel uit mezelf zeggen ik betaal wel mee maar dat ligt natuurlijk anders. Maar ik vind niet dat je alleen mag verzorgen als je geld betaald.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:18

En wat denk je ervan als JIJ een paard hebt en je bijrijder krijgt een ongeluk met dat paard doordat hij/zij niet voorzichtig is geweest. Wie kan voor de kosten opdraaien? JUIST, de eigenaar. Ik vind dat je als bijrijder blij mag zijn dat je een paard mag rijden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 13:18

BeLoVeD schreef:
En wat denk je ervan als JIJ een paard hebt en je bijrijder krijgt een ongeluk met dat paard doordat hij/zij niet voorzichtig is geweest. Wie kan voor de kosten opdraaien? JUIST, de eigenaar. Ik vind dat je als bijrijder blij mag zijn dat je een paard mag rijden.

Dus je laat als eigenaar je bijrijder betalen omdat er wel eens een ongeluk kan gebeuren? Nagelbijten / Gniffelen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:43

Myukii schreef:
Ik ga nu zelfs een paard verzorgen waar ik voor betaald wórdt! Haha, ach, da's wel een grote uitzondering hoor, en niet voor vast.

Maarja, zo kan het dus ook Haha! Mooi niet dat, nu ik weet dat ik er zelfs betaald voor kan krijgen, nog ga betálen voor een verzorgpaardje. Vind het hardstikke fijn dat ik iemands vertrouwen zo krijg hoor, en het paard mag rijden, maar we bewijzen elkaar toch een dienst? Zo zie ik het Clown

Het zal er misschien ook aan liggen op welk niveau je rijdt. Als je bijv. een paard dressuurmatig rijdt van een ander en je kan goed rijden, je rijdt het dier naar een hoger niveau, dan is dat voor de eigenaar best wel wat waard. Het paard wordt er ook meer waard door. Er zijn wel meerdere dressuurruiters die zich laten betalen voor bewezen diensten.

In andere gevallen kan het als een wederzijdse dienst worden afgedaan: de ene hand wast de ander. Iemand die normaal gesproken niet de kans heeft om te rijden, omdat het te duur is, kan dan op een goedkopen manier toch met zijn hobby bezig zijn en de eigenaar is daarmee geholpen.

Maar ik kan me toch ook goed voorstellen dat je je paard "verhuurd".
Mijn paard loopt heel goed met beginners in de les. Mijn schoonzus rijdt er nu op (en ik op haar paard) en haar dochter rijdt het uur na ons op mijn paard. Als mij echter een vreemde zou vragen of ze op mijn paard in de ponyclubles zouden mogen rijden, dan zou ik me daar ten eerste eens over moeten bedenken en ten tweede zou ik dat dus NIET gratis doen. Je paard moet meer lopen, moet dus ook meer gevoerd worden, slijt meer hoefijzers. Let wel: Ik hoef er NIET aan te verdienen, maar het moet me ook niks kosten.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:32

Ik heb altijd voor mijn verzorgpony betaald/bijdrage gedaan. Volgens mij is het erg 'buurt gebonden' ik ken alleen maar mensen, uit mijn omgeving, die voor hun verzorgpony betalen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:57

Ik heb nog nooit betaald om een paard te mogen verzorgen / rijden. Ik heb altijd het geluk gehad dat er mensen waren die iemand nodig hadden of iets dergelijks. Als ik iets wilde kopen betaalde ik dat wel zelf (zadel, etc.)

Wanneer ik later zelf een paard zou hebben, zou de verzorgster / berijder van mij ook niet hoeven te betalen, de enige reden dat ik namelijk iemand zou zoeken voor mijn paard is omdat ik te weinig tijd zal hebben. Wanneer ik een paard koop wil ik niet bij een ander zeuren om geld als ik zelf het paard ook kan betalen. Wanneer de verzorgster zelf graag iets wil hebben voor het paard, is het wel voor eigen rekening.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:59

Ja vind het nog steeds raar verhaal maar het is en-en.

Aan de ene kant een eigenaresse van een paard zoekt iemand omdat ze geen tijd heeft of andere reden.
Je helpt zo iemand uit de brand.

Aan de andere kant je maakt gebruik van die gene ze spullen en paard.
Maar daar vraag je dan zelf om jij hebt geen tijd voor je paardje of tewijnig of een andere rede je zoekt niet voor niks een verzorgster.

Zo zie ik het maar goed dat is mijn mening.
Vind het eigelijk best krom.

Maar goed aan de andere kant wil ik best een bijdrage leveren maar niks meer dan 100 euro.
Tenzij het paard de foto's en afspraken me zo aanstaan wil ik er wel meer voor over hebben maar niet meer dan 130.
Als je bijvoorbeeld mag springen/dressuren lessen en het paard mag uit brengen in de sport.
En het is een mooi leuk dressuur paard die al meer kan.
En 3/4 dagen mag komen.
Maar dan nog moet ik dan wel zo'n klik met de eigenaresse hebben en het paard.
En dan nog zou ik er over na moeten denken voor ik het definitie doe.

Maar soms op marktplaats vragen mensen 150 euro per maand en dan mag je dat paard maar 2 dagen doen en alleen maar in de bak rijden.
Nou dat vind ik echt overdreven dan kan je net zo goed gaan lessen op manege's.

buffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 03:31

Ik heb nog geen verzorgpaard maar de man waar ik vandaag was geweest die wou 50 euro hebben voor de onkosten van het slijten van de hoefijzers, oftewel de smit kosten, en het voer. Dat scheelt hem weer een beetje.
Maarja de deal was off.

CPereira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:10

Ik denk dat ik ongeveer een jaar geleden nogal fel heb gereageerd in eenzelfde topic als deze. Ik was zeer sterk van mening (gekleurd door het feit dat het geld er simpelweg niet was) dat betalen niet noodzakelijk zou moeten zijn. Met name opmerkingen dat een niet-betalende bijrijder minder betrouwbaar zou zijn, beledigden me persoonlijk.
Nog steeds ben ik van mening dat al dan niet betalen me niet meer of minder betrouwbaarder maakt. En nog steeds ben ik van mening dat wanneer je een paard hebt, je zelf voor de kosten op zou moeten kunnen draaien (niet voor de kosten afhankelijk zijn van een bijrijder, de reden waarom ik zelf geen paard koop).
Maar, in de tussentijd ben ik wel een zeer gelukkige betalende bijrijder geworden. Clown Mijn reden was heel simpel: ik wil graag paardrijden, dus ik zorg er voor dat ik dat ga kunnen. Als dat betekent dat ik er geld voor moet betalen, dan zorg ik dat ik dat geld ergens ga verdienen. Een keuze die compleet los stond van principes over of ik dan ineens betrouwbaarder zou zijn, maar gewoon simpelweg, gaan voor wat je hebben wilt. Ik heb het getroffen met dit paard en haar eigenaresse. Dat ik er voor betaal voegt daar niets aan toe en doet daar niets aan af.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:42

x_Mliss schreef:
Maar soms op marktplaats vragen mensen 150 euro per maand en dan mag je dat paard maar 2 dagen doen en alleen maar in de bak rijden.
Nou dat vind ik echt overdreven dan kan je net zo goed gaan lessen op manege's.

Als je € 150,00 moet betalen om maar 2 keer per wwek in de bak te mogen lessen, dan kun je VEEEEEEl beter op een manegepaard rijden. Dat is dan toch een stuk goedkoper! Hier kost een 10 ritten kaart voor een volwassene € 95,00. Dan ben je dus € 55,00 per maand goedkoper uit. En als je een keer niet kunt, dan ben je die les (en dus die € 9,50) niet kwijt.

Bedragen van € 100,00 vind ik gemiddel genomen al erg veel. Dat zou nou nooit bij me opkomen om zo veel te vragen. Maar ja, dat komt natuurlijk omdat ik de paarden aan huis heb staan en ze me maar gemiddeld zo'n € 70,00 per maand kosten.