Waarom is het zo'n schande...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Re: Waarom is het zo'n schande...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:47

Heel erg redelijk lijkt het me dat ze betalen, zeker voor de facaliteiten die ze hebben!
Belachelijk dat sommige mensen zo moeilijk doen over het bijbetalen, is imo niet meer dan logisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:24

Als het zo logisch is, waarom wordt het dan niet overal gedaan?
Want dat vraag ik me eigenlijk nog steeds af.. volgens mij is het plaats- of landgebonden ofzo? Zoals al gezegd ken ik hier in de buurt (belgië - limburg) niemand die betaald voor zijn/haar verzorgpaarden, terwijl deze evengoed op een manège staan ofzo.

Dus zo logisch is het blijkbaar niet Lachen

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:19

[***] schreef:
Als het zo logisch is, waarom wordt het dan niet overal gedaan?
Want dat vraag ik me eigenlijk nog steeds af.. volgens mij is het plaats- of landgebonden ofzo? Zoals al gezegd ken ik hier in de buurt (belgië - limburg) niemand die betaald voor zijn/haar verzorgpaarden, terwijl deze evengoed op een manège staan ofzo.

Dus zo logisch is het blijkbaar niet Lachen

het is ook niet logisch, het zijn net de normen en waarden en hoe je er over denkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:07

max1 schreef:
Ik vind het erg apart om te lezen dat er mensen zijn die zeggen dat ze niet (veel) willen betalen, omdat ze AL het werk erbij (mesten e.d.) ook zelf moeten doen en dat dit al genoeg betaling is...

Mensen, dit hoort bij de verzorging van een paard! Knipoog
Het is niet alleen maar leuk rijden.....

Nee hoor, mijn paard staat volpension gestald dus daar doe ik niks mee behalve rijden.
Mijn verzorgpaard staat bij de eigenaar aan huis en die laat eens in de week het personeel van zijn bedrijf met de tractor de stallen leeghalen. Ook alleen maar rijden. Zelf poets ik wel het tuig maar dat hoeft niet van hem.

Als je iemand laat komen om je stallen te mesten, moet je die ook betalen.
In feite is het rijden van de verzorgster dan betaling in natura.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:34

Ik rij Cin 3/4x in de week, ze staat op een pensionstal dus ik hoef niet te mesten, haar buiten te zetten of wat dan ook. Heb al vaak voorgesteld aan de eigenaar dat ik wel mee wil betalen maar hij wil het absoluut niet hebben. Maarr .. ik heb bijvoorbeeld wel een eigen kluisje van 5euries per maand, ik rij meer dan de eigenaar zelf, dus dat ik dan mee betaal aan de ijzers is in mijn ogen ook vrij normaal. Dat Gerrit dat niet wil hebben, oke, maar ik vind het toch wel vrij normaal dat, in dit geval, de TS gewoon geld vraagt. De bijrijder 'least' als het ware een paard, bij een manege moet ie daar toch ook voor betalen?

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:58

ik vind het ook erg .. je moet gwn betalen voor je verzorg pony de mensen moeten eens blij zijn dat er mensen zijn die op hun paarden/pony's willen rijden .. ik vind het ook dom hoor.
Het schijnt dat het nu helemaal in is om te betalen voor een verzorg pony!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:41

Juist annemijn jij bent duidelijk niet oud genoeg om door te hebben wat de kosten zijn.
Maar heerst inderdaad de laatste tijd eigenaar moet maar blij zijn en het liefste de verzorgster nog betalen.
Mijn verzorgster hoeft niets te betalen omdat hij nu nog bij mijn ouders in de buurt staat. Als ik het straks zelf ophoest zou ik een kleine bijdrage willen hebben. Manege is ook niet gratis

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:44

Waarom is het een schande als je geld vraagt?
Omdat tegenwoordig veel mensen het een ramp vinden als ze van dingen ook de lasten hebben en niet alleen de lusten. Omdat veel mensen tegenwoordig alles willen hebben en alles kunnen doen, zonder daar iets tegenover hoeven te stellen? Omdat men "paardengek" is zo lang men er zo weinig mogelijk voor hoeft te doen en er zo veel mogelijk uit kan slepen? Omdat men een ander niets gunt en alleen zichzelf wat gunt? Of alles wat een ander doet en laat, voor lief wordt genomen, maar owee als men zelf iets ergens voor moet doen of laten! Omdat veel jongeren zo in de watten gelegd zijn door de ouders en door en door verwend zijn dat ze van iedereen die "ouderlijke houding" verwachten? Omdat men jaloers is dat je een paard hebt? Omdat als je een paard hebt je voor vol wordt aangezien en men vindt dan het recht te hebben van je te profiteren? Wie het weet, mag het zeggen.
Veel bijrijders vinden dat ze allerlei rechten hebben omdat ze in een paard investeren (tijd, energie, geld), maar als het om de minder leuke dingen gaat, dan is het plotseling van: "ik ben de eigenaar niet"!
Maarja, iedereen denkt hier anders over en nergens staat in de wet geschreven hoe de situatie bijrijder/eigenaar geregeld moet zijn.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:53

@ Himyar ik ben het volkomen met je eens Ja

ik ben nu zelf ook bezig met de aanschaf van een paard (2e paard) heb nu een ponytje van 27 (die helaas wegens ziekte eind van de zomer word ingeslapen) staan en daar heb ik een verzorgstertje voor, aan haar vraag ik geen bijdrage omdat ik puur wil dat m'n oude tante wat extra aandacht krijgt en ik perse iemand wou waarvan ik op aan kon dat ze er niet op zou gaan rijden...

MAAR het paard wat in aanschaf is daar ga ik een bijrijdster voor zoeken en dan vraag ik WEL een bijdrage in de kosten per maand, ik woon in de randstad en de stalling is hier niet te betalen, mijn spullen slijten sneller omdat een ander er ook gebruik van maakt en ik wil er van op aan kunnen gaan dat iemand ook echt komt als we het afspreken...

verder kan je hier echt geen manege vinden waar je voor maar €50,- per maand 2x in de week een paardje kan rijden.
ik vind gewoon als je de lusten en de luxe van de vrijheid met een paard wilt hebben dat je dan niet moet gaan miepen om een kleine bijdrage in de kosten...

ben je het type dat alleen van alle gratis dingen gebruik wilt maken dan denk ik ook zoek lekker verder maar dan kan je denk ik zoeken tot je een ons weegt (zeker in deze omgeving Knipoog )

het is jammer dat veel mensen van alle gratis dingen willen profiteren.. een paard kost eenmaal veel geld, en echt niet alle mensen zijn rijk die een paard hebben Knipoog zelf zal ik er best wel wat dingen voor moeten laten maar ik krijg en er een hele hoop voor terug.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:25

Voor niets gaat de zon op...
Maar dat is dan ook zo'n beetje het enige waarvoor je in het leven niet hoeft te betalen. Voor de rest is alles hartstikke duur... En bij de meeste mensen komt het geld niet uit de lucht vallen... Zorg maar gewoon dat je bij dat soort lui zo ver mogelijk uit de buurt blijft, de profiteurs... Die kom je overal tegen, op je werk, onder stalhouders, noem maar op. Lui die anderen overal voor op willen laten draaien en zelf de kantjes er vanaf (willen) lopen. Voor die lui is het nooit genoeg, gewoon kort houden of op afstand houden. Die meten altijd met twee maten...

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:54

Ook ik ken het verhaal en lees af en toe met stomme verbazing de zin, je moet blij zijn je paard is er ook toch mee geholpen.Je broek zakt er vanaf Knipoog .
Vraag je geen geld prima maar wil je dat wel ook goed.Ook ik ben van mening ga eens naar een manege. De ene manege is beter dan de andere maar het verschil tussen een manege paard en een prive paard kan behoorlijk groot zijn. Toen ik vroeg voor het eerst op een privepony reed wist ik niet wat me overkwam het liep ineens.Nogmaals er zijn ook supermanege's, jammer genoeg niet waar ik leerde rijden Bloos .
Ga je kosten eens optellen als paardeneigenaar af en toe denk ik wel eens bij mezelf kan beter bijrijder worden pfff.Maar goed dat kan nooit afstand doen van mijn beestjes.
Wel ben ik ook van mening dat als mijn merrie echt super gereden zou worden, zei is niet altijd de makkelijkste, ik er geen geld voor zou vragen. Dit is dan inderdaad een stuk scholing extra en waar ik niet doorheen kom dan met de hulp van een eventuele bijrijder mischien wel.Maar goed vind is zo'n iemand Pling

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:34

Zullen ze tegen een manege eigenaar ook zeggen dat ze wel voor het les geven willen betalen, maar niet voor het gebruik van het paard, omdat de eigenaar blij mag zijn dat ze het paard beweging geven Knipoog ? En: ik ga ook niet voor de accomodatie betalen en het gebruik daar van, want jij als manege eigenaar wilde toch paarden? Etc.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:04

precies ze zien je al aankomen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:33

Dus als ik die laatste reacties zo lees: omdat ik niks betaal ben ik een profiteur?
Het is blijkbaar een schande als je niet betaalt Nagelbijten / Gniffelen (in plaats van als er geld gevraagd wordt zoals in de topicstart Clown)

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:26

[***] schreef:
Dus als ik die laatste reacties zo lees: omdat ik niks betaal ben ik een profiteur?
Het is blijkbaar een schande als je niet betaalt Nagelbijten / Gniffelen (in plaats van als er geld gevraagd wordt zoals in de topicstart Clown)

ik zie het niet zo hoor. ik heb ook jarenlang bij mijn oude verzorgpaard niets betaald, en zag mezelf niet als profiteur. ik zie iemand als profiteur als diegene alleen maar komt als het mooi weer is en er zin in heeft, dan is het anders. maar de meesten komen gewoon zoals afgesproken en zijn geen profiteurs.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:20

Vjestagirl schreef:
jOyss schreef:
Ik vind het niet meer dan logisch dat je moet betalen voor zoveel luxe..
Ik bedoel; je hebt geen lasten, alleen de lusten!
En jij betaalt het stalgeld etc. terwijl het paard eigenlijk dan voor de helft ook voor de verzorgster is (omdat zij 3 dagen komt en jij).

Ho wacht even. Ik snap dat je het waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar het paard is nooit en zal nooit worden, van de bijrijdster. Het is en blijft mijn paard, ik neem alle beslissingen zelf... Dat wil ik er wel heel duidelijk bij zetten. Hoeveel iemand ook zal willen betalen, al kom zij 6 maanden 6x per week en ik na die 6 maanden 1 dagje, het paard is en blijft van mij.

Ja, ik bedoel eigenlijk; de bijrijdster komt even veel als jij, dus vind ik wel dat zij dan ook mee kan/moet betalen Knipoog. Heb het een beetje verkeerd beschreven Bloos .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:02

Himyar schreef:
Zullen ze tegen een manege eigenaar ook zeggen dat ze wel voor het les geven willen betalen, maar niet voor het gebruik van het paard, omdat de eigenaar blij mag zijn dat ze het paard beweging geven Knipoog ? En: ik ga ook niet voor de accomodatie betalen en het gebruik daar van, want jij als manege eigenaar wilde toch paarden? Etc.

Een manegeeigenaar heeft de paarden voor commercieel gebruik en heeft lesklanten - absolute beginners!!! - die de paarden rijden. Moet je eens tegen een Anky van Grunsven zeggen dat ze blij moet zijn dat ze bij jou mag komen rijden maar wel moet betalen want je zadel slijt er wel van Clown

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:35

Ik vind dat degenen die alleen een paard kunnen onderhouden met een bijrijder/verzorger (vanwege de tijd en geld) dan moet je geen paard kopen. Eind van de zomer komt ook eindelijk mijn eigen pony, echter deze komt alleen als ik er zeker van ben dat ik het red met het geld en de tijd (en daar ben ik zeker van Knipoog )

Als iemand een bijrijder/verzorger erbij neemt terwijl het niet echt nodig is, dan vind ik het een ander verhaal. Zij gunnen een ander ook het plezier om met een paard bezig te zijn.

Al vind ik wel dat als de bijrijder/verzorger ook klusjes moet doen als uitmesten ed, alleen max. een symbolische bedrag mag worden gevraagd (om er zeker van te zijn dat je niet met een mooi-weer-persoon te maken krijgt). Al is niet iedereen zo, ik heb nog nooit voor een verzorgpony betaald, maar ik kom door wind en weer en houd me altijd aan mn afspraken Lachen

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:29

[***] schreef:

Dat de eigenaar van het paardje wat je rijd geen bijdrage vraagt wil nog niet zeggen dat je een profiteur bent Knipoog

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:33

Urielle schreef:
Himyar schreef:

Een manegeeigenaar heeft de paarden voor commercieel gebruik en heeft lesklanten - absolute beginners!!! - die de paarden rijden. Moet je eens tegen een Anky van Grunsven zeggen dat ze blij moet zijn dat ze bij jou mag komen rijden maar wel moet betalen want je zadel slijt er wel van Clown

hm dus bij manege's rijden alleen maar beginners?
En waarom in dit onderwerp nu Anky van Grunsven erbij halen?

Als je als eigenaar niets of wel wat vraagt prima. Als jij als bijrijder zijnde niets wil betalen moet je gewoon blijven zoeken totdat je iemand vind die er ook niets voor vraagt.
Niemand kan in iemand anders zijn knip kijken.Ik heb een oude pony gekregen omdat zij naar de slager moest heb toen heb ik ook naar bijrijders gezocht.Die betaalde gewoon een bedrag ( zonder problemen trouwens)

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:34

om even verder te gaan.De grote hielpen mee de kleine te onderhouden het was of pony naar de slager of een bijrijder keus makkelijk gemaakt niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 21:45

Urielle schreef:
Himyar schreef:

En Anky is dan weer het type ruiter wat je verder kan helpen met je paard, wat problemen op kan lossen... Dat is niet te vergelijke met de gemiddelde bijrijdster

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:47

lijkt me dat Anky onbetaalbaar is Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 22:08

elledani68 schreef:
lijkt me dat Anky onbetaalbaar is Knipoog

Ik vermoed dat die niet op mijn paard stapt Tong uitsteken

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:10

nou als anky er op wil dan mag ze wel gratis hoor Knipoog

in mijn eerdere post bedoelde ik niet dat mensen die niet betalen profiteurs zijn hoor Lachen maar ik vind dat als iemand wel een bijdrage vraagt dat je dat dan wel moet respecteren Lachen en het niet dom oid moet vinden Knipoog