Zelf als bijrijdster jaren bij dezelfde mensen gereden, super makkelijke mensen en erg veel plezier gehad. Zelfs voor mij een paard gekocht om door te rijden en daarna eventueel te verkopen, mits ik hem niet wilde overnemen. Een droom! Maar in werkelijkheid zorgde het voor veel frictie. Ik zat niet lekker in mijn vel, had weinig energie en moest elke dag een uur heen en een uur terug op de fiets. Regelmatig kwam ik aan en zag ik een stagiaire met 'mijn' paard aan de slag. Daarbij werd mijn mening over de lichamelijke conditie en het juiste voer niet echt opgepakt, en dan heb je als bijrijdster toch het nakijken. Uiteindelijk kwam er slecht nieuws van de dierenarts, paard was ernstig ziek en moest worden ingeslapen. Enorme klap, ik was gek op dat dier.
Had een fotoshoot geregeld als afscheid en van te voren aangegeven dat ik erbij wilde zijn tot het eind. Ze zouden hem laten schieten.
Op een zaterdag kreeg ik maar geen contact met ze. De fotoshoot stond voor zondag gepland en ik had al berichtjes gestuurd of ze dat uit kwam. Er kwam maar geen antwoord. Ook werd de telefoon niet opgenomen. Ik wist ergens dat het mis was, was kotsmisselijk en totaal apathisch.
Toen zei mijn moeder (wat een held!) 'we rijden er nu heen'.
Toen we aankwamen reed de trailer net weg, naar de slacht. Mijn moeder is uit de auto gesprongen en heeft ze tegen gehouden, heeft het deurtje van de trailer open getrokken en mij naar binnen geduwd. Daar stond mijn grote vriend met trailer angst, en ik was er niet voor hem geweest. Ik kon nog fluisteren dat hij niet bang hoefde te zijn en dat was het dan.
Ik moet er nog van janken. De eigenaar, overigens verder een heel lieve man, had mij willen beschermen tegen het verdriet en in zijn stomheid besloten mij niets te vertellen. Hij kon niet zo goed dealen met emoties. Was gedaan met de beste bedoelingen, maar ik heb mijn spullen gepakt en ben er nooit meer terug geweest. Dit kan ik hem niet vergeven, nooit.