Bijdrage bijrijder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:09

Fem schreef:
Ik vraag liefde, aandacht, toewijding, betrouwbaarheid en inzet...
Dat is niet te koop... Daarom vraag ik geen bijdrage...

Jij verwoord exact wat ik wou gaan schrijven!

Mijn vriendin rijd mijn paard zo'n 1 a 2x in de week, afhankelijk van het weer en tijd.
Ze kan zelf nog niet zo goed rijden, zolang ze nog niet alleen kan rijden geef ik haar les.
Ze betaald helemaal niks, heb met haar afgesproken dat als wij op vakantie gaan of iets hebben waardoor ik ze niet kan voeren (staan aan huis) dat zij ze doet.
Als ik straks bevallen ben zal zij ook de zorg waarnemen voor 1 a 2 weken bij de paarden.

Een betrouwbaar iemand die afspraken nakomt en wil leren is mij veel meer waard dan iemand die alleen 3x in de week komt om te rijden en een x bedrag betaald.

Al met al een goede constructie in ons geval want het is een win/win situatie.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:12

Ik betaal mijn bijrijder.. :')

Ik sta met 4 paarden op een doe het zelf stal, maar kan door kind in huis niet meer dagelijks naar mijn paarden..

Mijn verzorgster doet ze nu 3x pw en hier betaal ik haar 50.- pm voor..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:19

nine1987 schreef:
Ik betaal mijn bijrijder.. :')

Ik sta met 4 paarden op een doe het zelf stal, maar kan door kind in huis niet meer dagelijks naar mijn paarden..

Mijn verzorgster doet ze nu 3x pw en hier betaal ik haar 50.- pm voor..

supernetjes :j

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:52

Nine1978 Jammer dat je zover zit :P

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:16

miramii schreef:
Nine1978 Jammer dat je zover zit :P

:')

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:59

Fem schreef:
Ik vraag liefde, aandacht, toewijding, betrouwbaarheid en inzet...
Dat is niet te koop... Daarom vraag ik geen bijdrage...

Precies ja :D

Seventeen

Re: Bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:13

Ik heb zelf geen bijrijder, en hoef er ook absoluut geen, maar ik verbaas me er altijd over wat voor bedragen er soms betaald worden.

In mijn opzicht zijn er 3 mogelijkheden/opties.

Kan jouw paard de bijrijder wat leren? Als in: een paard wat ooit M/Z is geweest en nu nog iemand heel wat kan leren, mag er 'goed' betaald worden vanuit de bijrijder.

Indien de bijrijder het paard van alles aanleert; moet de eigenaar de bijrijder betalen.

Indien het om het even is dan vind ik een klein bedrag, 15 euro bijvoorbeeld, op zijn plaats.
Klusjes werken imo niet zo heel goed, het gebeurt niet op de manier die jij wilt. Of verzorgster maakt zich er makkelijk van af...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:16

De stal waar mijn bijrijdpony staat kost 400 euro in de maand, vind het dan ook niet meer dan normaal dat ik bijdraag in de kosten. Ik betaal 100 euro voor 3 keer per week. Mag ook vier keer maar daar heb ik geen tijd voor. Buiten het financiële plaatje heb ik ook een onwijs fijne eigenaresse en pony tot mijn beschikking en dat is me (na heel wat mislukkingen) veel waard.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:22

Voor mijn vorige bijrijd paard betaalde ik 100 euro per maand en ik mocht net zovaak komen als ik wilde... ik vind het niet meer dan normaal dat je iets moet bijdragen.. op een manege betaal je bijna hetzelfde voor 1x in de week :Y)

En buiten dat gebruik je alle spullen van de eigenaar natuurlijk...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:39

Denk deels dat het regio afhankelijk is, maar ook het type mens die op je "advertentie" af komt.

Ik had wel 20 reacties die mijn paard bij wilden rijden 2x per week voor 50,- per maand maar meer niet konden/wilden betalen. Vroeg ook specifiek 18+ en toch heeeeel veel -18 die reageerden.

Mijn eis was dan de bijdrage plus een fijn mens waar mijn paard geen hinder van had, niveau niet belangrijk. Beetje ruitergevoel een must.

Ik heb er in totaal een stuk of 9 laten komen die wél mijn bijdrage konden/wilden betalen om te proefrijden. Een aantal heb ik geschrapt en een paar nog een keer gevraagd te rijden (vroeg 130,-)

Uit de 2 die ik het leukst vond heb ik een keus gemaakt, namelijk degene waar mijn paard het fijnste mee weg liep.

Wat ik te bieden had:
Fijn gereden M dressuurpaard met gebruik van een 5 sterren accomodatie en mogelijkheid tot lessen bij een hele fijne instructrice, geen enkel klusje. Poetsen-zadelen-rijden-afzadelen en tuttelen als ze daar zin in hadden. Dekjes/kappen/zadel/hoofdstel etc. worden door mij aangeboden om mee te rijden. Onderhoud ik ook zelf omdat ik zo'n zeikerd ben. Op de dagen dat diegene zelf het beste uitkwam en kan ze een keer niet heeft ze de mogelijkheid om een dag te ruilen. Soms kiest ze bewust om een dagje te wandelen ipv rijden. Vind ik ook geen probleem.

Ohja, ik vroeg 1 ding.. Of ze t bit af willen spoelen na gebruik :P

Ik zocht geen bijrijder ivm tijd tekort, maar ivm de bijdrage waardoor ik op deze fijne accomodatie kan blijven staan.. Ipv verhuizen naar een goedkopere stal verder weg met minder luxe en ik praktisch hetzelfde kwijt ben als ik meer benzine moet verrijden om er te komen.

Uiteindelijk is afgelopen half jaar haar bijdrage terecht gekomen bij de hoefsmid, paardentandarts, fysio en zadelmaker :)

Zij is iig heel blij om te kunnen rijden en vind t heerlijk om gewoon lekker ontspannen rond te touren, paard is blij want die heeft zo'n beetje vakantie bij haar. Lekker met semi lang teugeltje en ontspannen door de bak sjokken. Beiden blij met mijn instructrice waar bijrijder alleen maar met lof over spreekt.

En ik blij want ik kan die dag erna gewoon weer verder trainen zonder hinder.

Mijn bijrijder zie en spreek ik eigenlijk bijna nooit, heel afentoe via de app. Op stal hebben we een agenda waar we bijzonderheden in vermelden en of we fijn gereden hebben/wat we vroegen. Als ik merrielief een dag keihard heb laten zwoegen zet ik er wel eens in dat ze bijv spierpijn zou kunnen hebben. Soms staat er dan dat ze 1 kant op iets minder fijn was, of dat ze juist superfijn heeft kunnen rijden.

Als ik zelf op zoek zou gaan naar een verzorgpaard waar k voor moet/zou willen betalen zou ik ook bepaalde eisen hebben.

Voldoet dat niet wil ik er niet voor betalen ook.

Toen mijn vorige paard kreupel was door zware artrose (bleek later pas) heb ik ook proefgereden op een aantal paarden. Kon op alle paarden die mij werden aangeboden (gratis) rijden omdat ik ze wat bij kon brengen (startte met vorige Z2). Heb er 1 een tijdje gereden en toen mijn andere paard niet pijnvrij bleek te kunnen leven is hij ingeslapen en heb ik toch zelf weer een eigen paard gekocht.

Puur omdat je meer profijt hebt van iets aanleren als je 5/6 dagen per week alleen rijd dan als jij 2 dagen je best doet paard los te werken en 4 dagen later komt en paard net zo stijf is als voorheen := nu rijd ik mijn eigen paard 3 a 4 dagen per week maar die staat al helemaal naar mijn hand dus dat is gewoon "lekker".

Ken genoeg meiden die dan geld zouden vragen omdat zij het paard trainen. Dat vond ik dan weer niet nodig :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 01-12-15 20:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:56

Ik heb een bijrijder en die betaalt geen bijdrage. In eerste instantie heb ik daarvoor gekozen omdat ik dan gewoon zelf alle 'recht' over mijn pony zou houden. Natuurlijk heb ik dat als eigenaar altijd, maar voor mijn gevoel geeft een betalende bijrijder meer een verplichting aan mijn kant. We hebben de pony's aan huis staan zonder echte rijbak dus ik heb qua faciliteiten gewoon weinig te bieden en ik kan ook niet garanderen dat er een bepaald aantal keer per week gereden kan worden. Alleen lessen betaalt ze zelf.
Ik heb echt heel veel geluk met mijn bijrijder, over alles wordt gecommuniceerd en ik vertrouw haar 100% met m'n pony. Als ik het druk heb houdt zij mijn pony aan het werk, en in bepaalde situaties is het heel handig om iemand te hebben die mijn pony (bijna) net zo goed kent als ik. En eigenlijk vind ik het ook gewoon gezellig om een bijrijder te hebben :+ Voor mij heeft het dus eigenlijk alleen maar voordelen, dus dan vind ik een bijdrage nergens voor nodig.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:50

Hoi hoi bokkers,

Ik ben zelf ook een bijrijdster en ik heb nooit hoeven betalen tot nu. Op zich vind ik dit geen probleem, maar ik daar verwacht ik dan ook iets voor terug. De eigenaren van het paard dat ik nu rijd zijn echte boeren en geven dus niet echt heel erg om super goede verzorging van hun paard. Zo gaat ze nooit naar de hoefsmid en zijn de spullen die ik gebruik oud. Dit vind ik dus een ontzettend scheve verhouding, omdat ik bijvoorbeeld een nieuw halster voor haar koop terwijl het niet echt mijn paard is. Verder wordt ze ook nog eens gebruikt voor de commerciële verhuur, en zien ze me meer als huurster (dit terwijl ze wel verwachten dat ik altijd mijn dagen kom rijden)
Wat is jullie mening hierover?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:52

Ik vind dat als je een bijdrage moet betalen er wel spullen moeten zijn en het paard moet gewoon goed verzorgd worden. (Hoefsmid e.d.) Je moet voor jezelf bepalen of jij het je geld en moeite waard vindt of dat je iets anders gaat zoeken.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:08

Lowara schreef:
Dit is uiteraard inclusief alle spullen, gebruik faciliteiten en aangepaste verzekering ( waarvan ik bijna zeker weet dat bijna niemand dat zal afsluiten, wel belangrijk! := )

Wat houd die aangepaste verzekering in?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:18

Mijn bijrijdster betaalt een klein bedrag per maand.

Ik heb een voormalig Zpaard. Paard vind het leuk om nog wat te doen. Ik heb mn handen vol (relatief) aan de jongere paarden, dus voor mij mag ze met pensioen. Mn bijrijdster vindt het heerlijk om met mijn merrie 2 a 3 keer per week te rijden. Om het rijden voor haar makkelijk te houden rij ik mijn merrie momenteel 1 keer per week dressuurmatig. Voor merrie en bijrijdster is het dus een win-win situatie. Om het voor hen beiden leuk te houden rij ik de merrie nog . Klusjes bestaan uit stalletje mesten in de winter als ik t niet zelf al gedaan heb en beetje brok voeren na het rijden in de zomer. Haar bijdrage houdt voor mij leuk om 3 (eigenlijk 4) paarden te onderhouden en ik ben blij met haar hulp. Daarentegen is zij blij met mijn merrie, waarop zijzelf lekker ontspannen en vertrouwd kan rijden en waarmee haar dochters zo af en toe fijn (tegen gereduceerd tarief) kunnen lessen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:29

Ik heb zelf bewust de keuze gemaakt om geen paarden meer te rijden waar een (hoge) bijdrage voor wordt gevraagd. Slechte ervaringen mee gehad.

Ik heb nu twee ontzettend leuke bijrijdpaarden. In beide gevallen help ik de eigenaresses uit de brand, zij hebben tijd te kort en vragen van mij of ik hun paarden kan en wil rijden. Ook wanneer ze op vakantie zijn of onverwacht niet kunnen, spring ik bij. Ik help hun bij wijze van uit de brand, dus dan ga ik hier niet de hoofdprijs voor betalen. Want als ik niet was gekomen had het paard geen voer gehad, had hij geen beweging gehad of een poetsbeurt of wat dan ook.

Voor de verantwoordelijkheid naar de spullen of de paarden toe hoeven ze het ook niet te doen. Ze weten wat ze aan me hebben en ze weten dat ik ontzettend zuinig ben.

Ik kan die bijdrage gewoon niet missen, en vind het zo ontzettend zonde dat een hele hoop meiden zoals ik door die vraag om een bijdrage geen maatje kunnen vinden.

Dus het ligt eraan waarom je een bijdrage wil hebben, denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:18

Horse_Nature schreef:
Hoi hoi bokkers,

Ik ben zelf ook een bijrijdster en ik heb nooit hoeven betalen tot nu. Op zich vind ik dit geen probleem, maar ik daar verwacht ik dan ook iets voor terug. De eigenaren van het paard dat ik nu rijd zijn echte boeren en geven dus niet echt heel erg om super goede verzorging van hun paard. Zo gaat ze nooit naar de hoefsmid en zijn de spullen die ik gebruik oud. Dit vind ik dus een ontzettend scheve verhouding, omdat ik bijvoorbeeld een nieuw halster voor haar koop terwijl het niet echt mijn paard is. Verder wordt ze ook nog eens gebruikt voor de commerciële verhuur, en zien ze me meer als huurster (dit terwijl ze wel verwachten dat ik altijd mijn dagen kom rijden)
Wat is jullie mening hierover?

Tja dat spullen oud zijn wil nog niet zeggen dat ze niet bruikbaar zijn dus dat zou niet echt hoeven meewegen, voor mij zouden eerder de faciliteiten van belang zijn en hoe vaak ik het paard kan doen en wat ik er mee mag. Verder moet je zelf de afweging maken of het jouw waard is. Eigenlijk ben je toch een huurster als je betaald? Tja dat ze verwachten dat je de dagen komt rijden tja wellicht komt het omdat ze het paard ook aan andere verhuren en vaste dagen is dan wel zo handig voor hun om met andere af te spreken. En gezien je betaald zal je zelf ook weel een vast aantal dagen willen rijden?
En dat je zelf nieuwe spullen koopt dat doe je natuurlijk zelf als er wel een oud bruikbaar halster is dan maak je zelf de keus om een mooie te kopen. Mocht het kapot zijn zou je dat gewoon moeten doorgeven zodat hun voor vervanging kunnen zorgen.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 02:08

Sonja schreef:
Rena100 schreef:
Ik betaal de helft van het stalgeld voor mijn paard. Maar ik ben dan ook de enige die erop rijdt en mag mijn trainingsschema helemaal zelf inrichten. Ik mag zelf bepalen wat ik ermee doe. Het is nog een jong paard en moet nog zadelmak gemaakt worden, maar dat mag ik dus ook zelf doen.

Mooi voorbeeld van hoe verschillend mensen er in kunnen zitten.

No way dat ik zou betalen om een paard van een ander in te rijden. Daar moet IK voor betaald worden, omdat ik dan de risico's loop en het paard verbeter. Niet de eigenaar.
Beetje te vaak meegemaakt vroeger dat ik (gratis) voor een ander paarden inreed, die vervolgens onder m'n reet uit verkocht werden. Dikke doei :D

Mag ik ook vragen op wat voor niveau je rijdt. Want ik heb nog geen bijrijdster kunnen vinden die mijn paarden iets kan bijleren. Eigenlijk heb ik meer problemen met de fouten er weer uit rijden. Mijn paarden lopen dan wel M en Z. Maar de bijrijdsters die ik tegen kom schatten hun eigen rijkunst net iets hoger in dan dat het in werkelijkheid is. Maar misschien tref ik gewoon de verkeerde hoor. Dat kan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:05

maxxlover schreef:
Sonja schreef:

Mooi voorbeeld van hoe verschillend mensen er in kunnen zitten.

No way dat ik zou betalen om een paard van een ander in te rijden. Daar moet IK voor betaald worden, omdat ik dan de risico's loop en het paard verbeter. Niet de eigenaar.
Beetje te vaak meegemaakt vroeger dat ik (gratis) voor een ander paarden inreed, die vervolgens onder m'n reet uit verkocht werden. Dikke doei :D

Mag ik ook vragen op wat voor niveau je rijdt. Want ik heb nog geen bijrijdster kunnen vinden die mijn paarden iets kan bijleren. Eigenlijk heb ik meer problemen met de fouten er weer uit rijden. Mijn paarden lopen dan wel M en Z. Maar de bijrijdsters die ik tegen kom schatten hun eigen rijkunst net iets hoger in dan dat het in werkelijkheid is. Maar misschien tref ik gewoon de verkeerde hoor. Dat kan.

M/Z of hoger bijrijders zijn hier inderdaad ook niet te vinden. Je mag hier blij zijn als je iemand kunt vinden die voorzichtig doet met je paard en je spullen, en die gewoon netjes beetje voorwaarts-neerwaarts kan rijden zonder trekken en schoppen. Als ik op vakantie ben, laat ik dan ook gewoon een vriendin mn paard rijden. Zij rijdt denk ik op B niveau, maar geeft geen hulp teveel. Liever dat dan een M ruiter die wel even alle oefeningen met je paard gaat afwerken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:24

Ameaks1 schreef:
Lowara schreef:
Dit is uiteraard inclusief alle spullen, gebruik faciliteiten en aangepaste verzekering ( waarvan ik bijna zeker weet dat bijna niemand dat zal afsluiten, wel belangrijk! := )

Wat houd die aangepaste verzekering in?

Met een gewone verzekering is je bijrijder niet voldoende verzekerd en ben je zelf de sjaak als er iets misgaat. Het blijft namelijk jouw dier.
En wanneer er ook nog eens geld in het spel zit, wordt het altijd een nare zaak als je niets afsluit.
Ik heb vanwege mijn bedrijf een aparte verzekering voor alle lessen en alle risico's en heb dus oa ook een extra clausule erin staan die oa lease rijders ook mee verzekerd.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:46