Betalen of betaald krijgen?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:21

Nee, dat noem je me niet nee. Meer mijn eigen idee van een verzorgster . Tuigage is volledig pas op paard gemaakt.

Maar wees gerust, ik ben al lang te groot voor een pony, dus je mag 'm houden

Edit; smilies van iPad worden niet overgenomen??!! Bedoel het niet vervelend iig.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:28

Viennanova schreef:
Nee, dat noem je me niet nee. Meer mijn eigen idee van een verzorgster . Tuigage is volledig pas op paard gemaakt.

Maar wees gerust, ik ben al lang te groot voor een pony, dus je mag 'm houden

Edit; smilies van iPad worden niet overgenomen??!! Bedoel het niet vervelend iig.

Haha ik was ook niet opzoek hoor :) Heb niet zo'n makkelijke pony wat meerdere mensen betreft (eenkennig) en vindt het niet nodig, maar dat is misschien ook een deel van het antwoord op de vraag van TS. Iedereen ziet wat anders in het woord ''bijrijder''.
De ene denkt echt aan een hulp die naast het rijden deels de verzorging over neemt, de andere puur aan enkel rijden. Dus dat zal ook uitmaken of de eigenaar vindt dat er wel wat voor betaald kan worden of dat het een ruil/ruil situatie is

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:54

Elin_ schreef:
Viennanova schreef:
Nee, dat noem je me niet nee. Meer mijn eigen idee van een verzorgster . Tuigage is volledig pas op paard gemaakt.

Maar wees gerust, ik ben al lang te groot voor een pony, dus je mag 'm houden

Edit; smilies van iPad worden niet overgenomen??!! Bedoel het niet vervelend iig.

Haha ik was ook niet opzoek hoor :) Heb niet zo'n makkelijke pony wat meerdere mensen betreft (eenkennig) en vindt het niet nodig, maar dat is misschien ook een deel van het antwoord op de vraag van TS. Iedereen ziet wat anders in het woord ''bijrijder''.
De ene denkt echt aan een hulp die naast het rijden deels de verzorging over neemt, de andere puur aan enkel rijden. Dus dat zal ook uitmaken of de eigenaar vindt dat er wel wat voor betaald kan worden of dat het een ruil/ruil situatie is


Denk dat dat hem vooral zit in of je een verzorger of een bijrijder hebt :).
De benaming zelf vermeld de belangrijkste taak.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:15

Ik heb een bijrijdster gehad die niet hoefde te betalen, in de zomer niks hoefde te doen alleen op een bomproof paard lekker buitenrijden, in de winter vroegen we om af en toe uit te mesten en te voeren, maar ineens vertrok ze beledigd omdat ze te weinig leuke dingen mocht doen. Maar ik heb ze ook gehad die trouw elke week een complete corveedienst van vier paarden op zich namen in weer en wind, zodat ik een dagje vrij was.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:40

Verzorgsters heb ik er twee van. Eentje al bijna twee jaar. Super meid!

Een bijrijder betalen? Nee zie daar geen meerwaarde in.
Ik heb de paardjes en betaal er alles voor.
Als iemand mee wil doen, prima echter verwacht ik dan ook iets retour.
Ben geen liefdadigheidsinstelling en zoek ook niemand om te sponsoren.
Elke dag kosten ze me veel geld en werk.
Geen punt, mijn keuze. Echter mag een verzorgster/bijrijder wel mee bijdragen. Op wat voor een manier, kan in overleg.
Een volwassen persoon met een betaalde baan kan best financieel ook iets bijdragen. Een student kan ik me voorstellen dat deze geen budget heeft. Dan gewoon lekker meehelpen. Ook prima.
En als ik eentje beter getraind wil hebben door een ander, zoek ik zelf wel een (tijdelijke) ruiter.

marisje94

Berichten: 40
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:10

Ik vind dat een goede verzorger niks hoeft te betalen, omdat de eigenaresse hier ook echt wat aan heeft en het paard ook. Daarmee bedoel ik dat ze netjes rijd, af en toe een les neemt en netjes met de spullen omgaat. En wat ik ook heel belangrijk vind, dat ze ook met weer en wind komt. Toch is het wel begrijpelijk als er een vergoeding wordt gevraagd voor een paar dagen. Het is nou eenmaal niet goedkoop om een paard te houden.

kevinsky

Berichten: 1984
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:30

Toen ik nog een verzorgpaard had moest ik de verzorging over nemen, uitmesten, leer invetten enzz. En daarvoor mocht ik rijden.

Nu rijd ik naast mijn eigen paard er een ander paard bij, gewoon gratis. Die man is al lang blij dat ik zijn men paard wat soepel weet te houden :j

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:00

Even terug leven in dit topic blazen, er heeft zich namelijk iemand komen aanmelden als verzorgster.
Ik zit ook in dubio of ik haar laat betalen, ik denk er aan een kleine bijdrage te vragen.

waarom? Omdat ze mijn dure paarden gaat verzorgen, ze mijn dure spullen gebruiken en op mijn hof komt lopen. Ze heeft ook geen ervaring maar is van goede wil.

Had het nu iemand geweest met massa's ervaring en eigen spullen dan had de zaak anders gelegen.
tenzij ze wil helpen hooi zeulen, mest scheppen en weides onderhouden, dat is ook goed ;-)

Babootje

Berichten: 26626
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:04

Amaranth7 schreef:
Als je een paard serieus kan verbeteren (dan bedoel ik niet gewoon een beetje zadelmakken of braaf krijgen). Dan pas zou ik ervoor willen betalen.

Anders moet je gewoon blij zijn dat je de lusten hebt zonder de lasten. Een bijdrage vind ik ook niet meer als normaal, al is het maar om de serieuze mensen van de mooi weer mensen te scheiden.


Zo zit ik er ook in.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:24

Vicky_Belle schreef:
Even terug leven in dit topic blazen, er heeft zich namelijk iemand komen aanmelden als verzorgster.
Ik zit ook in dubio of ik haar laat betalen, ik denk er aan een kleine bijdrage te vragen.

waarom? Omdat ze mijn dure paarden gaat verzorgen, ze mijn dure spullen gebruiken en op mijn hof komt lopen. Ze heeft ook geen ervaring maar is van goede wil.

Had het nu iemand geweest met massa's ervaring en eigen spullen dan had de zaak anders gelegen.
tenzij ze wil helpen hooi zeulen, mest scheppen en weides onderhouden, dat is ook goed ;-)


Als zij gewoon goed met jou paarden en jou spullen om gaat, en ze (meen ik uit de tekst) de paarden echter niet gaat rijden, vind ik het raar dat ze daar voor moet betalen.. Als ze kan rijden is het een ander verhaal.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:15

Lara_Silver schreef:
Vicky_Belle schreef:
Even terug leven in dit topic blazen, er heeft zich namelijk iemand komen aanmelden als verzorgster.
Ik zit ook in dubio of ik haar laat betalen, ik denk er aan een kleine bijdrage te vragen.

waarom? Omdat ze mijn dure paarden gaat verzorgen, ze mijn dure spullen gebruiken en op mijn hof komt lopen. Ze heeft ook geen ervaring maar is van goede wil.

Had het nu iemand geweest met massa's ervaring en eigen spullen dan had de zaak anders gelegen.
tenzij ze wil helpen hooi zeulen, mest scheppen en weides onderhouden, dat is ook goed ;-)


Als zij gewoon goed met jou paarden en jou spullen om gaat, en ze (meen ik uit de tekst) de paarden echter niet gaat rijden, vind ik het raar dat ze daar voor moet betalen.. Als ze kan rijden is het een ander verhaal.


Ze wil rijden, hoeveel ervaring ze daarin heeft wil ik nog zien, maar volgens mij niet veel. Maar liever geen ervaring dan x-jaar manege ervaring. Hier staan western paarden met dure (op maat gemaakte) western zadels waar ik zelf hard voor moeten sparen heb en erg zuinig op ben. Dit is het moeilijkste punt van mij waarom ik een vergoeding zou vragen.
Maar als we kunnen overeen komen dat ze help, dan valt de vergoeding weg!
Het zal dan ook een beetje afhangen van hoeveel tijd ze heeft, ik heb het zelf ook druk dus ik snap dat ze weinig tijd heeft om te komen helpen, maar dan denk ik toch een bijdrage van 50 euro in de maand te vragen.

Babootje

Berichten: 26626
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:34

Persoonlijk zou ik weer niet willen dat iemand met eigen spullen met mijn paard in de weer ging. Je moet er toch niet aan denken dat iemand met een eigen goedkoop zadeltje de rug van mijn paard naar de gallemiezen rijdt. Zo wil ik ook niet dat iemand met te weinig ervaring mijn paard rijdt, om ervoor te zorgen dat mijn paard niet scheef belast wordt

Er lopen hier al veel topics over maar het blijft toch altijd weer een leuke discussie. Wel vaak afhankelijk van de plaats waar je staat. Een bijrijder is voor ons nu niet aan de orde, mijn paard is 3.
Maar zou het wel aan de orde zijn, zou ik wel een vergoeding vragen. Die is weer afhankelijk van de locatie (dure stal, alles erop en eraan). Het scheelt toch als je niet hoeft te mesten en van mooie faciliteiten gebruik kunt maken. Op zo'n stal is de noodzaak van een bijrijder er eigenlijk ook niet, want kun je niet dan is altijd onderling wel te regelen dat iemand, of stal, je paard eruit haalt.
Een bijrijder krijgt bij mij dus wat betaald als ze daadwerkelijk van meerwaarde is voor mij en mijn paard. Dat ze het paard verder zou kunnen brengen dan ik op dit moment zou kunnen. Alles wat daaronder zit mag bijdragen aan de lusten maar ook aan de lasten.

MevrouwtJ

Berichten: 1765
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:57

Ik heb nooit hoeven betalen voor m'n verzorg haf :).

Ik kwam altijd door weer en wind en hielp mee met voeren als dat kon, mestte de wei uit en de stal etc. Goede verstandhouding met de eigenaresse. In middels zijn we alweer 3,5 jaar verder en heb ik lekker een autootje om er naar toe te crossen haha.

Zij gaat in februari voor meer dan een half jaar naar Amerika en krijg dus de hele verzorging op me. Dit blijkt wel in hoeverre ze me vertrouwt :).

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:22

Babette schreef:
Ik ben nog van de generatie : 4 boxen uitmesten en dan mag je mijn paard uitstappen.
Menn wat was ik toch trots dat ik dan op zo mooi groot particulier paard mocht stappen.


Ja zo ging dat 'vroegah'. Wow je was al blij als je een aai- en borstelpony had gevonden en als vanzelfsprekend pakte je alle klussen op die je zag liggen.

Tegenwoordig hebben sommige verzorgsters nogal wat noten op hun zang. :roll: Dan denk ik weleens, koop zelf een paard waarbij je ELKE DAG (ook als je ziek bent) door weer en wind poep moet ruimen, moet voeren en ook bijna niet meer zelf toekomt aan rijden. Hier in de buurt is de paarddichtheid kennelijk groot genoeg dat als het niet aan hún eisen voldoet dat ze zo weer een ander verzorgpaard hebben.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:28

Babette zo herkenbaar.
Binnen bakken bestonden ook alleen op grotere stallen. Dus alles in weer en wind. Heerlijke tijd.
Dankbaar dat je mocht rijden.
Veel geleerd in die tijd.
Daardoor later wel betaald gekregen.
Maar dat mag ook wel. Zadelmak maken en opleren voor uiteindelijk verkoop hoeft ook niet gratis.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:32

Ik vind dat het altijd van twee kanten moet komen. Je kunt als bijrijder wel degelijk betalen maar dat hoeft niet persé in de vorm van geld te zijn.

Wat de eigenaar levert is een paard dat hij tot de beschikking stelt om op te rijden. Hoef je bij een manege niet om te komen, want daar moet je betalen.

Wat jij dan kunt leveren is bijvoorbeeld de stal uitmesten of het paard rijtechnisch verbeteren.
Maar als je niet zo goed kunt rijden, en je hoeft er verder niets voor te doen dan het paard uit zijn stal te trekken, dan mag je er vind ik gerust iets voor betalen.
Je wilt immers toch rijden? De eigenaar moet toch óók betalen voor zijn paard?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:36

Desiree schreef:
Ik vind dat het altijd van twee kanten moet komen. Je kunt als bijrijder wel degelijk betalen maar dat hoeft niet persé in de vorm van geld te zijn.

Wat de eigenaar levert is een paard dat hij tot de beschikking stelt om op te rijden. Hoef je bij een manege niet om te komen, want daar moet je betalen.

Wat jij dan kunt leveren is bijvoorbeeld de stal uitmesten of het paard rijtechnisch verbeteren.
Maar als je niet zo goed kunt rijden, en je hoeft er verder niets voor te doen dan het paard uit zijn stal te trekken, dan mag je er vind ik gerust iets voor betalen.
Je wilt immers toch rijden? De eigenaar moet toch óók betalen voor zijn paard?


Hier ben ik het mee eens. :)

Zal mijn visie verder geven met behulp van mijn eigen situatie.

Ik heb een verzorgster voor mijn pony. Ze mag alles behalve dressuurmatig rijden. Ze hoeft niets te doen. Ik vind dat ik een (erg) kleine bijdrage zou kunnen vragen. (Maar doe het gratis omdat ik pony gewoon meer aandacht gun.)

Omdat ze mij bevalt en zij verder wilt komen in de dressuur, ga ik met haar aan de slag (gratis). Haar begeleiden in het trainen/rijden. Pony is opgeleid t/m Z (en ik ook).
Ik vind dat als ik dit zo zou aanbieden op bokt/marktplaats oid, er best een goede bijdrage voor mag vragen.

Ben zelf op zoek naar een (sport)paard om door te trainen en eventueel uit te kunnen brengen. Ik vind het absoluut niet raar als eigenaren daar een bijdrage voor vragen, je stelt je paard immers tot beschikking. Maar om niets te vragen of om zelfs te betalen vind ik ook niet raar, afhankelijk van hoeveel het paard verbetert wordt. Zelf zoek ik gratis, vanwege alle bijkomende kosten van lessen oid en ik een klein budget heb.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:02

Ik heb een bijrijder die betaald.

Ze kan leren van mijn paard, ze mag er mee lessen. Mag balkjes draven en evt (onderlinge) wedstrijdjes mee doen (geen ambitie, recreatieve ruiter die t al prima vind als paard ontspant onder t zadel)

Ze hoeft geen stal te mesten of andere klusjes te doen. Hoeft geen tuigage bij te houden en mag gebruik maken van een goed paard met goed en degelijk tuig.

Overigens beschikt ze op een luxe stal over een zeer goede buiten- en een binnenbaan en heeft ze vaste dagen die haar goed uitkomen. Kan ze niet overleggen we een andere dag zodat ze toch de mogelijkheid heeft te rijden. Ook haar lesdagen ruil ik soms met mijn dagen als dit beter uit komt voor onze instructrice.

Heeft ze geen zin/fut/tijd om te rijden maar heeft ze dr dag niet verzet/willen verzetten dan tuttelt ze met paard en wandekt ze er mee omdat ze de beweging voor zichzelf ook prettig vind.

Ze rijd 2x per week voor 125,- per maand. Ze heeft wel luxe maar geen lasten. Dierenarts/hoefsmid/tandarts/fysio/zadelmaker ed wordt door mij betaald, ik zorg dat er schoon tuig/dekjes etc zijn en haar bijdrage gaat altijd naar het paard/spaarpotje.

Ik vind dit heel reeël, op een manege ben je meer kwijt als je een paard "leased" en dan zitten er zoveel mensen op dat je eigenlijk bijna geen band met t dier op bouwt of ergens naartoe kunt werken.

Ik zocht een bijrijder vooral voor ontlasting financieel. Tijd heb ik genoeg, daar ging het me niet om. Al geef ik toe dat t soms wel lekker is niet te "moeten".

Zijn beiden erg tevreden met elkaar en ze vind lessen bij mijn instructrice heerlijk omdat ze er veel van leert op een vriendelijke manier. :) win-win dus

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:37

Zo heb ik er sport paard beschikbaar gesteld aan 1 ruiter.
Bij mij aan huis met verlichte en bijna altijd te rijden buitenbak.
Passend tuig. Auto en trailer beschikbaar.
Enige wat de ruiter zou betalen zijn lessen en de wedstrijden.

Ze heeft jaren gereden. Geen wedstrijden. Als ik vroeg waarom nog niet vond ze het paard nog niet ver genoeg.
Terwijl ik geen eisen aan punten had.
De bak rond komen is genoeg.

Uiteindelijk heb ik haar gezegd daar is een leuke onderlinge wedstrijd met echte jury.
En toen kwam de aap uit de mouw. Mevrouw vond op wedstrijd gaan teveel werk.
Ze woonde inmiddels niet meer thuis. Pa zette bij haar de pony gevlochten klaar.
Ma zorgde voor witte broek en dekje.
En ja dekje deed ik zelfs nog.

Maar je begrijpt wel dat ik dat paard toen heb verkocht.
Durfde ze bij vertrek ook nog te beweren dat ik te weinig voor haar deed.
Zoals paard klaar zetten als ze het druk had.
En dat ze eigenlijk vond dat ze dan maar betaald had moeten krijgen.

ZE hoefde geen stal te doen. Geen tuig te poetsen. Niets.

Dan denk ik wel. Waar is de tijd van tevreden zijn.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:09

Verwend nest.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:01

bruintje123 schreef:
Zo heb ik er sport paard beschikbaar gesteld aan 1 ruiter.
Bij mij aan huis met verlichte en bijna altijd te rijden buitenbak.
Passend tuig. Auto en trailer beschikbaar.
Enige wat de ruiter zou betalen zijn lessen en de wedstrijden.

Ze heeft jaren gereden. Geen wedstrijden. Als ik vroeg waarom nog niet vond ze het paard nog niet ver genoeg.
Terwijl ik geen eisen aan punten had.
De bak rond komen is genoeg.

Uiteindelijk heb ik haar gezegd daar is een leuke onderlinge wedstrijd met echte jury.
En toen kwam de aap uit de mouw. Mevrouw vond op wedstrijd gaan teveel werk.
Ze woonde inmiddels niet meer thuis. Pa zette bij haar de pony gevlochten klaar.
Ma zorgde voor witte broek en dekje.
En ja dekje deed ik zelfs nog.

Maar je begrijpt wel dat ik dat paard toen heb verkocht.
Durfde ze bij vertrek ook nog te beweren dat ik te weinig voor haar deed.
Zoals paard klaar zetten als ze het druk had.
En dat ze eigenlijk vond dat ze dan maar betaald had moeten krijgen.

ZE hoefde geen stal te doen. Geen tuig te poetsen. Niets.

Dan denk ik wel. Waar is de tijd van tevreden zijn.

Pa zette de pony gevlochten klaar. Zo is ze opgevoed. Zo worden er veel opgevoed. Het bedje moet gespreid staan en voor minder doen we het niet. Zo is niemand nog bereid om een goed jong paard te kopen dat niet niets kan. Hij moet minstens M opgeleid zijn en iets van 7 jaar zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:15

Verwend nest is inderdaad de juiste bewoording..
Eentje van de applaus generatie want ze was een top ruiter hoor ;)

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:53

In de meeste gevallen word ik betaald om bij te rijden. (Denk aan bedrag van €10/€12,50 per keer dat ik erop ga zitten).
Echter als ik zelf aanbied om een pony of paard afentoe te rijden, vraag ik er niks voor. Dan ben ik degene die ernaar vraagt en niet de eigenaar die mij "nodig" heeft.

Voor mijn oudere pony'tje heb ik sinds kort een verzorgstertje, 13 jarig meisje. Zij hoeft van mij niet te betalen, het betreft alleen wandelen en poetsen. Maar het valt me op dat heeeeel veel mensen dus zelfs voor wandelen/poetsen van hun pony een bijdrage vragen!

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:08

Ik betaal mijn verzorgster.. 50.- per maand voor 3 dagen per week.. Zij doet namelijk alle vier mijn paarden.. Ze mest, voert en geeft water.. Ik betaal haar of mijn stalhouder.. Hoe dan ook, ik betaal toch.. En zij geeft mijn paarden ook nog aandacht.. Daar heeft mijn stalhouder geen tijd voor.. Die mest, voert en geeft water en is weer weg voor de andere paarden..

pinto_1

Berichten: 2584
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:05

Ik heb een hele lieve bijrijdster die 1x per week op mijn jonge paard lest, en zaterdags mee gaat op de buitenrit. Ze betaalt alleen de les, voor de rest helpt ze op de dagen dat ze rijdt met mest opruimen, waterbak vullen e.d. Bevalt ons beide prima, zij heeft een leuk paard om te lessen en rijden en ik heb iemand die mijn paard een keer rijdt als ik werk, en die gezellig mee gaat op buitenrit. :D

Zoiets zocht ik ook voor mijn merrie, maar helaas. Les werd voortdurend afgezegd, alleen voor de buitenrit kwamen ze. Met als gevolg dat ze het paard niet onder controle hadden in het bos. Dus maar mee gestopt, heel jammer, maar als je niet in je rijden wil investeren vertrouw ik het niet op een buitenrit.