Aantal vragen over bijrijder, tips?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:15

misschien moet je een ruiter zoeken die alleen kan rijden,
en waarmee je zelf contact hebt, en dit meisje kan dan nog af en toe samen met jou ritjes maken, als je dit meisje als verzorgster wilt behoudend dan moet je een gesprek aangaan, en echt duidelijk maken dat dit niet acceptabel is, t is toch een levend dier

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:26

Ik zou sowieso bij kinderen onder de 15 de ouders mee willen hebben de eerste keer (misschien zelfs ook als ze 15 zijn). Verder wanneer buitenrit Enzo, dat vind ik ook heel erg afhankelijk van het karakter van de pony, de ruiter en natuurlijk de ervaring en hoe het rijden gaat met de pony. Ik heb nu ook een nieuwe bijrijder, eerst gaat ze gewoon alleen grondwerken om hem te leren kennen en we hebben afgesproken tegen de tijd dat ze wil rijden dat we dan gaan kijken aan welke voorwaarde ze moet voldoen om er op te kunnen (dat heeft voornamelijk met het paard kennen te maken en weten wat je moet doen als hij ... of ...) en dan het rijden in de bak dus oppakken en daarna als ze buitenrit wil maken bespreken we dan wat ze daarvoor moet kunnen en of ze dat al beheerst. En dan zou ik eerst zelf meelopen en misschien een paard regelen dat we ook een keer een wat langere rit kunnen maken met draf en galop erbij.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 12:52

Bedankt voor de reacties :)) Ik ga ze voorlopig ook niet alleen op pad laten gaan. Hoog uit wandelen alleen maar dat wil ik de komende weken eerst aankijken.

Meisjes zijn vorige week voor het eerst geweest met hun moeder. Het grootste meisje zit 2 jaar op paardrijden en heeft er wel wat verstand van. En het andere kleinere meisje heeft verder geen ervaring met paarden. Wel aangegeven dat ze wel kan rijden maar nooit les gehad dus moet dat nog even aan zien. Het grootste meisje is waarschijnlijk wat te vors en te groot om op de shet te kunnen rijden. Ze willen zich voornamelijk bezig houden met het verzorgen. Vanochtend kreeg ik een appje van een van de moeders of de meiden alleen konden en of er een van hun mee moest. Ik heb daarbij dus aangegeven dat ik het wel handig vind als ze de komende tijd nog mee gaan zodat ik ook het een en ander kan uitleggen. Ik wil niet een gratis kinder oppas worden met pony's...moet eerlijk zeggen dat ik het een vrij vreemde vraag vond... in het begin ga je toch sowieso mee met je kind naar een pony die je nog maar 1x hebt gezien?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:06

Ouders vinden dat wel lekker makkelijk. Kids droppen en weg.

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:40

Ik vind dat de ouders zowiezo de eerste keer mee moeten gaan en bij kids onder de 12 zou ik ook de ouders mee laten gaan (tenzij je er zelf steeds bij bent natuurlijk)

Kimmy_pimmy

Berichten: 7
Geregistreerd: 15-03-16

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:51

Ouders kunnen ook niet altijd mee gaan, toch? Vanwege werk of andere verplichtingen. Dus als de kinderen zonder ouders kunnen gaan, heb je kans dat ze meer tijd hebben voor je paard. Ik zou zeggen, laat die meiden komen onder je eigen begeleiding. En laat ze dan alles zelf doen terwijl jij observeert. Als ze goed met het paard om kunnen gaan, hanteren/opzadelen/rijden, dan is het prima. Ik zou ze nooit alleen van het erf af laten gaan met paard. Dan moet er iemand bij zijn ;)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:36

Bij kennismaking vind ik het wel fijn als 1 of beide ouders erbij is als diegene nog thuis woont(onder de 18 jaar is).

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:55

Mijn ene bijrijder van 11 heeft altijd haar moeder mee. Anders mag ze ook zeker niet met haar het erf af, niet eens om te laten grazen.
De andere bijrijder is 15 met vele jaren rij en verzorgervaring.
Haar moeder kwam de eerste keer mee. Die wilde weten natuurlijk waar haar dochter kwam en wie ik was.
Dat meisje doet alles zelfstandig.
Bij mij hoeven ze alleen maar te poetsen, rijden en naverzorgen.
Eten zet ik klaar van te voren.

Wel zijn ze zo dat ze uit zichzelf aanbieden om het tuig te vetten, houden ze in de gaten of de shets eten en water hebben en pakken ze de kleinste wel eens mee voor een lekkere poets of graasbeurt. Ben dan ook heel blij met ze.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:35

Bedankt voor alle tips :)

De meiden zijn nu een paar keer geweest en het gaat best goed. De laatste keer zijn ze helemaal alleen geweest maar wel onder de voorwaarde dat ze bij mijn oma(eigenaar paarden) aan belde om te melden dat ze er waren. Rijden mogen ze sowieso niet alleen, dat alleen met volwassene. Met de sulky alleen als ik er bij ben en wandelen moet ik nog even zien wat we gaan doen. Van het weiland naar de stal is geen eigen terrein trouwens dus ze lopen wel over een stukje "openbare weg". Echter komen er enkel auto's die naar de buren bed en breakfast gaan en fietsers of wandelaars. Mijn grootste schrik is eigenlijk dat mijn ijslander besluit om ook me uit het weiland te gaan en 2 kleine meisjes kunnen niet op tegen een vastberaden ijslander :') gelukkig besluit mijn ijsco dat niet zo vaak haha die eet liever.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:03

leuk dat het goed gaat! Zelfs toen ik 18 was en ging verzorgen meldde ik meestal even bij de eigenaren dat ik er was en wat ik ging doen en meldde ook wanneer ik weer weg ging. Wel zo netjes en prettig en voor jezlf ook veiliger als je alleen bent.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:56

Joyce. Dat vind ik heel belangrijk.
Voor een eigenaar ook fijn om te weten wanneer er iemand wel/niet is.