vraag voor bijrijder verzorgers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:02

TS: jij hebt dure op maat gemaakte spullen, maar jij vindt het wel oké dat je bijrijder rijdt met een zadel dat 'redelijk past'?

Het is jouw verantwoording toch? Als jij vindt dat dat zadel prima is voor je paard, dan is er toch niets aan de hand?

Ik heb werkelijk nog nooit voor een zadel gezorgd voor een bijrijdpaard en dat was ik ook zeker never nooit van plan om te gaan doen ook. Stel dat de eigenaar opeens besluit te gaan verhuizen ofzo, zit ik met dat zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:03

Als ik een eigen paard zou hebben zou ik niet eens willen dat mijn bijrijder/verzorgen een eigen zadel ging kopen. Voor je het weet past hij niet, en wordt er toch mee gereden. Dan geef ik zelf liever meer geld uit aan een goede zadelmaker en zadel dan dat de kans er is dat de bijrijder/verzorger met een slecht passend zadel op mijn paard rijd met alle gevolgen van dien. En wat als je als verzorger/bijrijder een zadel, hoofdstel en dekjes hebt gekocht, en dan opeens hoort dat het paard verkocht word of dat je niet meer nodig bent? Dan zit je daar ook mee opgescheept.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:04

Ik heb een geweldige verzorgster voor mijn pony, die met mijn spullen omgaat alsof het haar eigen zijn. Ik wil graag een verzorger hebben voor mijn paard en dat mijn paard een fatsoenlijk zadel heeft. Dus ik zorg er ook zelf voor :j prijs is voor mij niet relevant of iemand anders z'n derrière er wel op mag plaatsen :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-04-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheygoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:04

Ik laat altijd de verzorger mijn eigen spullen gebruiken omdat die goed bij mijn paard passen en vind ik zelf fijner dan weet ik zeker dat ze goede zadel ect. gebruiken.

En een optie is om via facebook een post te plaatsen voor een verzorger, vaak heb je snel reactie in mijn ervaring! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:05

Iris82 schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit voor een zadel gezorgd voor een bijrijdpaard en dat was ik ook zeker never nooit van plan om te gaan doen ook. Stel dat de eigenaar opeens besluit te gaan verhuizen ofzo, zit ik met dat zadel.

Maar je hebt wel al die tijd gratis kunnen rijden... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:10

Maar kan je niet een regeling treffen dat als het zadel kapot gaat door háár toedoen (dus niet door het paard, valt vast onder verzekering, maar als zij het dus ergens neer kwakt) dat het voor haar rekening is. Zwart op wit zetten en klaar. :)
Dat lijkt me de beste deal, dan heb je in ieder geval een zadel op je paard dat perfect past.

Heb je meteen een stuk minder 'verplichtingen'. Stel een bijrijdster heeft voor jou paard een op maat gemaakt zadel gekocht. Toch bevalt ze na een tijdje niet. Ga je haar dan wegsturen terwijl ze een zadel van 500/1000 euro voor JOUW paard heeft gekocht? :=

Of stel ze blijkt toch de klik te hebben na een half jaartje/noodgeval/gedwongen moeten stoppen. Zit zij met een zadel voor JOUW paard.

Ik vind gewoon dat eigenaar basis spullen zelf moet hebben. :) Desnoods vraag je een bijdrage van een symbolische 25 euro p.m. Mocht er dan iets met het zadel gebeuren heb je altijd wat achter de hand. Maar om nou te vragen of een bijrijdster een zadel wil kopen...... Dat moet je echt de goede treffen!

Ik zou nóóit reageren/naar iemand toe gaan waarbij het verplicht is meteen een zadel te kopen. Ja, nu ik dit paardje bijna een jaar verzorg en weet dat ik niet zomaar weg hoef etc., dan koop ik graag iets. Oa uit mezelf, maar niet omdat het een verplichting is. Zou ik iets kapot maken zou ik het ook repareren/vervangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-15 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:12

Jaren verzorger/bijrijder geweest en inmiddels zelf eigenaar.
Eerste stal waar ik verzorgde was het gebruikelijk dat je zelf zorgde voor halsters, touwen en poetsspullen. Al snel hadden we ook een eigen dekje. Verder tuig was voor de eigenaar.
Daarna in de loop der jaren wel wat bij gespaard aan halsters en hoofdstellen haha. Zelfs voor 1 paard ook een 2e hands passend zadel gekocht, omdat haar eigen zadel niet goed pastte, en daarbij was er sprake van dat ik het paard na 1 jaar zou overnemen. Helaas raakte ze dusdanig geblesseerd dat ze is ingeslapen.
Maar eigenlijk is alles bij alle verzorgpaardjes in overleg gegaan, ik vroeg gewoon of k eigen tuig mocht gebruiken of niet.
Nu als eigenaar heb ik dat ook met mijn bijrijder afgesproken, alle spullen zijn aanwezig (geen tig setjes), en wil ze zelf iets, dan kan dit in overleg. Zo zou ik een halster of borstel prima vinden, mits deze dan alleen voor mijn paard gebruikt wordt. Zadel en hoofdstel/bit vind ik ivm passen te belangrijk net als velen hier boven mij. En voordeel was dat ik door de vele verzorgpaarden niet veel meer aan hoefde te schaffen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:12

Ik heb als bijrijder altijd zadel en hoofdstel van de eigenaar gebruikt. dat zadel pastte goed en ik studeerde nog, dus weinig geld. Borstels en dekens waren ook van de eigenaar. Ik heb wel eens overwogen om zelf een zadel aan te schaffen voor een bijrijdpaard, maar uiteindelijk nooit gedaan. hoofdstel wel, maar die is ook een stuk makkelijker passend te maken.
Ook gebruikte ik mijn eigen dekjes en peesjes (zij waste ze niet zo vaak en ze waren vrij oud) en nam deze zelf mee naar huis om te wassen. Ik betaalde een bijdrage van E80 maar daarvoor kon ik zo vaak rijden als ik wilde en doen wat ik wilde na een paar keer samen te zijn gegaan.

Inmiddels heb ik mijn eigen paard en ik ben niet op zoek naar een bijrijder, mede omdat ik een jonkie heb en de ervaring me heeft geleerd dat je die ook zo in de kreukels hebt. Kortom: let wel echt goed op met wie je op je paard zet. Je wilt niet dat er nu iets mis gaat, waardoor jij straks tijden met de brokken zit, omdat paardlief heel erg is geschrokken, een hele trukendoos heeft open getrokken, scheef/vast is gereden etc.
Mocht ik een bijrijder willen ooit, dan heb ik graag dat ze in ieder geval mijn zadel gebruikt. Dit past goed, wordt geregeld nagekeken door de zadelmaker. Hoofdstel in overleg prima (goed pas gemaakt) , maar bit bepaal ik zelf. Dekjes, peesjes etc mag je van mij lekker zelf halen, maar ook de mijne gebruiken.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:15

Deetjeeuh schreef:
Ik zou nóóit reageren/naar iemand toe gaan waarbij het verplicht is meteen een zadel te kopen. Ja, nu ik dit paardje bijna een jaar verzorg en weet dat ik niet zomaar weg hoef etc., dan koop ik graag iets. Oa uit mezelf, maar niet omdat het een verplichting is. Zou ik iets kapot maken zou ik het ook repareren/vervangen.

Dit inderdaad. :)
Bij mij werd altijd gewenst dat ik even de stijgbeugels afborstelde met een harde borstel, zadelhoes over het zadel en de singel er los overheen.
Als je zulke afspraken maakt, eventueel zwart op wit, dan kan er volgens mij weinig mis gaan. Dan heeft je verzorgster zich daar maar aan te houden, en het is een kleine moeite om te doen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:20

Brainless schreef:

Wat heet al die tijd? Dat is ook maar relatief.

Als verzorger heb je ook geen poot om op te staan (roepen ze hier op Bokt ook altijd :+ ) als het paard verkocht wordt of men gaat verhuizen enzovoorts. Dat heb ik ondertussen toch wel een aantal keer meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:21

Iris82 schreef:
Brainless schreef:

Als verzorger heb je ook geen poot om op te staan (roepen ze hier op Bokt ook altijd :+ ) als het paard verkocht wordt of men gaat verhuizen enzovoorts. Dat heb ik ondertussen toch wel een aantal keer meegemaakt.

Hier ben ik het ook mee eens. Als je een zadel 'moet' aanschaffen van €1000,-, daar kan ik wel ruim 2 á 2,5 jaar van rijden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:23

Iris82 schreef:
Brainless schreef:

Daar in heb je gelijk, maar wat zal dat dan kosten=
Stel je koopt een 2de hands zadel voor 750E en je kan 6 maanden rijden, even heel kort gerekend.
En je kan ca 450E terug krijgen voor je zadel, dan heb je voor 50E per maand kunnen rijden.

Dat is niet duur.... :)

danoesje

Deetjeeuh, dat ligt ook weer aan de regio. Hier rondom Amsterdam moet je vaak flink bijdokken als bijrijder:)

Brainless

Deetjeeuh schreef:
Hier ben ik het ook mee eens. Als je een zadel 'moet' aanschaffen van €1000,-, daar kan ik wel ruim 2 á 2,5 jaar van rijden...

Ik heb heel goedkoop mijn paarden staan... maar toch kosten die wel iets meer dan 1000E per 2 1-2 jaar. :+
Daarnaast heeft zo´n zadel altijd nog een restwaarde, dus het kost je dan nog minder voor die periode.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-04-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:24

Mijn bijrijders gebruiken gewoon mijn spullen. Wel met afspraken hoe ermee om te gaan, maar dat geldt voor ons allemaal. Dus zadels netjes op de bokjes, dekjes eronder weg, en peesbeschermers schoongemaakt terug leggen. En eens in de zoveel tijd zetten we gezamenlijk het tuig in de olie, werkt prima.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:25

Ik vind het heel erg liggen aan de afspraken die je maakt. Als jij het paard als enige rijdt, je hebt er uitzicht op om dat nog lang te blijven doen, het zadel wat er op ligt past op zich prima maar je wilt zelf graag een ander zadel omdat je er niet lekker op zit, koop het lekker zelf! Wanneer de eigenaar het paard zelf ook nog rijdt vind ik dat diegene het gewoon zelf al voor mekaar moet hebben :)

En daarbij, als je flink meebetaald aan je bijrijdpaard d.m.v een maandelijkse bijdrage dan doe je dat toch deels voor dit soort uitgaven?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:25

Ik heb jaren op paarden van anderen gereden, en altijd met de spullen van de betreffende eigenaar. Je kunt van een bijrijder ook niet verwachten dat er dure spullen gekocht worden vind ik. T is jouw paard en als je wilt dat er passend tuig op ligt, dan dien je daar zelf voor te zorgen. Straks rijdt je bijrijder je paard kapot met niet passend tuig en wiens schuld is het dan?

Ik heb wel eens iets voor paard gekocht, dekje of halster oid, maar nooit zadels of hoofdstellen ed.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:26

Ik ben bijrijdster en gebruik de spullen van de eigenaresse. Wel koop ik af en toe zelf iets, zoals een nieuw setje peesbeschermers toen de oude aan vervanging toe waren, of een nieuw halster. Kosten voor de zadelmaker, fysio of voedingssupplementen delen we vaak. Ik vind het niet meer dan logisch om daaraan mee te betalen, want ik 'gebruik' het paard immers ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:28

Brainless schreef:
Deetjeeuh schreef:

Ik heb heel goedkoop mijn paarden staan... maar toch kosten die wel iets meer dan 1000E per 2 1-2 jaar. :+
Daarnaast heeft zo´n zadel altijd nog een restwaarde, dus het kost je dan nog minder voor die periode.

Ik heb het dan nu wel even over het één keer p/w lessen op een manege/priveles bij iemand. Inderdaad als je er van uit gaat dat het meerdere keren per week rond één uur is dan is het zeker zo dat je met 1000E geen jaar doet.

Maar, ik ging er even vanuit dat er rond de 2/3x p/w 20 á 30 minuten wordt gereden op zijn max gezien het paardje licht ingereden is. ;) Komt het dus neer op ongeveer 1 uur per week rijden, praktisch gezien.

Heb ik het dus alleen over als de bijrijder verder niets hoeft te betalen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:35

Ik ben zelf al eeuwen bijrijder/verzorger maar heb in principe nog nooit iets hoeven kopen. Ja, heb ooit een setje nieuwe teugels gekocht nadat paardlief onder mijn begeleiding er op was gaan staan en er eentje stuk had gemaakt. En bij vorig vzpaard kocht ik weleens een halstertje, als ik die voor een paar euro zag liggen. Sloper verloor namelijk regelmatig halsters en dat was gewoon niet bij te houden. Voor huidig vzpaard heb ik laatst een touwhalstertje gekocht. Gewoon voor de leuk omdat het haar zo geweldig staat.
En wat klein spul als snoepjes en elastiekjes en zo. De rest was allemaal meer dan voldoende aanwezig.

Maar goed, dan ben ik ook gevraagd om die dieren te verzorgen/bijrijden dus dan lijkt het me ook niet zo gek dat de eigenaar er dan voor zorgt dat er een zadel en hoofdstel ligt. Als ik dag en nacht aan een hek had gehangen of ik please, please, please dat paardje mocht rijden was 't misschien anders geweest.
Gratis rijden doe ik trouwens niet. Ik wil er graag iets voor terug doen, of dat nu uitmesten is of alleen maar zorgen dat de spulletjes en zadelkast er belachelijk opgeruimd bij liggen, maar een heel zadel aanschaffen is me te gek. 't Kost nogal wat...zeker een goed western zadel. Nee hoor, ik doe wel gewoon voorzichtig met de spullen van een ander en ik denk dat het heel normaal is dat je dat van een verzorger/bijrijder verwacht. Ze moeten immers ook een beetje voorzichtig met je paard zijn, toch? En als het netjes behandelen en wegleggen van het tuig al teveel moeite is zou ik als eigenaar me afvragen of zo iemand dan wel geschikt is om mijn paard te rijden...

Anoniem

Re: vraag voor bijrijder verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:39

Ik zou voor mijn paarden helemaal niet willen dat er iets op hun rug komt wat 'redelijk past' terwijl ik maatwerk voor ze heb liggen. Mijn (western) zadels zijn ook allemaal >2000 euro, maar daar kun je het toch gewoon even over hebben, hoe je wilt dat daar mee omgegaan wordt? Hoe kun je nou wel iemand met je PAARD vertrouwen, maar niet met je zadel???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:40

Sonja schreef:
Ik zou voor mijn paarden helemaal niet willen dat er iets op hun rug komt wat 'redelijk past' terwijl ik maatwerk voor ze heb liggen. Mijn (western) zadels zijn ook allemaal >2000 euro, maar daar kun je het toch gewoon even over hebben, hoe je wilt dat daar mee omgegaan wordt? Hoe kun je nou wel iemand met je PAARD vertrouwen, maar niet met je zadel???

_/-\o_ _/-\o_

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:50

Sonja: :D Spot on.

Billy, ik ben het ook niet per definitie met jou oneens hoor. :)
Alleen vind ik een zadel niet iets wat je zomaar even koopt. Daar gaat echt een boel tijd en uitzoekwerk in zitten. Dus als ik ergens een advertentie zou zien met: 'Bijrijdpaard aangeboden' 'je dient zelf voor een zadel te zorgen inclusief de nodige consulten van een zadelmaker' dan zou ik dat paard toch laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:57

Voor mijn eerste verzorgpony heb ik wel heel veel zelf gekocht. Dit was omdat ze met zijn tweeën stonden en er dus maar 1 poetskoffer was, maar 2 verzorgmeisjes. Ze hadden ook wel een halster etc. maar dat was oud. Ik vond het ook leuk om nieuwe dingen te kopen en sommige dingen waren ook wel nodig. Toen ik ging longeren heb ik er persbeschermers bijgekocht. Die zijn niet nodig als ze in de wei staan en de eigenaar deed ook niks met die pony's dus dan begrijp ik dat ze die niet hadden. Deze pony's stonden in de achtertuin van een meneer.

Bij mijn 2e verzorgpony heb ik niks zelf gekocht op eigen bescherming (helm, laarzen) en les na. Hier hing alles gewoon (passend zadel etc.) Ik gebruikte de spulletjes van de eigenaar. Zadelmaker etc. zijn allemaal niet mijn kosten. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik ben gevraagd om dit paard te verzorgen omdat zij er zelf geen tijd meer voor hadden en niet omdat ik zelf langs ben gegaan of ik alsjeblieft dat paard mag verzorgen. Ik deed wel de stallen/voer klaarzetten etc.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:03

Ik gebruik de meeste spullen van de eigenaar. Mocht ik iets nodig hebben en ik heb het zelf liggen breng ik het zelf mee. Anders brengt de eigenaar het mee. Goede spullen zijn een must, Geen rotzooi op de paarden.