Betalen Verzorgpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Betalen voor Verzorgpaard?

Ja
16 (25%)
Nee
20 (32%)
weinig
6 (9%)
in goed overleg
20 (32%)

Totaal aantal stemmen: 62

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:38

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het ook een heel verschil of je er als eigenaar bij bent om te begeleiden.

Stel Xander zou mijn pony zijn, het is een shetlander waar je als jonge ruiter veel van kan leren en die erg braaf is.
Als ik dan die kleine ruiter begeleid mag daar best een vergoeding tegenover staan.

Het ligt er net aan of je het uit tijdgebrek doet of omdat je het leuk vind om je hobby te delen.

absoluut..

het is geen zwart wit.. maar een schuivende schaal.. meestal is het een globale 50/50, zowel eigenaar als verzorger/bijrijder hebben er baat bij en plezier van.. hele jonge kinderen daar kun je weinig van verwachten als in hulp en je zult ze veel moeten leren en erbij moeten zijn.. dat je daar een kleine vergoeding voor vraagt en gelijk het kind leert hoe je met levend speelgoed omgaat, dan zijn de vergoeding en de inspanning uiteindelijk toch weer een 50/50 situatie.. het kind leert betaald en heeft plezier, de eigenaar heeft een pony waar ook wat mee gedaan wordt, een kleine bijdrage in wat die grasmaaier anders kost en plezier in zo'n kleine die leuk met die pony omspringt.. Laat je de gehele verzorging over en verwacht je ook nog eens dat je paard van B naar Z gebracht wordt in 2.5 jaar tijd en steekt een ruiter daar tijd en energie in naast dat ie plezier heeft.. dan moet je niet raar opkijken dat dit als 'in training nemen' gezien wordt en dat een bijrijder niet meer een bijrijder is maar iemand die je paard traint en daar een vergoeding voor wil.

het argument, de bijrijder heeft er plezier van kan natuurlijk nooit een reden zijn om een vergoeding te vragen.. vooral niet als er ook nog verwacht wordt dat het dier getraind wordt (is wat anders dan onderhouden van niveau en beweging geven).. Ik heb ook plezier in mijn dayjob.. maar ik vertik het toch om te betalen om an die arbeit te mogen.. als een bijrijder zo goed is dat je de echte training kunt overlaten, dan kun je dat rustig als bijbaan beschouwen. Gelukkig vinden de meesten het gewoon erg leuk om wat energie in een paard te steken en te merken dat het paard en de ruiter vooruitgang boeken, dat het plezier van bezig zijn al voldoening genoeg schenkt

Cassidy

Re: Betalen Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:22

Weet je wat het probleem is bij kinderen als bijrijder/verzorger? Dat er ook nog een volwassene aan vast hangt die gaat bepalen hoe, wat, wanneer en hoe vaak, te weten de ouder(s)/opvoedende personen. Kun je dat kind nog zo gunnen om lekker bezig te zijn en eventueel te groeien in de sport (voor die groei moet er wel begeleiding zijn en wie gaat dat dan doen?), de ouder kan op een gegeven moment beslissen dat het niet meer gaat of anders moet.

Ik snap degenen wel die roepen dat ze niet meer aan bijrijders beginnen. Die van mij waren volwassen dus dat probleem had ik niet. Voor de rest hield men zich ook niet aan de afspraken. Voor mij dus ook geen bijrijders meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:54

Ik vind het wel normaal dat je er voor betaald tenzij je het paard in training neemt. (en dus ook daadwerkelijk wat bij kan brengen en dus een dienst levert voor de eigenaar)

Natuurlijk help jij ook de eigenaar door op zijn paard te rijden, maar daar hoort i.m.o. ook een bijdrage bij in de kosten. Als bijrijder loop jij geen enkel risico. Rijd jij het paard kreupel dan kun je gewoon een ander zoeken. De eigenaar blijft zitten met de kosten en alle problemen van dien. Net als dat de verzorging bij het rijden hoort, horen daar ook kosten bij. Paarden houden kost nou eenmaal veel tijd, geld en liefde. Ik vind het goed om dat ook als verzorger/bijrijder te delen. (en dat hoeft echt geen 50/50 te zijn)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:15

Elena,
Al loopt mijn paard nu geen Z. Het verschil met een L ruiter is voor mij zo groot dat ik meer werk heb aan het corrigeren. Een paard correct opleiden kost minder werk wanneer je niet steeds de fouten van een ander moet corrigeren.

Ik val gewoon over het woord " dienst" .
Of de eigenaar nu wel of niet hoog rijd, als L ruiter maak je veel fouten. Als de eigenaar daar geen problemen mee heeft is dat prima. Echter blijft het imo daarom geen dienst. Je mag het paard gebruiken om te leren.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:18

Ik vind het ook geen gek idee om een bijdrage te vragen als er daadwerkelijk gereden gaat worden! Ook op de manege moet je betalen om te mogen rijden... En vaak kun je veel leren van een paard dat fijn gereden is. Dat het een kleine bijdrage is, en het grootste gedeelte bij de eigenaar ligt vind ik reëel. Zelf heb ik bv een Z2 paard, waar veel tijd/geld in zit als ik iemand daar een betere en blije ruiter mee kan maken vind ik best dat daar een bijdrage voor gevraagd kan worden. Vind het weer een ander verhaal als er bv zadelmak gemaakt moet worden, dat zou ik dan misbruik van de situatie vinden.... Dus per situatie een ander oordeel!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:22

Ik heb zelf momenteel weer een bijrijdster, omdat ik de paarden nu aan huis heb vraag ik geen bijdrage in de kosten. Ik verwacht daardoor wel dat ze helpt bij voorkomende werkzaamheden en dat wanneer ik een dag echt weinig tijd heb, of tijdens bijv een keer een vakantie, dat ik een beroep op haar kan doen. In ruil daarvoor mag ze rijden op de meest geweldige paarden die er zijn en kan ze ontzettend veel leren. ik verwacht dat ze les neemt bij mijn instructrice en ze mag mee naar clublessen. Ook kan ze bij veel events mee achter de schermen kijken en als alles leuk gaat kan ze ook mee helpen tijdens de shows. Ook dingen als een keer een weekend weg, een clinic volgen e.d. behoren allemaal tot de mogelijkheden.

Ik heb overigens vooral een bijrijder zodat beide paarden tegelijk aandacht kunnen krijgen. De mijne staan altijd ruzie te maken wie er mee mag en als je met 2 personen bent mogen ze ook gewoon tegelijk mee. Daarnaast vind ik het ook gezelliger, een buitenrit is gewoon leuk om samen met iemand te doen en niets zo tof als je beide paarden mee op buitenrit. Voor mij is het dus geen tijd probleem oid, gedeelde pret is gewoon nog grotere pret! Zouden mijn paarden in vol pension staan dan zou ik dus ook zeker een bijdrage vragen. Waarom zou ik als enige voor de gezamelijke pret betalen? En tuurlijk ben ik eigenaar en betaal dus het grote deel, maar een bijdrage van 50 euro lijkt mij dan niet ireeel.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:29

Amable, dat is natuurlijk ook een punt! Ik heb mijn paard gestald op een pensionstal en zal daarom waarschijnlijk een groter bedrag per maand kwijt zijn aan het paard! Dus het is per geval anders bekijken!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:47

Nee, aan huis is het ook heel duur, tenzij je er een boeren bedrijf of iets bij hebt, waardoor je de machines en weiland kosten toch al hebt.

Echter is een bak ook niet goedkoop in onderhoud.

Heb je een paard aan huis, dan komen de kosten ook hoog uit. Daarbij is 1 paard alleen ook geen optie. Dus gaan de kosten bij een 2e en vaak 3e - omdat er 1 achterblijven met rijden ook niet zo'n succes is.

tijd in verzorging van alles (bijv sto en hooi halen- weide en bakonderhoudt) moet je niet rekenen, want dan ben je in verhouding Wsl duurder uit
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 11-08-14 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:48

Ik vind het eerlijk gezegd liggen aan de reden waarom. Zoek ik iemand omdat ik het vanuit financiële oogpunt niet zal redden maar mijn paard toch zal willen houden, dan zal ik dus een bijdrage vragen (en er uiteraard bij vermelden dat het om die reden is). Zoek ik iemand om haar naar een niveau te rijden, dan zal ik het gratis doen of diegene uitbetalen. Als ik nu een bijrijder zal nemen, zal ik als zijnde 'bijdrage' de eis stellen dat er minimaal elke twee weken word gelest bij mijn instructeur. Dat vind ik overigens ook reëel. Mijn paard moet nog veel leren en ik vind het belangrijk dat ze op een zelfde en goede manier word gereden. Bovendien leert de bijrijder hier ook veel van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:51

Ik heb gemerkt dat als bijrijders een bijdrage betalen dat ze stipter zijn met komen, want het kost ze immers geld. Ook zijn de mensen die bereid zijn om ervoor te betalen over het algemeen serieuzer en gaan ze zorgvuldiger met je spullen om.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:54

Caira schreef:
Ik heb gemerkt dat als bijrijders een bijdrage betalen dat ze stipter zijn met komen, want het kost ze immers geld. Ook zijn de mensen die bereid zijn om ervoor te betalen over het algemeen serieuzer en gaan ze zorgvuldiger met je spullen om.

Mijn ervaring (ik heb 1 maal laten betalen) dat ze ook meer verwachten.
Meer inspraak en meer zomaar doen buiten de afspraken om.

Ik vraag niets, en mijn bijrijdsters hoeven niets qua klusjes en komen en rijden wanneer ze willen.
Althans, doordeweeks mogen ze komen en gaan wanneer ze willen (ze gaan er ook mee naar les) en in het weekend even melden omdat ik soms de Fjord zelf gebruik (mennen).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:04

Caira schreef:

dat vind ik maar raar..

dat zou betekenen dat mensen die niet betalen, zich niet aan afspraken maken
of zich schuldig maken aan het onzorgvuldig omgaan met je spullen..

of er nu betaald wordt of niet, ik zou zulke mensen sowieso de deur wijzen.

overigens zorgvuldiger met spullen omgaan als je al 'betaalt' is juist een tegenstrijdigheid..
ik zou, als ik al op verschillende wijze met spullen omga.. juist zuiniger zijn als ik niets betaal, immers dan kan er een rekening komen voor schade die door mijn toedoen zou ontstaan.. als ik betaal, dan kunnen daar kleinigheden van betaald worden..

Juist het feit dat je geen geld betaalt in mijn ogen, spoort aan tot stiptheid en zuinig omgaan met spullen.. immers je bent blij met de situatie zoals die is.. je wilt geen rekeningen, of weggestuurd worden omdat je je afspraken niet nakomt.. je hebt het dan prima en wilt daar geen verandering in..

maar nogmaals, ik vind het best raar om te stellen dat mensen die betalen verantwoordelijker zouden zijn dan mensen die niet betalen.. want dat zou betekenen dat geld meer is dan slechts papier en metaal, maar invloed is op hoe wij handelen vanuit karakter..

als je een verantwoordelijk persoon bent die zuinig met spullen omgaat, verandert geld daar echt niets aan..

Ik heb van mijn leven nog nooit betaald om een paard bij te rijden. Ik ben nog nooit onverantwoordelijk met iemands spullen, paard of terrein omgegaan, en de keren dat ik mijn afspraak niet na kon komen zijn op 1 hand te tellen, waarbij ik vooraf de eigenaar op de hoogte heb gesteld.. Eigenlijk vind ik de stelling een beetje beledigend voor een ieder die geen geld betaalt om bij te rijden..

ik stel zelfs, dat iemand met een paar duizend euro per maand, makkelijker omgaat met 100 euro en het eventuele verlies ervan,
dan iemand die geen geld heeft en blij is dat hij/zij een fijn paardje heeft om te mogen verzorgen.

de eerste kan zo weer een ander leasepaard 'kopen' met zijn maandelijkse bijdrage.. de ander is veel meer afhankelijk van de eigenaar en de band met de eigenaar

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:07

Of er wel of niet betaald moet worden dat is ieders keuze.

Ik ben gewoon allergisch voor verzorgsters die zeggen dat ze een dienst voor de eigenaar doen. Je doet het niet voor de eigenaar maar voor jezelf.
Je hebt gewoon een dure en tijdrovende hobby.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:10

Elena, met die laatste post ben ik het wel met je eens.
Helaas blijkt het toch zo te zijn dat voor menig eigenaar een bijdrage er voor zorgt dat er verzorgsters komen die serieuzer zijn.

Raar idd

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:15

je mag het raar vinden elena, 15 jaar ervaring vertelt een ander verhaal...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:15

Zuiniger met spullen geloof ik inderdaad niet direct. Dat zit in je of niet. Maar minder makkelijk af zeggen, dat geloof ik wel. Als je er voor betaald hebt dan heb je toch meer het gevoel van ik wil "waar" voor mijn geld. En als je dan een keer niet kan is de motivatie om op een andere dag te komen om die ene keer in te halen ook groter.
Ik heb het echt letterlijk gehad met iemand die kwam kijken, die zei zelf ook, als ik niet had hoeven betalen (dat was toen ze in vol pension stonden) dan zou ik zeggen, ik doe (probeer) het! Maar nu ga ik toch eerst even heel goed nadenken of ik het in tijd wel ga redden want ik zou het zonde vinden als ik betaal voor iets en uiteindelijk bijna nooit kan komen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:18

ik heb jaren terug een paard van iemand anders gereden. Dit was een fokker en het maakte hem niet uit of het paard bereden werd of niet. Ik moest hem wel 50 euro per maand betalen. Ik had dit er wel voor over...
Het was echt mijn paard, ik mocht doen wat ik wilde, mocht buitenrijden, als ik wilde, lid worden van een vereniging (of niet), wedstrijden rijden (of niet), komen zo vaak ik wilde, het maakt allemaal niet uit.
Alleen de uiteindelijke beslissingen over het paard zelf lagen bij hem (hij besliste wanneer de hoefsmid en/of DA kwam).

Zelf zou ik niets vragen van een bijrijder, omdat, ALS ik een bijrijder nodig zou hebben/zou willen, is het omdat ik het bv zelf niet meer kan. Zo'n bijrijder zou me dan uit de brand helpen. Daar heb ik zelf ook baat bij dan. Bij voorkeur zou ik geen bijrijder willen, alleen dus als het niet anders kan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:19

Zoals ik al zei denk ik dat er een ander slag volk op af komt. Ik heb gewoon echt gemerkt dat mensen die niet betalen veel minder serieus zijn. Ze stellen wel net zo veel eisen hoor, en als je daar niet aan toe geeft krijg je een grote mond en zijn ze vertrokken. Ik ben er mee gestopt, jammer want met 5 paarden was het toch wel fijn geweest wat extra handjes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:22

sneeuwpop schreef:

Ik ben gewoon allergisch voor verzorgsters die zeggen dat ze een dienst voor de eigenaar doen. Je doet het niet voor de eigenaar maar voor jezelf.

je doet het allereerst omdat je zelf plezier in het rijden hebt..

maar aan de andere kant..

als eigenaar zoek je ook geen bijrijder om bijrijders een plezier te doen..

beiden hebben een 'noodzaak'.. de een heeft de 'noodzaak' van het hebben van een paard of pony (anders wordt het met een stokpaardje aan de gang gaan of opnieuw de manen van je my little pony vlechten). De ander heeft te weinig tijd om zijn/haar paard(en) voldoende tijd en aandacht te schenken.. of last van een blessure waardoor het werk met de paarden (tijdelijk) te zwaar valt.. Of wil graag een maatje die meehelpt en meerijd..

Dus vandaar dat ik niet val over 'dienst'.. want ook de eigenaar levert geen 'dienst'..
beiden zoeken iets en in het midden vinden ze elkaar..

de een heeft extra handen nodig
de ander heeft een paard nodig..

je hebt inderdaad een dure en tijdrovende hobby, echter.. als paardeneigenaar kies je ervoor om je paard aan te houden.. dat doe je niet voor je bijrijder.. dus de stellingen met 'ik moet stalling, DA, voer etc' betalen, die zijn aan mij niet besteed.. Je houdt dat paard niet aan om je bijrijder te plezieren.. zonder die bijrijder had je die kosten ook gehad.. en als je afhankelijk bent van die bijdrage om het paard aan te houden, dan moet je serieus overwegen om er toch afstand van te gaan doen, want dat is vragen om problemen..

dat mensen een risico willen afkopen.. daar kan ik inkomen.. al zou ik daar niet mee akkoord gaan.. ik ga niet bergen geld betalen voor iets dat mogelijk ooit kan gebeuren. Als mensen dat willen afdekken dan maken we wel een juridisch gecontroleerd contract maken wat er in zo'n geval gaat gebeuren..

het enige dat ik 'juist' vind om een kleine bijdrage te vragen om kleinigheden mee te betalen zoals een reparatie aan tuig of om een DA eens te laten komen voor een opgelopen blessure etc.. Maar dat is geen jackpot, noch een inkomstenbron.. Het is slechts een kleine bijdrage.. Wil je kostendeling dan zit je als snel niet meer in 'bijrijder' maar in leasetermen.

mensen die hun paard of pony verleasen, die volg ik ook niet helemaal.. de leaser heeft namelijk best wel erg veel rechten.. vaak vergeten bijrijders die overstappen op leasen dat.. maar als de pony/paard buiten jouw aantoonbare schuld om een blessure oploopt dan moet de eigenaar zorgen voor een vervangend 'product' voor de resterende tijd van het leasecontract, anders is het contractbreuk..

vaak wordt over het hoofd gezien dat met een vergoeding die hoger is dan een kleine bijdragen het al gauw onder huur of lease gaat vallen met alle rechten en plichten.. omdat dit vaak juridisch gezien behoorlijk slecht is vastgelegd, met name in het nadeel van de verzorger/bijrijder wil ik ook daar mijn steentje niet aan bijdragen. Had dit niet eerder genoemd omdat ik daar vast mensen die het goed bedoelen mee voor het hoofd stoot.. maar omdat grotere bijdrages toch vaker genoemd worden als ik gedacht had, wil ik dat toch even kwijt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:26

Caira schreef:
Zoals ik al zei denk ik dat er een ander slag volk op af komt. Ik heb gewoon echt gemerkt dat mensen die niet betalen veel minder serieus zijn. Ze stellen wel net zo veel eisen hoor, en als je daar niet aan toe geeft krijg je een grote mond en zijn ze vertrokken. Ik ben er mee gestopt, jammer want met 5 paarden was het toch wel fijn geweest wat extra handjes.

en bedankt

ik val onder 'dat slag volk' dat nog nooit een cent heeft betaalt als 'vergoeding' (wat overigens niet betekent dat ik nooit wat geïnvesteerd heb, maar dat is uit mijn beweging geweest).

vind het behoorlijk naar dat je dan gewoon blind oordeelt dat ik dan dus minder serieus ben en veeleisend of grof gebekt ben.

:x

FastLane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:36

Eindeloze discussie..
Vanuit mijn standpunt zou ik ook geld vragen om jou te laten rijden. Puur om wat ik zie en lees ik je niet goed genoeg zou vinden om mijn paard te rijden om ervoor te betalen. Zelf moet je nog een hoop leren en ik denk dan maar, zoek dan een manege in de buurt en ga daar lessen. Daar betaal je immers ook voor...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:36

Amable schreef:
Zuiniger met spullen geloof ik inderdaad niet direct. Dat zit in je of niet. Maar minder makkelijk af zeggen, dat geloof ik wel. Als je er voor betaald hebt dan heb je toch meer het gevoel van ik wil "waar" voor mijn geld. En als je dan een keer niet kan is de motivatie om op een andere dag te komen om die ene keer in te halen ook groter.
Ik heb het echt letterlijk gehad met iemand die kwam kijken, die zei zelf ook, als ik niet had hoeven betalen (dat was toen ze in vol pension stonden) dan zou ik zeggen, ik doe (probeer) het! Maar nu ga ik toch eerst even heel goed nadenken of ik het in tijd wel ga redden want ik zou het zonde vinden als ik betaal voor iets en uiteindelijk bijna nooit kan komen.

daar kan ik inkomen, echter dan vang je alleen de mensen met een kleine beurs mee..

mensen met een uitkering vallen per definitie al af, of mensen die in een schuldsituatie zitten..

maar ook de 'rijkere' medemens die niet de 'lasten' van het houden van een paard willen hebben. Bijvoorbeeld omdat ze maar 3 dagen per week tot hun beschikking hebben en reëel zeggen dan moet ik zelf geen paard houden.. Die malen er echt niet om als er eens een vergadering uitloopt en ze daardoor niet kunnen komen.. Dan bellen ze af en de paar centen die dat kost, so be it.. en daar sta je dan met je box waarvan jij dacht dat die gemest zou worden.. Dat kan je ook overkomen..

Het risico dat iemand die een grote bijdrage kan betalen door tijdgebrek vaker verstek (werk waar ineens dingen anders lopen dan gepland) moet laten gaan is iets groter dan iemand die geen bijdrage kan betalen.

Ik denk eerder dat mensen zich hier stuk staren op tieners en zeer jong volwassenen. waar ouders nog garant staan voor de betaling en de kinders achter de broek aan zitten om dat betaalde bedrag ook ten gelde te maken.. of een jong volwassene die met schrapen die centen bij een harkt, eigenlijk ze nauwelijks kan missen.. Ja die mensen zullen om het geld komen.. maar is dat echt wenselijk? je wilt toch dat ze voor je paard komen en niet omdat ze betaalt hebben en dus alles eruit moeten hebben?

dan krijg je ruiters die aankomen rennen paard uit de wei harken en er gelijk op springen, ze hebben betaalt om te rijden, dus moet het ook ten volle benut worden? terwijl iemand die niet betaald kan denken.. ik heb maar een uurtje, ik hou het vandaag alleen maar even op een goede poetsbeurt en 20 minuutjes longeren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:41

Volgens mij mag ik hier nog steeds mijn eigen ervaringen komen vertellen, en helaas zijn dit mijn ervaringen. Ik hoop dat het niet overal zo is. De laatste verzorgster mocht doen wat ze wilde, kreeg alle ruimte, gratis les als ze wilde, eigen instructrice mocht ook. Ze mocht met alle 5 de paarden aan de gang, materiaal wat ze nodig had werd aangeschaft. Vervolgens kwam ze steeds minder vaak, als ik haar belde was ze druk, ziek, zwak of misselijk. Toen ik haar gemeld had dat ik ermee wilde stoppen is ze naar een andere stal waar ze rond bazuinde dat ze niets kon met mijn paarden.

Maar Elena, je bent welkom om het tegendeel te bewijzen, graag zelfs.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:44

FastLane schreef:
Eindeloze discussie..
Vanuit mijn standpunt zou ik ook geld vragen om jou te laten rijden. Puur om wat ik zie en lees ik je niet goed genoeg zou vinden om mijn paard te rijden om ervoor te betalen. Zelf moet je nog een hoop leren en ik denk dan maar, zoek dan een manege in de buurt en ga daar lessen. Daar betaal je immers ook voor...

inderdaad, ik betaal voor mijn manegelessen.. en/of om een instructrice bij een bijrijdpaard te laten komen.
net zoals een paardeneigenaar betaalt om les te krijgen van zijn/haar instructrice..

ik geef ook nergens aan dat ik niet bereid ben om een kleine bijdrage te betalen.. maar vooral de grotere bijdrages. Bij een manege of instructrice krijg je de wederdienst 'les' voor wat je betaalt.. ik zie niet in dat iemand datzelfde bedrag zou moeten betalen om een uurtje vrij te rijden bij een particulier. want daar val ik al helemaal over.. de opmerkingen als 'dus betaal je maar 10 euro per keer'.. Tien euro per keer, voor 50 cent meer heb ik een uitstekende instructrice wekelijks in een kleine lesgroep.. enige verschil is dat ik daar geen pony/paard rijd dat ik deels als mijn eigen kan beschouwen en daar ook de verzorging van kan en mag doen.. en ik doe er geen klusjes op stal, omdat ze daar personeel voor hebben.

Citaat:
Puur om wat ik zie en lees ik je niet goed genoeg zou vinden om mijn paard te rijden om ervoor te betalen.

deze zin kan ik niet helemaal volgen.. je zou mij geld vragen omdat... je mij niet goed genoeg vind om jouw paard te rijden en ervoor te betalen?

misschien dat mijn reactie niet helemaal op de gehele quote aansluit omdat ik die regel niet helemaal begrijp, daarvoor dan mijn excuses

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:45

elenaMM77 schreef:
sneeuwpop schreef:

je doet het allereerst omdat je zelf plezier in het rijden hebt..

maar aan de andere kant..

als eigenaar zoek je ook geen bijrijder om bijrijders een plezier te doen..

beiden hebben een 'noodzaak'.. de een heeft de 'noodzaak' van het hebben van een paard of pony (anders wordt het met een stokpaardje aan de gang gaan of opnieuw de manen van je my little pony vlechten). De ander heeft te weinig tijd om zijn/haar paard(en) voldoende tijd en aandacht te schenken.. of last van een blessure waardoor het werk met de paarden (tijdelijk) te zwaar valt.. Of wil graag een maatje die meehelpt en meerijd..

Dus vandaar dat ik niet val over 'dienst'.. want ook de eigenaar levert geen 'dienst'..
beiden zoeken iets en in het midden vinden ze elkaar..

de een heeft extra handen nodig
de ander heeft een paard nodig..

je hebt inderdaad een dure en tijdrovende hobby, echter.. als paardeneigenaar kies je ervoor om je paard aan te houden.. dat doe je niet voor je bijrijder.. dus de stellingen met 'ik moet stalling, DA, voer etc' betalen, die zijn aan mij niet besteed.. Je houdt dat paard niet aan om je bijrijder te plezieren.. zonder die bijrijder had je die kosten ook gehad.. en als je afhankelijk bent van die bijdrage om het paard aan te houden, dan moet je serieus overwegen om er toch afstand van te gaan doen, want dat is vragen om problemen..

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Voor mijn Haflinger heb ik in principe geen bijrijder nodig. Hij is 21 jaar, maar vind het nog super om te werken. Heeft ook op redelijk hoog niveau gelopen. Ik kan hem best zelf erbij rijden. Maar eigenlijk gun ik het iemand om veel van hem te leren. Hij is super braaf, dus ook geschikt voor beginners. Die zou ik dan wel willen begeleiden uiteraard, maar dan zou ik wel een bijdrage vragen. Of heerlijke buitenritjes maken.