MarlindeRooz schreef:Ik vind het ook een heel verschil of je er als eigenaar bij bent om te begeleiden.
Stel Xander zou mijn pony zijn, het is een shetlander waar je als jonge ruiter veel van kan leren en die erg braaf is.
Als ik dan die kleine ruiter begeleid mag daar best een vergoeding tegenover staan.
Het ligt er net aan of je het uit tijdgebrek doet of omdat je het leuk vind om je hobby te delen.
absoluut..
het is geen zwart wit.. maar een schuivende schaal.. meestal is het een globale 50/50, zowel eigenaar als verzorger/bijrijder hebben er baat bij en plezier van.. hele jonge kinderen daar kun je weinig van verwachten als in hulp en je zult ze veel moeten leren en erbij moeten zijn.. dat je daar een kleine vergoeding voor vraagt en gelijk het kind leert hoe je met levend speelgoed omgaat, dan zijn de vergoeding en de inspanning uiteindelijk toch weer een 50/50 situatie.. het kind leert betaald en heeft plezier, de eigenaar heeft een pony waar ook wat mee gedaan wordt, een kleine bijdrage in wat die grasmaaier anders kost en plezier in zo'n kleine die leuk met die pony omspringt.. Laat je de gehele verzorging over en verwacht je ook nog eens dat je paard van B naar Z gebracht wordt in 2.5 jaar tijd en steekt een ruiter daar tijd en energie in naast dat ie plezier heeft.. dan moet je niet raar opkijken dat dit als 'in training nemen' gezien wordt en dat een bijrijder niet meer een bijrijder is maar iemand die je paard traint en daar een vergoeding voor wil.
het argument, de bijrijder heeft er plezier van kan natuurlijk nooit een reden zijn om een vergoeding te vragen.. vooral niet als er ook nog verwacht wordt dat het dier getraind wordt (is wat anders dan onderhouden van niveau en beweging geven).. Ik heb ook plezier in mijn dayjob.. maar ik vertik het toch om te betalen om an die arbeit te mogen.. als een bijrijder zo goed is dat je de echte training kunt overlaten, dan kun je dat rustig als bijbaan beschouwen. Gelukkig vinden de meesten het gewoon erg leuk om wat energie in een paard te steken en te merken dat het paard en de ruiter vooruitgang boeken, dat het plezier van bezig zijn al voldoening genoeg schenkt