verzorger??? neee bijrijder...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:29

Ook al is de shet van de paus, ook die shet gaat afgeragd worden, dat is dénk ik niet de bedoeling.

Zolang hij niet luistert en correct leert rijden, hoort hij simpelweg thuis op een manegehobbelknol in en manegeles.
Daar pakken ze zo kind bij kop en kont en zetten ze terug in het rijtje.
Tenminste bij een goede manege wel.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 23:33

myk_en_shant schreef:
Ook al is de shet van de paus, ook die shet gaat afgeragd worden, dat is dénk ik niet de bedoeling.

Zolang hij niet luistert en correct leert rijden, hoort hij simpelweg thuis op een manegehobbelknol in en manegeles.
Daar pakken ze zo kind bij kop en kont en zetten ze terug in het rijtje.
Tenminste bij een goede manege wel.

De mensen van stal hebben ook meer tijd om hem te begeleiden. Ik kan nu me pony opnieuw gaan leren rijden. Ik zoek een bijrijder omdat ik te groot voor haar ben. de pony zou nog makkelijk de sport in kunnen maar ik moet dit weer eerst goed zien te krijgen.

LoveChamp

Re: verzorger??? neee bijrijder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 23:35

Ik zal jullie hier op de hoogte houden van het opnieuw trainen en hoe het straks afloopt. Ook van de evt nieuwe verzorger.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:45

Prima, dat je een bijrijder zoekt omdat je te groot bent. Maar deze valt echter niet onder deze noemer, eerder onder de naam profiteur.

Een dertienjarige en heus wel enigszins wat normen en waarden zijn en weet ook degelijk erna te handelen.
Zelfs mijn dochter van drie weet dat ze eerst moet vragen, voordat iets mag. Dus een dertienjarige en daarbij horende ouders, moeten dit ook weten.

En ook al weet je nog niet alles over paarden, je moet wel open staan voor begeleiding. En dat mis ik bij deze bijrijder.

Dus meis, ga lekker op zoek naar een bijrijder waar je wel prettig bij voelt en die je pony op één zet en dan pas haar / zijn eigen behoeftes.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 23:48

myk_en_shant schreef:
Prima, dat je een bijrijder zoekt omdat je te groot bent. Maar deze valt echter niet onder deze noemer, eerder onder de naam profiteur.

Een dertienjarige en heus wel enigszins wat normen en waarden zijn en weet ook degelijk erna te handelen.
Zelfs mijn dochter van drie weet dat ze eerst moet vragen, voordat iets mag. Dus een dertienjarige en daarbij horende ouders, moeten dit ook weten.

En ook al weet je nog niet alles over paarden, je moet wel open staan voor begeleiding. En dat mis ik bij deze bijrijder.

Dus meis, ga lekker op zoek naar een bijrijder waar je wel prettig bij voelt en die je pony op één zet en dan pas haar / zijn eigen behoeftes.

Ik ga er morgen gelijk werk van maken. Ik zal wel weer lang wakker liggen voor helemaal niets maarja het is beter voor mijn pony. Ze kan altijd ook naar de wei bij de rest de wei is groot zat.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:58

Eigenlijk kan hem niets kwalijk genomen worden, er wordt hem niet verteld wat hij fout doet e hoe hij het kan verbeteren, hij denkt waarschijnlijk dat alles helemaal top gaat. ik zou eerst in gesprek gaan voordat je hem de deur wijst, hij heeft immers geen kans gehad zichzelf te verbeteren. iedereen is een andere manier van omgang en routine gewend, het is voor hem dus ook even aftasten hoe het er bij jou aan toe gaat.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:00

Ja dat wakker liggen ken ik wel. Heb nu al een paar keer zo soort situatie bij de hand gehad en een bijrijder weg moeten sturen.
Het is nooit leuk om te doen, maar ik merkte wanneer ik het hoge woord eruit had, dat er een flinke last van m'n
schouders viel.

Succes ermee, en zet hem op.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 00:12

Cajushe schreef:
Eigenlijk kan hem niets kwalijk genomen worden, er wordt hem niet verteld wat hij fout doet e hoe hij het kan verbeteren, hij denkt waarschijnlijk dat alles helemaal top gaat. ik zou eerst in gesprek gaan voordat je hem de deur wijst, hij heeft immers geen kans gehad zichzelf te verbeteren. iedereen is een andere manier van omgang en routine gewend, het is voor hem dus ook even aftasten hoe het er bij jou aan toe gaat.

Ik heb hem wel uitgelecht hoe en wat hij fout doet. Hij werkt hier niet aan. Ik zei veel overgangen en hij rijd lang 1 tempo, ik zei veel figuren en hij rij alleen rondjes.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 00:13

Ik ga het morgen toch nog proberen maar dan moet hij luisteren anders rijd hij dinsdag geen les meer met mijn pony.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:15

lovechamp schreef:
Cajushe schreef:

Ik heb hem wel uitgelecht hoe en wat hij fout doet. Hij werkt hier niet aan. Ik zei veel overgangen en hij rijd lang 1 tempo, ik zei veel figuren en hij rij alleen rondjes.

Oh oke sorry, vast overheen gelezen, ik weet niet hoe jong en onervaren hij is, maar misschien snapt hij het op de een of andere maner toch niet zo heel goed??? als het niet goed voelt, vindt ik wel dat je naar je gevoel moet luisteren, dat heeft meestal gelijk

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 00:27

Cajushe schreef:

Ik heb hem wel uitgelecht hoe en wat hij fout doet. Hij werkt hier niet aan. Ik zei veel overgangen en hij rijd lang 1 tempo, ik zei veel figuren en hij rij alleen rondjes.[/quote]

Oh oke sorry, vast overheen gelezen, ik weet niet hoe jong en onervaren hij is, maar misschien snapt hij het op de een of andere maner toch niet zo heel goed??? als het niet goed voelt, vindt ik wel dat je naar je gevoel moet luisteren, dat heeft meestal gelijk[/quote]

Hij is nog wel on ervaren en mijn gevoel zegt dat ik het nog moet proberen maar dat hij tijdelijk niet naar de lessen toe moet omdat hij dan over de weg heen moet. Hij kan 1 les in de week blijven volgen omdat ik dan zelf meekan met mijn paard. Op de andere dag heb ik zelf na hem les dus dan kan ik zelf niet mee want dat haal ik niet. Dan moet ik mijn paard overhaast opzadelen waardoor ik evt kleine mankementen kan missen. Ik heb hem dan wel gepoest.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:32

lovechamp schreef:
Cajushe schreef:

Oh oke sorry, vast overheen gelezen, ik weet niet hoe jong en onervaren hij is, maar misschien snapt hij het op de een of andere maner toch niet zo heel goed??? als het niet goed voelt, vindt ik wel dat je naar je gevoel moet luisteren, dat heeft meestal gelijk[/quote]

Hij is nog wel on ervaren en mijn gevoel zegt dat ik het nog moet proberen maar dat hij tijdelijk niet naar de lessen toe moet omdat hij dan over de weg heen moet. Hij kan 1 les in de week blijven volgen omdat ik dan zelf meekan met mijn paard. Op de andere dag heb ik zelf na hem les dus dan kan ik zelf niet mee want dat haal ik niet. Dan moet ik mijn paard overhaast opzadelen waardoor ik evt kleine mankementen kan missen. Ik heb hem dan wel gepoest.[/quote]

Dat lijkt mij een prima idee, laat hem eerst een band opbouwen et je pony door bijv. grondwerk en verzorgen, en af en toe een lesje, als ze dan aan elkaar gewend zijn, en aan de nieuwe situatie gewend zijn, kun je hem misschien meer dingen toevertrouwen

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:45

Wat ik me dan alleen afvraag, waarom moest hij van jou zonder zadel rijden. En waarom liet je hem dan los galopperen, omdat hij dat wilde? Ik snap dat je het moeilijk vindt om duidelijk tegen hem te zijn maar ik denk dat je in het begin al veel steken hebt laten vallen.
Mocht er een volgende bijrijder komen begin dan met duidelijke afspraken wat je verwacht, laat ze proefrijden en geef gelijk aan dat als er van de afspraken wordt afgeweken het gelijk over is. En hou je daar dan ook aan.
Tot nu toe lees ik wel dat er afspraken zijn gemaakt, maar elke keer accepteer je het wel.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 01:01

nuscaniels schreef:
Wat ik me dan alleen afvraag, waarom moest hij van jou zonder zadel rijden. En waarom liet je hem dan los galopperen, omdat hij dat wilde? Ik snap dat je het moeilijk vindt om duidelijk tegen hem te zijn maar ik denk dat je in het begin al veel steken hebt laten vallen.
Mocht er een volgende bijrijder komen begin dan met duidelijke afspraken wat je verwacht, laat ze proefrijden en geef gelijk aan dat als er van de afspraken wordt afgeweken het gelijk over is. En hou je daar dan ook aan.
Tot nu toe lees ik wel dat er afspraken zijn gemaakt, maar elke keer accepteer je het wel.

Dat zonder zadel was om aan zijn zit te werken en even in galop met meeloper. Dit wou hij toen ook los, nou okee ik had hem gewaarschuwd en uitgelecht waar hij op moest letten wqn wat de evt gevolgen waren. Nou okee hij galopeerde aan en hopq daar lag hij. Dus ik nog een keer uitgelecht. We begonnen aan de longeerlijn maar hier had hij al weinig zin in. Ik ga dit morgen nog een keer doen maar dan alleen stap en draf. Hij moet van mij de pony met zijn zit en beenhulpen en stap en draf krijgen. Zo krijgt hij meer controle

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:46

Je kan er ook voor kiezen om de pony niet te laten rijden.
Lekker in de wei zoals je terug schreef. Dan is het echt niet erg dat ie niet elke dag verzorgd wordt. Als er maar controle is natuurlijk.
Scheelt je een hoop gedoe.
Ik vind dat je te veel geduld hebt.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 16:50

AnnemiekvM schreef:
Je kan er ook voor kiezen om de pony niet te laten rijden.
Lekker in de wei zoals je terug schreef. Dan is het echt niet erg dat ie niet elke dag verzorgd wordt. Als er maar controle is natuurlijk.
Scheelt je een hoop gedoe.
Ik vind dat je te veel geduld hebt.

Ik ben wel de baas over haar das geen probleem. Ik moest toch wel stiekem lagen toen ik las veel geduld. De mensen hier zeggen dat ik te weinig geduld heb maar dat is juist helemaal niet.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:23

Zoals ik het lees geef jezelf ook te veel toe aan wat hij wil. Hij wil los galopperen, valt en toch mag hij weer. Dan doet hij nog moeilijk over het aan de longeerlijn.
Zelf veel duidelijker worden naar hem toe scheelt al een hoop denk ik. Dus zeggen of aan de longeerlijn of niet rijden. Je bent nog niet ervaren genoeg om los te kunnen rijden.

Hou er namelijk wel rekening mee dat jij aansprakelijk bent voor alle eventuele kosten als hem wat gebeurt. En het is jouw pony, jouw regels.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:00

Mijn pony liep gister achter niet helemaal lekker. Nou oké niet rijden dan... hij moest van mij is heel uitgebreid staan poetsen dit heeft hij ook ong 10 min gedaan.. Nou was ze niet echt vies dus ik vond het oké.. Maar zijn eerste reactie was *zucht* kan ik dan niet op die shet??? Ik heb hem toen heel fijn uitgelegd dat het niet alleen om rijden gaat en ook om de dingen die niet leuk zijn ect en dat hij al blij mag zijn dat hij zijn stal niet zelf hoeft te doen.

Nu moet hij staks van mij even 5 min met me pony gaan wandelen want dat is goed voor haar. Volgens mijn is ze alleen een beetje stijf. Maar ik zie het al gebeuren dat hij dat niet wil. Dan hoeft hij van mij dus ook niet meer terug te komen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:02

Alsof poetsen onder de vervelende dingen valt.
Ik zou er echt klaar mee zijn!

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:03

AnnemiekvM schreef:
Alsof poetsen onder de vervelende dingen valt.
Ik zou er echt klaar mee zijn!

Hij vind van wel. Nu krijg ik ook te horen dat ik zelf met me pony kan lopen. Ja dat kan ik maar hij wil verzorgen dan hoort dat er ook bij. Hij hoeft niet perse te komen om 5 min te wandelen maar hij gaat op die shet naar de les dus dan vind ik dat makkelijk kunnen.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:05

wat!? hoe heeftie het lef in zijn hoofd gekregen!
en was het jou idee om met die shet naar les te gaan? zo nee; wegsturen die snotaap

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:06

Past hij nog wel op de shet? Hoe oud is het jongetje?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:07

13 volgensmij

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:07

AnnemiekvM schreef:
Past hij nog wel op de shet? Hoe oud is het jongetje?

B is 13 en nee hij is eigenlijk net iets te groot maar hij is ook licht dus die shet kan het wel dragen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:08

Ik zou er echt klaar mee zijn...
Van mij kon hij weg wezen...